Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Justeeri kirjoitti: 23.02.2022 16:20 Korjaaminen edellyttää uusien osien tilaamista. Uusi vääntötanko, ja ne tötteröt molempiin päihin. Osat maksaa esim. oldtimergaragesta tilaamalla 200 - 250€. Nämä nykyiset on tosiaankin tuhottu noilla rautanaulavirityksillä, että jos tämän purkaa niin samoilla osilla ei mene kasaan. Olet tietenkin täysin oikeassa, että korjata tämä pitää. Mutta osaan ennakoida, että mikään helppo homma se tulisi olemaan, joten ihan suin päin en siihen halua ryhtyä. Etenkään kun en ole mikään kylän etevin seppä. Jos ensi talvena ei olisi kovin paljoa muuta korjattavaa, niin ehkä sitten... toiveissa saa elellä.

Nyt kumminkin mennään vielä näillä virityksillä. Pientä parannusta tilanteeseen.


viritys.jpg

vaunu.jpg
Talliin pitäs lähtee... tulikin mukava ja halpa korjaus juttu mieleen vuodelta 2011.
Urre Koskisen vaunusta meni iskunvaimentajan varsi väännyksiin, tekaistiin luonnosta hyvät varaosat ja vähän varallekin :lol:
Liitteet
Vienan Karjala 2011 333.jpg
Vienan Karjala 2011 333.jpg (68.58 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Vienan Karjala 2011 329.jpg
Vienan Karjala 2011 329.jpg (81.54 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Vienan Karjala 2011 330.jpg
Vienan Karjala 2011 330.jpg (83.02 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Vienan Karjala 2011 328.jpg
Vienan Karjala 2011 328.jpg (68.5 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Vienan Karjala 2011 320.jpg
Vienan Karjala 2011 320.jpg (51.98 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Vääntynyt varsi :think:
Liitteet
Vienan Karjala 2011 325.jpg
Vienan Karjala 2011 325.jpg (55.2 KiB) Katsottu 3231 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Pyörittelin kansivena Uralin vauhtipyörän max. ennakkomerkin kohdalle ja mittasin työntömitalla paljonko on matkaa männänlaesta sylinterin tiivistetasoon. Antoi mitaksi 11,1 mm. Jotenkin on sellainen kutina takaraivossa, että ennakkomerkki ei taida olla ihan kohdallaan? Aika aikaiselta tuntuu.

Löytyisikö tietoa, että paljonko männänlaesta tulisi olla matkaa, että ennakot sattuisi "oikeaan" kohtaan?

Loppupeleissä tuo nykyinen merkki voikin olla juuri siinä kohtaa, missä kampe toimii parhaiten. Mutta harrastuksen vuoksi tätäkin voisi testailla.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Miten ylös mäntä nousee , ei vissii ihan tiivistetasoon saakka?
T.hh
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Seiskapätkä...

Kuva


Kuuspätkä


Kuva

Ps kuuspätkän kiertokangen pituus on vähän epävarma, mutta joku voisi sen tarkistaa

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Terve,

Mäntä nousee sylinterin tiivistetasoon asti. Jos tuo Uskilan kaavake pitää paikkaansa, niin 42-43 astetta olisi ennakko. Kysymysmerkki on tietenkin, että aukeaako sytkän kärjet oikeasti max asentoon asti... Porakoneella pyörittämällä en saanut niitä aukeamaan. Lopullinen ennakko voisi olla sitten vähemmänkin.

Nykyasetuksilla sytkä on säädetty siten, että kärjet auki antaa kipinän max. ennakkomerkin kohdalla. Perusennakko jää tällöin n. 8 asteeseen. Jos nyt meinaan myöhästää tuota sytkää 43 --> 35, niin silloin perusennakko menee aikalailla nollille. Tätä pitää pohtia...
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Minkäs vuotinen M-63 .
Ku näyttäs oleva lättäpää ja M-72 sivuvaunu , vähä niinku seka mallia .
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kelju m63 kirjoitti: 05.05.2022 11:21 :mrgreen: Moro.
Minkäs vuotinen M-63 .
Ku näyttäs oleva lättäpää ja M-72 sivuvaunu , vähä niinku seka mallia .
Terve,

Ural M-63 1966

Tässä aina välillä värkkään Ämmää ja sitten taas Uralia, niin on aina eri laite kyseessä.

UralM63.jpg
UralM63.jpg (221.16 KiB) Katsottu 2912 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Leikitäänkö arvausleikkiä?

Minulla on nämä kaksi "helmeä" M-63 ja M-72, joilla pitäisi päästä tämä kesä ajamaan. No kappas vaan, kun kummassakin kuuluu samanlainen rahina, kun kytkimen vetää pohjaan. Koska ääni on niin samanlainen molemmissa niin lienee turvallista olettaa, että on sama vika kummassakin. Lotossa en ikinä voita, mutta näiden romujen kanssa osuu päävoitto joka ikinen kerta!




Videolla vetelen kytkintä kiinni ja auki. Ääni tuntuu tulevan selvästi vaihdelaatikon tai kytkimen alueelta. Mutta ns. stetoskooppivirityksellä ei kuule, tai en ole oikeaa kohtaa löytänyt.

Molemmissa pyörissä uusi kytkin, saman valmistajan osat. M-63:ssa rahina alkoi heti vaihdelaatikon vaihdon jälkeen (omansa on korjauksessa). M-72:ssa rahina alkoi jossakin välissä vuosi sitten tehdyn kone- ja lootaremontin jälkeen.

No niin... arvauksia? (hieroo käsiä yhteen hullun kiilto silmissä)

- Kampuran etulaakeri?... ääni ei tunnu tulevan edestä.
- Vauhtipyörät irti molemmissa?... on pulttipyssyllä vedetty oikein huolella. Ei saa yhtään tiukempaan.
- Painelaakerit?... on kunnossa molemmissa.
- Vauhtipyörän tapit kuluneet?.. molemmissa pitäisi olla hyvässä kunnossa.
- Kytkimen pultit auki?... silloin kai ääni kuuluisi koko ajan ja vaimenisi kun kytkintä painaa?

Mitäs muuta hauskaa?
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Välilevyt vaan kolisee kun puristus jousista puuttuu kytkintä painaessa. Oliko painelaakerit sileät kuularadoiltaan?
Mikäli ääntä kuuluu vaan kytkintä painaessa, niin haitanneeko tuo ajoa?
T.hh.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Terve,

Eipä tuo ajamista haitanne, niin kauan kuin kasassa pysyy. Lähinnä hermoja kiristää.
Toisessa on painelaakerina uusi "hifi" rullalaakeri ja varmaan vaihdan toiseenkin samanlaisen.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Itellä M-63 pitää samanlaista kalketta , ajettu jo jonkin aikaa tehdään remppa ku liikkuminen loppuu .
Täytyy tehdä niinku yks vanha uralisti sano korvatulpat loppuu turhat äänet , vaikka kylläkin joku kirjottaa pahennuksen tähän ...
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vaikuttaa että ääni on ihan normi...




Ps ei muuta kuin tien päälle ja katsomaan kuin maisema vaihtuu, mutta jos ääni häiritsee, niin voihan hommata hiljasemman kypärän

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Joo, ei kai tälle oikein muuta selitystä tässä vaiheessa keksi, kuin että kytkinlevyt lonksottaa kun paine hellittää. Tietysti jos kitkalevyn ulkokehä pääsisi hankaamaan tappeja vasten, voisi tuollainen ääni helposti kuulua. Mutta nehän on lootan akselilla keskitetty, niin ei pitäisi yltää tappeihin asti. No tällaista tämä on. Ex. muusikkona kaikki tällaiset epäharmooniset äänet saa karvat pystyyn niin itäpyöräily on vaativa harrastus.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Länsitulpat ei toimi

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Jaahas... Nyt taas on mennyt älyttömäksi tämä homma.

Mikähän mahtaisi olla vialla, kun lättäpäässä ei toimi mitkään "länsitulpat", mitä olen kokeillut (Denso W20, Denso W16, Brisk)? Ainoastaan itätulpat (A14) toimii.

Homma menee länsitulpilla niin, että kun kylmällä koneella lähden ajamaan, niin nyk...nyk..nykii.
Veto tuntuu raskaalta. Jotenkin soppa ei tunnu palavan.
Kun kone lämpenee, niin nykiminen tasaantuu.
Nykiminen tulee pienillä kierrosnopeuksilla ja pintakaasulla ajaessa.
Tyhjäkäynti on hyvä. Samoin kovemmat kierrokset.

Kyse ei siis ole länsitulpan huonosta kestosta, vaan juuri tuosta nykimisestä. Vaikka olisi tuliterä puhdas tulppa.

Kertauksen vuoksi lättäpäässä siis on Sovekin sytkä, 12V, Sovekin suurtehopuola. Suurjännitejohdot ja 5ohm hatut pari vuotta sitten laitetut.
Kaasarit ovat kiinan keihinit ja säädöt ei pitäisi olla liian rikkaalla, ryypyn kanssa pitää kylmänä käynnistää.
Ilmaläpän pienentäminen ajon aikana ei vaikuta suotuisasti nykimiseen.

Onkohan tällaista mysteeriä sattunut kenekään kohdalle, että mikä ihme tätä vekotinta taas riivaa?

moposoolo.jpg
moposoolo.jpg (164.84 KiB) Katsottu 2556 kertaa
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 782
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Ei ole tuollaista tullut vastaan. Mutta yksi idea on että kokeilisi laittaa toinen 12v akku pyörään ja siitä suoraan johto sytytyksen plussalle. Niin että välissä ei ole mitään ylimääräisiä liitoksia ja sytytys saa varmasti jännitettä ja virtaa. Sitten koelenkki. Jos toimii moitetteetta niin sitten voi keskittää vianhaun 12v puolen johtoihin, liitoksiin, katkaisijaan, laturiin yms. Jos taas ei ole mitään vaikutusta niin sitten vika on jossain muualla.
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 421
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja jasu »

Länsitulpat vastukselliset, itämaiset vastuksettomat? Tulpanhatuissa ja tulpissa vastukset, kipinä jää heikoksi..?

Tuommoinen on tullut länsimoottorin kanssa vastaan, ja aiheutti kummasti kummastusta. Vastuksettomat muuten samaa tyyppiä olevat tulpat tilalle, ja nyhtämiset katosi...
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Pitäisi tosiaan tuo akkuhomma tarkistaa. Sen verran tutkin, että jännite on sama sytkän navalla ja akulla. Mutta akku kerksi viime talvena kyykätä, että eihän se taida kovin hyvässä iskussa olla... Tuntuu tietty hurjalta, jos akun takia ei tulppa pelittäisi mutta onhan näitä kummallisuuksia ennenkin nähty.
Vastuksettomia on nuo länsitulpat mitä testasin.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

miltä ne tulpat näyttää jos ne avaa vaikka n. 10 km ajolenkin jälkeen,(kone ei vielä ole täysin kuuma)ilman tyhjäkäyntiä ajon jälkeen? Onko sulla käytettävissä Colortune testitulppaa, ja tuleeko tuo huonokäyntisyys esiin ihan paikallaan kylmänä käyttämällä?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tämä on ehkä huono vaihe arvioida tulppia, mutta kuvassa briskin tulpat, uutena laitettu ja niillä ajettu reilut 10km.

brisk.jpg
brisk.jpg (42.77 KiB) Katsottu 2467 kertaa

Tyhjäkäynti on kylmänä ja kuumana ihan normaalia näilläkin länsitulpilla, eli siinä en huomaa että ongelmaa olisi. Ainoastaan kylmänä pintakaasulla ajellessa tulee tuo nykiminen. Kylmällä viittaan siihen, että pytyt on alle 100 astetta.
Colortune löytyy kyllä, se on vaan tuolla vähän kauempana nyt, että en ole päässyt kokeilemaan.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

No eipä paljon puhtaampi tulppa voisi olla käyvästä koneesta.Tuo tulppa on kyllä itsepuhdistuvaa mallia ,eli tuo tulpan kärkiosa on hyvin palotapahtumassa mukana(ei siis poterossa) , mutta noin lyhyen ajon perusteella kylmäkäynnistyksineen, liikaa polttoainetta se ei ainakaan saa. Kokeilisin nostaa neulaa , ja tarkailisin tulpan (colortunen) avulla kuinka paljon neulaa (riippuen nykytyksen alueesta) tai tyhjäkäyntisuutinta tarvii suurentaa/nostaa että tulppaan /colortuneen saadaan väriä .Kaasukahva merkinnöistä voisi päätellä kuinka tarkka ja mikä on sen kaasun asento (1/4..1/2 ..3/4 ) kun nylkytys tuntuu, ja sitten päätellä millä kaasun/suuttimen alueella mennään silloin.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Luotto sytytystulpat oli kadonneet kaupan tiskilta, Boschin W 7 BC ilmeisesti joutuneet pakotelistalle, niin joutui etsimään korvaavat tilalle ja päädyin NGK PB6HS tulpiin. Noilla ajettu 25 km ja tarkoituksella jätetty tyhjäkäyntiseos hieman rikkaalle, kun on ollut hieman käynnistysongelmia koneen ollessa kuumana.

