öljynsuodatin lättäpäähän?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Laitetaanhan muutama kuva ennen hitsausta. Nyt on semmone pati missä on ohivirtausventtiili ja sen avautumispaine kolmen kilon kantturoissa ja pohjaroppuun on tehty kanava ohivirtausventtiilille.

Noin niiku yleisesti ottaen kun tuolla yhessä toisessa ketjussa neuvotaan moottori huoltammaan 15 000km välein. Kampmura auki ja neulottavaksi, näinköhän tuo suodatin auttas yhtään siihen hommaan??? Ei niihin linkolevyihin pitäisi niin paljon paskaa tulla ??? Separointihan on hyvä ja edullinen suodatustapa, mutta se vaatii kuuman öljyn. Tavan postilaatikkoajelijalla kun ei nuo öljyjen lämmöt kerkee kovin ylös nousta. Kumpikohan se nyt sitten ois parempi laakereille likainen öljy vai puhdas öljy- kysyy epätietoinen Torkkelista.
Liitteet
WP_20181113_17_54_56_Pro.jpg
WP_20181113_17_54_56_Pro.jpg (475.16 KiB) Katsottu 6160 kertaa
WP_20181113_17_55_21_Pro.jpg
WP_20181113_17_55_21_Pro.jpg (406.31 KiB) Katsottu 6160 kertaa
WP_20181113_18_01_46_Pro.jpg
WP_20181113_18_01_46_Pro.jpg (409.83 KiB) Katsottu 6160 kertaa
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Tehäänpä tämmöne perisynti ja rikotaan tätä foorumin joulurauhaa. Piti vähä siirtää tuota yhtä kesämopoa tuolla katoksessa jotta sai autolle tilaa. Aattelinpa sitten siinä samalla mitata tuon suodattimen ropun ohivirtausventtiilin avautumispaineen kun sattui liitinkin olemaan valmiina. Öypakkasia ollu jo pitempään siinä kymmenen pintaan, niin tuo 15W-40 öljy on jo aika jäykkää ja virtaa mielluummin ohivirtausventtiilin kautta kuin patin kautta. Alkuun kun nosti kierroksia niin mittari nousi liki kolmeen kiloon mutta tippui sitten äkisti johonkin 1,5 kiloon, siellä se viisari sitten seilasikin jossain 1- 1,5 kilon kantturoissa kierroksista riippuen. Tyhjäkäynnillä jotain 0,2-0,3 kiloa. Joo, eihän tommosen vieterivaron avautumispaine voikkaan olla kauheen tarkka, se kyllä on tiedossa. Tulipahan tuokin nyt kokeiltua käytännössä, olihan tuotakin hommaa joskus tuvanpöydän ääressä tutkailtu ja tultu tulokseen, että jossain kilon kantturoissa se voisi olla.Muistaakseni ko. mopossa on normaalia suurempi öljypumppu.
Liitteet
WP_20181127_13_26_17_Pro.jpg
WP_20181127_13_26_17_Pro.jpg (548.27 KiB) Katsottu 5825 kertaa
WP_20181127_13_24_07_Pro.jpg
WP_20181127_13_24_07_Pro.jpg (514.3 KiB) Katsottu 5825 kertaa
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Jatketaanhan lätinää hieman off-topicina, mutta öljyasiaa kumminkin. Uralihan tekee näköjään noita voitelupäivityksiä ajanhengen mukaisesti, ovat vaan muutaman kymmenen vuoden myöhässä. Vastavenasuodatin tuli joskus 2000-luvulla. Nyt on tullut tehokkaampi öljypumppu uudistetulla imujalalla ja vähän tilavammalla öljypohjalla. 2030-luvulla varmaan tulossa jo öljynjäähdytin :lol:
Periaattessahan tuohon voiteluun riittäisi tippakannu, mutta kun tuolla öljyllä on voitelun lisäksi pari muutakin tärkeää tehtävää. Jäähdyttää ja kuljettaa pois epäpuhtauksia voitelukohteesta. Nuo uraileitten öljjypohjat on jo alunperin suunniteltu päin vittua. Öljy palaa lohkolta melkein suoraan pumpun imuaukkoon. No tuo uusi pumpun imujalkaa parantaa pikkuse tilannetta. Ei paljon auta vaikka öljypohjan tilavuus olisi 10 litraa, se virtaava öljy muodostaa periaatteessa "tunnelin" sinne ympäröivän öljyn sisälle. Öljy ei sekoitu kunnolla eikä lämpene tasaisesti, karrikoiden sama paska kiertää. Alunperin niitten öljyn paluureikien kohdalla pitäisi olla jonkinlaiset "lipat" mitkä hajottaisivat palaavan öljyn laajalti öljypohjan alueelle. Tää ei oo mitään metsurin tuulesta temmattua haihattelua. Käytössä ihan yleisesti. Jo vuosikymmeniä sitten jossain messuilla oli läpinäkyviä demosäiliöitä, joissa väriaineen avulla näytettiin kuinka "öljy virtaa öljyssä".

