6V G-414 kapasiteetti koetuksella
- savonseleviytyjä
- 25
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12.08.2017 10:51
- Paikkakunta: Sawo
6V G-414 kapasiteetti koetuksella
6 voltin G-414 laturia huoltaessa huomasin, että ankkurilta oli käämien juotokset sulaneet kauttaaltaan pois. Tinat oli roiskunu nättinä vanana laturin kuoreen. Laturi kyllä toimi ihan moitteitta tästä huolimatta. Nyt on vahva epäilys, että mopon sähkön kulutus ylittää laturin sietokyvyn, mistä on seurannut ankkurin ylikuumeneminen ja juotosten sulaminen. Ankkurin juotokset on nyt korjattu ja ankkuri hiottu. Mittausten perusteella vaikuttaisi olevan käämitkin vielä ehjät.
Mopo on MT-9. Sähkön kulutus on alkuperäistä suurempi (H4 ajovalon poltin ja SOVEK suurtehopuola). Jännitteensäätimenä VAPE. Latasi nätisti tasaista 7,1V jännitettä. Sähköiltään MT on pelannut ihan hyvin, joten tuo laturin ongelma tuli vähän yllärinä.
Kysymys kuuluu, että onkohan tuossa VAPEssa mitään sisäänrakennettua virranrajoitustoimintoa? Ymmärtääkseni jollain tavoin maksimi virtaa pitäisi saada rajoitettua DC laturin ollessa kyseessä. Vai onko vaihtoehtona vaan ruveta karsimaan sähkönkulutusta, jos meinaa tuolla 6V systeemillä jatkaa?
12 voltin konversiotakin olen harkinnut, mutta sitten pitäisi ruveta lohkoa sipeltämään. Paitsi tietysti, jos jonkun adapterisysteemin sais rakenneltua, joka ei vaadi lohko modaamista.
Mopo on MT-9. Sähkön kulutus on alkuperäistä suurempi (H4 ajovalon poltin ja SOVEK suurtehopuola). Jännitteensäätimenä VAPE. Latasi nätisti tasaista 7,1V jännitettä. Sähköiltään MT on pelannut ihan hyvin, joten tuo laturin ongelma tuli vähän yllärinä.
Kysymys kuuluu, että onkohan tuossa VAPEssa mitään sisäänrakennettua virranrajoitustoimintoa? Ymmärtääkseni jollain tavoin maksimi virtaa pitäisi saada rajoitettua DC laturin ollessa kyseessä. Vai onko vaihtoehtona vaan ruveta karsimaan sähkönkulutusta, jos meinaa tuolla 6V systeemillä jatkaa?
12 voltin konversiotakin olen harkinnut, mutta sitten pitäisi ruveta lohkoa sipeltämään. Paitsi tietysti, jos jonkun adapterisysteemin sais rakenneltua, joka ei vaadi lohko modaamista.
REMONTIN KORJUUTA
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Terve
Minulla on sellainen käsitys että ei tuo laturi määräänsä enempää pysty tuottamaan , eli en olisi siitä huolissaan, mutta se että noissa latureissa ei ole mitään tuuletusta, aiheuttaa ainakin 12V laturissa sen että jos kesällä ajaa valot päällä niin on hyvin mahdollista että laturista palaa roottori/käämit. Venäläinen käämilakka on sen verta rapeaa että laturin lämmetessä, (jonka se tekee ilman tuuletusta) meneen käämit oikoseen. Kun 12 V laturin kuoreen tietyille paikoille porataan tuuletusaukot laturin roottorin "nyrkki" toimii tuulettimena ja laturi kestää "maailman tappiin". Samalla kun laturi tuuletetaan niin vanhan eristelakan päälle suoritetaan uusi lakkaus nykyaikaisilla pur. eristelakoilla. 6V latureissa olen kuullut lajitovereiden poistaneen hiilien pölysuojan jotta laturi paremmin jäähtyy...en tiedä voisiko ko. laturissa järjestää jonkinlaista tuuletus kanavistoa...ainakin sen käämilakan voisi uudistaa nykyaikaan.
Minulla on sellainen käsitys että ei tuo laturi määräänsä enempää pysty tuottamaan , eli en olisi siitä huolissaan, mutta se että noissa latureissa ei ole mitään tuuletusta, aiheuttaa ainakin 12V laturissa sen että jos kesällä ajaa valot päällä niin on hyvin mahdollista että laturista palaa roottori/käämit. Venäläinen käämilakka on sen verta rapeaa että laturin lämmetessä, (jonka se tekee ilman tuuletusta) meneen käämit oikoseen. Kun 12 V laturin kuoreen tietyille paikoille porataan tuuletusaukot laturin roottorin "nyrkki" toimii tuulettimena ja laturi kestää "maailman tappiin". Samalla kun laturi tuuletetaan niin vanhan eristelakan päälle suoritetaan uusi lakkaus nykyaikaisilla pur. eristelakoilla. 6V latureissa olen kuullut lajitovereiden poistaneen hiilien pölysuojan jotta laturi paremmin jäähtyy...en tiedä voisiko ko. laturissa järjestää jonkinlaista tuuletus kanavistoa...ainakin sen käämilakan voisi uudistaa nykyaikaan.
