Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Mulla on hyllyssä pari muuten ehjää kantta mutta niissä on venttiilin ohjuri irronnut kannesta eli se menee löysästi paikalleen. Toinen uralin ja toinen dneprin kansiventtiili kansi 650cc
Onko mitään ideaamiten korjata vai onko noi metallikeräys kamaa?
H
Onko mitään ideaamiten korjata vai onko noi metallikeräys kamaa?
H
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Eikös niitä ohjureita saa ostettua uutena muistaakseni
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro
Osamyynnistä löytyy.
Ohjurit Dnepr
Ohjurit Dnepr
14,00 €
Osamyynnistä löytyy.
Ohjurit Dnepr
Ohjurit Dnepr
14,00 €
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Ei tuohon hintaan kyllä kannata alkaa ihte sorvailemaan
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
No jos haluaa tehrä paremmasta aineesta, Sillon kannattaa sorvailla.
No jos haluaa tehrä paremmasta aineesta, Sillon kannattaa sorvailla.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Noita aattelin koikata. Epäilen vaan et kansi on kulunut ko ohjuri on liikkunut mukana ko menee niin heleästi paikoilleen. Meneepä noi joskus sit johonki projektiin niin aattelin koikata ostaa noi ja katon jos ois tarpeeks luhasti kiinni
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Mittasin et ohjurit oli kummassakin kuluneet tasan 14 milliin. Mulla oli yks uralin ohjuri eli ei oo pronssia ja se oli 14.3mm ulkohalkaisija. Eli saattaa ollakkin et ohjuri vaan on kulunut?
Paljoko lie alunperin puristustiukkuus noissa?
Miks dneprissä on muuten alunperin pronssiset ohjurit ko uralissa teräksen näköiset?
Paljoko lie alunperin puristustiukkuus noissa?
Miks dneprissä on muuten alunperin pronssiset ohjurit ko uralissa teräksen näköiset?
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
Onko jo vaihdettu pronssiset vanhojen tilalle .
Onko jo vaihdettu pronssiset vanhojen tilalle .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Enpä tiedä millaiset olleet alunperin dneprissä. Imua pako on pronssin näköiset ja uralissa mustaa metallia
- Liitteet
-
- IMG_0121.JPG (1.35 MiB) Katsottu 6844 kertaa
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
Täytyy tunnustaa, niepristä ei muuta tietoo hyvä kun merkin tunnistan .
Ural jonkinverran hallinnassa parin kpl verran.
Matti tuntee nepukan ku omat taskunsa .
Täytyy tunnustaa, niepristä ei muuta tietoo hyvä kun merkin tunnistan .
Ural jonkinverran hallinnassa parin kpl verran.
Matti tuntee nepukan ku omat taskunsa .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Joskus näköjään on ural zentrale myynyt samanlaisia dnepriin
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... uide-brass
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... uide-brass
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
Googlen mukaan .
Valve opas, messinki
EUR 4,22
sis. 19% ALV ilman. postituskulut
Product.Nr. S109
paino 0,05 KG
Googlen mukaan .
Valve opas, messinki
EUR 4,22
sis. 19% ALV ilman. postituskulut
Product.Nr. S109
paino 0,05 KG
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Alkujaan nepparissa pronssi ohjurit ja seetit..uralissa puristerautaa molemmat.. alkujaan rymppi 5..7 satkuu, mutta ainoa varma ja hyvä keino on mitata 200 asteisesta kannessa ulos lyötyjen ohjaimien mitat ja tiedot kuhunkin reikään, oliko tuossa lämmössä tiukat..sopivat vai löysät ja sitten kannet takas uuniin ja etsitään/sorvataan sopivilla rympeillä olevat kuhunkin reikään ja nakutellaan paikoilleen..ja sitten seetien koneistus uusien ohjaimien suhteen..avot.
Jos on ohjurin pesä jo mylvääntynyt irronneella ohjurilla, niin säädettävällä kalvaimella reikä suoraksi ja siihen sitten sorvataan ohjuri..joskus sarjoissa on reilusti ylimittaisia mukana eli niistä saa tehtyä myös..jos ei viitsi ostaa bmw:n ylikoko imuventtiilinohjaimia ja sorvailla niistä...
