Dnepr laatikon välityskikkailut

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Dnepr laatikon välityskikkailut

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Laitoin uuden topikin kun ei löytyny vanhastaan.

Onko kukaan teutaroinu dnjeprtronikin ykköstä ja kakkosta?

Yllättäen mopo karkas käsistä taas kerran ja tuli kuningasidea. Tuossa vaihteiden ja perien yhdistelmiä laskeskelleena ykkönen jäi aina lyhyeks ja jollekkin vaihdevälille tuli liian iso loikka.

Alkuperäinen idea oli laittaa sooloykkönen, kakkonen, pidempi 3. Ja yhden loven pidempi 4. sekä 10/35.

Paremman setin sain laskettua jos näpertää vakio 2:n 1:n paikalle jne. Ja uudeksi neloseksi suora. Vähän vaatii sorvia ja pari enska-akselia...

Tosiaan olisin utelias kuulemaan jos joku muu on tehnyt jotain vastaavan sorttista?
Avatar
juippi
600
600
Viestit: 631
Liittynyt: 26.06.2007 09:30
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Dnepr laatikon välityskikkailut

Viesti Kirjoittaja juippi »

Kiinnostava aihe.
Pukkaa, pukkaa, kyllä se syttyy???
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr laatikon välityskikkailut

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Yleensä 3-4 puolella vaihdellaan, ku siellä on irralliset rataat. 1-2 jäy ohimennen silmässä ennenku ajetaan.

Armeijan käyttöön on tehty hitaammalla ykkösellä oleva laatikko. Tällön on laatikon valuun kans tehty paikama isommalle rattaalle että mahtuu pyörimään. Idea on että maastossa möyritään hitaasti niin kaikki voima tapeen ku sivuvanun veto kans käytössä ja täys lasti päällä vaunua myöten. Harvinainen poksi. En ole ite nähny ikään.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Dnepr laatikon välityskikkailut

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Tästä se alkoi.

Ylin 10-36 enska.
Elintenluovuttaja, ts. Tämä antoi uuden ykkösen.
Uudet rattaat 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Suora nelonen tulee jatkoks kunhan saapuu.
Ja alimpana 9-37 ykköselle enska.

Kuva

Eli ensin 2 uutta enska-akselia. Toisesta 2:n ratas irti pätkimällä. Toinen sorviin ja siitä alkuperänen ykkönen melkein sileeks sopivalta matkalta. Kakkonen sileeks ja pieni topparipykälä jätetään päähän. Puristussovitetta on 2 satkua enemmän kuin noissa 3:n ja 4:n rattaissa.

Sitten pätkästyn enskan kakkosen hampaaseen sopiva reikä sisälle ja päät oikoseen->sopii prässillä tohon sorvattuun akseliin.

Alkuperänen 3 hammas käsittelyyn ja rajut sorvaukset ja vähän jyrsintä. Sopii 2:n paikalle sorvattuun akseliin.

Alkuperänen 4:n ei tarvi muuta kun ottaa mallia alkuperäsen kolmosrattaan koplingista ja veistellä siitä samallainen. Sopii 3:n paikalle. Ja tähän tuli vielä tehtyä vastaavanlainen vetosakara toiselle puolelle uusien 2:n ja 3:n väliin.

Nämä uudet 2. 3. Ja 4. Prässätään samaan aikaan, että vetosakarat täsmää ja kiilaura osuu.
Vastaa Viestiin