Käytössä 6 voltin kärjetön ja Keihinin CVK 32 kaasarit kone toimii nyt moitteettomasti.

Tulpat
Tulpat
Ps suurin ongelma oli kun yritin kärkipoksia käyttää ja oli jatkuvasti käyntiongelmia kunnes hokasin että nokissa oli 8 asteen heitto toisiinsa nähden, nyt kun on kärjetön toimii loistavasti

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Voisihan tuota piruuttaan kokeilla rikkaammalla seoksella... Oireet vaan tuntuu siltä, kuin saisi liikaa soppaa tai se ei vaan syty näillä länsitulpilla. Toisaalta, kun lämmetessään toimii paremmin niin voisi viitata laihuuteenkin...

Olen tuota rikastelua hieman vältellyt, kun toisen puolen kaasarin kohon neulaventtiili vuotaa. Eikä sitä näköjään saa korjattua :angry-banghead: Neljä kertaa olen jo kiillottanut venttiiliä ja laittanut uuden kumikartioneulankin. Ilmaa pitää 100% täydellisesti... Päivän tai pari vuoto pysyy poissa ja sitten aina alkaa uudestaan. Ei vaan tule kuntoon. No, kumminkin toisessa kaasarissa on aina bensanpinta korkeammalla seisonnan jälkeen. Mutta vaikka kaasarin tyhjentäisi ennen ajoon lähtöä, niin ei sillä tuohon nykimiseen vaikutusta ole.

Juu ja minäkin olen kovasti kummastellut, että minne hävisi boschin tulpat kaupoista...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

No tuo liika soppa on helppo kokeilla, kun lähdet ajaa ja saat sen nylkytyksen päälle laita pensahana kiinni ja seuraa paraneeko vika ennen kun meno alkaa hyytyy.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Katsoin colortunella seoksia ja matalat kierrokset/tyhjäkäynti oli keltainen, eli rikkaalla mennään.
Kokeilin säätää toisen puolen (rikkaamman) kaasuttimen tyhjäkäyntiseosruuvia laihemmalle. Nykiminen lisääntyi selvästi.
Vähän siltä vaikuttaisi, että rikkaampaa seosta tämä haluaisi... mutta toisaalta colortunen mukaan se on jo rikasta, eikä enempi rikastaminen johda todennäköisesti muuhun kuin tulppien hajoamiseen.
Varsin mielenkiintoinen tapaus.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja robin »

Tekeekös nuilla colortune tulpilla mitään nykybensojen kanssa ? Mulla on jäänyt vuosia sitten jo päähän kummittelemaan että kun on viinaa bensassa, niin nuo värit eivät pitäisi enää paikkaansa. Kaikissa pumppubensoissahan nykyään on viinaa enempi vähempi, itse ajan E10:lla kun siinä on enemmän ja kone on säädetty sille :-P
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Minun oma tuntuma on, että se palotapahtuman väri olisi viinabensallakin samanlainen. Tulppien väri voi olla erilainen viinabensalla, enemmän harmaa/punertava. 98E5 ajelen itse.
Colortune ei kyllä ole mikään tarkkuustyökalu, näkee suurin piirtein onko seos sinne päin.
Minun lättäpäässä ei kannata tyhjäkäyntiä ns. siniseksi laittaa, siitä ei tule kuin vaelteleva ja epävarma käynti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 18.08.2022 13:16 Katsoin colortunella seoksia ja matalat kierrokset/tyhjäkäynti oli keltainen, eli rikkaalla mennään.
Kokeilin säätää toisen puolen (rikkaamman) kaasuttimen tyhjäkäyntiseosruuvia laihemmalle. Nykiminen lisääntyi selvästi.
Vähän siltä vaikuttaisi, että rikkaampaa seosta tämä haluaisi... mutta toisaalta colortunen mukaan se on jo rikasta, eikä enempi rikastaminen johda todennäköisesti muuhun kuin tulppien hajoamiseen.
Varsin mielenkiintoinen tapaus.
Jos tyhjäkäynnillä kurkistat kaasuttimen ilmanpuhdistimen puolen kaulasta sisään ,toimiiko molemmat kaasarit tyhjäkäynnillä niin ettei polttoainetta yhtään sylje neulasuuttimen /neulan tyveen ? Eli kaikki polttoaine tyhjäkäynnillä tulee VAIN tyhjäkäyntipiirin suuttimesta.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Pitääpä taas vaihteeksi jorista pakoputkista.

