Löytyykö tietoa; Dellorton säätöä Uralistille??

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
kilinä63
100
100

Löytyykö tietoa; Dellorton säätöä Uralistille??

Viesti Kirjoittaja kilinä63 »

:mrgreen: Minä taas, ja mun Dellortoni...
Sitä on nyt sit säädelty, tuota dellortoa (siis kaasarini merkki, italian maassa kasattu aparaatti, jos oli epäselvä tämä);

On pyöritelty ilmastointi ruuvia ja ryyppyä, kiitos vain kuvista ja ohjeista tovereille... jos en ole sekoittanut ruuveja... mutta on ne joskus ollu toisinkin päin säädeltyinä...

Kaasarin pohja on aukaistu ja putsattu; pohjamutterin ilmareikiä auottu ja kuulat saatu liikkumaan...ainakin yritetty...

Tankin alla oleva "kuppi" avattu ja putsattu kakkasta ja maalinroippeista...tankin TÄYDELLINEN pesu siis edessä, tähänkin saa suositella jotain...ajattelin kokeilla putkimiestä (sitä ainetta) joka irrottaa hetkessä maalit tehokkaasti ainakin maalatuista kulmaraudoista... :-P

Silti edelleenkin ongelmana, että moottori vie liikaa bensaa (n.15 l/100 km), ei saa happea, meinaa tukehtua ja pykii... tulpat mustemmat kuin n... siis hiili. Kun tulpat putsaa ja hioo, kone käy räyhäkkäästi ja kulkee innokkaasti, mutta into loppuu pian ja si meno on väkinäistä ja tahmeaa, pykivää ja tukehtuu ylämäkiin, poksuu... :-( ja 40-50km ajon jälkeen haluaa vaan olla hankala ja poksutella...pitää lähtee jo ajamaan, jos haluan päästä Uralroikkaan... :think:

Mutta tässä kysymys sille joka on liittänyt dellorton joskus pyöräänsä... jos noilla kahdella ruuvilla ei saa tarpeeksi säätöjä aikaan, niin onko muita keinoja... itselle tuli mieleen kaikenlaista, moottoreihinkin liittyvää, joihin toivoisin mielipiteitä, vastuun toteutuksista pidätän itselleni... :angelic-grayflying:

:angry-banghead: kuuluuko dellortoon mennä kaksi bensaletkua tankin alta? Vai onko kaksi letkua jäänne uralin kahdesta kaasarista... Haittaako dellortoa jos toinen poistetaan...lähtevät samasta reiästä ja päätyvät samalle reiälle... jos letkuista toisen poistaa, vaikuttaako se mitenkään bensan määrään kaasarissa? vai "imeekö" kaasari ihan itse yhtä paljon bensaa edelleen, yhdestäkin putkesta?
RexiK käski säätää luistia, jolla voisi säätää bensan määrää itse kaasarin sisällä. Piisaako luistin säätö, vai onko myös toinen letku hyvä poistaa? Seuraako jotain ongelmia jos kaasari ei saa tarpeeksi löpöä... ehtiikö yksi kaasari syöttää moottorille tarpeeksi löpöä... Dellorto vissiin on tarkoitettu syöttämään bensaa isommalle moottorille kuin Uralissani on? eli pienemmälläkin määrällä bensaa ilmeisesti pysyisi tästä selviämään, helposti? Eli rajoitanko bensan saantia toisen putken tukkimalla (näin aluksi) ja/tai luistia säätämällä? :angry-tappingfoot: sori, ku moon niin vaikia...

:angelic-grayflying: tälläisiä nyt tälläkertaa... hyvä tästä tulee....
Viimeksi muokannut kilinä63, 03.06.2011 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...niin monta ihmeellistä asiaa, hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa....
separaattori
2000
2000

Re: Löytyykö tietoa; Dellorton säätöä Uralistille??

Viesti Kirjoittaja separaattori »

mikäs kaasari taas kyseessä?
siis kaksi/yksi luistikaasaria vai autosta lainattu tuplakaasari vai mikä?

onko sulla siinä ilmanputsari? jos on niin ota pois ja kokeile vaikuttaako?
Rust in piece
kilinä63
100
100

:doh: kaasari on tuo Dellorto...made by Italiaanot...

Ilmansuodatin vaihdettu kevyeen/harvaan malliin, kun tuo italiaano ei kuulemma pidä liian tiukoista suodattimista, kertoivat ystävällismieliset toverit.... kylläkin mustan laatikon sisällä, mutta musta laatikko reikäinen kuin reikäjuusto...että PITÄIS ilman kiertää siellä päässä... :-P

:mrgreen: ihan näin maalaisjärjellä pähkäsin (siis kun tietotaitoa ei ole), että eikös nuo säätöruuvit ole hienosäätöä varten?
Ja se perustavaalaatua oleva iso säätö pitäisi tehdä jotenkin muuton? Kun sitä löpöä menee nyt niin paljon kaasariin (tai johonkin) että siinä ei pieni säätö ehki piisaa...

:angry-cussingblack: että olisko joku muukin kun minä, kellä on tuo dellorto pyörässään, mieluummin sellainen kellä se on toimivana... monellako putkella bensaa tulee tankilta... onko pitänyt säätää sitä luistia alaspäin....

:angelic-grayflying: kyl mie vielä sen selätän....
hyvonenh
1250
1250

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Mihis kohtaan kaasaria ne bensaletkut menee, ei tellervoon yleensä pysty liittämään ku yhen letkun bensaan sisäänmenoa varten ??
Luistin säätämisellä varmaankin Rexi tarkotti luistissa olevan neulan säätämistä. Se on yläpäästään kiinni luistin sisällä ja neulassa on uria johon tulevaa lukkorikkaa voipi vaihdella urasta toiseen. Periaate on siis mitä alempana lukkorikka on niin seos on rikkaampi , yläreunan koloissa taas ollessaan seos laihenee...
Mites miusta tuntuu että siun urre hörppii bensaa ryypytysmekanismin kautta ( tämä luulo perustuu siihen oletukseen että edellisessä elämässä se kaasari olis moitteetta pelannut...)
Tarkistappa vielä kerran kuinpäin ryyppysysteemi on päällä ja pois. Ja pos asennossa sen on sitten oltava kiinni sillai että vipusimessa(?) on pikkusen löysää , ei siis ole yhtään avoinna. t.hh
karppi
2000
2000

Viesti Kirjoittaja karppi »

terve
Ei niillä letkujen määrällä ole bensan liikasaantiin mitään merkitystä(vaikka ois kymmenen letkua :-P )...kyllä se koho ja neulaventtiili siitä huolen pitää,että besan pinta pysyy oikealla tasolla....onko luistin neula aivan alhaalla??(lukkosokka ylimmässä lovessa)....JA SUDATIN ON VARMASTI RIITTÄVÄN HENGITTÄVÄ.??
...voisko olla että on liian suuri pääsuutin...ei kyl sais olla yli 120:nen...100 tai 110 pitäis riittää..
Jossain kuvassa muistan nähneeni kaasarisi....siis yksi moottoripyörän DELLORTO kaasutin ,joka ruokkii kumpaakin sylinteriä...senhän ei tarvi antaa kummallekin sylinterille bensaa samaan aikaan,vaan vuoroperää...että siinä ei mielestäni pitäis olla mitään ongelmaa....mutta ymmärtääkseni kaasarisi on malliltaan aika isokurkkuinen..että voisko se olla yksi syy liian suureen bensan kulutukseen...28-32 mm kurkkuinen kaasari on Uraliin riittävä..
Sitten tulee mieleen kysymys..onkohan tuo kaasarisi koskaan toiminut hyvin tuossa sinun Uralissasi(siis oikeesti, ei myyjän kertomana).??

terv...........karppi

Tuli vähän samoja kysymysiä ku hyvösellä,mut en viiti enää alkaa muuttamaa tätä postausta....nii ja nää miun jorinat on siis vain MIUN MIELESTÄ...ei siis ehdotonta faktaa.. :mrgreen:
Uskila
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Muistin virkistämiseksi kuvat...

Tyyppi
Kuva

Yhdestä / kahteen
Kuva

Tuolta löytyy jotain ohjetta>>>> Eng. säätöohje:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
autimies

Viesti Kirjoittaja autimies »

Ajappa kilinä se moposi reksille ja laittakaa sihen ne kuusikasit :pray:
stahanov
300
300

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Mulla oli dellortojen kans ongelmana röpottely ja menon hyytyminen vähän reilulla puolella kaasulla
ja syyliseksi osottautu vapaavirtaussuoodattimet .Suodin oli kaasuttimen kaulalle sopiva mutta kapeni syvemmällä kuristaen kurkkua noin 10mm. vähän suotimia muokkamalla kulutus putos 11litrasta 8 ja nyt käy hyvin
kilinä63
100
100

:mrgreen: Kiitos vastauksista, tää yrittää vastata esitettyihin kysymyksiin...
hyvonenh kirjoitti:Mihis kohtaan kaasaria ne bensaletkut menee, ei tellervoon yleensä pysty liittämään ku yhen letkun bensaan sisäänmenoa varten ??
näkyy ekassa kuvassa, etualalla vasemmalla, ison ruuvin vierellä yhtyy kaksi mustaa putkea; ne on bensaletkuja. Elikä annan itseni ymmärtää, että voin toisen lekun poistaa? se vähentäisi uusien asennettavien suodattimien määrän yhteen!!! Jes!
KUVITTELEN (huom!) että ryyppy on aina ollut oikeassa asennossa (klinkku ylös=auki, klinkku alas=kiinni)... paitsi kerran kun unohdin laittaa sen päälle lähtiessäni, mutta silti pyörä käynnistyi ensimmäisellä polkaisulla... olisko säätö rikki, vuotaako vai onko muuta? ja olen sitä kokeillut sen jälkeenkin, käynnistyy edelleen ilman ryyppyä... tarttee tsekata tuo löysyys... mitä muuta voisin siitä tarkistaa?

karppi ....ilmansuodatin PITÄISI olla hengittävä...Mutta onko se liian tiiviissä/ilmattomassa tilassa on askarruttanut minua... kaasarin takana on musta laatikko (näkyy kuvissa hiukan), minkä sisällä suodatin on... laatikossa on kyllä reikiä, mutta kysymys kuuluukin onko niitä riittävästi?? :?:
karppi kirjoitti:...voisko olla että on liian suuri pääsuutin...ei kyl sais olla yli 120:nen...100 tai 110 pitäis riittää..
karppi kirjoitti:on malliltaan aika isokurkkuinen
pääsuutin...kurkku...tarkoitatko tuota putkea joka lähtee kaasarilta? ja jakautuu kahdeksi putkeksi ja jatkaa matkaa moottorille... saako sitä kaasarilta lähtevää pätkää siis kaventaa? tai jos nyt ensin mittailis sen...jos olen oikeassa putkesa kiinni....
Ja juu...mielestäni JOKU ainakin JOSKUS ihan ajoittain toimii; silloin kun tulpat on juuri kiillotettu ja moottori kylmä, on meno hienoa ja kevyttä, ilmavaa, kuin lentäisi...pyörä on jopa ärhäkkä ja voimakas, tuntuu kuin se haluaisi innoissaan rientää maailmaan... mutta sitten se meno alkaa hyytyä, tulee ylämäkiä, poksuttelua ja mieli on maassa, molemmilla, mulla ja pyörällä :roll:
MUTTA sitä en tiedä onko se aina vienyt löpöä yhtä paljon...sitä kun en viime syksyn tohinoissa tarkkaillut. Silloin ongelmat alkoivat kun laturin rele alkoi sanoa sopimustaan irti, sulakkeet paloivat, huomattiin ettei kaikkia lamppujakaan ollut paikoillaan, auton akkua alettiin epäillä liian suureksi 12V järjestelmään....ja muuta pientä... ex-ukkoni ilmeisesti jossain välissä käpälöi noita kaasarin säätöruuveja, tietämättä kuka on mikäkin...eli silloin ainakin ne on menneet sekaisin, jos eivät jo hiukan olleet.... :doh:

Onkohan tässä menossa jonkinasteinen lumipalloefekti... joku kyllä varoitti; jos uraliin vaihdetaan osa jostain toisesta värkistä, niin siitä voi seurata ongelmia laajemmallekin...olisko jokin hylkimisreaktio tai jotain... :think:

autimies Kuulehan sie, moon sen verran jääräpää, että on se nyt yhtä h....ä ettei yks dellorto ala pelittään...
jos se joskus todistettavasti on jonkun pyörässä toiminut, niin miksei sitten tässäkin...
:angry-banghead: määtahdonmäätahdonmäätahdon....
stahanov kirjoitti: syyliseksi osottautu vapaavirtaussuoodattimet .Suodin oli kaasuttimen kaulalle sopiva mutta kapeni syvemmällä kuristaen kurkkua noin 10mm. vähän suotimia muokkamalla
:dance: JA MISSÄS NÄÄ NYT SI ON??? ...osaatko opastaa kun katsot noita mun kaasarin kuvia...tai jotenkin muuton? :o
Puhutko nyt samoista ku Karppi? pojat, pojat...misä misä... mulle heti kaikki tänne nyt.... :angelic-grayflying:

:oops: anteeks että olen näin noviisi, mutta jostain kai se on aloitettava... tää yrittää kovasti oppia, on vaan niin vanha kovalevy, että kestää aikaa ennekun kaikki latautuu kunnolla pääkoppaan...

KIITOS kun jaksatte yrittää neuvoo mua :angelic-grayflying:
trn
300
300

Viesti Kirjoittaja trn »

KUVITTELEN (huom!) että ryyppy on aina ollut oikeassa asennossa (klinkku ylös=auki, klinkku alas=kiinni)... paitsi kerran kun unohdin laittaa sen päälle lähtiessäni, mutta silti pyörä käynnistyi ensimmäisellä polkaisulla... olisko säätö rikki, vuotaako vai onko muuta? ja olen sitä kokeillut sen jälkeenkin, käynnistyy edelleen ilman ryyppyä... tarttee tsekata tuo löysyys... mitä muuta voisin siitä tarkistaa?
Siinä linkussa on ohut metalli-tappi, joka menee sinne kaasuttimeen? Mitenkä päin sitä linkkua sitten pitääkin vääntää, että akseli tulee ulospäin kaasuttimesta = ryyppy päällä. Näin on ainakin ollut useammassa kaasuttimessa.

