Vero prätkille
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Vero prätkille
Niinhän ne pakenee maan alle ja voivat sanoa etteivät olleet paikalla lopullista esitystä tehdessä. Mitenkä mahdotonta on saada pyörä pois rekisteristä niin, että se säilyisi itsellä kokonaisena niin,että sillä voisi näytösajoissa ajella ja kotona omilla teillään
K-750 M
Re: Vero prätkille
Siihen ei voi vastata kuin essonbaarin ukot ja ennustajaeukot. Eli sehän tässä onkin: kukaan ei vielä tiedä varmaksi mitä tapahtuu. Nyt vain spekuloidaan ja vatuloidaan.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Vero prätkille
Terve
Kyllä tässä nyt KIKY loikkaa haetaan...
Kyllä tässä nyt KIKY loikkaa haetaan...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Vero prätkille
Liikennevakuutuslaki muuttuu 1.1.2017 (kas kummaa) ja samaan aikaan koitetaan uutta MP verolakia voimaan (kas kummaa).asiantuntija kirjoitti:voisi näytösajoissa ajella ja kotona omilla teillään
Vakuutuslaissa kovennetaan seuraamuksia omin päin ajavalle, mutta toisaalta tarjotaan yhtiöille keinoja kehittää uudentyyppisiä liikennevakuutuksia. Teoriassa joku harrastuslaivue alennus tyyppinen paketti vois nyt olla mahdollinen (jos yhtiö sellaista haluaa tarjota). Vanha laki oli vuodelta 1960 ja maailma on muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vero prätkille
Terve
Lainaus Kaleva kirjoittaa: >>>>> katso tästä:
"Oulu 22.3.2015 20:24 Arkisto Kaleva
33-vuotias oululaismies jäi kiinni kortitta ajosta Kaijonharjussa sunnuntaina kello 18 aikaan.
Auto oli liikenteestä poistettu ja rekisterikilvetön.
Mies on jäänyt vuoden sisällä 55 kertaa kiinni ajo-oikeudetta ajosta.
Poliisi kirjasi sunnuntain tapauksesta rikosilmoituksen ajoneuvorikkomuksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta."
Lainaus Kaleva kirjoittaa: >>>>> katso tästä:
"Oulu 22.3.2015 20:24 Arkisto Kaleva
33-vuotias oululaismies jäi kiinni kortitta ajosta Kaijonharjussa sunnuntaina kello 18 aikaan.
Auto oli liikenteestä poistettu ja rekisterikilvetön.
Mies on jäänyt vuoden sisällä 55 kertaa kiinni ajo-oikeudetta ajosta.
Poliisi kirjasi sunnuntain tapauksesta rikosilmoituksen ajoneuvorikkomuksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta."
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Vero prätkille
Lallallaa...
http://www.smoto.fi/?p=4250
Koska veron joutuu maksamaan kaikista moottoripyöristä, se iskee erityisesti kauppaan ja niihin motoristeihin, jotka ovat panostaneet suomalaisen moottoripyöräkulttuurin säilyttämiseen kunnostamalla, entisöimällä ja säilyttämällä vanhoja moottoripyöriä.
http://www.smoto.fi/?p=4250
Koska veron joutuu maksamaan kaikista moottoripyöristä, se iskee erityisesti kauppaan ja niihin motoristeihin, jotka ovat panostaneet suomalaisen moottoripyöräkulttuurin säilyttämiseen kunnostamalla, entisöimällä ja säilyttämällä vanhoja moottoripyöriä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vero prätkille
Tässä on oikein kuvallinen ohje hallitukselle tuon veron valmisteluun
Re: Vero prätkille
Moro.
Onhan sinä , Kaks pyörää tallissa .
Saasnähdä kuinka käy . On se karua luettavaa .
HomeYleinen EdunvalvontaSuomen Motoristit ry.: ”Hallitus on päättänyt tehdä kerralla selvää koko mp-alasta”
Suomen Motoristit ry.: ”Hallitus on päättänyt tehdä kerralla selvää koko mp-alasta”
15.11.2016 Written by Erkki Mäki
Suomen hallitus alkaa tietojemme mukaan käsitellä lakiesitystään mp- / veneverosta jo tällä viikolla ja veroa ollaan nuijimassa nopeutetulla käsittelyllä väkisin läpi heti vuodenvaihteen jälkeen.
