Dneprin laturista

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Mites ton laturin saa purettua?

Pitkät pultit pois, ratas pois, kyljen iso ruuvi pois mutta ei purkaudu...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Kierrä ekaks se sivun ruuvi takasin , se pitää kenttäkäämiä kiinni kuoressa.
Panta auki laturin takapäästä ja kenttäkäämille menevät johdot irti. Kurkkaa vielä sen pyöreen pikkuluukun (joka on laturin takapäässä) alle mitä sieltä löytyy...ettei vaan oo mitää virityksiä edelliset sukupolvet tehny.
Hiilet voi nostella pois , niin eivät pompi hassusti.
Pitkät ruuvit oli jo pois.
Eiköhän se siitä kopsuttelemalla purkaannu , vaan meneneekö miten kasaan ??

Iloa pimeisiin iltoihin, t.hh.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Hiiletkin oli irti ja luukku auki mutta piukassa tuntuu olevsn. Pitääkö se akseli lyödä tai prässätä kylmästi irti peräpään laakerista?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joku on voinut käyttää liimaa (lukitetta) kun on kasannut laturin...


Kuva

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Molemmat päädyt kyllä liikkuu runkoon nähden että löysää on. Voiko se muualta vastustaa kuin tuolta perälaakerista?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3659
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Siellä voi olla liimattu laakeria?

Sähköliimaa sieltä ei kai löydy, mutta ku sepät on käyny asialla mihinkään ei voi enää luottaa...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Aukeshan se kun kunnolla löi akselin irti peräpään laakerista.
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 421
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja jasu »

karppi kirjoitti: 03.12.2021 17:06 Fyrkalla sais tuommosen :think:

https://oldtimergarage.eu/gb/electric/6 ... g414a.html
Tuo olis kyllä varmastikin aika helppo ja hyvä ratkaisu latausongelmiin. Vaikka kyllähän se alkuperäinenkin dynamo tekee sähköä, paitsi tyhmäkäynnin tuntumassa, ja vaatii hieman harrastuneisuutta sen kanssa elämiseen. Onko tuo sitten edes kallis lopulta..?
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja karppi »

Screenshot_20211220-080021~2.png
Nii...tuossa Koossa on kyseinen laturi.
Hyvin alnekii jauho sähköä Novgorodin reissulla.
Etelä-Savossa näperrelty motukka...jauhaa nykyään sähköä jossain Pohjois-Karjalassa...oliskohan Liperissä.
Laturin ostajalla,asentajalla ja käyttäjällä ainoastaan myönteisiä kokemuksia.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

jasu kirjoitti: 19.12.2021 21:06 Vaikka kyllähän se alkuperäinenkin dynamo tekee sähköä, paitsi tyhmäkäynnin tuntumassa, ja vaatii hieman harrastuneisuutta sen kanssa elämiseen. ?
:mrgreen: Terve

Niin kyllähän se kikkailun puolelle menee...

Mulla on ämmässä 45 W G-11A laturi, niin kaikki parkkipolttimot vaihdoin 6 volttia 2W ja ajovaloksi 15W eli ajossa kulutus on 21W ja loppu jää sytkälle sekä reserviin. Parkit päällä ajaessa kulutus on vain 8W.

Kuva

Kuva

Ps mutta maksaahan tuollainen G-11A laturi Oldtimer Garagen sivustolla 230 ekee, niin voi miettiä mikä sitten on kallista

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ja säätimenä toimii Vape R81 ja PP-31 on varalla...


Kuva

Mutta jos laittaa tuon pitkän mallin 65 W, niin sitten ei ole sähköstä pulaa...


Kuva

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Eipä siitä laturista kalua tullut. Nyt olis heittämällä sopiva 12v tasavirtalaturi tiedossa.

Tuli mieleen, että onko tossa laturin asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa? Epäkeskeisenä se menee paikoilleen ja sitten käännetään rattaat kosketukseen. Kumpaan suuntaan ja kuinka tiukkaan?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3659
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Paa sillai ettei lähde kiristymään itekseen jos pultit löystyy :mrgreen:

Sinne jakopään jättöpuolelle se tulee, ei ottopuolelle. En kyllä muista saako sitä edes sinne väärälle puolelle sopimaankaan :think:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

No nyt on tulossa puolalainen 12V tasavirtalaturi. Katotaas kuinka etenee...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

No eihän se mennyt kuin Strömsössä. Laturi on ilmeisesti tarkoitettu G-11 tilalle ja tohon G-414 paikalle se on liian iso.

Pään sovitteessa on kolme eri kokoa, epäkeskeiset 68mm (10mm), 78mm (7mm) ja keskitetty 86mm (10mm), rungon halkaisija n. 87mm.

Tuo G-414 on halkaisijaltaan 79mm. Lohkon upotus tiivistepintaan on 12,5mm.

G-414 akselin pää on lohkon tasosta 10mm pitemmällä kuin ton uuden pää 78mm osan ollessa sisällä lohkossa.

Lisäksi tuo ottaa kiinni laturin kiinnityskorviin.

Olisko pöllö ratkaisu jatkaa rattaan tyveä sen 10mm ja sorvata ton 78mm osan jatkeeksi 68mm osan päälle ulkohalkaisijaltaan 79mm holkki hoitamaan tiivistyksen ja laturin tuennan?
En huomannut katsoa oliko noi epäkeskeiset osat samankeskeisiä tai onko akselitkaan samassa suhteessa epäkeskeisiä sen lohkoon sopivan osan suhteen...

Rattaan jatke voinee olla irtonainenkin kunhan tiivistää stefan? Kiilaa taitaa riittää rattaaseen ja jos akseli loppuu kesken niin rattaan kupista tavaraa pois?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja karppi »

karppi kirjoitti: 03.12.2021 17:06 Fyrkalla sais tuommosen :think:

https://oldtimergarage.eu/gb/electric/6 ... g414a.html
Siis onko kyseessä tää laturi??
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3659
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Taitaa olla suoraveto Polski Fiiatti 12V kyseessä. Niitä saapui Osatuonnin aikana Puolasta ku paikalliset pajat teki niitä sikäläisille pärräharrastajille. Niitä oli kahta mallia - SV lohkoon ja MT lohkoon. Sovitepala eri mitoilla. Kadonneet Puolasta jo vuosia sitte.

Ajelin ite ND suoravedoilla. Kaikki repes tavalla tai toisella, mulla meni useita. Ainoo kestävä ratkaisu on kumikytkin.
ND_MT.jpg
ND_MT.jpg (41.23 KiB) Katsottu 2773 kertaa
Kuvassa ND laturi ja sovite MT Dnepr. Oli vieläpä SF tuotantoa ja yksi kolmesta mitä näitä MT lohkoihin tehtiin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja karppi »

Laitaha teuski vähän kuvia...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Hee tommonenkin on tupsahtanut tallin lattialle...

Kuva

Ps odottelee pääsyä sorvarin käsittelyyn, että saataisi tehtyä joustava kytkin väliakseliin

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Tähän hätään ei muuta kuvaa ole kun orkkislaturi toimittaa lohkon tulpan virkaa että pääsin aamulenkille :lol:

Tota päädyn ulointa kehää kun ajais seuraavan tasalle niin paljon ku ilkeää niin vois riittää. Pultin päähän on muutama milli matkaa ja kaipa niitäkin voi lyhentää vähän...

... Jos vaan sisäpuolella on tavaraa siis :-P
Liitteet
IMG_20220106_140736.png
IMG_20220106_140736.png (828.03 KiB) Katsottu 2762 kertaa
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuo minkä teuski osti taitaa olla Fiat 126 laturista moodattu...


Kuva

Ps vasen on G-11A ja oikea G-414 ovat mitoitukseltaan yhtenevät

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Uskila kirjoitti: 06.01.2022 14:28 Ps vasen on G-11A ja oikea G-414 ovat mitoitukseltaan yhtenevät

:think:
Näin mäkin olen käsittänyt ja myyjän mukaan toi on K-750 lohkoon sopinut. Toi vielä menee jakeluun että toi laturin peti ahdistaa, mutta pituus kummastuttaa...

G-414 runko menee muutaman millin lohkoon sisälle...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8050
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kuva päältä ja kaikissa sama ulkohalkaisija...

Kuva

Ps onkos MT:ssä erilainen laturin ratas?

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja karppi »

254181-DINAMO-FIAT-500-D-F-L-REVISIONATA-big-7327-415.jpg
254181-DINAMO-FIAT-500-D-F-L-REVISIONATA-big-7327-415.jpg (25.1 KiB) Katsottu 2741 kertaa
Onko se siis niiku ihan oikeesti tuosta tehty??

Eiköhän tuo teuskilta pienellä askartelulla oo jotenkii ympättävissä...
Varmaan olis hyvä ainakii asenteluvaihessa kaivaa jakopää esiin..
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

karppi kirjoitti: 06.01.2022 15:35 254181-DINAMO-FIAT-500-D-F-L-REVISIONATA-big-7327-415.jpg

Onko se siis niiku ihan oikeesti tuosta tehty??

Eiköhän tuo teuskilta pienellä askartelulla oo jotenkii ympättävissä...
Varmaan olis hyvä ainakii asenteluvaihessa kaivaa jakopää esiin..
Ei ihan tollanen mutta sinne päin, ilmeisesti polski-fiatin malli kyseessä.

Kurkkasin sisälle, ei tosta voi ottaa pois vaan pituutta pitää lisätä ja tuoda ratasta eteenpäin. Kiinnitys varmaan pitää hoitaa moottorin ylätuentaan noiden muiden sovitusten tapaan...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3659
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

WP_20150319_004.jpg
WP_20150319_004.jpg (141.45 KiB) Katsottu 2722 kertaa
WP_20150319_003.jpg
WP_20150319_003.jpg (142.23 KiB) Katsottu 2722 kertaa
Tällaisia ne oli. Tekivät näitä Puolassa kaakonkulmalla liki Ukrainan rajaa.

Eletroninen APE säädin kuvassa myös made in Poland, mitä Polski Fiiatti käytää.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja teuski »

Just tollanen setti. Noita siis sai G-414 sopivalla päällä myös?

Ei kai sekään kuitenkaan MT lohkoon ilman kiinnikkeiden muokkaamista sopinut?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3659
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dneprin laturista

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

En muista enää miten SV ja MT mallit eros, melko samoja molemmat. Kaikki mitä mulle tuli oli 6V -> 12V muutos malleja.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin