Venttiilin jouset

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
anttimauno
Viestit: 4
Liittynyt: 01.02.2016 20:02

Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja anttimauno »

Terveisiä Kouvolasta.Naapurin 650 nepparia olen herätellyt usean vuoden koomasta,nyt saa jo käyntiin mutta ei ota kierroksia.suurin epäilyksen aihe on tällähetkellä löperö venttiilin jousi imu puolella,mistähän löytäis kuosissa olevan tuplajousen ja vaikka oikein venttiilinkin sillä lautasta vasten katsomalla se on jokusen millin matalammalla kuin muut :?:
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

Hätäpäissäni ensin meinasin että minulta löytyy tarvittavat osat täältä elimäen suunnalta mutta se onkin dneprin motti mihin osia haetaan.Uralin osia olisi löytynyt.Harmi.
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tarkoititko että käynnistyy kohtuu hyvin ,mutta ei ota lainkaan kierroksia? uupuu kokonaan kun kaasua lisää , vai yskien yrittää nostaa kierrokset, mutta ei jaksa,,vai miten se nyt tekee..jos se käy tyhjäkäyntiä niin käykö yksistään molemmilla sylintereillä vai sammuuko kun saunalyhty kun toisen sylinterin tulpan maadottaa ja toisella käy..onko kipinä kirkas sininen vai punertava...lisää pitää oireista ja sytkän tyypistä..kaasareista. polttoaineen saannista tietoa saada, niin kokeillaan etänä auttaa.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja jopesa »

anttimauno
Viestit: 4
Liittynyt: 01.02.2016 20:02

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja anttimauno »

K-rotta kirjoitti:Hätäpäissäni ensin meinasin että minulta löytyy tarvittavat osat täältä elimäen suunnalta mutta se onkin dneprin motti mihin osia haetaan.Uralin osia olisi löytynyt.Harmi.
Hyvä tietää itellä on 61 urali,tällä hetkellä ei osien tarvetta mutta tilannehan voi nopeasti muuttua.
anttimauno
Viestit: 4
Liittynyt: 01.02.2016 20:02

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja anttimauno »

jopesa kirjoitti:Moi tuolta pitäs löytyä
http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252537 ... arja-dnepr
Kiitos jouset tilattu!
anttimauno
Viestit: 4
Liittynyt: 01.02.2016 20:02

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja anttimauno »

MATTI kirjoitti:Tarkoititko että käynnistyy kohtuu hyvin ,mutta ei ota lainkaan kierroksia? uupuu kokonaan kun kaasua lisää , vai yskien yrittää nostaa kierrokset, mutta ei jaksa,,vai miten se nyt tekee..jos se käy tyhjäkäyntiä niin käykö yksistään molemmilla sylintereillä vai sammuuko kun saunalyhty kun toisen sylinterin tulpan maadottaa ja toisella käy..onko kipinä kirkas sininen vai punertava...lisää pitää oireista ja sytkän tyypistä..kaasareista. polttoaineen saannista tietoa saada, niin kokeillaan etänä auttaa.
Joutokäyntiä käy molemmilla kunnes lämpiää ja hyytyy,vaihdan jousen ja palataan sitten diaknoosiin.( Painuu meinaan peukallolla melkein pohjille varmaan jää leijjumaan)
Avatar
mti
75
75
Viestit: 80
Liittynyt: 22.02.2016 22:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja mti »

Terve!

Kuinka napakat venttiilinjousien pitäisi olla? Tuossa neppari mt-11 venttiilejä säätäessä ja kansia kiristäessä (oli muuten ihmeen löysällä...sai kiristellä reippaasti 2.8 kgfm ja siitä vielä 3.6kgfm) ihmettelin samalla että onhan löysähkön oloiset jouset verrattuna muihin ei itävehkeisiin. Venttiilit saa liikkumaan tällasen "raavaan miehen" peukalovoimalla puristaen ilman irvistelyjä. Pako puolen jouset imupuolta löysempiä :o
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Valitettavasti niitä jousia menee..useimmin katkeaa sisempi jousi, ja varsinkin jos se on uustuotantoa, eli wanhat ehjät jouset on turvallisempi vaihtoehto kun uudet. Uusiakin saa parempilaatuisia tilattua esim. saksasta. Jousi ei saisi ihan peukalolla ilman ähellystä painua..jousen vaihto on helppoa. Ko. sylinterissä mäntä asetetetaan asemaan jossa se on noin 10 mm ennen ykk. tulpanreijästä sujutetaan topakkaa narua, kestävää muovilankaa tms. lankaa joka ei murru eikä helposti katkea..polkusimella siirretään mäntä niin lähelle ykk kun se somasti menee ja tiivistää narun palotilaan. Tässä pitää huomioida että siinä ko. sylinterissä on tällöin sytytys ajankohta eli venttiilit on kiinni. Sitten irrotetaan vain sen puolen keinun akseli ja keinu pois ja keinun akselin tilalle ruuvimeisseli tms, metalli tanko ja sitä tankoa nivelpisteenä käyttäen sopivalla kiintoavaimella painetaan venttiilinlautanen alas. Venttiilin jousien alla pitää olla n.2.5..3mm lämpöeristelevy jousen aluslevyn alla, jos lämpöeristelevy puuttuu tai on laskeutunut liian matalaksi se pitää vaihtaa. Puuttuva tai rikkonainen lämpöeriste aiheuttaa venttiilin jouseen päästymistä ja jousen paine vähenee. Venttiilin jousien jousivoimista/puristuma on teknistä tietoa jos asia kiinnostaa.
---Wanhassa nepparin (MT-9 /k-650) kansiventtiilikoneessa pitäis venttiilin avautumisjännitys jousessa (tuplajouset)olla n. 26 kg ja täysin painettuna 50..59kg---
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vanha pulina KO aiheesta... >>>>>>> jousipaine

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
mti
75
75
Viestit: 80
Liittynyt: 22.02.2016 22:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja mti »

MATTI kirjoitti:Valitettavasti niitä jousia menee..useimmin katkeaa sisempi jousi, ja varsinkin jos se on uustuotantoa, eli wanhat ehjät jouset on turvallisempi vaihtoehto kun uudet. Uusiakin saa parempilaatuisia tilattua esim. saksasta. Jousi ei saisi ihan peukalolla ilman ähellystä painua..jousen vaihto on helppoa. Ko. sylinterissä mäntä asetetetaan asemaan jossa se on noin 10 mm ennen ykk. tulpanreijästä sujutetaan topakkaa narua, kestävää muovilankaa tms. lankaa joka ei murru eikä helposti katkea..polkusimella siirretään mäntä niin lähelle ykk kun se somasti menee ja tiivistää narun palotilaan. Tässä pitää huomioida että siinä ko. sylinterissä on tällöin sytytys ajankohta eli venttiilit on kiinni. Sitten irrotetaan vain sen puolen keinun akseli ja keinu pois ja keinun akselin tilalle ruuvimeisseli tms, metalli tanko ja sitä tankoa nivelpisteenä käyttäen sopivalla kiintoavaimella painetaan venttiilinlautanen alas. Venttiilin jousien alla pitää olla n.2.5..3mm lämpöeristelevy jousen aluslevyn alla, jos lämpöeristelevy puuttuu tai on laskeutunut liian matalaksi se pitää vaihtaa. Puuttuva tai rikkonainen lämpöeriste aiheuttaa venttiilin jouseen päästymistä ja jousen paine vähenee. Venttiilin jousien jousivoimista/puristuma on teknistä tietoa jos asia kiinnostaa.
---Wanhassa nepparin (MT-9 /k-650) kansiventtiilikoneessa pitäis venttiilin avautumisjännitys jousessa (tuplajouset)olla n. 26 kg ja täysin painettuna 50..59kg---
Täytyneepä mitata jännitykset jousista ja vaihdella uusia. Kiitos! :mrgreen:
Avatar
mti
75
75
Viestit: 80
Liittynyt: 22.02.2016 22:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja mti »

Tänään mittailin jousijännityksiä...
- imupuoli avautuminen n.10kg ja täysin auki n. 45kg
- pakopuoli avautuminen n. 5kg ja täysin auki n. 25kg
Vastaa Viestiin