Suomen Motoristit ry (SMOTO) ottaa kantaa pääministeri Sipilän hallituksen aikeeseen ja muistuttaa, että verossa on useita arveluttavia ongelmia. Lisäksi SMOTO ihmettelee, miksei maan hallitus kuule asiantuntijoita veropäätöksessä tai keskustele motoristien edunvalvojien, moottoripyörämaahantuojien eikä moottoripyöräkauppiaiden kanssa verovalmistelun lähtökohdista.
Ensinnäkin vero iskisi tavallisiin suomalaisiin: tyypillinen motoristi on 46-vuotias ammattikoulun käynyt keski- tai pienituloinen mies.
Se huonontaisi lisäksi moottoripyöräalan maahantuonnin, kaupan ja palveluiden elinkeinon harjoittamisen mahdollisuuksia ja lisäisi työttämyyttä sekä vähentäisi näiden kaikkien kautta kokonaisverokertymää. Vero ei saavuta sille asetettua fiskaalista tavoitetta yksinäänkään, saati edellä mainittujen kerrannaisvaikutusten vuoksi.
Juridisesti arveluttavaa on se, että vero ei noudata ajoneuvoveron sisällöllisiä periaatteita, vaan perustuu pelkkään moottoripyörien omistamiseen eikä käyttöön. Veron määräytymisen suuruuden perusteena ei myöskään käytetä ajoneuvoveron mukaisesti päästöjä.
Suomalainen mp-alan kauppa kituu, ja liikenteessä olevat moottoripyörät ovat keski-iältään hyvin vanhoja. SMOTOn tekemän kyselytutkimuksen ja yli 4000 vastauksen mukaan niiden keski-ikä on 18 vuotta. Vuotuinen useiden satojen eurojen vero olisi kohtuuton verotuskohteen arvoon verrattuna.
Vero kohtelee autoja ja moottoripyöriä eriarvoisesti myös siten, että moottoripyörien kohdalla maksu on kiinteä. Siinä ei ole päiväkohtaisuutta, eikä liikennekäytöstä poisto keskeytä veroa. Pyörä pitää viedä mahdollisesti hajottamolle ja näyttää romutustodistus, jos aikoo päästä verosta eroon. Se olisi jo skandaalimaista sinänsä, mutta mahdollisesti myös perustuslain takaaman omaisuudensuojan vastaista.
Koska veron joutuu maksamaan kaikista moottoripyöristä, se iskee erityisesti kauppaan ja niihin motoristeihin, jotka ovat panostaneet suomalaisen moottoripyöräkulttuurin säilyttämiseen kunnostamalla, entisöimällä ja säilyttämällä vanhoja moottoripyöriä.
SMOTO:n kanta on, että verosta on ehdottomasti kokonaan luovuttava.
Sen sijaan SMOTO tarjoaa ratkaisuksi moottoripyörien autoveron reipasta alentamista. Se kiihdyttäisi uusien moottoripyörien myyntiä, toisi lisää töitä ja sitä kautta alan verokertymät kasvaisivat luonnollisella tavalla suuremmiksi, suuremmiksi kuin mikä ajoneuvoveron fiskaalinen tavoite on.
SMOTO muistuttaakin, että nyt on jokaisella motoristilla mahdollisuus vaikuttaa: ota yhteyttä poliitikkotuttuusi, ja kerro hänelle, miten asia veron osalta oikeasti on.
Edunvalvonta, YleinenMp-ajoneuvovero, Sipilän hallitus
SMOTOn syyskokous pidettiin 12.11.2016 Hartolassa
Onhan sinä , Kaks pyörää tallissa .
Saasnähdä kuinka käy . On se karua luettavaa .
HomeYleinen EdunvalvontaSuomen Motoristit ry.: ”Hallitus on päättänyt tehdä kerralla selvää koko mp-alasta”
Suomen Motoristit ry.: ”Hallitus on päättänyt tehdä kerralla selvää koko mp-alasta”
15.11.2016 Written by Erkki Mäki
Suomen hallitus alkaa tietojemme mukaan käsitellä lakiesitystään mp- / veneverosta jo tällä viikolla ja veroa ollaan nuijimassa nopeutetulla käsittelyllä väkisin läpi heti vuodenvaihteen jälkeen.
