6v elektroninen lataussäädin ja hukkavirta
6v elektroninen lataussäädin ja hukkavirta
Lieneekö kukaan tuollaisen 6v elektronisen lataussäätimen omistaja koskaan mitannut omastaan hävikkivirtaa, joka siis kuluu silloin kun mopo on sammutettuna.
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/22782207
Minulla tuo kyseinen säädin vie 5.6mA, mikä tuntuu aika kovalta... toisen mopon 12v e.säädin vie ainoastaan 0.23 mA.
Jos ohitan lataussäätimen niin virtahävikki tietenkin loppuu.
Seisonnan aikana, etenkin jos useampi vuorokausi niin akku vajuu selvästi. kuudesta voltista ei riitä hukattavaa.
Tottahan voin kytkeä tappokatkaisijan off asentoon, jolloin akku ei vaju. Mutta olisi kiva tietää onko muissa säätimissä yhtä kova tuo hävikki?
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/22782207
Minulla tuo kyseinen säädin vie 5.6mA, mikä tuntuu aika kovalta... toisen mopon 12v e.säädin vie ainoastaan 0.23 mA.
Jos ohitan lataussäätimen niin virtahävikki tietenkin loppuu.
Seisonnan aikana, etenkin jos useampi vuorokausi niin akku vajuu selvästi. kuudesta voltista ei riitä hukattavaa.
Tottahan voin kytkeä tappokatkaisijan off asentoon, jolloin akku ei vaju. Mutta olisi kiva tietää onko muissa säätimissä yhtä kova tuo hävikki?
Re: 6v elektroninen lataussäädin ja hukkavirta
Elektronin vilkkurele tekee samaa. Se ottaa sähköä vaikka et aja.
Aina kannattaa laittaa akun irroittava katkaisija näihin pärriin.
Perinteinen töötti on ollu joskus kavala syömäri. Ei uskois että se saa imettyä akkua, mutta ei ole yks eikä kaks missä näin käyny.
Aina kannattaa laittaa akun irroittava katkaisija näihin pärriin.
Perinteinen töötti on ollu joskus kavala syömäri. Ei uskois että se saa imettyä akkua, mutta ei ole yks eikä kaks missä näin käyny.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Jos jotain hyvää on keksittävä vanhasta tolppasäätimestä niin se, että se kytkee akun oikeasti irti. Siihen ne hyvät puolet taitaa jäädäkin, ainakin allekirjoittaneen mielestä.
Onneksi tuli asennettua pääkatkaisin kun aikanaan sähköjä väsäsin.
Pääkatkaisin on hyvä olla. Itse olen yleensä aina sellaisen laittanut, mutta vwmopossa ei aluksi ollut .Tai oli sellainen akunkenkä joka toimi myös päävirtakatkaisimena..joka oikeesti ei kauaa toiminut, ja poistin sen.No ajelin kerran ja yhtä äkkiä alkoi savu nousta lähellä lampunkoppaa..kone ei sammunut virta avaimesta...äkkiä akunkenkää irti ...ONNEKSI ajotakin taskussa pieni jakoavain...kenkä irti..savun hälvettyä soitto pojalle,,hinataan kotiin. Olin sen ajan ajattelutavan johdosta paketoinut mahdollisimman paljon johtoja samaan sukkaa/kuoreen...EN PAKETOI enää..kun yksi johto käryää..se polttaa muutkin . Eli kun vaihdoin palaneita johtoja niin vielä varmaan vuosi sen jälkeen ilmeni aina uusia kohteita jonka virta pätki..niitä osittain palaneita johtoja ilmeni aika pitkään. Eli johdot erillään, tärkeä johdot eristetty lasieriste sukalla (tai muulla lämpöä kestävällä suojasukalla) ja toimiva nopeasta kytkettävä päävirtakytkin!. Hyvä kytkin startti mopoille on Lucas mallinen pieni kierrettävä päävirtakytkin. Ilman starttia oleviin riittään vahva 20..40A vipukytkinkin.Justeeri kirjoitti: 12.07.2024 09:43 Jos jotain hyvää on keksittävä vanhasta tolppasäätimestä niin se, että se kytkee akun oikeasti irti. Siihen ne hyvät puolet taitaa jäädäkin, ainakin allekirjoittaneen mielestä.
Wjuga Dnepristä suli johtonippu 80 vauhdista. Alkoi semmone pelottava kosken pauhu joka ylitti pakopörinät. Puski 200m suoran täydeltä savua kunnes stoppas. Loskakevät, lauantai ja sauna lämmin. Olin pikasäätölenkillä ennen saunaa. Kun lopulta turkishaalareissa sain lykättyä pärrän pihaan, paiskoin kypärän ja hikimärän haalarin sekä muut vaatteet hankeen -> suoraan saunaan. Rouva kysy tuliko valmista, sanoin että tuli.
Aamulla ku ikkunasta katto oli kaikki jäätyny koppuraksi ja uutta lunta satanu päälle. Menin soffalle kattomaan TVtä. Lopulta iltapäivällä oli pakko mennä ulos tutkimaan paskakasaa. Johtoniput sulaneet. Lykkäsin rottelon talliin ja jatkoin harrastusta muilla pyörillä. Meni 6kk ja pystymettä lähestyi. Oli aika korjata Wjuga taas kerran ajoon.
Pääkytkin ja erilliset johdot on jees.
Aamulla ku ikkunasta katto oli kaikki jäätyny koppuraksi ja uutta lunta satanu päälle. Menin soffalle kattomaan TVtä. Lopulta iltapäivällä oli pakko mennä ulos tutkimaan paskakasaa. Johtoniput sulaneet. Lykkäsin rottelon talliin ja jatkoin harrastusta muilla pyörillä. Meni 6kk ja pystymettä lähestyi. Oli aika korjata Wjuga taas kerran ajoon.
Pääkytkin ja erilliset johdot on jees.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Hyvä vinkki tuo johtojen erillistäminen.. mitä en itse tietenkään ole tajunnut toteuttaa. Mutta sen verran kumminkin, että en ole käyttänyt paukkulangasta tehtyjä valmisssarjoja (vaikka niitäkin on varmaan hyviä) vaan tehnyt 2.5mm2 kaapelista omat johtosarjat. Ei kai olisi haittaa laittaa 4 mm2 johdosta kriittisimmät linjat, mutta niihin vaan on vaikea saada mahtumaan pienempiä rengasliittimiä.
Hyvin ilmavasti oli lajitoveri johdotuksen tehnyt...
Ps osu silmään viime reissulla
Vähän jo ohi alkuperäisestä viestin aiheesta, mutta ihmettelin aiemmin kesällä miksi mikään pärrän (12volttinen K-750) valoista ei toimi. Kävin liittimiä ja johtoja läpi, kunnes hoksasin tutkia sulakkeen tuosta virtalukosta. Oli palanut, ja paloi heti uudestaan. Viimein selvivisi, valojen liitin vaunusta irti, ja taas sulake pysyy ehjänä sekä pyörässä toimii kaikki valot. Aluksi luulin että tuon yhden sulakkeen takana olisi kaikki pyörän sähköt, mutta sytkäjärjestelmässä eikä jarruvalossa ole sulaketta laisinkaan, virtalukko vain välissä. Äänimerkissä ei sitäkään: Suora johto akulta töötille
Tuosta ainakin olisi helppo haaroittaa virtaa vaikka vikatilanteessa virtalukon ohi suoraan kärjettömään sytytykseen... Tai oikosulkuvirtaa suoraan runkoon...
Johdotukset ovat kyllä tehty pyörään muuten hyvin eikä asiaan ole valittamista, mutta tuo varokkeen puute osalle piiriä oli yllätys. Mutta järkytyksen vallassa hankin jo silti sulakepitimen jonka laitan suoraan akun kylkeen päävirtasulakkeeksi. Kunhan sopiva inspiraatio iskee. Toivottavasti ennen toimintasavun ilmenemistä
Virtalukon johdotukset sain samalla etsimisen tohinassa vahingossa modernisoitua nykyajan vaatimuksia vastaavaksi: keskiasennossa alhaalla toimii sytytys sekä edessä ajovalo. Eli nyt minulla on automaattisesti päiväajovalo toiminnassa aina kun pyörä käy, mutta takavalo ei pala
Virtalukosta oikealle toimii parkit ja vasemmalle kaikki valot.
Niin, ja avain ylhäällä kun kääntää parkit päälle niin toimii myös sytytys
Laitanpa sen lisäsulakkeen varmuuden vuoksi jo tänään kiinni...
Johdotukset ovat kyllä tehty pyörään muuten hyvin eikä asiaan ole valittamista, mutta tuo varokkeen puute osalle piiriä oli yllätys. Mutta järkytyksen vallassa hankin jo silti sulakepitimen jonka laitan suoraan akun kylkeen päävirtasulakkeeksi. Kunhan sopiva inspiraatio iskee. Toivottavasti ennen toimintasavun ilmenemistä
Virtalukon johdotukset sain samalla etsimisen tohinassa vahingossa modernisoitua nykyajan vaatimuksia vastaavaksi: keskiasennossa alhaalla toimii sytytys sekä edessä ajovalo. Eli nyt minulla on automaattisesti päiväajovalo toiminnassa aina kun pyörä käy, mutta takavalo ei pala
Niin, ja avain ylhäällä kun kääntää parkit päälle niin toimii myös sytytys
Laitanpa sen lisäsulakkeen varmuuden vuoksi jo tänään kiinni...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Ortodoksi orkkis kuskina en onneksi ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan, eli minulla siis kärjellinen "mustalaatikko" 6V.Justeeri kirjoitti: 11.07.2024 16:47 Lieneekö kukaan tuollaisen 6v elektronisen lataussäätimen omistaja koskaan mitannut omastaan hävikkivirtaa, joka siis kuluu silloin kun mopo on sammutettuna.
Mutta tuo sähköinen äänimerkki on tosiaan sellainen "vuotokohta", että sitä kannattaa varoa. Itse päädyin jo kauan sitten ratkaisuun, että ohitin koko "töötin" ja siirryin käyttämään mekaanisia äänimerkkejä (Biltema).
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Voinen lukea itseni onnekkaaksi, kun oma töötti ei ole vielä vuotanut. Olen toki vältellyt sen turhaa käyttämistäkin juuri tästä syystä. Kerran elämässäni olen tarvinnut mopon tööttiä liikenteessä. Se oli lättäpäällä, missä 6v töötti kytketty 12v sähköihin. Sanoisin, että ihan kuuluva ääni lähtee... mutta risteyksessä seisoessa rupesi isäntä edessä peruuttamaan, jostakin tuntemattomasta syystä. Hyvä jottei päälle tullut.timo999 kirjoitti: 19.07.2024 23:49Ortodoksi orkkis kuskina en onneksi ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan, eli minulla siis kärjellinen "mustalaatikko" 6V.Justeeri kirjoitti: 11.07.2024 16:47 Lieneekö kukaan tuollaisen 6v elektronisen lataussäätimen omistaja koskaan mitannut omastaan hävikkivirtaa, joka siis kuluu silloin kun mopo on sammutettuna.
Mutta tuo sähköinen äänimerkki on tosiaan sellainen "vuotokohta", että sitä kannattaa varoa. Itse päädyin jo kauan sitten ratkaisuun, että ohitin koko "töötin" ja siirryin käyttämään mekaanisia äänimerkkejä (Biltema).