Liittenä pari lainattua kuvaa ( Uskila,Kalkkuna)
Liitteet
750-lohko.jpg
750-lohko.jpg (76.15 KiB) Katsottu 5776 kertaa
pumppu_19.jpg
pumppu_19.jpg (15.12 KiB) Katsottu 5776 kertaa
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Imujalalla varmaan haetaan tähän muutosta ja tehtaalla on ymmärrys lämmön kierrosta omissa moottoreissaan. Lohko vaan tulee todella kaukaa historiasta ja sitä ei muuteta. Koitetaan ennemmin fixata toisaalla.

IMZ hakee taatepäin yhteensopivuutta muutoksissaan, niin tämmönen jalkaratkasu on selkee pulttaakii juttu. Pumpun hampaat pitäs olla kans isommat. Tuottoa lisätty. Mittaillaan ku eka saadaan tutkittavaksi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

kalkkuna kirjoitti: 28.11.2018 10:13 Imujalalla varmaan haetaan tähän muutosta ja tehtaalla on ymmärrys lämmön kierrosta omissa moottoreissaan. Lohko vaan tulee todella kaukaa historiasta ja sitä ei muuteta. Koitetaan ennemmin fixata toisaalla.

IMZ hakee taatepäin yhteensopivuutta muutoksissaan, niin tämmönen jalkaratkasu on selkee pulttaakii juttu. Pumpun hampaat pitäs olla kans isommat. Tuottoa lisätty. Mittaillaan ku eka saadaan tutkittavaksi.
Jokos niitä hampaita on päästy mittaamaan? Tässä tiukan pohdinnan alla kuuluuko tehdä sopivat rattaat "suurteho" maslopumpulle, vai käyttää valmiita hampaita. Ja lisäks missä vehkeessä noita 16,5 millisiä hampaita on?
Pumpun runko nyt syntyy kuitenkin, että saa sopivasti 1/4 lähdöt ryöstettyä suodatukselle
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kiinalaiset myy noita suurtehopumppuja sekä myötä -että vastapäivään pyöritettäväksi. Molempia voi käyttää kun muuttaa vaan tuoton- ja imun kanavat oikeille puolille ratasparii. Mulla on myös noita ollut ja rattaat on ihan ok laatua , kun kyse ei kumminkaan ole pääosiltaan painevoidellusta masiinasta.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Iha samaa 750 pumppua pökkäs mikä tuli EU kautta. Höh :angry-tappingfoot:
samallenayttaa.jpg
samallenayttaa.jpg (164.61 KiB) Katsottu 5036 kertaa
Jalka on sitte pulttamalla kii. uuden mallin öljypohja on vakion kokone mutta ripojen pituutta vähennetty. Pohjassa vaikuttas olevan loiskelevylle valmiit paikat. Kierteet auki mutta ei virallista käyttöä, vielä.
uusop_tiiviste.jpg
uusop_tiiviste.jpg (151.67 KiB) Katsottu 5036 kertaa
Isot hampaat saa kiinasta. Sielä paikalliset valavat sekä myötäpäivään että vastapäivään pyöriviä. Kanntattaa ostaa semmone mikä ei ime öljyä vaan pumppaa. Venäjltä ja Ukrainasta näitä ei oo löytyny vielä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Kiitoksia tiedoista! Onkos se kiinan pumppu muuten rakenteeltaan samallainen?

Pyörimissuunnalla ei oikeestaan merkitystä tässä tapauksessa kun ajattelin vaan rattaat hyödyntää. Toisaalta 16,5mm on aika korkee ratas. Orginaali ratashan on melko simppeli M1,5 ilman profiilisiirtoa, niin se ei kova vaiva olis tehdä sopivaa settiä. Sais sen joutorattaankin pyörimään järkevämmästä saumasta.

Pesä/runko nyt tulee kuitenki umpi klöntistä. Siihen vois vaihtaa 9mm akselit 10mm. Ja suodattimelle lähdöt saa sopimaan kovin hienosti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
kiinan pumppuja on käytetty uralissa ja toimii kuten venäläinenkin. Rakenne on niin sama ettei niitä tahdo ulkomuodolta erottaa , ja kiinnitys myös sama.
Isompi rattaista näin järkeväksi käyttää kun ohv uraliin laitoin ulkoisen öljynjäähdyttimen. Mutta ajan saatossa tulin siihen tulokseen että se jäähdytin oli turha, kone ei lämmennyt liian kuumaksi kuin aivan poikkeustapauksissa ja lyhyt aikaisesti . Jos isompia rattaita vaan etsii niin nepparissa on isommat rattaat, ja siinä onkin liukulaakerit ja oikea painevoitelu. Mulla pitäisi olla uusiakin ratassarjoja nepparin öljypumppuun.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Nepparin rattaat vois olla hyvä optio. Onkos ne halkasijaltaan lähellä noita urren vastaavia?

Ite en oo myöskään saanu neulalaakeri/roiskevoidellun sivuventtiilipärrän öljyjä kovinkaan lämpimäks. Vaikka yrittää pitää kovaa matkavauhtia ei ne kovin paljoo oo yli 50 asteen noussu. Toki siinä on kuivasumppu ja öljytankki bensatankissa, että öljylinjassa on pituutta.. ja on siinä vielä suodatinki paluulinjassa. Mutta joka tapauksessa siinä ei ainakaan öljyt kuumene juuri koskaan. Hiljempaa ajaessa täytyy mennä pitkälle jos aikoo yli käden lämmön päästä.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo , kun ajettiin pojan kaa matkaa reilusti pakatulla sivarilla , ja pidettiin matkanopeutena sellainen 80--95 km/h niin kuumalla kesäkelillä lämmöt nousi 60--85 asteen väliin. Jos ajonopeus laski (esim 60..70 km/h) ja /tai joutui ajaa vaikka rekan perässä jonkun matkaa nopeuden laskettua, niin lämmöt nousi jopa 110 asteeseen!, mutta kun pääsi taas ajaa normi nopeudella puhtaassa ajoviimassa ei kone lämmennyt koskaan liiaksi. Ennen kun koneen mekaaniset äänet alkoi vaimeta, ja veto oli parhaimmillaan ,piti öljyjen olla vähintään se n.60 astetta , joka kesällä vaati jo n. 30 km ajon.
voisin mitata niiden nepparin rattaiden kokoja.
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Mites, ehtikö Matti vielä mittaamaan nepparin pumppua?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jokkeri kirjoitti: 29.07.2019 08:48 Mites, ehtikö Matti vielä mittaamaan nepparin pumppua?
:oops: unohtanut koko jutun....meen mittaa nyt...
DSCN1478.JPG
DSCN1478.JPG (292.85 KiB) Katsottu 4908 kertaa
DSCN1475.JPG
DSCN1475.JPG (213.92 KiB) Katsottu 4908 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuollaisia vw:n pumppuja olis reilusti eri kokoisia, ja tuossa mitat pienimmästä..aika "helppo" mitoitukseltaa soveltaa moneen...
DSCN1479.JPG
DSCN1479.JPG (218.35 KiB) Katsottu 4905 kertaa
DSCN1480.JPG
DSCN1480.JPG (209.02 KiB) Katsottu 4905 kertaa
DSCN1481.JPG
DSCN1481.JPG (201.86 KiB) Katsottu 4905 kertaa
DSCN1483.JPG
DSCN1483.JPG (237.51 KiB) Katsottu 4905 kertaa
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Kiitoksia mittauksista! Tuo Ferdinandin pumppu taitaa olla niin hurja laittaa sivariin, että maslopohja on tyhjä jo ennen kun ehtii valumaan takasin :shifty:, muuten sen sais kyllä soviteltua nätisti.

