Päivän salto III
Re: Päivän salto III
Ajattelin vielä tehdä kesken jääneen projektin loppuun. Pitäisi testatakkin joskus.
Re: Päivän salto III
Keräilin irtokansia hyllyiltä ja keittelin Aatsipoppaa. Enimmät ikipiki paskat irti. Helpompi tutkia vaurioita ja miettiä jatkoja.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Noista varmaan löytyy hyviä aihioita korjata uuden veroisiksi, uusista leikkipyssy alumiini kansista ei saanut kun verkonpainoja.
Re: Päivän salto III
Terve
KMZ kunnostettu kansipari... >>>>>> Osta netistä:
Ps ihan kivan hintasta kamaa, takana on ne ajat jolloin koko mosan sai kahdella sataa
KMZ kunnostettu kansipari... >>>>>> Osta netistä:
Ps ihan kivan hintasta kamaa, takana on ne ajat jolloin koko mosan sai kahdella sataa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Päivän salto III
Moro!
Totta turiset. Muualla Euroopassa kokonaisten pyörienkin hinnat on nousseet "rajusti". Suomesta vielä saa kohtuuvella, tosin noususuunnassa on hinnat meilläkin. Uusista sen kummemmin puhumattakaan.
Totta turiset. Muualla Euroopassa kokonaisten pyörienkin hinnat on nousseet "rajusti". Suomesta vielä saa kohtuuvella, tosin noususuunnassa on hinnat meilläkin. Uusista sen kummemmin puhumattakaan.
Re: Päivän salto III
Joo, on vähän eri hintaista kuin joskus oli. Viimeisen (ainakin toistaiseksi) Dneprin koneen kun kasasin, sisään uutta mäntää, laakeria jne pakollista männänpuhkeaman jälkeen, osien hinnat oli kymppejä. Männät tappeineen renkaineen neljäkymppiä, laakeriliuskat mitättömän ja naurettavan välillä, taisinpa öljypumpukin ostaa kympeillä. Ja kaikki oli rasvapaperiin käärittyjä...Uskila kirjoitti: ↑22.05.2023 09:20 Terve
KMZ kunnostettu kansipari... >>>>>> Osta netistä:
https://oldtimergarage.eu/11192-large_d ... -dnepr.jpg
Ps ihan kivan hintasta kamaa, takana on ne ajat jolloin koko mosan sai kahdella sataa
Ja jos hinnat kuulostaa olleen kalliita, on hyvä muistaa että nuo oli markkoina. Alle pariin sataan markkaan oli oikeastaan kaikki liikkuva sisälle vaihdettu uusiin, ja se viimeksi kasattu konekin pysyi lopulta nipussa vaikka sitä välillä tuli rääkättyä ihan huolellakin, ja ajettua arkiliikenteessä paljon. Ja markan kerroin muutamaa vuotta myöhemmin euroon siirryttäessä, sehän oli 5,94752 tai jotain tuommoista...
Se ei montaa sataa markkaa maksanut koko projekti, -67 papereilla ollut M-72 runkoon väsätty 12 volttinen kansivena-Dnepri, kilvissä toki, mutta olemus oli muuta kuin ehjä kun rungossa oli kiinni jopa keula ja tankki kaiken muun ollessa muuttolaatikoissa purettuna. Siinä sitä sitten tulikin opeteltua etsimään osat ja kasaamaan toimiva, kun laatikoihin oli purettu kolme moottoriakin, eikä ihan kaikki ollut ristiin yhteensopivaa 6v ja 12v aikakausien koneiden kesken...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Päivän salto III
Viimeinen öljypumppu myytiin kai 10 vuotta sitte Kiovassa. Kannet on kans taputeltu valmiiksi Ukrainassa. Korjattua kamaa ne sielläki tekee. Iha yksittäisiä NOS osia tulee enää vastaan. Mutta kahta tai kolmea ei enää löydy...
Onhan se 600€ kansiparista rahaa. Mutta aina voi säästää. Ohjureita saa eri kokoja, venoja, jousisarjoja, keinuihin holkkipultit. Seetejäki jos jyrsimällä ei tokene...
Ja tähän vielä 750cc Uralin kansi verrokiksi.
IMZ-8.128-01052-30 Left cylinder head assembly from 2008 w/o SAS on sitte 590€ kpl eli 1200€ pari.
1999-2007 mallin kannet loppuneet. Nyt myydään vain pulttipakolaipalla olevia kansia, eli käyrät menee myös uusiksi.
Onhan se 600€ kansiparista rahaa. Mutta aina voi säästää. Ohjureita saa eri kokoja, venoja, jousisarjoja, keinuihin holkkipultit. Seetejäki jos jyrsimällä ei tokene...
Ja tähän vielä 750cc Uralin kansi verrokiksi.
IMZ-8.128-01052-30 Left cylinder head assembly from 2008 w/o SAS on sitte 590€ kpl eli 1200€ pari.
1999-2007 mallin kannet loppuneet. Nyt myydään vain pulttipakolaipalla olevia kansia, eli käyrät menee myös uusiksi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Eipä ole kansivena Uralin kansia tullut myytäväksi vastaan pahemmin. Eikä liiemmin sylintereitäkään.
Minun mielestä niepriin näyttäisi löytyvän osia paremmin, mutta taitaa sitten olla nekin kulta-ajat jo takana päin. Se on meidän myöhään aloittaneiden hankaluus, kun ei ole kulta aikojen osavarastoa päässyt kerryttämään.
Minun mielestä niepriin näyttäisi löytyvän osia paremmin, mutta taitaa sitten olla nekin kulta-ajat jo takana päin. Se on meidän myöhään aloittaneiden hankaluus, kun ei ole kulta aikojen osavarastoa päässyt kerryttämään.
Re: Päivän salto III
Uustuotanto on ihmeen vaikeeta, joku haluaa tehdä aisat halvalla.
"uusien" 650cc kansien kanssa oli ongelma kun seeti uppos valuun venttiilin hakatessa. Mikä lie huokosta Kiinan metallia.
Mutta ei aina onnistu EUssakaan. EU Almot Ural 650cc sylinterit räpsäthi helmasta halki kun aluvalu oli tehty samalla mitalla ku täys valurautasylinteri. Irbit teki 650cc pyöriin alu/teräs sylintereitä jokus 2000 luvulla ja siellä oli laitettu paksut helmat lohkoon.
Ja 650cc aluista. Saattaa ex alihankkija vieläki näitä valaa Irbitissä. Periteiseen tyyliin A, B ja C leimakamaa. Aito kinukki on yhtä kokoa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
"Kampura Kaputt" naureskelivat, ku muistelivat miten Timpan konetta oli rempattu vesisatteesa Itävallassa. Oli sana "kampura" jääny mieleen
Vesisadetta varten oli tehty erillinen lisäkumiläppä, nerokas.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Sisäkatkaisija pois ja 3 vaununkylkeen (hakuvalo, sumuvalot ja ledit).
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Tulee käytettyä lähinnä pitkän tavaran kiinnitykeen keulan ja takatelineen välillä. Ei tässä tuu laukkuja kuskattua. Vai tuleeko?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Terve
Etutarakassa on hyvä kuljettaa terveisiä---
Etutarakassa on hyvä kuljettaa terveisiä---
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Päivän salto III
En ole uskaltanu kokeilla edes käyntiin. Vielä. Koitan välttää kiintymästä. Mutta joku tässä kutsuu. Oivoi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Terve
Ei mennyt tämäkään päivä kadehtimatta...
Ei mennyt tämäkään päivä kadehtimatta...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Päivän salto III
Näillä on joku vetovoima , vai onko koneillakii ikävä toisen luo ???
Onneva uuteen kotiin, t.hh.
Onneva uuteen kotiin, t.hh.
Re: Päivän salto III
Terve
Kappas vaan sivuvaupekoille on tehty oma drinkki >>>> Sidecar
Ps nautitaan ajon jälkeen hyvässä seurassa
Kappas vaan sivuvaupekoille on tehty oma drinkki >>>> Sidecar
Ps nautitaan ajon jälkeen hyvässä seurassa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Päivän salto III
KOKki kauluri menee KMZ kanteen, ku viilaa. Mutta joutuu vaihtaa pinnapultin kuuskoon. Jummin ahdas.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Huomiona muille vastaavaa miettiville. Ei näin. Irtokierre ei sovi tähän kohteeseen kovin hyvin, vaikka toimiikin. Reilu holkitus parempi tai raakasti vaan putkimiehenteippiä.
