Dneprin keulan säätäminen ?
Dneprin keulan säätäminen ?
Onkos tuon nepparin teleskoopin kanssa tehtävissä mitään säätötoimenpiteitä, jousia jäykemmäksi, preloadia ruuvaten, tms. ? Mopossa on nyt muuten pirun hyvin toimivat teleskoopit mutta vähänkään kovemmin rytyyttäessä tuntuu pohjaavan herkästi. Lisäksi etupää saisi olla karvan verran korkeammalla, niin olisi parempi stance
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin jousia ei kait löydy kuin yhtä laatua vai mahtaako jäykempiä olla jossain kaupanhyllyllä ?
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin jousia ei kait löydy kuin yhtä laatua vai mahtaako jäykempiä olla jossain kaupanhyllyllä ?
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Eipä oikein mitään hyvää lääkettä ole. jossain pitkäkeulasessa ural mallissa voisi olla pidempi jousi, mutta ne on yleensä soolomopoja eli jousi ei varmaan ole sen kantavampi kun sivuvaunumopossa. Jousiahan saa maailmalta ja teetettynä kotimaastakin.Esim. Jousiteos Lahelassa on tehnyt Uraliin jäykempiä (9mm lankavahvuudella) takaiskarin jousia joskus, ja olen siellä aikanaan teettänyt paljon muita jousia. Ei se jousen tekeminen mahdottoman kallista ole, kun vaan tietää millainen pitäis tehdä. Bemarissa oli sivuvaunuun ja sooloo saatavissa erilaisia jousia, että hakemalla Einbachin sivuilta voisi vaikka jotain löytyäkin.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Voihan sinne ylämutterin alle tehdä sovitekappaleen ja kokeilla eri pituuksia. Öljykin voip vaikuttaa liikaan herkkyyteen , vähän jäykempää sisään.
Urren originaalissa tuntui paremminkii olevan ongelma liiallinen jäykkyys...
Solo classicissa on minulla originaali paioli keulana ja siellä on ihan putkenpätkä ylätulpan alla , muutin sen pituutta vähän lyhkäsemmäks , tuntui herkistävän liikettä.
T.hh
Urren originaalissa tuntui paremminkii olevan ongelma liiallinen jäykkyys...
Solo classicissa on minulla originaali paioli keulana ja siellä on ihan putkenpätkä ylätulpan alla , muutin sen pituutta vähän lyhkäsemmäks , tuntui herkistävän liikettä.
T.hh
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Terve
Joo teleskooppi Uralissa kun vaihtoi haarukkaöljyn sae 20W, niin vähän pehmeni jousitus...
Ps jos sorvarilla teettää eri mittaisia holkeja kiristämään jousta ja koitaisi niillä hakea sopivaa jäykkyyttä
Joo teleskooppi Uralissa kun vaihtoi haarukkaöljyn sae 20W, niin vähän pehmeni jousitus...
Ps jos sorvarilla teettää eri mittaisia holkeja kiristämään jousta ja koitaisi niillä hakea sopivaa jäykkyyttä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Ite muutin noi tangot mitkä tulee jousien läpi 8mm ja sorvasin vaimennin sylinterin läpivientiin uran o renkaalle, tuli mielestäni aika hyvä.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Kalle sai aikaan jotain vaimennus ilmiöö..mutta etkös myös parantanut liukuominaisuuksia muuttamalla liukuholkin oikeasti liukuvaan materiaaliin? Jos jousen jousivakio on x kg/mm ja jousi lyö pohjaan niin lisäämällä "esijännitystä" holkilla ja muilla virityksillä, se lyö pohjaan hieman aikaisemmin...
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Keulan putket vaihdoin uusiin jotka kovakromautin ja Matti sorvas Pommista ylemmät holkit. Nyt se ei enää vuoda öljyä akselin juuresta kun siellä on ne O renkaat vaan sylinterissä olevista poistoreijistä joten tästä vaimennuksesta tuli "hallitumpaa". Kokeilin sitä vielä kun äestettiin niin ajelin raktorin perässä pellolla,MATTI kirjoitti: ↑28.05.2022 10:37Kalle sai aikaan jotain vaimennus ilmiöö..mutta etkös myös parantanut liukuominaisuuksia muuttamalla liukuholkin oikeasti liukuvaan materiaaliin? Jos jousen jousivakio on x kg/mm ja jousi lyö pohjaan niin lisäämällä "esijännitystä" holkilla ja muilla virityksillä, se lyö pohjaan hieman aikaisemmin...
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Näitä uusia jousia olen katsellut, lueskellut maailmalta juttuja ja päätynyt siihen että taitaa olla käytännössä samoja jousia kaikki eli ei todennäköisesti tuota mitään iloa. Tuo paikallaan oleva keulakin on käytännössä ajamaton eli "uutta" vastaava.
Kaikissa Dneprin keuloissa mitä mulla on, on aivan yhtä lirut jouset. Hulkissa on Voyagen keularojut ja siinä tuntuu keula paljon paremmalta vaikka rungossa roikkuu reilusti painavampi kone. Pitää seuraavassa öljynvaihdossa käyttää vertailun vuoksi jouset pihalla.
Kaikissa Dneprin keuloissa mitä mulla on, on aivan yhtä lirut jouset. Hulkissa on Voyagen keularojut ja siinä tuntuu keula paljon paremmalta vaikka rungossa roikkuu reilusti painavampi kone. Pitää seuraavassa öljynvaihdossa käyttää vertailun vuoksi jouset pihalla.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Itse katsoisin onko siellä lähistöllä jousia valmistavaa pajaa, ja astelisin sinne tuon /(tai vastaavan toisen)jousen kanssa, ja pyytäisin hinnan tehdä pari tai muutama pari kantavampaa jousta. Tuollaisen jousen teko on pala kakkuu, niille jotka niitä tekee, eikä oikeassa pikassa ole edes välttänättä kallista. Jos teetätät vaikka 4 paria, saat varmaan ylimääräisistä tekohinnan kotiin. Olisi hyvä tietää tuon jousen lepo puristuma mitta ja se mitta kun jousto pohjaa. Muut tiedot näkee mallijousesta, ja kantavuuden lisäyksen voi sitten päätellä omilla testeillä tai kertomalla asiantuntijalle ongelman. Mutta + 5..10 N/mm on /per jousi jo tuntuva lisäys , ja tehdessä on mahdollisuus myös progressiiviseen jousen tekoon.robin kirjoitti: ↑30.05.2022 09:43 Näitä uusia jousia olen katsellut, lueskellut maailmalta juttuja ja päätynyt siihen että taitaa olla käytännössä samoja jousia kaikki eli ei todennäköisesti tuota mitään iloa. Tuo paikallaan oleva keulakin on käytännössä ajamaton eli "uutta" vastaava.
Kaikissa Dneprin keuloissa mitä mulla on, on aivan yhtä lirut jouset. Hulkissa on Voyagen keularojut ja siinä tuntuu keula paljon paremmalta vaikka rungossa roikkuu reilusti painavampi kone. Pitää seuraavassa öljynvaihdossa käyttää vertailun vuoksi jouset pihalla.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Jostain kurapyöräilijöiden foorumilta lueskelin että jousien teettäminen tai itseasiassa kestävien jousien teettäminen mopokäyttöön on haasteellista vaikka niitä jousien vääntäjiä kyllä Suomesta löytyy pilvinpimein. Pitäisi tehdä lämpökäsittelyä, kuulapommitusta, ties mitä temppuja ja nämä ei sitten kaikilla tai välttämättä kenelläkään onnistu kohtuu kustannuksin. Tiedä sitten mikä on totuus...
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Eilen tuli taas ikävä vähän piukempaa ja pidemmällä joustolla olevaa keulaa kun töihin kurvailin. Tiet oli lumimyräkän jäljiltä auraamattomat ja lähempänä kynnöspeltoa. Menohaluja pyörällä olisi ollut ja Heidenau piti hienosti mutta vauhtia hillitsi kun keula kolkotti pohjaan vähän väliä.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Terve.Jo tästä aiemminkin sössötin.
Jos lähtee tästä keulasta parantamaan, niin ensin olisi hyvä mitata mikä se jousi siellä nyt on. Helpoimmin ihan jollain puristimella/nostimella (pylväsporakone , hallitunkki/pullotunkki tms.) jolla painetaan jousta (vaikka kovan muovi/al-putken sisään osittain) vaakaa vasten(vaikka henkilövaaka). Mitataan kuinka paljon N(kg) jousi vaatii painuessaan 1 mm matkan.Mittaus vaikka 20..100 mm matkalla. Kun tiedetään jousen "jäykkyys" ja ulkoiset mittojen rajat jo saa helpommin, voisi alkaa etsiä maailmalta valmiita jousia. Suomessa on myös hyviä jousipajoja jotka tekee jousia. Itse olen aikanaan teettänyt monenlaisia jousia Lahelassa ( tuusulan kupeessa) Jousiteos nimisessä firmassa . Siellä tehtiin mm. itäpyörään kantavampia kierrejousia iskareihin. Ensin pitäis tietää mikä siellä nyt on ja sitten hakee kantavampi vaihtoehto. Vaimennusta voi myös parantaa tietyillä keinoin ja samoin keulan herkkyyttä, mutta siitä sitten eri tarina.
Jos lähtee tästä keulasta parantamaan, niin ensin olisi hyvä mitata mikä se jousi siellä nyt on. Helpoimmin ihan jollain puristimella/nostimella (pylväsporakone , hallitunkki/pullotunkki tms.) jolla painetaan jousta (vaikka kovan muovi/al-putken sisään osittain) vaakaa vasten(vaikka henkilövaaka). Mitataan kuinka paljon N(kg) jousi vaatii painuessaan 1 mm matkan.Mittaus vaikka 20..100 mm matkalla. Kun tiedetään jousen "jäykkyys" ja ulkoiset mittojen rajat jo saa helpommin, voisi alkaa etsiä maailmalta valmiita jousia. Suomessa on myös hyviä jousipajoja jotka tekee jousia. Itse olen aikanaan teettänyt monenlaisia jousia Lahelassa ( tuusulan kupeessa) Jousiteos nimisessä firmassa . Siellä tehtiin mm. itäpyörään kantavampia kierrejousia iskareihin. Ensin pitäis tietää mikä siellä nyt on ja sitten hakee kantavampi vaihtoehto. Vaimennusta voi myös parantaa tietyillä keinoin ja samoin keulan herkkyyttä, mutta siitä sitten eri tarina.
Viimeksi muokannut MATTI, 03.11.2023 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Se etupään pitkän spiraalin pyörittely on vaikeempi homma? Sillai että tulee hyvä?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Terve
Luulisin että kierroksia pitäisi harventaa ja langan paksuutta hieman lisää...
Luulisin että kierroksia pitäisi harventaa ja langan paksuutta hieman lisää...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Terve
Tuli sellainen kerettiläinen ajatus mieleen, että lyhentäisi tuota kymmen kierrosta ja viruttaisi sitten taljan kanssa taas samaan mittaan...
Ps kun tuossa nykyisessä käy kai siten että jousi lyö pohjaan ja jousto loppuu kokonaan
Tuli sellainen kerettiläinen ajatus mieleen, että lyhentäisi tuota kymmen kierrosta ja viruttaisi sitten taljan kanssa taas samaan mittaan...
Ps kun tuossa nykyisessä käy kai siten että jousi lyö pohjaan ja jousto loppuu kokonaan
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Olen tainnut joskus tuota samaa kurapyöräilijöiden viestiketjua lukea, jokuhan siellä oli teettänyt jollain jousipajalla jousia mitkä olivat kuukauden tai pari toimineet kunnes olivat kuoleentuneet/lysähtäneet. Oli pohtinut asiaa parantamaan lämpökäsittelyjä ym. kuulapuhalluksia. Jättänyt homman sikseen ja muokannut jotain valmista japskipyörän tms. jousta ilmeisesti sopivaksi. Tästä tosin taisi olla aikaa jo yli kymmenen vuotta
Mutta jos tämmöiseen lounasrahaan saksalainen myy "raakaa" jousta, niin ei siinä kummoisia käsittelyjä taida olla tehtynä? https://www.ural-zentrale.de/en/product ... rk-spring/
Ja jos näitä tehdään ja tämmöinen toimii ihan hyvin, niin eikö markkinoilla ole ollut tarvetta muunlaiselle jouselle vai onko valmistus oikeasti vaikeaa tai paremminkin liian kallista itäpyörään? Taitaa olla vähintään satalappunen per kpl hintana jos alkaa länsimaiseen kalustoon jousia hankkimaan...
Mielenkiinnosta asiaan kyselen, jos halutaan pidempää joustomatkaa että samalla jäykempää jousta niin mitkä ovat jousipajan vaihtoehdot? Kasaan painuneenaa jousenhan pitäisi olla lyhyempi kuin alkuperäisen jos halutaan ettei pohjaa, mutta miten siitä saadaan samalla jäykempi?
- Paksumpi jousilanka, vähemmän kierroksia?
- Ohuempi jousilanka, eri materiaali, mahtuu enemmän kierroksia?
- Samat mitoitukset kuin alkuperäinen, ainoastaan eri jousimateriaali ja tai lämpökäsittely? Toki toisi vain jäykkyyttä lisää.
Tuleekohan tästä ihan hyvä? Ensimmäiseen viiteen sekuntiin saa jo hyvän käsityksen
https://www.youtube.com/watch?v=ToYlCHrnbtQ
Mutta jos tämmöiseen lounasrahaan saksalainen myy "raakaa" jousta, niin ei siinä kummoisia käsittelyjä taida olla tehtynä? https://www.ural-zentrale.de/en/product ... rk-spring/
Ja jos näitä tehdään ja tämmöinen toimii ihan hyvin, niin eikö markkinoilla ole ollut tarvetta muunlaiselle jouselle vai onko valmistus oikeasti vaikeaa tai paremminkin liian kallista itäpyörään? Taitaa olla vähintään satalappunen per kpl hintana jos alkaa länsimaiseen kalustoon jousia hankkimaan...
Mielenkiinnosta asiaan kyselen, jos halutaan pidempää joustomatkaa että samalla jäykempää jousta niin mitkä ovat jousipajan vaihtoehdot? Kasaan painuneenaa jousenhan pitäisi olla lyhyempi kuin alkuperäisen jos halutaan ettei pohjaa, mutta miten siitä saadaan samalla jäykempi?
- Paksumpi jousilanka, vähemmän kierroksia?
- Ohuempi jousilanka, eri materiaali, mahtuu enemmän kierroksia?
- Samat mitoitukset kuin alkuperäinen, ainoastaan eri jousimateriaali ja tai lämpökäsittely? Toki toisi vain jäykkyyttä lisää.
Tuleekohan tästä ihan hyvä? Ensimmäiseen viiteen sekuntiin saa jo hyvän käsityksen
https://www.youtube.com/watch?v=ToYlCHrnbtQ
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Terve
Niin ja tommonen progressiivinen jousi olis varmaan hyvä...
Ps venyttää puolesta välistä jousen harvemmaksi
Niin ja tommonen progressiivinen jousi olis varmaan hyvä...
Ps venyttää puolesta välistä jousen harvemmaksi
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Niin jos pitäis helpolla päästä, niin siihen teleskoopin poksimutterin ja alimman t-kappaleen väliin vaan sopivat normi puristus jouset...katkasee omat peltiset suoja kuoret lyhyemmiks(jos sellaiset on vielä käytössä,) ja jonkun enduro mopon pölysuojakurttukumit vaan päälle. se on siinä..
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Onkos kukaan laittanut Wolffin teleskooppeja Dnepriin, mahtaakohan muuttua kopteriksi kun pituutta on enemmän kuin Dneprin omissa putkissa Omalla keulalla stanse on meinaan täydellinen, ei passaisi ylöspäin nousta yhtään tai alkaa näyttää pöljältä.
Wolffin jousi on 5mm paksua eli samaa mitä mulla on nytkin mopon keulassa oleva Dneprin jousi. Tuossa kuvassa pidempi Wolffin ja lyhyempi Dneprin.
Vai käyköhän tässä vain niin että keula pitenee mutta silti saa pohjaamaan
Wolffin jousi on 5mm paksua eli samaa mitä mulla on nytkin mopon keulassa oleva Dneprin jousi. Tuossa kuvassa pidempi Wolffin ja lyhyempi Dneprin.
Vai käyköhän tässä vain niin että keula pitenee mutta silti saa pohjaamaan
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Hyvin todennäköisesti se pohjaa vaan vähän ylempänä kun ennen.. Se sama perusasia ..jousen kantokyky (N/mm) jos saman kokoinen lanka/ jousen dia, ja nousu,,se on siinä.
Re: Dneprin keulan säätäminen ?
Ovat pidemmät. Etujättö muuttuu. Vaunuajossa ei niin vakavaa, mutta soolossa pikku muutokset tekee paljon. Soolo Dnepreissä KMZ teki alumiini yläkolmion millä väännettiin aavistus lisää keulakulmaa vakauttamisen takia. Oli siis iha tehtaan ratkaisu. Pumppujen jouset sooloissa pehmeämmät.
Wolfissa oli Italokeula (Paioli), tosin ekat tehtiin IMZ pumpuilla (kuten mulla oli). Voyagessa keula on aina RUS. Kuvassa Voyage pumput (tuplalevyillä) muinaisessa lättiksessä jossa keulakulma oli muutettu.
Wolfissa oli Italokeula (Paioli), tosin ekat tehtiin IMZ pumpuilla (kuten mulla oli). Voyagessa keula on aina RUS. Kuvassa Voyage pumput (tuplalevyillä) muinaisessa lättiksessä jossa keulakulma oli muutettu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.