Dneprin pumpussa taitaa olla hampaat moduuli 2,5, tulee myös aikalailla leveempi pumpun perä jos niistä tekee. Muuten olis varmaan sopivan kokoset ainekset
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Kyllä nyt gurut mittailee ihan vääriä juttuja. Jumalauta jos ei 16,5 rattaalla oleva pumppu riitä tommosen mankelin voiteluun niin sitte on vitussa matoja. 4000rpm on jotain 2,5l/min..... jos sitten haluaa männille jäähdytykesen niin sitä voi sitten vähän zoomailla tarkemmin, itelläni omat sovellutukset.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

metsuri Torkkelista kirjoitti: 07.08.2019 00:50 Kyllä nyt gurut mittailee ihan vääriä juttuja. Jumalauta jos ei 16,5 rattaalla oleva pumppu riitä tommosen mankelin voiteluun niin sitte on vitussa matoja. 4000rpm on jotain 2,5l/min..... jos sitten haluaa männille jäähdytykesen niin sitä voi sitten vähän zoomailla tarkemmin, itelläni omat sovellutukset.
Jos homma olis kiinni suodatuksesta, kai Urkin pata kestäisi silloin pidempään kuin Koon? Jos taas paineista, kai heillä joilla on isommat pumput -olisi enemmän käyttötunteja? Periaatteessa koneen purkaminen 15 tontun välein on kyllä hanurista. Se on joissain piireissä kaks öljynvaihtoa ja niissäkin on enemmän roiskevoitelu. Samoissa ympyröissä on hyvinkin samanoloinen öljypumppu hoidellut tehtäväänsä vsta 1936-1999.

Öljyt on parantuneet, mutta onko se loiskelevyihinkin ajautuva moska sitten epätäydellisen palamisen tulosta? Pehmyt metalli on pehmyttä joo, mut ei näissä nyt kamalat kuormitukset taida olla tehojen puolesta. Soisin niin mielelläni että löytyis sellainen viisastenkivi, millä näihin boksereihin löytyisi pidempi elämä. Toisaalta; mitäpä sitä sitten tehtäis? Alkais vimmattu virittäminen? :lol:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä Esim .Urali 650 öljynsuodatin koneella ajaa kevyesti 30tkm eikä ole vielä huolia siitä että linkolevyt olisi liian täynnä. Jos tietää että lähtökohta on puhtaat paikat ja vaihtaa öljyt + putsarin säännöllisesti, niin veikkaan että 40..50tkm olisi lähempänä se hetki jolloin olisi aika putsata lingot. Multa on joskus kysytty kun mopolla (Ural) on ajettu reilu 30tkm että pitääkö kone avata ja lingot putsaa...kun tunnen käyttäjän niin olen sanonut ,että jos ei muuta syytä ole niin anna mennä vaan. No jotkun on avannut kumminkin ja siellä ei normaali huollon jäljiltä ole kun pikkuinen peite vasta pohjalla.
Nepparin painevoitelu ja linkoputsari koneella ajaa mukavasti sen 3--40tkm eikä linko ole vielä rajoilla. Mutta öljynvaihdot pitää suorittaa ja koneen olla hyvässä peruskunnossa ,ja säädöissään niin että ylimääräinen pamisjäte ei tuki kaikkia paikkoja. Tämä on minun mielipide ja jokaisella omansa.

Ja tästä Nm. Jokkerin öljypumppukeskustelusta..nm. Jokkeri on kovan luokan koneen/mopon rakentaja ,joka tekee lähinnä mitä haluaa..ja tässäkin keskustelussa oli kysymys siitä millaisia rataspumppuja on käytössä ,saatavilla, ja sopivia mitoituksia. Rakentelun pohjaksi ilmeisesti kartoitetaan tilannetta, eikä suinkaan etsi kaikkee sen takia että jotain pitäisi nyt oleviin muuttaa/ parantaa....
Jokkeri
50
50
Viestit: 62
Liittynyt: 01.04.2018 22:48
Paikkakunta: Harjavalta

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

MATTI kirjoitti: 16.08.2019 18:48
Ja tästä Nm. Jokkerin öljypumppukeskustelusta..nm. Jokkeri on kovan luokan koneen/mopon rakentaja ,joka tekee lähinnä mitä haluaa..ja tässäkin keskustelussa oli kysymys siitä millaisia rataspumppuja on käytössä ,saatavilla, ja sopivia mitoituksia. Rakentelun pohjaksi ilmeisesti kartoitetaan tilannetta, eikä suinkaan etsi kaikkee sen takia että jotain pitäisi nyt oleviin muuttaa/ parantaa....
Syvä kumarrus!

Ja kyllä, eli tarkoitus nyt joka tapauksessa mopon lähdettyä huolella lapasesta käydä mahdolliset optiot joka alueelta läpi.

"Paine" puolen suodatus tuskin on pahitteeksi. Ja tosiaan pumppu tulee nyt kuitenkin muuttumaan. Samalla vaivalla kun tekee adapterin vanhan pumpun ja lohkon väliin tekee koko pumpun rungon. Eihän siinä ole kuin pari taskua lisää verrattuna adapteriin. Ja samalla jää turha sauma pois välistä.

Kai sitä masloa vähän enemmän sopii laittaa kiertoon kuin sillä omalla ohkasella pumpulla jonka rattaat käy 0,3mm epäkeskeisesti kumpikin (ainakin tässä pumpussa). Eikä sitä nyt aikomus ole öljyyn hukuttaa. Jos pikkusen enemmän lykkäis mitä alunperin. Ajattelin jos tolla mod.1,5 hampailla tekis 12mm korkeen pumpun. Sais sillä ainakin vähän lämpöö huudeltua enemmän.

Ja ei näitä missään nimessä kaikkiin olemassa oleviin kuulu tehdä. Tämä oma harrastus kun on suurimmaks osaks uusien osien järkeilyä ja näpertelyä. Tähänkään projektiin ei taida montaa osaa jäädä alkuperäsestä.. lohko, pytyt, laatikon ja perän kuoret. Niitäkin on jo kaikkia koneisteltu melkolailla.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Mulla tulee mieleen tuollainen aika kompakti paketti, voitelee aina 1,3 litraiseen. Voi asentaa kotelon sisään vaikka on kyllä suunniteltu ulkopuoliseksi. Tuollaisenhan sais pistettyä vaikka siihen käyttöakselin yläpuolellekin. Lisäksi siinä saa kaksi yhden hinnalla. Kuivasumppukoneessa kun on painepuolen pumppu ja imupumppu.

Kuva

Kuva

PS. HD Bigtwin ennen vuotta 1999. Puritaanit tietysti hirmustuu, mutta onko se Mazdan mäntiä kummempaa?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8060
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tämä Irbitin suuntaus jäi tutkimatta, siinähän olisi jo paikka suodattimelle, mutta mitenkä maslon poraukset...

Kuva

Ps kuvassa ämmän pata ja seiskapätkän etulohko

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Onhan öljynsuodatin ihan kiva..varsinkin jos on laiskempi vaihtaa öljyjä ja ajaa paljon. VW .ilmajäähykoneissa joita kai tehtiin sitten 30-40 luvun vaihteesta tuonne rapia 80 luvulle , ei öljynsuodatinta nähty tarpeelliseksi. Niillä vehkeillä ajettiin /ajetaan paljon , ja käytetään myös paikallismoottorina ja ilmailukäytössä ym. kaikenlaisissa olosuhteissa. Itse en hyppää yhtään pituutta sen takia että jostain moottorista puuttuisi öljynsuodatin. Mutta kaikkee on kiva suunnitella ja tehdä , jos siitä vaan tulee hyvä mieli.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8060
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo ei tää ole helppo rasti, mutta mutta...

Kuva

Ps tai sitten ottaa koneen auki 15.000 - 20.000 km ja putsaa linkolevyt ja ajelee hymyssä suin :mrgreen:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8060
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Voihan sen noinkin tehdä...


IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Uskila kirjoitti: 09.02.2021 20:47 :mrgreen: Terve

Tämä Irbitin suuntaus jäi tutkimatta, siinähän olisi jo paikka suodattimelle, mutta mitenkä maslon poraukset...

Kuva

Ps kuvassa ämmän pata ja seiskapätkän etulohko

:think:
Olis kans haaveissa ympätä 650 uralin suodattimellinen etukansi k:n lohkoon. Katotaan jos ehtis jossain vaiheessa porailemaan lohkoon reikiä.
Vastaa Viestiin