Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Matti, heti kun näin ton sun fiatin koneen kuvan, niin tuli takauma melkein
kolmenkymmenen vuoden takaa ja muistin heti, että olen nuorenapoikana
maalannut oman koneen aivan saman väriseksi. Oli pakko kaivaa vanhat valokuvat
esille ja kyllä, sieltä löytyi. Ei kyllä näytä tossa skannatussa pokkarikuvassa
ihan samalta, mutta muisti ei petä. Tunsin jopa hetken VHT- spraymaalin tuoksunkin
nenässä
kolmenkymmenen vuoden takaa ja muistin heti, että olen nuorenapoikana
maalannut oman koneen aivan saman väriseksi. Oli pakko kaivaa vanhat valokuvat
esille ja kyllä, sieltä löytyi. Ei kyllä näytä tossa skannatussa pokkarikuvassa
ihan samalta, mutta muisti ei petä. Tunsin jopa hetken VHT- spraymaalin tuoksunkin
nenässä
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Hienosti sovitettu Simcaan
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Tatjaana hengittää nyt sarvien kautta. Kaheksantoista vuojen yhteiselosta huolimatta hengitys on vielä niin kuummaa että lämmittää käjet näin talavisyvännä.
Muutamana päivä ollut nyt koekäytössä moinen pakokaasukierto. Ajomatkat ollu lyhyenlaisia vielä, mutta toimii loistavasti ainaki näin lähi etäisyyksillä. Noista haitariputkista ei oo mulla entistä kokemusta, mitenkä pitkäikäsiä ovat, etenki korkkeissa lämpötiloissa. Alakupäähän linijasta saattaapi käyä punahehkusenaki.
Lämpötilan säätö tapahttuu hanikalla, joka on alakuperäsen pakoputken nokassa.
Muutamana päivä ollut nyt koekäytössä moinen pakokaasukierto. Ajomatkat ollu lyhyenlaisia vielä, mutta toimii loistavasti ainaki näin lähi etäisyyksillä. Noista haitariputkista ei oo mulla entistä kokemusta, mitenkä pitkäikäsiä ovat, etenki korkkeissa lämpötiloissa. Alakupäähän linijasta saattaapi käyä punahehkusenaki.
Lämpötilan säätö tapahttuu hanikalla, joka on alakuperäsen pakoputken nokassa.
- Liitteet
-
- 007.JPG (196.62 KiB) Katsottu 8779 kertaa
-
- 009.JPG (223.66 KiB) Katsottu 8779 kertaa
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Terve
Yhtään piruilematta sanon että, hitto se on ruma! mutta kun se on tarpeeksi ruma, niin se on omalla tavallaan jo ...komia....
Yhtään piruilematta sanon että, hitto se on ruma! mutta kun se on tarpeeksi ruma, niin se on omalla tavallaan jo ...komia....
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Et se jaksaa tuo kuusvolttisen pakokaasu noikii ylös nousta. ...mut tuo on kyl hyvä innovaatio...
Empä muista aiemmin nähneeni näillä sivuilla moista..
Empä muista aiemmin nähneeni näillä sivuilla moista..
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Äärimmäisen hieno idea ja kiitettävän kaunis toteutus.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
senverta oon pohojammaalla käyny ja ollukkin että tiiän etta rumat koreilee mutta komiat on vaan...
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Näihin asti Otttomatin putket on ampunu takappäin. Nykyjään ne sitte paukuttaa kynsillekki.
Pomminvarma keksintö.
Mitenkäs jalakatapit? Tulleeko niihinki vastaavat?
Pomminvarma keksintö.
Mitenkäs jalakatapit? Tulleeko niihinki vastaavat?
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Joo, kyllä siitä ruma tuli tästä rototyypistä ainakin, kun tuli kasattua purkuosista. Tosin aika kirijava seon tuo ajokkikin kun päällimmäisen mustan värin alta on tullu viheriä, oiskohan pohojamaali, näkösälle paikkapaikoin. Tämä talavi kuitenki mennään tällä mallilla ja luulisinpa että tullee vielä muutostarvetta, kunhan pääsen testaan pitemmällä matkalla.MATTI kirjoitti:Terve
Yhtään piruilematta sanon että, hitto se on ruma! mutta kun se on tarpeeksi ruma, niin se on omalla tavallaan jo ...komia....