Täälläkin tallissa on kaasuttimien ihmettelyä. Näyttäisi, että vaikka samanlaisissa kaasuttimissa on samanlaiset hilppeet sisällä, niin säädöt ei ole samalla suunnallakaan.

Tänään tämmöstä, mitähä huomenna?
Viimeksi muokannut trn, 04.06.2011 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
takinkääntäjä
autimies

trn kirjoitti:
"Karpalla" on laipat ja waterfluke kyydissä, kokeilua varten.... :whistle:
trn
300
300

Viesti Kirjoittaja trn »

autimies kirjoitti:
trn kirjoitti:
"Karpalla" on laipat ja waterfluke kyydissä, kokeilua varten.... :whistle:
Tattista vaan. Pitääpi kokeilla. Huomenna on päivä uus.
takinkääntäjä
karppi
2000
2000

Se kurkku on se siun kaasarissasi kiinteänä,halkaisijaltaan 36 millisenä oleva pyöreä aukko,(DELLORTO PHF 36),josts bensa-ilmaseos sujahtaa kannen ja imuventtiilin kautta syliteriin palamaan..ja ne pitkät sylintereihin menevät putket on imukaulat...Mut lähetää siitä että se ei oo tässä nyt ongelmana...kyllä se pitäis jotenkin tän kokoisessa moottorissa toimia..

Sen pääsuuttimen numeron näet vain irroittamalla kaasarin kohokammion pohjakotelon...pohjakotelon saat auki 21 millisellä hylsyllä tai tulppa-avaimella..pääsuutin on se selvästi alimpana oleva messingin värinen pyöreä suutin ,jossa on reikä keskellä..siinä on pienellä präntätty numero,joka on siis pääsuuttimen koko.

Niillä kaasarin säätöruuveilla voit säätää vain ns.alakierroksia...ja yläkierroksia säädetään niitä luistin neuloja nostamalla tai laskemalla tai pääsuutinta muuttamalla.

Mutta edelleen vaan pahasti pelkään että riittävä lmansaanti on se siun suurin ongelma...onko siinä siun mustässa mötikässä superlonia vai paperinen suodatin vai jotain muuta??

Kyllä siun melkein pitäs saada siihen joku paikan päälle siuta vähän neuvomaan....on aika hankala tässä alkaa siuta opastamaan...etenkää ku ei itekkää oo perillä näiiden kaasareiden saloista......
kilinä63
100
100

Moi Karppi! :angelic-grayflying:

Se voi olla tuo happipolitiikka keturallaan...täytyy hiuka avartaa sitä laatikkoa...otan vaikka kokonaisia palasia pois...siinä laatikossa kun on muutama osa kiinni...en voi ainakaan vielä poistaa sitä kokonaan. Sinne sisälle olen asentanut sellaisen metallisen, hyvin harvan moottoripyörän ilmanpuhdistimen, pitäis olla oikeanlainen...sitä kun joku suositteli juur tälle kaasarille.

ja nuo kurkut ja putket ja neulat ja luistit alkaa mullen kans jo hiukan aukeen :mrgreen: niistä on nyt niinpaljon tullu ohjeita... mulla on kyllä sen kaasarin räjäytyskuva, vaan kun noi moottorit on hepreaa niin hiukan vaikeuksia lukea.... :oops:
olen jo kerran aukaissut sen kaasarin pohjan, kun yritin puhdistaa sitä, ainakin vähän sain jotain töhnää sieltä pois...

:whistle: ja aloin epäillä että mitäs jos olen tulkinnut sitä kuvaa väärin ja onnistuneesti sekoittanut sen ryyppy ja ilmaruuvit...

Kyllähän tuo rexi on yrittänyt neuvoa, mutta kun ei sekään ole varsinaisesti dellortoa asentanut, niin menee täällä arvailujen varaan molemmilla... vahvaa painostusta on alkanut tuleen alkuperäisiin kaasareihin siirtymisen puolesta... en ole vielä taipunut...kun mä jääräpäänä haluaisin tuon toimivaks...moon ihan varma että siihen löytyy jokin oikein syvä asetus, kun vaan vääntää.... :doh:

jaksaa jaksaa....vielä vähän.... :angelic-grayflying: huomenna menen ja painin sen koneen kanssa hetken....
rampe
500
500

Viesti Kirjoittaja rampe »