Suomen Motoristit ry (SMOTO) ottaa kantaa pääministeri Sipilän hallituksen aikeeseen ja muistuttaa, että verossa on useita arveluttavia ongelmia. Lisäksi SMOTO ihmettelee, miksei maan hallitus kuule asiantuntijoita veropäätöksessä tai keskustele motoristien edunvalvojien, moottoripyörämaahantuojien eikä moottoripyöräkauppiaiden kanssa verovalmistelun lähtökohdista.
Ensinnäkin vero iskisi tavallisiin suomalaisiin: tyypillinen motoristi on 46-vuotias ammattikoulun käynyt keski- tai pienituloinen mies.
Se huonontaisi lisäksi moottoripyöräalan maahantuonnin, kaupan ja palveluiden elinkeinon harjoittamisen mahdollisuuksia ja lisäisi työttämyyttä sekä vähentäisi näiden kaikkien kautta kokonaisverokertymää. Vero ei saavuta sille asetettua fiskaalista tavoitetta yksinäänkään, saati edellä mainittujen kerrannaisvaikutusten vuoksi.
Juridisesti arveluttavaa on se, että vero ei noudata ajoneuvoveron sisällöllisiä periaatteita, vaan perustuu pelkkään moottoripyörien omistamiseen eikä käyttöön. Veron määräytymisen suuruuden perusteena ei myöskään käytetä ajoneuvoveron mukaisesti päästöjä.
Suomalainen mp-alan kauppa kituu, ja liikenteessä olevat moottoripyörät ovat keski-iältään hyvin vanhoja. SMOTOn tekemän kyselytutkimuksen ja yli 4000 vastauksen mukaan niiden keski-ikä on 18 vuotta. Vuotuinen useiden satojen eurojen vero olisi kohtuuton verotuskohteen arvoon verrattuna.
Vero kohtelee autoja ja moottoripyöriä eriarvoisesti myös siten, että moottoripyörien kohdalla maksu on kiinteä. Siinä ei ole päiväkohtaisuutta, eikä liikennekäytöstä poisto keskeytä veroa. Pyörä pitää viedä mahdollisesti hajottamolle ja näyttää romutustodistus, jos aikoo päästä verosta eroon. Se olisi jo skandaalimaista sinänsä, mutta mahdollisesti myös perustuslain takaaman omaisuudensuojan vastaista.
Koska veron joutuu maksamaan kaikista moottoripyöristä, se iskee erityisesti kauppaan ja niihin motoristeihin, jotka ovat panostaneet suomalaisen moottoripyöräkulttuurin säilyttämiseen kunnostamalla, entisöimällä ja säilyttämällä vanhoja moottoripyöriä.
SMOTO:n kanta on, että verosta on ehdottomasti kokonaan luovuttava.
Sen sijaan SMOTO tarjoaa ratkaisuksi moottoripyörien autoveron reipasta alentamista. Se kiihdyttäisi uusien moottoripyörien myyntiä, toisi lisää töitä ja sitä kautta alan verokertymät kasvaisivat luonnollisella tavalla suuremmiksi, suuremmiksi kuin mikä ajoneuvoveron fiskaalinen tavoite on.
SMOTO muistuttaakin, että nyt on jokaisella motoristilla mahdollisuus vaikuttaa: ota yhteyttä poliitikkotuttuusi, ja kerro hänelle, miten asia veron osalta oikeasti on.
Edunvalvonta, YleinenMp-ajoneuvovero, Sipilän hallitus
SMOTOn syyskokous pidettiin 12.11.2016 Hartolassa
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
4 pyörää tallissa, jee jee.
-eeko
-eeko
Re: Vero prätkille
Moro.
Yhtä M-61 tossa kasaillu ja osia maalaillu , mutta eihän sitä varmaan rekisteröidä , annetaan olla kirjoituspöytä papereina .
Siihen ei veroja tule .
