Sekalaista ongelmaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Niin ja sellainen juttu vielä tähän liittyen, että mikä mahtaa olla tuossa kuvassa punaisella ympyröidyn mekanismin tarkoitus? Ja pitääkö sitä jotenkin erityisesti säätää? Mielenstäni se ei vaikuta kytkimen toimintaan millään tavalla.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Se on Dnepr guilde,,automaattikytkin. eli samalla kun vaihdat vaihdetta niin siirtomekanismi painaa kytkintä. Kun vapautat jalan vaihteen siirrolta kokonaan niin kytkin nappaa kiinni.Tuo säädetään niin että siihen jää pieni välys ,koska muuten tuo saattaa hankaloittaa vaihteen siirtoa jos tuo välittää kytkimeen liian pitkän painalluksen..eli välimäntä pohjaa kytkinakselin päähän. Siis säädetään niin että irrottaa ja tuntuu käytössä mukavalta , mutta ei paina liiaksi kytkintä vaihdetta siirrettäessä. Tuota voi käyttää jos siihen tottuu tai tekee käsi shifterin , tai poistaa käytöstä poistamalla uloin paininmäntä ja tulppaamalla reiän.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Nepparin veiheloota ja puoliautomaatti kytkin...
Nepparin veiheloota ja puoliautomaatti kytkin...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Aloittelevana itämotoristina katkes kytkinvaijeri ku olin vähän kotoa kauempana. Hämmästys oli suuri kun huomas että ajo onnistuu ilman kytkintäkin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Minuakin hämmästyttää, että tällainen systeemi löytyy omasta pyörästä. Varmaan ok jos laitan jonkun 5mm rakoa tuohon.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Jaa, että kesti vasemman sylinterin alatiiviste kokonaiset 5 minuuttia... Alkoi valamaan öljyä pihalle kuin hanasta, kun kone oli käynnissä. Väittääkö vielä joku, että lättäpäässä ei ole öljynpainetta?
Syliterin tiivisteet oli kotoisin sellaisesta K750 tiivistesarjasta. Vaikutti haperolta jo lähtökohtaisesti. Jos tuohon nyt tekisi uudet tiivisteet, niin minkälaisesta materiaalista se pitäisi tehdä? Kaupoissa taitaa olla vain paperiarkkia, niin mahtaako sellainen edes kestää tuossa?
Syliterin tiivisteet oli kotoisin sellaisesta K750 tiivistesarjasta. Vaikutti haperolta jo lähtökohtaisesti. Jos tuohon nyt tekisi uudet tiivisteet, niin minkälaisesta materiaalista se pitäisi tehdä? Kaupoissa taitaa olla vain paperiarkkia, niin mahtaako sellainen edes kestää tuossa?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tiivis ohut tiivistepaperi on hyvä. Paksu ja hauras katkeaa ja oilit valuu alas. Itse leikkaamalla taitaa saada nyt parhaan tiivisteet, ja jos käyttää liimoja niin ei siliconi liimoja ne muuttuu kuumassa liukasteeksi,vaan sinistä hylomaria tai/ja permateksin sitkeää tasotiivisteliimaa. Jos liimataan niin helpommin irtoava liima lohkoon ja sitkeempi pyttyyn. Jos haluaa hifistellä , niin sinistä hylomaria purkkiin ja sekaan asetonia, sekoitetaan ja saa pensselillä siveltävän maalimaisen tiivisteaineen jota on helppo imeyttää paperi/korkki-tiivisteeseen ..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/ ... iima-118ml
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/ ... iima-118ml
Re: Sekalaista ongelmaa...
Uskila kirjoitti: ↑14.01.2009 21:40
Mää olen tiivistepahvimiehiä, uittaa tiivisteet ensin hyvin yön yli öljyssä ja sitten ei mitään lakkoja tai mössöjä, hyvin pitää ja seuraavassa remontissa ei tarvitse siivota ja rapsutella tiivistepintoja puhtaaksi.
