Virta karkas...
Virta karkas...
Vaihdoin sitte laturin minkä ostin tuossa vähän aikaa sitten.Laittelin paikoilleen,ja sehän pelas...yleismittarilla työnti n 14 v.se vähän ihmetytti kun sama kumminpäin johdot oli laattaliittimillä niin sama tulos..tosin merkkivalo ei palanut mitenkään päin.Koeajo sujui,vielä senkin jälkeen näkyi työntävän virtaa tyhjäkäynnillä.Ja nyt sitte vuorokauden jälkeen akku täysin tyhjä. Eli jostain syystä oli purkanut akun. Eli mitäs nyt.Pitääkö laittaa päävirtajohtoon katkaisin,sittehän se ei ainakaan pura akkua. Tosin siinähän nyt on joku vika mutta mikä.Kertokaa te viisaammat se minulle,ei aina tahdo älli riittää......

Re: Virta karkas...
Mikä laturi ja säädin ja kuinka kytketty?
Laturi on nippon-denso,ostin sen keljulta,tuolla myytävänä paltalla on kuvia keljun kytkennästä,minulla samanlainen kytkentä lenkillä..
Laita miinus kaapeliin katkaisin älä virtakaapeliin
Siinä nipponissa taitaa pistokkeessa olla merkinnät IG ja L (tai I) IG :lle tulee virta virtalukolta ja L (tai I) nastaan + merkkivalon kautta ja siihen ulkoiseen vahvaan liittimeen + akulta. Siihen merkkivalon liittimeen pitää siis tulla + ja riippuen sun virtalukon kytkennästä niin voi olla että se valo toimii toisin päin eli maadottaa valon kautta, eli ei tarjoa + jännitettä valon kautta laturiin kuten pitäis. Voit myös kytkeä testimielessä kaikki johdot siitä vahvasta + (akku liitännästä) loikaten siitä IG:n ja siitä jonkun 12V erillisen merkkilampun kautta L(I) liittimeen , jolloin lamppu sammuu kun lataa ja akusta jännitemittarilla kertoo kuinka hyvin.
Olisko näin se kytkentä?Re: Virta karkas...
Periaatteessa kyllä,starttia ei ole ja minkäänlaisia sulakkeita en vielä ole löytänyt....eli sähköt on mitä on,ne menee talven aikana uusiksi kokonaan.Ripa kirjoitti:Olisko näin se kytkentä?
Isosta navasta suoraa akulle ja lenkillä laturin G liittimeen I liittimestä virtalukolle....
Eikka
http://cvkustoms.com/PDF/Ural_and_Dnepr ... _Denso.pdf
Tuon PDF-dokun mukaan lamppu näyttäis maadoittuvan laturin L (lamp) nastan kautta. Sen enempiä tätä laturia tuntematta niin tuonne IG (ignition) nastaan pitäis käydessä saada myös jännitettä. Toivottavasti tuo PDF-linkki kuitenkin selvittää enempi asiaa, kun mun osalta enempi arvailua/kuvien tulkintaa.
Ja silloin kun mopo ei ole käynnissä pitäis siis huolehtia, että IG/L nastoihin ei mene jännitettä, koska silloin akku luultavasti tyhjenee.
Tuon PDF-dokun mukaan lamppu näyttäis maadoittuvan laturin L (lamp) nastan kautta. Sen enempiä tätä laturia tuntematta niin tuonne IG (ignition) nastaan pitäis käydessä saada myös jännitettä. Toivottavasti tuo PDF-linkki kuitenkin selvittää enempi asiaa, kun mun osalta enempi arvailua/kuvien tulkintaa.
Ja silloin kun mopo ei ole käynnissä pitäis siis huolehtia, että IG/L nastoihin ei mene jännitettä, koska silloin akku luultavasti tyhjenee.
Tuossa taitaa olla laturin adapterin tekijän kytkentäkaavio.
Löysin vielä moisen arkistoista.
Tuosta kuvasta puuttuu se akulle syöttävä mutteri liitos.
Muoks. Periaatteessa latausvaloa ei tarvii, vaan noi muut.
Löysin vielä moisen arkistoista.
Tuosta kuvasta puuttuu se akulle syöttävä mutteri liitos.
Muoks. Periaatteessa latausvaloa ei tarvii, vaan noi muut.
- Liitteet
-
- image.jpeg (392.86 KiB) Katsottu 5346 kertaa
Akun kunto pitää kanssa tarkistaa. Minulla oli akun lepovirta 13V ja kun laittoi virrat päälle niin 1V. Lataus toimi mutta akku ei ottanut vastaan mitään virtaa.
Jep,kiitokset kaikille,hyvä huomata että tämä foorumi toimii..Pitää nyt katsoa,tänään ainakin näyttänyt että pitää virtaa(vaihdoin yhden johdon paikkaa). Taidan tuossa laittaa tuohon lenkkijohtoon katkaisimen väliin niin ei syötä virtaa silloin kun mopo ei ole käynnissä.
Eikka
Eikka
Lainataas vaikka tätä ketjua... onkohan mulla akku sökö, 12.6v navoilta, valot kun laittaa päälle niin tippuu tuonne 7-8v huitteille. Käynnissä ollessaan näyttää 14.5v vaikka lautauksen merkkivalo vilkkuu ja palaa.
Jep, viallinen akku voi näyttää normaalia jännitettä ilman kuormaa, mutta kuorman kanssa jännite romahtaa.