Uudet suonet neepperiin!

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Siis pyörän takaa katsottuna MYÖTÄpäivään kierretty ja aavistus takas ettei ihan tiukassa ole hampaat toisia vasten.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja Lister »

Maksimi latausjännite 12v akulle 14,2v kesäkelillä, 16v on jo liikaa talvellakin.

Mistä olet mitannut tuon 8v? Ei ainakaan akun navoissa saa olla tuollaisia lukemia 12v systeemissä tai jos tosiaan akussa näkyy 8v, niin akku on silloin sökö. Laturin perässä saattaa tuo 8v jännite näkyä tyhjäkäynnillä ennen diodia, mutta ei se silloin vielä lataa akkua yhtään. Latauksenmerkkivalon sammuminenkaan ei vielä tarkoita akun latautumista, vaan sitä että silloin laturin ja akun jännite on likimain yhtäsuuri, eli jännite-ero nolla. Virtaa ei kulje vielä tuossa tilanteessa laturilta akulle.

Mittaappa paljonko siellä akun navoissa on jännitettä, kun annat koneeseen kierroksia. Laturissa voi olla se 15v, mutta akulle siitä todennäköisesti tulee n.14v, koska "takavirtareleenä" toimiva diodi pelkästään hävittää jännitettä jo n.0,6v. Lisäksi johtoihin häviää muutama "kymmenys" vielä lisää.
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Vaihdetaas vielä kerran tuo laturin kiertäminen :lol: Eli motskarin takaa katsottuna kiersin vastapäivään hammastukset tiukasti kohdilleen ja löysäsin aavistuksen takaisin päin. Menikö oikein vaiko väärin?

Isoilla kierroksilla laturin perästä mitattuna 15,2 ja akusta mitattuna 14.33
Tyhjäkäynnillä mittasin laturin perästä vähän yli 6v ja kun säädin tyhjäkäyntiä vähän isommalle, jotta latausvalo sammuu, niin 8v paikkeilla.
Mitä akusta mitattuna pitäisi näyttää tuolloin?
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja Lister »

Tais mennä väärin.

Eli edestäpäin pitäisi näyttää tältä:

Kuva

Pyörää takaapäin katsottuna laturia siis käännetään myötäpäivään.

Jos laturin perässä on 8v jännitettä ja akku(12v) kunnossa, niin se ei lataa vielä yhtään. Laturissa täytyy olla korkeampi jännite, kuin akussa, jotta virta lähtee kulkemaan akulle. Käytännössä akku siis purkautuu kokoajan tyhjäkäynnillä, vaikka se latausvalo sammuukin jo 8v jännitteellä. Säädä tyhjäkäynti vaan pienemmälle, turhaan se käy isolla, kun se ei kuitenkaan lataa. Kierroksilla on ihan sopiva latausjännite(14,3v), jos se pysyy siinä n.14v arvossa vielä kun laitat valot päälle.
Avatar
SamiH
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 09.08.2012 12:18

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Kiristyksen suunnalla on sen takia merkitystä että:
Jos (kun) laturin kiinnitys löystyy niin hammasvälys ei pyri kiilautumaan kireämmälle pyörimissuunnan mukana, jolloin laturin akseli saattaa katketa.
(ja pyörä sanoo koli koli)
Sen sijaan välys isonee ja ulinan tai latauksen loppumisen huomaa -> korjaa vian -> jatkaa matkaa.
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Pienillä kierroksilla laturista tuleva jännite on tykkivää tasavirtaa... elikkä yleismittari näyttää DC asetuksella jännitteen keskiarvoa, joten vaikka mittari näyttää 8 V on huippujännitteet tasasuunnatun kolmivaihesiniallossa jo hyvinkin liki 12 v, jolloin saattaa pientä latautumista ollakin.....
Laturin lähtö ennen takavirtadiodia on tykkivää tasavirtaa, jonka oikean huippujännitteen havaitsemiseksi eg. oskilloskooppia tarvitsis.... tai muita vippaskonsteja ( konkka, AC aluetta käyttäen mitata mahdollinen ratsastava AC komponentti DCn päällä ja siitä pähkäillä.... ) käyttäen.