Tätä oon pohtinu voiko aiheuttaa esim, mäntä tai muuta vauriota tuo, kun pakokaasun kulukua ahistettaan. Tosin niinhän tapahtuu äänen vaimennuksessakin. Sarvien reikä on 19 mm paikkeilla ja nippelit sarven päissä 16 mm reijällä. Muut kohat onkin välijämpää. Tosin kokemukset on sellaiset että lämmönsäätöhanikkaa ei tarvitse kiinni laittaa, elikkä virtausta tullee alakuperästä reittiäkin pitkin. Jos hanikka on kiinni, sarvien lämpeneminen on liiallista.
Eioo toistaseksi meininki jalakatappeja lämmittää, kun kengissä on omat lämmittimet. Jos tämä järestelmä toimii, niin voin jättää sen 12 v akun pois tuolta vaunusta. 12 v on tarvittu kahavalämmityksseen.
Semmonen kokemus takavuosilta on pensa autosta, että katalysaattori meni hiljolleen täysin tukkoon. Auto ei lopuksi ennää käynyt ollenkaan. Tästä pakopuolen kuristumisesta ei tullut kuitenkkaan mittään muuta vauriota kuin se katin uusiminen.
- Liitteet
-
- 012.JPG (243.69 KiB) Katsottu 8648 kertaa
-
- 006.JPG (197.7 KiB) Katsottu 8648 kertaa
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Terve
Ny kun tuli kokemusta, niin kuis kahvanlämmitys toimi?
Ny kun tuli kokemusta, niin kuis kahvanlämmitys toimi?
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
50-luvulla ku javasetillä ajelin, piti lykätä Keskipohojammaata ja Nivalalehtijä housullahkkeissiin. Jos vielä lähtisin, niin lämmövvaihin pakoputken ympärille, muoviletkuverkko haalarin sissään, ja pieni lutkupumppu kierrättämmään pakkasnestevettä ympäri. Paisuntasäilijö vois olla vaikka munissa.
Mutta ei ennää. Tuplaraikki saa riittää.
Onnitukset Nivalammiehelle!
PS, lämmityksseen taitas piisata muutama kierros kupariputkija lämpymmään paikkaan ja vähä aspestimattuva päälle pakkasta vasten.. Mutta niinku jo sanon, nuorempien hommija nyt jo.
Mutta ei ennää. Tuplaraikki saa riittää.
Onnitukset Nivalammiehelle!
PS, lämmityksseen taitas piisata muutama kierros kupariputkija lämpymmään paikkaan ja vähä aspestimattuva päälle pakkasta vasten.. Mutta niinku jo sanon, nuorempien hommija nyt jo.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Juupeli, savusarvet oli ikkäänkuin neitsytmatkalla, tällä Talaviralli retkellä. Vahavistusta tuli sille että säätöhana saa olla kohtalaisen isolla ja sarvissa lämpö riittää. Hyvä näin, koska vastapaine putkistossa pysynnee kohttuullisena.Uskila kirjoitti: Terve
Ny kun tuli kokemusta, niin kuis kahvanlämmitys toimi?
Lauantaiksi oli pyörien päälle satanu melekoset kerrokset lunta ja ränttää. Jouvuin suorittaan ylleisön pyynnöstä työnäytöksen kahavojen toiminnasta. Paikalla oli mm yx vanahemman liiton istuva kaasanetustaja. Tatjaana käynnisty onneksi meleko vähällä polokemisella ja lumet valu vetenä sarvien päältä pois kohttuu ajassa.
Sakemannit näytti vilimmaavan innokkaasti Tatjuskkaa, tiiähäntä vaikka näkis jossain Pemarissaki moiset jollonki.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Terps
..Taitaa näivettyä tämä foorumin keskustelu tyystin...ei täällä nyt kyllä tapahdu juuri mitään.
..Taitaa näivettyä tämä foorumin keskustelu tyystin...ei täällä nyt kyllä tapahdu juuri mitään.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Nakerrellaan , rakennellaan , koha keritään....
Siis ainakin : -etupumput vaihtoon - laatikon sisukset uusiksi , samalla kytkinpainimen reiän holkitus - perävälityksen vaihto normiin , ku ei millarilla jaksa jurnuttaa - kaasarien rassuuta - tankkikii on vielä htsaamatta - etujarrupääsylinterikii pitäs vaihtaa - ja mitä kaikkee vielä lisäksi ...
