Dnepr pakkiloota haasteita
Dnepr pakkiloota haasteita
Avataampa oma ketju tälle vaihteistohaasteelle ettei huku tuonne omiin tarinoihin.
Eli kuvan mukainen Dneprin pakkiloota missä on pari haastetta.
Aikoinaan kasatessa pelasi pöydällä kuten pitääkin. Myös pyörässä kylmänä käsin pyöritellen pelaa eli kaikki vaihteet löytyy, samoin pakki. Mutta kun pyörän päräyttää käyntiin, niin pakkia ei tahdo saada lopsahtamaan päälle. Pitää nytkytellä pyörää, vatkata kytkintä, poljeskella vaihteita ja sitten se yleensä ennemmin tai myöhemmin lopsahtaa päälle.
Ykkönen napsahtaa silmään nätisti liikkelle lähtiessä mutta sitten kun hetken ajaa ja pykältää isommalta pienemmälle, niin kakkoselle saakka tullaan nätisti mutta ykköstä ei tahdo saada silmään. Poljin vain painuu alas mutta vaihde ei vaihdu. Kaupungissa liikennevaloissa hieman häiritsevä ominaisuus. Pääsääntöisesti ykkösen saa kyllä sitten päälle, kun saa vauhdin pysähtymään täysin. Hetken vain poljeskelee rauhassa alaspäin tai sitten herkuttelee vapaan esiin ja sen jälkeen ykkönen taas lopsahtaa sisään ilman ongelmia.
Mikä voisi tällaiset oireet aiheuttaa ? Voiko automaattihilujen säädöt vaikuttaa tähän ? Niitä en ole aivan mieleisekseni saanut säädettyä. Jos jättää tapin ja kytkin vivun väliin pienen välyksen niin automaagi ei paina kytkintä tarpeeksi. Nyt on säädetty aivan kiinni mutta ei mielestäni pelaa niin jouhevasti kuin nuissa muiden pyörien vastaavissa vaihteistoissa.
Eli kuvan mukainen Dneprin pakkiloota missä on pari haastetta.
Aikoinaan kasatessa pelasi pöydällä kuten pitääkin. Myös pyörässä kylmänä käsin pyöritellen pelaa eli kaikki vaihteet löytyy, samoin pakki. Mutta kun pyörän päräyttää käyntiin, niin pakkia ei tahdo saada lopsahtamaan päälle. Pitää nytkytellä pyörää, vatkata kytkintä, poljeskella vaihteita ja sitten se yleensä ennemmin tai myöhemmin lopsahtaa päälle.
Ykkönen napsahtaa silmään nätisti liikkelle lähtiessä mutta sitten kun hetken ajaa ja pykältää isommalta pienemmälle, niin kakkoselle saakka tullaan nätisti mutta ykköstä ei tahdo saada silmään. Poljin vain painuu alas mutta vaihde ei vaihdu. Kaupungissa liikennevaloissa hieman häiritsevä ominaisuus. Pääsääntöisesti ykkösen saa kyllä sitten päälle, kun saa vauhdin pysähtymään täysin. Hetken vain poljeskelee rauhassa alaspäin tai sitten herkuttelee vapaan esiin ja sen jälkeen ykkönen taas lopsahtaa sisään ilman ongelmia.
Mikä voisi tällaiset oireet aiheuttaa ? Voiko automaattihilujen säädöt vaikuttaa tähän ? Niitä en ole aivan mieleisekseni saanut säädettyä. Jos jättää tapin ja kytkin vivun väliin pienen välyksen niin automaagi ei paina kytkintä tarpeeksi. Nyt on säädetty aivan kiinni mutta ei mielestäni pelaa niin jouhevasti kuin nuissa muiden pyörien vastaavissa vaihteistoissa.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
kannattaa kokeilla säätämällä automaattikytkimeen iso välys. Automaatti kytkimen liikevara kytkimen paininpituudesta johtuen saattaa rajoittaa vaihteensiirtoa seuraanvan aut.kytkimen siirtäjän välityksellä vaihteensiirtoa. Kokeile ensin lisäämällä reilusti autkytkimen välystä ja käytä kahvakytkintä.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Ruuvasin niin paljon välystä ettei automaagi osallistu nyt touhuun ollenkaan ja koeajon perusteella tilanne tuntui parantuneen. Ei se ykkönen joissain tilanteissa edelleenkään mene silmään ihan niin hienosti kuin toisessa mopossa mutta selvä parannus tai sitten sattui vain tällä kertaa toimimaan paremmin Pitää ajella tovi ja seurailla tilannetta.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Eipä tämä ongelma tainnut kadota sittenkään. Eilen kävin pidemmän lenkin ajelemassa ja pikkuisen pidemmälle kun ajoi, niin taas ekassa risteyksessä piti kaivella ykköstä ihan urakalla. Kyllä se sieltä sitten löytyy kun vähän saa liikutettua pyörää ja kovasti polkee.
Vapaalle kun saa niin siitä taas lopsahtaa joka kerta ekalla varpaan heilautuksella ykkönen silmään. Pakki meni eilisellä reissulla joka kerta päälle, kun vähän pyörää nitkautti eteen-taakse samalla kun käänsi pakin päälle.
Tätä ilmiötä en onnistu tallissa saamaan aikaiseksi kylmällä vaihteistolla ja kun mopo ei käy. Voiskohan nyt olla että kytkin ei oikeasti irroita kunnolla tai jotain vastaavaa, kun kone lämpenee ja osat pyörivät.
Pitää varmaan vielä kaivella painelaakeri ja painintanko vielä pöydälle ihmeteltäväksi, ennenkuin alkaa koko vaihteistoa purkamaan. Alkoi mietityttämään että josko tuolla suunnalla olisi jotain mittaheittoa kun automaagiakaan ei saa säädettyä perinteiseen tyyliin kytkintä liikuttamaan. Liikevarat ei vain riitä.
Vapaalle kun saa niin siitä taas lopsahtaa joka kerta ekalla varpaan heilautuksella ykkönen silmään. Pakki meni eilisellä reissulla joka kerta päälle, kun vähän pyörää nitkautti eteen-taakse samalla kun käänsi pakin päälle.
Tätä ilmiötä en onnistu tallissa saamaan aikaiseksi kylmällä vaihteistolla ja kun mopo ei käy. Voiskohan nyt olla että kytkin ei oikeasti irroita kunnolla tai jotain vastaavaa, kun kone lämpenee ja osat pyörivät.
Pitää varmaan vielä kaivella painelaakeri ja painintanko vielä pöydälle ihmeteltäväksi, ennenkuin alkaa koko vaihteistoa purkamaan. Alkoi mietityttämään että josko tuolla suunnalla olisi jotain mittaheittoa kun automaagiakaan ei saa säädettyä perinteiseen tyyliin kytkintä liikuttamaan. Liikevarat ei vain riitä.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Jotenkin kytkimen toimintaan viittaisi ,kun kumminkin ei aina vaihteensiirto pane hanttiin. Tarkista onko painitangossa tarpeeksi pituutta että kytkimen saa varmasti hyvin irrottaa,,onko tangonpää poikki? Kyn kytkimen painaa niin polkusimesta pitäisi kytkin irrottaa niin että "helinäkäy" ei siis yhtään nahistusta. Jos kytkin levyissä olisi hieman ropellia niin silloin levy hieman hippaa kiinni ja vaihteet rasahtelee ja ei kytkeydy hyvin paikoilleen , varsinkin jos mopo ei liiku. Joskus on vaihteensiirron kulissilevystä löystynyt siirtotappi ja se rajoittaa siirron liikeen pituutta satunnaisesti, mutta harvoin on tälläistä ollut. Tutkisin itse ensin tuon kytkimen varman toiminnan ja sitten vasta laatikon kimppuun,robin kirjoitti: ↑26.05.2022 08:52 Eipä tämä ongelma tainnut kadota sittenkään. Eilen kävin pidemmän lenkin ajelemassa ja pikkuisen pidemmälle kun ajoi, niin taas ekassa risteyksessä piti kaivella ykköstä ihan urakalla. Kyllä se sieltä sitten löytyy kun vähän saa liikutettua pyörää ja kovasti polkee.
Vapaalle kun saa niin siitä taas lopsahtaa joka kerta ekalla varpaan heilautuksella ykkönen silmään. Pakki meni eilisellä reissulla joka kerta päälle, kun vähän pyörää nitkautti eteen-taakse samalla kun käänsi pakin päälle.
Tätä ilmiötä en onnistu tallissa saamaan aikaiseksi kylmällä vaihteistolla ja kun mopo ei käy. Voiskohan nyt olla että kytkin ei oikeasti irroita kunnolla tai jotain vastaavaa, kun kone lämpenee ja osat pyörivät.
Pitää varmaan vielä kaivella painelaakeri ja painintanko vielä pöydälle ihmeteltäväksi, ennenkuin alkaa koko vaihteistoa purkamaan. Alkoi mietityttämään että josko tuolla suunnalla olisi jotain mittaheittoa kun automaagiakaan ei saa säädettyä perinteiseen tyyliin kytkintä liikuttamaan. Liikevarat ei vain riitä.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Eihän sitä painintankoa mahtunut ottamaan pihalle ilman että irroitti vaihteiston pöydälle. Toisaalta hyvä että pakotti irroittamaan, kun samalla pajastui että vispilän mutteri oli pyörinyt auki vaihteiston päästä. Tuossa akselissa ei ollut lukkosokalle paikkaa ja taisi jäädä lukitekkin laittamatta väliin, ainakin siltä näytti. Mikähän toi toisioakselin kierre mahtaa olla, jos hakis sopivan nylokin siihen
Painintako oli ehjä, 178mm pitkä ja hyllyssä oli muutama vastaava mitkä olivat 179mm pitkiä. Kuvassa alempi tanko paikoillaan ollut. Ongelma tosin tuskin tuolla millin pidemmällä katoaa...
Painintako oli ehjä, 178mm pitkä ja hyllyssä oli muutama vastaava mitkä olivat 179mm pitkiä. Kuvassa alempi tanko paikoillaan ollut. Ongelma tosin tuskin tuolla millin pidemmällä katoaa...
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Oliskohan ollut 14x1.5 käyn tarkistaa.robin kirjoitti: ↑29.05.2022 15:46 Eihän sitä painintankoa mahtunut ottamaan pihalle ilman että irroitti vaihteiston pöydälle. Toisaalta hyvä että pakotti irroittamaan, kun samalla pajastui että vispilän mutteri oli pyörinyt auki vaihteiston päästä. Tuossa akselissa ei ollut lukkosokalle paikkaa ja taisi jäädä lukitekkin laittamatta väliin, ainakin siltä näytti. Mikähän toi toisioakselin kierre mahtaa olla, jos hakis sopivan nylokin siihen
IMG_0874.jpeg
Painintako oli ehjä, 178mm pitkä ja hyllyssä oli muutama vastaava mitkä olivat 179mm pitkiä. Kuvassa alempi tanko paikoillaan ollut. Ongelma tosin tuskin tuolla millin pidemmällä katoaa...
IMG_0875.jpeg
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Joo, 1.5 se oli. Laitoin tuolla vanhalla mutterilla, kun näytti olevan ehjä ja tällä kertaa lukitetta mukaan ja pistepuikolla vielä lukitsin. Eiköhän pysy.
Mutta nyt onnistuin toistamaan vian myös pöydällä pyöritellen. Nappasin vaihteiston perän auki ja siellähän se syy oli. Tuo nuolen osoittama väkänen ei alaspäin pykältäessä noussut tarpeeksi ylös kakkosella ja ykkösellä. Jäi lähes joka kerta tuolleen huulille tapin kylkeen ja löi sitten tyhjää. Jos poljinta aavistuksen käänsi ylös päin, niin sitten väkänen haukkasi tappiin kiinni kuten pitääkin.
Käänsin vaihdepolkimen akselissa olevaa siirrintä akselin booreissa pykälän verran ja nyt alkoi väkänen nousta alaspäin pykältäessä riittävän korkealle myös kakkoselle ja ykköselle vaihdettaessa.
Vaihteisto nippuun ja koe ajo suoritettu onnistuneesti
Mutta nyt onnistuin toistamaan vian myös pöydällä pyöritellen. Nappasin vaihteiston perän auki ja siellähän se syy oli. Tuo nuolen osoittama väkänen ei alaspäin pykältäessä noussut tarpeeksi ylös kakkosella ja ykkösellä. Jäi lähes joka kerta tuolleen huulille tapin kylkeen ja löi sitten tyhjää. Jos poljinta aavistuksen käänsi ylös päin, niin sitten väkänen haukkasi tappiin kiinni kuten pitääkin.
Käänsin vaihdepolkimen akselissa olevaa siirrintä akselin booreissa pykälän verran ja nyt alkoi väkänen nousta alaspäin pykältäessä riittävän korkealle myös kakkoselle ja ykköselle vaihdettaessa.
Vaihteisto nippuun ja koe ajo suoritettu onnistuneesti
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Jatketaampa tähän vielä toisella ongelmalla. Milläs tuon pakkivivun akselin saisi tiiviiksi ? Tuntuu tässä askissa tippasevan öljyä sieltä välistä.
Siinä on nyt vain O-rengas akselin ja lootan välissä mutta eihän se mitään pidä kun mikään ei sitä O-rengasta paina askia vasten. Virittääkkö tuohon joku kumisysteemi mikä kiristyy kun pakkivivun pulttaa paikoilleen vai olisiko jotain fiksumpaa ratkaisua ?
Siinä on nyt vain O-rengas akselin ja lootan välissä mutta eihän se mitään pidä kun mikään ei sitä O-rengasta paina askia vasten. Virittääkkö tuohon joku kumisysteemi mikä kiristyy kun pakkivivun pulttaa paikoilleen vai olisiko jotain fiksumpaa ratkaisua ?
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Näitä pakkivivun tiivistyksiä on kahta mallia. Vanhempi oli niin että pakkivivun akselin reiässä (siinä vaihteistokopassa )oli n. puolvälissä ura jossa oli O-rengas. Eli pakkivipu/akseli pois ja O-rengas paikoilleen ja akseli takas, vaati laatikon takalannen irroituksen. Uudemmissa on akselin ulostulossa teräsprikka joka puristaa allaan O-renkaan uraan . Teräsprikan lukituspisteet hiotaan pois ja teräsprikka kammetaa ulos ja vaihdetaa sinne uusi o.rengas alle. Teräsprikka pakotetaan paikoileen laittamalla sopiva hylsy vivunakselille ja mutterilla kirrataan teräsprikka ja O-rengas tiiviisti laatikon poteroon ja lyödään uudet lukitukset. Tuohon on myös työkalu joka on tehty aukkoporasta /reikäsaha(16 dia. ) ja sen aukkoporan sisällä on ohjain terän tilalla muovinen holkki joka ohjaa aukkoporaa pakkivivun akselia myöden siihen lukitusprikan pintaa ja terä poistaa lukitukset hallitusti.robin kirjoitti: ↑03.06.2022 21:34 Jatketaampa tähän vielä toisella ongelmalla. Milläs tuon pakkivivun akselin saisi tiiviiksi ? Tuntuu tässä askissa tippasevan öljyä sieltä välistä.
Siinä on nyt vain O-rengas akselin ja lootan välissä mutta eihän se mitään pidä kun mikään ei sitä O-rengasta paina askia vasten. Virittääkkö tuohon joku kumisysteemi mikä kiristyy kun pakkivivun pulttaa paikoilleen vai olisiko jotain fiksumpaa ratkaisua ?
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Empäs ole tuollaista prikkaa vielä nähnytkään. Mulla on kaikki nää pakkilootat olleet ilman eli siinä askin urassa on ollut pelkkä O-rengas ja toteutusta olen vain ihmetellyt
Tää oli nyt eka aski mikä tihkui öljyä. Passaako tuohon puristaa minkä vaan prikan vai onko se joku spesiaali malli ?