Mulla tollaset Dellortot. PHF 30 DS. Toimii erinomaisesti. Sadan nopeudessa tuntuu olevan puhtia vaikka kuinka paljon, vaan ei viitsi paistaa konetta moisilla nopeuksilla. Kaasarit kiihdytyspumpulla, joten pitää olla tarkkana jotta ei kahvaa käännettäessä putoa " kelkasta". Oman rajallisen käsitykseni mukaan säädöt hirveen kauheen kamalan yksinkertaiset. Tuolla vasemmanpuoleisella kartiopäisellä ruuvilla säädetään tyhjäkäynti. Säätää luistin korkeutta. Viereinen ruuvi kiihdytyspompun suutin. Pääsuutin 125. Kulutus 6 litraa sadalla. Niin... ja neulan korkeudella tietenkin voi säätää seosta. Tuo ryyppyvipstaaki pitää ajossa tietenkin pitää vaaka-asennossa, muutoin saa käydä kovin usein tankkaamassa. Tässä minun kokemukseni Dellortosta.
Liitteet
Kuva0028.jpg
Kuva0028.jpg (149.09 KiB) Katsottu 5232 kertaa
rampe - Raimo Rauvola
kilinä63
100
100

KIITOS RAMPE!! Mähän sanoin että JOSSAIN täytyy olla toimiva dellorto.... ja tuo mitä sanot;
rampe kirjoitti:Kaasarit kiihdytyspumpulla, joten pitää olla tarkkana jotta ei kahvaa käännettäessä putoa " kelkasta".
:mrgreen: Do DII! Nyt puhutaan asiaa!! JUURI tuolta tuntuu silloin kun kaikki toimii!!! minulla mopo keuli koko syksyn, ku se oli niin villi ja uus...nyt olen hiukan rauhallisemmin osannut lähteä sillä.... :angelic-grayflying:

ja si noista ruuveista...että menis oikein...kun mulla ne on pikkasen eri paikoissa...mutta nyt kuvittelen ne löytäväni....kun ekaks saan pari pikku tarkennusta...siis...
rampe kirjoitti:Tuolla vasemmanpuoleisella kartiopäisellä ruuvilla säädetään tyhjäkäynti. Säätää luistin korkeutta.
Tarkoitatko kuvassa olevaa isoa hopean/metallin väristä ruuvia, suht keskellä kaasaria? Minulla se on vastakkaisella puolella kaasaria, mutta tismalleen samalla kohdalla ja samannäköinen :dance:
rampe kirjoitti:Viereinen ruuvi kiihdytyspompun suutin.
ja onkos se viereinen ruuvi tuo messingin värinen iso oikealla VAI tuo vasemmalla syvennyksessä oleva pieni ruuvi? Tässä kohtaa mulla ilmeisesti ollu väärä ruuvi käsittelyssä...kun olen tulkinnut yhtä toista kuvaa? Minä kun olen käännellyt tuota syvennyksessä olevaa pientä ruuvia ja jättänyt tuon messingin värisen kokonaan rauhaan.... :shifty: syvennyksen ruuvi minulla myös tuolla toisellapuolen kaasaria....tuo messingin värinen onpi yksinään juur tuossa kun sinunkin kuvassa...ja sitä ei ole kukaan käännellyt mihinkään....ollu ihan hiljaa ja kiinni... avasin kyllä kerran sen... kun tutkin sitä... :oops: mut kun ymmärtänyt niin jätin rauhaan.... eli olen varmaan pannu sen liikaa kii tai jotain... :whistle:
mikä se on si tuo pieni syvennyksen ruuvi, yhtä kuvaa katsellessani kuvittelin sen lisäävän ilmaa bensaan...moon kyl ollu (ja olen vieläkin) niin sekaisin näistä ruuveista.... :-(
rampe kirjoitti:ryyppyvipstaaki pitää ajossa tietenkin pitää vaaka-asennossa,
ryypyn kyllä olen (ainakin kuvitellut) panevani aina ajoissa kiinni...heti kun on vähänkään alkanu kone nostaa kierroksia ja lämmitä... mutta siis viimeaikoina en ole edes ryyppyyn koskenut....on käynnistynyt paremmin ilman... :o

Viel yks tarkennus...montako bensaletkua sun Lorttoonn menee.... :ugeek:

mä taas yritän.... :angry-banghead:
rampe
500
500

Bensaletkuja tulee yksi kaasarille. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuossa minun kuvassa vasemmalla syvennyksessä tyhjäkäynnin seos ruuvi joka auki noin 2 - 2,5 kierrosta, niin käy hyvin. Keskimmäinen kirkas raurainen ruuvi joka työntää eriillistä kartiota mikä taas säätää luistin korkeutta. Tällä keskiruuvilla olen säätänyt tyhjäkäynnin kierrokset. Oikealla oleva messinkinvärinen mutteri kiihdytyspompun suutin. Kuvassani vasemmanpuoleinen kaasari. Oikealla puolella toisenkätinen kaasari, muutoin olisi vähän ahdas väli säädellä.
rampe - Raimo Rauvola
separaattori
2000
2000

separaattori kirjoitti:mikäs kaasari taas kyseessä?

