Jakopään ajoitus?
Jakopään ajoitus?
Ongelma on, Uskilan kuvien mukaan ajoitus olis , et kampiakselin kiilaura oikealle ja nokan vasemmalle. Jos laitan niin, ei ajoitusmerkki o kohillaan eikä sytkän säätö riitä. Jos taas merkkiin, niin nokan ajoitus pielessä?
- Liitteet
-
- WP_20150824_007.jpg (1.29 MiB) Katsottu 9478 kertaa
-
- WP_20150824_006.jpg (1.25 MiB) Katsottu 9478 kertaa
-
- WP_20150824_002.jpg (1.27 MiB) Katsottu 9478 kertaa
Re: Jakopään ajoitus?
Terve
1. Männät yläkuolokohdassa.
2. Jakomerkki kohdallaan.
3. Ajoitusmerkki vauhtipyörällä.
Nuo kaikki pitää olla kohdallaan!
Ps sitä sytkää voi sitten viilata myöhemmin kohdalleen
1. Männät yläkuolokohdassa.
2. Jakomerkki kohdallaan.
3. Ajoitusmerkki vauhtipyörällä.
Nuo kaikki pitää olla kohdallaan!
Ps sitä sytkää voi sitten viilata myöhemmin kohdalleen
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Jakopään ajoitus?
Niin jos laitan männät yläkk on vauhtipyörän merkki kyl kohallaan. mut jos laitan noi rattaan merkit kohilleen niin noitten kuvien mukaan nokan ajoitus on pielessä.
Re: Jakopään ajoitus?
Niinhän sen pitäis olla että kiilat vaakatasossa , kampura oik. (klo 15) ja nokka vas.(klo 21)..jos tarkoitat vauhtipyörän ajoitusmerkkejä, niin ne voi olla missä sattuu..mutta jos olet tarkistanut että ykk. merkki on tosiaan männän ykk. niin loput saa sitten mitattua. Nokka-akselin pään keskipakois säätimen/(ajoituskuppi), lukitus urat on joskus jyrsitty niin tuntumalla ettei säädöt riitä kun irrottamalla ajoituskupista se lukitusosa ja juottamalla uuteen paikkaan tai poistamalla koko lukitusosa kupista ja laittamalla kuppin alle korotusholkki ja vahva aluslevy ruuville ja sitten kiristää kuppi vaan oikeaan asemaan..keskipakoissäätimeen on joskus leikattu laserilla uusi lukituslevy oikeaan kulmaan..tai sitten vaan jyrsitty pohjalevyihin niin paljon säätötilaa että riittää. Lähtökohtaisesti kaikki voi olla pielessä, mutta harvemmin on nuo akseleiden ja rattaiden kiilaurien paikat....
Re: Jakopään ajoitus?
mäntä on ykk ja merkki on kohillaan vauhtipyörässä. kuvat on otettu niin. mut kumpaan luotan rattaiden merkkeihin vai uskilan kuviin nokkaakselin asennosta?
Re: Jakopään ajoitus?
Moro.
Ei ole merkit kohdillaan hampaan verran sivussa.
Kiilaat ei ole klo 15 eikä klo 21 .
Ainakaan jos kuvaa katsoo.sehän riittää ettei sytkä pelaa.
Ei ole merkit kohdillaan hampaan verran sivussa.
Kiilaat ei ole klo 15 eikä klo 21 .
Ainakaan jos kuvaa katsoo.sehän riittää ettei sytkä pelaa.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Jakopään ajoitus?
No saattaa olla et oli vähän liikahtanu. mut kun akselia vähän kääntää kiilauran kello 3:n on nokan kiila kello 9. mut rattaan merkit ei o kohillaan kuten huomaat.
Re: Jakopään ajoitus?
Rattaissa olevien merkkien paikat on näin..
Kampuran ratas:
Kiilauran keskeltä kampuran keskilinjaa myöten osuvan suoran päässä olevasta hampaasta(klo 15) 7 hammasta vastapäivään on rattaan merkki.
Nokan ratas:
kiilauran keskeltä(klo 21) nokan keskiönkautta ajoitustapin keskiön kautta kulkevan suoran päissä olevien "hammaspohjien" suhteen. Myötäpäivään 11 HAMMASTA ja merkki seuraavassa hammaspohjassa, vastapäivään 13 HAMMASTA ja seuraavassa hammaspohjassa..
saatko tuosta selvän..vai tarviitko kuvaa...
Kampuran ratas:
Kiilauran keskeltä kampuran keskilinjaa myöten osuvan suoran päässä olevasta hampaasta(klo 15) 7 hammasta vastapäivään on rattaan merkki.
Nokan ratas:
kiilauran keskeltä(klo 21) nokan keskiönkautta ajoitustapin keskiön kautta kulkevan suoran päissä olevien "hammaspohjien" suhteen. Myötäpäivään 11 HAMMASTA ja merkki seuraavassa hammaspohjassa, vastapäivään 13 HAMMASTA ja seuraavassa hammaspohjassa..
saatko tuosta selvän..vai tarviitko kuvaa...
Re: Jakopään ajoitus?
Kävin ottamassa uudet kuvat, missä vahtipyörän merkki kohillaan. Mut joku mättää jakopäässä
Re: Jakopään ajoitus?
Moro.
Onko vaikeeta kääntää nokan ratasta yhden hampaan verran myötäpäivään jollon merkit menee kohdilleen
Turhaan niitä alvariinsa samasta kohdasta kuvaat ei ne saa sytkää kohdilleen. Siirrä ja kato mitä tapahtuu yritä edes .
Vaikeuksien kautta voittoon, töitä se on muillakin välillä teettäny
Onko vaikeeta kääntää nokan ratasta yhden hampaan verran myötäpäivään jollon merkit menee kohdilleen
Turhaan niitä alvariinsa samasta kohdasta kuvaat ei ne saa sytkää kohdilleen. Siirrä ja kato mitä tapahtuu yritä edes .
Vaikeuksien kautta voittoon, töitä se on muillakin välillä teettäny
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Jakopään ajoitus?
Täs keljulle kuva, missä rattaan merkit kohillaan. Eikä kiilaura o mun silmääni lähelläkään klo 21.
- Liitteet
-
- kiilaura.jpg (1.43 MiB) Katsottu 9419 kertaa
Re: Jakopään ajoitus?
Nyt kun kerran olet todennut että kiilaurat ei ole kohdillaan voisit koitta asettaa rattaat niin että kiilaurat on niin kuin ne pitää olla.
Re: Jakopään ajoitus?
Moro.
No koetitko kuinka sytkä ? Menikö kohdilleen .
Mulla siis Ural M-63 kiilaurat oli missä oli kellolla mutta vaati hampaissa merkit kohdakkain sitten rupes saamaan sytkän kohdilleen.
No koetitko kuinka sytkä ? Menikö kohdilleen .
Mulla siis Ural M-63 kiilaurat oli missä oli kellolla mutta vaati hampaissa merkit kohdakkain sitten rupes saamaan sytkän kohdilleen.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Jakopään ajoitus?
Niin, kysymyshän olikin alunperin nokkaakselin ajoituksesta, mikä ei ole Uskilan kuvien mukainen. Eli väännän rautalangasta keljulle. Jos laitan nokan ja kampiakselin kiilaurat uskilan kuvan mukaisesti, ei rattaiden merkit osu kohdalleen. eli kysyin , kummin laitan merkit vai kuva.
Re: Jakopään ajoitus?
Moro.
Minä laitaisin merkit näin ja ihan sama missä nokkaakselin kiila näyttää.
Sitten tarkistaisin vauhtipyörän yläkuolokohdan merkin ja tulppa pois männänpäälle ruuvari ja kieputus näkee onko yläkuolokohta .
Sitten minkälaisen keskipakosäätimen laitat , itelle Uralissa
jouduin kärkiväliä isontaan jotta sytkänsäätö onnistu 0,6.
Ohessa muutama kuva toisessa ei kiila ura ole klo 21 , mutta silti sytkän kiinnitys nättäs olevan samassa asennossa. Hampaan merkit kuvan mukaisesti. Ei se voi olla niin vaikeeta...
Minä laitaisin merkit näin ja ihan sama missä nokkaakselin kiila näyttää.
Sitten tarkistaisin vauhtipyörän yläkuolokohdan merkin ja tulppa pois männänpäälle ruuvari ja kieputus näkee onko yläkuolokohta .
Sitten minkälaisen keskipakosäätimen laitat , itelle Uralissa
jouduin kärkiväliä isontaan jotta sytkänsäätö onnistu 0,6.
Ohessa muutama kuva toisessa ei kiila ura ole klo 21 , mutta silti sytkän kiinnitys nättäs olevan samassa asennossa. Hampaan merkit kuvan mukaisesti. Ei se voi olla niin vaikeeta...
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Jakopään ajoitus?
No..tässä on hieman epäselvästi sössötetty tarkistuskeino, jos ei nyt ole astelevyjä tms. apuvälineitä käytössä.
-jos koneessa on 15mm dia. sytkän tarkistusreikä lohkossa, niin siirrä ykk. merkki aukon alareunaan (huom. siirretään aina koneen pyörimissuuntaan)
-raapusta merkki aukon yläreunaan
-siirrä uusi merkki taas aukon alareunaa ja tee uusi merkki yläreunaan, jatka näin kunnes on 13 merkkiä tehty.
-laita koneen vas. puolen imuventtiilin välys nollaan,(tässä mittauksessa ei tarvitse) tai jos ei ole kansia paikallaan niin laita heittokello tms. mittalaite suoraan nostajaa ,niin että pystyt mittaamaan koska nostaja on niin ulkona (max. nosto) kun tulee.
-kierrä moottori asentoon jossa ko. imunostaja on nostamassa ja aseta ykk. merkki aukon alareunaan.(nostaja ei nosta vielä ykk:ssa mutta alkaa nostaa kohta)
-kierrä konetta oikeaan pyörimissuuntaan ja kun 13 merkkiä (13 kpl 15mm dia. aukon mittaa) on kierretty niin imuventtiili saavuttaa max. noston, siis silloin ei enää nostaja ylemmäs nouse.
--Tämä on aika karkea mittaus,ja tietysti nokan eri modifikaatiot ja kuluneisuus jne. hieman muuttaa tulosta, mutta tuolla Centillä se kulkee..
-jos koneessa on 15mm dia. sytkän tarkistusreikä lohkossa, niin siirrä ykk. merkki aukon alareunaan (huom. siirretään aina koneen pyörimissuuntaan)
-raapusta merkki aukon yläreunaan
-siirrä uusi merkki taas aukon alareunaa ja tee uusi merkki yläreunaan, jatka näin kunnes on 13 merkkiä tehty.
-laita koneen vas. puolen imuventtiilin välys nollaan,(tässä mittauksessa ei tarvitse) tai jos ei ole kansia paikallaan niin laita heittokello tms. mittalaite suoraan nostajaa ,niin että pystyt mittaamaan koska nostaja on niin ulkona (max. nosto) kun tulee.
-kierrä moottori asentoon jossa ko. imunostaja on nostamassa ja aseta ykk. merkki aukon alareunaan.(nostaja ei nosta vielä ykk:ssa mutta alkaa nostaa kohta)
-kierrä konetta oikeaan pyörimissuuntaan ja kun 13 merkkiä (13 kpl 15mm dia. aukon mittaa) on kierretty niin imuventtiili saavuttaa max. noston, siis silloin ei enää nostaja ylemmäs nouse.
--Tämä on aika karkea mittaus,ja tietysti nokan eri modifikaatiot ja kuluneisuus jne. hieman muuttaa tulosta, mutta tuolla Centillä se kulkee..
Viimeksi muokannut MATTI, 24.08.2015 14:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Jakopään ajoitus?
Onko näillä rattailla kone joskus toiminut?
Vai onko nämä nyt jostain miljoonalaatikosta kaivettu sekapari missä Igorin votkatoleranssit on mennyt keskenään just vastakkaisiin suuntiin?
Vai onko nämä nyt jostain miljoonalaatikosta kaivettu sekapari missä Igorin votkatoleranssit on mennyt keskenään just vastakkaisiin suuntiin?
Re: Jakopään ajoitus?
Laitetaan wanhaa tarinaa, jos asiaan haluaa enempi paneutua..
e: Nokka-akseli SV
Ilmoita tämä viesti
Lainaa
ViestiKirjoittaja MATTI » Pe Heinä 05, 2013 7:26 pm
Terve
Tuo piirros aiheuttaa päänsärkyä...mutta jos mittauksissa max.nosto on sen 114 niin ei siitä mitään voi vähentää..tuskin tuon nokan huippu on niin "tasainen" että se max. noston asteet olisi +/-4.5* ????? Tuo cent.114 on mielestäni vähemmän vääntävän koneen lukemaa, mutta onkohan täytös jotenkin niin huono (no puristustakaan ei alkujaan juurikaan ole) että tuolla on saavutettu jotain tai kompensoitu jotain puutetta. Kumminkin kierroskoneisessa wanhassa -70 luvun autossa oli tuollaisia 112* lukemia esim. Fiat Twincam. ja olen sellaiseen muuttanut säädettävillä nokkapyörillä max. noston 108 asteesen ja se muutti koneen käyttäytymistä leppoisampaan vääntävämpään suuntaan. Taasen noissa esim. moottoreissa oli tuo täytöspuoli kyllä tosi hyvin jo rakenteellisesti hoidettu...
Lainaan tästä aiheesta olevaa aika selventävää kirjoitusta, mikä onkin varmaan jo tuytua asiaa kaikille...
Nokka-akselin mittaaminen ja ajoittaminen, yleistä
mittaamalla nokka-akselisi saat ajoitettua minkä tahansa nokan
imu = intake
pako = exhaust
ykk = yläkuolokohta
akk = alakuolokohta
degrees = asteet
HUOM! kaikien mittausten onnistumisen pohjana on ennen mittausten aloittamista oikein merkitty yläkuolokohdan eli ykk:n merkki
tarkista se esim lohkotasoon kiinnitetyn stopparin, astelevyn ja mittakellon avulla merkitsemällä ylös asteet esim 1,0mm ennen ja jälkeen ykk:n = siinä puolivälissä on tarkka ykk
kannattaisi jo lohko kasattuna tehdä kunnollinen kiinteä ykk:n merkki ennen kannen asennusta
kiinnitä mittaus alussa ja lopussa ykk:hon
tarkita ykk:n merkki myös uudelleen mittauksen jälkeen jos se ei ole kiinteä
tarkista myös että astelevy ei ole liikahtanut mittauksen aikana
(tarkistat siis ettei osoitin ole esim vahingossa siirtynyt/taipunut jos käsi on osunut siihen tai astelevy liikahtanut kampiakselin päässä mittauksen aikana)
hydraulinokkia ajoitettaessa tulisi saada hydroelementti lukittua ajoituksen ajaksi
esim
käytä mekaanista nostajaa jos se on mitoiltaan samanlainen (esim Opel CIH) tai lukitse esim hitsipisteellä vanha hydroelementti mittauksen ajaksi
tai kehitä muu tapa
tietenkin poistat lukitun/mekaanisen nostajan ennen käynnistystä jos nokka on hydraulisille välyksentasaimille eli hydroille tarkoitettu
mittausten aika pyöritä vain moottorin pyörimissuuntaan sillä muuten hihna/ketjuvälys hämää
yleensä nokka kannattaa mitata esim 0,1mm nostolla koska sillä tai lähellä sitä olevalla arvolla ilmoitetaan lähes kaikkien virotysnokka-akselivalmistajien nokkien asteluku
näitä asteita kutsutaan "advertised degrees" -asteiksi koska niillä asteiila nokkia kutsutaan/mainostetaan/ostetaan