Vaan eipä vielä ole paras ajokausi päällä , ensteeks tarvii varmaan ootella sitä kuuluisaa viimetippaa.
t.hh
Siis ainakin : -etupumput vaihtoon - laatikon sisukset uusiksi , samalla kytkinpainimen reiän holkitus - perävälityksen vaihto normiin , ku ei millarilla jaksa jurnuttaa - kaasarien rassuuta - tankkikii on vielä htsaamatta - etujarrupääsylinterikii pitäs vaihtaa - ja mitä kaikkee vielä lisäksi ...
Vaan eipä vielä ole paras ajokausi päällä , ensteeks tarvii varmaan ootella sitä kuuluisaa viimetippaa.
t.hh
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Olisko tämä nyt tyyntä myrskyn eellä? Tallissa ei oo tosiaan tapahtunut just mittään, kaatumaraudat on kiinnityskorvakoiden hitsausta vailla. Kevättä ootellen.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Hättyyttivät täällä että lehteen pitäis taas kanssa juttuja, ja aloin vihroin viimein viimeistelemään omaani. Mutta vaimo on lauantain töissä, niin meinaan itse livahtaa tallille siksi aikaa
No, takarengas on vielä Tallinnassa, ja keulastefat kaupassa, eikä ne ilmanputsarin sydeemitkään ole valmiina eli taitaa mennä muitten vermeitten laitteluun
PS: Ja samantien tuli kuva, että se putsarijutun pääkomponentti on nyt tulossa mulle
Enkä paljasta miten toi asentuu paikalleen, pidetään jännityksessä
No, takarengas on vielä Tallinnassa, ja keulastefat kaupassa, eikä ne ilmanputsarin sydeemitkään ole valmiina eli taitaa mennä muitten vermeitten laitteluun
PS: Ja samantien tuli kuva, että se putsarijutun pääkomponentti on nyt tulossa mulle
Enkä paljasta miten toi asentuu paikalleen, pidetään jännityksessä
- Liitteet
-
- tuubivalmis.jpg (29.61 KiB) Katsottu 8353 kertaa
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Mulle käy näin. Viikko ennen reissua kaikki retkollaan olevat pitäs korjata. Kauhia ressi ja rouvaki suuttuu ko oon hermoissani. Aina jotenki selviää, mutta olis järkevämpää tehdä kunnolla ja ajoissa. Jospa oppis isona toimimaan oikein.hyvonenh kirjoitti:tarvii varmaan ootella sitä kuuluisaa viimetippaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Tämä pakoputki lämmityshän on jo vanaha keksintö. Sillon 50 ja 60 luvulla kun ukkelit lähti pohojosen savotoihin vanerikoppirattoreilla, pakoputket oli vejetty kulukemmaan kopin elikkä nykykielellä sanottuna ohjaamon kautta. Siitäpä sitte kuumasta putkesta hehkui lämpöä jossakin määrin.Leko kirjoitti:50-luvulla ku javasetillä ajelin, piti lykätä Keskipohojammaata ja Nivalalehtijä housullahkkeissiin. Jos vielä lähtisin, niin lämmövvaihin pakoputken ympärille, muoviletkuverkko haalarin sissään, ja pieni lutkupumppu kierrättämmään pakkasnestevettä ympäri. Paisuntasäilijö vois olla vaikka munissa.
http://www.youtube.com/watch?v=I8EkjYS8HN8
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Kyllä pakoputkilämmitys oli vielä kuuskymmentäluvun Busseissakin, kun Pohjolan liikenteen Vanajassa takapenkille nukahti
talvella ja läskipohjakengät oli patterin päällä, niin herättyä huomasi olevansa ilman läskipohjia, jotka oli sulanut kuumuudesta.
Tallissa on niin paljon keskeneräistä työtä, ettei oikein tiedä mistä alkaisi rakentelun, pitää mennä kuitenkin istuskelemaan ja
mietiskelemään sinne, josko jostain sais kuitenkin aloitettua, sen kesään valmistautumisen.
talvella ja läskipohjakengät oli patterin päällä, niin herättyä huomasi olevansa ilman läskipohjia, jotka oli sulanut kuumuudesta.
Tallissa on niin paljon keskeneräistä työtä, ettei oikein tiedä mistä alkaisi rakentelun, pitää mennä kuitenkin istuskelemaan ja
mietiskelemään sinne, josko jostain sais kuitenkin aloitettua, sen kesään valmistautumisen.
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Soolopyörä-versiossa saattais olla letku parempi vaihtoehto? Onko idea jo patentoitu?
