"viritysnokka-akselit"
-
Vieras
"viritysnokka-akselit"
Olisiko jäsenistöllä tietoa Uralin tai K:n nokka-akselin virittäjistä / tekijöistä.
Kiinnostanee monia.
Kiinnostanee monia.
-
Vieras
Re: "viritysnokka-akselit"
Mooritsilla on takuulla tietoa tästä asiasta :?
Pukkaa, pukkaa, kyllä se syttyy???
Mahtaa myös Jasu tietää jotain ilostetuista nenäkepeistä, ainakin varmaan paikan missä voi teettää tai hiottaa nokkia.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
miulla on yks uus hiottu, mutta en tiiä asteista tai muustakaan käyttäytymisestä mitään, odottelen jäsen Harjulaisen kommetteja nokka-akselin käyttäytymisestä
Joensuun Vautipyörässä on nää meijjän akselit hiottu.
miun akseli saattaa olla jouten, hintaa en viellä tiiä, kun en oo saannu maksetuksi hiontaa.
Joensuun Vautipyörässä on nää meijjän akselit hiottu.
miun akseli saattaa olla jouten, hintaa en viellä tiiä, kun en oo saannu maksetuksi hiontaa.
Olen hiotuttanut, elikkä ns. pienen virityksen nokan terävyyden muodossa teetättänyt
Helsingissä GT-Motorsissa, sekä K-pyörän, että Uralin nokkiin. Piristää ainakin minun
mielestä konetta, koska alkuperäinen hionta ns. jättöpuolella on koneistajien mukaan
nykytiedon mukaan vajavainen, elikkä jätetty liian paksuksi. Viiritysasteen saa koneistamossa
itse valita, mutta minulla on todella vain lievä viritysaste, mutta kone tuntuu todella teräväm-
mältä ja kaikki nokat ovat ainakin saman muotoisia. Kannattaa kokeilla !!!
Terveisin Raikku !
Helsingissä GT-Motorsissa, sekä K-pyörän, että Uralin nokkiin. Piristää ainakin minun
mielestä konetta, koska alkuperäinen hionta ns. jättöpuolella on koneistajien mukaan
nykytiedon mukaan vajavainen, elikkä jätetty liian paksuksi. Viiritysasteen saa koneistamossa
itse valita, mutta minulla on todella vain lievä viritysaste, mutta kone tuntuu todella teräväm-
mältä ja kaikki nokat ovat ainakin saman muotoisia. Kannattaa kokeilla !!!
Terveisin Raikku !
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Mielessäni pyörittelin ajatusta, että jos hiottuttas tuota akselia sillai, että sais hieman enemmän nostoa venttiileille. Onkos tovereilla kokemusta?
takinkääntäjä
Mooritsin kans oli kerran juttua ko.asiasta ja muistaakseni hän sanoi että aikoinaan Virossa porukat veti viilalla noin 2mm nokan kärjestä tavaraa puis..ideana on että venttiili pysyy kauemmin auki=enemmän soppaa :?
:shock: No varmasti veti, siitä ei ole epäilystäkään, mutta olen myös siitä ihan varma, että ei tuo temppu ainakaan parantanut tehoajuippi kirjoitti:aikoinaan Virossa porukat veti viilalla noin 2mm nokan kärjestä tavaraa puis..ideana on että venttiili pysyy kauemmin auki=enemmän soppaa :?
Vaikuttaakos se aikaan mitenkään? Nosto ainakin huononee :? Jos hiotuttas tavaraa pois nokan kärjen vastakkaiselta puolelta poisjuippi kirjoitti:Mooritsin kans oli kerran juttua ko.asiasta ja muistaakseni hän sanoi että aikoinaan Virossa porukat veti viilalla noin 2mm nokan kärjestä tavaraa puis..ideana on että venttiili pysyy kauemmin auki=enemmän soppaa :?
takinkääntäjä
Moorits on ajanut aikoinaan sivuvaunucrossia Virossa näillä itäpyörillä ja on aika seppä näissä hommissa ,joten en kyseenalaista hänen sanomaansa :?
Pahoittelut hieman hyökkäävästä lähestymisestä tuota viron virityskikkaa kohtaan
Mutta tarkoitin aiemmalla kommentillani sitä, että nokan ainutta kohtaa, mikä venttiiliä avaa, ei voi mennä pienentämään-> venttiili ei aukea sitäkään vähää, mitä se vakionokalla aukeaisi. Mutta jos nokkaa hiodaan perusympyrältään pienemmäksi, tai jopa epäkeskeiseksi, koskematta kuitenkaan venttiiliä avaavaan kohtaan (eli siihen nokkaan), niin asia on ihan toinen ja tälläkonstilla sitä pidempää aukioloaikaa saadaan kasvatettua :smt006
Nii.i en ota kantaa henk.kohtaisesti kun en asiasta tiedä..ainii tuo nokan viilaus tais olla sivuventtiili moottoriin eli k-750 tarkoitettu,siinä jos laittaa tavaraa lisää nokan korkeimpaan kohtaan niin taitaa ottaa jo venttiili kanteen kiinni :? ..takuulla kokemusta omaava moottorikonestamo on helpoin vaihtoehto..ottavat pois sieltä mistä tarvii 
Teoria kun on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun ne yhdistää niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
"Turbiini"
"Turbiini"
Tuollahan oli hienosti perustiedot listattuna.....ja varmasti monelle uuttakin asiaa :idea:
Mutta en nyt tiedä mihin tuolla linkillä viitattiin ja ainakin minä väitän olevani jollaintasolla perillä nokan käytöksestä ja jopa muotoilusta....nimim. 15vuotta aktiivisesti koneiden kimpussa JM, Ralli, KRC & Rallicross sarjoissa ja edelleen takerrun kohtaan, että nokan huippua madaltamalla EI saavuteta pidempää aukioloaikaa 8)
Mutta en nyt tiedä mihin tuolla linkillä viitattiin ja ainakin minä väitän olevani jollaintasolla perillä nokan käytöksestä ja jopa muotoilusta....nimim. 15vuotta aktiivisesti koneiden kimpussa JM, Ralli, KRC & Rallicross sarjoissa ja edelleen takerrun kohtaan, että nokan huippua madaltamalla EI saavuteta pidempää aukioloaikaa 8)
Riippuu tietysti miten nokan huippua työstetään.Jos nokkaa mataloitetaan ainoastaan huipulta niin silloin mielestäni venttiilin aukioloaika pitenee kun nokan huipun profiili on tasaisempi pidemmältä matkalta.Jos nokka koneistetaan koko profiililtaan matalammaksi ja entisen muotoiseksi niin siitä ei ole mitään hyötyä.Tämä on minun mielipiteeni tästä mielenkiintoisesta asiasta 
Hattu päähän ja hyvästi !!
wikistä; "Viritysosana saatavilla olevissa nokka-akseleissa on usein myös lisätty nokan huipun pituutta ts. venttiilien aukioloaikoja"
takinkääntäjä
No siellähän tuosta olikin juttua.Pitäis varmaan lukea ennenkuin alkaa itse sepustamaan tarinaatrn kirjoitti:wikistä; "Viritysosana saatavilla olevissa nokka-akseleissa on usein myös lisätty nokan huipun pituutta ts. venttiilien aukioloaikoja"
Hattu päähän ja hyvästi !!
Voihan sen nokan kärjen muotoilla miten haluaa, kun vastaavasti hioo siihen lisää nostoa kehältä.
Tai sitten (mielestäni helpommalla pääsee kun) täyttää kärjen molemmilta, tai tarvittavalta puolelta ja hioo kärjen muotoon ja asteet kohdalleen, samalla saa lisättyä nostoakin jos varat riittää.
Tai sitten (mielestäni helpommalla pääsee kun) täyttää kärjen molemmilta, tai tarvittavalta puolelta ja hioo kärjen muotoon ja asteet kohdalleen, samalla saa lisättyä nostoakin jos varat riittää.
Teoria kun on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun ne yhdistää niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
"Turbiini"
"Turbiini"
Lie Moorits tarkoitti, että viron jermut otti joka puolelta sen 2 milliä pois nosto ei vähene mutta aukiolo pitenee.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Vanha väittelyn aihe. Jopa aikanaan töissä tuosta väännettiin.
...Piirtäkääpäs mielessänne käyrää tuosta nokasta ja venttiilin liikkeestä...