Tehdään museo kuntoon ja kaupataan vaikka sitten Suomen ulkopuolelle.
Yhtä M-61 tossa kasaillu ja osia maalaillu , mutta eihän sitä varmaan rekisteröidä , annetaan olla kirjoituspöytä papereina .
Siihen ei veroja tule .
Tehdään museo kuntoon ja kaupataan vaikka sitten Suomen ulkopuolelle.
Ural M-61 , Ural M-63
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Vero prätkille
Taitaapi olla noin 10 pyörää kivissä. Täyttyy vaihtaa harrastusta tai kotimaata
K-750 M
Re: Vero prätkille
Moro .
Vakuutukset muuttuu.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954100.html
Polkupyörillekin otettava vakuutus.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001059394.html
Vakuutukset muuttuu.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954100.html
Polkupyörillekin otettava vakuutus.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001059394.html
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
https://m.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ
Vexin sanat pitää edelleen paikkaansa.
Tässä ehdin jo hävittämään harrasteauton ja lähes aloittamaan uuden harrastuksen moottoripyörien parissa. Riippuu veron määrästä, että lopetanko heti alkuunsa. Kaikki kielletään/pannaan verolle tai muuten vain tehdään hankalaksi.
Vexin sanat pitää edelleen paikkaansa.
Tässä ehdin jo hävittämään harrasteauton ja lähes aloittamaan uuden harrastuksen moottoripyörien parissa. Riippuu veron määrästä, että lopetanko heti alkuunsa. Kaikki kielletään/pannaan verolle tai muuten vain tehdään hankalaksi.
Re: Vero prätkille
Moro.
Harrastuksen lopetus ja kävelyn / polkupöyräinlyn aloitus, sekin tulee kalliiksi ku laihtuu niin vaatekerta menee uusiks. No lääkärit mielissään .
Eläkkeellä kun aikaa olis ajella motskarilla
Kuinkas sitten näille kerhoille käy jos motskarilla ajot vähenee , väheneekö jäsen määräkin.
Harrastuksen lopetus ja kävelyn / polkupöyräinlyn aloitus, sekin tulee kalliiksi ku laihtuu niin vaatekerta menee uusiks. No lääkärit mielissään .
Eläkkeellä kun aikaa olis ajella motskarilla
Kuinkas sitten näille kerhoille käy jos motskarilla ajot vähenee , väheneekö jäsen määräkin.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Vero prätkille
Minkäs tässä mahtaa. Lusikka käteen mikäli omaisuusvero kilpilaitteille pamahtaa ja heinäsirkat saapuvat. Ylimääräisten kilvet konttorille ja vakuutusten lopetus. Yhden jätän millä ajan. Ajoja en lopeta.
Mikäli pierupäisin optio laukeaa, eli aletaan puhumaan romutuksesta, käy ilmi että olen myynyt kilvettömät eteenpäin. Luovarit meni VAIN ostajan kouraan. Luovareita kädessään pitävällä uudella omistajalla ei ole kilvettömän rekisteröintivelvollisuutta. Kauppakirjaa ei myyjältä Suomessa vaadita. Vanhaa omistajaa ei voi verottaa koska ajoneuvo on myyty (käteiskaupalla tietenkin). Romuuttaa ei voi kun runkoa ei löydy - eikä asia enää minulle mitenkään kuulu. Viranomaiset ei saa autoverotettua runkonumeroa kuolettaa ilman uuden omistajan vahvistusta, koska omaisuudensuoja. Uusi omistaja on tavoittamattomissa maailman tappiin. Vain minä voi ostaa pyörän takaisin ja luovariketjulla uudelleenrekisteröin halutessani.
Typerä on kikailu, mutta on ajatkin. Käyttöpäivävero olisi ainoa kestävä peruste, mutta verossa kyse jostain muusta.
