K-750 sytys ennakko?
Re: K-750 sytys ennakko?
Elekää hättäilkö, oon kyllä ollu yhteyvessä kampiseppää puhelimitse.
Re: K-750 sytys ennakko?
..täällähän on varsin reipasta keskustelua meneillään!
Re: K-750 sytys ennakko?
Pystyttekö uskomaan, että kampiseppä on tehnyt hyvän työn, minä ainakin uskon, mutta kampuran astekulman heitto lähtee mahdollisesti jo tehtaan työstökoneista. Kampura kuitenkin pyörii lohkossa hyvin.
Kuinka monesta K:n moottorista olette tarkastaneet kampien asteluvun ja mitä tuloksia olette saaneet?
Onhan täällä jo toinenkin saamaa K:n moottorin ilmiöä ihmetellyt ilmottautunut.
Kuinka monesta K:n moottorista olette tarkastaneet kampien asteluvun ja mitä tuloksia olette saaneet?
Onhan täällä jo toinenkin saamaa K:n moottorin ilmiöä ihmetellyt ilmottautunut.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Kyllähän tuo pistää vähän kiroilemaan, kun "omasta mielestä" on vähän näkemystä noihin juttuihin....Kootteri kirjoitti:..täällähän on varsin reipasta keskustelua meneillään!
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Voihan V... Jos siihen kampuraan tehdään tuo Kotovin lopputarkastus, niin viathan paljastuu heti, nyt ei meikäläinen enää jaksa ymmärtää tätä paskanjauhamista...Lister kirjoitti:Pystyttekö uskomaan, että kampiseppä on tehnyt hyvän työn, minä ainakin uskon, mutta kampuran astekulman heitto lähtee mahdollisesti jo tehtaan työstökoneista. Kampura kuitenkin pyörii lohkossa hyvin.
Kuinka monesta K:n moottorista olette tarkastaneet kampien asteluvun ja mitä tuloksia olette saaneet?
Onhan täällä jo toinenkin saamaa K:n moottorin ilmiöä ihmetellyt ilmottautunut.
Re: K-750 sytys ennakko?
Terve
Toveri Kotovin opit...
Toveri Kotovin opit...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: K-750 sytys ennakko?
Mietin jos turhia murehtia olisiko joku muu merkki järkevämpi. Osatuonnille suuri kiitos. Palvelu ja laatu kohdallaan.
K-750 M
Re: K-750 sytys ennakko?
Terve!
Tällaisena moottoripuolen maallikko harrastajana mieluusti seuraan näitä tekniikkapuolen kirjoituksia. Toveri Uskilan laittama kuva selvitti hienosti harrastaja Uralistille mistä kysymys. Veivit kun laitetaan yhteen toiselta puolelta niin heittokellon lukema pitäisi olla sama mittauksessa. Tuosta tällainen harrastelijakin tajuaa että jos veivilimppujen keskinäinen kulma ei ole oikea niin männät käyvät eri tahtiin yläkuolokohdassaan. Osatuonnin palvelu ja laatu tosiaan kohdallaan. Tämä kirjoitukseni ei tarkoitettu opiksi kellekään, vaan pätkä omaa hienoa harrastelua.
Hyvää uralismikesää lajitovereille.
Tällaisena moottoripuolen maallikko harrastajana mieluusti seuraan näitä tekniikkapuolen kirjoituksia. Toveri Uskilan laittama kuva selvitti hienosti harrastaja Uralistille mistä kysymys. Veivit kun laitetaan yhteen toiselta puolelta niin heittokellon lukema pitäisi olla sama mittauksessa. Tuosta tällainen harrastelijakin tajuaa että jos veivilimppujen keskinäinen kulma ei ole oikea niin männät käyvät eri tahtiin yläkuolokohdassaan. Osatuonnin palvelu ja laatu tosiaan kohdallaan. Tämä kirjoitukseni ei tarkoitettu opiksi kellekään, vaan pätkä omaa hienoa harrastelua.
Hyvää uralismikesää lajitovereille.
rampe - Raimo Rauvola
Re: K-750 sytys ennakko?
Onko tietoa Koon kampiakselista? Haapaveden seppä kysyy.asiantuntija kirjoitti:Kuinka yleistä on tämä ettei ole 180 astetta ? Kerran jouduin itse hiomaan nokka akselin toispuoleiseksi jotta sai sytyn kohdalleen ja toinen muki ei kuumentunut väärän ajoituksen takia
Mitä opimme tässä keskustelussa?
Tarkoin mietimme ja "rajataanko" tarjoanko apua sekä käytänkö tai käytämmekö omaa aikaani/aikaamme toisen harrastajan auttamiseen.
Venäläiselle raudalle ei voi luvata kuin 20000 - 50000km takuun, tästä puhutusta raudasta on 20000km takuu eli uusi tilalle jos särkyy.
- Liitteet
-
- WP_000564.jpg (1.41 MiB) Katsottu 6583 kertaa
-
- WP_000555.jpg (1.34 MiB) Katsottu 6583 kertaa
Re: K-750 sytys ennakko?
Mie en oppinu mitään.
Ja perkele,miun kampurat ainakii korjaat..ja vittuilen takuulla sen 20 000 km,onnistu se homma tai ei.
Ja perkele,miun kampurat ainakii korjaat..ja vittuilen takuulla sen 20 000 km,onnistu se homma tai ei.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
On kyllä tällä meidän listerillä hyvät mittavehkeet. Minua vaan kiinnostaisi tietää se todellinen ykk- ero. Pytyt paikoilleen ja mittaamaan....loppus tää paskanjauhaminen. Tämmöne yksinkertane mittaushomma ei tunnu listeriltä onnistuvan, mutta limppukulmat mitataan mennen tullen... itellä menis kyllä vähä aikaa miettiessä, että millä vitulla ne mitataan...
Re: K-750 sytys ennakko?
Joo ..sellaisia 0.1..0.2 heittoja max. nostoissa on joskus tullut mittailtua (68 nostoisissa), mutta se kampiakselin astemuutos/nosto on siellä huipussa niin "tulkinnanvarainen" että meikäläisellä hukkuu asteet jo mittalaite toleransseihin ja huonoihin lukulaseihin ja vaikka wanhan koneen laakeritoleransseihin.. Mutta jos asia jotain oikein kiinostaisi ,niin voisihan sen laskea kuinka pienet symmetria muutokset tapeissa/laakeroinnissa jo aiheuttaa tulkintaa mittaustuloksessa.
Re: K-750 sytys ennakko?
Aiheeseen liittyvä video missä mitattava kampura isoveljen mallia.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Jokseenkin hyvä videonpätkä, alkaa porukat pikkuhiljaa ymmärtämään mistä on kysymys!!!!
Re: K-750 sytys ennakko?
Niin. Tässähän mitataan nimenomaan kammen suoruutta, ei iskunpituuksia. Mikäli mitat ei ole samat, niin silloin on kammen osat pikkasen pois linjastaan, joka sitten tekee sen ettei yläkuolokohdat ole just samalla hetkellä...Uskila kirjoitti: Terve
Toveri Kotovin opit...
Toki saa olla eri mieltäkin, mut miä jätän tämän aiheen tähän...
IC on itäpyöristä paras...
Re: K-750 sytys ennakko?
Tuo kootterin video on hyvä ..
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Lopeta nyt vitussa se länkyttäminen siitä iskunpituudesta. On käyttäny vähän väärää sanaa, ykk:han se vaikuttaa, mutta jos otetaan joku nollapisteeksi, niin voidaan puhua iskunpituudesta. Taidat kuulua listerin kanssa samaan porukkaan.....jasu kirjoitti:Niin. Tässähän mitataan nimenomaan kammen suoruutta, ei iskunpituuksia. Mikäli mitat ei ole samat, niin silloin on kammen osat pikkasen pois linjastaan, joka sitten tekee sen ettei yläkuolokohdat ole just samalla hetkellä...Uskila kirjoitti: Terve
Toveri Kotovin opit...
Toki saa olla eri mieltäkin, mut miä jätän tämän aiheen tähän...
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Rampea kummemmin tuntematta, ni oon tullu siihen tulokseen, että hää tykkää näistä vähän "kuumana" käyvistä jutusteluista. No kuumana ja ja kuumana, tuo kielenkäytös kohdallani tuppaa olla vähän agressiivistä, mutta niin se on normielämässäkin. Jos ois hiljaa, ni joku vois pitää jopa järkijätkänä.....rampe kirjoitti:Terve!
Tällaisena moottoripuolen maallikko harrastajana mieluusti seuraan näitä tekniikkapuolen kirjoituksia. Toveri Uskilan laittama kuva selvitti hienosti harrastaja Uralistille mistä kysymys. Veivit kun laitetaan yhteen toiselta puolelta niin heittokellon lukema pitäisi olla sama mittauksessa. Tuosta tällainen harrastelijakin tajuaa että jos veivilimppujen keskinäinen kulma ei ole oikea niin männät käyvät eri tahtiin yläkuolokohdassaan. Osatuonnin palvelu ja laatu tosiaan kohdallaan. Tämä kirjoitukseni ei tarkoitettu opiksi kellekään, vaan pätkä omaa hienoa harrastelua.
Hyvää uralismikesää lajitovereille.
Re: K-750 sytys ennakko?
Ei voida. Etkä tuota aiemmin ole myöntänyt käyttäneesi väärää sanaa.metsuri Torkkelista kirjoitti:Lopeta nyt vitussa se länkyttäminen siitä iskunpituudesta. On käyttäny vähän väärää sanaa, ykk:han se vaikuttaa, mutta jos otetaan joku nollapisteeksi, niin voidaan puhua iskunpituudesta. Taidat kuulua listerin kanssa samaan porukkaan.....jasu kirjoitti:Niin. Tässähän mitataan nimenomaan kammen suoruutta, ei iskunpituuksia. Mikäli mitat ei ole samat, niin silloin on kammen osat pikkasen pois linjastaan, joka sitten tekee sen ettei yläkuolokohdat ole just samalla hetkellä...Uskila kirjoitti: Terve
Toveri Kotovin opit...
Toki saa olla eri mieltäkin, mut miä jätän tämän aiheen tähän...
Listeriä en tunne, kuten sinuakaan. Enkä vittuillessani tuota ole maininnut. Eikä ole hermot (vielä ainakaan) roihahtaneet, jos olisi niin sen olisit kyllä huomannut.
Edelleen länkyttäen, ei se iskunpituus mihinkään muutu, vaikka mittapisteen mihin tahansa laittaisit. Jänkkäät ihan turhaan, on se sitten vahingossa tai tarkoituksella valittu väärän sanan käyttäminen josta et sitten vaan osaa antaa periksi.
Jos et huomannut, lopettaa tähän osallistumisen jo meinasin. Mutta kun aloitetaan suora vittuilu ja edelleen jatkat samalla virheellisen tiedon esittämistä, niin ei vaan luonto anna lopettaa. Haukut sujuvasti kaikki jotka millään tavalla on eri mieltä kanssasi, se se vasta järkevää toimintaa onkin.
Lopetetaanko, vai jatketaanko vielä pitkäänkin?
IC on itäpyöristä paras...
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Jatketaan vaan asiallista keskustelua. Kaikki oppii jotain uutta, eikä tässä suinkaan olla missään vittuilumielessä liikenteessä... tyyli on vaa semmone...
Re: K-750 sytys ennakko?
Ootko kertaakaan kysyny miten tämä kulma ero on todettu?metsuri Torkkelista kirjoitti:On kyllä tällä meidän listerillä hyvät mittavehkeet. Minua vaan kiinnostaisi tietää se todellinen ykk- ero. Pytyt paikoilleen ja mittaamaan....loppus tää paskanjauhaminen. Tämmöne yksinkertane mittaushomma ei tunnu listeriltä onnistuvan, mutta limppukulmat mitataan mennen tullen... itellä menis kyllä vähä aikaa miettiessä, että millä vitulla ne mitataan...
Tää astejuttu on mitattu nimenomaan pytyt paikallaan ! Ja näin mitattuna YKK merkit tulee 5 astetta eri kohtiin ! Männän liikkeenä tuo 5 astetta on todella vähän, iskun loppupäässä.
Limppukulmista en ole mitään puhunut.
Re: K-750 sytys ennakko?
Tuossa videolla näkyy sama ilmiö, akselit on kyllä suht linjassaan, mutta kampikulma voi silti heittää melko paljon.
Re: K-750 sytys ennakko?
Metrin mittanauha ja laskukone riittää mittavälineeksi, ei sen tarkempia laitteita tarvita kampiakselin astekulmien mittaamiseen vauhtipyörän kehältä.MATTI kirjoitti:Joo ..sellaisia 0.1..0.2 heittoja max. nostoissa on joskus tullut mittailtua (68 nostoisissa), mutta se kampiakselin astemuutos/nosto on siellä huipussa niin "tulkinnanvarainen" että meikäläisellä hukkuu asteet jo mittalaite toleransseihin ja huonoihin lukulaseihin ja vaikka wanhan koneen laakeritoleransseihin.. Mutta jos asia jotain oikein kiinostaisi ,niin voisihan sen laskea kuinka pienet symmetria muutokset tapeissa/laakeroinnissa jo aiheuttaa tulkintaa mittaustuloksessa.
Re: K-750 sytys ennakko?
Onkos kukaan mittaillut sen keskimmäisen limpun reikäväliä? Jos niiden reikien keskipiste ei ole tasan tarkkaan iskunpituus, sekä tasan tarkkaan tuplaten kiertokangen tapin sekä runkolaakeritapin keskipisteiden väli, niin sitten tuommoista kampea ei saa ikinä semmoiseksi että molempien pyttyjen yläkuolokohta osuisi samaan aikaan...
Jos keskimmäisen limpun reikäväli on pienempi, niin runkolaakereiden kannalta suoraksi naputeltu akseli tekee helposti mainitun viiden asteen eron, jos taasen on isompi niin suoraksi ei sellaista akselia saa ikinä...
Nämä teoriatasolla, ikinä en ole noita mistään tullut mitanneeksi...
Jos keskimmäisen limpun reikäväli on pienempi, niin runkolaakereiden kannalta suoraksi naputeltu akseli tekee helposti mainitun viiden asteen eron, jos taasen on isompi niin suoraksi ei sellaista akselia saa ikinä...
Nämä teoriatasolla, ikinä en ole noita mistään tullut mitanneeksi...
IC on itäpyöristä paras...
Re: K-750 sytys ennakko?
Joku vois laskea paljonko mäntä laskeutuu 5 asteen matkalla.
Re: K-750 sytys ennakko?
En lukemaa männän osalta osaa sanoa, mutta se on todella vähän. Vauhtipyörän kehällä 5 astetta on liki 10mm.Ripa kirjoitti:Joku vois laskea paljonko mäntä laskeutuu 5 asteen matkalla.
Re: K-750 sytys ennakko?
Minun laskujen mukaan 5 astetta vauhtipyörällä niin mäntä laskee n.0,3mm. Tästä vois päätellä että pitää pyrkiä mahdollisimman pieneen heittoon vaikka siinä menis tuskastuttavan kauan.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: K-750 sytys ennakko?
Tätähän minä vähän epäilinkin, tuosta kun ei välttämättä saanu tolkkua mitä tarkoitit...Lister kirjoitti:Mitenkäs nyt sytytys tällätään, kun tässä korjatussa kampiakselissa männät ei olekkaan 180 asteen välein? Näyttäisivät olevan kutakuinkin 175 asteen välein. :
Re: K-750 sytys ennakko?
Taisin tuoda asiani hieman huonosti julki..siis tarkoitus oli kirjoittaa että yläkuolokohdassa männän liike/kampiakselin astemuutos asteisiin nähden on hyvin pieni , ja oikeastaan pienet heitot on aika merkityksettömiä..Tässä juuri mittasin juuri kasatun 650 urren koneen mäntien nousun ja tarkistin ykk. merkin. eroa oli niin vähän että sitä käytännössä ei ollut. Minua ei tuossa kiinnosta absoluuttinen ykk kampiakselin asteina , vaan sen koska männät käytännössä saavuttaa iskunsa mitan, ja sen pohjalta merkitsen ennakon vauhtipyörään. Se että onko ennakko perusennakko 5..8 *eykk ei käytännössä merkitse juuri mitään, mutta se että ennakkoa on varmasti siinä "myöhemmäsäkin" ja en nyt tarkoita iskun eroja, ne on niin pienet, vaan lähinnä muiden sytyn ajoitukseen liittyvien osien kuntoa, koska se että ennakkoa on hieman enempi ei mitenkään haittaa toimintaa, vaan se että sitä ei ole riittävästi.Lister kirjoitti:Metrin mittanauha ja laskukone riittää mittavälineeksi, ei sen tarkempia laitteita tarvita kampiakselin astekulmien mittaamiseen vauhtipyörän kehältä.MATTI kirjoitti:Joo ..sellaisia 0.1..0.2 heittoja max. nostoissa on joskus tullut mittailtua (68 nostoisissa), mutta se kampiakselin astemuutos/nosto on siellä huipussa niin "tulkinnanvarainen" että meikäläisellä hukkuu asteet jo mittalaite toleransseihin ja huonoihin lukulaseihin ja vaikka wanhan koneen laakeritoleransseihin.. Mutta jos asia jotain oikein kiinostaisi ,niin voisihan sen laskea kuinka pienet symmetria muutokset tapeissa/laakeroinnissa jo aiheuttaa tulkintaa mittaustuloksessa.
Minun mielestä voisi siirtyä jo topiikin aiheeseen eli K-750 sytytysennakko, jos siihenkään on enää mitään lisättävää kenelläkään.
Jotenkin tuntuu että tälläisestä jauhamisesta ei ole käytännön hyötyä kenellekään moponsa ongelmien parissa painivalle..tietysti voisi olla filosofiaa ja poikkitieteellistä tuumailua topiikki ,jossa asioita voisi halkoa oikein tosissaan..mutta jos yksinkertaisiin mopon toimintaan liittyviin helppikysymyksiin vastatessa saa varautua johonkin älyttömään vitjaan..niin omalta osalta tuntuu paremmalta että jättää vastaamatta ja ottaa vaan mukavan asennon .. kuppi jaffaa kouraan ja odottaa kun asia lähtee lapasesta.
Viimeksi muokannut MATTI, 07.04.2016 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: K-750 sytys ennakko?
Terve
No tuli tuo kokeiltua käytännössä ja heittoa oli 0,1 mm...
Ps muuten oli öljyhuolto meneillään
No tuli tuo kokeiltua käytännössä ja heittoa oli 0,1 mm...
Ps muuten oli öljyhuolto meneillään
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video