Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 782
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gabo »




Herzog ratas ei sovi Ural 650:n. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta? Miten olette ratkaisseet. Laitetaanko kampuran ja rattaan väliin korotusprikka jolla ratas saadaan ulospäin vai leikataanko laippaan isompi reikä niin että saadaan ratas perille saakka?
WP_20160327_002.jpg
WP_20160327_003.jpg
WP_20160327_004.jpg
WP_20160327_006.jpg
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja karppi »

Onks kampura varmasti täysin edessä??
Kylhä se ratas pitäs niiku laakerille asti saaha painettua.
Mie varmaan suurentaisin reikää.
Mut älä Gabo tee ennen mitää,enneku viisaammatkin on ottanu kantaa.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Itelle sorvasin isomman reiän . Eli kansi irralliseen etupesään ruuveilla kiinni ja sitten sorvaten reikä sopivan kokoiseksi . Öljyputkea tarttee sorvaillessa varoa .
Nii , sitte kun on etupesä on kannessa kiinni voi samalla kätevästi tarkistaa että pesän ja kannen väli eli laakerin paikka on samassa mitassa kuin laakeri. Viime talvena oli yhen toverin moottorissa kampiakselin päittäisvälys lohkossa suuri ja 650 koneessahan kampura asemoidaan lohkoon juuri tällä etupesällä. Laakeri itessään oli melko ehjä ,mutta pesä/ kansi yhdistelmä leveempi kuin laakeri jolloin kampura hölskyi koneessa eestaas. Sorvissa tämäkin sitten korjaantui.

t.hh
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Herzogit on ihan jubbien hommaa.......
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

karppi kirjoitti:Onks kampura varmasti täysin edessä??
Kylhä se ratas pitäs niiku laakerille asti saaha painettua.
Mie varmaan suurentaisin reikää.
Mut älä Gabo tee ennen mitää,enneku viisaammatkin on ottanu kantaa.
Oletko käyttänyt nokka-akselia hammasrattaineen paikoillaan ja tuleeko samaan tasoon?

Harri on isontanut reikää, mutta tarkistaisin ensin ed.mainitun.
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja rampe »

Terve!
Maallikon päätelmiä. Kyllä tuon rattaan pitää joka tapauksessa vastata tuohon sisäkooliin, koska se asettaa kampuran paikalleen laakeriin ja
laakeri taas lukittu pesäänsä. Ratas ei puolestaan saa olla niin leveä että painaa ulkokooliin joka on lukittu paikalleen ja kampuraratas pyörii.
Kuvasta saa sen käsityksen että pesässä oleva laakeri suojattu ainakin ulkopuolelta. Luuli että öljy saisi vapaasti huuhdella laakeria. Mitään kun en näistä ymmärrä, niin kysyn että onko seiska puolikkaassa isompi laakeri ulkomitoiltaan. Tämä taas tällä kertaa tällaisen ei moottorioppineen järkeilyä.
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja karppi »

Noku eihä se herzogin kampuran ratas eroa orkkis rattaasta muuten kuin,että se"lieriökohta"on vaan halkasijaltaan hieman suurempi..näin niiku maalaisjärjellä aateltuna vaihtoehothan on joko suurentaa reikää,tai pienentää ratasta.
Mut jos taas herzog-ratas nyt tässä Gabon tapauksessa onkin syystä tai toisesta alkuperäistä matalampi,niin sithä sitä on simmattava...mut kylhä miun mielestä siitä on lähettävä,että laakerille astihan se ois painettava..Muutehan ratas jää eläväksi,ku kampuran kaulahan on rattaan osalta tasapaksu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Herzokin ratas on kapeampi, mutta takareunan linja lohkosta on sama...

Kuva

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

karppi kirjoitti:Noku eihä se herzogin kampuran ratas eroa orkkis rattaasta muuten kuin,että se"lieriökohta"on vaan halkasijaltaan hieman suurempi..näin niiku maalaisjärjellä aateltuna vaihtoehothan on joko suurentaa reikää,tai pienentää ratasta.
Mut jos taas herzog-ratas nyt tässä Gabon tapauksessa onkin syystä tai toisesta alkuperäistä matalampi,niin sithä sitä on simmattava...mut kylhä miun mielestä siitä on lähettävä,että laakerille astihan se ois painettava..Muutehan ratas jää eläväksi,ku kampuran kaulahan on rattaan osalta tasapaksu.
Onko se niin jos herzogin-rattaat laittaa niin reikä on sorvilla suurennettava? oisko tässä tapauksessa poikkeus ja porakoneeseen hiomaterä tai jokin terä joka leikkaa terästä, koska reijän ei tarvitse olla välttämättä pyöreä? kunhan ei hankaa hammasrattaaseen.

Kun hammasrattaan saa pohjaan ja nokka-akselin paikoilleen niin näkee miten ovat linjassa kuten Uskilan kuva näyttää.
Tarvittaessa kampiakselin ja hammasrattaan väliin sitten simmejä?

Gabo näyttää poranneen itse kiinnitysruuveihin reijät,ruuvit Koossa ainakin kannaltaa korkeampia, noin normaalia ruuvia 1 -1,5mm korkeampi kanta(Uralissa?), niin ei mahdollisesti tässä tapauksessa mahdollista hammasrattaaseen ottamaan ruuvin kanta?
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja rampe »

Terve!
No niin. Tämäkin ongelma näyttää tulleen ratkaistuksi. Laipan reikä isommaksi. Sitten rattaan kiristys sekä nokka-akseli rattaineen että laturi paikoilleen. Ja kas kummaa, kaikkien rattaiden hammastus kohdallaan.
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uudesta Uralin 750cc koneesta tuo laakeripesän kansilevy puuttuu kokonaan? Kampuran liike on lukittu takapään laakerilla, siellä on se sokka. Mitä 750cc sepät sanoo?

650cc koneessa kampuran lukitus on etupäässä. Eli tuo kansilevyn reikä on vaan liika pieni Herzog tapauksessa? Herzog ratas kun on tehty alunperin 750cc koneeseen niin pienempää mitotusta ei ole tarvinnu miettiä. Kansilevyn tehtävä on lukita ulkokooli, joten aukon isonnus ei ole kai mikään ongelma? Tällöin ratas asettuu kampuraaan tiukasti sekä linjaan muiden rattaiden kanssa?

Uusia Ural 650cc ratas sarjoja ei ole enää Uralin kautta saatavana. Tehdas myy enää Herzogia. Kuuspätkän rattaat tulee nyt Kiinasta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Reikä isommaksi ja vanhan hammasrattaan/kannen välyksen mittaa halutessaan.
Yrittää samaa välystä halutessaan.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja karppi »

kalkkuna kirjoitti:Uudesta Uralin 750cc koneesta tuo laakeripesän kansilevy puuttuu kokonaan? Kampuran liike on lukittu takapään laakerilla, siellä on se sokka. .
Se on just näin..paitsi siellä takapäätä on lukitsemassa kaksi seekeriä...takamaljassa ja kampuran kaulalla.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo seiskapätkässä etupään laakerikuppi on uiva...

Kuva

Ps silloin kun se on irrallaan käsissä, niin kannattaa juottaa öljyputki kiinni
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 782
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Kiitos kaikille vastauksista.

Tein laippaan isomman reiän pylväsporakoneella 50mm reikäporalla. Siistin viilalla jäljet. Nyt kampuran hammasratas asettui paikoilleen mukavan tuntuisesti ja tiiviisti laakeria vasten. Ei ottanut edes ruuvin kantaan kiinni. Sommittelin ensin koko setin ja pyörittelin (kuva) ja kun pyöri ongelmitta niin laitoin kiinni. Sellaisen laitoin merkille että kun rattaat ovat merkin kohdalla pykälässä, rattaissa ei ole välystä juuri lainkaan mutta kun nokan ratas on 180 astetta toisessa suunnassa niin sitten on sen verran kappia että sen huomaa. No. Pyörii kuitenkin takertelematta ja vaikuttaa ihan hyvältä maallikon mielestä.
WP_20160331_013.jpg
Kasaaminen jatkuu. Moottori on nyt läjässä ja vauhtipyörä paikoillaan. Vanhat männät meni paikoilleen hastinginsin renkailla. Teflon tutit. Pytyt hoonasin kevyesti, vaikka niissä ei ollut mitään näkyvää vikaa. Kytkinlevyt oli sen verran kulahtaneen oloiset että taitan vaihtaa nyt suosiolla uudet. Lisäksi kansissa venttiilit vuotaa. Pientä puuhaa riittää mutta kyllä tämä tästä.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Ural 650 kone. Horzog ratas ei sovi. Ottaa laippaan. Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Noni. Virallinen tapa on sama mitä tässäkin tehtiin...

650 1247 6201020 Bearing cover 21,45€
650 2870 6201020-HZ Bearing cover for German timing gears (hinta pyydettäessä)

Laakerinlukkolevy HZ on erikseen ja hinta pyydettäessä, eli tarkoitaa että näitä ei ole olemassa. Poraavat normaalin levy isommaksi, mikäli asiakas ei halua/pysty porata omaa levyään.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin