Yritän säätää vaunun aurausta...
Yritän säätää vaunun aurausta...
Ei onnistu.
Onko nuo kuvassa nuolella merkatut pultit ainoat mitkä pitää löysätä, että kauniissa maailmassa vaunun kulmaa pystyisi muuttamaan?
Putki ei osoita halukkuutta liikkumiseen.
Onko nuo kuvassa nuolella merkatut pultit ainoat mitkä pitää löysätä, että kauniissa maailmassa vaunun kulmaa pystyisi muuttamaan?
Putki ei osoita halukkuutta liikkumiseen.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Siellä on ikiruoste. Vaikee säätää kun ei vaan aukee ja voipi olla lujassakin.
Ite olen ottanu vaunun suosiolla irti. Sitte kuumennusta ja isolla lankulla saanu mosauttaa. Kun kaikki osat saa irti ja liikkumaan (myös vantit voi olla jumissa) pystyy säätää myöhemmin vaunu kiinni.
Ite olen ottanu vaunun suosiolla irti. Sitte kuumennusta ja isolla lankulla saanu mosauttaa. Kun kaikki osat saa irti ja liikkumaan (myös vantit voi olla jumissa) pystyy säätää myöhemmin vaunu kiinni.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Kuvassa näköjään M:n vaunu , tuossa samoilla pulteilla puristellaan myös swingin jousisauvan jännitys lukkoon. Jousen säätö etupuolen ruuvilla.
Hyvinkin todennäkösesti kaikki välit liimaantunu ruosteella.
Samanlaista hieman ropanneena kehotan tarkistamaan pyörän puolen swingikynkän laakeroinnin , siellä kulumat vaikuttaa auraukseen ja vaunun pyörän kallistumaan.
T.hh
Hyvinkin todennäkösesti kaikki välit liimaantunu ruosteella.
Samanlaista hieman ropanneena kehotan tarkistamaan pyörän puolen swingikynkän laakeroinnin , siellä kulumat vaikuttaa auraukseen ja vaunun pyörän kallistumaan.
T.hh
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Komppaan Harria, pikkasen tiukassa tuo oli taannoin, kun palikoita irroiteltiin toisistaanhyvonenh kirjoitti: ↑08.06.2021 22:09 Kuvassa näköjään M:n vaunu , tuossa samoilla pulteilla puristellaan myös swingin jousisauvan jännitys lukkoon. Jousen säätö etupuolen ruuvilla.
Hyvinkin todennäkösesti kaikki välit liimaantunu ruosteella.
Samanlaista hieman ropanneena kehotan tarkistamaan pyörän puolen swingikynkän laakeroinnin , siellä kulumat vaikuttaa auraukseen ja vaunun pyörän kallistumaan.
T.hh
CJ750 M1M Sidecar & CJUral750 Sidecar & CJ750 M1M Solo
Slowly but surely - Like the Long River
Slowly but surely - Like the Long River
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Kiitokset, jatkan teutarointia. Vaunu irti ja lämmitys/kylmäsuihke.
Muuten kulkee kulkee hienosti ja suoraan, mutta aurausta liikaa. Renkaat kuluu silmissä.
Muuten kulkee kulkee hienosti ja suoraan, mutta aurausta liikaa. Renkaat kuluu silmissä.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Mää oon irrotellut niin että pultit irti ja sopivan kokoisella taltalla levittänyt tota päälyputkea minkä jälkeen irtoaa helposti.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Saihan tuon kanssa telkuta muutaman tunnin... Joutui irrottamaan vaunun takakiinnikkeestä ja vasaralla suostutella putkea sisään päin. On se jännä miten hyvin voi mopo mennä suoraan vaikka aurausta oli alun perin 3.5 cm. Toivotaanpa, että nyt pääsisi samoilla renkailla koko kesän.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Samoja pulmia tänään. Asensin vaunun ensikertaa.
Tuo putki ei liikkunut minnekään, olisin hieman pyöräyttänyt, että olisi saanut kiinnikkeet just kohdalleen.
Istui kuin Antti uunin takana...
No, iso maa, isot toleranssit, pyörittelin kuulien vastakappaleet niin ammolleen, että sain kuulat leukojen väliin, sitten kiristelyä.
Hyvinhän tuo asettui... kai...
Ajettavuus vaikuttaa kamalalta, ohjaus vatkaa ihan hirveästi.
Soolona ei mitään ongelmaa.
Ohjausvaimennin ei toimi ollenkaan.
Ei tuolla kyllä noin mielikseen aja.