Mikäli pierupäisin optio laukeaa, eli aletaan puhumaan romutuksesta, käy ilmi että olen myynyt kilvettömät eteenpäin. Luovarit meni VAIN ostajan kouraan. Luovareita kädessään pitävällä uudella omistajalla ei ole kilvettömän rekisteröintivelvollisuutta. Kauppakirjaa ei myyjältä Suomessa vaadita. Vanhaa omistajaa ei voi verottaa koska ajoneuvo on myyty (käteiskaupalla tietenkin). Romuuttaa ei voi kun runkoa ei löydy - eikä asia enää minulle mitenkään kuulu. Viranomaiset ei saa autoverotettua runkonumeroa kuolettaa ilman uuden omistajan vahvistusta, koska omaisuudensuoja. Uusi omistaja on tavoittamattomissa maailman tappiin. Vain minä voi ostaa pyörän takaisin ja luovariketjulla uudelleenrekisteröin halutessani.
Typerä on kikailu, mutta on ajatkin. Käyttöpäivävero olisi ainoa kestävä peruste, mutta verossa kyse jostain muusta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 561
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Vero prätkille
Kyllä on mottipäisten hommaa veropäätökset. On kyllä äänestäjätkin kun äänestävät laulajia ja urheilijoita ym. Päättämään asioista joilla ei ole tieto taitoa.
K-750 M
Re: Vero prätkille
Moro.
Eiköhän tää kohta selviä, täytyy vaan odottaa ja toivoo .
Toivottavasti Ahvenanmaan tempaus avaa sokeiden päättäjien silmät ja kuuntelevat smoton ym... Edustajia.
Eiköhän tää kohta selviä, täytyy vaan odottaa ja toivoo .
Toivottavasti Ahvenanmaan tempaus avaa sokeiden päättäjien silmät ja kuuntelevat smoton ym... Edustajia.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Moro.
Hesari kirjoittaa.
Moottoripyörille kaavaillaan 100–150 euron veroa – eduskunnan moottoripyöräilijät kapinoivat veroa vastaan .
Mönkiät ja moottorikelkat myös veron piiriin.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1479277460336 ... cf29e57fcc
Hesari kirjoittaa.
Moottoripyörille kaavaillaan 100–150 euron veroa – eduskunnan moottoripyöräilijät kapinoivat veroa vastaan .
Mönkiät ja moottorikelkat myös veron piiriin.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1479277460336 ... cf29e57fcc
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Toiselta foorumilta kopsattua:
Tästä verosta on aika monenlaista tarinaa liikkeellä. Varmuudella ei kuitenkaan tiedetä kuin seuraavaa:
- Veroa valmistellaan Valtiovarainministeriössä hallituksen toimeksiannosta
- Tavoitteena on kerätä moottoripyöriltä ja veneiltä yhteensä 50 miljoonaa euroa
Mitään muuta ei virallisten lähteiden perusteella tiedetä.
Meikä (Teemu S. Lindfors) on käynyt ministeriössä valmistelevan virkamiehen juttusilla. Siitä keskustelusta voi päätellä lisäksi seuraavaa:
- Moottoripyörien osuus tuosta 50 M€ potista on noin 30 M€
- Liikennekäytöstä poistaminen ei katkaise veroa
- Veroa ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos pyörällä ei 12 kuukauden jakson aikana ajeta yhtenäkään päivänä
Näistä ei siis ole mitään mustaa valkoisella, ainoastaan keskustelua on käyty.
MMAF:n paperissa esitin erilaisia arvioita siitä, mitä todennäköisesti tapahtuisi, jos veroa ryhdyttäisiin keräämään. Vaihtoehtoisia malleja olisivat käytännössä päivävero ja vuosivero. Lopputulos olisi arvioni mukaan molemmissa malleissa aika huono. Vuosiveromallissa se olisi erityisen huono sellaisille henkilöille, jotka omistavat useita moottoripyöriä, joilla ajetaan vuosittain vain hyvin vähän. Tällainen vero käytännössä pakottaisi valitsemaan, millä pyörällä minäkin vuonna ajetaan ja loput olisivat koko vuoden poissa käytöstä. Jos käyttö joka tapauksessa olisi vain muutaman päivän vuodessa, ei niistä muutamasta päivästä tee mieli maksaa kovin paljoa. Vai kuinka moni lähtisi veteraaniralliin, jos viikonlopun reissu maksaisi nykyisen päälle 150 euroa lisää veroa?