Rust in piece
rampe
500
500

separaattori kirjoitti:

Josko tuo kysymys oli tarkoitettu minulle, niin kirjoitukseni oli jatkovastaus Kilinälle ja aikaisempi kirjoitukseni löytyy tuosta vähän ylempää.
rampe - Raimo Rauvola
Nikuzai
1750
1750

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Kilinällä taitaa olla vaan toisen puolen kaasari yksinään.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
kilinä63
100
100

Kyllä tää tais olla mulle...oli jo aikaisemmin tuolla, ja luulin tähän vastanneeni.... yritän uudelleen... :ugeek:

kaasari on Dellorto...jonka numeroa en muista, mutta sen kuva on tässä viestiketjussa liitettynä näkyviin.
Kaasareita on vain yksi, josta menee T-putki liitoksella seokset moottoreille. Auton kaasari, joo..olisko kuplan... :think:
Käsittääkseni siellä on vain yksi luisti...ei voi mahtua montaa...ja räjäytyskuvissakin on yksi...saa korjata jos olen väärässä...

Ilmanputsari on...oli mustassa laatikossa(joku oma viritys). Purjin testien yhteydessä tänään sen laatikon seinät pois...yksi jäi vielä...
Ja yritin käyttää moottoria ilman ilmansuodatinta (joita on siis vain yksi, metallinen, pieni, verkkomalli...nätti...) mutta seurauksena oli, ettei moottori ensin käynnistynyt, ja kun yritti lähteä kuului vain isoja poksahduksia reiästä jossa piti olla se ilmansuodatin. Suodattimen kanssa suostui si käynnistyyn, poistin suodattimen käyvästä moottorista ja se suostui käymään hetken... sitten sammui...

Olen myös väännellyt noita kaikkia kolmea ruuvia, summamutikassa TIETENKIN... siinä sohinassa lähti kaasuvaijeri kahvasta irti ja sitä piti si venytellä paikoilleen...että nyt vähän hukassa mikä johtuu mistäkin...osasinko palauttaa kaasarin sisään menevän vaijerin asetukset... moottori kävi yhdessä vaiheessa niin rouheesti, että kun kytkimen nosti lähti pyörä meneen omia aikojaan ilman kaasun painamista... sain sen kyllä si aisoihin...mutta...

ja vaikka kone ei ollut vielä kuuma, kokeilin tuota ryyppyä... kuvittelen, että ryyppy oli kiinni, moottori kävi ja aukaisin ryyppyä jonka aikana moottorin käynti lisääntyi huomattavasti... voiko edes päätellä sen, että miulla on ryyppy ihan oikeassa asennoissaan...eikä ihan hirveästi vuoda...testaan vielä joku päivä saman kuumalla moottorilla, pitäis kuulemma sammua... :-P

suoritin koeajon...säädettyäni kaikkia ruuveja asentoon jossa moottori suostui käymään... ja se ilmansuodatin oli siis paikoillaan, mutta avoimempi kuin ennen...ajoa 20km...70-80km/h... ja tulpat edelleen mustat... eli en ole osannut niitä ruuveja väännellä oikeeseen suuntaan...mutta yritän nyt ymmärtää ja sisäistää mitä tuo Rampe on neuvonut... luin lisää vasta äsken...

:angry-banghead: määtahdonmääätahdonmääätahdon...toimivan dellorton...

:angelic-grayflying: ja hyvät hermot....jotka sentä toimii vielä....
karppi
2000
2000

Siun kaasari ei ole mikään volkkarin kaasari...VAAN SE ON IHAN OIKEA MOOTTORIPYÖRÄN KAASARI( DELLORTO PHF 36 DS tai DD)...normaalisti niitä on moottoripyörässä yhtä monta kuin on sylintereitäkin....eli uralissa kummallekin sylinterlle omansa....tämä sinun yhden dellorton systeemi on ensimmäinen minun tietooni tullut tapaus...mutta en näe siihen mitään ongelmaa etteisikö se toimisi..

Sitten tämä sinun ruuvien kiertely....niitä kiertelemällä et saa estettyä tulppien mustumista ajonopeuksilla...NE RUUVIT ON TARKOITETTU VAIN TYHJÄKÄNNIN SÄÄTÄMISEEN...paitsi se oikeanpuoleinen messinkinen ruuvi,joka on kiihytyspumpun suutin..SITÄ SIE ET SAA PYÖRITELLÄ.

Ajonopeuksilla tapahtuvan tulppien nokeutumisen saat korjattua vain seuraavilla toimilla...LASKEMALLA LUISTIN-NEULOJA tai/ja VAIHTAMALLA PÄÄSUUTINTA PIENEMPÄÄN no:100-120....tai/ja VAIHTAMALLA RIITTÄVÄN HYVIN HENGITTÄVÄ ILMANSUODATIN..

Tämän selvempiä ohjeita en enää pysty siulle tällee kirjoittamalla antamaan...mutku miuta alkaa jo harmittamaan tuo siun taistelu tuon kaasaris kanssa...sie ku et usko et ei se korjaannu niitä ruuveja kiertelemällä.....mie oon ite ajellut viis-kuus vuotta DELLOTOILLA ongelmitta...ostin nyt jopa uudet...tuommoset kiihytyspumpulliset,niiku siullakin on...vain vähän pienemmät...miun dellortoiden kansssa kokemat ongelmat ei koskaan ole johtunut dellortosta,vaan aina on löytynyt vika minusta tai jostain muualta,(ilmansuodatin tai sylinterin kansi).

Ystävällisin terveisin.....karppi
separaattori
2000
2000

Mulla on se Dellorton 40 kymppinen tupla-vaakaimukaasari joka on ilmeisesti liian suurikin tälläsenn vehkeeseen, mutta sen kanssa kun (vuosia =) taistelin niin löytyhän sieltä joku säätö jolla toimi.
Aluksi säätelin ja vääntelin sitä ihan turhaan kun en tajunnut etttä ois pitänyt olla tankki täynnä jotta ois bensan paine riittänyt moiselle kaasarille. Säätäminen muuttuikin paljon helpommaksi kun viime kesänä tajusin laittaa siihen autosta sähköisen bensapumpun. Sitte tuli ongelmaksi tulviminen (painetta tulikin liikaa) joka korjaantui sillä että laitoin besaletkusta paluun tankkii. Kaasari siis ottaa välistä minkä tarvii. Ilmanputsariksi ei kelvannnun kuin mahdollisimman hyvin hengittävä, muuten ei oikein toiminut eikä ottanut kierroksia. Myös kohojen varsia jouduin säätelemään ees taas (näin ei oikeastaan kait sais tehdä?) jotta sain bensan pinnan pysymään sopivasti kurissa.
Mutta nyt on niiltä osin toiminut ihan oikein. Vieläkun sais jonkun tekeen ne uudet imukaulat toho. Selleiset joissa ei olis sentin hitsipalkoa sisäpuolella jarruttamassa bensan kulkua.

Mutta tämä kaikki siksi että elä menetä toivoas. Kyllä se vielä kuntoon tulee.
vastaa muuten toimiessaa kaasuun pikkasen erilailla tuollainen kiihdytyspumpullinen versio :whistle:
Rust in piece
Uskila
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuohon kilinä63 kaasariin joutuu vaihtamaan suutimia ja neuloja, että sen saa kunolla toimimaan. Nyt kun on hyvät ilmat tuntuu, niin turhalta touhulta pelata kaasuttimien kanssa, kannattaa laittaa väliaikaisesti jotkut toimivat pelit. Ottaa uimahousut naulasta ja lähtee ajelemaan. Sitten kun talvella on aikaa, niin miettii kaasuttimen saloja.

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
kilinä63
100
100

:oops: noh...mut ku...
karppi kirjoitti:mutku miuta alkaa jo harmittamaan tuo siun taistelu tuon kaasaris kanssa...sie ku et usko et ei se korjaannu niitä ruuveja kiertelemällä...
karppi kirjoitti:miun dellortoiden kansssa kokemat ongelmat ei koskaan ole johtunut dellortosta,vaan aina on löytynyt vika minusta tai jostain muualta,
:-( en varmaankaan ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö suurin ongelma minulla ole juuri tuon ohjaustangon ja penkin välissä roikkuvan olennon päässä... todennäköisesti osa/kaikki ongelmat voivat jopa olla täysin sen aiheuttamia...

Olen siksi kaivanut kaikki muunkin oheistiedon, kun olen itse epäillyt, ettei nuiden ruuvien vääntely ole se oikea lopullinen ratksaisu... :doh:

Mutta kun yritän siksi sitkeästi kysellä asioita ja kokeilla, ko en mie mittään mistään tiiä...en ole eläissäni koskaan mittään moottorivekotinta kunnostanu, säädöistä puhumattakaan.... taisin vaan aloittaa sieltä vaikiammasta päästä, kuten tapanani on... :roll:
separaattori kirjoitti:vastaa muuten toimiessaa kaasuun pikkasen erilailla tuollainen kiihdytyspumpullinen versio :whistle:
tämän takia olen yrittänyt jaksaa vääntää ja ymmärtää.... :shifty: kun se vaan on niin hieno tunne kun pääsee ajamaan...
Uskila kirjoitti:Ottaa uimahousut naulasta ja lähtee ajelemaan.
Miul taitaa kohta olla eessä tämä vaihtoehto...Mutta kiitos neuvoista ja anteeksi, että olen niin kova kyseleen... Yritetään mennä näillä etiäpäin... konstit on monet sano kissi ku akalla pöytää pyyhki... :mrgreen:

:angelic-grayflying:
Nikuzai
1750
1750

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

kilinä63 kirjoitti:Mutta kiitos neuvoista ja anteeksi, että olen niin kova kyseleen... Yritetään mennä näillä etiäpäin... konstit on monet sano kissi ku akalla pöytää pyyhki... :mrgreen:

Älähän kyselemistä pois heitä, sitten kun porukka kyllästyy kyselyihin niin joku tulee paikan päälle ja neuvoo vierestä tai etsii vian. Tai sitten vaan lakkaavat vastaamasta.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
jaarli
25
25

Viesti Kirjoittaja jaarli »

kantsii kattoo noi lorton kohot ,mul oli uudesta asti pensaa täynnä toisen puolen koho kun luotin niihin. 1 vuotta turhaa muuta säätöö,mut nyt pelittää !!!!!! 100 pääsuutin per kapita ja colortune ikkunatulpalla säätö eli näet palotapahtuman suoraan ikkunasta pyttyyn ( tumma sininen liekki )
kilinä63
100
100

:-P Moikkelis taasen....

Meni toi pyörän rassaus hiukan pitkäks pienen henkilökohtaisen likviditeettikapeikon takia... MUTTA nyt yleisön pyynnöstä SE kaasari Dellorto on si vaihdettu K68Y:n, RexiKoon suosiollisella avustuksella. :dance:

:ugeek: Ajoa uusilla kaasareilla 50km;
...hajotti ihan ekaks toisen ilmansuodattimen; räjäytti (elikäs poksahteli voimallisesti) metallisen pään siitä irti...metallikansi lens pöpelikköön...minä en.
...poksetta hajonneen suodattimen puolelta, lähes koko matkan, lisääntyen mitä kuumempana kävi kone... myös toinen puoli alkoi poksua loppumatkasta... kolmosella köröttelin, enkä voinut haaveillakaan nelosella ajosta...
...kaasuvaijerit unohtui rasvata, johtuiskoos siitä, että oli hiukan kankea kaasutettava...
...äänet koveni niin että korvat soi ja sattuu vieläkin...en ole tyhmänä ostanut korvatulppia, kun edelliset äänet oli niin pehmeät...oma moka :-(
...aamulla menin heti tutkimaan tulppien kärjet; JES :mrgreen: ne oli vaaleat kuin varjossa maanneen blondin hipiä!!! ...eli ehki hiukan saa nyt happea liikaa, mut oikea suunta...aiemminhan ne ovat olleet mustat kuin nee.... yö.

;-) ELI ostos- ja korjauslistaani (saa lisätä jos tulee jotain hyviä mieleen);
- öljyä vaijerit, toope...
- osta uudet kunnolliset ilmansuodattimet ja koeaja pyöräs...tarkista tulpat....
- säädä neulaa jos poksuu...tahi väri on tulpissa väärä...
- hanki tulpat Omaan Päähäs :angry-cussingblack: muuten kuurous iskee....

Si Tää älys ostaa ehkä oikeampaa öljyä pyörälleen...jostain käsittämättömästä syystä, mitä nyt ei pysty muistamaan, olen mennyt ostamaan synteettistä öljyä pyörälleni (paan ton ex-ukon piikkiin, sori...)...mut nyt pitäs olla tankeeta ja sellaasta nottei viskositeetti muutu vaikka kone olis kuumempikin, sano myyjä...harrikka-sedätkin sitä käyttää, tiämmä... :-P

Mutta tiukille vetää; Roikka lähestyy olenko ajoissa valmis... jää nähtäväksi.... :shifty:
Onko täällä jossain liftaussivu, jos käy huonosti...

autimies

Onneksi on kohtalon tovereita... :clap:

minulla ei ole lortoa , vaan kaikki muut keksinnöt, viimeinen oljen korsi itsellä käytettävänä ,kavereille on soitettu jne.

Nyt vaihdan moottorin :shifty:
kilinä63
100
100

autimies kirjoitti:Onneksi on kohtalon tovereita... :clap:
:mrgreen: juu...luin juuri samaan aikaan tarinaasi...yritin löytää kaikki kultajyvät ja opin oljenkorret mitä sieltä bongasin...

Löytäisinpä nyt oikean ilmansuodattimen/putsarin, mut saattaahan nuokin käydä jotka mulla on, kun vaihdan ehjät ja lasken niitä neuloja...eikun nostan ylös.... :o moon niin blondi, että tämäkin on vaikiaa; siis se rimpula siellä neulan ympärillä siirretään neulan alaosaa kohti, alemmas ku missä se nyt on... eli neula nousee?? juu, juu....ihan oon messissä :doh:

:angry-tappingfoot: kuinkas se menikään.... vaikeuksien kautta voittoon... mahtaa olla melekonen voitto tulossa.... :lol:

Mutta, kuten olen joskus yrittänyt itseäni potkiessa itselleni uskotella; enhän oppisi mitään tästä pyörästäni jos en joutuisi jokaiselle osalle tekemään jotain....siis, aika paljon viellä edessä, joskin on sitä jo jotain takanakin...vaikka välillä ketuttaa, kyl se silti on ihan kivaakin....

Vastaa Viestiin