Tuo putki ei liikkunut minnekään, olisin hieman pyöräyttänyt, että olisi saanut kiinnikkeet just kohdalleen.
Istui kuin Antti uunin takana...
No, iso maa, isot toleranssit, pyörittelin kuulien vastakappaleet niin ammolleen, että sain kuulat leukojen väliin, sitten kiristelyä.
Hyvinhän tuo asettui... kai...
Ajettavuus vaikuttaa kamalalta, ohjaus vatkaa ihan hirveästi.
Soolona ei mitään ongelmaa.
Ohjausvaimennin ei toimi ollenkaan.
Ei tuolla kyllä noin mielikseen aja.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Viisaammat ja kokeneemmat vastatkoon pätevämmin, mutta se vaunun asennus nimenomaan tuo kaiken mahdollisen yhdistelmästä löytyvän välyksen ja kuluman esille juurikin siihen ohjaustankoon tunnettavaksi. "Vodkaruuvista" reilummin vääntämällä saa toki tiettyyn pisteeseen asti ongelman siirrettyä eteenpäin...
Minä ostin ensimmäisen dneprin sellaisessa kunnossa että parinkympin nopeudesta ei pystynyt enää ohjaustangosta käsin pitämään vastaan. Sivuttainen vatkaaminen oli kerrassaan voimakasta. Oli mielenkiintoinen koeajo!
Missä nopeudessa se nyt on huonoin ajettava? Pääsitkö ajamaan ihan maantielle asti vai oliko mopovauhditkin jo tuskaa?
- Onhan vaunu varmasti kunnolla kiristetty, minulla on pariinkin otteeseen tahtonut ainakin se takakiinnitys löystyä omia aikojaan.
- Keulan ohjauslaakerissa ei liikaa välystä? Tämä tosin luulisi tuntuvan sooloajossa hyvinkin huonona ajettavuutena.
- Kaikki pyöränlaakerit välyksettömiä tai hyvin pienellä välyksellä?
- Pyörän keulassa ei etutolpissa mikään jumita tai klappaa? Jälleen tosin soolossakin tuntuisi huonoa ajettavuutena.
- Vaunun jousitus ja iskunvaimennus kunnossa?
- Ohjausiskunvaimennin, toimiiko se edes paikallaan jos nostaa etupyörän ylös ja kiristää? Sen pitäisi saada niinkin kireälle ettei jaksa kunnolla sarvia kääntää? Ei siis ajossa tuollaiseksi mutta paikallaan koetattaessa.
- Ja taatusti vaikka ja mitä muuta...
Minä ostin ensimmäisen dneprin sellaisessa kunnossa että parinkympin nopeudesta ei pystynyt enää ohjaustangosta käsin pitämään vastaan. Sivuttainen vatkaaminen oli kerrassaan voimakasta. Oli mielenkiintoinen koeajo!
Missä nopeudessa se nyt on huonoin ajettava? Pääsitkö ajamaan ihan maantielle asti vai oliko mopovauhditkin jo tuskaa?
- Onhan vaunu varmasti kunnolla kiristetty, minulla on pariinkin otteeseen tahtonut ainakin se takakiinnitys löystyä omia aikojaan.
- Keulan ohjauslaakerissa ei liikaa välystä? Tämä tosin luulisi tuntuvan sooloajossa hyvinkin huonona ajettavuutena.
- Kaikki pyöränlaakerit välyksettömiä tai hyvin pienellä välyksellä?
- Pyörän keulassa ei etutolpissa mikään jumita tai klappaa? Jälleen tosin soolossakin tuntuisi huonoa ajettavuutena.
- Vaunun jousitus ja iskunvaimennus kunnossa?
- Ohjausiskunvaimennin, toimiiko se edes paikallaan jos nostaa etupyörän ylös ja kiristää? Sen pitäisi saada niinkin kireälle ettei jaksa kunnolla sarvia kääntää? Ei siis ajossa tuollaiseksi mutta paikallaan koetattaessa.
