öljynsuodatin lättäpäähän?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Laitetaanhan muutama kuva ennen hitsausta. Nyt on semmone pati missä on ohivirtausventtiili ja sen avautumispaine kolmen kilon kantturoissa ja pohjaroppuun on tehty kanava ohivirtausventtiilille.
Noin niiku yleisesti ottaen kun tuolla yhessä toisessa ketjussa neuvotaan moottori huoltammaan 15 000km välein. Kampmura auki ja neulottavaksi, näinköhän tuo suodatin auttas yhtään siihen hommaan??? Ei niihin linkolevyihin pitäisi niin paljon paskaa tulla ??? Separointihan on hyvä ja edullinen suodatustapa, mutta se vaatii kuuman öljyn. Tavan postilaatikkoajelijalla kun ei nuo öljyjen lämmöt kerkee kovin ylös nousta. Kumpikohan se nyt sitten ois parempi laakereille likainen öljy vai puhdas öljy- kysyy epätietoinen Torkkelista.
Noin niiku yleisesti ottaen kun tuolla yhessä toisessa ketjussa neuvotaan moottori huoltammaan 15 000km välein. Kampmura auki ja neulottavaksi, näinköhän tuo suodatin auttas yhtään siihen hommaan??? Ei niihin linkolevyihin pitäisi niin paljon paskaa tulla ??? Separointihan on hyvä ja edullinen suodatustapa, mutta se vaatii kuuman öljyn. Tavan postilaatikkoajelijalla kun ei nuo öljyjen lämmöt kerkee kovin ylös nousta. Kumpikohan se nyt sitten ois parempi laakereille likainen öljy vai puhdas öljy- kysyy epätietoinen Torkkelista.
- Liitteet
-
- WP_20181113_17_54_56_Pro.jpg (475.16 KiB) Katsottu 6160 kertaa
-
- WP_20181113_17_55_21_Pro.jpg (406.31 KiB) Katsottu 6160 kertaa
-
- WP_20181113_18_01_46_Pro.jpg (409.83 KiB) Katsottu 6160 kertaa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Tehäänpä tämmöne perisynti ja rikotaan tätä foorumin joulurauhaa. Piti vähä siirtää tuota yhtä kesämopoa tuolla katoksessa jotta sai autolle tilaa. Aattelinpa sitten siinä samalla mitata tuon suodattimen ropun ohivirtausventtiilin avautumispaineen kun sattui liitinkin olemaan valmiina. Öypakkasia ollu jo pitempään siinä kymmenen pintaan, niin tuo 15W-40 öljy on jo aika jäykkää ja virtaa mielluummin ohivirtausventtiilin kautta kuin patin kautta. Alkuun kun nosti kierroksia niin mittari nousi liki kolmeen kiloon mutta tippui sitten äkisti johonkin 1,5 kiloon, siellä se viisari sitten seilasikin jossain 1- 1,5 kilon kantturoissa kierroksista riippuen. Tyhjäkäynnillä jotain 0,2-0,3 kiloa. Joo, eihän tommosen vieterivaron avautumispaine voikkaan olla kauheen tarkka, se kyllä on tiedossa. Tulipahan tuokin nyt kokeiltua käytännössä, olihan tuotakin hommaa joskus tuvanpöydän ääressä tutkailtu ja tultu tulokseen, että jossain kilon kantturoissa se voisi olla.Muistaakseni ko. mopossa on normaalia suurempi öljypumppu.
- Liitteet
-
- WP_20181127_13_26_17_Pro.jpg (548.27 KiB) Katsottu 5825 kertaa
-
- WP_20181127_13_24_07_Pro.jpg (514.3 KiB) Katsottu 5825 kertaa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Jatketaanhan lätinää hieman off-topicina, mutta öljyasiaa kumminkin. Uralihan tekee näköjään noita voitelupäivityksiä ajanhengen mukaisesti, ovat vaan muutaman kymmenen vuoden myöhässä. Vastavenasuodatin tuli joskus 2000-luvulla. Nyt on tullut tehokkaampi öljypumppu uudistetulla imujalalla ja vähän tilavammalla öljypohjalla. 2030-luvulla varmaan tulossa jo öljynjäähdytin
Periaattessahan tuohon voiteluun riittäisi tippakannu, mutta kun tuolla öljyllä on voitelun lisäksi pari muutakin tärkeää tehtävää. Jäähdyttää ja kuljettaa pois epäpuhtauksia voitelukohteesta. Nuo uraileitten öljjypohjat on jo alunperin suunniteltu päin vittua. Öljy palaa lohkolta melkein suoraan pumpun imuaukkoon. No tuo uusi pumpun imujalkaa parantaa pikkuse tilannetta. Ei paljon auta vaikka öljypohjan tilavuus olisi 10 litraa, se virtaava öljy muodostaa periaatteessa "tunnelin" sinne ympäröivän öljyn sisälle. Öljy ei sekoitu kunnolla eikä lämpene tasaisesti, karrikoiden sama paska kiertää. Alunperin niitten öljyn paluureikien kohdalla pitäisi olla jonkinlaiset "lipat" mitkä hajottaisivat palaavan öljyn laajalti öljypohjan alueelle. Tää ei oo mitään metsurin tuulesta temmattua haihattelua. Käytössä ihan yleisesti. Jo vuosikymmeniä sitten jossain messuilla oli läpinäkyviä demosäiliöitä, joissa väriaineen avulla näytettiin kuinka "öljy virtaa öljyssä".
Liittenä pari lainattua kuvaa ( Uskila,Kalkkuna)
Periaattessahan tuohon voiteluun riittäisi tippakannu, mutta kun tuolla öljyllä on voitelun lisäksi pari muutakin tärkeää tehtävää. Jäähdyttää ja kuljettaa pois epäpuhtauksia voitelukohteesta. Nuo uraileitten öljjypohjat on jo alunperin suunniteltu päin vittua. Öljy palaa lohkolta melkein suoraan pumpun imuaukkoon. No tuo uusi pumpun imujalkaa parantaa pikkuse tilannetta. Ei paljon auta vaikka öljypohjan tilavuus olisi 10 litraa, se virtaava öljy muodostaa periaatteessa "tunnelin" sinne ympäröivän öljyn sisälle. Öljy ei sekoitu kunnolla eikä lämpene tasaisesti, karrikoiden sama paska kiertää. Alunperin niitten öljyn paluureikien kohdalla pitäisi olla jonkinlaiset "lipat" mitkä hajottaisivat palaavan öljyn laajalti öljypohjan alueelle. Tää ei oo mitään metsurin tuulesta temmattua haihattelua. Käytössä ihan yleisesti. Jo vuosikymmeniä sitten jossain messuilla oli läpinäkyviä demosäiliöitä, joissa väriaineen avulla näytettiin kuinka "öljy virtaa öljyssä".
Liittenä pari lainattua kuvaa ( Uskila,Kalkkuna)
- Liitteet
-
- 750-lohko.jpg (76.15 KiB) Katsottu 5776 kertaa
-
- pumppu_19.jpg (15.12 KiB) Katsottu 5776 kertaa
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Imujalalla varmaan haetaan tähän muutosta ja tehtaalla on ymmärrys lämmön kierrosta omissa moottoreissaan. Lohko vaan tulee todella kaukaa historiasta ja sitä ei muuteta. Koitetaan ennemmin fixata toisaalla.
IMZ hakee taatepäin yhteensopivuutta muutoksissaan, niin tämmönen jalkaratkasu on selkee pulttaakii juttu. Pumpun hampaat pitäs olla kans isommat. Tuottoa lisätty. Mittaillaan ku eka saadaan tutkittavaksi.
IMZ hakee taatepäin yhteensopivuutta muutoksissaan, niin tämmönen jalkaratkasu on selkee pulttaakii juttu. Pumpun hampaat pitäs olla kans isommat. Tuottoa lisätty. Mittaillaan ku eka saadaan tutkittavaksi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Jokos niitä hampaita on päästy mittaamaan? Tässä tiukan pohdinnan alla kuuluuko tehdä sopivat rattaat "suurteho" maslopumpulle, vai käyttää valmiita hampaita. Ja lisäks missä vehkeessä noita 16,5 millisiä hampaita on?kalkkuna kirjoitti: ↑28.11.2018 10:13 Imujalalla varmaan haetaan tähän muutosta ja tehtaalla on ymmärrys lämmön kierrosta omissa moottoreissaan. Lohko vaan tulee todella kaukaa historiasta ja sitä ei muuteta. Koitetaan ennemmin fixata toisaalla.