(jos yrittää mitata asteita heti siitä kun venttiili liikahtaa tulee kaikista nokista, varsinkin mekaanisista, muka 300-400asteisia koska saattorampit varsinaiselle rampille hämäävät)
eli kun mittakello alkaa liikkua katsot koska venttiili on auennut 0,1mm noston verran ja asteluku ylös
sitten taas se asteluku ylös milloin on venttiili 0,1mm päässä menossa kiinni
-----
samalla mittaustavalla voit mitata asteet 1,0mm nostolla
tai
mitata lähinnä USA:ssa käytössä olevat asteet 0.050" nostolla (n 1,3mm nostolla)
nämä kuvaavat paremmin nokan kireyttä ja ramppeja ja antavat paremmin arvoja pakosarjan mitoitukseen jne
siis kokenut virittäjä valitsee nokkansa näiden eikä advertised asteiden mukaan jos arvot vain ovat saatavissa
(jos ei ole täytyy ne itse nokasta mitata)
ylensä 1,0mm nostolla/0.050" nostolla asteita on n 40-60 vähemmän kuin 0,1mm nostolla mitattuna
nämä 1,0mm tai 0.050" nostolla olevat asteet ilmoitetaan yleensä suluissa ns advertised degrees -asteiden lisäksi
jos nokassa on 0,1mm asteita vähän suhteessa 1,0 mm/0.050" asteisiin
esim nokka 1
300astetta @ 0,1mm, nosto 12,0mm (260astetta @ 1,0mm)
tämä nokka on uudenaikaisempi ja kireämpiramppinen
kuin äkkiä samanlaiselta näyttävä
esim nokka 2
jossa asteita on 300ast @ 0,1mm /nosto 12,0mm (240ast @ 1,0mm)
koska ns tehollisia asteita (eli 1,0mm/0.050" nostolla mitattuja asteita) on ensinmainitussa enemmän on se nokka myös vetoalueeltaan kireämpi näistä kahdesta
kireämpi ramppi tarkoittaa myös sitä että esimerkkinokka 1 vaatii jäykemmät venttiilinjouset kuin esimerkkinokka 2
-------
nokan keskilinja eli centerline on tarkin ajoitusarvo
tällöin ei tarvitse tietää tehtaan ajoitusarvoista välttämättä mitään:
mittaat centerlinet imusta ja paosta ja päättelet mihin suuntaan kääntää nokkaa ja kuinka paljon
nokan keskilinjan eli centerline voit laskea joko 0,1mm noston asteista tai 1,0mm noston asteista (jälkimmäinen on tarkempi)
keskilinja on tietenkin em arvojen puolivälissä
koska ykk tai akk mahtuu matkalle on laskeminen hieman mutkikkaampaa mutta laske puoliväli vaikka ihan astelevyltä
ts jos imu aukeaa 0,1mm verran 40 ast ennen ykk
ja sulkeutuu 0,1mm päähän 70 ast jälkeen akk
on
välillä 40 + 180 + 70 astetta = 290astetta
eli
nokka on 290 asteinen mitattuna 0,1mm nostolla
imun "puoliväli" = imun keskilinja = imun cebterline on tietenkin 290/2=145astetta kummastakin suunnasta
eli
lähestyttäessä noston alusta 40 astetta ykk:hon ja ykk:sta vielä 105 astetta lisää pyörimisuuntaan
eli
105ast jälkeen yläkuolokohdan
eli
imunokan centerline on esimerkissä 105 astetta suhteessa yläkuolokohtaan (=ykk:hon)
tämä arvo on yleensä tapana ilmoittaa nokan ajoituksesta
-----
ajoitus centerlineistä:
yleensä nokka laitetaan siten että imussa ja paossa on sama centerline jolloin nokka on "straight up"
esim imu 108, pako 108
tai sitten nokkaa aikaistetaan 2, 4 tai 6 astetta (aikaistaminen lisää vääntöä mutta laskee huipputehoa)
esim sama nokka 4 astetta aikaistettuna eli "4 degrees advanced":
imu 104, pako 112
nokkien välisen kulman saat laskemalla intake ja exhaust centerlinet yhteen ja jakamalla kahdella:
esim nokassa 104+112=216 216/2=108 on nokkien välinen kulma
nokkien völinen kulma ei tietenkään 1 nokkaisessa muutu nokkaa ajoitettaessa vaan se on siihen kiinteästi nokkatehtaalla koneistettu
jos nokkia on kaksi niitä voidaan siirtää toisistaan riippumatta
silloin vääntöä saa laittamalla centerlinet esim:
imu 110, pako 110
max tehoa saa laittamalla nokat esim:
imu 106, pako 106
tuplanokkaisissahan nokkia ajoitettaessa samalla muuttuu nokkien välinen kulma
se lasketaan samalla tavalla
esimerkin 2 nokkainen:
106+106=212 212/2=106 on nokkien välinen kulma jos ajoitettu intake canterline 106 ja exhaust centerline 106
HUOM! nokan centerline ei välttämättä ole sama kuin max noston kohta koska nokka voi olla epäsymmetrinen, varsinkin laahainvipumoottoreissa esim opel ohc 8v, ford ohc
-----
jotkut nokkavalmistajat antavat myös ajoitusarvon max nostosta = "max lift"
koska se on tavallaan helpompi/nopeampi mitata:
asteet ylös 0,1mm ennen ja jälkeen max noston ja siinä puolivälissä on max nosto
tarkista siis nokkakortista ennen ajoitusta onko ajoitusarvo "intake centerline" vai "intake max lift"
------
nokan ajoituksen mittaamisen selvittäminen nopeasti/lyhyesti on vaikea juttu mutta toivottavasti sait selvää
LÄHDE ON PROSRTEET JA USKALSIN TÄMÄN TÄNNE LAITTAA KOSKA ON NETTIIN AIKOINAAN MUUTENKIN LAITETTU.
