Loiskelevyjen puhdistus

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Otin kampuran ulos seiskapätkästä jolla on ajettu 26000 kilometriä. Olikin viimeimen hetki käsillä sillä takapään kammen poterossa oli kertyneenä melkoinen möykky.

Kuva

Kuva

Ps vaikka onkin öljynsuodatin, niin ei se jaksa pitää konetta puhtaana
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Ihan manuaalisesti puhdistit vai liotitko jollain "myrkyllä " ensin .
Kaverilla oli joskus niin tukossa ettei saanu enään mitenkään putsattua.
Uudet laitettava.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ihan mekaanista linkolevyjen hinkkaamista...

Kuva

Ps polkupyörän pinnasta sai hyvän työkalun
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Onpas aikasmoinen määrä tavaraa , kuuspätkän putsaus käy kyllä paremmin ku
saa levyt irti ainakin vanhemmista kempuroista . Menee vielä jonkin aikaa vastaaviin Km
ei ihan vielä vaikka sain 16. 10 . Ortopediltä luvan ajella , mikä öljynvaihto väli .
Ural M-61 , Ural M-63
portinhoikka
25
25
Viestit: 31
Liittynyt: 27.11.2009 20:04

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja portinhoikka »

kone 001.JPG
tällästä löyty 17000 km ajetun Lättäpään sisuksista, linkopelleissä n 2mm kuraa ja kampuran runkolaakerin pesä oli murtunut... muuten ok. ei muuta kun kasaan ja kovaa menoa.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja karppi »

Koopyörä-miesten talleissa havaittavissa liikehdintää...ettei vaa ois koopyörä-miehet menos ens elokuus Muurmanskin arctik ridersiin??? :dance:
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Nyt asia on niin että joko kampiakseli ei kohdillaan tai runkolaakerin pesä on väljä lohkoon tai on tullut 17000 km aikana jostain syystä väljäksi?

Yleensä kampiakselin heitto tekee sen että särkee runkolaakerin pesän tai sitten pesä on lähtissään väljä lohkoon, neljä kiinnitysruuvia pitää kiinni pesää ja murtaa irti korvakkeet kun pesä "muljuaa" lohkossa.

Hyvä huomioida moottoria kasatessa? kun Muurmanskin arctik ridersiin käy tie...
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Uskila kirjoitti: Otin kampuran ulos seiskapätkästä jolla on ajettu 26000 kilometriä. Olikin viimeimen hetki käsillä sillä takapään kammen poterossa oli kertyneenä melkoinen möykky.

Ps vaikka onkin öljynsuodatin, niin ei se jaksa pitää konetta puhtaana
Ihan mielenkiinnosta: onko kyse mineraaliöljystä vai mikä näitä koneita noin töhnää? Juuri avattiin 53 000 ajettu kone viritysprojektiin, ja osat kirkkaita, sanoisinpa kulumattomia kun esim. sylinterissä vielä hoonin jäljet selvästi jäljellä. Mutta kokoajan synteettisellä HD öljyllä ajettu.

Kuva

Kuva

Kuva
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ite olen tolla koneella ajanut noin 100 kilometriä ennen purkua, mutta näin entisen omistajan ja selvisi pari asiaa. Kone oli aukaistu noin 5000 kilometrin jälkeen ja vaihdettu länsilaakerit (Koyo) kampiakseliin ja kytkinlevyihin vaihdettu uudet kitkapinnat. Myöhemmin laturin vaihdon yhteydessä käytetty moottoria ilman laturia ja siinä yhteydessä suojana ollut kuituliina oli imeytynyt koneen sisään ja kaikkia riekaleita ei ollut saatu poistettua kun ei ole avattu konetta.

