Laturi g424 roottorin käämintä
Laturi g424 roottorin käämintä
Terve! Ajattelin käämiä poikki menneen roottorikäämin. Vaikuttaa helpolta mutta tuskin sitä on. Netissä on turhan vähän aiheeseen liittyvää ja kysymyksiä on paljon koska yhtään käämintää en ole tehnyt. Ainoat varmat tiedot on lankatyyppi, kierrosmäärä ja lankapaksuus. Senverran olen aloittanut että olen purkanut roottorin liukurenkaat sekä sen puoleisen "sakarakentän" että varsinaisen käämin. Tuosta kyllä selviää miten se on tehty, sitä kun apinoi. Se aluksi tuli mieleen miten käämin lakkaus pitää tehdä, tuleeko lakka joka kierroksen väliin vai sitten koko komeuden päälle? Eristeet täytyy sorvata ekaksi ja hankkia käämilanka. Ajattelin käyttää Laivasähkötyötä konsulttina lähinnä lankahankinnoissa ja mikäli tietoa irtoaa myös työohjeissa. Saa nähdä miten onnistuu.
Re: Laturi g424 roottorin käämintä
Lykkyä vaan. Käämintää olen itse jonnin verran harrastanut josjus pari-kolkytävotta sitten. Hankalimmaksi silloin osottautui käämintäjärjestys = että saa seuraavan käämin mahtumaan jo käämittyyn lokoseen. Useasti käämintä pitää tehdä sillai vaiheittain että samaan lokoseen menevä toinen käämi käämitään samalla..... ja se aikaansaa hässäkkää.
Samaten kollektorin kuparilirpukat ( jonka väliin käämin pää/kieppi tulee ) tuppaa katkeilemaan kun niitä aukoo ja sulkee. Ja vielä käämilangan eristeen poitoon soveltuva kalu olisi hyvä olla hyvä, jpolla em lirpukoiden väliin menevä lanka kuoritaan emalista.
Juottamalla ko hommaa ei voi tehdä, sillä tina ei kastä lämpötiloja joita tuoksinoissa tulee. Tuo nykyajan "ekotina" saattaa ehkä paremmin ( 400+ deg sulamislämpö ).
Lakkaamisen itse tein vasta perästäkäsin.. oli helpompaa, ja liru lakka meni joka paikkaan kuitenkin.....lukoksi. Tasapainottamisen jätin tekemättä, mutta pitäisi tuokin tehdä, silla ankkuri kiertää aika lailla.... kait siinä 4-5 x kampuran kiekat .l. siinä 20 000 rpm. Saa tiukka käämi, olla lakat hyvin liimaantunut ankkuriin ynnä suht koht tasasesti käämitty ettei tule het romua.
Pikkumoottoreissa ekat käämini linkoutui staattorin väliin ja pikkupätkinä sinkoutui ulos....
Tök,tök, stop, pufffff, sanoi vain.
Periaatteessa en sano näin ...... mutta arkipeliin omakäämintä ei ehkä ole paras v-ehto.... ainakaan se eka kokeilu.... mutta siitäpähän oppii.
Samaten kollektorin kuparilirpukat ( jonka väliin käämin pää/kieppi tulee ) tuppaa katkeilemaan kun niitä aukoo ja sulkee. Ja vielä käämilangan eristeen poitoon soveltuva kalu olisi hyvä olla hyvä, jpolla em lirpukoiden väliin menevä lanka kuoritaan emalista.
Juottamalla ko hommaa ei voi tehdä, sillä tina ei kastä lämpötiloja joita tuoksinoissa tulee. Tuo nykyajan "ekotina" saattaa ehkä paremmin ( 400+ deg sulamislämpö ).
Lakkaamisen itse tein vasta perästäkäsin.. oli helpompaa, ja liru lakka meni joka paikkaan kuitenkin.....lukoksi. Tasapainottamisen jätin tekemättä, mutta pitäisi tuokin tehdä, silla ankkuri kiertää aika lailla.... kait siinä 4-5 x kampuran kiekat .l. siinä 20 000 rpm. Saa tiukka käämi, olla lakat hyvin liimaantunut ankkuriin ynnä suht koht tasasesti käämitty ettei tule het romua.
Pikkumoottoreissa ekat käämini linkoutui staattorin väliin ja pikkupätkinä sinkoutui ulos....
Tök,tök, stop, pufffff, sanoi vain.
Periaatteessa en sano näin ...... mutta arkipeliin omakäämintä ei ehkä ole paras v-ehto.... ainakaan se eka kokeilu.... mutta siitäpähän oppii.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
eipä taida laturi pyöriä 20000rpm. kampiakselilla 24 hampainen ratas ja laturissa 18 hampainen. moottorin pyöriessä 2000 rpm laturi 2500
Mulla on semmonen mielikuva että upotetaan lakkaan muutaman kerran ja annetaan kuivua lakkauskertojen välissä...

Ps tuossahan on vain yksi vyyhti
niin tuo g424 on se ac laturi........ helppohan tuo on verrattuna dc latureihin...kait. Enhän mä moisia ole edes saanut vielä rikkikään. Aatokseni oli DC maailmassa.............
Mutta eikös se laturi ota nokan rattaalta eikä kampuralta... sillä pikkurattaalta ? Siis kampuralta 2:1 nokalle ja siitä laturin pikkurattaalle..... joten aivan oikein... ei se nii kauhiaa haipakkaa menekään. Onneksi.
