dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Kyseinen remontti tuli ajankohtaiseksi kun ihmettelin öljyä kaasarissa ja päätin purkaa kannen irti ja kurkata mitä sieltä löytyy. No löytyi älytön määrä karstaa ja pytyn irroittaessa ylimmäinen männän rengas tippui osissa lattialle. Kannattaako vaihtaa kaikki renkaat vai hajonnut vain? Rakentelenko ulosvetäjän männän tapille vai onko joku yleispätevä tapa irroittaa ilman? Ja miten on kannattaako edes irroittaa koko mäntää vai putsia paikallaan ja rengastaa uudestaa?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Männätappi irrotetaan ja asennetaan lämmitämällä mäntä esim. kuumailmapuhaltimella n. 100 asteeseen jolloin sen tapin voi naputella tuurnalla tai vetää tapin sisäreikään aukeavien pihtien avulla. Jos männät näyttää hyviltä ja on siellä jo toiminut leikkaantumatta, niin voi vaihtaa vain renkaat, mutta ennen kun asentaa uudet renkaat on wanhan männänrenkaan palasella tms. puhdistettava männänrengasurien pohjat puhtaiksi karstasta, muuten uudet renkaat jää liian auki. Männänrenkaina kannattaa käyttää niin hyviä renkaita kun saa, ei juurikaan venäläisiä. Osatuonnissa on saksalaisia puristusrenkaita ym. hyvää rengaskamaa (sasu tietää). pieni karhennus/hoonaus kiilottuneeseen sylinterin pintaan ja renkaiden katkokset oikeaan järjestykseen ja se on siinä...
Avatar
SamiH
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 09.08.2012 12:18

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Kannattaa myös tarkistaa että jos sylinteriin on kulunut ylimmäisen renkaan kohdalle huomattava pykälä,
niin uusi rengas törmää siihen ja hakkaantuu palasiksi tai niinkuin omassa k750:ssa ylimmäinen rengasura
oli levinnyt noin millin leveämmäksi...
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

no mitään suurempia kulumisia ei näkynyt. Männät on nyt irti ja putsattu. Kannet on putsattu ja venttiilit pitäis vielä läpätä. Mites hoonaus/karhennus kannattaa suorittaa? Ihan kivillä ja akkukoneella meinasin. Täytyy pistää tilausta heti kun talous antaa myöten kun tarvii vaihteeksi tod. näk. uutta laturia ja muuta pienempääkin. Kiitoksia vastauksista
Avatar
SamiH
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 09.08.2012 12:18

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Juu akkukoneella vaan öljyn kanssa pyörittää ja samalla liikuttaa edestakaisin,
ristikkäisten naarmujen kuuluisi olla teoriassa kai noin 45 asteen kulmassa toisiinsa nähden.
Ja putsaa hyvin ettei pintaan jää hioma-aineita.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1810
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja timo999 »

You tubesta löytyy videoita...
Esim. näitä rebuild videoita on Part1 - Part10
https://www.youtube.com/watch?v=1lbHHiqy5YY
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

sellainen kysymys vielä kun jäi arveluttamaan tuo välys männänrenkaan suhteessa uraansa männässä että paljonko kuuluisi olla? vaikka nyt päälle päin näyttikin ihan hyvältä niin parempi olla varma kun ihmetellä taas myöhemmin...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Yleisesti 0.05 on hyvä välys, ja 0.1 alkaa olla jo rajoilla..öljyrenkaassa saa olla pienempi välys kun puristusrenkaassa 0.03 luokkaa , mutta tuo max. välys siinäkin 0.1. Oliskohan ihan kirjan välykset ollut puristusrenkaissa 0.04---0.09 ja kokoamattomissa öljyrenkaissa 0.03---0.07
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Samalla sovittaa männänrenkaan pyttyyn ja katsoo päittäisvälyksen...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Mitähän arvon herrat suosittelisivat tuonne nyt tilalle?. Vanhassa kupu männässä 77.97 stanssaus. Mutta hiukan oon hukassa vielä kun en ole ehtinyt perehtymään paremmin asiaan että mitä sinne kuuluisi laittaa tilalle tuota kokoa ainakaan ei heti löytynyt. Kunnon tönäri puuttuu pakista niin on vähän arvailua tuo pytyn koko. Karvan alle 78 tuon sohlon kanssa näyttää, voi olla tasankin. Vakio poraus siis(kö?). Täytyy investoida uuten tönäriin ja tarkistaa vielä.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Wanhassa kupumännässä taitaa vakio mitta olla 77.95 ja tuo 77.97 viittaa B tai C merkinnän mäntään. eli ei vielä varsinainen ylikoko ,vaan enempi vakion sovitusta vielä. Jos mäntä näyttää hyvältä niin tuo vakio kupumäntä on hyvä(jos kyseessä on sellainen puolipallon pyöreä kupu, jos taas kartiokas kupu niin hyvyys on niin ja näin)..ja jos sylinterikään ei ole pahasti portaalla (sieltä yläosasta mihin ylin rengas stoppaa)eikä syvillä naarmuilla, niin kannattaa mitata sylinteri tai kokeilla uusilla std. renkailla paljonko katkosväli on eri kohdilla sylinteriä. Jos katkosväli jää alle 0.3 mm ,niin se on sylinteri varsin hyvä vielä. Männässä mittaa tapin linjaa vasten kohtisuoraan helmasta ja jos mitta on vaikka min. 77.92...niin ehjän männän vielä rengastaisin hyvillä länsimaisilla männänrenkailla(Hasting Osatuonnista esim.), ja kevyt hoonaus pyttyyn, ellei kyseessä ole remppa jossa haluu kaikki uutta...Mulla on puolimetriä hihaa uusia venäläisiä männänrenkaita joilla voi katkosvälejä mittailla, jos on tarvetta... :)
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Tuollaiset pyöreät kupumännät on. Muuten männät vaikuttaisi vielä hyviltä mutta nuo rikkoontuneet renkaat on sen uransa syönyt väljäksi. Ainakin niillä vanhoilla renkaan kappaleilla mitattuna liikaa välystä. Tiedä sitten miten uusilla menisi. Mut se on just taas että jos tilaa uudet renkaat ja männät ei kuitenkaan enää kelpaa ni joutuu uusimaan joka tapauksessa, joten ehkä vaan uusin männät samalla. Pytyt hoonailin kokeeksi kevyesti. Ei ainakaan hoonaus jäljen perusteella mitään suurempia pykäliä ollut. Pitänee mittailla vielä vaikka noilla ehjillä alemmilla renkailla onko kuinka paljon heittoa matkalla että kelpaavatko tuollaisena.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos ne sylinterit on vielä kunnossa, niin laita almotin männät sinne, älä osta mitään arpamäntää...osatuonnin almotin mäntäpaketissa on tappi , sokat ja renkaat.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

No tän kanssa on tullut nyt muutettua kahteen kertaan eikä oo ollut sopivaa aikaa eikä paikkaa tutkia. Nyt oli pakko lainata tallia ja levittää romuja ja syventyä taas hiukan aiheeseen. Ostin sitten uudet pytyt ja männät saman tien. Sitä Almottia. Jakopään rattaat pitää ainakin uusia. Ovat kärsineet ilmeisesti aikasemmasta laturi patentista. Kannet on kyllä tarkemmin katsasteltuna kans vaihtokunnossa. Toisesta on keinun akseli syöny kannesta reikänsä väljäksi ja toisessa on murtuman tapainen. Valuvialta näyttää, Molemmissa on ohjureissa klappia. Olisivat pelastettavissä varmaan kun ehtisi nysvätä mut ei ehdi. Jäävät odottamaan parempaa aikaa ja omaa tallia. Putsailin kuonat kaikkialta. Sihti oli runnottu ja uusin sen. Öljypohjassa oli kunnioitettava määrä silppua. Onko jotain mikä on vielä ehdotonta suorittaa kun kone on auki?
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1810
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja timo999 »