IMZ hakee taatepäin yhteensopivuutta muutoksissaan, niin tämmönen jalkaratkasu on selkee pulttaakii juttu. Pumpun hampaat pitäs olla kans isommat. Tuottoa lisätty. Mittaillaan ku eka saadaan tutkittavaksi.
Pumpun runko nyt syntyy kuitenkin, että saa sopivasti 1/4 lähdöt ryöstettyä suodatukselle
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Kiinalaiset myy noita suurtehopumppuja sekä myötä -että vastapäivään pyöritettäväksi. Molempia voi käyttää kun muuttaa vaan tuoton- ja imun kanavat oikeille puolille ratasparii. Mulla on myös noita ollut ja rattaat on ihan ok laatua , kun kyse ei kumminkaan ole pääosiltaan painevoidellusta masiinasta.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Iha samaa 750 pumppua pökkäs mikä tuli EU kautta. Höh
Jalka on sitte pulttamalla kii. uuden mallin öljypohja on vakion kokone mutta ripojen pituutta vähennetty. Pohjassa vaikuttas olevan loiskelevylle valmiit paikat. Kierteet auki mutta ei virallista käyttöä, vielä.
Isot hampaat saa kiinasta. Sielä paikalliset valavat sekä myötäpäivään että vastapäivään pyöriviä. Kanntattaa ostaa semmone mikä ei ime öljyä vaan pumppaa. Venäjltä ja Ukrainasta näitä ei oo löytyny vielä.
Jalka on sitte pulttamalla kii. uuden mallin öljypohja on vakion kokone mutta ripojen pituutta vähennetty. Pohjassa vaikuttas olevan loiskelevylle valmiit paikat. Kierteet auki mutta ei virallista käyttöä, vielä.
Isot hampaat saa kiinasta. Sielä paikalliset valavat sekä myötäpäivään että vastapäivään pyöriviä. Kanntattaa ostaa semmone mikä ei ime öljyä vaan pumppaa. Venäjltä ja Ukrainasta näitä ei oo löytyny vielä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Kiitoksia tiedoista! Onkos se kiinan pumppu muuten rakenteeltaan samallainen?
Pyörimissuunnalla ei oikeestaan merkitystä tässä tapauksessa kun ajattelin vaan rattaat hyödyntää. Toisaalta 16,5mm on aika korkee ratas. Orginaali ratashan on melko simppeli M1,5 ilman profiilisiirtoa, niin se ei kova vaiva olis tehdä sopivaa settiä. Sais sen joutorattaankin pyörimään järkevämmästä saumasta.
Pesä/runko nyt tulee kuitenki umpi klöntistä. Siihen vois vaihtaa 9mm akselit 10mm. Ja suodattimelle lähdöt saa sopimaan kovin hienosti.
Pyörimissuunnalla ei oikeestaan merkitystä tässä tapauksessa kun ajattelin vaan rattaat hyödyntää. Toisaalta 16,5mm on aika korkee ratas. Orginaali ratashan on melko simppeli M1,5 ilman profiilisiirtoa, niin se ei kova vaiva olis tehdä sopivaa settiä. Sais sen joutorattaankin pyörimään järkevämmästä saumasta.
Pesä/runko nyt tulee kuitenki umpi klöntistä. Siihen vois vaihtaa 9mm akselit 10mm. Ja suodattimelle lähdöt saa sopimaan kovin hienosti.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Terve
kiinan pumppuja on käytetty uralissa ja toimii kuten venäläinenkin. Rakenne on niin sama ettei niitä tahdo ulkomuodolta erottaa , ja kiinnitys myös sama.
Isompi rattaista näin järkeväksi käyttää kun ohv uraliin laitoin ulkoisen öljynjäähdyttimen. Mutta ajan saatossa tulin siihen tulokseen että se jäähdytin oli turha, kone ei lämmennyt liian kuumaksi kuin aivan poikkeustapauksissa ja lyhyt aikaisesti . Jos isompia rattaita vaan etsii niin nepparissa on isommat rattaat, ja siinä onkin liukulaakerit ja oikea painevoitelu. Mulla pitäisi olla uusiakin ratassarjoja nepparin öljypumppuun.
kiinan pumppuja on käytetty uralissa ja toimii kuten venäläinenkin. Rakenne on niin sama ettei niitä tahdo ulkomuodolta erottaa , ja kiinnitys myös sama.
Isompi rattaista näin järkeväksi käyttää kun ohv uraliin laitoin ulkoisen öljynjäähdyttimen. Mutta ajan saatossa tulin siihen tulokseen että se jäähdytin oli turha, kone ei lämmennyt liian kuumaksi kuin aivan poikkeustapauksissa ja lyhyt aikaisesti . Jos isompia rattaita vaan etsii niin nepparissa on isommat rattaat, ja siinä onkin liukulaakerit ja oikea painevoitelu. Mulla pitäisi olla uusiakin ratassarjoja nepparin öljypumppuun.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Nepparin rattaat vois olla hyvä optio. Onkos ne halkasijaltaan lähellä noita urren vastaavia?
Ite en oo myöskään saanu neulalaakeri/roiskevoidellun sivuventtiilipärrän öljyjä kovinkaan lämpimäks. Vaikka yrittää pitää kovaa matkavauhtia ei ne kovin paljoo oo yli 50 asteen noussu. Toki siinä on kuivasumppu ja öljytankki bensatankissa, että öljylinjassa on pituutta.. ja on siinä vielä suodatinki paluulinjassa. Mutta joka tapauksessa siinä ei ainakaan öljyt kuumene juuri koskaan. Hiljempaa ajaessa täytyy mennä pitkälle jos aikoo yli käden lämmön päästä.
Ite en oo myöskään saanu neulalaakeri/roiskevoidellun sivuventtiilipärrän öljyjä kovinkaan lämpimäks. Vaikka yrittää pitää kovaa matkavauhtia ei ne kovin paljoo oo yli 50 asteen noussu. Toki siinä on kuivasumppu ja öljytankki bensatankissa, että öljylinjassa on pituutta.. ja on siinä vielä suodatinki paluulinjassa. Mutta joka tapauksessa siinä ei ainakaan öljyt kuumene juuri koskaan. Hiljempaa ajaessa täytyy mennä pitkälle jos aikoo yli käden lämmön päästä.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Joo , kun ajettiin pojan kaa matkaa reilusti pakatulla sivarilla , ja pidettiin matkanopeutena sellainen 80--95 km/h niin kuumalla kesäkelillä lämmöt nousi 60--85 asteen väliin. Jos ajonopeus laski (esim 60..70 km/h) ja /tai joutui ajaa vaikka rekan perässä jonkun matkaa nopeuden laskettua, niin lämmöt nousi jopa 110 asteeseen!, mutta kun pääsi taas ajaa normi nopeudella puhtaassa ajoviimassa ei kone lämmennyt koskaan liiaksi. Ennen kun koneen mekaaniset äänet alkoi vaimeta, ja veto oli parhaimmillaan ,piti öljyjen olla vähintään se n.60 astetta , joka kesällä vaati jo n. 30 km ajon.
voisin mitata niiden nepparin rattaiden kokoja.
voisin mitata niiden nepparin rattaiden kokoja.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Mites, ehtikö Matti vielä mittaamaan nepparin pumppua?
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
unohtanut koko jutun....meen mittaa nyt...
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Tuollaisia vw:n pumppuja olis reilusti eri kokoisia, ja tuossa mitat pienimmästä..aika "helppo" mitoitukseltaa soveltaa moneen...
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Kiitoksia mittauksista! Tuo Ferdinandin pumppu taitaa olla niin hurja laittaa sivariin, että maslopohja on tyhjä jo ennen kun ehtii valumaan takasin , muuten sen sais kyllä soviteltua nätisti.
Dneprin pumpussa taitaa olla hampaat moduuli 2,5, tulee myös aikalailla leveempi pumpun perä jos niistä tekee. Muuten olis varmaan sopivan kokoset ainekset
Dneprin pumpussa taitaa olla hampaat moduuli 2,5, tulee myös aikalailla leveempi pumpun perä jos niistä tekee. Muuten olis varmaan sopivan kokoset ainekset
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Kyllä nyt gurut mittailee ihan vääriä juttuja. Jumalauta jos ei 16,5 rattaalla oleva pumppu riitä tommosen mankelin voiteluun niin sitte on vitussa matoja. 4000rpm on jotain 2,5l/min..... jos sitten haluaa männille jäähdytykesen niin sitä voi sitten vähän zoomailla tarkemmin, itelläni omat sovellutukset.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Jos homma olis kiinni suodatuksesta, kai Urkin pata kestäisi silloin pidempään kuin Koon? Jos taas paineista, kai heillä joilla on isommat pumput -olisi enemmän käyttötunteja? Periaatteessa koneen purkaminen 15 tontun välein on kyllä hanurista. Se on joissain piireissä kaks öljynvaihtoa ja niissäkin on enemmän roiskevoitelu. Samoissa ympyröissä on hyvinkin samanoloinen öljypumppu hoidellut tehtäväänsä vsta 1936-1999.metsuri Torkkelista kirjoitti: ↑07.08.2019 00:50 Kyllä nyt gurut mittailee ihan vääriä juttuja. Jumalauta jos ei 16,5 rattaalla oleva pumppu riitä tommosen mankelin voiteluun niin sitte on vitussa matoja. 4000rpm on jotain 2,5l/min..... jos sitten haluaa männille jäähdytykesen niin sitä voi sitten vähän zoomailla tarkemmin, itelläni omat sovellutukset.
