Loiskelevyjen puhdistus
Loiskelevyjen puhdistus
Terve
Otin kampuran ulos seiskapätkästä jolla on ajettu 26000 kilometriä. Olikin viimeimen hetki käsillä sillä takapään kammen poterossa oli kertyneenä melkoinen möykky.
Ps vaikka onkin öljynsuodatin, niin ei se jaksa pitää konetta puhtaana
Otin kampuran ulos seiskapätkästä jolla on ajettu 26000 kilometriä. Olikin viimeimen hetki käsillä sillä takapään kammen poterossa oli kertyneenä melkoinen möykky.
Ps vaikka onkin öljynsuodatin, niin ei se jaksa pitää konetta puhtaana
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Moro .
Ihan manuaalisesti puhdistit vai liotitko jollain "myrkyllä " ensin .
Kaverilla oli joskus niin tukossa ettei saanu enään mitenkään putsattua.
Uudet laitettava.
Ihan manuaalisesti puhdistit vai liotitko jollain "myrkyllä " ensin .
Kaverilla oli joskus niin tukossa ettei saanu enään mitenkään putsattua.
Uudet laitettava.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Terve
Ihan mekaanista linkolevyjen hinkkaamista...
Ps polkupyörän pinnasta sai hyvän työkalun
Ihan mekaanista linkolevyjen hinkkaamista...
Ps polkupyörän pinnasta sai hyvän työkalun
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Moro .
Onpas aikasmoinen määrä tavaraa , kuuspätkän putsaus käy kyllä paremmin ku
saa levyt irti ainakin vanhemmista kempuroista . Menee vielä jonkin aikaa vastaaviin Km
ei ihan vielä vaikka sain 16. 10 . Ortopediltä luvan ajella , mikä öljynvaihto väli .
Onpas aikasmoinen määrä tavaraa , kuuspätkän putsaus käy kyllä paremmin ku
saa levyt irti ainakin vanhemmista kempuroista . Menee vielä jonkin aikaa vastaaviin Km
ei ihan vielä vaikka sain 16. 10 . Ortopediltä luvan ajella , mikä öljynvaihto väli .
Ural M-61 , Ural M-63
-
- 25
- Viestit: 31
- Liittynyt: 27.11.2009 20:04
Re: Loiskelevyjen puhdistus
tällästä löyty 17000 km ajetun Lättäpään sisuksista, linkopelleissä n 2mm kuraa ja kampuran runkolaakerin pesä oli murtunut... muuten ok. ei muuta kun kasaan ja kovaa menoa.
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Koopyörä-miesten talleissa havaittavissa liikehdintää...ettei vaa ois koopyörä-miehet menos ens elokuus Muurmanskin arctik ridersiin???
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Nyt asia on niin että joko kampiakseli ei kohdillaan tai runkolaakerin pesä on väljä lohkoon tai on tullut 17000 km aikana jostain syystä väljäksi?
Yleensä kampiakselin heitto tekee sen että särkee runkolaakerin pesän tai sitten pesä on lähtissään väljä lohkoon, neljä kiinnitysruuvia pitää kiinni pesää ja murtaa irti korvakkeet kun pesä "muljuaa" lohkossa.
Hyvä huomioida moottoria kasatessa? kun Muurmanskin arctik ridersiin käy tie...
Yleensä kampiakselin heitto tekee sen että särkee runkolaakerin pesän tai sitten pesä on lähtissään väljä lohkoon, neljä kiinnitysruuvia pitää kiinni pesää ja murtaa irti korvakkeet kun pesä "muljuaa" lohkossa.
Hyvä huomioida moottoria kasatessa? kun Muurmanskin arctik ridersiin käy tie...
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Ihan mielenkiinnosta: onko kyse mineraaliöljystä vai mikä näitä koneita noin töhnää? Juuri avattiin 53 000 ajettu kone viritysprojektiin, ja osat kirkkaita, sanoisinpa kulumattomia kun esim. sylinterissä vielä hoonin jäljet selvästi jäljellä. Mutta kokoajan synteettisellä HD öljyllä ajettu.Uskila kirjoitti: Otin kampuran ulos seiskapätkästä jolla on ajettu 26000 kilometriä. Olikin viimeimen hetki käsillä sillä takapään kammen poterossa oli kertyneenä melkoinen möykky.
Ps vaikka onkin öljynsuodatin, niin ei se jaksa pitää konetta puhtaana
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Terve
Ite olen tolla koneella ajanut noin 100 kilometriä ennen purkua, mutta näin entisen omistajan ja selvisi pari asiaa. Kone oli aukaistu noin 5000 kilometrin jälkeen ja vaihdettu länsilaakerit (Koyo) kampiakseliin ja kytkinlevyihin vaihdettu uudet kitkapinnat. Myöhemmin laturin vaihdon yhteydessä käytetty moottoria ilman laturia ja siinä yhteydessä suojana ollut kuituliina oli imeytynyt koneen sisään ja kaikkia riekaleita ei ollut saatu poistettua kun ei ole avattu konetta.
Kone on nyt purettu ja kasaus alkaa ensi viikolla >>>>> kuvat:
Ps seuraavaksi tulee purkuun noin 35000 kilometriä ajettu kone, mutta sen ajohistorian tiedän kun on ite ajettuja kilometrejä
Ite olen tolla koneella ajanut noin 100 kilometriä ennen purkua, mutta näin entisen omistajan ja selvisi pari asiaa. Kone oli aukaistu noin 5000 kilometrin jälkeen ja vaihdettu länsilaakerit (Koyo) kampiakseliin ja kytkinlevyihin vaihdettu uudet kitkapinnat. Myöhemmin laturin vaihdon yhteydessä käytetty moottoria ilman laturia ja siinä yhteydessä suojana ollut kuituliina oli imeytynyt koneen sisään ja kaikkia riekaleita ei ollut saatu poistettua kun ei ole avattu konetta.
Kone on nyt purettu ja kasaus alkaa ensi viikolla >>>>> kuvat:
Ps seuraavaksi tulee purkuun noin 35000 kilometriä ajettu kone, mutta sen ajohistorian tiedän kun on ite ajettuja kilometrejä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Öljyllä saattaa olla melkoinen osuus puhtaana pysymisessä, toki siihen varmaan vaikuttaa mahdollinen ohipuhallus ja moni muu seikka esim. koneen lämpötila.
Juuri kun olen vannonut kalliin synteettisen öljyn nimiin sain lukea virikonetehtaan suosituksen; ensimmäiset öljyt tulee olla mineraaliöljyä -näillä ajetaan 500 km. Seuraavat sitten synteettisiä. Kai siinä mineraalissa on jotain sellaista mitä synteettisessä sitten ei ole. Tuskin nuo asiakkaan rahoja haluavat säästää..
Juuri kun olen vannonut kalliin synteettisen öljyn nimiin sain lukea virikonetehtaan suosituksen; ensimmäiset öljyt tulee olla mineraaliöljyä -näillä ajetaan 500 km. Seuraavat sitten synteettisiä. Kai siinä mineraalissa on jotain sellaista mitä synteettisessä sitten ei ole. Tuskin nuo asiakkaan rahoja haluavat säästää..
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Niin tai mineraaliöljystä puuttuu just ne synteettisen öljyn edut. Öljy ei siis ala muodostaan mitään hi-tech "kalvoja" metalliosien ympärille ja osien hioutuminen tapahtuu nopeammin.Uralrane kirjoitti:Juuri kun olen vannonut kalliin synteettisen öljyn nimiin sain lukea virikonetehtaan suosituksen; ensimmäiset öljyt tulee olla mineraaliöljyä -näillä ajetaan 500 km. Seuraavat sitten synteettisiä. Kai siinä mineraalissa on jotain sellaista mitä synteettisessä sitten ei ole. Tuskin nuo asiakkaan rahoja haluavat säästää..
Kun sisäänajo nopeutuu niin ajallisesti sitä ylimääräistä hiomis saissea kulkee vähempi aikaa pitkin moottoria. Sit kun suurimman kikkareet on hioutunut niin sit liukkaat synteettiset kehiin.
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Kyllä tää oli ihan internetsin harhaa. Kävin tehtaan sivulla lukemassa ja käännöskukkanen oikeni. Ensimmäiset 50 mailia ekoilla öljyillä, seuraava vaihto 500 mailin kohdalla. Ja saa käyttää mineraalia, jos haluaa säästää. Ei oo pakko jos ei tahdo.Kootteri kirjoitti:Niin tai mineraaliöljystä puuttuu just ne synteettisen öljyn edut. Öljy ei siis ala muodostaan mitään hi-tech "kalvoja" metalliosien ympärille ja osien hioutuminen tapahtuu nopeammin.
