Ihmettelin ku ei tuu kipinää.
Puolalta kokeilin valokynällä ja ei tuu virtaa sinnekään.
Irrallaan ollessa akun jännite on joku 6,5v.
Sitten kun laittaa piuhat kiinni niin putoaa johonkin 0,1 volttiin.
Yritin ladata tuota akkua, mutta ei viisari värähdäkään.
Onko tuo akku nyt siis lopullisesti rikki vai onko jotain tehtävissä?
akku paskana?
Re: akku paskana?
On kaput!huuha kirjoitti:Yritin ladata tuota akkua, mutta ei viisari värähdäkään.
Onko tuo akku nyt siis lopullisesti rikki vai onko jotain tehtävissä?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: akku paskana?
No voe sfiidu.
Investoin oikeen uuteen akkulaturiin.
Sillä rahalla oes saanu kaks uutta akkua.
Täytyypä mennä tyrkyttämään honkkariin takas tuota laturia ja ostaa hyvityskuitilla vaikka kaliaa.
Investoin oikeen uuteen akkulaturiin.
Sillä rahalla oes saanu kaks uutta akkua.
Täytyypä mennä tyrkyttämään honkkariin takas tuota laturia ja ostaa hyvityskuitilla vaikka kaliaa.
Re: akku paskana?
Elä hyvä mies laturia hukkaa! Sitähän tarvitsee aina.
Eikä nuo 6 - 10 Ah akut montaa euroa maksa.
Eikä nuo 6 - 10 Ah akut montaa euroa maksa.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: akku paskana?
Tällä hepulla oli aika edullisia akkuja myynnissä
Lainaus ko. myydään akkuja ilmoituksesta:
Vielä joitakin akkuja myymättä 12N5,5A-3B 12N5,5-3B 6N4C-1B 6N4B-2A 6N11A-1B 6N4-2A-3 6N12A-2D 6N4A-4D 6N4-2A-5 akut ovat kuivavarattuja 5-15€kpl+postikulut noutaakin voi (latausjännite on Ah jaettuna 10 ) t.anssi 0408412305
Lainaus ko. myydään akkuja ilmoituksesta:
Vielä joitakin akkuja myymättä 12N5,5A-3B 12N5,5-3B 6N4C-1B 6N4B-2A 6N11A-1B 6N4-2A-3 6N12A-2D 6N4A-4D 6N4-2A-5 akut ovat kuivavarattuja 5-15€kpl+postikulut noutaakin voi (latausjännite on Ah jaettuna 10 ) t.anssi 0408412305
Re: akku paskana?
Eihän se nyt ole kirkossa kuulutettu että akku on rikki, jos tommosia lukemia saa.
Mistä mittasit ?
Suoraan akun navoista vai virtalukolta, muiden piuhojen päästä, maata vastaan vai oikeasti suoraan akun navoista, niistä lyijyisistä.
Jos liitoksissa löyhää = ylimenovastusta, niin pienikin virrankulutus aikaansaa jännitteen tipahtamisen nollille kun mittaa..... vikakohdan jäljestä.
Siis mittaa suoraan akun navoista. Jos siellä on yhä tuo liki 6 V kun lyöt virran päälle, on vika muualla.
Tsekkaa maakarva = se joka menee akun miinuksesta maihin. Jos virran päälle laittamisen jälkeen on akun miinusnavana ja rungon välissä jännitettä, on vika siinä.
Tsekkaa pluskarva/virtalukko
Jos jännitettä on yhä akun navoissa, mutta esim puolan + päässä ei, on vika tällä välillä.
Jos kuitenkin menee akun napajännite ( siis oikeasti lyijykohtioiden napajännite ) nollille, niin tsekkaa ettei ole massiivista oikosulkua. Ilmenee johtimien kuumenemisena, kärynä, sulakkeen palamisena yms.
Jos silti epäilet akun olevan sökö, kytke akkulaturi kiinni akkuun ja laita virrat / valot päälle. Jos nyt toimii ok, on silloin kyseessä paska akku. Mutta jos yhä vetää jännitteet nollille, on oikosulku jossakin. Akkulaturin ..jos nyt ei aivan minimallia, tulisi antaa senverta virtaa että seisontavalot ainakin pelaa. Sytytysvirta / päävalot on 1-2 A:n laturille liikaa, muttei sekään aivan nollille vedä.
5-6 A laturi jaksaa syöttää liki kaikkia laitteita joten silläkin jos vetää nollille, niin oikari jossain.