Sama ilmiö on tavallista ( perinteistä ) akkulaturia mitattaessa irtonaisena. Kun tsekkaa jännitettä laturista, ( semmoksesta MATTI laturista esim) niin sen lähtöjannite onkin siinä 10-11 VDC ilman akkua, sillä mittari ilmoittaa ns. RMS jannitteen. Tällöin on kuitenkin lähdön huippujännite tuo 10-11 V x neliöjuuri 2 = 14-15 VDC... joka on sama kuin täyteenladatun akun napajännitteen tuleekin olla. Elikkä laturi ikäänkuin automaattisesti pienentää latusvirtaansa ja lopettaa sen kun akku täyttyy... nerokasta. Ilman elektroniikkaa yms kotkotusta. Kun lähtöön laittaa akun, konkan niin saa ilmi huippujännitteen... konkalla heti, akulla jahka se täyttyy ja ehjä.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja Lister »

Niin onko tuo 12v laturi siis vaihtovirtalaturi vai tasavirtalaturi elektroonisella säätimellä?
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Nyt on laturi kierretty oikeaan suuntaan. Aika paljon piti laturin pöydästä höylätä tavaraa, jotta se asettui. Kierämisen ansiosta tankin korottelu jäi pelkäksi uhkakuvaksi.
Toinen pantakin tuli tarpeeseen ja sen sain modifioitua alkuperäisestä, joka siis ei enää omalle paikalleen mahtunut.

Piuhat tuli vedeltyä illalla ja hoksasin tarvitsevani 12v vilkkureleen.. Tilasin samantien ja näkyy olevan jo tulossa. Osatuonnilla on kyllä huikean nopeaa palvelua! Se on etenkin tällaisen noviisin kannalta oikein hyvä, kun hommien edetessä vasta hoksailee, että mitä puuttuu.
Toimii nuo vilkut kyllä tuolla 6v releelläkin, mutta välkyttely ei oikein vakuuta.
Vilkkukytkimen sisältä löytyi muutama muumioitunut ampianen ja muuta mukavaa :lol:
Putsailin ja peseskelin kaikki kytkimet ja kyllä ne vaan toimimaan alkoi.
Ei tarvinnut takavilkuillekaan vetää lokarin sisältä piuhoja kun sieltä löytyi sellaiset varastoituna. Takalokarilta eteenpäin tuli uusittua kaikki.
Vapaan merkkivaloa ei syty, vaikka lamppu ja piuha ovat kunnossa.
Vika siis vaihdelaatikon puolella. En tiedä yhtään minkälainen systeemi siellä on.. Ilmeisesti vapaalla ollessaan pitäisi ottaa maihin? Onko siellä joku kytkin tai muu vaihdettavissa/korjailtavissa oleva vimpula?
En viitsinyt sitä ruuvailla irti vielä, mutta kun nyt ajattelin öljyt vaihdella taas kun kädet muutenkin on paskaiset, niin vois samalla sitä katsoa kun on öljyt valutellut pois.

Laturi lataa, parkit, ajovalot, pitkät toimii, samoin takavalo ja jarruvalo sekä vilkut.
Töötti huutaa nyt reippaasti kiukkuisemmin kuin 6v järjestelmän kanssa. Ilmeisesti neepperi tykkää uusista suonistaan!