Kun sisäänajo nopeutuu niin ajallisesti sitä ylimääräistä hiomis saissea kulkee vähempi aikaa pitkin moottoria. Sit kun suurimman kikkareet on hioutunut niin sit liukkaat synteettiset kehiin.
Foorumeille kun laitetaan lyhennelmiä ohjeista.. pitäis lukea tietty alkuperäiset. Eli vielä lippu korkealla synteettisille. Ehkäpä ostan halvempaa synteettistä ihan ensimmäiseen vaihtoon.. kierroksiakaan kun ei saa ohjeen mukaan nostaa kovin korkealle.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Harhaa tai ei, en ota kantaa. Joka tapauksessa aviation puolella aika yleinen moottorivalmistajien antama ohjeistus.Uralrane kirjoitti:Kyllä tää oli ihan internetsin harhaa.
Ohessa Shellin aviation puolen tarinointia asiasta.
http://www.shell.com/global/products-se ... 71255.html
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Kun nyt painitaan tämmösten ikuisuuskysymyksien kanssa, niin tietääkö joku mitä yhteistä on v...tulla ja linkolevyllä?...
Kummassakaan ei oo mitään uutta, mutta molempia tekee mieli joskus vilkasta.....
Kummassakaan ei oo mitään uutta, mutta molempia tekee mieli joskus vilkasta.....
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Loiskelevyjen puhdistus
[/quote]Uralrane kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: onko kyse mineraaliöljystä vai mikä näitä koneita noin töhnää? Juuri avattiin 53 000 ajettu kone viritysprojektiin, ja osat kirkkaita, sanoisinpa kulumattomia kun esim. sylinterissä vielä hoonin jäljet selvästi jäljellä. Mutta kokoajan synteettisellä HD öljyllä ajettu.
No menee vähä ohi aiheen, mutta mitähän tuossakin sitten viritellään. Nuo paskathan pitää pistää piilunpäreiks alle viiden kympin ja vaihella valtaosa noista kuvissa olevista kikkareista. Jotkut puhuu päivityspaketista jotkut virityspaketista.... mutta jos kyseessä olisi ural, niin uralisti sanois vaa iha reilusti, että siihe paskaa piti tehä remontti
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Pistettiin pataan kuutioita lisää. Nuo kuvan osat on jo myyty etiäppäin ja joku toinen matkustelee niillä.metsuri Torkkelista kirjoitti:No menee vähä ohi aiheen, mutta mitähän tuossakin sitten viritellään. Nuo paskathan pitää pistää piilunpäreiks alle viiden kympin ja vaihella valtaosa noista kuvissa olevista kikkareista. Jotkut puhuu päivityspaketista jotkut virityspaketista.... mutta jos kyseessä olisi ural, niin uralisti sanois vaa iha reilusti, että siihe paskaa piti tehä remontti
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Onko moottorissa enää muuta HD osaa kuin lohko? Yleensä nuo kuutiolisäys kitit kun on muitten firmojen tekeleitä.Uralrane kirjoitti:Pistettiin pataan kuutioita lisää.
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Tekee tehdas itsekin kittejä ja mörkömoottoreita, tosin Screamin Eagle brändin alla. Oma kitti on merkiltään S&S ja eipä siitä alkuperäisestä paljon jäänyt tähteeksi. Kolli painoi 58 kiloa. Sössössä on yleensä enemmän jerkkua kuin tehtaan vastaavissa, mikä nyt viripajan pirtaan sopineekin paremmin.
http://www.sscycle.com
http://www.sscycle.com
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
kuinka usein Kssa pitäts linkolevyt putsailla
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Oma mielipide, samalla kun muuta isompaa remppaa. K pyörässä on useita heikkouksia ja ainakaan itse en ehjää konetta puhdistusta varten purkaisi. Täytyy muistaa etten itse aja kuin joitain satoja kilometrejä vuodessa.
K-750 M
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Onko olemassa joku esim tehtaan ohje kuinkausein nuo linkolevyt pitäis putsata Kssa
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Muistaakseni Uskila laittoi tänne jonnekin osioon huoltokirjasta tietoa että olisi 15000 km.stahanov kirjoitti:kuinka usein Kssa pitäts linkolevyt putsailla
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Moottori irti ja ennakoivahuolto moottorille, niin tietää moottorin todellisen kunnon?asiantuntija kirjoitti:Oma mielipide, samalla kun muuta isompaa remppaa. K pyörässä on useita heikkouksia ja ainakaan itse en ehjää konetta puhdistusta varten purkaisi. Täytyy muistaa etten itse aja kuin joitain satoja kilometrejä vuodessa.
