Navan boorit
Re: Navan boorit
Terve
Tollanen kikale löytyy kieviläisen pyörän navan sisältä...
Tollanen kikale löytyy kieviläisen pyörän navan sisältä...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Paljonko on irtoboorin korkeus ja kekäleen pituus?
Kestäsköhän jos kekäleeseen hitsais teräslaipan?
Teräslaippaan saa vahvuutta mutta ei tuentaa napaan(teräs/alumiini)
Kestäsköhän jos kekäleeseen hitsais teräslaipan?
Teräslaippaan saa vahvuutta mutta ei tuentaa napaan(teräs/alumiini)
Re: Navan boorit
Mää tein tuohon rumaan koiraan niin että piparinapaan hitsattiin laippa mihin sitten tuli vanne kiinni voishan tuohon hitsata samalla lailla jonkun sopivan auton jarrurummun
Re: Navan boorit
Tuo käikäle on 100 mm pitkä,ja halkasija on 54..kmz.k750 kirjoitti:Paljonko on irtoboorin korkeus ja kekäleen pituus?
Kestäsköhän jos kekäleeseen hitsais teräslaipan?
Teräslaippaan saa vahvuutta mutta ei tuentaa napaan(teräs/alumiini)
Irtoboorin täyskorkeus on 22 mm...ja se boorin syvennyksen korkeus 15 mm.
Hitsauksen joutuu tekemään laakerikoolin kohdalle(onko ongelma...ei tiedä).
Ja tekeekö se hitsaus siihen heikon kohdan..ei tiedä...
Mutta kokeilun arvoinen asia...testiajollahan se selviää..(se on sitte toine asia,että kerkeekö koo-pyörällä ihmiselämän aikana niin paljon ajamaan,että edes yks irtoboori loppuun kuluis... )
Re: Navan boorit
Moro.
Kuvan mukainen löytyy tallista , täytyy varmaan laittaa kii.
22,50€ + lähetys.
Tosta sorvilla liiat pois käy varmasti muihinkin napoihin.
Molemmat osat taitaa olla kiinalaista tavaraa.
Kuvan mukainen löytyy tallista , täytyy varmaan laittaa kii.
22,50€ + lähetys.
Tosta sorvilla liiat pois käy varmasti muihinkin napoihin.
Molemmat osat taitaa olla kiinalaista tavaraa.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Kyllä voi olla hankala alumiininapaan sovitella..kelju m63 kirjoitti: Moro.
Tosta sorvilla liiat pois käy varmasti muihinkin napoihin.
Piparinapaan on tarkoitettu..
Re: Navan boorit
Moro.
Tiedä , sorvilla pinnan kiinnikkeet pois jää vaan reijitys .
Kiinnitys reikiä vähän enemmän ja pituutta kun tossa toisessa.
Mutta en rupee kinaa .
Piparinapaan hommattu.
Tiedä , sorvilla pinnan kiinnikkeet pois jää vaan reijitys .
Kiinnitys reikiä vähän enemmän ja pituutta kun tossa toisessa.
Mutta en rupee kinaa .
Piparinapaan hommattu.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Kinaamatta hautsi...vaikea homma alumiininapaan....käytännöllisesti katsoen mahdoton...
Re: Navan boorit
Moro.
Joo kinaamatta toivottavasti joku koittaa joskus..
Mullakun vaan pipareita kahdessa Uralissa .
Taitaa näissä vanhoissa pipareissa olla kestävät poorit
Joo kinaamatta toivottavasti joku koittaa joskus..
Mullakun vaan pipareita kahdessa Uralissa .
Taitaa näissä vanhoissa pipareissa olla kestävät poorit
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Oli tuossa vähän luppoaikaa kauniiden ja rohkeiden mainostauolla..ja nysväsin tuohon kulahtaneeseen pipariin uuden poorin..täytyy tehdä nepparin alunapaankin, mutta kalle ei ole saanut aikaseksi etsiä heikkopoorista napaa...
Re: Navan boorit
Jos tarttet Nepparin kulahtaneita napoja niin mulla on ainakin 3 kpl jos haluat testailla.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Re: Navan boorit
Terve
No katotaan nyt jos Kalle saa toimitettua...ei siinä sen enempää mielestäni testailtavaa ole..katselin että pikkasen joutuu alumiinivalua siitä teräsnavan tyvestä(vanhan pooriosan jälkeen) putsaa, ja sitten vaan tarkka sovite ja prässillä laippa sisään ja muutama hefti...saattaa tarvita koko navan lämmityksen ennen hitsausta, mutta ei tuota paljon tarvi lukita kun kaikki on tiukasti ohjattuja kappaleita...
No katotaan nyt jos Kalle saa toimitettua...ei siinä sen enempää mielestäni testailtavaa ole..katselin että pikkasen joutuu alumiinivalua siitä teräsnavan tyvestä(vanhan pooriosan jälkeen) putsaa, ja sitten vaan tarkka sovite ja prässillä laippa sisään ja muutama hefti...saattaa tarvita koko navan lämmityksen ennen hitsausta, mutta ei tuota paljon tarvi lukita kun kaikki on tiukasti ohjattuja kappaleita...
Re: Navan boorit
Ikuiset navat, booria vain vaihtaa tarvittaessa.
Mahtava homma!
Mahtava homma!
Re: Navan boorit
Kyllähän KOO,lla ajettas mutta ku työt haittaa harrastuksia, 5 viikkoa vuodessa lomaa ja jos "lomarahat" vaihtas vapaaksi sais pari viikkoa lisää.karppi kirjoitti:Tuo käikäle on 100 mm pitkä,ja halkasija on 54..kmz.k750 kirjoitti:Paljonko on irtoboorin korkeus ja kekäleen pituus?
Kestäsköhän jos kekäleeseen hitsais teräslaipan?
Teräslaippaan saa vahvuutta mutta ei tuentaa napaan(teräs/alumiini)
Irtoboorin täyskorkeus on 22 mm...ja se boorin syvennyksen korkeus 15 mm.
Hitsauksen joutuu tekemään laakerikoolin kohdalle(onko ongelma...ei tiedä).
Ja tekeekö se hitsaus siihen heikon kohdan..ei tiedä...
Mutta kokeilun arvoinen asia...testiajollahan se selviää..(se on sitte toine asia,että kerkeekö koo-pyörällä ihmiselämän aikana niin paljon ajamaan,että edes yks irtoboori loppuun kuluis... )
Mahdollisesti käy niin että ei kerkee ihmiselämässä ajamaan koo-pyörällä kilometrejä jotta yksi irtoboori kuluis loppuun koska meikäläisellä on eläkeikä 67 vuotiaana, vuonna 1969 vuonna syntynyt niin vielä eläkeikään n. 20 vuotta, jos vain terveyttä piisaa, yritetään nuoria Roikkalaisia saada mukaan... jotka ajaa "tunteja" = ajaa Koo pyörällä
Voin hyvillä mielillä vellooa ruosteisia muttereita tallissa...perässä tullaan...
yst.terv. Anssi Lehti
Re: Navan boorit
On tuossa toinenkin ehkä kestoa parantava vaikutus, kun noita napoja pyörittelee tuolla "paisuvaisella" joka keskittyy tuon poksimutteri puolen laakeripesään loivalla kartiolla ja sitten tuohon pooriosan laakeripesään tuolla paisuvaiskartiolla joka kiritään karaputken läpi ja varmistaa lukituksen ja keskeisyyden. Silloin huomaa kuinka huolettoman heittäviä nämä navat onkaan..nyt kun saa ainakin tuon pooriosan koneistettua keskeiseksi tuon laakerilinjan mukaan niin ei pitäis niin "kalvaa" pooria, jos vaan laakerit on kunnossa....kmz.k750 kirjoitti:Ikuiset navat, booria vain vaihtaa tarvittaessa.
Mahtava homma!
Re: Navan boorit
Terve!
