Perimmäinen tarkoitus oli vaihtaa kampiaselin stefa mutta sen esille saaminen teetättää vähän töitä. Sain osat purettua ja kampiakselin stefan vaihdettua. Seuraavaksi prässäsin kytkimen ohjaustapit pois ja uudet tapit mittaan 25mm. Tein kytkimen testiasennuksen 3mm prikoilla uusillakytkinlevyillä ilman jousia , kytkin toimi oikein. Sitten jouset ja testi sinitarralla vaihteisto paikalleen. Siinä nyt tuli ajatus että onko välys riittävä kun siitä sinitarrasta ei nyt tarkkaa mittaa saa. Jotenkin mittasin että välys oli n. 2-3mm. Lukitsin pintalevyn uudet ruuvit lukitusnesteellä ja pistepuikon iskulla. Vaihdoin vaihteiston kaikki stefat ja voitelin perän ristinivelen. Takarenkaan vaihdoin myös. Kysymys kuuluu onko tuo 2-3mm riittävä välys kytkimen keskiön ja vaihteiston akselistefan välillä?
Niin ja pyörä on Dnepr 16 soolona vm. jotain 1990.
Tarkennan vielä että tavoittelin ihannemittaa 24,5 mutta kun työkalu ei ollutkaan niin tarkka.
Voimansiirron huoltoa
Re: Voimansiirron huoltoa
Kyllä se on riittävä välys..se levy ei kulu niin paljon puoleisesti että siirtyisi niin pitkälle laatikkoon päin. Joskus kun liukutapit on ollut selkeästi liian ulkona ja ehkä senkkiruuvit väärää mittaa , niin pintalevy/ruuvit ottaa kiinni käynnistinjousen päätytulppaan. tarkista se.
Re: Voimansiirron huoltoa
Ok, Kiitoksia, tarkistan tuon, tuli mielenrauha9
Re: Voimansiirron huoltoa
Kytkin pohjaan ja polkaset niin jos luistaa on välys melko luultavammin oikein.
Re: Voimansiirron huoltoa
Kyllä kytkin toimii hyvin, irrottaa ja pitää. Tässä oli mietinnän aiheuttajana se että olisiko pitänyt laittaa kytkimen ohjaustapit syvemmälle mittaan 24,5 kun minä pistin ne mittaan 25,0. Tästä seurasi että välys kytkinlevyn keskiön ja vaihteiston sisäänmenevän akselitiivisteen välillä oli kovin pieni, tässä tapauksessa 2-3mm. Tarkistin tuon Matin antaman kohteen ja se oli yli 4mm kun neljän millin sinitarra ei litistynyt eli siinä välys on varmaan ihan hyvä.