Ural Uutiset 2021
Ural Uutiset 2021 - paluu entiseen
Uusissa Keihin EFI pyörissä säädetään kaasuvaijerit kierroksilla perinteiseen tapaan alipainemitarin perusteella. Ei siis tietokoneella kuten ElectroJet EFIssä.
Ural käyttää Carbtune mittaria, Brittivalmiste. Tai iteasiassa tää on PohjoisIrlannista. Eli Irlannista. Vai mitenkä tää menee?
Ural käyttää Carbtune mittaria, Brittivalmiste. Tai iteasiassa tää on PohjoisIrlannista. Eli Irlannista. Vai mitenkä tää menee?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - vain 98 E5
EURO5 Ural kulkee tarvittaessa 100 km/h nopeudella ja vielä jää kaasukahvaan reilusti lisävaraa. Käytännön tehoa on mukavasti, kiitos 20% kasvaneen puristuksen. Aika hienoa.
No mutta kun
Kasvaneen puristuksen ansiosta kovassa käytössä syntyy lämpöä aiempaa enemmän. Uralin moottori on ilmajäähytteinen. Tässä ei ole nestettä kuljettamassa lämpöä pois muiden korkeampipuristeisten moottorien tapaan. Helteellä kuljettajan tulee miettiä kaasukäden asentoa.
Ylikuumentumisesta lisäseurauksena kovassa max rasituksessa, esim ylämäkeen vedätettäessä, moottori voi yllättäen nakuttaa. Metallinen helinä-ääni syntyy kun seos päättää syttyä puristusvaiheessa omia aikojaan ennenkuin tulpassa kipinä räppää. Koneessa ei ole nakutusanturia. Kuljettajan on havaittava tilanne sekä hölättävä välittömästi kaasua. Äänen kyllä erottaa heti sen ilmaantuessa, koska uusi pakoputkisto on hiljainen.
Tästä johtuen tehdas vaatii käyttämään ehdottomasti vain 98 E5, tai muuta vastaavaa korkeaoktaanista polttoainetta. Normi 95 E10 soppa ei riitä näille männille.
ja
Sain viikonloppuna nakutuksen aikaan kaksi kertaa jyrkissä ylämäissä 80km/h lasissa kun kirrasin lisää vauhtia tyyliin "katotaas miten tää lähtee kiihtymään". Lämpöä oli melkeen 30 ja tien pinta ties mitä. Olin ajanut jo toista tuntia suht rivakasti. Pata oli siis oikeesti tosi kuumana ja kun sitä kiusas niin nakutus tuli kylään - vaikka tankissa oli 98 E5 kamaa. Oma henk koht johtopäätös on että tankkaan Shellillä jos sattuu asema kohdalle ja ajelen konetta kuunnellen.
No mutta kun
Kasvaneen puristuksen ansiosta kovassa käytössä syntyy lämpöä aiempaa enemmän. Uralin moottori on ilmajäähytteinen. Tässä ei ole nestettä kuljettamassa lämpöä pois muiden korkeampipuristeisten moottorien tapaan. Helteellä kuljettajan tulee miettiä kaasukäden asentoa.
Ylikuumentumisesta lisäseurauksena kovassa max rasituksessa, esim ylämäkeen vedätettäessä, moottori voi yllättäen nakuttaa. Metallinen helinä-ääni syntyy kun seos päättää syttyä puristusvaiheessa omia aikojaan ennenkuin tulpassa kipinä räppää. Koneessa ei ole nakutusanturia. Kuljettajan on havaittava tilanne sekä hölättävä välittömästi kaasua. Äänen kyllä erottaa heti sen ilmaantuessa, koska uusi pakoputkisto on hiljainen.
Tästä johtuen tehdas vaatii käyttämään ehdottomasti vain 98 E5, tai muuta vastaavaa korkeaoktaanista polttoainetta. Normi 95 E10 soppa ei riitä näille männille.
ja
Sain viikonloppuna nakutuksen aikaan kaksi kertaa jyrkissä ylämäissä 80km/h lasissa kun kirrasin lisää vauhtia tyyliin "katotaas miten tää lähtee kiihtymään". Lämpöä oli melkeen 30 ja tien pinta ties mitä. Olin ajanut jo toista tuntia suht rivakasti. Pata oli siis oikeesti tosi kuumana ja kun sitä kiusas niin nakutus tuli kylään - vaikka tankissa oli 98 E5 kamaa. Oma henk koht johtopäätös on että tankkaan Shellillä jos sattuu asema kohdalle ja ajelen konetta kuunnellen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ural Uutiset 2021
Päästäänkin mun mieliaiheeseen/pakkomielteeseen, eli E85:een! Mitenkäs se, saako sellaista juottaa uudelle Urrelle ja millaisin modauksin? Ei käsittääkseni kovin helposti naksahtele, vaikka rutistuksia olisi reilumminkin, kun oktaaniluku on yli 100.