Matti,... Pitääks mun purkaa toi vanne irti keskiöstä. Ei taida mahtua sun sorviin vantaan kanssa. Vaihtoboorit hankittu. Näytti siltä että olet kehitellyt erillaisen kiinnityksen sille kiekolle johon poorit kiinnitetään, kuin mitä Karpin patentissa. Voin vaikka joskus lähitulevaisuudessa ajella siellä etelän suunnalla.
Matti,... Pitääks mun purkaa toi vanne irti keskiöstä. Ei taida mahtua sun sorviin vantaan kanssa. Vaihtoboorit hankittu. Näytti siltä että olet kehitellyt erillaisen kiinnityksen sille kiekolle johon poorit kiinnitetään, kuin mitä Karpin patentissa. Voin vaikka joskus lähitulevaisuudessa ajella siellä etelän suunnalla.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Navan boorit
Terve Rampe! Kyllä se napa pitää olla vannekehästä irti..ei se oikein muuten hyvin onnistu...mutta eiköhän se sitten jatkossa ole helpompaa kun vaihtelee vaan laakereita ja irtopooreja...nykybensoilla taitaa olla vielä edullisempaa laittaa vaikka matkahuollolla tulee ,kun ajella jos muuten ei ole kulkua tänne päin...rampe kirjoitti:Terve!
Matti,... Pitääks mun purkaa toi vanne irti keskiöstä. Ei taida mahtua sun sorviin vantaan kanssa. Vaihtoboorit hankittu. Näytti siltä että olet kehitellyt erillaisen kiinnityksen sille kiekolle johon poorit kiinnitetään, kuin mitä Karpin patentissa. Voin vaikka joskus lähitulevaisuudessa ajella siellä etelän suunnalla.
Re: Navan boorit
Muistutuksena vielä....koon ja nepparin perän sisäistä jarrutaakia joutuu hieman muokkaamaan...uralissa ei tarvi muuta,kuin jousta siirtää.
Re: Navan boorit
Terve!MATTI kirjoitti:Terve Rampe! Kyllä se napa pitää olla vannekehästä irti..ei se oikein muuten hyvin onnistu...mutta eiköhän se sitten jatkossa ole helpompaa kun vaihtelee vaan laakereita ja irtopooreja...nykybensoilla taitaa olla vielä edullisempaa laittaa vaikka matkahuollolla tulee ,kun ajella jos muuten ei ole kulkua tänne päin...rampe kirjoitti:Terve!
Matti,... Pitääks mun purkaa toi vanne irti keskiöstä. Ei taida mahtua sun sorviin vantaan kanssa. Vaihtoboorit hankittu. Näytti siltä että olet kehitellyt erillaisen kiinnityksen sille kiekolle johon poorit kiinnitetään, kuin mitä Karpin patentissa. Voin vaikka joskus lähitulevaisuudessa ajella siellä etelän suunnalla.
Laitan tulemaan, kunhan toimerrun nyppimään pinnat pois.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Navan boorit
Nii ja perän"lahvistefan"kiinnitykseen käytettävästä alumiinilaipasta joutuu hieman sitä sisäreikää viilaaman suuremmaksi/kartiomaiseksi...se tuo uus irtoboori kun muuten ottaa siihen siihen kiinni.
Re: Navan boorit
Terve!
Hieno patentti toi Matin rummun kiinnitys systeemi sorviin. Keskitys tuolla pitäis oleman taattua tavaraa.
Hieno patentti toi Matin rummun kiinnitys systeemi sorviin. Keskitys tuolla pitäis oleman taattua tavaraa.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Navan boorit
1 kaivelin jo. Nyt kun ehtisin kaivaa esiin vielä sen pikkunavan. Hain sulle muuten kärryyn oikein ledivalot taakse, nyt on tuuninkia.MATTI kirjoitti:Terve
No katotaan nyt jos Kalle saa toimitettua...ei siinä sen enempää mielestäni testailtavaa ole..katselin että pikkasen joutuu alumiinivalua siitä teräsnavan tyvestä(vanhan pooriosan jälkeen) putsaa, ja sitten vaan tarkka sovite ja prässillä laippa sisään ja muutama hefti...saattaa tarvita koko navan lämmityksen ennen hitsausta, mutta ei tuota paljon tarvi lukita kun kaikki on tiukasti ohjattuja kappaleita...
