Starttikehän valinta ?
Starttikehän valinta ?
Onkos nyt otettava jotain erikoisempaa huomioon startin hammaskehän valinnassa ? Ajatuksissa on laittaa tulevaan mopoon sellainen laatikko missä on startin paikka laatikon kupeessa valmiina. Käykö nämä kaikki ohjaintappeihin asettuvat hammaskehät yhteen tällaisen askin ja siihen sopivan startin kanssa ?
Jotain muuta huomioitavaa ? Mikä kaikki voikaan mennä pieleen
Jotain muuta huomioitavaa ? Mikä kaikki voikaan mennä pieleen
Re: Starttikehän valinta ?
Alkuperäinen nepparin startti taitaa vaatia hammastetun vauhtipyörän, kuten Uralinkin alkuperäinen startti, ja niissä on laatikko muotoiltu sitä "jaltan" starttia ajatellen.Nepparin tarvike startti taas kiinittyy omalla peltilapullalaatikkoo/lohkoo jota hieman aukotellaan, ja hammaskehä tulee kytkimen pintalevyyn...ja taas joku sikakallis venäjän starttimoottori... :lol:varmaan löytyy muitakin "melkovalmiita" tarvikepaketteja....
Re: Starttikehän valinta ?
Tai sitten kuppelon oma vauhtipyörä mihin istuttaa tapit ja sovittaa startin välilaippaan
Re: Starttikehän valinta ?
Tällainen aski olisi siis haaveissa, mahtaako tällaisen kanssa toimia kytkimen pintalevyssä oleva hammaskehä vai vaatiiko hammaskehän vauhtipyörään ?
Re: Starttikehän valinta ?
Onkohan tuo zentralen speziaali neprin pakillinen?? Kannattanee kysellä myyjältä.
t.hh
t.hh
Re: Starttikehän valinta ?
Toi kuva on ural zentralesta mutta näitä tuntuu olevan siellä täällä tarjolla aina ajoittain. Missään vain ei ole tullut vastaa kuvaa missä näkyisi mitä vauhtipyörää tai starttikehää tällaisen kaverina on käytetty.
Re: Starttikehän valinta ?
Kysy Meidän omalta hovihankkijalta Sasulta..Sasulla taitaa tuollainen laatikko olla, ja hän jos kukaan tietää millaisen paketin se vaatii..ja mistä sellaisen saa tolkulla ostettua..yvtä tms. Sasulle ehdotan ....
Re: Starttikehän valinta ?
Mulla on tuollanen pakiton , 5-vaihteinen laatikko irrallaan. Hammaskehästä en osaa sanoa.
Re: Starttikehän valinta ?
Mulla on tommone Dneprin sähköstarttilaatikko sekä kaikki muutkin osat tallissa. Tässä on oma erillainen vauhtipyörä. Otan kuvia illalla.
Omat suunnitelmat muuttuneet ja sama tuo olis kai myydä pois kun ei ole menny pärrään kiinni nyt pariin vuoteen.
Omat suunnitelmat muuttuneet ja sama tuo olis kai myydä pois kun ei ole menny pärrään kiinni nyt pariin vuoteen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Laitappas kuvia. Vielä ehtii vauhtipyörän kanssa puljaamaan suunnitelmia
Re: Starttikehän valinta ?
Oiskohan se tämän näköinen vauhtis mikä ton starttilootan kaveriksi alunperin on tarkoitettu ?
Näistäkin kun olen tietoa yrittänyt kaivella, niin saa sellainen käsityksen että jos on tällainen vauhtis niin ei tartte erillistä pultattavaa hammaskehää. Mutta pultattavalla hammaskehällä lopputulos olisi kuitenkin ihan sama. Tiedä näitä, pitäis päästä itse mittailemaan ja sovittelemaan
Näistäkin kun olen tietoa yrittänyt kaivella, niin saa sellainen käsityksen että jos on tällainen vauhtis niin ei tartte erillistä pultattavaa hammaskehää. Mutta pultattavalla hammaskehällä lopputulos olisi kuitenkin ihan sama. Tiedä näitä, pitäis päästä itse mittailemaan ja sovittelemaan
Re: Starttikehän valinta ?