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Pohin monenlaisia vaihtoetoja taipuisiin kohtiin ja letkukin oli vaihtoehoissa. Hydrauliletkun hylykäsin sen vuoksi ettei ehkä kestäs niin korkiiaa lämpötillaa, mikä on pakokäyrässä lähön seutuvilla.Intus kirjoitti:
Soolopyörä-versiossa saattais olla letku parempi vaihtoehto? Onko idea jo patentoitu?
Eioo vielä patentoitu. Mallisuojan tuolle vois tietenki hakia, ulukonäkönsä vuoksi.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
sähköstarttiuralia jos alkais värkkään kaverille tiimityönä, huomaa mokista valmistetut senkkikantapultit...
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Vanne
- Liitteet
-
- M72 napa, crossipyörän vannekehä ja pitkät hermot,ni alkaa istuu vannekin.
- image.jpg (987.49 KiB) Katsottu 7105 kertaa
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Siisti gummi. Onko 19 tuumaa, ja jos on niin mikähän merkki ja koko?TexWiller kirjoitti:Vanne
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Rakennellaanhan näitä. Viiden vuoden tuijotusvaiheen jälkeen otin syksyllä Koon työn alle. Periaatteena oli kasata pyörä niistä tarpeista, mitä tallista löytyi: Stongaa, iskaria, vaimenninta, joitain ukrainan/kiinan pistekromiosia sekä mustaa ja signaalipunaista akryylimaalia.
Suunnitelmissa olisi vielä laittaa uralin kulmikkaammat lokarit vähän modattuna lähemmäs rengasta ja alkuperäinen norsunkorva taaemmas ja matalammalle.
Potkin mopon tänään ensimmäisen kerran onnistuneesti tulille. Tekemistä vielä riittää, mutta eiköhän tämä kesäksi ...
Ja sitten muutama kysymys, jos jollain olisi vinkkejä:
Laitoin Oltimergaragen elektronisen 6V lataussäätimen. Kunnostin laturin ja mittasin käämit. Laturiin piti tehdä vielä tällainen muutos säädintä varten: http://www.oldtimergarage.eu/pl/pomoc/pradnica.pdf
Ja säätimen kytkentä näin: http://www.oldtimergarage.eu/pl/pomoc/r ... niczny.pdf
Ei vain ladannut. Epäilen, että laturi pitää magnetisoida uudelleen, kun on seissyt vuosia. Miten se tehdään tällaisen säätimen kanssa ja tollaisella kytkennällä?
Entä onko kukaan lyhentänyt noita kuvan kiinalaisia kromi-iskareita? On 2 cm alkuperäisiä pidemmät, jolloin murtaa melkoisesti kumilimppua. Haluaisin 4 cm lyhyemmiksi, mutta nykyisillä jousilla (eli myös jäykemmiksi). Miten noi aukeaa, kun ei ole niitä puolikuita yläpäässä. Ja oliko männänvarressa kierteet alapäässä, jolloin voisi jatkaa kierteitä sen 4 cm ja katkaista saman verran pois.
Niin ja hyllystä löytyi vain ohuet alumiiniset kannentiivisteet, jotka eivät tuntuneet tiivistyvän kunnolla. Löytyisikö keneltäkään kuparisia tai muita parannettuja malleja? Saksastahan niitä saa, mutta postit on enemmän kuin tiivisteet.
Suunnitelmissa olisi vielä laittaa uralin kulmikkaammat lokarit vähän modattuna lähemmäs rengasta ja alkuperäinen norsunkorva taaemmas ja matalammalle.
Potkin mopon tänään ensimmäisen kerran onnistuneesti tulille. Tekemistä vielä riittää, mutta eiköhän tämä kesäksi ...
Ja sitten muutama kysymys, jos jollain olisi vinkkejä:
Laitoin Oltimergaragen elektronisen 6V lataussäätimen. Kunnostin laturin ja mittasin käämit. Laturiin piti tehdä vielä tällainen muutos säädintä varten: http://www.oldtimergarage.eu/pl/pomoc/pradnica.pdf
Ja säätimen kytkentä näin: http://www.oldtimergarage.eu/pl/pomoc/r ... niczny.pdf
Ei vain ladannut. Epäilen, että laturi pitää magnetisoida uudelleen, kun on seissyt vuosia. Miten se tehdään tällaisen säätimen kanssa ja tollaisella kytkennällä?
Entä onko kukaan lyhentänyt noita kuvan kiinalaisia kromi-iskareita? On 2 cm alkuperäisiä pidemmät, jolloin murtaa melkoisesti kumilimppua. Haluaisin 4 cm lyhyemmiksi, mutta nykyisillä jousilla (eli myös jäykemmiksi). Miten noi aukeaa, kun ei ole niitä puolikuita yläpäässä. Ja oliko männänvarressa kierteet alapäässä, jolloin voisi jatkaa kierteitä sen 4 cm ja katkaista saman verran pois.
Niin ja hyllystä löytyi vain ohuet alumiiniset kannentiivisteet, jotka eivät tuntuneet tiivistyvän kunnolla. Löytyisikö keneltäkään kuparisia tai muita parannettuja malleja? Saksastahan niitä saa, mutta postit on enemmän kuin tiivisteet.
- Liitteet
-
- K-750.jpg (189.21 KiB) Katsottu 7639 kertaa
"Ikinä en ole kyykkypyörällä ajanut, enkä toiste aja "
K750, K-650, IC M56
K750, K-650, IC M56
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Tulossa hieno peli.
Ja lisäksi söpöt vaimentimet
Ja lisäksi söpöt vaimentimet
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Onkos ne takaiskarit semmoset kromiset joissa on useempi säätöpykälä ?
Omat kromiskarit madalsin seuraavasti :
-iskari puristimella kasaan ja yläsilmä kiertäen irti
-irtoovat osaset pöydälle
-alaputkeen hitsatut säätimen vastakkeet ruuvipenkissä kiertäen irti ,varmaan irtoo hyväkuntosella jakarillakin ,ne on vaan pistehitsatut kiinni
-pinnat maalista puhtaaksi ja migillä hepaten k.o. palikat takasin putkeen kiinni, siis vähän alemmas kuin ennen
-jousensäätöpalikalla vielä varmisten ja tarvittaessa viilaten jotta säätö jää toimivaksi
-männänvarren kierrettä jatkoin n. samanverran kuin palikoita siirsin , yläpäästä nyt ylijääneeksi kierrettä sopivasti lyhentäen rautasahalla pätkä pois
-suihkaus mattamustaa maalia , kuivatus ja kasaus ,yläsilmän kierteeseen panin tipan lukitetta
tuntu tulleen ihan hyvä , on melko jäykkä pelkällä kuskin painolla löysimmässäkii pykälässä, mutta ennenkaikkea kardaanin kulma kumilimpulla on paljon siedettävämpi.
t.hh
Tommosen turinan joskus kirjotin , pitänee tänäänkin paikkansa , ainakin niillä iskareilla on nyt ajeltu toistakytätuhatta kilometriä... ei muuta vikaa kun toinen säätöpalikka hajos säädettäessä , oli alumiinia nyttemmin rautaa.
Niitä alaputkeen hitsattavia vastakkeita ei kannata hitsata silleen että putki menee puhki ja ölpät pihalle.
t.hh
Omat kromiskarit madalsin seuraavasti :
-iskari puristimella kasaan ja yläsilmä kiertäen irti
-irtoovat osaset pöydälle
-alaputkeen hitsatut säätimen vastakkeet ruuvipenkissä kiertäen irti ,varmaan irtoo hyväkuntosella jakarillakin ,ne on vaan pistehitsatut kiinni
-pinnat maalista puhtaaksi ja migillä hepaten k.o. palikat takasin putkeen kiinni, siis vähän alemmas kuin ennen
-jousensäätöpalikalla vielä varmisten ja tarvittaessa viilaten jotta säätö jää toimivaksi
-männänvarren kierrettä jatkoin n. samanverran kuin palikoita siirsin , yläpäästä nyt ylijääneeksi kierrettä sopivasti lyhentäen rautasahalla pätkä pois
-suihkaus mattamustaa maalia , kuivatus ja kasaus ,yläsilmän kierteeseen panin tipan lukitetta
tuntu tulleen ihan hyvä , on melko jäykkä pelkällä kuskin painolla löysimmässäkii pykälässä, mutta ennenkaikkea kardaanin kulma kumilimpulla on paljon siedettävämpi.
t.hh
Tommosen turinan joskus kirjotin , pitänee tänäänkin paikkansa , ainakin niillä iskareilla on nyt ajeltu toistakytätuhatta kilometriä... ei muuta vikaa kun toinen säätöpalikka hajos säädettäessä , oli alumiinia nyttemmin rautaa.
Niitä alaputkeen hitsattavia vastakkeita ei kannata hitsata silleen että putki menee puhki ja ölpät pihalle.
t.hh
Re: Eikö näitä itäpyöriä enää rakennella...?
Nätti peli on tulossa kyllä....