Kone on nyt purettu ja kasaus alkaa ensi viikolla >>>>> kuvat:

:think:

Ps seuraavaksi tulee purkuun noin 35000 kilometriä ajettu kone, mutta sen ajohistorian tiedän kun on ite ajettuja kilometrejä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Öljyllä saattaa olla melkoinen osuus puhtaana pysymisessä, toki siihen varmaan vaikuttaa mahdollinen ohipuhallus ja moni muu seikka esim. koneen lämpötila.

Juuri kun olen vannonut kalliin synteettisen öljyn nimiin sain lukea virikonetehtaan suosituksen; ensimmäiset öljyt tulee olla mineraaliöljyä -näillä ajetaan 500 km. Seuraavat sitten synteettisiä. Kai siinä mineraalissa on jotain sellaista mitä synteettisessä sitten ei ole. Tuskin nuo asiakkaan rahoja haluavat säästää.. :mrgreen:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Uralrane kirjoitti:Juuri kun olen vannonut kalliin synteettisen öljyn nimiin sain lukea virikonetehtaan suosituksen; ensimmäiset öljyt tulee olla mineraaliöljyä -näillä ajetaan 500 km. Seuraavat sitten synteettisiä. Kai siinä mineraalissa on jotain sellaista mitä synteettisessä sitten ei ole. Tuskin nuo asiakkaan rahoja haluavat säästää.. :mrgreen:
Niin tai mineraaliöljystä puuttuu just ne synteettisen öljyn edut. Öljy ei siis ala muodostaan mitään hi-tech "kalvoja" metalliosien ympärille ja osien hioutuminen tapahtuu nopeammin.
Kun sisäänajo nopeutuu niin ajallisesti sitä ylimääräistä hiomis saissea kulkee vähempi aikaa pitkin moottoria. Sit kun suurimman kikkareet on hioutunut niin sit liukkaat synteettiset kehiin.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Kootteri kirjoitti:Niin tai mineraaliöljystä puuttuu just ne synteettisen öljyn edut. Öljy ei siis ala muodostaan mitään hi-tech "kalvoja" metalliosien ympärille ja osien hioutuminen tapahtuu nopeammin.
Kun sisäänajo nopeutuu niin ajallisesti sitä ylimääräistä hiomis saissea kulkee vähempi aikaa pitkin moottoria. Sit kun suurimman kikkareet on hioutunut niin sit liukkaat synteettiset kehiin.
Kyllä tää oli ihan internetsin harhaa. Kävin tehtaan sivulla lukemassa ja käännöskukkanen oikeni. Ensimmäiset 50 mailia ekoilla öljyillä, seuraava vaihto 500 mailin kohdalla. Ja saa käyttää mineraalia, jos haluaa säästää. Ei oo pakko jos ei tahdo. :lol:

Foorumeille kun laitetaan lyhennelmiä ohjeista.. pitäis lukea tietty alkuperäiset. Eli vielä lippu korkealla synteettisille. Ehkäpä ostan halvempaa synteettistä ihan ensimmäiseen vaihtoon.. kierroksiakaan kun ei saa ohjeen mukaan nostaa kovin korkealle.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Uralrane kirjoitti:Kyllä tää oli ihan internetsin harhaa.
Harhaa tai ei, en ota kantaa. Joka tapauksessa aviation puolella aika yleinen moottorivalmistajien antama ohjeistus.

Ohessa Shellin aviation puolen tarinointia asiasta.
http://www.shell.com/global/products-se ... 71255.html
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Kun nyt painitaan tämmösten ikuisuuskysymyksien kanssa, niin tietääkö joku mitä yhteistä on v...tulla ja linkolevyllä?...

Kummassakaan ei oo mitään uutta, mutta molempia tekee mieli joskus vilkasta.....
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Uralrane kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: onko kyse mineraaliöljystä vai mikä näitä koneita noin töhnää? Juuri avattiin 53 000 ajettu kone viritysprojektiin, ja osat kirkkaita, sanoisinpa kulumattomia kun esim. sylinterissä vielä hoonin jäljet selvästi jäljellä. Mutta kokoajan synteettisellä HD öljyllä ajettu.
[/quote]

No menee vähä ohi aiheen, mutta mitähän tuossakin sitten viritellään. Nuo paskathan pitää pistää piilunpäreiks alle viiden kympin ja vaihella valtaosa noista kuvissa olevista kikkareista. Jotkut puhuu päivityspaketista jotkut virityspaketista.... mutta jos kyseessä olisi ural, niin uralisti sanois vaa iha reilusti, että siihe paskaa piti tehä remontti
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

metsuri Torkkelista kirjoitti:No menee vähä ohi aiheen, mutta mitähän tuossakin sitten viritellään. Nuo paskathan pitää pistää piilunpäreiks alle viiden kympin ja vaihella valtaosa noista kuvissa olevista kikkareista. Jotkut puhuu päivityspaketista jotkut virityspaketista.... mutta jos kyseessä olisi ural, niin uralisti sanois vaa iha reilusti, että siihe paskaa piti tehä remontti
Pistettiin pataan kuutioita lisää. Nuo kuvan osat on jo myyty etiäppäin ja joku toinen matkustelee niillä. ;-)
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Uralrane kirjoitti:Pistettiin pataan kuutioita lisää.
Onko moottorissa enää muuta HD osaa kuin lohko? Yleensä nuo kuutiolisäys kitit kun on muitten firmojen tekeleitä.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Tekee tehdas itsekin kittejä ja mörkömoottoreita, tosin Screamin Eagle brändin alla. Oma kitti on merkiltään S&S ja eipä siitä alkuperäisestä paljon jäänyt tähteeksi. Kolli painoi 58 kiloa. Sössössä on yleensä enemmän jerkkua kuin tehtaan vastaavissa, mikä nyt viripajan pirtaan sopineekin paremmin.

http://www.sscycle.com
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja stahanov »

kuinka usein Kssa pitäts linkolevyt putsailla
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 561
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Oma mielipide, samalla kun muuta isompaa remppaa. K pyörässä on useita heikkouksia ja ainakaan itse en ehjää konetta puhdistusta varten purkaisi. Täytyy muistaa etten itse aja kuin joitain satoja kilometrejä vuodessa.
K-750 M
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Onko olemassa joku esim tehtaan ohje kuinkausein nuo linkolevyt pitäis putsata Kssa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

stahanov kirjoitti:kuinka usein Kssa pitäts linkolevyt putsailla
Muistaakseni Uskila laittoi tänne jonnekin osioon huoltokirjasta tietoa että olisi 15000 km.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

asiantuntija kirjoitti:Oma mielipide, samalla kun muuta isompaa remppaa. K pyörässä on useita heikkouksia ja ainakaan itse en ehjää konetta puhdistusta varten purkaisi. Täytyy muistaa etten itse aja kuin joitain satoja kilometrejä vuodessa.
Moottori irti ja ennakoivahuolto moottorille, niin tietää moottorin todellisen kunnon?

Kun ennakoivan huollon tekee niin samalla vaihtelee tai työstää seuraavat osat.
1. Kampiakselin tarkistus tai kunnostaa.
2. Sylinterin/ männän välys 0,10mm.(jos pitää nopeutta 80 - 85km ja ajoa 250km + tankkaus + taas ajoa 250km...tankkaus)
3. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,20mm.
4. Männät jotain muuta kuin alkuperäistä, männänrenkaita vähemmäksi esim. 2mm + 2mm + 4mm tai 1,5mm + 1,5mm + 4mm.
5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
6. Venttiilit koneistaa ja setit niin että saadaan täysi hyöty.
7. Uralin öljypumppu, hammasrattaat 8mm ( koossa 6mm).
8. Isompi öljypohja, öljyntilavuus kasvaa tuplaksi.
9. Nopeampi perä niin kierrokset laskee.

Kaasuttimiksi riittää 301 ja laturia laakeroi 5000 - 10000 km välein.