Jos on ohjurin pesä jo mylvääntynyt irronneella ohjurilla, niin säädettävällä kalvaimella reikä suoraksi ja siihen sitten sorvataan ohjuri..joskus sarjoissa on reilusti ylimittaisia mukana eli niistä saa tehtyä myös..jos ei viitsi ostaa bmw:n ylikoko imuventtiilinohjaimia ja sorvailla niistä...
Viimeksi muokannut MATTI, 14.12.2016 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
No niin sieltähän se tieto tuli .
No niin sieltähän se tieto tuli .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Pronssiset KMZ ohjurit loppuivat maailmasta muutamia vuosia sitte. Uusia ei tehdä. Viimeset pronssiohjurit nähtiin 4 vuotta sitte Kiovassa, vilaukselta. Sitte on ollu hiljasempaa.
Yksi kumma juttu. Aitoja Uralin 650cc IMZ ohjureita ei ole enää saatavana Euroopasta. Se oli siinä. Tehdas ei tee enää 650cc osia. Nykyään nämä vanhemmanmallin Uralin ohjurit tulee joko Kiinasta tai sitte paikallisten pikkutehtaiden tekeminä Venäjältä.
Yksi kumma juttu. Aitoja Uralin 650cc IMZ ohjureita ei ole enää saatavana Euroopasta. Se oli siinä. Tehdas ei tee enää 650cc osia. Nykyään nämä vanhemmanmallin Uralin ohjurit tulee joko Kiinasta tai sitte paikallisten pikkutehtaiden tekeminä Venäjältä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Terve
uraliin ja neppariin voi nakuttaa kummankin mallin ohjurit , eli ostaa mitä saa. Ohjurien mitat ei kyllä sellaisenaan optimaalisesti oikeat tahdo olla, ainakaan koko sarjan ..eli kannattaa hankkia useampi sarja ..ostaa jo mainittuja bemarin pronssiohjureita..ja valmistautua sorvaamaan.
uraliin ja neppariin voi nakuttaa kummankin mallin ohjurit , eli ostaa mitä saa. Ohjurien mitat ei kyllä sellaisenaan optimaalisesti oikeat tahdo olla, ainakaan koko sarjan ..eli kannattaa hankkia useampi sarja ..ostaa jo mainittuja bemarin pronssiohjureita..ja valmistautua sorvaamaan.
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
Siinä sitten kotimaiselle sorvarille käyttöä, samalla saa valita raaka- aine mieltymysten mukaan.
Siinä sitten kotimaiselle sorvarille käyttöä, samalla saa valita raaka- aine mieltymysten mukaan.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Näinpä on tullut itsekin teetettyä (ne ketkä osaa tekee itse). Pronssiset ohjurit joka kanavassa.MATTI kirjoitti: Jos on ohjurin pesä jo mylvääntynyt irronneella ohjurilla, niin säädettävällä kalvaimella reikä suoraksi ja siihen sitten sorvataan ohjuri..joskus sarjoissa on reilusti ylimittaisia mukana eli niistä saa tehtyä myös..jos ei viitsi ostaa bmw:n ylikoko imuventtiilinohjaimia ja sorvailla niistä...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Moro.
Materiaalit hommattu mutta vielä tekemättä, useampi kansi tehtävä ku kerran alkaa .
Materiaalit hommattu mutta vielä tekemättä, useampi kansi tehtävä ku kerran alkaa .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Ostin joskus laatikollisen Mossen tms ohjureita Moskovasta. Ne olivat n. 15-16 mm ( tai ainaskin ylisuuret ) halkaisijaltaan mutta keskireikä sopiva 8 mm venttiilille
Kannen vanha reikä poraten pyöreäksi ja siihen tuolla n. 5-7 satasen ylikoolla ohjaimeen uusi kaula... mutta jätin yläosan sorvaamatta. Kaulaan siis jäi kunnon olake.
Kansi hallilämmittimellä kuumaksi, kylmä ohjuri napakalla iskulla tuurnan ja moskan avulla mojauttaen reikään olakkeeseen asti.
Olake siksi että ei ainaskaan tipahda alaspäin jos sattuu irtoamaan... ja että mosauttamalla menee just oikeaan syvyyteen..tai siis ei yli.
Eihän se ohjuri ihan keskelle mennyt, mutta rankasti hiomalla sain venttiilin pitämään. Seetin kulmat on varmasti vääräoppiset, mutta.... toimii vieläkin. Ei siis ollut kalvaimia käsillä.