e: Nokka-akseli SV
Ilmoita tämä viesti
Lainaa
ViestiKirjoittaja MATTI » Pe Heinä 05, 2013 7:26 pm
Terve
Tuo piirros aiheuttaa päänsärkyä...mutta jos mittauksissa max.nosto on sen 114 niin ei siitä mitään voi vähentää..tuskin tuon nokan huippu on niin "tasainen" että se max. noston asteet olisi +/-4.5* ????? Tuo cent.114 on mielestäni vähemmän vääntävän koneen lukemaa, mutta onkohan täytös jotenkin niin huono (no puristustakaan ei alkujaan juurikaan ole) että tuolla on saavutettu jotain tai kompensoitu jotain puutetta. Kumminkin kierroskoneisessa wanhassa -70 luvun autossa oli tuollaisia 112* lukemia esim. Fiat Twincam. ja olen sellaiseen muuttanut säädettävillä nokkapyörillä max. noston 108 asteesen ja se muutti koneen käyttäytymistä leppoisampaan vääntävämpään suuntaan. Taasen noissa esim. moottoreissa oli tuo täytöspuoli kyllä tosi hyvin jo rakenteellisesti hoidettu...
Lainaan tästä aiheesta olevaa aika selventävää kirjoitusta, mikä onkin varmaan jo tuytua asiaa kaikille...
Nokka-akselin mittaaminen ja ajoittaminen, yleistä
mittaamalla nokka-akselisi saat ajoitettua minkä tahansa nokan
imu = intake
pako = exhaust
ykk = yläkuolokohta
akk = alakuolokohta
degrees = asteet
HUOM! kaikien mittausten onnistumisen pohjana on ennen mittausten aloittamista oikein merkitty yläkuolokohdan eli ykk:n merkki
tarkista se esim lohkotasoon kiinnitetyn stopparin, astelevyn ja mittakellon avulla merkitsemällä ylös asteet esim 1,0mm ennen ja jälkeen ykk:n = siinä puolivälissä on tarkka ykk
kannattaisi jo lohko kasattuna tehdä kunnollinen kiinteä ykk:n merkki ennen kannen asennusta
kiinnitä mittaus alussa ja lopussa ykk:hon
tarkita ykk:n merkki myös uudelleen mittauksen jälkeen jos se ei ole kiinteä
tarkista myös että astelevy ei ole liikahtanut mittauksen aikana
(tarkistat siis ettei osoitin ole esim vahingossa siirtynyt/taipunut jos käsi on osunut siihen tai astelevy liikahtanut kampiakselin päässä mittauksen aikana)
hydraulinokkia ajoitettaessa tulisi saada hydroelementti lukittua ajoituksen ajaksi
esim
käytä mekaanista nostajaa jos se on mitoiltaan samanlainen (esim Opel CIH) tai lukitse esim hitsipisteellä vanha hydroelementti mittauksen ajaksi
tai kehitä muu tapa
tietenkin poistat lukitun/mekaanisen nostajan ennen käynnistystä jos nokka on hydraulisille välyksentasaimille eli hydroille tarkoitettu
mittausten aika pyöritä vain moottorin pyörimissuuntaan sillä muuten hihna/ketjuvälys hämää
yleensä nokka kannattaa mitata esim 0,1mm nostolla koska sillä tai lähellä sitä olevalla arvolla ilmoitetaan lähes kaikkien virotysnokka-akselivalmistajien nokkien asteluku
näitä asteita kutsutaan "advertised degrees" -asteiksi koska niillä asteiila nokkia kutsutaan/mainostetaan/ostetaan
(jos yrittää mitata asteita heti siitä kun venttiili liikahtaa tulee kaikista nokista, varsinkin mekaanisista, muka 300-400asteisia koska saattorampit varsinaiselle rampille hämäävät)
eli kun mittakello alkaa liikkua katsot koska venttiili on auennut 0,1mm noston verran ja asteluku ylös
sitten taas se asteluku ylös milloin on venttiili 0,1mm päässä menossa kiinni
-----
samalla mittaustavalla voit mitata asteet 1,0mm nostolla
tai
mitata lähinnä USA:ssa käytössä olevat asteet 0.050" nostolla (n 1,3mm nostolla)
nämä kuvaavat paremmin nokan kireyttä ja ramppeja ja antavat paremmin arvoja pakosarjan mitoitukseen jne
siis kokenut virittäjä valitsee nokkansa näiden eikä advertised asteiden mukaan jos arvot vain ovat saatavissa
(jos ei ole täytyy ne itse nokasta mitata)
ylensä 1,0mm nostolla/0.050" nostolla asteita on n 40-60 vähemmän kuin 0,1mm nostolla mitattuna
nämä 1,0mm tai 0.050" nostolla olevat asteet ilmoitetaan yleensä suluissa ns advertised degrees -asteiden lisäksi
jos nokassa on 0,1mm asteita vähän suhteessa 1,0 mm/0.050" asteisiin
esim nokka 1
300astetta @ 0,1mm, nosto 12,0mm (260astetta @ 1,0mm)
tämä nokka on uudenaikaisempi ja kireämpiramppinen
kuin äkkiä samanlaiselta näyttävä
esim nokka 2
jossa asteita on 300ast @ 0,1mm /nosto 12,0mm (240ast @ 1,0mm)
koska ns tehollisia asteita (eli 1,0mm/0.050" nostolla mitattuja asteita) on ensinmainitussa enemmän on se nokka myös vetoalueeltaan kireämpi näistä kahdesta
kireämpi ramppi tarkoittaa myös sitä että esimerkkinokka 1 vaatii jäykemmät venttiilinjouset kuin esimerkkinokka 2
-------
nokan keskilinja eli centerline on tarkin ajoitusarvo
tällöin ei tarvitse tietää tehtaan ajoitusarvoista välttämättä mitään:
mittaat centerlinet imusta ja paosta ja päättelet mihin suuntaan kääntää nokkaa ja kuinka paljon
nokan keskilinjan eli centerline voit laskea joko 0,1mm noston asteista tai 1,0mm noston asteista (jälkimmäinen on tarkempi)
keskilinja on tietenkin em arvojen puolivälissä
koska ykk tai akk mahtuu matkalle on laskeminen hieman mutkikkaampaa mutta laske puoliväli vaikka ihan astelevyltä
ts jos imu aukeaa 0,1mm verran 40 ast ennen ykk
ja sulkeutuu 0,1mm päähän 70 ast jälkeen akk
on
välillä 40 + 180 + 70 astetta = 290astetta
eli
nokka on 290 asteinen mitattuna 0,1mm nostolla
imun "puoliväli" = imun keskilinja = imun cebterline on tietenkin 290/2=145astetta kummastakin suunnasta
eli
lähestyttäessä noston alusta 40 astetta ykk:hon ja ykk:sta vielä 105 astetta lisää pyörimisuuntaan
eli
105ast jälkeen yläkuolokohdan
eli
imunokan centerline on esimerkissä 105 astetta suhteessa yläkuolokohtaan (=ykk:hon)
tämä arvo on yleensä tapana ilmoittaa nokan ajoituksesta
-----
ajoitus centerlineistä:
yleensä nokka laitetaan siten että imussa ja paossa on sama centerline jolloin nokka on "straight up"
esim imu 108, pako 108
tai sitten nokkaa aikaistetaan 2, 4 tai 6 astetta (aikaistaminen lisää vääntöä mutta laskee huipputehoa)
esim sama nokka 4 astetta aikaistettuna eli "4 degrees advanced":
imu 104, pako 112
nokkien välisen kulman saat laskemalla intake ja exhaust centerlinet yhteen ja jakamalla kahdella:
esim nokassa 104+112=216 216/2=108 on nokkien välinen kulma
nokkien völinen kulma ei tietenkään 1 nokkaisessa muutu nokkaa ajoitettaessa vaan se on siihen kiinteästi nokkatehtaalla koneistettu
jos nokkia on kaksi niitä voidaan siirtää toisistaan riippumatta
silloin vääntöä saa laittamalla centerlinet esim:
imu 110, pako 110
max tehoa saa laittamalla nokat esim:
imu 106, pako 106
tuplanokkaisissahan nokkia ajoitettaessa samalla muuttuu nokkien välinen kulma
se lasketaan samalla tavalla
esimerkin 2 nokkainen:
106+106=212 212/2=106 on nokkien välinen kulma jos ajoitettu intake canterline 106 ja exhaust centerline 106
HUOM! nokan centerline ei välttämättä ole sama kuin max noston kohta koska nokka voi olla epäsymmetrinen, varsinkin laahainvipumoottoreissa esim opel ohc 8v, ford ohc
-----
jotkut nokkavalmistajat antavat myös ajoitusarvon max nostosta = "max lift"
koska se on tavallaan helpompi/nopeampi mitata:
asteet ylös 0,1mm ennen ja jälkeen max noston ja siinä puolivälissä on max nosto
tarkista siis nokkakortista ennen ajoitusta onko ajoitusarvo "intake centerline" vai "intake max lift"
------
nokan ajoituksen mittaamisen selvittäminen nopeasti/lyhyesti on vaikea juttu mutta toivottavasti sait selvää
LÄHDE ON PROSRTEET JA USKALSIN TÄMÄN TÄNNE LAITTAA KOSKA ON NETTIIN AIKOINAAN MUUTENKIN LAITETTU.
Re: Jakopään ajoitus?
Moro.
Ny tulee jo niin tieteellistä että oikeen rupee heikompaa heikottaan.
Meen kyllä vanhan kaavan mukaan..
Rattaiden merkit kohdillaan ja yläkuolokohta merkillään. Sytkän säätö seon siinä, ei voi helpompaa olla.
Näillä menty Uralin kanssa -99 v eteenpäin ja käyntiin on lähteny ja Roikkaralleihin ajeltu.
Kolmekovaa.
Männät yläkuolokohdassa
jakomerkit paikoillaan
Vauhtipyörän yläkuolomerkki paikoillaan.
Ei siinä sen enempää tarvi...
Tää on mun mielipide.
Ny tulee jo niin tieteellistä että oikeen rupee heikompaa heikottaan.
Meen kyllä vanhan kaavan mukaan..
Rattaiden merkit kohdillaan ja yläkuolokohta merkillään. Sytkän säätö seon siinä, ei voi helpompaa olla.
Näillä menty Uralin kanssa -99 v eteenpäin ja käyntiin on lähteny ja Roikkaralleihin ajeltu.
Kolmekovaa.
Männät yläkuolokohdassa
jakomerkit paikoillaan
Vauhtipyörän yläkuolomerkki paikoillaan.
Ei siinä sen enempää tarvi...
Tää on mun mielipide.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Jakopään ajoitus?
Helppoa silloin kun merkit pitää paikkansa. Merkki merkkiin ja ajoa.
Sitten kun merkit ei pidä paikkansa, EI mene jakopää kohdalleen, vaikka viivat on kohdakkain.
TrustNoOne skenaariossa kuvallinen ohje -> http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
Ja se levy -> http://www.kolyaska.pl/katomierz.pdf
Sitten kun merkit ei pidä paikkansa, EI mene jakopää kohdalleen, vaikka viivat on kohdakkain.
TrustNoOne skenaariossa kuvallinen ohje -> http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
Ja se levy -> http://www.kolyaska.pl/katomierz.pdf
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Jakopään ajoitus?
Niputin koneen merkit kohallaan. Ja eihän se romu toimi. Käyntiin vaivalloisesti ja putket pirun kuumat. v83 sain moottoriasentajan paperit ja sen jälkeen on monia moottoreita kasailtu. Mut nyt nepparin kone vei voiton. Pakko nostaa hanskat pystyyn.
Re: Jakopään ajoitus?
Sää unohdit puhella kauniita sun pyörälle se on vihainen mikä sytkä ja kaasarit sulla on?
Re: Jakopään ajoitus?
Meikäläinen on tottunu varmistamaan nokan ajoituksen näistä vehkeistä menetelmällä "suutarin sormi sian persiissä" , kun niitä merkin piirtäjiä ja kiilauran painajia on niin monenlaisia.
Tämähän perustuu oletukseen ns. nokkien symmetrisyydestä tämmösessä vakiokoneessa.
Eli nostimien tai keinuvipujen päistä sormin tunnustelemalla ja moottoria yläkuolokohdan kahtapuolen heiluttelemalla tunnustellaan että venttiilien vaihto tapahtuu yläkuolokohdan kohdalla , eli molempien venttiilien liike on yhtä pitkä.
Yleensä tällöin nokka on koneen käynnin kannalta sopivassa kohdassa , mutta jos syttyä ei saa säädettyä kohdilleen , niin nokkakepin pään loveukset on jyrsijä tehny suteen... Silloin ei auta kuin sovitella syttyvehkeet uusiksi , mutta se taas vaatii uuden tarinan.
t.hh
Tämähän perustuu oletukseen ns. nokkien symmetrisyydestä tämmösessä vakiokoneessa.
Eli nostimien tai keinuvipujen päistä sormin tunnustelemalla ja moottoria yläkuolokohdan kahtapuolen heiluttelemalla tunnustellaan että venttiilien vaihto tapahtuu yläkuolokohdan kohdalla , eli molempien venttiilien liike on yhtä pitkä.
Yleensä tällöin nokka on koneen käynnin kannalta sopivassa kohdassa , mutta jos syttyä ei saa säädettyä kohdilleen , niin nokkakepin pään loveukset on jyrsijä tehny suteen... Silloin ei auta kuin sovitella syttyvehkeet uusiksi , mutta se taas vaatii uuden tarinan.
t.hh
Re: Jakopään ajoitus?
Onko nyt varmin tapa laittaa jakopää kun kampura on ykk:ssa ja sen kiila klo15:ssa niin noukka-akselin kiila klo 21:teen .
Sytytyksessä ei hahlot tässä asennossa riitä mutta että teenkö lisää kierrereikiä vain että voi kääntää jakajan pohjan oikeaan asentoon että saa sytytyksen perusmerkkiin .
Edellinen omistaja oli laittanut uudet rattaat jokopäähän eikä täällä ole minkään valtakunnan ajoitusmerkkejä.