Tää oli nyt eka aski mikä tihkui öljyä. Passaako tuohon puristaa minkä vaan prikan vai onko se joku spesiaali malli ?
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
ihan vaan tavan (ei nyt ihan heikoin ) teräs aluslevy. Sitä voi porakoneeseen kiinnitettynä "sorvata" hiomakiveen sopivaksi siihen poteroon. Taisi olla se akseli 10 mm dia. joka siitä pitää läpi mennä eli M10aluslevy,se oma kyllä aina säilyy irrotuksen jälkeen käyttää. Sen teräsprikan poteron alla pitäisi olla sellainen pienempi potero johon se O-rengas uppoo ja sitten se sopiva teräsprikka päälle ja tosiaan omaan akselin kierrettä ja holkkia avustajana pakotetaan se prikka painaa o-rengasta ja lukitaan ,usein lyödään lattapää pitseillä ne pursolukitteet siihen kopan alumiiniin..ja se on siinä vuosiksi eteenpän ok.robin kirjoitti: ↑04.06.2022 08:40 Empäs ole tuollaista prikkaa vielä nähnytkään. Mulla on kaikki nää pakkilootat olleet ilman eli siinä askin urassa on ollut pelkkä O-rengas ja toteutusta olen vain ihmetellyt
Tää oli nyt eka aski mikä tihkui öljyä. Passaako tuohon puristaa minkä vaan prikan vai onko se joku spesiaali malli ?
Viimeksi muokannut MATTI, 04.06.2022 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Tällaisia mulla on kaikki askit eli tuossa on vain tuo O-renkaan potero, ei muuta. Akseli on 10mm ja kokeeksi sujautin siihen nyt nipun prikkoja mitkä puristaa pikkuisen O-rengasta kun vipu on paikoillaan.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
No eikös tuossa ole juuri se teräs prikka lukittu noilla lyöntipisteillä mistä kirjoitin. Nuo lukituslyönnin hiotaan (porataan) somasti pois ja sitten kaivetaan tuo teräsprikka (joka tuossa nyt näkyy) pois ja sen ALLA on erillinen potero O-renkaalle.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Ai se on siellä! Mää kun tuota raaputtelin ja yritin zoomailla, niin samalta puulta se näytti askin kuoren kanssa eikä mennyt omaan kaaliin. Pitääpä könytä takaisin talliin ja hankkia vahvemmat remonttilasit
Ja minä kun olen yrittänyt tätä ihmetellä jo muutaman vuoden. Missään räjäytyskuvissakaan ei asia käy ilmi ja niissäkin vain näkyy O-rengas mutta ei mitään muuta infoa asiasta
Ja minä kun olen yrittänyt tätä ihmetellä jo muutaman vuoden. Missään räjäytyskuvissakaan ei asia käy ilmi ja niissäkin vain näkyy O-rengas mutta ei mitään muuta infoa asiasta
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Tuommoinen potero siellä on..sitä ei oikein missään ohjeessa tai hajoituskuvassa näy, mutta tiivistesarjassa on kyllä se o-rengas mukana ..yleensä .Tuossa näet millainen piilo siellä on.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Nonni, nyt tämäkin selvis mihin se sarjan mukana tuleva tiiviste kuuluu Ilmeisesti mulla on aiempien askien kanssa ollut tuuria kun niissä ei ole ollut koskaan vuotoja tuolla kohdalla.
Yhdeltä puulta se paikoillaan oleva prikka kyllä tuntuu. Aikani Dremelillä sitä yritin jo nykertää pois mutta toistaiseksi ei inahdakkaan vaikka yhdestä kohtaa on jo prikka poikki. Pitää käydä välillä parit YO juhlat ja sitten masu täynnä kakkua takaisin askin kimppuun.
Täytyy samalla reissulla hakea muutama reikäsahakin, just tuota kokoa mulla ei tietenkään ollut omassa hyllyssä. Saa nähdä mahtuisko sitä kairaamaan aski paikoillaan
Yhdeltä puulta se paikoillaan oleva prikka kyllä tuntuu. Aikani Dremelillä sitä yritin jo nykertää pois mutta toistaiseksi ei inahdakkaan vaikka yhdestä kohtaa on jo prikka poikki. Pitää käydä välillä parit YO juhlat ja sitten masu täynnä kakkua takaisin askin kimppuun.
Täytyy samalla reissulla hakea muutama reikäsahakin, just tuota kokoa mulla ei tietenkään ollut omassa hyllyssä. Saa nähdä mahtuisko sitä kairaamaan aski paikoillaan
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Yleensä kun saa ne vanhat lyöntijäljet vaan jotenkin vingutettua eestä pois ,niin sitten terävällä pistepuikolla /terotetulla piikillä ensin hieman lyöntiä pyörivään suuntaan ja sitten kun prikka jo liikkuu niin sinne prikan ja alumiinin väliin vaan piikkiä ja ulos. Tuosta prikan alta ei mitään laatikkoon sisään vuoda kun se puristettu o-rengas sen tilkitsee, eli ei ole vahinkoa vaikka sen prikan irrotukseen tekee hieman "tilaa" sinne alumiinin puolelle. Mutta yllättävän hyvin ja kivuttomasti ne on aina irronnut , ilman poraakin.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Magnumin 14mm reikäsaha oli just passeli tähän hommaan. Keskittyi akseliin ja muutama liipasimen painallus porasta ja prikka irtosi ilman kiroilua.
Sitten kun jostain löytäisi tuohon sopivan prikan Omissa laareissa ei sitten ollut mitään sinnepäin edes lähellekkään sopivaa.
Sitten kun jostain löytäisi tuohon sopivan prikan Omissa laareissa ei sitten ollut mitään sinnepäin edes lähellekkään sopivaa.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Poraa sopiva reikä johonki korilaattaan, jos ei akselinsisämitalla löydy. Porakoneeseen kiinni ja sorvaamaan viilalla. Tulee just eikä melkeen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Yhden tein kokeeksi ja meni kötöstelyksi. Muuten hyvä mutta paikalleen painaessa meni jo mutkalle ja piti kaivaa sitten pois. Pitää huomenna lähteä kiertämään kauppoja jos jostain löytyis parempia prikka aihioita. Aina kivistää, miksei tähänkin voi olla valmista osaa olemassa minkä vain painaisi paikoilleen, kele. Sit tuota kötöstellessä hajos vielä Datsunin takaluukkukin rouvan kauppareissulla. Tässä taloudessa ei ehjää päivää usein näe
Taitaa olla turhan haasteellinen kolonen oikealle stefallekkin
Taitaa olla turhan haasteellinen kolonen oikealle stefallekkin
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Tuo alkuperäinen on hyvä systeemi kestää korjauksen jälkee n. 30 vuotta. Voin katsoo täältä sulle sellaisen prikan . Ne nepparin kannen vahvat aluslevyt ei taida olla kovin kaukana oikeasta..sisäreikä hieman pieni ehkä ,ulkoa iso,ja jos löytyisi suora eikä kupera.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
tuommoinen se prikka on.
tarviitko sellaisen vai teetkö ite?
tarviitko sellaisen vai teetkö ite?
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Hyvä tietää että sieltä löytyy. Kokeilen vielä tehdä jahka ehdin hakemaan kyliltä tykötarpeita.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Nonni, nyt se olis kasassa ja pääsi läpi omastakin laadunvalvonnasta. Katsotaan vielä pysyykö ne öljyt nyt sisällä vai ei
Etrasta DIN 988 St 10x16x1,0 soviterengas. Vähän viilaa että saatiin ulkomitta karvan alle 15mm hujakoille ja se on siinä.
Etrasta DIN 988 St 10x16x1,0 soviterengas. Vähän viilaa että saatiin ulkomitta karvan alle 15mm hujakoille ja se on siinä.
Re: Dnepr pakkiloota haasteita
Aamulla sai tehdä voitontanssin, askin alareuna oli aivan kuiva