Joskus aattelin että jos ohjaimen tekee paksummasta kangesta, siten että ohjuriin jää ikäänkuin lautasmainen olake, joka siis painetaan kanteen pohjia myöden...ja venttiilinjousi painaisi sitten tätä lautasmaista olaketta ulkopuolelta vasten ohjuria ja estäisi ohjainta nousemasta... jos krymppi pettäisi tai ylikuumentuminen sen hölläisi tiukassa helteisessä ylämäessä.....
Tai sitten jousen alapäähän sopiva prikka joka painaisi olaketta vasten, niin olakkeen ei tarvitsisi olla kummonenkaan.
Tämmöistä ei missään oikeassa moottorissa ole tullut vastaan niin a) se ei ehkä oikein toimi tai b) sitä ei oikeasti tarvita kun kone on oikein tehty.
Anyway, voisin moista ens kerralla koittaakin. Yrittänyttä ei laiteta.... paitsi ehkä korjaamaan uudelleen.
Kannen vanha reikä poraten pyöreäksi ja siihen tuolla n. 5-7 satasen ylikoolla ohjaimeen uusi kaula... mutta jätin yläosan sorvaamatta. Kaulaan siis jäi kunnon olake.
Kansi hallilämmittimellä kuumaksi, kylmä ohjuri napakalla iskulla tuurnan ja moskan avulla mojauttaen reikään olakkeeseen asti.
Olake siksi että ei ainaskaan tipahda alaspäin jos sattuu irtoamaan... ja että mosauttamalla menee just oikeaan syvyyteen..tai siis ei yli.
Eihän se ohjuri ihan keskelle mennyt, mutta rankasti hiomalla sain venttiilin pitämään. Seetin kulmat on varmasti vääräoppiset, mutta.... toimii vieläkin. Ei siis ollut kalvaimia käsillä.
Joskus aattelin että jos ohjaimen tekee paksummasta kangesta, siten että ohjuriin jää ikäänkuin lautasmainen olake, joka siis painetaan kanteen pohjia myöden...ja venttiilinjousi painaisi sitten tätä lautasmaista olaketta ulkopuolelta vasten ohjuria ja estäisi ohjainta nousemasta... jos krymppi pettäisi tai ylikuumentuminen sen hölläisi tiukassa helteisessä ylämäessä.....
Tai sitten jousen alapäähän sopiva prikka joka painaisi olaketta vasten, niin olakkeen ei tarvitsisi olla kummonenkaan.
Tämmöistä ei missään oikeassa moottorissa ole tullut vastaan niin a) se ei ehkä oikein toimi tai b) sitä ei oikeasti tarvita kun kone on oikein tehty.
Anyway, voisin moista ens kerralla koittaakin. Yrittänyttä ei laiteta.... paitsi ehkä korjaamaan uudelleen.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Halkaisija 15.03mm
Venttiilinvarsi 8mm
Kurkistapas miltä nuo näyttää. Noissa on juurikin kuvailemasi rakenne (mikäli oikein ymmärsin), olake jousen puolella ja jousen alle tulee prikka joka asettuu kivasti olakkeen päälle...
Helpot oli asentaa, asettui oikealle syvyydelle kuin itsestään. Ohjurit pakkaseen ja kansille lämpöä, pienellä voimalla perille menivät eivätkä ainakaan vielä ole mitään oireilleet...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Non niin.... mitäpä tässä pyörää uudestaan keksimään. Juuri tuollaisia meinasin. Kannessahan oleva alkuperäinen reikä on 14, ja tälle kun oikaisun tekaisee 15 mm terällä , niin krymmppikin tulee issekseen.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
..... mutta näitä Maseratin osia kun Dnepriin laittaa.... ehkä aavistuksen OverKill varaosa...Oiskohan Moskvitch linjalla vastaavia ?
Mutta kävin sivustoilla, ja 30 taalaa ohjaimen hinnaksi laitettu... ja Maseratikerholainen saa vielä 10% rabattia... noh, ei mahoton, jos ei mene kuin muutama. V12 pitsikantinen olisi jo kalliimpi paukku....