Re: Navan boorit
..tu! taas saa hävetä...ole siinä sitten raaka rekkamies kun peräkärri on kun joku ..tun diskopallo!!Kalle kirjoitti:1 kaivelin jo. Nyt kun ehtisin kaivaa esiin vielä sen pikkunavan. Hain sulle muuten kärryyn oikein ledivalot taakse, nyt on tuuninkia.MATTI kirjoitti:Terve
No katotaan nyt jos Kalle saa toimitettua...ei siinä sen enempää mielestäni testailtavaa ole..katselin että pikkasen joutuu alumiinivalua siitä teräsnavan tyvestä(vanhan pooriosan jälkeen) putsaa, ja sitten vaan tarkka sovite ja prässillä laippa sisään ja muutama hefti...saattaa tarvita koko navan lämmityksen ennen hitsausta, mutta ei tuota paljon tarvi lukita kun kaikki on tiukasti ohjattuja kappaleita...
https://www.youtube.com/watch?v=toKswoK_HM0
Re: Navan boorit
MATTI kirjoitti:..tu! taas saa hävetä...ole siinä sitten raaka rekkamies kun peräkärri on kun joku ..tun diskopallo!!Kalle kirjoitti:1 kaivelin jo. Nyt kun ehtisin kaivaa esiin vielä sen pikkunavan. Hain sulle muuten kärryyn oikein ledivalot taakse, nyt on tuuninkia.MATTI kirjoitti:Terve
No katotaan nyt jos Kalle saa toimitettua...ei siinä sen enempää mielestäni testailtavaa ole..katselin että pikkasen joutuu alumiinivalua siitä teräsnavan tyvestä(vanhan pooriosan jälkeen) putsaa, ja sitten vaan tarkka sovite ja prässillä laippa sisään ja muutama hefti...saattaa tarvita koko navan lämmityksen ennen hitsausta, mutta ei tuota paljon tarvi lukita kun kaikki on tiukasti ohjattuja kappaleita...
https://www.youtube.com/watch?v=toKswoK_HM0
No Problem, kyllä tästä hyvä tulee ja saat uusia ystäviä https://www.youtube.com/watch?v=3VyFihQbJww
Re: Navan boorit
Eihän tässä voi muuta sanoo kun..kiitos taas kerran Kalle!
Re: Navan boorit
Terve
No niin nyt on pinnattu protonapa...
Ps pitää hakea huomenna vannenauha, niin saa vedettyä Heidenaun päälle
No niin nyt on pinnattu protonapa...
Ps pitää hakea huomenna vannenauha, niin saa vedettyä Heidenaun päälle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Terve
Noh tolla on nyt ajettu noin 5000 kilometriä ja kaikki on OK...
Ps ei lämmennyt eikä jarru nypyttänyt
Noh tolla on nyt ajettu noin 5000 kilometriä ja kaikki on OK...
Ps ei lämmennyt eikä jarru nypyttänyt
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Terve
Nyt on ajettu 6000 kilometriä ja hyvin on pelittänyt...
Ps tosin joutuu navan pinnaamaan uuteen vannekehään ja toiseksi perän vetoboorit alkaa olemaan finaalissa (tosin ajettu lähes 70000 kilometriä)
Nyt on ajettu 6000 kilometriä ja hyvin on pelittänyt...
Ps tosin joutuu navan pinnaamaan uuteen vannekehään ja toiseksi perän vetoboorit alkaa olemaan finaalissa (tosin ajettu lähes 70000 kilometriä)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Laitetaas vähä päivitystä.
Tällä napa-boorilla on ajettu tähän mennessä 56 000 kilometriä...
Vähä on teräväksi mennyt...tekis mieli vaihtaa jo uusi boori...mut jos viel kympin tai kaks päristelis..
Tällä napa-boorilla on ajettu tähän mennessä 56 000 kilometriä...
Vähä on teräväksi mennyt...tekis mieli vaihtaa jo uusi boori...mut jos viel kympin tai kaks päristelis..