Kumihattujen vaihto
Lähetetty: 19.02.2017 01:32
Terve kaikille,
Muutamia vuosia uraloineena tuli vastaan tarve kysyä tältä palstalta neuvoa. Aiemmin olen pärjännyt lukemalla muiden kysymyksiin annettuja vastauksia.
Mulla on Uralissa (IMZ 8.103-10, vm. 1989) alkanut vuotaa kumihatut, eli venttiilien työntötankojen suojaputkien yläpäiden tiivisteet (East Highwayn osakoodi 6201309-01). Sinällään vika ei pysäytä kulkua, mutta noin 150 km matkalla öljyä kuluu reilusti yli litra. Se alkaa olla hieman liikaa, varsinkin kun iso osa siitä tulee suoraan kengälle ja lahkeelle... Syynä on varmaan tiivisteiden ikä ja toisaalta siihen verrattuna pienet kilometrit (kulkenut omin voimin vain noin 3800 km), eli kumit ovat päässeet kuivahtamaan.
Asiaan liittyvät kysymykset siis kuuluvat:
- kuinka paljon konetta on avattava, jotta noi tiivisteet saa vaihdettua?
- tarvitaanko ko. operaatiossa jotain erikoisempia työkaluja?
- mitä muita tiivisteitä tässä operaatiossa kannattaa vaihtaa, kun oletuksena on kaikkien kumitiivisteiden hapertuminen?
- kannattaako jotain asiaa parantaa alkuperäisestä tässä rempassa?
Olen tätä palstaa jo useamman vuoden lukeneena huomannut, että kaikki annetut ohjeet ovat ensiluokkaisia ja kiitos niistä jo ennakkoon. Itse en ole mikään mekaanikko, joten saatan työn edetessä vielä kysellä lisäneuvoja, jos tarvetta ilmenee.
Muutamia vuosia uraloineena tuli vastaan tarve kysyä tältä palstalta neuvoa. Aiemmin olen pärjännyt lukemalla muiden kysymyksiin annettuja vastauksia.
Mulla on Uralissa (IMZ 8.103-10, vm. 1989) alkanut vuotaa kumihatut, eli venttiilien työntötankojen suojaputkien yläpäiden tiivisteet (East Highwayn osakoodi 6201309-01). Sinällään vika ei pysäytä kulkua, mutta noin 150 km matkalla öljyä kuluu reilusti yli litra. Se alkaa olla hieman liikaa, varsinkin kun iso osa siitä tulee suoraan kengälle ja lahkeelle... Syynä on varmaan tiivisteiden ikä ja toisaalta siihen verrattuna pienet kilometrit (kulkenut omin voimin vain noin 3800 km), eli kumit ovat päässeet kuivahtamaan.
Asiaan liittyvät kysymykset siis kuuluvat:
- kuinka paljon konetta on avattava, jotta noi tiivisteet saa vaihdettua?
- tarvitaanko ko. operaatiossa jotain erikoisempia työkaluja?
- mitä muita tiivisteitä tässä operaatiossa kannattaa vaihtaa, kun oletuksena on kaikkien kumitiivisteiden hapertuminen?
- kannattaako jotain asiaa parantaa alkuperäisestä tässä rempassa?
Olen tätä palstaa jo useamman vuoden lukeneena huomannut, että kaikki annetut ohjeet ovat ensiluokkaisia ja kiitos niistä jo ennakkoon. Itse en ole mikään mekaanikko, joten saatan työn edetessä vielä kysellä lisäneuvoja, jos tarvetta ilmenee.