Eli vaikka nokan korkein kohta laskee, venttiilin välystä säädetään tietysti oikeaksi, jolloin "venttiilin nousukäyrän pinta-ala" kasvaa ja kaasut vaihtuu "mahdollisesti paremmin". Eli kyllä ralli- ym. virivirivesselit tietää, mitä ne tekee. Maksiminosto tietysti pienenee...
On vaan äkkinäiselle hämäävää...
Nimimerkillä "kaikki alle 6 megawatin koneet on mopoja..."
:-D
/Kari
...Piirtäkääpäs mielessänne käyrää tuosta nokasta ja venttiilin liikkeestä...
Eli vaikka nokan korkein kohta laskee, venttiilin välystä säädetään tietysti oikeaksi, jolloin "venttiilin nousukäyrän pinta-ala" kasvaa ja kaasut vaihtuu "mahdollisesti paremmin". Eli kyllä ralli- ym. virivirivesselit tietää, mitä ne tekee. Maksiminosto tietysti pienenee...
On vaan äkkinäiselle hämäävää...
Nimimerkillä "kaikki alle 6 megawatin koneet on mopoja..."
:-D
/Kari
- Voi kotka lentää myös matalalla, vaan kana koskaan ei korkealla -
Jopas on kinkkistä. Josko laittas nokan jossain vaiheessa postissa menemään GT-Motorin suuntaan ja antais ohjeet; lisää vääntöä. Kattelee sitten mitä on nokalle tapahtunut kun se tulee takaisin.
Sen verran tuossa kattelin ajotuksia, että imu näyttäs alkavan aukemaan heti YKK:n jälkeen, eli ei kannata ainakaan myöhästää?
Sen verran tuossa kattelin ajotuksia, että imu näyttäs alkavan aukemaan heti YKK:n jälkeen, eli ei kannata ainakaan myöhästää?
takinkääntäjä
Käsittääkseni tässä hionnassa jonka olen teettänyt, on kyse juuri siitä, että
venttiiliä avataan terävämmin ja hionnassa poistetaan juuri vastapuolelta nokkaa
tavaraa, että sulkuvaiheen aikana venttiiili on varmasti kiinni sen ajan, jonka sen
kuuluukin olla kiinni. Itse en usko mihinkään viilalla tehtäviin temppuihin nokka-akselin
suhteen, ainakaan viritysmielessä, kanavia sentään joku on onnistunut jopa avartamaan
ja onnistunutkin virityksessä viilaamalla. Aikanaan moto-cross pyörien kanssa pelaillessani,
yleinen sanonta oli näistä virityksistä, että jos vain 1/3 osa tehoista on mennyt taivaan
tuuliin omalla viilauksella, sehän on jo melkein onnistunut.
Voimaahan näissä laitteissa riittää ajo-omituisuuksiin nähden, kunhan saataisiin pysähtymään.
Terveisin: Raikku
venttiiliä avataan terävämmin ja hionnassa poistetaan juuri vastapuolelta nokkaa
tavaraa, että sulkuvaiheen aikana venttiiili on varmasti kiinni sen ajan, jonka sen
kuuluukin olla kiinni. Itse en usko mihinkään viilalla tehtäviin temppuihin nokka-akselin
suhteen, ainakaan viritysmielessä, kanavia sentään joku on onnistunut jopa avartamaan
ja onnistunutkin virityksessä viilaamalla. Aikanaan moto-cross pyörien kanssa pelaillessani,
yleinen sanonta oli näistä virityksistä, että jos vain 1/3 osa tehoista on mennyt taivaan
tuuliin omalla viilauksella, sehän on jo melkein onnistunut.
Voimaahan näissä laitteissa riittää ajo-omituisuuksiin nähden, kunhan saataisiin pysähtymään.
Terveisin: Raikku
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Dnepr-10-36 -mallissa on ymmärtääkseni tälläinen virinokka. Mutta kansalaiset kyllästyi kokoajan vatkaamaan vaihdelaatikkoa ja jatkossa Dnepr-11 olikin varustettu tällä nykynokalla. Teho pieneni, mutta ajomukavuus parani. Suo siellä, vetelä täällä.