Pari kysymystä:
Öljyä tiputtaa hiukan laturin ja kopan välistä. Mitä tällaisia pyöriä jossain katsellut, niin lienee yleinen vika, ellei jopa ominaisuus..?
Tilailin jonkun tiivisteenkin, joka ei tuohon laturin päähän kuitenkaan sopinut. Ootteko siellä välissä käyttäneet jotain tiivistettä?
Ihme nykimistä piti kun ajoin pikku lenkin. Voiko se johtua sytytyksestä? Kaasarien säädöstä? Vai mistä?
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja Lister »

Minulla on öljysuodattimen teräväkulmainen O-rengas laturin ja lohkon välissä. Pitää toistaiseksi hyvin, ei ole tullut tippaakaan öljyä ulkopuolelle.
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Eilen kerkesin pyörän kimppuun taas ja niputtelin piuhat ja vaihtelin kaasareihinkin kohot ja muita tilpehöörejä, kun imukurkkujen mukana tuli samanlaiset jikovit, joissa oli jokunen paremmassa kuosissa oleva osanen. Bensahanasta on jengat sileenä ja virittelin sen nyt valskaamattomaksi. Sopiva tiivisterengaskin löytyi vielä laturen eteen, kiitos vinkistä Lister! Ei ainakaan vielä mahtunut öljy välistä roiskumaan.
Kokosin pyörän taas kasaan ja painoin virrat päälle.. no voe ny helevetto!! Ei virtaa.. Roplailin piuhoja läpi ja mittailin jännitteitä. Säätimelle meni virtaa mutta ulos tullut juur mitään. No.. taas ylimääräiset osat pyörästä irti ja nyppimään piuhoja esiin, kun olin ihan varma että olen jotain söhlännyt siinä johtoja kasaan niputellessa. Vuan ei löytynyt mitään ihmeellistä. Siinä piuhoja ravistellessa tuli sitten virrat yhtäkkiä ja hävisivät samantien. Joku kosketushäröily siis jossain. Lopulta vika paikantui sitten säätimen maadotukseen, tai paremminkin sen puuttumiseen. Kumiprikka tärissyt väliin. Vaan mikäs se siinä taas uudelleen johtoja niputellessa kun oli voittaja olo, kun vika oli noin pieni :mrgreen:

Pyörä taas kasaan ja käyntiin. Avot! Kaikki toimii! Otin sateen kunniaksi vaimentimet pois ja kävin vetäisemässä kylillä juhlavan kunniakierroksen. Samalla vahvistui ajatus suorien putkien suhteen. Niin hienot saundit, että niitä kuunnellaan kyllä jatkossakin! Niinku itte ukkonen olis lähtenyt ajelulle vesisateeseen. Tulkoot nyt perkele harrikka-kaverit vertailemaan neepperin laulunääntä ruohonleikkuriin :lol: Eihän niillä ole pyörissä edes pakkia!
:itarauta:
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Ossenyssattana! :angry-tappingfoot:
Illalla kävin heittämässä n.60 kilsan lenkin motskarilla. Mittasin akunvarauksen ennenkuin lähdin ja näytti 11 volttia. Sen ihmeemmin en sitä kummastellut, vaan ajattelin, että kaipa se akku on vähän tyhjännyt kun laittelin uuden 12v vilkkureleen ja siinä tuli testailtua vilkkujen ja valojen yhteistoimintaa pyörä sammuksissa. Oli mahtava tunne polkaista pyörä käyntiin kun nyt on vihdoin kaikki sähköpelit ojennuksessa ja toimivat kauniisti. Kaasarit sain säädeltyä kohdilleen ja sytkä toimii kuin unelma. Uuden karheat kumit imaisevat tiehen kiinni ja kirsikkana kakun päällä, muhevat soundit kun otin yhdysputken irti..
Kolmisenkymmentä kilsaa ajeltuani totesin, että vilkut prakaa; vilkku syttyi parin kolmen sekunnin päästä siitä kun napsautti vilkkukytkintä ja vilkuttelu tosi laiskaa. Oletin oitis että se uus vilkkurele on jotenkin keturallaan.
Kotiin kun pääsin ja aloin vilkkurelettä ronkkimaan enkä siitä mitään hämärää löytänyt, sain päähäni mitata akun latauksen jos se vaikuttaisi vilkuttelun laiskuuteen. Samalla näkisi tuliko akku täyteen tuollasella pikku kiekauksella. No voe perse! 7 volttia! Löin täyden akun mopoon kiinni ja koitin vilkkuja; toimi täydellisesti.
Eli akun lataus vaikutti vilkkuihin.
Mutta miksiköhän vtussa akku noin on tyhjentynyt? Moporaattori käyntiin ja mittailemaan jännitteitä laturin perseestä. 0.34 ja oikein kun hanikkaa väänsi niin 0.74 volttia.. Eli ei lataa lainkaan! Nuo murto-osatkin lienee ihan vaan hankauksesta syntyvää.
Moneen kertaan mittailin eikä muutosta.
Otin laturin irti ja koitin pyöriikö se kun antaa akusta virtaa. No ei pyöri. Pyöritin porakoneella ja mittailin tuleeko mitään ulos. No ei tule.
Tein samat testit vielä varmuuden vuoksi kahdelle vanhalle 6 v laturille ja ne pyöri nätistä ja tuuttasi virtaa uloskin.
Avasin laturin perästä pitkät pultit ja raotin sen verran että näen laturin sisälle. Mutta en kokonaan viitsinyt repiä auki, kun en edes tiedä mitä sieltä olin etsiskelemässä. Ainakin hiilet näkyi olevan paikoillaan, klappia tai kieroutta ei tunnu missään ja suht siisti ja puhdaskin on.
Eli muuten oikein hyvä laturi, mutta ei toimi.. :x

