K750 kampiakselin perätiivistys
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.09.2023 19:51
K750 kampiakselin perätiivistys
Potilaana '67 mallin K750. Lohkojen kunto hyvä. Kiertokankien välys yllättävän pieni, mutta perusrempan tarpeessa kuitenkin. Peräpään laakerilaipan karvapaskopoteron reuna osittain murtunut ja lytyssä. Pahaa aavistelen, että on ollut tehtaalta asti. Laakereissa, kun ihka aidot USSR leimat. Moottorin taustoista ei tietenkään ole mitään tarkempaa saatavilla.
Tulipahan mieleen, jos tuon poteron ulomman osan ottaa sorvissa kokonaan pois ja sovittelee nykyaikaisen stefan tilalle. Onko ehdotuksia tai aihetta jo jossain sivuttu? Enpä ihan helposti löytänyt aiheesta mitään.
Kiitokset etukäteen ajatuksistanne .
Tulipahan mieleen, jos tuon poteron ulomman osan ottaa sorvissa kokonaan pois ja sovittelee nykyaikaisen stefan tilalle. Onko ehdotuksia tai aihetta jo jossain sivuttu? Enpä ihan helposti löytänyt aiheesta mitään.
Kiitokset etukäteen ajatuksistanne .
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Tuommoisia löytyy , tai voi sorvata sen vanhan myös kauppalaadun sefalle,,pitää vaan vaihtaa sitten myös vauhtis stefalle käyväksi.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.09.2023 19:51
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Kiitos . Tämä valaisee asiaa hyvin. Toinen ehjä takakansi löytyy, mutta normistefan käyttö toki kiinnostaisi. Mikä vauhtipyörä tuon stefamallin kanssa sopii ja meneekö samalla sitten kytkimen palikat uusiksi?
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Vanhat osat käy. Ural, m72 ja K750 vauhtipyörät sekä kytkimet ovat samoilla mitoilla.
Karvapaskon vaihto normi stefalle on aika yleinen päivitys mikä tehdään konerempan yhteydessä.
Karvapaskon vaihto normi stefalle on aika yleinen päivitys mikä tehdään konerempan yhteydessä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Kun etsit vaikka Uralin vauhtipyörän niin siihen sopii samat kytkinosat mitä on ollut vuosikymmenet, varmaan Sasun Ural.fi verkkokaupasta löytyy. Stefan potero kannattaa sorvata siihen vauhtipyörän tiiviste halkaisijaan sopiva mutta ei välttämättä niin isoa ulkomitoiltaan mitä alkuperäinen vaan voi myös koneistaa sen takalaipan poteron ihan yleiseen kauppalaadun stefaan sopivaksi, kunhan se vauhtiksen kaulakoko on siis vakio vauhtiksen koko. Dneprin kansiventtiili koneiden (vuodesta n. 1969 eteenpäin) on vauhtipyörän kaula liian iso näihin takakansiin, eli juuri kuin Sasu kirjoitti, niin noiden mallien vauhtis käy.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Mikäli Uralin 650cc takakannen laittaa SV koneeseen niin nokka-akselia varten tarvii kannesta pikkasen poista tavaraa. Onnistuu iha loveamalla perustyökaluilla asennusjuomissakin.
Uralin kansi (#1 Matin kuvissa) on valettu paksummaksi kuin SV versiot, vaikka kaikki keskeiset mitat ovatki samoja.
Uralin kansi (#1 Matin kuvissa) on valettu paksummaksi kuin SV versiot, vaikka kaikki keskeiset mitat ovatki samoja.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Muistelen että vauhtipyörän kaula 50mm ja takakansi 68mm. Stefan leveys 8 tai 10mm.
Stefan taitaa saada ostaa suomesta hintaan 5 - 10 eur.
Stefan taitaa saada ostaa suomesta hintaan 5 - 10 eur.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.09.2023 19:51
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Tässähän tuli hyviä ajatuksia ja vinkkejä. Laitetaan varmasti työn alle tuohon varamoottoriin, josta tulee entistä ehompi
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Muistelen myös...jos K,n tai M72 takalaippaan sorvailee stefan niin max.ulkomitta taitaa olla 68mm, niin jää vähän pesää stefallekin alumiiniin.
Olen jättänyt sorvattuun stefan paikkaan n. 1mm olaketta, mihin stefa stoppaa.
650 cc uralissa menee stefa laakerin ulkokoolia vasten, ei ole erillistä olaketta mihin stefa tökkäisi.
Vauhtipyörien kaulat voi sorvailla sopiviksi, minkälaisen stefan haluaa laittaa, joissakin vauhtipyörissä on rihlat paskon kohdilla, heittää öljyä pois päin vauhtipyörä. Tasoiteltu sorvilla rihloja pienemmäksi ja sopivalla rympillä raudasta hela prässillä kaulan päälle. Sorvilla helan ulkomitta haluttuun kokoon.
Kansiventtiili nepparin vauhtipyörässä on isompi kuin 50mm kaula, sorvilla saa halutun kokoisen
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Onks se muute nepukan vauhtipyörän kartio sama kuin uralin/koon/ämmän vaihtipyörän kartio...muistelen joskus asiaa tutkiskelleeni,ja se ei niiku ihan sama olis...tietääkö joku varmemmin asian???
Nimimerkillä helvetin huono muistinen..
Nimimerkillä helvetin huono muistinen..
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Oliko tietoo Karpin kysymykseen
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Paha sanoo tuohon, kun ei ole kai koskaan tullu mieleen kokeilla niitä "vääriin"reikiin...kun on muutenkin niin eri kokoa. Mutta sen verran että,, mulla on vauhtiksen tasapainoitukseen kartiolla kiinnitys ..ja luulisin että olen painottanut muitakin kun Nepparin vauhtiksia..ja mulla on muistaakseni vaan yksi kartiokiinnike näihin. Ei tämäkään ole mitään kiveenhakattua tietoa, että voihan se olla että olen painottanut vaan nepparin vauhtiksia..ja/tai muistan väärin ,ja mulla onkin jossain toinen kartiokinnike.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Matti, Kiitos tiedostapitänee testata kansivena nepparin vauhtipyörä erilaisiin kampiakseleihin sekä mitata kartiot, uralista, koo,sta, m72 ja kansivena neppari.
Vai oliko jollakin jo mittaukset käynnistyneet tai varma tieto?
Mittaukset valmistunee sitten kun on mitattu
Vai oliko jollakin jo mittaukset käynnistyneet tai varma tieto?
Mittaukset valmistunee sitten kun on mitattu
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Terve
Eiköhän Soviet GOST (ГОСТ) norm määritä kampiakselin kartion samaksi näissä pärrissä...
Eiköhän Soviet GOST (ГОСТ) norm määritä kampiakselin kartion samaksi näissä pärrissä...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Niinhän voisi olla mutta Karppi muistelee toisin...tällä fakta tiedolla ei ole kiirettä, ajan kanssa selvitellään ja voihan Karppi muistaa muuteltua tietoa
Minulla on kaikki tarvittavat osaset tallissa, joista voi mittailla... mittaaja ja analysoija on kiireinen nyt.
Minulla on kaikki tarvittavat osaset tallissa, joista voi mittailla... mittaaja ja analysoija on kiireinen nyt.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Mulla on tuossa "pikajako" porauspöydässä 12 tappisiin kytkimiin/vauhtiksiin valmiina keskitys VW :n ja Uralin kampiakselin päät. Tuohon Uralin 650 kampuran päähän sopii niin nepparin /K:n ja 650 urren vauhtikset .
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Uskon enemmän Matin kokemuksiin,ku omaan muistiini....paljon nemmän.
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Kiitokset MatilleEi tarvinnut minun todentaa muisteloa ja toisekseen Mattihan on touhunut näitten kansivena neppareiden kaa, meikä on tehnyt eläissään yhteen kansivena neppari moottoriin remontin ja venäjän puolella purkanut yhden kansivena nepparin motin osiksi
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
Onko kuvassa KOO,n tai M72 kampuran limppu?
Re: K750 kampiakselin perätiivistys
En tiedä...se oli katkennut kampuran pääty , josta sorvattiin vaan tuo keskityspala,,voisin katsoo onko romujooseppi säilönyt loput siitä kampurasta johonkin.No..ei löytynyt enää loppuosaa tuosta ..mutta 78 iskuinen se ainakin on ollut.