j.numminen kirjoitti: Onko jotain mikä on vielä ehdotonta suorittaa kun kone on auki?
Sen kerran kun kone on täysin levällään, kannattaisi laakerit ja laakeripinnat uusia. Eli periaatteessa kaikkien kuluvien osien tsekkaus ja mahdollinen uusinta.
Osista sen verran, että mitä Sasulta (Osatuonnista) ei löydy, niin löytyy täältä:
http://moto-boxer.com/index.php?cPath=2 ... =2a&page=2
Tuo Moto_Boxer on siinä mielessä mielenkiintoinen firma, että se myy neukkuosaa merkinnällä NOS.
NOS (New Old Stock) - spare parts from the old stocks that have not been installed until now; tend to be of a better quality than the current production; some are not produced anymore
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3674
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

NOS neukkuosa on jännä juttu. Mulla alkaa olla jo kokemusta niistä. Olen ostanu kaikenlaista viimeaikoina ja tiedän mitä tuo kirjainyhdestelmä 2016 vuonna tarkoittaa. Karu epäromantinen totuus on että laarin pohjat on valkattu 8 kertaan. Tän takia en kaytä NOS sanaa osatuonnin osissa (vaikka moni sitä niistä onkin KMZ puolella). Hassua kyllä NOS osissa on myös mahdollisuus tehdä löytöjä, arpajaisissa on siis myös voittajia :-)

Käytännön esimerkki paskasta NOS osasta on Dneprin öljypumppu. Jämäpumput on hylätty jo tehtaalla eikä niitä ole kiinnitetty etulevyihin. Ne mitkä on pyörineet, ovat kelvanneet seuraavan tuotannon vaiheeseen. Ja joka ikinen Dneprin pumppu on NOS kamaa (ei ole uustuotantoa näille) Huom tää on vaan mun empiirinen mielipide.

Kun olette Venäjälle tai Urkainaan yhteydessä, saatte kuulla mitä haluatte. Paketissa tulee tavaraa jota ei voi palauttaa. EU alueen kauppialta tohtii ostaa ja palautukset onnistuu kohtuu hintaan (jos osa pieni). Aikonaan talvipyörään ostin vammasen uuden NOS etuhaarukan Saksasta. Palautus olis maksanu 90€ niin joutui korjata (tästä episodista löytyy lisää Talvipyörä 2011 ketjusta).

NOS hyvä puoli on metalli. Osa kannattaa tutkia ja tarvittaessa koneistaa mittoihin. Näin tulee hyvä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

No niin. Mitä syvemmälle tuohon mottiin kaivautuu niin sitä enemmän alkaa masentaa. Ei mennyt ihan niin pienellä laitolla kun toivoin mutta olihan tä nyt arvattavissa, tai tiedossa. Kampiakselilla tuntuu reilua klappia pituus suunnassa.Täytyy huomenissa purkaa loppukin atomeiksi ja pistää laakerit tilaukseen. Pohtisin tuossa että mitenkä tuo päittäis välys säädetään? Varmaankin jollain shimmi prikoilla kun en mitenkään jaksa uskoa että kaikki asettuisi itsestään kohdalleen. Mikä on järkevin tapa menetellä tuon öljypumpun kanssa? Muistaisin joskus nähneeni jotain paranneltuakin versiota mutta en ainakaan enää sellasta mistään löytänyt
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ei sitä mitenkään simmata..kampura tulee kiinni etupäästään laakeriin/pesään ja takapään rulla laakeri on uiva. Ehjä oma öljypumppu on hyvä, kampuran etukaulan ja etukannen väliin tehdään o-rengas tiivistys ja samoin etukannen ja ö-painemittarikanavan lohkoliitokseen ,silloin on paineet kohdillaan,,muuten ei,,. Kampuran puhdistus aukot auki ja kampuran öljykanavien kunnon puhdistus. ja sitten perus moottoriremppaa vaan...kysy jos joku askarruttaa...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3674
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Joo älkää viskatko roskiin niitä nykysiä toimivia pumppuja. Dnepr MT pumput alkaa olla kuraa. Joka kolmas saataa olla hyvä. 2 pumppua kolmesta on kehnoja. Pyörimättömiäkin tullu vastaan. Sitä ei voi uskoa miten saadaan koneistetua epäkeskot rattaat, mutta ompahan vaan mahdollista Ukrainan taikamaassa.

Usein vanha pumppu on siis vielä jees, kunhan saadaan se paineen hävikki kuriin. Öljynpaine on siis tuoton ja kulutuksen yhdistelmä. Tarkotus on että paine hukataan vasta laakeriliuskan reunassa, eikä missään muualla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos öljypumppu on muuten ehjä, niin mulla on niihin uusia rattaita. Ohessa kuvat etukannen öljynpainevuotojen korjaus sarjasta..
eukansi ö-painekanava.JPG
eukansi ö-painekanava.JPG (90.42 KiB) Katsottu 6578 kertaa
etukansi o-renkaat.JPG
etukansi o-renkaat.JPG (97.01 KiB) Katsottu 6578 kertaa
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Kiitoksia neuvoista.Kysymyksiä voi riittääkkin joksikin aikaa. Kaiken muun oon läpi käynyt jo ainakin kerran tästä keksinnöstä mut tänne kaikkein pyhimpään kurkkaamista oon vältellyt ihan tietoisesti lompakko mielessä. Eli käytännössä kun pitkittäistä välystä kerran on niin se voi yhtä hyvin johtua itse kampurasta eikä välttämättä laakereista koska jos laakerit osoittaisi väsymistä niin eikö olisi loogista että väljää löytyisi myös sivusuuntaan?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Kampura on yhtä jöötiä ,kuten autoissa, ja kiertokangen laakerit myös samanlaiset luiska laakerit. kampura ei itsessään muuta pituutta, ellei katkea. Etummainen laakeri joka huolehtii myös tuosta päittäisvälyksestä on se laakeri joka yleensä hajoaa, tai sen laakerihäkki hajoaa, ja silloin alkaa ensin kuulua rahisevaa ääntä kytkintä painettaessa ja jos ajomies vaan lisää korvatulpat, eikä muuta tee, niin sitten se laakeri hajoaa kokonaan.Kampiakseli "liukuu" myös etukannen läpiviennissä jonka kautta öljynpaine syötetään kampiakselille(huom.kuvat) ja säteittäistä välystä alkaa tulemaan kun hajonneen laakerin tuki puuttuu ja kampura alkaa syödä laakerikantta. kampiakselin etummainen laakeri ja nokan laakerit on sellaiset laakerit joissa ei kannata säästää..eli parasta mitä pers kestää..takimmainen rullalaakeri on caterpillar kokoa ja kestävyyttä eli sitä ei taida rikki saada, eli sinne voi laittaa jo economi laatuisenkin.
Voihan kampiakselin etupään kinnityspulttikin olla irti/poikki jolloin kampiakselia ei mikään pidä paikoillaan..mutta silloin ei pysyisi paikoillaan myöskään ratas eikä öljylinko..eli aika epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta, kuten ei mikään näissä ...
Avatar
masa1963
100
100
Viestit: 176
Liittynyt: 06.11.2012 21:41
Paikkakunta: Lahti

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja masa1963 »

Mun mopossa olikin kummassakin päässä rullalaakeri :lol:
laakeri.jpg
laakeri.jpg (1.23 MiB) Katsottu 6548 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti:Terve
Kampura on yhtä jöötiä ,kuten autoissa, ja kiertokangen laakerit myös samanlaiset luiska laakerit. kampura ei itsessään muuta pituutta, ellei katkea. Etummainen laakeri joka huolehtii myös tuosta päittäisvälyksestä on se laakeri joka yleensä hajoaa, tai sen laakerihäkki hajoaa, ja silloin alkaa ensin kuulua rahisevaa ääntä kytkintä painettaessa ja jos ajomies vaan lisää korvatulpat, eikä muuta tee, niin sitten se laakeri hajoaa kokonaan.Kampiakseli "liukuu" myös etukannen läpiviennissä jonka kautta öljynpaine syötetään kampiakselille(huom.kuvat) ja säteittäistä välystä alkaa tulemaan kun hajonneen laakerin tuki puuttuu ja kampura alkaa syödä laakerikantta. kampiakselin etummainen laakeri ja nokan laakerit on sellaiset laakerit joissa ei kannata säästää..eli parasta mitä pers kestää..takimmainen rullalaakeri on caterpillar kokoa ja kestävyyttä eli sitä ei taida rikki saada, eli sinne voi laittaa jo economi laatuisenkin.
Voihan kampiakselin etupään kinnityspulttikin olla irti/poikki jolloin kampiakselia ei mikään pidä paikoillaan..mutta silloin ei pysyisi paikoillaan myöskään ratas eikä öljylinko..eli aika epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta, kuten ei mikään näissä ...

Muutama kuva linkistä, tää kampiakselin on siittä Vitelen moottoripyörästä jonka Mopomään aikanaan ostin vuonna 2009 Laatokankierroksella.

https://picasaweb.google.com/1008655460 ... 4832398914
Viimeksi muokannut kmz.k750, 25.03.2016 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Aarteet pitää ottaa mukaan reissuilla, kampiakselit, pumput... vuonna 2011 kesäkuussa noudettiin loput tarvittavat osat pyörästä https://picasaweb.google.com/1008655460 ... 7153490562
Liitteet
Kollaan reissu 273.jpg
Kollaan reissu 273.jpg (80.97 KiB) Katsottu 6521 kertaa
Kollaan reissu 239.jpg
Kollaan reissu 239.jpg (42.07 KiB) Katsottu 6521 kertaa
Kollaan reissu 249.jpg
Kollaan reissu 249.jpg (59.91 KiB) Katsottu 6532 kertaa
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

No niin. Alkaakin tuo konstruktio olla selvä kun kone muuttui atomeiksi. Laakeri kauppaan mars. Onko suosituksia että mistä ja minkälaista laakeria? Alkuperäiset mäkin löydän mutta parempaa tekis mieli. Mittojen mukaan tietysti varmaan löytyy mutta jos jollain olisi hyväksi havaittujen laatulaakerien osanumeroa
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3674
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

6204 & 6205 nokka-akselin laakerit
6209 kampuran etu ja takapäässä 42209 rulla

Tuo takapään rulla-laakeri oli länsilaatuna hiuksia nostattavan hintanen, ku omaan semomsta meinasin. Hyvä kyllä tuo on niin kestävä että yleensä selvinny hengissä. Nokkakäpin ja keulan kuulan vaihdolla selvis.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
upinie
Viestit: 1
Liittynyt: 25.03.2016 11:01

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja upinie »

Heippa olis vähän kysyttävää kertoisko joku neppari kannen kiristysmomentin.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7076
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
3.4..3.6 kpm
http://uralroikka.fi/Korjaamo/Dneprin%20momenteista.pdf
jos tuolta löytyis tarvittavat tiedot...
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: dnepr mt10 männän renkaiden vaihto ja perus remontti

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Jahas. Länsilaakereilla varustin kaiken minkä voi. Kone on aloittanut kasaantumisen. Ja sitten se lopetti. Nyt kun on uudet sylinterit ja uudet kannet niin jää työntötankojen suojaputket lyhkäsiksi ja tod. näk. myös itse tangot. Öljynpaluuputki on taas vastaavasti liian pitkä. Pitkä on pilalla mutta lyhyttä voi aina jatkaa... vai miten se oli.
Vastaa Viestiin