Aattelin äkkiseltään nokan ratas versus laturinratas... siinä on aika moinen harppaus, ja nokkahan pyörii vaan ½ kampurasta....
Joopoti joo... pitäis skarpata enempi enne tarinointia..... sorry.
Mutta eikös se laturi ota nokan rattaalta eikä kampuralta... sillä pikkurattaalta ? Siis kampuralta 2:1 nokalle ja siitä laturin pikkurattaalle..... joten aivan oikein... ei se nii kauhiaa haipakkaa menekään. Onneksi.
Aattelin äkkiseltään nokan ratas versus laturinratas... siinä on aika moinen harppaus, ja nokkahan pyörii vaan ½ kampurasta....
Joopoti joo... pitäis skarpata enempi enne tarinointia..... sorry.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
niin. väli rattaan hammasmäärällä ja koolla ei ole merkitystä. ainoastaan kampuran ja laturin hammasmäärän erolla. siis vaikka välirattaassa olis 100 hammasta laturin ja kampiakselin pyörimisnopeuden ero on sama.
Terve! Jotenkin näin meinaan yrittää hommaa. Ekaksi sorvaan nylonista tuon käämin pohjan eli tyhjää lankarullaa muistuttavan osan, uskoakseni nylon on hyvä eriste ja kestää lämpöä myös riittävästi vai olisiko joku muu parempi/helpompi. Sitten harjoittelen käämimistä 0,5 mm kuparilangalla jotta näen miten tiukkaan sen saan ja miten hermo kestää tuon pyörittelyn koska 770 kierrosta olisi luvassa ( n. 135 m ). Uskon että tuossa pyörittelyssä se pahin homma on eli tässä olisi alkuun puuhaa, saa nähdä saanko harjoituksen tehtyä ennen vai jälkeen kinkun syönnin.
Terve! No niin, vihdoinkin sain käämintätyön tehtyä. Vaikein vaihe oli käämilangan juottaminen liukurenkaisiin ja se meni parhaiten pienellä kaasupolttimella jotta sai lämpöä tarpeeksi. Roottorin vastusarvo on nyt 8 ohmia mikä on mielestäni riittävän lähellä ideaalia ( 10 ohmia).
Lopullinen testaus on tekemättä eli lataako se mutta se selviää kunhan tulee laturi missä on roottorikäämi poikki eteen.
Lopullinen testaus on tekemättä eli lataako se mutta se selviää kunhan tulee laturi missä on roottorikäämi poikki eteen.
Hiljaa hyvää tulee 
Mitä laitoit lakaksi? Jollain tuo pitää saada läpeensä kyllästettyä lakalla, ettei langat liiku ja katkea/hierry tärinässä.
Bakeliiti eriste on parempi kuin nylon, jos käytät uunikuivattavaa lakkaa tai hartsia. Nylon ei kestä riittävästi lämpöä uunikuivatukseen. Tai onko Matilla tiedossa muovityyppiä, joka kestäisi uunissa yli 120C lämpötilaa vähintään 6 tuntia?
Itse käytän hartsia eristeenä käämihommissa. Se ei kuivu purkkeihin, eikä liukene mihinkään liuottimeen, sen jälkeen kun se on uunitettu. Jotku lakat liukenee öljyihin. Minä olen hartsannut nuo tarkemmat laitteet vielä lopuksi alipaineessa, tulee ilmakuplat pois lankoje/eristeiden välistä.
Bakeliiti eriste on parempi kuin nylon, jos käytät uunikuivattavaa lakkaa tai hartsia. Nylon ei kestä riittävästi lämpöä uunikuivatukseen. Tai onko Matilla tiedossa muovityyppiä, joka kestäisi uunissa yli 120C lämpötilaa vähintään 6 tuntia?
Itse käytän hartsia eristeenä käämihommissa. Se ei kuivu purkkeihin, eikä liukene mihinkään liuottimeen, sen jälkeen kun se on uunitettu. Jotku lakat liukenee öljyihin. Minä olen hartsannut nuo tarkemmat laitteet vielä lopuksi alipaineessa, tulee ilmakuplat pois lankoje/eristeiden välistä.
Hankin Wurtiltä sprayna suojalakkaa ja vedin sitä aina joka kierroksella. Annoin aina kuivata välillä.
No tietysti teflon kestää lämpöä hyvin, mutta on kyllä pehmeämpi noissa lämmöissä kun bakeliitti eikä siihen kyllä liimaa mitään.., ja POM kestää sen 100..110 riippuen hieman laadusta..ja onhan niitä sitten erikoisempia muoveja , mutta ei enää kovin edukkaita eikä helppoja ostaa...polyuretaani laadut joita käytetään liukurengaskokoonpanossa eristeenä kestää sen 110--120 ja osa niistä vaatii jälkilämmityksen 10..16 tuntia 110..120 astetta jotta ominaisuudet olisi sellaiset kun pitää..
Tämä oli "projektina" tosi mielenkiintoinen varsinkin kun ei ole koskaan vastaavaa tehnyt. Tähän ei työaikaa paljon mennyt vaikka ottaisi huomioon apulaitteiden valmistus ( mm. käämintäpukki), muuten tuli vetkuteltua sitä aloitusta. Seuraava menee varmasti paremmin on kokemusta. Nyt ei voi muuta kun odottaa että jospa kahdesta käytössä olevasta laturista roottorikäämi hajoaa.