Mitähän tässä nyt sitte tekis..? Puoltoista tuntia toiminut uusi laturi ja sitte kaput! Ei se nyt ihan niin pitäisi mennä.
Onko vinkkejä tai ehkä jopa tietoa?
http://uralroikka.fi/pulinat/download/f ... ew&id=8304
Liitteet
20160518_100808.jpg
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Takuu palautus juttu. Ota yhteyttä Osatuontiin, eli minuun. Rahat saa takaisin hajonneita osia vastaan. Ulkomailta osataessasi olisit nyt menettänyt rahasi, ne naurelee siellä tämmösille keisseille.

Puolalaiset on lopettaneet näiden laturien valmistuksen. Uusia ei enää synny tähän maailmaan. Tästä lähtien jokainen ajaa 6V sähköillä tyytyväisenä tai virittelee itselleen mieleisen 12V laturin.

Suoraveto NipponDensot on ihan kuolemaksi, iha vaan vinkiksi. ND toimii kumikytkimen kanssa mainiosti (Ural 750cc koneet on näillä ollu jo yli vuosikymmenen) ja suoravedolla meno on kuin noutajaa odotellessa. 4 suoraveto ND patenttia olen ite rikkonu. Pox vaan aina sataset taivaan tuuliin. Joten kannattaa kääntä katse 6V maailman optimointiin. Tai sitten tehdä se oma patenttipommi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Ihan ehdotan en siis vinoile! laita se 6V toimiva laturi paikalleen ja hanki siihen vaikka osatuonnilta elektroninen säädin (niitä on poijaat laittaneet ja hyvin pelaa ja ohjeet löytyy foorumilta). sitten kun olet kesän ajellut hymy korvissa, niin vaikka tulevana talvena vaihdat vanhan 6V lohkon tilalle uudemman 12V lohkon ,jos mukavasti toimivan 6V koneen enää haluatkaan päivittää..
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Hei kokeile ennen palaútusta toista lataus säädintä mulla meni rikki tuo oma säädin. tilasin samoja säätimiä sitten muutaman kun on melkein ilmaisia
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Elekääs ny hyvät veljet vielä kuvitelko, että tässä periksi annettaisiin :lol:

Pieneen mieleenikään ei olisi tullut että alan laturia palauttelemaan ja rahnoja takaisin vaatimaan, oppirahoja, oppirahoja..
Ja osatuonnin asiakkaana pysyn vastaisuudessakin, erinomainen ja nopea palvelu!
Otin tuon laturin-hyväkkään keittiön pöydälle (ette sitte kerro vaimolleni!) ja aloin aukomaan sitä. Mutteri (51) josta lähtee piuha akulle, klenksui omituisesti tietyssä asennossa. Naskalilla (kyllä, nahkanaskalilla näitä korjaillaan :lol: ) sitä aloin törkkimään ja hupsleijjaa sieltä irtosi jonkinlainen haarukkaprikka esiin. Toinen pää siitä on pitkän varren päässä ja kiinni jossain laturin sisuksissa. Tuo haarukkaprikka huilailee jonninlaisen eristemuovin päällä ja se taas on nähdäkseni asennettu siihen ikkään kuin päin persettä, eli vituralleen, tai miten sitä kauniisti sanoisi. Roplailin sen muovin ensin aloilleen pienellä vasaralla ja sitten tämä haarukkaprikka, jonka vartta katsoin parhaaksi pikkuisen väännellä, koska se ei selvästikään ottanut kunnolla kontaktia mutteriin josta pitäisi piuhaa pitkin saada virtaakin kulkemaan.
Paketti takaisin kasaan ja porakoneella hyrrytellessä näytti 0.31v
Juu, se on pieni luku, mutta täysin ehjä 6v näyttää samalla metodilla 0.27v
Pienen pieni toivonkipinä välähti jossain syvällä mustassa sielussa :pray:

Laturi mopoon paikoilleen hop. Akku kiinni hop. Pari ryyppypolkaisua hophop. Virrat piällensä naks. Ja mopo käyntiin (ekalla polkaisulla tietysti) pokspokspoks!
Kuvasta näkyy suunnilleen perusajokaasulla laturin tuottamat voltit.
Ai jumankauta sitä riemua jota eukko ja kakarat taas joutui todistamaan :banana-wrench: :banana-wrench: :banana-wrench: :banana-wrench:
http://uralroikka.fi/pulinat/download/f ... ew&id=8305
Liitteet
20160518_155910.jpg
ilkka
75
75
Viestit: 84
Liittynyt: 18.09.2015 09:50

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja ilkka »

Pieni päivitys tähän väliin, kun matkaa on taitettu uusilla sähköillä parituhatta kilomeetriä.
Puolan laturi jaksoi hetken aikaa, mutta ei se kunnolla alkanut toimimaan. Välillä latasi ja sitte taas ei. Lopuksi kärvähti kokonaan.
Lähialueelta löytyi kuitenkin konevelho, joka taikoi dnepriin entistä ehomman laturin. Hänen mukaansa tuo puolalainen laturi oli rakenneltu kokolailla erikoisesti, jopa väärin.. Puolan laturin etupäälle pientä muokkausta, jotta asettui täydellisesti paikoilleen, roottorin kokosi jostain(en muista mistä) ja siihen vähän lisää mittaa, kuori tais olla jostain traktorin laturista. Eli ei mennyt hukkaan kuitenkaan tuo puolalainen laturi ihan kokonaan, kun etupäästä saatiin näppärä sovite nikkaroitua. Melkoisia temppuja herra teki ja vaikka kovasti koitin pysyä kärryillä, meni 98%:a täysin yli hilseen.. Täytynee kynäillä joskus oikeen paperille ylös, miten se tuon rakenteli. Sorvasi vielä tiivisteellekin uran, eikä roiski öljyä välistä pisaraakaan enää.
Lataa erinomaisesti, eikä lämpene oikeastaan lainkaan. Pannan voi vetää niin tiukkaan kuin ikinä, eikä tyypillistä ulinaa synny silti. Ei tarvi edes takatuupparia ja pysyy paikoillaan. Tuon puolan laturin mukana tullut säädin toimii tämän kanssa.
Pyörä toimii erinomaisesti ja uskaltaa ajella yöaikaankin; valot nimittäin valaisee ihan oikeasti. Ei tarvi rämpytellä valoja välillä pois, vaan voi huoleti posotella vaikka pitkät päällä ja akku on aina täynnä.
Ei ole yhtään ikävä ankeita ja pimeitä 6v aikoja.. :lol:
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Uudet suonet neepperiin!

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Kuvaa :)
Vastaa Viestiin