Olen yrittänyt opiskella tätä pakoputki asiaa jälleen lisää, että millainen putki voisi toimia parhaiten mopossa. Kuten on jo aiemmin sanottu, niin ns. "vastapaine" on asia mitä nelitahtikone ei ilmeisesti tarvitse, eikä sitä ole suotavaa olla ollenkaan.

Asiat eivät tosin ole ihan niin suoraviivaisia, että ns. suoralla putkella tulisi paras teho. On testipenkissä paljon mittailtu, että mopot tahtovat menettää tehoja ala ja keskikierroksilla, kun vaimentimet poistetaan. Erityisesti harrikkamiehet tätä asiaa kovasti pohtivat, kun pitäisi saada hoodeehen enemmän ääntä. Tämän ilmiön olen huomannut omassakin mopossa, kun näitä putkia olen useita testaillut.

Viisaammat väittävät, että tehojen katoaminen johtuisi kuitenkin suoralla putkella syntyvästä paineaallon takaisin heijastumisesta. Kun paukku saavuttaa putken pään ja törmää ulkoilmaan, niin osa paineesta heijastuu takaisin putkeen. Sieltä se sitten päätyy pakoventtiilin kautta takaisin sylinteriin ja sotkee täytöstä. Pienillä kierroksilla tämä heijastus kerkeää paremmin tehdä kolttosia, kun taas kovemmilla kierroksilla haitta poistuu. No tiedäppä häntä, mutta vähän lölleröltä tuntuu oma mopo hengittävemmillä putkilla. Voisihan sitä ajatella, että pitää alkaa kaasareita säätelemään, että ongelma korjaantuu. No sitäkin on nuo HD miehet testailleet ja mitanneet. Pikkuisen tilanne kojaantuu, mutta se monttu on keskikierroksilla edelleen.

HD miehille myydään rapakon takana sellaisia "tikkareita" joita sopii asennella suorien putkien päihin. Tämän pitäisi (ihan mittaustenkin mukaan) parantaa suoran putken toimintaa ja estää takaisinheijastuminen. Ajattelin tällaiset väsätä itse ja kokeilla omissa "kohtuu suorissa" putkissa.

tikkari.jpg
tikkari.jpg (121.39 KiB) Katsottu 2164 kertaa

Kyllähän tuota parannusta taisi tulla. Napakkuutta lisää alakierroksille ja muutenkin ottaa kierroksia aika herkkään. Ihan vahingossa kiihdytin 3. vaihteella 80km/h asti, mitä ei ole kyllä aikaisemmin tapahtunut. Vähän omituiset laitokset nämä tikkarit ovat... Toisaalta sotii logiikkaa vastaan, että näistä voisi olla mitään hyötyä... Tuntuu, että putki on ihan tukossa, kun käden pistää pakoputken päähän. Ei oikein höngi mitään ulos. Mutta... kai se pitää uskoa sitä miltä ajossa tuntuu. En oikein osaa sanoa onko huippunopeus huonontunut vai parantunut tikkareilla. Vähän päälle sataseen kehtasin kiihdyttää. Varmaan ensi kesänä selviää, jos silloin kärsii ajella. Soundi on napakka ja tuhti.

Mietin tässä, josko rakentaisi vielä yhdet äänenvaimentimet. Tällä kertaa säilyttäisi pakokanavan paksuuden koko matkalta samana, eli hieman alle 40mm. Sen paksuista reikäputkea taitaa saada jostain. Sitten päihin tulisi pelkät tikkarit. Eli HD miesten kaavalla mentäisiin.



Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Hairahduin vielä kertaalleen tekemään uudet vaimentimet. Toivottavasti tämä on jo viimeinen kerta!
Nämä on periaatteessa "suorat" putket, ainakin siitä näkökulmasta, että pakokanavan halkaisija pysyy koko matkalla samana, eikä kaasujen virtauksessa ole mitään esteitä. Sisäputki on 40mm ja paksumpi osa on 60mm. Villojen kohdalla on sisäputken paksuinen reikäputki.
Vaimentimet on avattavaa mallia, että sopii vaihtaa villoja jos tarve vaatii. Päihin aion laittaa vielä tikkarit, että niillä saa minimoitua takaisinvirtausta.

Olisiko kenelläkään vinkkiä, millä voisin käsitellä paljaan metallin, että säilyisi kiilto mahdollisimman pitkään?

IMG_20221118_170607.jpg
IMG_20221118_170607.jpg (123.47 KiB) Katsottu 1886 kertaa
Vastaa Viestiin