- Ja taatusti vaikka ja mitä muuta...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Ne panta ruuvit ei oikein pidä sitä takasäätöö kurissa. Itse teen siihen lukituksen kun saan voidellun ja herkistetyn takasäädön pelaa, ja säädän sen aurauksen 5..9 mm välille (mahdollimman vähäiseksi, jotta renkaat kestää eikä tule niin poukkoileva ajaa). Pyörän ulospäin kallistuman vaunusta säädän niin että pyörä kääntyy samalla vaivalla molempiin suuntiin . Kun vaunussa on matkustaja ei oikea peukalontyvi rasitu pidemmällä asfalttitie ajolla, jos rasittuu niin 1/2..1 kierrosta sivutukia vielä auki(lisää kallistumaa). Vaunun jousitus pitäisi olla suhteessa pyörän jousitus tasoon. Usein rajoitetaan se vaunun jouston palautus niin ettei yksin ajettaessa vaunu pääse kaarteissa tekee "rebaundia"eli auttaa nostaa vaunua ylös. Kun ajogeometria on kohdillaan lukitsen sen vaunun taka aurausliukusäädön hitsaamalla siihen liitoskohdan päälle lisäksi pienen teräslapun parilla pisteellä. Sitten ei tarvi rikkoa kiristämällä niitä omia pultteja ja jos pitää joskus taas säätää niin katkaiseen vaan toisen pistehitsin ja säätää+lukitsee uudelleen. Jos auraus on kohdillaan niin tuollaisella yhdistelmällä ajaa tavan merkkirenkailla 4"-19 takana sen 6..8 tkm hyvinkin , hiekalla enempi. Nää on oikeesti hyviä ajaa kun ohjauskulmat on kohdillaan+ ohjauslaakeri ja iskunvaimennus pelaa+ Jousituksen kantokyky/pehmeys ja yhdistelmän tasapaino on oikein+pyörät /renkaat on pyöreät ja painoissa+ jarrut pelaa ja on tunnokkaat. Siis se ikuinen lallatus..nää on ihan ..skoja ajaa, on kokemusperäistä lallatusta mopoista joita ei ole viitsitty tai osattu vaan säätää kunnolla.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Tarvitaan putkitongit ja kaasuvehkeet, omani sain irti sillai.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Kiitos vastauksista!
Aluksi kokeilin pellolla ja kävin tilustietä pitkin naapurissa. Sitten uskaltauduin käymään kauppa/asiointireissun 40km/h rajoitusalueella. Pahin vatkaus on 10-20km/h vauhdissa, vauhdin kasvaessa rauhoittuu.
Pyörä nyt ei pyri karkaamaan lapasesta muuten kuin mainitussa hitaassa vauhdissa vatkaa hillittömästi, suuntamerkkiä varten käden irroittaminen stongasta pelottaa.
Soolona pyörä on ihan hyvä ajaa, joten isoja ongelmia siinä ei ole.
Vaikuttaisi siltä, että kaasupilliä tai induktiokuumenninta tarvitaan tuon vaunun takakiinnikkeen säädön irroittamiseksi.
No, kokeilen vielä huomenna kiristää kiinnitykset, jos hakevat vielä paikkaansa.
Vodkaruuvi tosiaan ei juuri ahdista ohjausta, liekö tuolla kitkalevyjä olemassakaan...
Aluksi kokeilin pellolla ja kävin tilustietä pitkin naapurissa. Sitten uskaltauduin käymään kauppa/asiointireissun 40km/h rajoitusalueella. Pahin vatkaus on 10-20km/h vauhdissa, vauhdin kasvaessa rauhoittuu.
Pyörä nyt ei pyri karkaamaan lapasesta muuten kuin mainitussa hitaassa vauhdissa vatkaa hillittömästi, suuntamerkkiä varten käden irroittaminen stongasta pelottaa.
Soolona pyörä on ihan hyvä ajaa, joten isoja ongelmia siinä ei ole.
Vaikuttaisi siltä, että kaasupilliä tai induktiokuumenninta tarvitaan tuon vaunun takakiinnikkeen säädön irroittamiseksi.
No, kokeilen vielä huomenna kiristää kiinnitykset, jos hakevat vielä paikkaansa.
Vodkaruuvi tosiaan ei juuri ahdista ohjausta, liekö tuolla kitkalevyjä olemassakaan...
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Omastani kun hain tuota vaunua kohdilleen niin jouduin vaihtamaan säätötukienkin kiinnikkeitä kun pultinreiät oli menny soikeaksi. Hyvää en sillonkaan saanut kun takapyörä oli vinossa ja sivuvaunun pyörä pystykallistunut mutta vedin myöhemmin rälläkällä runkoa sen verran auki että sain kaikki kohdalleen ja hyvä tuli.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Kiristelin alakiinnikkeet vielä ja täyttelin vaunun renkaan, aika olematon paine oli.
Vaunun pyöränlaakerissa näkyy olevan kova klappi, svingin puslat ovat kohtuullisen jämäkät.
Vodkaruuvissa ei ole kaikki kohdallaan, ei sillä ohjausta saa jäykistettyä.