Kun ennakoivan huollon tekee niin samalla vaihtelee tai työstää seuraavat osat.
1. Kampiakselin tarkistus tai kunnostaa.
2. Sylinterin/ männän välys 0,10mm.(jos pitää nopeutta 80 - 85km ja ajoa 250km + tankkaus + taas ajoa 250km...tankkaus)
3. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,20mm.
4. Männät jotain muuta kuin alkuperäistä, männänrenkaita vähemmäksi esim. 2mm + 2mm + 4mm tai 1,5mm + 1,5mm + 4mm.
5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
6. Venttiilit koneistaa ja setit niin että saadaan täysi hyöty.
7. Uralin öljypumppu, hammasrattaat 8mm ( koossa 6mm).
8. Isompi öljypohja, öljyntilavuus kasvaa tuplaksi.
9. Nopeampi perä niin kierrokset laskee.
Kaasuttimiksi riittää 301 ja laturia laakeroi 5000 - 10000 km välein.
Säännöllinen öljynvaihto auttaa moottorin kestoon.
Ajaa n.20000 km ja ennakoivahuolto uudestaan.
Muutamia kuvia: https://picasaweb.google.com/1008655460 ... montti2012
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Miksi jo valmiiksi liian isoja kanavia pitää edelleen kasvattaa?kmz.k750 kirjoitti:5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Varmaankin näin on mutta käytännössä todettu toisin, kanavien muotoilulla päästy parempiin kulkuihin ja kestävyyteen.Kootteri kirjoitti:Miksi jo valmiiksi liian isoja kanavia pitää edelleen kasvattaa?kmz.k750 kirjoitti:5. Sylinterin aukoista turhat röysteet pois (aukkoja isommaksi n. 3 -5mm) ja ohjurien päät kokonaan pois.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Varmasti oikeaa asiaa, mutta mielestäni läpikäyty kone näissä vehkeissä ei vielä paljon takaa kun osien laatu ja kovuudet on mitä sattuu. Menneinä vuosina tein k pyörän koneen varaosista ja mittasin töissä niistä kovuuksia mittalaitteilla jotkut olivat patarautaa ja toiset laadukasta materiaalia. Puhdistus ja tarkastus ei ole pahitteeksi jos aikoo enempi ajella.
K-750 M
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Pataraudan osuus on kasvamassapäin...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Ei ois pakko laittaa patarauta kampiakselia kun "muistas" huoltaa ajoissa tietyt osat, jos huoltaa niin muistaa laittaa tapit oikein päin.kalkkuna kirjoitti:Pataraudan osuus on kasvamassapäin...
Kuvassa tapin reijät sivulla kun pitäisi tappi asentaa niin että reijät ulkolaidalla...ei ole voitelu"täysin" pelannut ja pikkasen on kertynyt epäpuhtauksiakin vuosien varrella...
Ennen talvirallia kerkeää huoltaa hyvin...joulu- tammikuulla moottorit pöydälle...
Re: Loiskelevyjen puhdistus
Se olis nykyisessä kattilassa joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Eikä nyt voi sanoa että siinäkään tekniset oivallukset olis kovin edistyksellisiä. Toki hyvillä öljyillä ajellaan. Kampura on materiaaliltaan lämpökäsitelty 4140 Alloy Steel. Kovasti on tietty ajat muuttuneet, ennenvanhaan avattiin auton moottoreista kannet 100-150 tkm kohdalla ja tehtiin minimissään venttiilityöt. Sitä aiemmin vielä pikemminkin. Nykyvehkeillä ajetaan pitkiä huokosia availematta.. toki joku öljyruisku rinkelimersu avataan tarvittaessa.kmz.k750 kirjoitti:Muistaakseni Uskila laittoi tänne jonnekin osioon huoltokirjasta tietoa että olisi 15000 km.
Mut kai ne halvemmatkin öljyt ovat kehittyneet? Metalli näissä nyt on mitä on. Varmaan vanhemmissa parempaa. Joku -80-90 luvun taite taisi olla heikoin ajankohta, ymmärrettävistä syistä. Onko se tuo töhkä vaan tuotetta epätäydellisestä palamisesta?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Loiskelevyjen puhdistus
TerveUralrane kirjoitti:Onko se tuo töhkä vaan tuotetta epätäydellisestä palamisesta?
Näyttäisi olevan Mazdan mäntää...
Ps öljynsuodatin auttaisi asiaa lättäpäässä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video