Olisko syytä pitäytyä (varsinkin vaunun kanssa) ihan perusvehkeissä? Onhan se neuvostoinsinööri sen tieten sellaiseksi tehnyt. Hommaa sitten näitä äärimmäisiä kiihtyvyyskokemuksia vaikka naapurin tytön mopolla.
Vaikka toisaalta....
Olisko syytä pitäytyä (varsinkin vaunun kanssa) ihan perusvehkeissä? Onhan se neuvostoinsinööri sen tieten sellaiseksi tehnyt. Hommaa sitten näitä äärimmäisiä kiihtyvyyskokemuksia vaikka naapurin tytön mopolla.
Vaikka toisaalta....
Olen seuranu tätä tässä ja sanon että että väärät koneet teillä kaikilla kun etite kestävyttä
.
MISTÄ te otite semmosen käsiteen että veneläinen kone kestää.......
Hyvästä tai sit huonosta tuurista ja sit ajasta on kiinnii milloin ne pamahta.......
Ja virittäminen on siinä pikkuseikkä.
Ja viron puolella on aina ..ja erittäin (viimeaikona ollut)yleenkatsova suhtautuminen kaikkeen ryssähommaan.Tunnen itse pari tapausta ketkä olivat aikoinaan kovia prätkämiehiä mutta nyt kun SUZUKI tallissa ei muista niist ajoista mitään...
Ihmiset tuppaavat unohtamaa että 20-30 vuotta sitten ei edes uneksitty länsipyöristä, ja noi venäläiset kelpasivat ihan hyvin.
Tietysti oli Jawoja....oli mullakin.Mutta kilpa-ajot ajetiin niillä veneläisillä ja niilläkin olit virolaiset parempia.Ainoastaan uralin tehtaantiimi oli parempi.....miksi ?? :smt005 .
Minusta toi URALISMI on elämäntyyli ja harrastus ,ja ainakin kaikkeen mikä sattuu... itäpyöriin voipi sanoa SHIT HAPPENS !!!
Ja mitä puutuu virityksiin niin ottakaa auki "virittäjän käsikirja nelitahtimootorit" ja sieltä löytyy kyllä kaikki teoriassa... :D
Ps. Jos joku keksii kestävän venäläisen mootorin...
ehdottaisin sille nobelin palkintoa
Hyvää kesää kaikille tosi-uralisteille!! :smt006
MISTÄ te otite semmosen käsiteen että veneläinen kone kestää.......
Hyvästä tai sit huonosta tuurista ja sit ajasta on kiinnii milloin ne pamahta.......
Ja virittäminen on siinä pikkuseikkä.
Ja viron puolella on aina ..ja erittäin (viimeaikona ollut)yleenkatsova suhtautuminen kaikkeen ryssähommaan.Tunnen itse pari tapausta ketkä olivat aikoinaan kovia prätkämiehiä mutta nyt kun SUZUKI tallissa ei muista niist ajoista mitään...
Ihmiset tuppaavat unohtamaa että 20-30 vuotta sitten ei edes uneksitty länsipyöristä, ja noi venäläiset kelpasivat ihan hyvin.
Tietysti oli Jawoja....oli mullakin.Mutta kilpa-ajot ajetiin niillä veneläisillä ja niilläkin olit virolaiset parempia.Ainoastaan uralin tehtaantiimi oli parempi.....miksi ?? :smt005 .
Minusta toi URALISMI on elämäntyyli ja harrastus ,ja ainakin kaikkeen mikä sattuu... itäpyöriin voipi sanoa SHIT HAPPENS !!!
Ja mitä puutuu virityksiin niin ottakaa auki "virittäjän käsikirja nelitahtimootorit" ja sieltä löytyy kyllä kaikki teoriassa... :D
Ps. Jos joku keksii kestävän venäläisen mootorin...
Hyvää kesää kaikille tosi-uralisteille!! :smt006
moorits
Virittäjän käsikirja 1 (http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789519153414) lainailin kirjastosta, mutta nokka-akselista siinä oli kovin suppeasti tietoa. Tuossa olis tallissa yks nokka-akseli, joka aikanaan lähtee GT Motorin suuntaan hiottavaksi, jahka saan aikaseksi lähettää sen.
takinkääntäjä