30 W ajovalo = 5 A
Sytytysvirta = 3 A.. katkoo pyörimisen tahdissa, eli kun kärjet auki on virta 0 A !
Muut valot n. 1-2 A ( Parkit yms )
Mutta epäile liitoksia. Joko maakarva, jos jännite löytyy rungon ja miinusnavan välist, tai sitten "+" ketju, = akun napa, sulake, virtalukko, laitteet.
Jos + jännite löytyy akusta runkoa(-) vasten, niin pätkä kerrallaan eteenpäin, kunnes sylttytehdas löytyy. Ravistelemalla ja kiristelemällä, raapimalla hapettumat pois, ja taas virta virtaa, jos sitä vaan on.
... onhan sulake ehjä ?...
Mistä mittasit ?
Suoraan akun navoista vai virtalukolta, muiden piuhojen päästä, maata vastaan vai oikeasti suoraan akun navoista, niistä lyijyisistä.
Jos liitoksissa löyhää = ylimenovastusta, niin pienikin virrankulutus aikaansaa jännitteen tipahtamisen nollille kun mittaa..... vikakohdan jäljestä.
Siis mittaa suoraan akun navoista. Jos siellä on yhä tuo liki 6 V kun lyöt virran päälle, on vika muualla.
Tsekkaa maakarva = se joka menee akun miinuksesta maihin. Jos virran päälle laittamisen jälkeen on akun miinusnavana ja rungon välissä jännitettä, on vika siinä.
Tsekkaa pluskarva/virtalukko
Jos jännitettä on yhä akun navoissa, mutta esim puolan + päässä ei, on vika tällä välillä.
Jos kuitenkin menee akun napajännite ( siis oikeasti lyijykohtioiden napajännite ) nollille, niin tsekkaa ettei ole massiivista oikosulkua. Ilmenee johtimien kuumenemisena, kärynä, sulakkeen palamisena yms.
Jos silti epäilet akun olevan sökö, kytke akkulaturi kiinni akkuun ja laita virrat / valot päälle. Jos nyt toimii ok, on silloin kyseessä paska akku. Mutta jos yhä vetää jännitteet nollille, on oikosulku jossakin. Akkulaturin ..jos nyt ei aivan minimallia, tulisi antaa senverta virtaa että seisontavalot ainakin pelaa. Sytytysvirta / päävalot on 1-2 A:n laturille liikaa, muttei sekään aivan nollille vedä.
5-6 A laturi jaksaa syöttää liki kaikkia laitteita joten silläkin jos vetää nollille, niin oikari jossain.
30 W ajovalo = 5 A
Sytytysvirta = 3 A.. katkoo pyörimisen tahdissa, eli kun kärjet auki on virta 0 A !
Muut valot n. 1-2 A ( Parkit yms )
Mutta epäile liitoksia. Joko maakarva, jos jännite löytyy rungon ja miinusnavan välist, tai sitten "+" ketju, = akun napa, sulake, virtalukko, laitteet.
Jos + jännite löytyy akusta runkoa(-) vasten, niin pätkä kerrallaan eteenpäin, kunnes sylttytehdas löytyy. Ravistelemalla ja kiristelemällä, raapimalla hapettumat pois, ja taas virta virtaa, jos sitä vaan on.
... onhan sulake ehjä ?...
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: akku paskana?
Kokeilin mitata jännitteen suoraan akun navoista.
Oikosulkua tms epäilin kyllä myös, mutta kun laitoin akkulaturin piuhoihin kiinni, ei ampeerimittari heilahtanut mihinkään, joten luulen ettei suoraan totaalisen oikosessa ole ? Jotain pientä ehkä, kun räpsii aina piuhoja kiinnittäessä...
Nyt hommasin kuitenkin biltemasta uuden 6v akun. Täytyy testailla huomenissa vaikka sillä.
Jos tuo toinen akku nyt tulee järkiinsä niin on sillekin kyllä käyttöä.
Oikosulkua tms epäilin kyllä myös, mutta kun laitoin akkulaturin piuhoihin kiinni, ei ampeerimittari heilahtanut mihinkään, joten luulen ettei suoraan totaalisen oikosessa ole ? Jotain pientä ehkä, kun räpsii aina piuhoja kiinnittäessä...
Nyt hommasin kuitenkin biltemasta uuden 6v akun. Täytyy testailla huomenissa vaikka sillä.
Jos tuo toinen akku nyt tulee järkiinsä niin on sillekin kyllä käyttöä.