Öljyt on parantuneet, mutta onko se loiskelevyihinkin ajautuva moska sitten epätäydellisen palamisen tulosta? Pehmyt metalli on pehmyttä joo, mut ei näissä nyt kamalat kuormitukset taida olla tehojen puolesta. Soisin niin mielelläni että löytyis sellainen viisastenkivi, millä näihin boksereihin löytyisi pidempi elämä. Toisaalta; mitäpä sitä sitten tehtäis? Alkais vimmattu virittäminen?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Kyllä Esim .Urali 650 öljynsuodatin koneella ajaa kevyesti 30tkm eikä ole vielä huolia siitä että linkolevyt olisi liian täynnä. Jos tietää että lähtökohta on puhtaat paikat ja vaihtaa öljyt + putsarin säännöllisesti, niin veikkaan että 40..50tkm olisi lähempänä se hetki jolloin olisi aika putsata lingot. Multa on joskus kysytty kun mopolla (Ural) on ajettu reilu 30tkm että pitääkö kone avata ja lingot putsaa...kun tunnen käyttäjän niin olen sanonut ,että jos ei muuta syytä ole niin anna mennä vaan. No jotkun on avannut kumminkin ja siellä ei normaali huollon jäljiltä ole kun pikkuinen peite vasta pohjalla.
Nepparin painevoitelu ja linkoputsari koneella ajaa mukavasti sen 3--40tkm eikä linko ole vielä rajoilla. Mutta öljynvaihdot pitää suorittaa ja koneen olla hyvässä peruskunnossa ,ja säädöissään niin että ylimääräinen pamisjäte ei tuki kaikkia paikkoja. Tämä on minun mielipide ja jokaisella omansa.
Ja tästä Nm. Jokkerin öljypumppukeskustelusta..nm. Jokkeri on kovan luokan koneen/mopon rakentaja ,joka tekee lähinnä mitä haluaa..ja tässäkin keskustelussa oli kysymys siitä millaisia rataspumppuja on käytössä ,saatavilla, ja sopivia mitoituksia. Rakentelun pohjaksi ilmeisesti kartoitetaan tilannetta, eikä suinkaan etsi kaikkee sen takia että jotain pitäisi nyt oleviin muuttaa/ parantaa....
Nepparin painevoitelu ja linkoputsari koneella ajaa mukavasti sen 3--40tkm eikä linko ole vielä rajoilla. Mutta öljynvaihdot pitää suorittaa ja koneen olla hyvässä peruskunnossa ,ja säädöissään niin että ylimääräinen pamisjäte ei tuki kaikkia paikkoja. Tämä on minun mielipide ja jokaisella omansa.
Ja tästä Nm. Jokkerin öljypumppukeskustelusta..nm. Jokkeri on kovan luokan koneen/mopon rakentaja ,joka tekee lähinnä mitä haluaa..ja tässäkin keskustelussa oli kysymys siitä millaisia rataspumppuja on käytössä ,saatavilla, ja sopivia mitoituksia. Rakentelun pohjaksi ilmeisesti kartoitetaan tilannetta, eikä suinkaan etsi kaikkee sen takia että jotain pitäisi nyt oleviin muuttaa/ parantaa....
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Syvä kumarrus!MATTI kirjoitti: ↑16.08.2019 18:48
Ja tästä Nm. Jokkerin öljypumppukeskustelusta..nm. Jokkeri on kovan luokan koneen/mopon rakentaja ,joka tekee lähinnä mitä haluaa..ja tässäkin keskustelussa oli kysymys siitä millaisia rataspumppuja on käytössä ,saatavilla, ja sopivia mitoituksia. Rakentelun pohjaksi ilmeisesti kartoitetaan tilannetta, eikä suinkaan etsi kaikkee sen takia että jotain pitäisi nyt oleviin muuttaa/ parantaa....
Ja kyllä, eli tarkoitus nyt joka tapauksessa mopon lähdettyä huolella lapasesta käydä mahdolliset optiot joka alueelta läpi.
"Paine" puolen suodatus tuskin on pahitteeksi. Ja tosiaan pumppu tulee nyt kuitenkin muuttumaan. Samalla vaivalla kun tekee adapterin vanhan pumpun ja lohkon väliin tekee koko pumpun rungon. Eihän siinä ole kuin pari taskua lisää verrattuna adapteriin. Ja samalla jää turha sauma pois välistä.
Kai sitä masloa vähän enemmän sopii laittaa kiertoon kuin sillä omalla ohkasella pumpulla jonka rattaat käy 0,3mm epäkeskeisesti kumpikin (ainakin tässä pumpussa). Eikä sitä nyt aikomus ole öljyyn hukuttaa. Jos pikkusen enemmän lykkäis mitä alunperin. Ajattelin jos tolla mod.1,5 hampailla tekis 12mm korkeen pumpun. Sais sillä ainakin vähän lämpöö huudeltua enemmän.
Ja ei näitä missään nimessä kaikkiin olemassa oleviin kuulu tehdä. Tämä oma harrastus kun on suurimmaks osaks uusien osien järkeilyä ja näpertelyä. Tähänkään projektiin ei taida montaa osaa jäädä alkuperäsestä.. lohko, pytyt, laatikon ja perän kuoret. Niitäkin on jo kaikkia koneisteltu melkolailla.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Mulla tulee mieleen tuollainen aika kompakti paketti, voitelee aina 1,3 litraiseen. Voi asentaa kotelon sisään vaikka on kyllä suunniteltu ulkopuoliseksi. Tuollaisenhan sais pistettyä vaikka siihen käyttöakselin yläpuolellekin. Lisäksi siinä saa kaksi yhden hinnalla. Kuivasumppukoneessa kun on painepuolen pumppu ja imupumppu.
PS. HD Bigtwin ennen vuotta 1999. Puritaanit tietysti hirmustuu, mutta onko se Mazdan mäntiä kummempaa?
PS. HD Bigtwin ennen vuotta 1999. Puritaanit tietysti hirmustuu, mutta onko se Mazdan mäntiä kummempaa?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Terve
Tämä Irbitin suuntaus jäi tutkimatta, siinähän olisi jo paikka suodattimelle, mutta mitenkä maslon poraukset...
Ps kuvassa ämmän pata ja seiskapätkän etulohko
Tämä Irbitin suuntaus jäi tutkimatta, siinähän olisi jo paikka suodattimelle, mutta mitenkä maslon poraukset...
Ps kuvassa ämmän pata ja seiskapätkän etulohko
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Onhan öljynsuodatin ihan kiva..varsinkin jos on laiskempi vaihtaa öljyjä ja ajaa paljon. VW .ilmajäähykoneissa joita kai tehtiin sitten 30-40 luvun vaihteesta tuonne rapia 80 luvulle , ei öljynsuodatinta nähty tarpeelliseksi. Niillä vehkeillä ajettiin /ajetaan paljon , ja käytetään myös paikallismoottorina ja ilmailukäytössä ym. kaikenlaisissa olosuhteissa. Itse en hyppää yhtään pituutta sen takia että jostain moottorista puuttuisi öljynsuodatin. Mutta kaikkee on kiva suunnitella ja tehdä , jos siitä vaan tulee hyvä mieli.
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Terve
Joo ei tää ole helppo rasti, mutta mutta...
Ps tai sitten ottaa koneen auki 15.000 - 20.000 km ja putsaa linkolevyt ja ajelee hymyssä suin
Joo ei tää ole helppo rasti, mutta mutta...
Ps tai sitten ottaa koneen auki 15.000 - 20.000 km ja putsaa linkolevyt ja ajelee hymyssä suin
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Terve
Voihan sen noinkin tehdä...
Voihan sen noinkin tehdä...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: öljynsuodatin lättäpäähän?
Olis kans haaveissa ympätä 650 uralin suodattimellinen etukansi k:n lohkoon. Katotaan jos ehtis jossain vaiheessa porailemaan lohkoon reikiä.