Mutta kävin sivustoilla, ja 30 taalaa ohjaimen hinnaksi laitettu... ja Maseratikerholainen saa vielä 10% rabattia... noh, ei mahoton, jos ei mene kuin muutama. V12 pitsikantinen olisi jo kalliimpi paukku....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
koneistamolla taitaa bmw:n + 0.20 ylikokouumalla (14.20) oleva pronssinen imuohjain sarja maksaa jotain 15..20 eur. pituus ja sisäreikä on valmiiksi oikeat. Saa noita ohjaimia halvemmallakin, mutta tuolta on tullut haettua...
Tuossa sama yhdellä toimittajalla, mutta vakio mitalla...
http://www.hemimotors.fi/tuote/venttiil ... 04x50-2081
Tuossa sama yhdellä toimittajalla, mutta vakio mitalla...
http://www.hemimotors.fi/tuote/venttiil ... 04x50-2081
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Sehän näissä on hyvä, ettei tuommosiakaan osia montaa tarviis. Mahtaiskohan Matti tietää, onko Fiiatin TC:ssä vastaavat, Alfierin käsialaa kun TS:t ja nuo Maseratin koneet on..?Ykä kirjoitti:..... mutta näitä Maseratin osia kun Dnepriin laittaa.... ehkä aavistuksen OverKill varaosa...
Jotenkin tulee Mieleen että joku ajatus noissa on ollu, tuskin turhanpäiten on moisia valmistettu...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Fiatin TC:ssa on suorat uumat 14 tai 15 dia. nykyisissä bulkki ohjaimissa on useassa tehty vaan uumaan ura johon voi laittaa sokkarenkaan, ja päässä paikka suojakumille.jasu kirjoitti:Sehän näissä on hyvä, ettei tuommosiakaan osia montaa tarviis. Mahtaiskohan Matti tietää, onko Fiiatin TC:ssä vastaavat, Alfierin käsialaa kun TS:t ja nuo Maseratin koneet on..?Ykä kirjoitti:..... mutta näitä Maseratin osia kun Dnepriin laittaa.... ehkä aavistuksen OverKill varaosa...
Jotenkin tulee Mieleen että joku ajatus noissa on ollu, tuskin turhanpäiten on moisia valmistettu...
http://www.hemimotors.fi/tuote/venttiil ... 15x42-1576
alkas olla hinta jo kohdillaan tuossa dia. 15 tc:n ohjaimessa ,ja riittäisi materiaalia just tehdä sopiva sovite kanteen ja päätös olas...mutta näitä ohjaimia on kyllä hyvin saatavissa vaikka millaisia ja halpoja ovat...ei muuta kun sorvi laulaa...
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Terve!
Jopa minäkin hallitsen tuon kansien kunnostuksen. Toimitin kannet Matille ja postipoika toi entistä ehommat kannet, varustettuna laatu venttiileillä ja ohjureilla ja seetit timmissä. Näin helppoa.
Jopa minäkin hallitsen tuon kansien kunnostuksen. Toimitin kannet Matille ja postipoika toi entistä ehommat kannet, varustettuna laatu venttiileillä ja ohjureilla ja seetit timmissä. Näin helppoa.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Terve
Seiskapätkäpekat käy Moskovassa hakemassa noin satasen kansien korjaussetin...
Ps tai sitten vie kannet Lahden Kansityöhön
Seiskapätkäpekat käy Moskovassa hakemassa noin satasen kansien korjaussetin...
Ps tai sitten vie kannet Lahden Kansityöhön
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Terve!
Nii kyl määkin Moskovast, mut siihen tulis hintaa vähän elempi. Mut pääsis Moskovaan. Katotaan antaaks eläkkeet joskus mahdollisuuden moiseen.
Nii kyl määkin Moskovast, mut siihen tulis hintaa vähän elempi. Mut pääsis Moskovaan. Katotaan antaaks eläkkeet joskus mahdollisuuden moiseen.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Irronneen venttiiliohjaimen korjaaminen
Puolan rompepäiviltä tuli mukaan kaikenlaista. Venäläiset miliisiperä välityksetkin vielä löytyi. Tuollaisia punametallisia ohjureita oli niin yhen setin otin mukaan. Taitaa vaan olla liika pienet ko on 14.02mm vaan ulkomitta vaan kaikissa? Onko kokemusta tekeekö noilla mitään?
- Liitteet
-
- IMG_0153.JPG (945.01 KiB) Katsottu 5802 kertaa