Kaasarit K-68

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
julle

Kaasarit K-68

Viesti Kirjoittaja julle »

Ostin uudet kaasarit, K-68. Mukana on säätöohjeet ym. kirjallisuutta, en vaan ymmärrä niitä. Miten nämä säädetään ? Mikä on se musta muovinupikka ?
spaddu
100
100

Viesti Kirjoittaja spaddu »

Kato vinkeistä kaasarin säädöt ainakin minun meni kohdilleen niillä (periaate kaikissa sama). Se musta ylöspäin nouseva (joka jää helposti käteen) on jonkinlainen Siperiaryyppy, en ikuna tarvinnut, vain kohojen uitto painonapeista kylmänä, sitten kunkin pyörän oikkujen mukaan laakista käyntiin.....
julle

Viesti Kirjoittaja julle »

Siinä kaasarissa on kaksi ruuvia, kumpi on kumpi ?
Ripa
2000
2000

kaasarit k-68

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Se vaakatasossa oleva ruuvi säätää luistia jos siitä vois jotain päätellä? Jos ei, niin kannattaa unohtaa koko homma. 8)
MT-11
800
800

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Toinen on tyhjäkäyntiseoksen ruuvi. Neulan korkeutta ja bensanpinnan korkeuttakin voi vielä säätää. Neulaa muistaakseni prikalla ja pintaa sitten kohon nipukalla.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kun se on näköjään niin hankalaa lukea vinkkejä palstaa; liimaan tähän suoraan sieltä lainatun ohjeen... Kaikki pätee hieman soveltaen myös K-68 kaasareihin. Ainoastaa balanssisäädössä olen havainnut, että helpoin tapa säätää/tarkastaa se, on ottaa luistit käteen ja kaasukahvasta kiertäen havaita alkaako liikettä tapahtua yhtä aikaa....
Ennen kaasareiden säätöä kannattaa säätää venttiilit ja sytkä kohdalleen, jotta ei tee turhaa työtä.
Myös niihin löytyy ohjeet VINKEISTÄ!

Kaasareiden säätö
Kaasuttimet säädetään kolmessa vaiheessa eli
1. tyhjäkäyntinopeuden ja seoksen säätö
2. ajoseoksen säätö
3. kaasuttimien toiminnan balanssisäätö
1. Tyhjäkäynti säädetään siten, että ensin kone lämpimäksi ja sitten ensin vasemman kaasuttimen säätö irrottamalla oikean puolen tulpanhattu käynnissä ja lopuksi toisin päin oikean puolen kaasuttimen säätö. Tyhjäkäynnin säätöruuvit ovat viistossa oleva luistiruuvi ja vaakatasossa oleva seosruuvi.
- käännä seosruuvi ihan kiinni, jolloin tyhjäkäynnin seos on rikkaimmallaan. Tämän jälkeen säädä luistiruuvista sopiva tyhjäkäyntinopeus
- kierrä seosruuvia auki, niin että kierrokset nousevat mahdollisimman korkealle. Lukitse seosruuvi tähän. Ainakin minulla kierrokset lähtevät ensin nousuun seoksen parantuessa ja mitä enemmän kiertää auki, seos laihenee ja käynti heikkenee.
- pudota kierrokset sopivaksi luistiruuvista, niin että kone käy mahdollisimman tasaisesti. Lukitse luistiruuvi tähän.
Sitten sama operaatio vasemmalle kaasarille oikea tulpanhattu irrotettuna.
Vinkkinä kannattaa tarkastaa, että luistit pääsevät varmasti putoamaan täysin ala-asentoon. Rappio-Riku kertoi todenneensa, että hänellä neula otti suuttimen pohjaan kiinni eikä luisti päässyt putoamaan riittävän alas. Liekö neuloja sitten eri mittaisia?
2. Ajoseoksen säätö tehdään nostamalla tai laskemalla luistin neulaa. Neulan nostaminen rikastaa seosta ja laskeminen laihentaa seosta. K-37:n neulassa on kahdeksan asentoa eli luistissa kaksi reikää ja neulassa neljä, joten näistä saa kahdeksan kombinaatiota. Luistin reikien väli on puolitoista kertainen neulaan verrattuna, joten tästä saa järkeiltyä eri asennot. K-52:ssä on neulassa viisi reikää, mutta luistissa vain yksi. Periaate on sama eli säätö tapahtuu yksi puoli kerrallaan kuten tyhjäkäynti.
- käännä nopeasti kaasu auki - jos kierrosten nousu ei ole tasainen eli kone "miettii" tai posauttelee tai naputtaa kaasuttimeen, nosta neulaa. Jos kierrokset nousevat hitaasti, laske neulaa.
Minulla on oikea neula asennossa 6 ja vasen neula asennossa 7, kun laihin asento on 1 eli siis neulat hyvin ylhäällä.
3. Kaasuttimien balanssi säädetään kaikkien edellä mainittujen operaatioiden jälkeen säätämällä vaijereiden säädöistä siten, että imuaukoista tarkastellen luisti alkaa liikkua millilleen yhtä aikaa. Vaijerin pituus ei siis etukäteen säädettynä ole se varmin tapa, kun luistit saattavat olla edellä mainittujen perussäätöjen jälkeen eri korkeudella.
Tämä on kivaa, kun koneen ei tarvitse käydä, mutta silmien välin pitäisi olla puoli metriä ja käden pituus puolitoista, jotta homman voisi tehdä yksin kunnolla. Lienee joku uusi jalostettu mekaanikkorotu entisessä itänaapurissa.
Näillä operaatioilla sain säädöt jokseenkin kohdalleen, mutta tosiasiassa suuttimet, neulat jne eivät todellakaan ole mitään kellosepän työtä.
Vieras