Minä nyt olen lyönyt jo seitsemän merkkiä ja kaikki väärin
Sytytyksessä ei hahlot tässä asennossa riitä mutta että teenkö lisää kierrereikiä vain että voi kääntää jakajan pohjan oikeaan asentoon että saa sytytyksen perusmerkkiin .
Edellinen omistaja oli laittanut uudet rattaat jokopäähän eikä täällä ole minkään valtakunnan ajoitusmerkkejä.
Minä nyt olen lyönyt jo seitsemän merkkiä ja kaikki väärin
Re: Jakopään ajoitus?
Niinkuin Hyvönen tuossa jo kirjoitti. Kun toisen pytyn venttileissä on menossa vaihto, on siellä toisella puolen tapahtumassa paukku. Samalla logiikalla voi säätää venttiilit. Eli kun toinen saksaa niin toista voi huoletta säätää. Toimii myös neloskoneissa kun muistaa sytytysjärjestyksen.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Jakopään ajoitus?
Niin laitetaanko se sytty sitten uuteen kohtaa kun akselit on tuossa asennossa ,kysyy hän ,tuttavallisesti ,namUralrane kirjoitti:Niinkuin Hyvönen tuossa jo kirjoitti. Kun toisen pytyn venttileissä on menossa vaihto, on siellä toisella puolen tapahtumassa paukku. Samalla logiikalla voi säätää venttiilit. Eli kun toinen saksaa niin toista voi huoletta säätää. Toimii myös neloskoneissa kun muistaa sytytysjärjestyksen.
Re: Jakopään ajoitus?
Jotta muuttujia olisi tarpeeksi, niin muutaman kerran on tullut törmättyä nokkaan jossa tuo ajoituskupin hahlo ei osu oikeaan kohtaan..eli sytyssä ei säätövarat riitä jos käyttää tavan kuppia tai mitä vaan...silloin poistaa siitä kupista sen pistehitsatun prikan joka pakottaa kupin "oikeaan" asentoon ja tekee holkin sinne kupin alle nokan akselille ja kiristää kupin vaan tiukasti nokan päähän. Jos on sen verta koneistuskamaa niin tekee sellaisen holkin jossa holkin päässä on hahlo joka lukitsee holkin nokan hahloon ja holkissa on tasopinta johon sitten kuppi kiritään kiinni..vaikea selittää, mutta näitä väärässä kohdassa olleita nokan hahloja on siis täälläkin modattu toimimaan aika monta, eli ei mikään harvinainen juttu sekään..
Re: Jakopään ajoitus?
Sytytys kannattanee laittaa oikeaan kohtaan....Olen kohdannu moottoreita ,joissa joutuu säätövarat kiertämään ihan toiseen laitaan , ilmeisesti niissäkin on jonniinverran heittoja koneistuksissa. Tietty sillon kun tekee uudet kinnitysruuvinreiät ,niin voi ihan ite valita mikä on oikea kohta...
Toivottavasti näin ympäripyöreistä jutuista on jotakii apua , kaukoparantajan osa on tässä lajissa vaikea.
Nii ja jos oikein paljon haastetta haluaa jakopään asennukseen niin olen nähny dneeprin nokka-akselin rattaan jossa ei ollut kiilauraa ollenkaan , eikä tietysti merkkiäkään.......
menestystä ja sitkeyttä asennuksiin , t.hh
Toivottavasti näin ympäripyöreistä jutuista on jotakii apua , kaukoparantajan osa on tässä lajissa vaikea.
Nii ja jos oikein paljon haastetta haluaa jakopään asennukseen niin olen nähny dneeprin nokka-akselin rattaan jossa ei ollut kiilauraa ollenkaan , eikä tietysti merkkiäkään.......
menestystä ja sitkeyttä asennuksiin , t.hh
Re: Jakopään ajoitus?
Joo,eläkää nyt kyllästykö näihin kysymyksiin mutta kun epäilee itseään että eihän se voi olla kun älyssä vika kun ei syttyä löydy kohdalleen kun kone on kerran käyvänä ostettu aikanaan.MATTI kirjoitti:Jotta muuttujia olisi tarpeeksi, niin muutaman kerran on tullut törmättyä nokkaan jossa tuo ajoituskupin hahlo ei osu oikeaan kohtaan..eli sytyssä ei säätövarat riitä jos käyttää tavan kuppia tai mitä vaan...silloin poistaa siitä kupista sen pistehitsatun prikan joka pakottaa kupin "oikeaan" asentoon ja tekee holkin sinne kupin alle nokan akselille ja kiristää kupin vaan tiukasti nokan päähän. Jos on sen verta koneistuskamaa niin tekee sellaisen holkin jossa holkin päässä on hahlo joka lukitsee holkin nokan hahloon ja holkissa on tasopinta johon sitten kuppi kiritään kiinni..vaikea selittää, mutta näitä väärässä kohdassa olleita nokan hahloja on siis täälläkin modattu toimimaan aika monta, eli ei mikään harvinainen juttu sekään..
Tosin hyvin se ei käynyt koskaan ja kun edeltäjä on vaihtanut juuri rattaat ilman mitään merkkejä ennen minua niin eppäilen noita omiakin merkkejä viime talvelta .
Mutta eiköhän se tästä kun huomenna seittemännen kerran katson nuo vaktat kohilleen ensteks.