Mun (Teemu S. Lindfors) arvioni mukaan tällaisia kokoelmiin kuuluvia pyöriä, joiden luonteenomainen käyttö on vain muutamia päiviä vuodessa, ovat käytännössä kaikki veteraani-ikäiset pyörät. Siis museopyörät ja muut vähintään 30 vuotta vanhat pyörät - ymmärtääkseni on ihan tavallista, että kokoelmassa on esimerkiksi 4 museopyörää ja toiset 4 muuten vain vanhaa pyörää. Kirjoitin MMAF:n muistiossa, että tällaiset pyörät olisi luontevaa vapauttaa verovelvollisuudesta, koska ne olisivat niitä, jotka muuten olisivat poissa liikennekäytöstä koko verojakson ajan, eivätkä siten kuitenkaan kartuttaisi verottajan kirstua.
Toisaalta tästä seuraa, että veropohja eli maksajien määrä käy niin vähiin, että vero alkaa ylipäätään näyttää entistä huonommalta idealta. Yksi arvaus muiden joukossa onkin se, että veroa valmistellaan siltä pohjalta, jossa aivan kaikki museopyöriä myöten ovat lähtökohtaisesti veron piirissä. Tällöin kuitenkin todennäköisesti aliarvioidaan reippaasti se, kuinka moni pyörä olisi sitten koko vuoden seisonnassa ja verokertymä jää vastaavasti paljon tavoiteltua pienemmäksi.
Hallituksen esitystä ei vielä ole olemassa, joten muodollisesti mitään lausuttavaa ei myöskään ole. Tässä vaiheessa ei siis kannata erota kerhosta, pidätellä hengitystään, varautua heinäsirkkojen tuloon, viedä kalustoaan Kuusakoskelle eikä tehdä mitään muutakaan peruuttamatonta. ;) Malttia tarvitaan nyt.
Veroa yleisesti koskevia tutkielmia on nyt julkaistu kaksi, SMOTO:n perusteellinen selvitys veron taloudellisista vaikutuksista sekä mun (Teemu S. Lindfors) juttu, jossa näkökulma on aika erilainen kuin SMOTO:n jutussa, mutta johtopäätös sama. Lisäksi kauppiaat tekevät omaa vahvaa jalkatyötään ymmärtääkseni "Ranttilaisten" johdolla. Yleisemmälle kannanotolle ei varmaan ole enempää tarvetta, eikä sellainen kaiketi VMPK:n tontille kuuluisikaan.
Tuo yllä mainittu ongelma, jonka vuosivero aiheuttaisi kokoelmiin kuuluvien pyörien omistajille (joko maksat suhteettoman paljon, tai sitten et aja ollenkaan), sen sijaan voisi olla lisärummuttamisen arvoinen asia. Mutta se on klubin asia se. MMAF:n paprussa siitä joka tapauksessa on jo tarinaa.
Tästä verosta on aika monenlaista tarinaa liikkeellä. Varmuudella ei kuitenkaan tiedetä kuin seuraavaa:
- Veroa valmistellaan Valtiovarainministeriössä hallituksen toimeksiannosta
- Tavoitteena on kerätä moottoripyöriltä ja veneiltä yhteensä 50 miljoonaa euroa
Mitään muuta ei virallisten lähteiden perusteella tiedetä.
Meikä (Teemu S. Lindfors) on käynyt ministeriössä valmistelevan virkamiehen juttusilla. Siitä keskustelusta voi päätellä lisäksi seuraavaa:
- Moottoripyörien osuus tuosta 50 M€ potista on noin 30 M€
- Liikennekäytöstä poistaminen ei katkaise veroa
- Veroa ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos pyörällä ei 12 kuukauden jakson aikana ajeta yhtenäkään päivänä
Näistä ei siis ole mitään mustaa valkoisella, ainoastaan keskustelua on käyty.
