Sivu 1/1

Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 01:32
Kirjoittaja PPAntti
Terve kaikille,

Muutamia vuosia uraloineena tuli vastaan tarve kysyä tältä palstalta neuvoa. Aiemmin olen pärjännyt lukemalla muiden kysymyksiin annettuja vastauksia. :-P

Mulla on Uralissa (IMZ 8.103-10, vm. 1989) alkanut vuotaa kumihatut, eli venttiilien työntötankojen suojaputkien yläpäiden tiivisteet (East Highwayn osakoodi 6201309-01). Sinällään vika ei pysäytä kulkua, mutta noin 150 km matkalla öljyä kuluu reilusti yli litra. Se alkaa olla hieman liikaa, varsinkin kun iso osa siitä tulee suoraan kengälle ja lahkeelle... Syynä on varmaan tiivisteiden ikä ja toisaalta siihen verrattuna pienet kilometrit (kulkenut omin voimin vain noin 3800 km), eli kumit ovat päässeet kuivahtamaan.

Asiaan liittyvät kysymykset siis kuuluvat:
- kuinka paljon konetta on avattava, jotta noi tiivisteet saa vaihdettua?
- tarvitaanko ko. operaatiossa jotain erikoisempia työkaluja?
- mitä muita tiivisteitä tässä operaatiossa kannattaa vaihtaa, kun oletuksena on kaikkien kumitiivisteiden hapertuminen?
- kannattaako jotain asiaa parantaa alkuperäisestä tässä rempassa?

Olen tätä palstaa jo useamman vuoden lukeneena huomannut, että kaikki annetut ohjeet ovat ensiluokkaisia ja kiitos niistä jo ennakkoon. Itse en ole mikään mekaanikko, joten saatan työn edetessä vielä kysellä lisäneuvoja, jos tarvetta ilmenee. :)

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 10:50
Kirjoittaja Raikku
Terve !
Kyllä Sinun pitää ottaa kannet irti, niin vaihto on ihan simppeli homma.
Ei muuta kun askarteleman. Samalla tulee myös kannen tiivisteiden vaihto ja mahdollisesti myös Venttiilikopan tiivisteet.
Terveisin: Raikku

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 10:58
Kirjoittaja MATTI
No hyvä onninen ja näppärä sorminen kaveri vaihtaa ne hieman sylinterejä ulos vetämällä... eli ensin pakoputken alkuosat ko. pytyn kannesta irti, avattavaan pyttyyn työtahdin ykk asento.( eli toisen sylinterin venttiilit vaihtaa). Avataan sylinterin kinnitysmutterit ja vedetään sylinteriä kansineen hieman lohkosta ulos...otetaan vapautuneet venttiiliintyöntötangot pois (säilytetään oikeissa paikoissaan ei sekoiteta..) toivotaan että sylinterin alatiiviste säilyy ehjänä...sujutetaan uudet kumit vanhojen tilalle...ja sylinteri lähelle takas hollille..tässä vaiheessa työnnetään venttiilin työntötangot takas paikoilleen ja lopuksi sylinteri lopullisesti paikoillleen.. jos alatiiviste vaurioituu tai muuten näyttää heikolta pitää vetää koko sylinteri kansineen pois paikoiltaan, ja silloin vaan kaasuttimesta luisti vaijereineen pois ja ilmanputssarin letku..tulpanjohto . Sitten vaan uusi alatiiviste ja vaikka uudet männänrenkaat samalla ja pytty kiinni kuten edellä tehtiin...venttiilin välykset sitten pitää säätää ..mutta lyhyesti näin sen tekee...

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 10:59
Kirjoittaja MATTI
Raikku kirjoitti:Terve !
Kyllä Sinun pitää ottaa kannet irti, niin vaihto on ihan simppeli homma.
Ei muuta kun askarteleman. Samalla tulee myös kannen tiivisteiden vaihto ja mahdollisesti myös Venttiilikopan tiivisteet.
Terveisin: Raikku
Uralissa on nuo putket kiinni sylintereissä...eli ne pitää saada ulos..

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 16:43
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Putket ovat puristussovitteella pytyssä kiinni, joskus on auttanut pienen vuodon korjaus siten että on napauttanut putkia ulospäin kohti lohkoa.

Kuva

Ps kuva seiskapätkästä

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 17:59
Kirjoittaja rampe
Terve!
Hyvin se luonas myös toi sylinterin alatiivisteen vaihto ilman kannen irroitusta. Kaikkea se laiskuus teettää. Siitä vaan koko hoito ulos ja uusi tiiviste, sitten koko klimppi takaisin.

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 19.02.2017 22:28
Kirjoittaja kalkkuna
Uralin 650cc koneessa pytty irtoo lohkosta niin että kansi voi olla paikoillaan niinku Koossa... Helppoo?

650cc Neppari ja Urren 750cc kone on uudemman aikakauden tuotteita ja niissä kannen pinnapultit vetää sylinterin pänninkiin siihe väliin.

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 20.02.2017 23:05
Kirjoittaja PPAntti
Kiitoksia kaikista ohjeista.
Ei parane kuin koittaa, sitten näkee mitä kaikkea vaihdettavaa matkalla tulee vastaan.

Jos oletus on, että tiivisteitä täytyy vaihtaa muutakin kuin noi kumihatut, niin pärjääkö näillä:
- http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252545 ... sarja-ural
- http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252589 ... viste-ural
- http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252617 ... ural-massa

Vai onko kannentiivisteenä parempi:
- http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252617 ... ural-kurko
tai peräti:
- http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252558 ... t-ural-alu

Mielellään hankin mahdolliset vaihdettavat tiivisteet valmiiksi, niin ei tarvi sitten kiroilla kun joku yksittäinen sattuu uupumaan.

Re: Kumihattujen vaihto

Lähetetty: 20.02.2017 23:42
Kirjoittaja jopesa
Kysy sasulta/kalkkunalta suoraan että laittaa valmiin paketin. Sitten samalla kannattais kyllä männänrenkaat/ männät katsoa että tarviiko uusia vaikkei kilometrejä olekkaan tullut, tuskin ainakaan huononis almontin männillä :mrgreen: