K750 kampiakselin perätiivistys

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Oldrocket4
Viestit: 3
Liittynyt: 08.09.2023 19:51

K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja Oldrocket4 »

Potilaana '67 mallin K750. Lohkojen kunto hyvä. Kiertokankien välys yllättävän pieni, mutta perusrempan tarpeessa kuitenkin. Peräpään laakerilaipan karvapaskopoteron reuna osittain murtunut ja lytyssä. Pahaa aavistelen, että on ollut tehtaalta asti. Laakereissa, kun ihka aidot USSR leimat. Moottorin taustoista ei tietenkään ole mitään tarkempaa saatavilla.

Tulipahan mieleen, jos tuon poteron ulomman osan ottaa sorvissa kokonaan pois ja sovittelee nykyaikaisen stefan tilalle. Onko ehdotuksia tai aihetta jo jossain sivuttu? Enpä ihan helposti löytänyt aiheesta mitään.

Kiitokset etukäteen ajatuksistanne .

Kuva
Liitteet
20240415_225915.jpg
20240415_225924.jpg
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7068
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuommoisia löytyy , tai voi sorvata sen vanhan myös kauppalaadun sefalle,,pitää vaan vaihtaa sitten myös vauhtis stefalle käyväksi.
DSCN5186.JPG
DSCN5186.JPG (405.33 KiB) Katsottu 542 kertaa
DSCN5183.JPG
DSCN5183.JPG (420.51 KiB) Katsottu 542 kertaa
Oldrocket4
Viestit: 3
Liittynyt: 08.09.2023 19:51

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja Oldrocket4 »

Kiitos :clap: . Tämä valaisee asiaa hyvin. Toinen ehjä takakansi löytyy, mutta normistefan käyttö toki kiinnostaisi. Mikä vauhtipyörä tuon stefamallin kanssa sopii ja meneekö samalla sitten kytkimen palikat uusiksi?
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3662
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Vanhat osat käy. Ural, m72 ja K750 vauhtipyörät sekä kytkimet ovat samoilla mitoilla.

Karvapaskon vaihto normi stefalle on aika yleinen päivitys mikä tehdään konerempan yhteydessä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7068
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kun etsit vaikka Uralin vauhtipyörän niin siihen sopii samat kytkinosat mitä on ollut vuosikymmenet, varmaan Sasun Ural.fi verkkokaupasta löytyy. Stefan potero kannattaa sorvata siihen vauhtipyörän tiiviste halkaisijaan sopiva mutta ei välttämättä niin isoa ulkomitoiltaan mitä alkuperäinen vaan voi myös koneistaa sen takalaipan poteron ihan yleiseen kauppalaadun stefaan sopivaksi, kunhan se vauhtiksen kaulakoko on siis vakio vauhtiksen koko. Dneprin kansiventtiili koneiden (vuodesta n. 1969 eteenpäin) on vauhtipyörän kaula liian iso näihin takakansiin, eli juuri kuin Sasu kirjoitti, niin noiden mallien vauhtis käy.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3662
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Mikäli Uralin 650cc takakannen laittaa SV koneeseen niin nokka-akselia varten tarvii kannesta pikkasen poista tavaraa. Onnistuu iha loveamalla perustyökaluilla asennusjuomissakin.

Uralin kansi (#1 Matin kuvissa) on valettu paksummaksi kuin SV versiot, vaikka kaikki keskeiset mitat ovatki samoja.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Muistelen että vauhtipyörän kaula 50mm ja takakansi 68mm. Stefan leveys 8 tai 10mm.
Stefan taitaa saada ostaa suomesta hintaan 5 - 10 eur.
Oldrocket4
Viestit: 3
Liittynyt: 08.09.2023 19:51

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja Oldrocket4 »

Tässähän tuli hyviä ajatuksia ja vinkkejä. Laitetaan varmasti työn alle tuohon varamoottoriin, josta tulee entistä ehompi ;-)
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

kmz.k750 kirjoitti: 16.04.2024 18:31 Muistelen että vauhtipyörän kaula 50mm ja takakansi 68mm. Stefan leveys 8 tai 10mm.
Stefan taitaa saada ostaa suomesta hintaan 5 - 10 eur.
Muistelen myös...jos K,n tai M72 takalaippaan sorvailee stefan niin max.ulkomitta taitaa olla 68mm, niin jää vähän pesää stefallekin alumiiniin.
Olen jättänyt sorvattuun stefan paikkaan n. 1mm olaketta, mihin stefa stoppaa.

650 cc uralissa menee stefa laakerin ulkokoolia vasten, ei ole erillistä olaketta mihin stefa tökkäisi.

Vauhtipyörien kaulat voi sorvailla sopiviksi, minkälaisen stefan haluaa laittaa, joissakin vauhtipyörissä on rihlat paskon kohdilla, heittää öljyä pois päin vauhtipyörä. Tasoiteltu sorvilla rihloja pienemmäksi ja sopivalla rympillä raudasta hela prässillä kaulan päälle. Sorvilla helan ulkomitta haluttuun kokoon.

Kansiventtiili nepparin vauhtipyörässä on isompi kuin 50mm kaula, sorvilla saa halutun kokoisen
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja karppi »

Onks se muute nepukan vauhtipyörän kartio sama kuin uralin/koon/ämmän vaihtipyörän kartio...muistelen joskus asiaa tutkiskelleeni,ja se ei niiku ihan sama olis...tietääkö joku varmemmin asian???

Nimimerkillä helvetin huono muistinen..😅
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Oliko tietoo Karpin kysymykseen
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7068
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Paha sanoo tuohon, kun ei ole kai koskaan tullu mieleen kokeilla niitä "vääriin"reikiin...kun on muutenkin niin eri kokoa. Mutta sen verran että,, mulla on vauhtiksen tasapainoitukseen kartiolla kiinnitys ..ja luulisin että olen painottanut muitakin kun Nepparin vauhtiksia..ja mulla on muistaakseni vaan yksi kartiokiinnike näihin. Ei tämäkään ole mitään kiveenhakattua tietoa, että voihan se olla että olen painottanut vaan nepparin vauhtiksia..ja/tai muistan väärin ,ja mulla onkin jossain toinen kartiokinnike. :lol:
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Matti, Kiitos tiedosta👌pitänee testata kansivena nepparin vauhtipyörä erilaisiin kampiakseleihin sekä mitata kartiot, uralista, koo,sta, m72 ja kansivena neppari.

Vai oliko jollakin jo mittaukset käynnistyneet tai varma tieto?

Mittaukset valmistunee sitten kun on mitattu😃
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8055
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Eiköhän Soviet GOST (ГОСТ) norm määritä kampiakselin kartion samaksi näissä pärrissä...

:lol:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Niinhän voisi olla mutta Karppi muistelee toisin...tällä fakta tiedolla ei ole kiirettä, ajan kanssa selvitellään ja voihan Karppi muistaa muuteltua tietoa😁

Minulla on kaikki tarvittavat osaset tallissa, joista voi mittailla... mittaaja ja analysoija on kiireinen nyt.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7068
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mulla on tuossa "pikajako" porauspöydässä 12 tappisiin kytkimiin/vauhtiksiin valmiina keskitys VW :n ja Uralin kampiakselin päät. Tuohon Uralin 650 kampuran päähän sopii niin nepparin /K:n ja 650 urren vauhtikset .
DSCN5487.JPG
DSCN5487.JPG (345.75 KiB) Katsottu 222 kertaa
DSCN5486.JPG
DSCN5486.JPG (344.21 KiB) Katsottu 222 kertaa
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja karppi »

Uskon enemmän Matin kokemuksiin,ku omaan muistiini....paljon nemmän.😅
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

karppi kirjoitti: 17.04.2024 22:50 Onks se muute nepukan vauhtipyörän kartio sama kuin uralin/koon/ämmän vaihtipyörän kartio...muistelen joskus asiaa tutkiskelleeni,ja se ei niiku ihan sama olis...tietääkö joku varmemmin asian???

Nimimerkillä helvetin huono muistinen..😅
Kiitokset Matille👌Ei tarvinnut minun todentaa muisteloa ja toisekseen Mattihan on touhunut näitten kansivena neppareiden kaa, meikä on tehnyt eläissään yhteen kansivena neppari moottoriin remontin ja venäjän puolella purkanut yhden kansivena nepparin motin osiksi😃
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti: 22.04.2024 09:38 Mulla on tuossa "pikajako" porauspöydässä 12 tappisiin kytkimiin/vauhtiksiin valmiina keskitys VW :n ja Uralin kampiakselin päät. Tuohon Uralin 650 kampuran päähän sopii niin nepparin /K:n ja 650 urren vauhtikset .DSCN5487.JPGDSCN5486.JPG
Onko kuvassa KOO,n tai M72 kampuran limppu?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7068
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K750 kampiakselin perätiivistys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

En tiedä...se oli katkennut kampuran pääty , josta sorvattiin vaan tuo keskityspala,,voisin katsoo onko romujooseppi säilönyt loput siitä kampurasta johonkin.No..ei löytynyt enää loppuosaa tuosta ..mutta 78 iskuinen se ainakin on ollut.
Vastaa Viestiin