MMAF:n paperissa esitin erilaisia arvioita siitä, mitä todennäköisesti tapahtuisi, jos veroa ryhdyttäisiin keräämään. Vaihtoehtoisia malleja olisivat käytännössä päivävero ja vuosivero. Lopputulos olisi arvioni mukaan molemmissa malleissa aika huono. Vuosiveromallissa se olisi erityisen huono sellaisille henkilöille, jotka omistavat useita moottoripyöriä, joilla ajetaan vuosittain vain hyvin vähän. Tällainen vero käytännössä pakottaisi valitsemaan, millä pyörällä minäkin vuonna ajetaan ja loput olisivat koko vuoden poissa käytöstä. Jos käyttö joka tapauksessa olisi vain muutaman päivän vuodessa, ei niistä muutamasta päivästä tee mieli maksaa kovin paljoa. Vai kuinka moni lähtisi veteraaniralliin, jos viikonlopun reissu maksaisi nykyisen päälle 150 euroa lisää veroa?
Mun (Teemu S. Lindfors) arvioni mukaan tällaisia kokoelmiin kuuluvia pyöriä, joiden luonteenomainen käyttö on vain muutamia päiviä vuodessa, ovat käytännössä kaikki veteraani-ikäiset pyörät. Siis museopyörät ja muut vähintään 30 vuotta vanhat pyörät - ymmärtääkseni on ihan tavallista, että kokoelmassa on esimerkiksi 4 museopyörää ja toiset 4 muuten vain vanhaa pyörää. Kirjoitin MMAF:n muistiossa, että tällaiset pyörät olisi luontevaa vapauttaa verovelvollisuudesta, koska ne olisivat niitä, jotka muuten olisivat poissa liikennekäytöstä koko verojakson ajan, eivätkä siten kuitenkaan kartuttaisi verottajan kirstua.
Toisaalta tästä seuraa, että veropohja eli maksajien määrä käy niin vähiin, että vero alkaa ylipäätään näyttää entistä huonommalta idealta. Yksi arvaus muiden joukossa onkin se, että veroa valmistellaan siltä pohjalta, jossa aivan kaikki museopyöriä myöten ovat lähtökohtaisesti veron piirissä. Tällöin kuitenkin todennäköisesti aliarvioidaan reippaasti se, kuinka moni pyörä olisi sitten koko vuoden seisonnassa ja verokertymä jää vastaavasti paljon tavoiteltua pienemmäksi.
Hallituksen esitystä ei vielä ole olemassa, joten muodollisesti mitään lausuttavaa ei myöskään ole. Tässä vaiheessa ei siis kannata erota kerhosta, pidätellä hengitystään, varautua heinäsirkkojen tuloon, viedä kalustoaan Kuusakoskelle eikä tehdä mitään muutakaan peruuttamatonta. ;) Malttia tarvitaan nyt.
Veroa yleisesti koskevia tutkielmia on nyt julkaistu kaksi, SMOTO:n perusteellinen selvitys veron taloudellisista vaikutuksista sekä mun (Teemu S. Lindfors) juttu, jossa näkökulma on aika erilainen kuin SMOTO:n jutussa, mutta johtopäätös sama. Lisäksi kauppiaat tekevät omaa vahvaa jalkatyötään ymmärtääkseni "Ranttilaisten" johdolla. Yleisemmälle kannanotolle ei varmaan ole enempää tarvetta, eikä sellainen kaiketi VMPK:n tontille kuuluisikaan.
Tuo yllä mainittu ongelma, jonka vuosivero aiheuttaisi kokoelmiin kuuluvien pyörien omistajille (joko maksat suhteettoman paljon, tai sitten et aja ollenkaan), sen sijaan voisi olla lisärummuttamisen arvoinen asia. Mutta se on klubin asia se. MMAF:n paprussa siitä joka tapauksessa on jo tarinaa.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Vero prätkille
Olen syksyn mittaan ollut myös Suomen Sivuvaunu OY ominaisuudessa yhteydessä ministeriöön. Tuo 12kk ajamattomuusoptio oli esillä ministeriön vastauksessa. Jos kampe pysyy pois tieltä ei veroa tulis eikä kilpiä tarvis palauttaa. Mutta eka päivä liipasee veron koko seuraavalle 12kk tarkastelu jaksolle. Eka ajopäivä on se ns veropäivä.
Sittemmin nää paali vapauttaa ja omaisuusverojutut lähti liikkeelle. Ei ne itekään tiedä mitä ovat tekemässä. Myöntävät että kaikki on auki ja poliitikot päättää, he vaan valmistelee. Pää edeltä kiveen, mutta se vastaa kuka lain tekee.