Kaasuttimien säätö

Pari ohjetta lisää:

1. Kun tulpan johdon irrottaa, johto kannattaa maadoittaa esim pitkällä naulalla runkoon. Muuten puola saattaa vahingoittua.
2. Neulan oikean asennon olen säätänyt tulpan värin mukaan. Musta tulppa -> neulaa alaspäin, tulppa vaalea -> neulaa ylöspäin. Ensin kannattaa kuitenkin varmistaa, että suuttimet ovat kunnolla kaasarin rungossa kiinni. Tulpan oikea väri on kaakaon/vaalean kahvin väri.

Kyllä se säätö ihan kaupallisellakin koulutuksella onnistuu!!

Masa
spaddu
100
100

Re: Kaasuttimien säätö

[quote="Anonymous"]Pari ohjetta lisää:

1. Kun tulpan johdon irrottaa, johto kannattaa maadoittaa esim pitkällä naulalla runkoon. Muuten puola saattaa vahingoittua.

Käytä vanhaa tulppaa, pysyy hatussa kiinni ja tiksuttaa kivasti pytyn päällä...
timo999
1750
1750

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Moi!

Kyllä minä olen kaasarien balanssinkin säätänyt käyvällä koneella.
Eli pyörä keskituella vaihde nelosella ja käyntinopeuden saa näin tarkistettua nopeusmittarista.

Sitten samalla kaasumäärällä molempiin sylintereihin sama käyntinopeus (esim 50 km/h)vaijereita säätämällä, tulpanjohtoja vuorotellen irrottamalla.

Itse asiassa tarvitsee säätää vain toisen kaasarin vaijeria, jos esim päätät että vasen vaijeri on hyvä niin säädät oikealle samat lukemat.

Kaasun saa lukittua esim lukkopihdeillä vakioksi.

Mitään naula yms viritelmiä en ole käyttänyt tulpanjohdossa (pelottaa sen verran muutenkin koskea tulpanjohtoon). Mulla alkaa heti lyömään kipinää puolan päällä olevissa kärjissä kun johdon irrottaa...

t. Timo
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
spaddu
100
100

Monessakos länsipuolassa on vastaava suojajärjestelmä puolalle?? Kun pistää tulpan paksuilla hanskoilla nopeasti hattuun ei pääse oma tahdistin niin pahasti sekoamaan, varsinkin kun on tulpanhatut kunnossa... ja säästyy ne suojakärjet...
Vieras

Kasarien söödöt

Sen tulpan johdon maadottamisen runkoon naulalla tai vielä paremmin vanhalla tulpalla neuvoi minulle Uralin tehtaan insinööri käydessään täällä Suomessa ja huoltaessaan pyörääni. Hän nimenomaan sanoi, että muuten on olemassa puolan palamisen vaara - ja kyllähän minä kaupallisen koulutuksen saaneena insinööriä olen uskonut!

Masa
MT-11
800
800

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

"mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi saksanpaimenkoira"
markko
100
100

Viesti Kirjoittaja markko »

eipä oo palanu puola vaikka säädelly oon ja parit työmatkatki ajanu yhellä tulpalla(50km).. 8) 8)
..kyllä se vielä tämänkesän kestää..
timo999
1750
1750

Viesti Kirjoittaja timo999 »

"Puolan johdossa on vikaa!", sanoi Lech Walesha, 1981 :wink:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
riksu
50
50

Viesti Kirjoittaja riksu »

Tervehdys!

Olen harjoitellut k-63 kaasareiden säätöä. En tiedä, osaanko vielä.Noudatin vinkeissä säätöohjeita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Meni tämä kohta ihan väärin (63 kaasareiden tyhjäkäynnin seosruuvi on ilmeisesti pystyssä, kun taas k-68 on vaakatasossa.)

Korjaus yritys: 63 kaasareiden tyhjäkäynnin lustintuuvion pystyssä, kun taas k-68 on vaakatasossa. Tyhjäkäynnin seosruuvit kummasakin pystyssä.

Tyhjäkäynti:
Tyhjäkäynnin seoruuvin ruuvaaminen kiiinni tai lähes kiinni sammuttaa koneen. Lähdin liikkeelle siitä että tyhjäkäynnin seosruuvi ensin kiinni ja sitten kaksikierrosta auki. Kone käyntiin ja säätämään parhaat tyhjäkäynti kierrokset. Kokeilin tyhjäkäynnin säädön välissä hieman nykäistä vaijerista ja tunnustella miten kierrokset lähtevät nousuun. Silloin kun mooaa niin liian laihalla, tyhjäkäynnin seosruuvia kiinnippäin, jos taas röpötystä, niin aukippäin.

Seos keskikierroksilla:
Koeajolle lätiessä neulat olivat kierretynä lähes ylä asentoon. Nokesivat reilusti tulppia. Laskin n. 1,5 mm, nyt nokikerros on ohut ja lähtee läpimänäkäyntiin eikä savuta. Hienosäätöä vielä jatkettava. Noki tulpissa haittaa käynnistystä etenki lämpimänä. Ajaessa kaasukahvan olleessa enemmän kuin 3/4 osaa vaikuttaa seokseen ainostaan pääsuutin.

Säädin balanssin:
Moottoripyörä jalkatappien varaan kahvaan ja "kahvan runkoon" teippi. Kone käyntiin vasemmalla sylinterillä, nelonen silmään ja nopeudeksi 40 km/h ja merkki teippiin tussilla, että tietää kahvan asennon. Sitten käyntiin oikealla sylinterillä nelonen silmässä ja vääntää kaasukahvan merkkiin ja säätään vaijerista nopeuden 40 km/h.
(Tämän balanssiohjeen luin jostain täällä fuurimilla olevasta skannatusta ohjeesta)

Minulle sanottiin Aaltosen moottorihiomosta (Mäntsälä) että älä säädä laihalle, mieluummin hieman rikkaammalle ennen kun osaat hienosäädön. Sanoivat, että nykyisellä lyijytömällä bensiinillä ei saa samanlaista ruskeaa tulppaa, kun lyijyllisellä. Jos säätää tulpan vaalean ruskeaksi, niin menee kuulemma helposti liian laihalle.

Mitä eroa K63 ja K65 kaasareissa? Onko sissuskalut vaihtokelpoisia K-63/K-65 (suutin, luistin, neula)

Ohjeistakaa kokeneemmat ja viisaammat, olenko hakoteillä K-63 kaasareiden säätöjen suhteen.

t. Tuomas
Vastaa Viestiin