Lastasin vaunuun moottorisahan tarvikkeineen, käyn hieman aloittelemassa risusavottaa.
Vaunun pyöränlaakerissa näkyy olevan kova klappi, svingin puslat ovat kohtuullisen jämäkät.
Vodkaruuvissa ei ole kaikki kohdallaan, ei sillä ohjausta saa jäykistettyä.
Lastasin vaunuun moottorisahan tarvikkeineen, käyn hieman aloittelemassa risusavottaa.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Mulla ei tuota vodkaruuvia ole ollut kaikissa käytössä lainkaan..jos on muuten keula kunnossa ja muut geometriat linjassa ei sen ruuvin merkitys ole olennainen, mutta saahan sillä usein jotain ongelmaa paikattua,jos se toimii. Oletko katsonut sen ruuvin kokoonpanokuvan..onko sulla kaikki osat siinä mukana? Ja oikeat kitkalevyt myös, eikä mitään muovilattia laatanpalojaJuhaK71 kirjoitti: ↑26.10.2023 14:04 Kiristelin alakiinnikkeet vielä ja täyttelin vaunun renkaan, aika olematon paine oli.
Vaunun pyöränlaakerissa näkyy olevan kova klappi, svingin puslat ovat kohtuullisen jämäkät.
Vodkaruuvissa ei ole kaikki kohdallaan, ei sillä ohjausta saa jäykistettyä.
Lastasin vaunuun moottorisahan tarvikkeineen, käyn hieman aloittelemassa risusavottaa.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Terve, en ole vaimenninta purkanut, minä vahvasti epäilen, että siitä hyvinkin voi puuttua osia, räjäytyskuvan mukaanhan siinä on aika paljon tavaraa.
Onkohan ahkeralla ohjauslaakereiden rasvauksella mahdollista saada vaseliinia menemään kitkakevyihin?
Hyvä tietää, että se vaimennin ei ole ihan välttämätön.
Joka tapauksessa pyörä menee kohta talviteloille.
Olen kuitenkin tykästynyt enemmän ajamaan soolona, vaunu on vain kiva optio.
Tietysti se on kiva vain, jos ajo-ominaisuudet sen kanssa ovat kohtuulliset.
Vaunun pyöränlaakeri nyt ainakin vaatii toimenpiteitä.
Onkohan ahkeralla ohjauslaakereiden rasvauksella mahdollista saada vaseliinia menemään kitkakevyihin?
Hyvä tietää, että se vaimennin ei ole ihan välttämätön.
Joka tapauksessa pyörä menee kohta talviteloille.
Olen kuitenkin tykästynyt enemmän ajamaan soolona, vaunu on vain kiva optio.
Tietysti se on kiva vain, jos ajo-ominaisuudet sen kanssa ovat kohtuulliset.
Vaunun pyöränlaakeri nyt ainakin vaatii toimenpiteitä.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Joo..on se mahdollista että rasvaa on päässyt kitkapinnoille, tai sieltä puttuu jokin osa tai on väärä osa seassa.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Kiinnikkeet vielä hakivat paikkaansa, pikku ajelulenkin jälkeen vielä pultit kiristyivät ja meno hieman rauhoittui, vaunun rwnkaanpaine myös vaikutti. Vielä en ole saanut ketään kyytiin...
Vaunu pitää melkoista kolinaa, vaunut keinuhaarukan ulosjouston rajoitin kolkuttaa ja pellit vahvistavat rämimän.
Vaunu pitää melkoista kolinaa, vaunut keinuhaarukan ulosjouston rajoitin kolkuttaa ja pellit vahvistavat rämimän.
Re: Yritän säätää vaunun aurausta...
Siinä ulosjouston rajoittimessa pitäisi olla sellainen korkeahko kuminen törmäys vastin. Sitä vastimen korkeutta lisäämällä ja laskemalla juuri säädetään sen vaunun paluu jouston määrää , ja saadaan vakautta yksin ajeluun. Jos se rajoitin kolaa,,niin veikkaan että koko kumiosa puuttuu.JuhaK71 kirjoitti: ↑27.10.2023 13:57 Kiinnikkeet vielä hakivat paikkaansa, pikku ajelulenkin jälkeen vielä pultit kiristyivät ja meno hieman rauhoittui, vaunun rwnkaanpaine myös vaikutti. Vielä en ole saanut ketään kyytiin...
Vaunu pitää melkoista kolinaa, vaunut keinuhaarukan ulosjouston rajoitin kolkuttaa ja pellit vahvistavat rämimän.