Säännöllinen öljynvaihto auttaa moottorin kestoon.

Ajaa n.20000 km ja ennakoivahuolto uudestaan.

Muutamia kuvia: https://picasaweb.google.com/1008655460 ... montti2012
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

kmz.k750 kirjoitti:5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
Miksi jo valmiiksi liian isoja kanavia pitää edelleen kasvattaa?
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Kootteri kirjoitti:
kmz.k750 kirjoitti:5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
Miksi jo valmiiksi liian isoja kanavia pitää edelleen kasvattaa?
Varmaankin näin on mutta käytännössä todettu toisin, kanavien muotoilulla päästy parempiin kulkuihin ja kestävyyteen.
Liitteet
WP_20150722_029.jpg
WP_20150722_026.jpg
WP_20150722_025.jpg
WP_20150722_018.jpg
WP_20150722_011.jpg
Avatar
asiantuntija
500
500
Viestit: 561
Liittynyt: 30.08.2004 19:02
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja asiantuntija »

Varmasti oikeaa asiaa, mutta mielestäni läpikäyty kone näissä vehkeissä ei vielä paljon takaa kun osien laatu ja kovuudet on mitä sattuu. Menneinä vuosina tein k pyörän koneen varaosista ja mittasin töissä niistä kovuuksia mittalaitteilla jotkut olivat patarautaa ja toiset laadukasta materiaalia. Puhdistus ja tarkastus ei ole pahitteeksi jos aikoo enempi ajella.
K-750 M
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3673
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Pataraudan osuus on kasvamassapäin...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

kalkkuna kirjoitti:Pataraudan osuus on kasvamassapäin...
Ei ois pakko laittaa patarauta kampiakselia kun "muistas" huoltaa ajoissa tietyt osat, jos huoltaa niin muistaa laittaa tapit oikein päin.
Kuvassa tapin reijät sivulla kun pitäisi tappi asentaa niin että reijät ulkolaidalla...ei ole voitelu"täysin" pelannut ja pikkasen on kertynyt epäpuhtauksiakin vuosien varrella...

Ennen talvirallia kerkeää huoltaa hyvin...joulu- tammikuulla moottorit pöydälle...
Liitteet
WP_20150812_031.jpg
WP_20150812_021.jpg
WP_20150812_009.jpg
WP_20150812_006.jpg
WP_20150812_002.jpg
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

kmz.k750 kirjoitti:Muistaakseni Uskila laittoi tänne jonnekin osioon huoltokirjasta tietoa että olisi 15000 km.
Se olis nykyisessä kattilassa joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Eikä nyt voi sanoa että siinäkään tekniset oivallukset olis kovin edistyksellisiä. Toki hyvillä öljyillä ajellaan. Kampura on materiaaliltaan lämpökäsitelty 4140 Alloy Steel. Kovasti on tietty ajat muuttuneet, ennenvanhaan avattiin auton moottoreista kannet 100-150 tkm kohdalla ja tehtiin minimissään venttiilityöt. Sitä aiemmin vielä pikemminkin. Nykyvehkeillä ajetaan pitkiä huokosia availematta.. toki joku öljyruisku rinkelimersu avataan tarvittaessa. :mrgreen:

Mut kai ne halvemmatkin öljyt ovat kehittyneet? Metalli näissä nyt on mitä on. Varmaan vanhemmissa parempaa. Joku -80-90 luvun taite taisi olla heikoin ajankohta, ymmärrettävistä syistä. Onko se tuo töhkä vaan tuotetta epätäydellisestä palamisesta? :think:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Loiskelevyjen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Uralrane kirjoitti:Onko se tuo töhkä vaan tuotetta epätäydellisestä palamisesta? :think:
:mrgreen: Terve

Näyttäisi olevan Mazdan mäntää...

Kuva

Ps öljynsuodatin auttaisi asiaa lättäpäässä

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Vastaa Viestiin