Re: Ural Uutiset 2021
Keihin ECU ei salli modausta, se on lukittu kuolevaisilta. Jos vaihtais E85 käyttöön tarvisi päästä muuttamaan polttoainekarttaa ja muita asetuksia.
Valkovenäjältä löytyy kyllä avoin ECU jolla E85 ajelua vois koittaa. Takuu päättyy uudesta pyörästä ken tällä ajelee
Tutkitaan tätä joskus myöhemmin.
Valkovenäjältä löytyy kyllä avoin ECU jolla E85 ajelua vois koittaa. Takuu päättyy uudesta pyörästä ken tällä ajelee
Tutkitaan tätä joskus myöhemmin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - Autoveroa 200€
Toukokuussa ei myyty yhtään uutta Uralia. Sain sitte 200€ autoveroa kun kerroin verottajalle tän asian 5 päivää myöhässä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ural Uutiset 2021
Ohhoh, aika rankasti taas verottaja muistaa yrittäjää..
Miekin möin viime syksynä serkulle hehtaarin mökkitontin reilusti alle käyvän hehtaarihinnan ja alle sen mitä itse maksoin koko tilan hehtaarilta, verottaja muisti minua sitten 750€ yllätyslaskulla
Miekin möin viime syksynä serkulle hehtaarin mökkitontin reilusti alle käyvän hehtaarihinnan ja alle sen mitä itse maksoin koko tilan hehtaarilta, verottaja muisti minua sitten 750€ yllätyslaskulla
Ural Uutiset 2021 - pitkäpenkki
Ei tullu Apina Hondan penkkiä. Eikä Ural Solo mallin nahkajakkaraa. Tuli pitkä EFI ajan IMZ penkki joka on Jenkeissä vakiona GearUp mallissa. Tömäkämpi ja pitkäjalkaiselle helpompi. Kahta puolen penkkiä kahvat, valoille suojahäkkyrät ja takakka vaunun lokarille. Kun takapoksista jotain etsii on väliaikaistarjotin heti käsillä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - Uusien mallien muutoksia
2022 USA 2WD mallin (GearUp) muutokset julkaistiin. Videon yksityiskohdat otettiin jo Heinäkuun Euro pyöriin vakioina. Nykyinen Ranger on jo videolla esitellyn mukainen ja Eurooppa menee tällä hetkellä vuoden edellä Jenkkejä. Uusi juttu EU alueelle on 2WD mallien sivarirunko muutos. Saa nähdä onko jo käytössä syksyllä Euroopassa.
Matkustajan jalkatilan muutos vaunun välissä on myös uus juttu. Kun ekat pyörät tuli Itävaltaan syntyi offiputkesta paha poru. Tähän on näemmä reagoitu heti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ural Uutiset 2021 - vain 98 E5
Vähän offtopikkia, mutta tässä on aika hyvä artikkeli nakutuksesta (jos vaan englanti sujuu):kalkkuna kirjoitti: ↑22.06.2021 21:58 Sain viikonloppuna nakutuksen aikaan kaksi kertaa jyrkissä ylämäissä 80km/h lasissa kun kirrasin lisää vauhtia tyyliin "katotaas miten tää lähtee kiihtymään". Lämpöä oli melkeen 30 ja tien pinta ties mitä. Olin ajanut jo toista tuntia suht rivakasti. Pata oli siis oikeesti tosi kuumana ja kun sitä kiusas niin nakutus tuli kylään - vaikka tankissa oli 98 E5 kamaa. Oma henk koht johtopäätös on että tankkaan Shellillä jos sattuu asema kohdalle ja ajelen konetta kuunnellen.
http://www.contactmagazine.com/Issue54/ ... asics.html
Ural Uutiset 2021 - Takajarru
Brembo jarrusatula on vastaisuudessa sama takapyörässä sekä sivuvaunussa. Kyseinen satula on ollut jo aikoinaan Ural Wolf pyörissä käytössä. Takajarrulevy muuttui myös uivaksi malliksi sivuvaunun tapaan.
Erillinen käsijarru JJUAN tuli vanhan yhdistelmäsatulan tilalle, joka julistettiin nyt ongelmalliseksi ratkaisuksi. On totta että yhdistelmä käppärin pito on heikenyt nopeasti takajarrupalojen pienestäkin kulumisesta. Säätö on ollut myös aika tarkkaa puuhaa että pitoa löytyy, mutta vaijeri ei katkeasi. Wanhakin toimi edelleen, mutta uusi on parempi ratkaisu.
Erillinen käsijarru JJUAN tuli vanhan yhdistelmäsatulan tilalle, joka julistettiin nyt ongelmalliseksi ratkaisuksi. On totta että yhdistelmä käppärin pito on heikenyt nopeasti takajarrupalojen pienestäkin kulumisesta. Säätö on ollut myös aika tarkkaa puuhaa että pitoa löytyy, mutta vaijeri ei katkeasi. Wanhakin toimi edelleen, mutta uusi on parempi ratkaisu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - paketin aukaisua
Tänään purettin 2021 Rangeria paketista Gabon hallilla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - muutoksia
Classic mallin tuotanto päättyy. Viimeisiä teleskooppikeula Uraleita kootaan paraillaan linjalla. Marraskuun jälkeen kaikki Uralit valmistuvat ainostaan keinukeulalla. Myös keinukeulaan tulee muutos. Uusi alumiinivalu malli on korvaamassa hitsatun etukeinun tästä kuusta alkaen. Valukeinu on täydellisen mittatarkka ja testeissä lujemmaksi todettu.
Limited Edition mallia ei tehdä EU aleelle tänävuonna (USA on ehkä). Tehdas oli keväällä vakiomallien tuotannossa kuukausia jäljessä komponenttipulan takia ja vajetta kurotaan kiinni kovalla työllä. Tästä syystä lisäkuormaa ei voitu ottaa yhtään enempää tälle syksyä. LE mallit on kivoja mutta tehtaalle pyörien sarjatuotanto on ykkös prioriteetti.
EU valmisteisia Ural peräkärryjä on taas saatavilla. Hinta helmeilevä 6200€ sis alvi. Tilatessa valitaan saman kokoiset vanteet kuin vetopyörässäkin. Lavan koko = vetää yhden eurolavan. Ne jotka yhteisostossa ehti Erde kärryn aikoinaan hommaamaan teki tdn hyvät kaupat, niidenkin hinnat on pullistunu.
Limited Edition mallia ei tehdä EU aleelle tänävuonna (USA on ehkä). Tehdas oli keväällä vakiomallien tuotannossa kuukausia jäljessä komponenttipulan takia ja vajetta kurotaan kiinni kovalla työllä. Tästä syystä lisäkuormaa ei voitu ottaa yhtään enempää tälle syksyä. LE mallit on kivoja mutta tehtaalle pyörien sarjatuotanto on ykkös prioriteetti.
EU valmisteisia Ural peräkärryjä on taas saatavilla. Hinta helmeilevä 6200€ sis alvi. Tilatessa valitaan saman kokoiset vanteet kuin vetopyörässäkin. Lavan koko = vetää yhden eurolavan. Ne jotka yhteisostossa ehti Erde kärryn aikoinaan hommaamaan teki tdn hyvät kaupat, niidenkin hinnat on pullistunu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - hinnat nousee
2022 alkaen Ural tehdashinta kohoaa 2-3,7% mallista riippuen. Tähän kun otetaan avuksi meidän ALVi 24% + autovero 22% -> saadaan taas se tonni lisää maksettavaa per pyörä.
Viimeiset EU valmistuserät alkavat olla myyty loppuun. Viikon saattaa vielä onnistua ostaa pyörä vanhaan hintaan tän vuoden toimituksena.
Viimeiset EU valmistuserät alkavat olla myyty loppuun. Viikon saattaa vielä onnistua ostaa pyörä vanhaan hintaan tän vuoden toimituksena.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - 2WD päällä 2022 vuoteen
EU värit pysyvät samoina vuonna 2022 ja isoja teknisiä muutoksia ei tule. Hinnat nousevat mallikohtaisesti.
Korotukset:
T +350€
cT +360€
T TWD +500€
Sportsman +300€
Ranger +300€
Tehdasoptioina edelleen erikoismaalaukset:
Oma 1 väri maalaus 850€
Oma 2 väri maalaus 1100€
Oma 3 väri maalaus 1250€
Musta kone, vaihteisto ja perä 600€
Uutta maalipuolella:
Runkoputket, keinut, etuputket, mittaristo, stonga ja muut tingeli osat oma vapaa väri 1350€
Vanteet ja keskiöt (4kpl) oma vapaa väri 900€
Kuupan pohja ja lokarit käsitellään suojamassalla joka jää maalin alle 450€
Kaikki yllä olevat luvut verottomia tehdashintoja. Uusilla värioptiolla on mahdollista tilata tehtaalta suoraan esim "Africa Corps" Ural jossa vanteet, runko ja muut osat ovat aavikkovärityksellä pyörän lokarien, tankin ja kuupan lisäksi. Tai tehdä willi jokeri pyörä singaaliväreillä. Mielenkiinnolla kuvia odotellessa.
Moninaiset viivästykset ja yleinen komponenttikaaos MP alalla jatkuu. Venäjälläkin. MP teollisuudessa 2021 vuosi jää historiaan valtavana raaka-aineiden ja alihankita osien hintarallina. Tämä huomioiden korotukset pyörien tehdashinnoissa jäivät ennakoitua maltillisemmiksi.
Tehdas suosii tulevina kuukausina 2WD mallien tuotantoa 1WD mallien kustannuksella. 1WD mallit ovat muutenki olleet jo kuihtuvaa tuotantoa. Asiakaat haluavat ostaa Uralinsa sivuvaunuvedolla. 1WD Classic malli teleskooppi keulalla on poissa. Kaikissa Uraleissa on nyt aluvalu keinukeulat.
EU alueelle 2021 pyöriä on saatavilla enää muutama. Ensviikolla myydään tdn 2022 pyöriä ja 2022 hinnoillla.
No mille tää uus maalikombo pärrä vois näyttää? No vaikka täälle.
Korotukset:
T +350€
cT +360€
T TWD +500€
Sportsman +300€
Ranger +300€
Tehdasoptioina edelleen erikoismaalaukset:
Oma 1 väri maalaus 850€
Oma 2 väri maalaus 1100€
Oma 3 väri maalaus 1250€
Musta kone, vaihteisto ja perä 600€
Uutta maalipuolella:
Runkoputket, keinut, etuputket, mittaristo, stonga ja muut tingeli osat oma vapaa väri 1350€
Vanteet ja keskiöt (4kpl) oma vapaa väri 900€
Kuupan pohja ja lokarit käsitellään suojamassalla joka jää maalin alle 450€
Kaikki yllä olevat luvut verottomia tehdashintoja. Uusilla värioptiolla on mahdollista tilata tehtaalta suoraan esim "Africa Corps" Ural jossa vanteet, runko ja muut osat ovat aavikkovärityksellä pyörän lokarien, tankin ja kuupan lisäksi. Tai tehdä willi jokeri pyörä singaaliväreillä. Mielenkiinnolla kuvia odotellessa.
Moninaiset viivästykset ja yleinen komponenttikaaos MP alalla jatkuu. Venäjälläkin. MP teollisuudessa 2021 vuosi jää historiaan valtavana raaka-aineiden ja alihankita osien hintarallina. Tämä huomioiden korotukset pyörien tehdashinnoissa jäivät ennakoitua maltillisemmiksi.
Tehdas suosii tulevina kuukausina 2WD mallien tuotantoa 1WD mallien kustannuksella. 1WD mallit ovat muutenki olleet jo kuihtuvaa tuotantoa. Asiakaat haluavat ostaa Uralinsa sivuvaunuvedolla. 1WD Classic malli teleskooppi keulalla on poissa. Kaikissa Uraleissa on nyt aluvalu keinukeulat.
EU alueelle 2021 pyöriä on saatavilla enää muutama. Ensviikolla myydään tdn 2022 pyöriä ja 2022 hinnoillla.
No mille tää uus maalikombo pärrä vois näyttää? No vaikka täälle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ural Uutiset 2021 - viiveitä
Osapuutteiden takia tehdas ei ole saanut koottua moottoripyöriä ennakoidussa aikataulussa. Jolukuun toimitukset siirtyivät ensi vuoden puolelle.
Luovuuttakin on jouduttu käyttämään.
"Through December of 2021, all motorcycles will be equipped with black vinyl tonneau cover, sidecar windshield apron and shovel cover. Standard Cordura materials are temporarily unavailable due to supply chain delays."
Kangasmallin pressut, mitä kaikki Uralit cT mallia lukuunottamatta käyttävät, on jouduttu korvata vinyylimalleilla. Pressu, tuulisuoja ja jopa lapion pidikeosa ovat nyt vinyylimallia. Toistaiseksi.
Koronasta johtuvat toimitusvaikeuted ovat nyt sellaiset että ei voida muuta ku toivoa pitkää pinnaa kaikille osapuolille.
Kaiken myllytyksen keskellä jotain pientä päivitystäkin on tehty. 2WD perää on saatu tukevoitettua. Uudet osat tuli käyttöön viimekuussa.
Luovuuttakin on jouduttu käyttämään.
"Through December of 2021, all motorcycles will be equipped with black vinyl tonneau cover, sidecar windshield apron and shovel cover. Standard Cordura materials are temporarily unavailable due to supply chain delays."
Kangasmallin pressut, mitä kaikki Uralit cT mallia lukuunottamatta käyttävät, on jouduttu korvata vinyylimalleilla. Pressu, tuulisuoja ja jopa lapion pidikeosa ovat nyt vinyylimallia. Toistaiseksi.
Koronasta johtuvat toimitusvaikeuted ovat nyt sellaiset että ei voida muuta ku toivoa pitkää pinnaa kaikille osapuolille.
Kaiken myllytyksen keskellä jotain pientä päivitystäkin on tehty. 2WD perää on saatu tukevoitettua. Uudet osat tuli käyttöön viimekuussa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.