Ps tulee vähän toistettua itteä, mutta kivaa puuhaa nysvätä tiivisteet omilla kätösillä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve tuli mieleen että olihan se varmasti tiiviste vaurio? ettei vas . pytyn öljynkierron tarkastus ruuvi vaan jäänyt irti? se pidätin ruuvi siellä vas. pytyn etu.alaosassa. Tai jäänyt venttiilin jousien aluslautasen alta tiiviste+massa pois....Justeeri kirjoitti: ↑04.03.2020 21:07 Jaa, että kesti vasemman sylinterin alatiiviste kokonaiset 5 minuuttia... Alkoi valamaan öljyä pihalle kuin hanasta, kun kone oli käynnissä. Väittääkö vielä joku, että lättäpäässä ei ole öljynpainetta?
Syliterin tiivisteet oli kotoisin sellaisesta K750 tiivistesarjasta. Vaikutti haperolta jo lähtökohtaisesti. Jos tuohon nyt tekisi uudet tiivisteet, niin minkälaisesta materiaalista se pitäisi tehdä? Kaupoissa taitaa olla vain paperiarkkia, niin mahtaako sellainen edes kestää tuossa?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tai huohotin venttiili väärässä asennossa.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Sekalaista ongelmaa...
NO
Mistäs saa hyvää tiiviste paperia.
Jotkut repee tosi herkästi jos reikiä tekee lyönti tuurnalla.
Joskus oon tehny ihan tavan kopio paperista tiivisteitä.
Hyvin nekin on toiminu.
Mistäs saa hyvää tiiviste paperia.
Jotkut repee tosi herkästi jos reikiä tekee lyönti tuurnalla.
Joskus oon tehny ihan tavan kopio paperista tiivisteitä.
Hyvin nekin on toiminu.
- Jos ei se lähe ensimmäisellä, niin se lähtee viimesellä. -
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kiitos neuvoista ja ohjeista!
Mikä olisi ideaalinen paksuus tiivisteelle?
Minun ämmän pytyissä ei näyttäisi olevan tarkistusruuveja. Öljy valuu pytyn ja lohkon välistä, justiinsa sieltä alareunasta kahden alimman kiinnityspultin välistä.
Huohotusta en ole muistanut tarkistaa. Jos sieltä ilmaa tulee konetta pyörittäessä, niin silloin varmaan ylipaine on poissuljettu? Teen tämän seuraavaksi.
Mikä olisi ideaalinen paksuus tiivisteelle?
Minun ämmän pytyissä ei näyttäisi olevan tarkistusruuveja. Öljy valuu pytyn ja lohkon välistä, justiinsa sieltä alareunasta kahden alimman kiinnityspultin välistä.
Huohotusta en ole muistanut tarkistaa. Jos sieltä ilmaa tulee konetta pyörittäessä, niin silloin varmaan ylipaine on poissuljettu? Teen tämän seuraavaksi.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Erittäin hyvä kysymys. Täällä vaihtoehdot on lähinnä Biltema ja Motonet. Biltemassa on sellaista vaalean ruskeaa pahvia ja jotain tumman harmaata arkkia. Tumman harmaa tuntuu hieman huokoisemmalta, mutta ei silti repeä niin herkästi kuin paperitiiviste. Eipä oikein muuta ole tarjolla. Lisäksi perus paperitiivisteen lämmönkesto on yleensä 120 astetta.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Bilteman asbestittoman tiiviste"paperin" lämmönkestoksi ilmoitetaan 450 astetta..eikä tuon lohkon ja sylinterin välinen tiiviste joudu kovin kovaan lämpötilaan, eli sellainen 120 asteinenkin toimii varsinkin jos se on käsitelty niin ettei se kovuuttaan pääse murtumaan.
onhan tuota melkein joka "siwassa"
https://m.motonet.fi/fi/tuote/270014/40 ... x30cm-10mm
onhan tuota melkein joka "siwassa"
https://m.motonet.fi/fi/tuote/270014/40 ... x30cm-10mm
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
0,8 paksuus on hyväksi havaittu ja tienvarsiremontissa tiivisteen voi hätätilassa käyttää uudelleen...
Ps pytyissä pieni miinus kun puristukset tippuu 0,05 baria
0,8 paksuus on hyväksi havaittu ja tienvarsiremontissa tiivisteen voi hätätilassa käyttää uudelleen...
Ps pytyissä pieni miinus kun puristukset tippuu 0,05 baria
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Nyt on pytyn alatiiviste vaihdettu. Näin kokemattomana pelottaa, että jotakin onnistuu sössimään...
Seuraava ongelma olisi sitten sellainen, että kannen tiivisteet vuotaa. Alunperin siinä oli alumiinirinkulat, eikä ne vuotaneet. Nyt tietenkin on vaihdettu uudet alumiinitiivisteet ja vuotaa. Pultteja olen kiristänyt 35-40 nm momenttiin. Eikä lopu vuoto. Pultit kyllä kiristyisi lisääkin, mutta eri asia kannattaako.
Mihin kireyteen noita uskaltaa kiristää? Vai onko syytä ruveta etsimään muita ratkaisuja.
Voisiko hylomar bluella turata alumiinitiivisteen kummankin puolen ja kenties saada aikaan jotain onnistumisen iloa? Paketin mukaan sopii sylinterikansien tiivistämiseen.
Seuraava ongelma olisi sitten sellainen, että kannen tiivisteet vuotaa. Alunperin siinä oli alumiinirinkulat, eikä ne vuotaneet. Nyt tietenkin on vaihdettu uudet alumiinitiivisteet ja vuotaa. Pultteja olen kiristänyt 35-40 nm momenttiin. Eikä lopu vuoto. Pultit kyllä kiristyisi lisääkin, mutta eri asia kannattaako.
Mihin kireyteen noita uskaltaa kiristää? Vai onko syytä ruveta etsimään muita ratkaisuja.
Voisiko hylomar bluella turata alumiinitiivisteen kummankin puolen ja kenties saada aikaan jotain onnistumisen iloa? Paketin mukaan sopii sylinterikansien tiivistämiseen.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Meitsi on vähän tuore lättäpääpekka, mutta näillä mennään.
1. Se alumiinitiiviste on kertakäyttökamaa, vaihdetaan aina uusi
2. Pulttiliikkeestä 12.9 kuusiokolopultit ja karkaistut aluslevyt
3. Öljytään kannentiiviste koneöljyllä
4. Öljytään pultit
5. Kiristetään pultit momentti 40 Nm (4 kpm)
6. Käytetään kone kuumaksi ja jäähdytetään huoneen lämpöiseksi
7. Jälki kiristetään 42 Nm (4,2 kpm)
PS ajetaan hymyssä suin
Meitsi on vähän tuore lättäpääpekka, mutta näillä mennään.
1. Se alumiinitiiviste on kertakäyttökamaa, vaihdetaan aina uusi
2. Pulttiliikkeestä 12.9 kuusiokolopultit ja karkaistut aluslevyt
3. Öljytään kannentiiviste koneöljyllä
4. Öljytään pultit
5. Kiristetään pultit momentti 40 Nm (4 kpm)
6. Käytetään kone kuumaksi ja jäähdytetään huoneen lämpöiseksi
7. Jälki kiristetään 42 Nm (4,2 kpm)
PS ajetaan hymyssä suin
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kansista tarkistaa ettei reikien reunat ole koholla, reikien reunoja voi viistä vähän.
Pultit puhdistaa teräsharjalla.
Sylintereissä pulttien reijät aukaiseen kierretapilla ja tarkistaa miten syvälle ruuvit menee käsin pyörittämällä.
Varmistaa ettei tiukkaa kierteestä vaan pultit menee riittävän pitkälle.
Alumiini kannentiivisteen asentelen käsivaraisesti kiinni eli riittävän lujalle, momentti jotain 50Nm.
Momenttiavaimella n. 50Nm.
Hyvä ohje Uskilalla, jälkikiristys on tärkeää
Pultit puhdistaa teräsharjalla.
Sylintereissä pulttien reijät aukaiseen kierretapilla ja tarkistaa miten syvälle ruuvit menee käsin pyörittämällä.
Varmistaa ettei tiukkaa kierteestä vaan pultit menee riittävän pitkälle.
Alumiini kannentiivisteen asentelen käsivaraisesti kiinni eli riittävän lujalle, momentti jotain 50Nm.
Momenttiavaimella n. 50Nm.
Hyvä ohje Uskilalla, jälkikiristys on tärkeää
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kiitos paljon neuvoista. 12.9 vahvuiset 40mm kuusiokolopultit minulla onkin jo ja kierteet pyöriteltiin kierretyökalulla puhtaiksi. Täyttä varmuutta ei ole, etteikö ne silti voisi pohjata. Parhaiten selvinnee, jos kokeilee lisätä ylimääräiset rikat.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Pulttien pohjaaminen taitaa olla yleisin syy...ja aluslevyjen pitää olla paksut ja vahvat ei useita ohuita. Alkuperäistyyliset (tarvikepultit )ei välttämättä kestä edes sitä 40 kpm vaan katkeaa sylinteriin....se ei ole kivaa. Itse suosin kupari kannentiivistettä ja jos on tihkuvia kohtia (pitkä kansien pulttiväli) niin voi sipasta hieman hylomaria estää oilin tihkuntaa. Hylomar on kestävä ja liki palamaton tiivisteaine. mm. coventryn kilpakoneessa käytimme aikanaan pelkästään sinistä hylomarin oikastujen kansitiivistepintojen tiivisteenä.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kokeilin kahdella 2mm aluslevyllä, kun muutoin tuota pulttien pohjaamista en saanut selvitettyä. Kumminkin 42,5 nm jälkikiristyksien jälkeenkään ei tullut muutosta vuotamiseen. Vuoto on sellaista, että nesteet kuplii tiivisteen saumassa, kun käynnistyspoljinta pumppaa.
Tämä on taas niin outo homma. Tuskin tasot on kovin kierot, koska ei ennen remonttia vuotanut. Pultit oli varmaan kireämmällä silloin, kun sai kaikin voimin vääntää niitä auki. 40 nm tuntuu melko heppoiselta siihen verrattuna.
Ei kai tässä sitten auta muu kuin laittaa uudet tiivisteet hylomarin kanssa. Ei vaan ymmärrä tätä.
Tämä on taas niin outo homma. Tuskin tasot on kovin kierot, koska ei ennen remonttia vuotanut. Pultit oli varmaan kireämmällä silloin, kun sai kaikin voimin vääntää niitä auki. 40 nm tuntuu melko heppoiselta siihen verrattuna.
Ei kai tässä sitten auta muu kuin laittaa uudet tiivisteet hylomarin kanssa. Ei vaan ymmärrä tätä.
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Sekalaista ongelmaa...
Eilisen lenkin jälkeen tulpat näyttävät ihan hyviltä?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Re: Sekalaista ongelmaa...
Hyvältä näyttää, tarkempaan säätöön kannattaa odottaa lämpimämpiä ilmoja ,että saa ajettua koneen oikeesti kuumaks. Jos veto ja koneen käytös oli hyvä, niin ei ehkä tuon osalta kannata tehdä nyt mitään suurempia muutoksia ,kunnes ajoilmat hieman lämpenee ja saa uudet koeajot/testit
Re: Sekalaista ongelmaa...
Oletko tarkastanut niiden tasojen suoruutta jotenkin? Ohessa suuntaa antavaa tietoa pulttien momenteista ja kestosta. Jos se nykyinen alumiini tiiviste puristuu jotenkin paikoittain , niin varmaan sitä tiivistettä tarkastelemalla voisi myös havaita ainakin suuret puristumaerot kohdittain.Justeeri kirjoitti: ↑07.03.2020 16:39 Kokeilin kahdella 2mm aluslevyllä, kun muutoin tuota pulttien pohjaamista en saanut selvitettyä. Kumminkin 42,5 nm jälkikiristyksien jälkeenkään ei tullut muutosta vuotamiseen. Vuoto on sellaista, että nesteet kuplii tiivisteen saumassa, kun käynnistyspoljinta pumppaa.
Tämä on taas niin outo homma. Tuskin tasot on kovin kierot, koska ei ennen remonttia vuotanut. Pultit oli varmaan kireämmällä silloin, kun sai kaikin voimin vääntää niitä auki. 40 nm tuntuu melko heppoiselta siihen verrattuna.
Ei kai tässä sitten auta muu kuin laittaa uudet tiivisteet hylomarin kanssa. Ei vaan ymmärrä tätä.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Seuraavana ohjelmassa on ottaa kannet irti ja ruveta tutkimaan suoruutta. Kiitos vinkistä, tiivistettä voisi tosiaan mittailla työntömitalla eri kohdista.MATTI kirjoitti: ↑10.03.2020 18:09 Oletko tarkastanut niiden tasojen suoruutta jotenkin? Ohessa suuntaa antavaa tietoa pulttien momenteista ja kestosta. Jos se nykyinen alumiini tiiviste puristuu jotenkin paikoittain , niin varmaan sitä tiivistettä tarkastelemalla voisi myös havaita ainakin suuret puristumaerot kohdittain.
tietoa_ruuviliitoksista.pdf
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kannet käytin irti. Oikeastaan mitään ei selvinnyt... Tai en vaan osaa.
Tiivisteet oli melko kirkkaan öljyiset. Kannet olivat palotilasta mustan öljyiset. Tulppa ei ollut öljyinen, eikä venttiilit. Mistä lie puskee öljyä noin paljon. Luulisi, että asennusöljyt ei pitkään kestä. Tosin eipä tuolla ole vielä juuri ajettukaan, pihalla vain kokeiltu. Kierteistä en löytänyt mitään ongelmaa, eikä pultit pohjaa. Vanha tiiviste ei minusta vaikuttanut litistyneen epätasaisesti. Paitsi jos 0.50 - 0.55 mm vaihteluväli on paljon?
Enpä siis keksinyt mikä on vikana. Laitoin hylomaria uusiin tiivisteisiin. Vaikuttaa siltä, että vuotaminen loppui siihen. En vaan oikein luota, että tuo hylomarin räkä olisi pitkäikäinen korjaus.
Tiivisteet oli melko kirkkaan öljyiset. Kannet olivat palotilasta mustan öljyiset. Tulppa ei ollut öljyinen, eikä venttiilit. Mistä lie puskee öljyä noin paljon. Luulisi, että asennusöljyt ei pitkään kestä. Tosin eipä tuolla ole vielä juuri ajettukaan, pihalla vain kokeiltu. Kierteistä en löytänyt mitään ongelmaa, eikä pultit pohjaa. Vanha tiiviste ei minusta vaikuttanut litistyneen epätasaisesti. Paitsi jos 0.50 - 0.55 mm vaihteluväli on paljon?
Enpä siis keksinyt mikä on vikana. Laitoin hylomaria uusiin tiivisteisiin. Vaikuttaa siltä, että vuotaminen loppui siihen. En vaan oikein luota, että tuo hylomarin räkä olisi pitkäikäinen korjaus.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Viime aikoina on askarruttanut koneen huohotinventtiili. Nyt koneremontin jälkeen tuntuu kuin siitä tulisi ilmaa hieman vaisummin verrattuna ennen remonttia. En tiedä onko tämä hyvä vai huono juttu, niin sen takia kysyn. Eli onko kellään tietoa vaikuttaako esim. uudet männärenkaat huohotuksen määrään oleellisesti?
Samalla öljyä tihkuu ja ilma sihisee laturin tiivisteen juuresta kun käynnistyspoljinta polkee. Kuten myös aiemmin vuoti sylinterin alatiiviste. Tästä syystä mietityttää huohottimen toiminta.
Samalla öljyä tihkuu ja ilma sihisee laturin tiivisteen juuresta kun käynnistyspoljinta polkee. Kuten myös aiemmin vuoti sylinterin alatiiviste. Tästä syystä mietityttää huohottimen toiminta.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No ei taida olla huohotin venttiili kyllä paikallaan.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No usemmiten se kai sohlataan niin että se tappi menee niiden linkourien kohdalle eikä siihen reikän. Mutta niitä huohotusmaljoja on usean mallisia ja jotkut on helppo asentaa väärin ja jotkut vaikeampia. Joskus ajoitin tappi on liian löysällä sovituksella ja painuu pois tai irtoaa. Jos etukoppa asennetaan nokka-akselin tiiviste levy (stefalevy) paikoillaan on mahdollista sohlaa vielä asennuksessa se tappi väärään läpeen...Mutta kyllä kunnostettu kone yleensä puuskuttaa käydessä vähemmän kun kone jossa on jo reilummin ohivuotoa, mutta tuntuuko se polkusimella kierrättäessä ? ja miksi se tuntuu että kerää nyt painetta ..