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Jos lähdet sähkön säästämisen linjalle, niin ainakin Henrikssonilta voit tilata 6v ledipolttimot parkki, takavalo, vaunu. Itselläni lähti melkein 3A kulutuksesta pois.
- savonseleviytyjä
- 25
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12.08.2017 10:51
- Paikkakunta: Sawo
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Kyllähän se G-414 melko tiivis paketti on, kun hiilien suojat paikoillaan. Mistään kautta ei pääse tuulettumaan. Voi hyvinkin olla, että kesän helteillä on juotokset antautuneet. Tarkasta vaurioitumisen ajankohdasta ole mitään tietoa. Pitää tutkiskella mikä olisi paras vaihtoehto tuuletuksen parantamiselle. Helpoin tapa ainakin olis vain jättää ne hiilien suojat pois. Haittapuolena luonnollisesti altistuminen pölylle ynm töhnälle. Joku ilmanohjainkanava vois olla hyvä.
Kunhan mopo on taas kasassa, niin meinaan mittailla virran kulutusta ja tutkia mistä sais kulutusta karsittua. LEDeissä huomasin joskus aikaisemmin, että pienillä kierroksilla saattaa ruveta välkkymään jos jännite laskee lähelle LEDin kynnysjännitettä.
Pitää jostain koittaa löytää varalle toinen 6V laturi. Sen verran jää nyt arveluttamaan tuon nykyisen tuleva käyttöikä.
Kunhan mopo on taas kasassa, niin meinaan mittailla virran kulutusta ja tutkia mistä sais kulutusta karsittua. LEDeissä huomasin joskus aikaisemmin, että pienillä kierroksilla saattaa ruveta välkkymään jos jännite laskee lähelle LEDin kynnysjännitettä.
Pitää jostain koittaa löytää varalle toinen 6V laturi. Sen verran jää nyt arveluttamaan tuon nykyisen tuleva käyttöikä.
REMONTIN KORJUUTA
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
No nyt huomasin tämän itsekin, että pientä sykkimistä näkyy valoissa.savonseleviytyjä kirjoitti: ↑10.03.2021 20:41
Kunhan mopo on taas kasassa, niin meinaan mittailla virran kulutusta ja tutkia mistä sais kulutusta karsittua. LEDeissä huomasin joskus aikaisemmin, että pienillä kierroksilla saattaa ruveta välkkymään jos jännite laskee lähelle LEDin kynnysjännitettä.
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Pöyhin tänään laareja ja siltä löyty yksi uusi (plommit vielä kannen ruuvissa) 6V tolppasäädin..en tiedä mistä moposta ,mutta venäläinen se on , ja 2 kpl uutta 12V venäläistä tolppasäädintä löyty myös, vaikka mielestäni myin nämä kaikki köntässä jo vuosia sitten...
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Terve
Kolmepätkä -49 Issikka...
Kolmepätkä -49 Issikka...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Mä vaihdoin ajovalotkin ledeiksi, niin rupesi piisaamaan tuo piskuinen 6 V laturikin.
Kyllä 12 V muunnoksella olisi hyvät puolensa, mutta noiden ledien vaihdon jälkeen viime kesän lopulla ei ole ollut ongelmia näinkään. Lähinnä ongelmia voi tulla siinä, jos on jokin muu häir... ei kun siis ominaisuus ja joutuu polkemaan kauan käyntiin ja sattuu olemaan kärjetön sytkä, joka toimii 6-12V jännitteellä. Omakohtaisen kokemuksen perusteella riittävä jännite sille on aika hilkulla tuolla 6 V systeemillä, eikä tarvitse paljon pudota jännite akusta, niin eipähän tule enää ollenkaan kipunaa. 12 V järjestelmällä on enemmän pelivaraa, siinä ei ainakaan sovek mene niin nopeasti tajuttomaksi. Huononeehan se kipuna siinäkin jännitteen laskiessa (puolat), mutta veikkaan, ettei ihan noin veitsellä leikaten lopu.
Kyllä 12 V muunnoksella olisi hyvät puolensa, mutta noiden ledien vaihdon jälkeen viime kesän lopulla ei ole ollut ongelmia näinkään. Lähinnä ongelmia voi tulla siinä, jos on jokin muu häir... ei kun siis ominaisuus ja joutuu polkemaan kauan käyntiin ja sattuu olemaan kärjetön sytkä, joka toimii 6-12V jännitteellä. Omakohtaisen kokemuksen perusteella riittävä jännite sille on aika hilkulla tuolla 6 V systeemillä, eikä tarvitse paljon pudota jännite akusta, niin eipähän tule enää ollenkaan kipunaa. 12 V järjestelmällä on enemmän pelivaraa, siinä ei ainakaan sovek mene niin nopeasti tajuttomaksi. Huononeehan se kipuna siinäkin jännitteen laskiessa (puolat), mutta veikkaan, ettei ihan noin veitsellä leikaten lopu.
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Tähän väliin. Kärjetön toimii siäisesti 5V voimalla, siellä on regulaattori estämässä 12V voimaa polttamasta piirilevyä. Poksi on siis sama 6V ja 12V mallissa. Ero on pyörijässä ja puolassa.
12V EVO tehopuola on ahmatti. Se kipinöi 6V pyörässäkin, vaikka hörnii startissa kaiken tarjolla olevan. Tällöin ohjainpoksi menee tajuttomaksi eikä enää osaa kertoa millon pitää räpsähtää. Sitte polkeminen ei iha heti lopukaan kun se tän pään ottaa. Uudella 6V akulla vielä menee. Vanhalla ei.
12V kanssa kaikki on ns helppoa. 6V ollaan aina jossaki rajalla...
12V EVO tehopuola on ahmatti. Se kipinöi 6V pyörässäkin, vaikka hörnii startissa kaiken tarjolla olevan. Tällöin ohjainpoksi menee tajuttomaksi eikä enää osaa kertoa millon pitää räpsähtää. Sitte polkeminen ei iha heti lopukaan kun se tän pään ottaa. Uudella 6V akulla vielä menee. Vanhalla ei.
12V kanssa kaikki on ns helppoa. 6V ollaan aina jossaki rajalla...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Taas kerran varoituksen sana 12v konversiota halajaville. Välttäkää suoravetoisia kestomagneettilatureita. Ihan oikeasti. Tiedän kokemuksesta mistä puhun. Kaksi kertaa kone ollut pöydällä kestomagneettilaturin aiheuttamien vaurioiden takia.
Nyt on kokeilussa puolalainen 3-vaihe laturi. Jos vielä kerrankin laturin takia jakopää hajoaa, niin talutan koko rotiskon jorpakkoon. Tai vaihdan 6v takaisin.
Nyt on kokeilussa puolalainen 3-vaihe laturi. Jos vielä kerrankin laturin takia jakopää hajoaa, niin talutan koko rotiskon jorpakkoon. Tai vaihdan 6v takaisin.
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Kestomagneetilaturi joko hihnavedolla tai sitten suoraan roottori kampiakselin päähän (kiinteällä asennuksella) ja kentät ympärille. Hammasvälityksellä siitä tulee poravasara....
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Ota ihan ensimmäiseksi se peltipanta pois siitä laturin päästä, niin alkaa saamaan hiilet ja ankkuri ilmaa ja jäähtyy. Olen ajellut tuolla tavalla jo vuosikymmeniä.savonseleviytyjä kirjoitti: ↑10.03.2021 20:41 Kyllähän se G-414 melko tiivis paketti on, kun hiilien suojat paikoillaan. Mistään kautta ei pääse tuulettumaan. Voi hyvinkin olla, että kesän helteillä on juotokset antautuneet.
Toinen konsti, jota itse käytän on se, että ajelen yleensä pelkät parkit päällä (tätä kostia en voi tietenkään suositella).
Kolmas konsti jota käytän on se, että käytän mahdollisimman pieni ampeerituntisia akkuja (~6A).
Neljäs konsti on pitää jännitteensäädin säädöissä.
Näillä konsteilla olen saanut "Moskovan Dynamon" toimimaan luotettavasti!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
-
- 50
- Viestit: 55
- Liittynyt: 30.08.2020 16:22
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
Itellä on Dnepr -76 mallia, niin siinä on 12V jo alunperin. Ei ole huolia ollut latauksessa
Kiinnostaa vain, että mites nuo laturien ja jakopäiden rakenteet eroaa esim. 6V ja 12V Dneprissä?
Eikö Dneprin 12V laturia saa käymään 6V tilalle?
Kiinnostaa vain, että mites nuo laturien ja jakopäiden rakenteet eroaa esim. 6V ja 12V Dneprissä?
Eikö Dneprin 12V laturia saa käymään 6V tilalle?
Re: 6V G-414 kapasiteetti koetuksella
6 volttisen lohkossa on eroja 12 volttiseen , mm. 6V laturille pannan korvalliset. Joku digiviisas voi varmaan liittää kuvat jotka selvittää enemmän.
T.hh
T.hh