Mutta nyt mennään näin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Helpoimmaksi luullut asiat muuttuvat monesti kaikkein työläimmiksi
Minulla oli museonepparista hävinnyt moottoriöljyn mittatikusta kierteet, ja vika oli muutettu ominaisuudeksi riittävällä määrällä putkiteippiä. Tikkua ei tarvinnut kiertää ollenkaan, se pysyi paikoillaan vain painamalla. Tuo kesti myöskin kiinni leikanneen männän, vaikka paineet pytystä menivätkin männän väärälle puolelle. Hankin uuden tikun kierteineen muun remontin yhteyteen, nyt täytyykin jo pyöritellä mikäli öljyn määrä kiinnostaa
Minulla oli museonepparista hävinnyt moottoriöljyn mittatikusta kierteet, ja vika oli muutettu ominaisuudeksi riittävällä määrällä putkiteippiä. Tikkua ei tarvinnut kiertää ollenkaan, se pysyi paikoillaan vain painamalla. Tuo kesti myöskin kiinni leikanneen männän, vaikka paineet pytystä menivätkin männän väärälle puolelle. Hankin uuden tikun kierteineen muun remontin yhteyteen, nyt täytyykin jo pyöritellä mikäli öljyn määrä kiinnostaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Päivän salto III
Osta tulppakierresarja -> 14 mutta eri nousu -> ei käy -> osta toinen kierresarja -> oikea nousu -> 14,3mm terä ei sovi 13mm pylväskoneen karaan -> osta 16 kara -> vaihda -> perä ei mahdu pikkupylväskoneeseen ku tila loppuu -> pura pylväspora osiin -> kiinnitä pora toisalle väliaikaisesti -> kiinnitä perä -> poraa 14,3mm -> tapilla jengat -> kierrä sovite -> havaitse että ei tää nyt oikeen kiva ole.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Bräkiilerillä vaseliinimöykky perä tarkastelupuhtaaksi. On se hienoa myrkkyä ja 5L kannussa edukastakin. Pahvin päällä kun putsaa jää kaikki talteen siististi. Poorit on aika valmiina, taas kerran. Aavistus alkuperäistä koneistusta vielä aavistettavissa, mutta vaihtoon menee. Kardaanikin oli valmis.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Kun nyt taas avautui mahollisuus päteä,niin pädempä Haapaveen K-pyörä mieheltä varastetulla korjauskonstilla
Tuon kardaani on aika helppo korjata...tekee tuohon kardaanin päässä olevaan poteroon kuparista tai messingistä juuri sopivan tapin...ei muuta ku migillä täyttää aukon...sit tappi pois ja vähän viilaa...ja taas eiku menoks vaa...on hyvä ja kestävä korjaus...edullinen ja ite tehty...
Tuon kardaani on aika helppo korjata...tekee tuohon kardaanin päässä olevaan poteroon kuparista tai messingistä juuri sopivan tapin...ei muuta ku migillä täyttää aukon...sit tappi pois ja vähän viilaa...ja taas eiku menoks vaa...on hyvä ja kestävä korjaus...edullinen ja ite tehty...
Re: Päivän salto III
Lumet sulaa ja syksyllä pihalle talvehtimaan jäänyttä tulee esiin. Tääki piti mittoa että sais tehtyä 1:1 vastaavan. Hohojaa. Jäi tekemättä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Tuolla kuvalla vielä myydään romutorilla "vähän istuttu sivuvaunun alkuperäinen istuin,,200 eur. noudettuna." huom! pers aukiset älkää vaivautuko kommentoimaan...
Re: Päivän salto III
No. Selkänojat elää näissä pidempään, mutta istuintyynyistä on aina uupeloa.
Ajatus on mittoa puuosat. Tehdä muutamia penkinpohjia. Teurastaa vanha runkopatja jousiksi. Sitoa jouset pohjaan ja tehdä pehmusteet. Päällisiä on jo valmiina ommeltuna varastolla.
Projektin tilanne on kuitenki vielä kuvan mukanen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Päivän salto III
Kyllä kyllä, mulla on kans rojekti vaiheessa. Tein noita istuimia ja selkänojia useamman kappaleen joskus ja jouset on putsattuna, enää puuttu toi verhoilu homma.
Re: Päivän salto III
KMZ peräpoorin vaihto eteni seuraavaan vastoinkäymiseen. Nämä oli 9 rattaat. No onneksi tuli avattua.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.