Ihanan kallista...
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... -gear-ring
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... ic-starter
https://www.ural-zentrale.de/en/electri ... rter-motor
taitaa pelkän tuon starttimoottorin hinnalla saada liki 4 kpl uusia Nissanin starttimoottoreita...
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... -gear-ring
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... ic-starter
https://www.ural-zentrale.de/en/electri ... rter-motor
taitaa pelkän tuon starttimoottorin hinnalla saada liki 4 kpl uusia Nissanin starttimoottoreita...
Re: Starttikehän valinta ?
Joo, noi Ural Zentralen hinnat on aika kovia Tota vauhtista hammaskehällä saa puolet halvemmalla Ukrainasta.
Mahtaiskohan tuota Nissanin starttia saada istumaan tuon starttilootan kylkeen ?
Mahtaiskohan tuota Nissanin starttia saada istumaan tuon starttilootan kylkeen ?
Re: Starttikehän valinta ?
Tuohon zentraalin vauhtiksen hammastus tuskin sopii nissanin startille.
Mut se ukrainan kehä kyllä käy.
On laitettu nissanin starttia tuohon orkkis korvalliseen tekemällä väliin adapteri...tosin Uralin laatikkoon.
Mut se ukrainan kehä kyllä käy.
On laitettu nissanin starttia tuohon orkkis korvalliseen tekemällä väliin adapteri...tosin Uralin laatikkoon.
Re: Starttikehän valinta ?
Dneprin E mallin vauhtipyörä. ISOT 89 hammasta. Uralin 750 pyörä pilkistää sivulla ja siinä on 105 hammasta.
Sitte yksi kätevä juttu. Zentrale sanoo. "Attention: Please use the smaller cluth plates with this flywheel!" Ja totta. Tässä on 17cm halkaisijalla olevat kytkinlevyt. Tappien max etäisyys on apaut 19,8cm ja normi vauhtipyörässä on apaut sentti enemmän. Normi kytkinlevyt on sen 18cm halkaisijaltaan.
Tästä sentin erosta jouhtuen muutkin kytkimen osat ovat eri kokoisia kuin normaalisti. Syynä lienee halu tehdä hammaskehästä varuilta vahva korkealla hampaalla. Tällöin on pitänyt mittaa pienentää sisäpuolelta kun ulospäin ei voi venyä.
Ja levykitti sarjassa on 88 hammasta.
Tietenkin Ukrainassa starteissa solenoidi on 180 asetta eripäin kuin Uralissa. Sama kampe, mutta peilikuvana. Uralissa solenoidi on ylhäällä ja Dneprissä alhaalla.
Tallissa on myös varmuudella yksi K750 sähköstartti projekti vauhtipyörä. On sen verran harvinainen että hukassa nyt minultakin. Tosiasiassa kyseessä 650 hammaskehällä oleva vauhtipyörä. Tämä käy lättäpäään kampuraan suoraan sattuneesta syystä. Paan tästä infoa kun löydän.
Sitte yksi kätevä juttu. Zentrale sanoo. "Attention: Please use the smaller cluth plates with this flywheel!" Ja totta. Tässä on 17cm halkaisijalla olevat kytkinlevyt. Tappien max etäisyys on apaut 19,8cm ja normi vauhtipyörässä on apaut sentti enemmän. Normi kytkinlevyt on sen 18cm halkaisijaltaan.
Tästä sentin erosta jouhtuen muutkin kytkimen osat ovat eri kokoisia kuin normaalisti. Syynä lienee halu tehdä hammaskehästä varuilta vahva korkealla hampaalla. Tällöin on pitänyt mittaa pienentää sisäpuolelta kun ulospäin ei voi venyä.
Ja levykitti sarjassa on 88 hammasta.
Tietenkin Ukrainassa starteissa solenoidi on 180 asetta eripäin kuin Uralissa. Sama kampe, mutta peilikuvana. Uralissa solenoidi on ylhäällä ja Dneprissä alhaalla.
Tallissa on myös varmuudella yksi K750 sähköstartti projekti vauhtipyörä. On sen verran harvinainen että hukassa nyt minultakin. Tosiasiassa kyseessä 650 hammaskehällä oleva vauhtipyörä. Tämä käy lättäpäään kampuraan suoraan sattuneesta syystä. Paan tästä infoa kun löydän.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Dneprin sähköstartti laatikossa on muutamia eroja, vaikka normi pakkipoksi on kyseessä..
Takakannessa on paskalta suojattu paininkoneisto, jossa on myös "Dnepr O Matic" toiminto. Kikkari on eri lailla taivutettu solenoidista johtuen (kuvassa normi kampi ja muistin eron kun sovitin). Mutkamalli on jossaki tallissa hyvässä tallessa. Samoin kytkinvipu on erillainen.
Takakannessa on myös muuta eroa. Normaalia mittatikkua öljyllle ei täyttötulpassa ole. Siellä on valu vastassa kun täyttöreijästä katsoo. Tikulle ei ole tilaa kurottaa laatikon pohjalle. Laatikon pakkivivun puolella on tehty kierteellä oleva tulvitusreikä joka kusee kun öljyä on tarpeeksi.
Ja startin vääräkätisyys näkyy tässä hyvin.
Kuvien startillinen pakkilaatikko siihen kuuluvine vauhtipyörineen ja 17cm kytkinosineen on myynnissä. Jääneet yli kun tuli Voyagen laatikko ja lättäpään kone projektipyörään X. Ja joutaa tuo kittikin pois (hammaslevy, startti ja lohkosovite) jos jollakin tarvetta on.
Takakannessa on paskalta suojattu paininkoneisto, jossa on myös "Dnepr O Matic" toiminto. Kikkari on eri lailla taivutettu solenoidista johtuen (kuvassa normi kampi ja muistin eron kun sovitin). Mutkamalli on jossaki tallissa hyvässä tallessa. Samoin kytkinvipu on erillainen.
Takakannessa on myös muuta eroa. Normaalia mittatikkua öljyllle ei täyttötulpassa ole. Siellä on valu vastassa kun täyttöreijästä katsoo. Tikulle ei ole tilaa kurottaa laatikon pohjalle. Laatikon pakkivivun puolella on tehty kierteellä oleva tulvitusreikä joka kusee kun öljyä on tarpeeksi.
Ja startin vääräkätisyys näkyy tässä hyvin.
Kuvien startillinen pakkilaatikko siihen kuuluvine vauhtipyörineen ja 17cm kytkinosineen on myynnissä. Jääneet yli kun tuli Voyagen laatikko ja lättäpään kone projektipyörään X. Ja joutaa tuo kittikin pois (hammaslevy, startti ja lohkosovite) jos jollakin tarvetta on.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Jo on vaihtoehtoja, tieto lisää tuskaa... Aika karkeaa valua tuo aski, saattaapi lähteä järki kun tuota alkaa kiillottamaan peiliksi
Re: Starttikehän valinta ?
Vaikka nyt tulee nostettua "omaa häntää" niin harvoin olen mielestäni onnistunut niin kuin tässä konstruktiossa,,startti on hyvässä paikassa ei vie tilaa mistään missä sitä ei ole...vaihteistoon ei tarvi kuin pari pikku reijän puolikasta ja pikku viilauksia jotka voi tehdä laatikko kasassa ..startti ja laatikko helppo irrottaa..woimaa riittää startata jo 12Ah akulla..uuden startin hinta 50..70 eur, ja löytyy..kytkimeen saa vakiolevyt käyttöön..paksu kulutusteräs välilevy tuplareijityksellä on pitkäikäinen ratkasu...eikä näytä ihan perseeltäkään...
Re: Starttikehän valinta ?
Matin esitys oli niin vakuuttava että kallistuin minäkin tämän kannalle omassa projektissa
Re: Starttikehän valinta ?
Tämä on nätti ja toimiva.
Kuppelovauhtipyörä sovitus on erityisen onnistunu, voin todistaa ku tämmöne on nyt tallissa
Kuppelovauhtipyörä sovitus on erityisen onnistunu, voin todistaa ku tämmöne on nyt tallissa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Kaikki on suhteellista...
Noilla hinnoilla saa juuri ja juuri "Päivää!" sanottua yksityisellä hammaslääkärillä.
t. nimim. "Vuosi sitten oli pakko mennä heti h-lääkäriin"
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Starttikehän valinta ?
Startti tulee laatikon sivulle. Kinnikepala säätöhahlolla. Hammaskehä karkaistu. Käyttää uuden ajan Lada (110 sarja) 1.4kW starttia. Startin mitta 165mm kiinnityspinnasta viimeseen ulokkeeseen saakka. Kuuskolot isolla senkkauksella joka tuli 2012 Uralissa käyttöön. 5mm paksu pienempikehäinen keskilevy on hauskasti tuplaporauksella. Kun tässä tapit menee vaihtoon saa keskilevyn kääntää pykälän verran ja taas on uutta tarjolla.
Koska tässä kansihammalevy on leveä, vaikka hammasta vaan 9mm, tää vaatii tdn vauhtipyörän sorvausta jotta huullos mahtuu. Ei siis sovi ihan jokajampalle askarteluun, mutta kokonaisuus vaikuttaa kyllä parhaalle jälkiasennussarjalle mitä on tullu vastaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Oisko linkkivinkkiä johonkin kuvaan missä tää olis paikoilleen pyörään asennettuna ?
Re: Starttikehän valinta ?
Ei ole kuvia ei. Hilut saapuivat Venäjältä eikä ole asennusohjetta.
Tutkimalla selviää. Kun joku tällaisen asentaa niin se ottaa kuvat sekä neuvoo toiset.
Tutkimalla selviää. Kun joku tällaisen asentaa niin se ottaa kuvat sekä neuvoo toiset.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
Voisitko Sasu laskea hammaskehän hampaiden lukumäärän??
Ja pendixrattaan hampaat?
Ja pendixrattaan hampaat?
Re: Starttikehän valinta ?
KRUUNU: Materiaali Teräs 40X, korkeataajuinen lämpökäsittely. Kovuus HRC 45-50.
STARTTI: Z = 9 (hampaat) VAZ 2110, Grant, Kalina, Priora.
VÄLILEVY: 208mm, tai alle, jotta se mahtuu kruunun sisään. Itse kruunu toimii ylempänä kytkinlevynä.
KANNAKE: Kaksi paria reikiä. Toinen pari käynnistysmoottorille. Toiset lohkokiinnitykseen. Yksi reikä on pitkänomainen jolla säädetään Bendix etäisyyttä.
Sinun on myös hiottava vauhtipyörän kaulusta 15 mm, jotta vauhtipyörän ja bendixin väliin jää rako.
Tuotanto: Venäjä (Togliatti)
Ja lasken hampaat ku käyn varastolla...
STARTTI: Z = 9 (hampaat) VAZ 2110, Grant, Kalina, Priora.
VÄLILEVY: 208mm, tai alle, jotta se mahtuu kruunun sisään. Itse kruunu toimii ylempänä kytkinlevynä.
KANNAKE: Kaksi paria reikiä. Toinen pari käynnistysmoottorille. Toiset lohkokiinnitykseen. Yksi reikä on pitkänomainen jolla säädetään Bendix etäisyyttä.
Sinun on myös hiottava vauhtipyörän kaulusta 15 mm, jotta vauhtipyörän ja bendixin väliin jää rako.
Tuotanto: Venäjä (Togliatti)
Ja lasken hampaat ku käyn varastolla...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Starttikehän valinta ?
98 kehän hampaat ja 9 startti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.