Sittemmin nää paali vapauttaa ja omaisuusverojutut lähti liikkeelle. Ei ne itekään tiedä mitä ovat tekemässä. Myöntävät että kaikki on auki ja poliitikot päättää, he vaan valmistelee. Pää edeltä kiveen, mutta se vastaa kuka lain tekee.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vero prätkille
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Moro.
Iltasanomat tänään .
Yle: Mm. kevarit ja mopoautot säästymässä veronkorotukselta – tuleva maksu iskee siis prätkiin ja veneisiin suunniteltuakin kovemmin? http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... sanomat.fi
Iltasanomat tänään .
Yle: Mm. kevarit ja mopoautot säästymässä veronkorotukselta – tuleva maksu iskee siis prätkiin ja veneisiin suunniteltuakin kovemmin? http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... sanomat.fi
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Veroonhan tämä ei liity, osui vaan tuolla jutun lopussa silmään lausahdus:"
Hän arvioi, että henkilöautojen ohella muutoksia on luvassa esimerkiksi moottoripyörien katsastukseen"
Ai mihin katsastukseen... niin. 2018?
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/ilouuti ... 1396946777
Hän arvioi, että henkilöautojen ohella muutoksia on luvassa esimerkiksi moottoripyörien katsastukseen"
Ai mihin katsastukseen... niin. 2018?
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/ilouuti ... 1396946777
Re: Vero prätkille
onko roikan nimissä tehty kannaottoa ja lähetetty eteenpaäin...
Re: Vero prätkille
Moro.temppu kirjoitti:Veroonhan tämä ei liity, osui vaan tuolla jutun lopussa silmään lausahdus:"
Hän arvioi, että henkilöautojen ohella muutoksia on luvassa esimerkiksi moottoripyörien katsastukseen"
Ai mihin katsastukseen... niin. 2018?
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/ilouuti ... 1396946777
Taidetaan päästä pälkähästä , ei taida tulla Katsastus moottoripyöriin.
http://uralroikka.fi/pulinat/viewtopic. ... 178#p95216
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Vero prätkille
Suomen Sivuvaunu Oy on ollut usemman kerran ministeriöön yhteydessä asian valmistelun tiimoilta. Ettei olis epäselvää mitä kentällä tapahtuu kun lakia valmistelevat. Ovat jopa vastailleet. Kopiot on menny Roikan, Smoton ja MMAF johdolle. Kansanedustajat olen jättäny tässä vaiheessa väliin ku niiden työ on totella Sipilää. Jatkan sitte kansaedustajilla kun lakiehdotus on julkaistu.Karppa kirjoitti:onko roikan nimissä tehty kannaottoa ja lähetetty eteenpaäin...
Mutta jotain on tapahtunu. Lain piti tulla tdn tulla jo marraskuussa esittelyn, mutta lakiesitys vaikuttaa päätyneen uudelleen kaulittavaksi ministeriöön kun pulla paisui liikaa.
Sitte Roikan aktiivisuudesta koko meidän harrastusta uhkaavasta tilanteesta...
Roikan vanha hallitus on jäämässä pois ja uusi aloittamassa töitä. Pakollisesta välikautta en tajua ja olen tätä aiemminkin ihmetelly. Yhdistyksen tilikausi tulee muuttaa vuodenvaiheesta esim toukokuun loppuna napsahtavaksi. Sitte paperit nippuun kesäkuussa. Roikkarallissa kaikki on valmista ja katsotaan miten jatketaan. Kokouksen jälkeen käydään töihin heti eikä 6kk päästä. Nykynen tilanne on siis hankala kaikille. Niin lähteville kuin aloittaville, mutta keinot tilanteen muuttamiseen on olemassa. Kyse on tahtojutusta.
Nyt me ollaan hissuksiin vaikka omaisuusvero ja paali vapauttaa juttuja puhutaan. Kun meillä on tää tilikausi tämmöne, niin tää ny vaan menee näin
Tää ei siis ole arvotelua ihmisiä kohtaan VAAN yhdistyksen epäonnisia sääntöjä kohtaan jotka aiheuttavat turhaa jarrutusta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.