Kampuran korjaus

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

huuha kirjoitti: 30.11.2018 07:29 Oiskohan tuo ryhmittelynumero stanssattu johonkin. Tuskin?
:mrgreen: Terve

Vanhoissa seiskapätkän kampuroissa keskilimpussa on stansattu numero 3...
Numero 3
Numero 3
IMG_20181130_094040.jpg (539.54 KiB) Katsottu 7589 kertaa
Ps uudessa kampurassa ei ollut mitään merkkejä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

TimoS kirjoitti: 30.11.2018 08:35 Tästä samasta viestiketjusta noi taulukot löytyy :lol:
Ja samoissa kuvissa on noiden neulojen ja tappien toleransseista kuvia.
Joo... kyllä minä sen kuvan huomasin, mutta tarkempi tutkiminen hyytyi siihen, kun heti alkuun oli niitten rullien toleransseja tuhannesosamillilleen. Aattelin, että nää on nyt taas niitä perusneuvostolaisia taulukoita....... Ja sitten kun työn alla oli kuitenkin 650-kampura.

Mutta kuitenkin, nyt marraskuussa minä oon ko.taulukoihin törmänny. Ei oo foorumilla aiemmin ollu pahemmin lätinää näistä kampuran osien numeroinneista niin kuin jakopäästä, tai sitten en oo huomannu??? Limpuissa en oo kyllä huomannu mitään numerostanssauksia????

Kaiken kaikkiaan helvetin opettavainen kokemus minulle.

LISÄYS
Piti käydä pajassa vähän tarkemmin tutkimassa. Uudessa 650-kampurassa ei mitään merkintöjä, yhestä vanhasta löytyi jotain ja yhdestä limpusta jotain, muista ei mitään????
Liitteet
WP_20181130_10_19_09_Pro.jpg
WP_20181130_10_19_09_Pro.jpg (418.37 KiB) Katsottu 7579 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

metsuri Torkkelista kirjoitti: 30.11.2018 08:22
TimoS kirjoitti: 30.11.2018 07:24 Kai se keskilimpujakin tarttee olla 6:lla eri mitalla , jos noita päätyjäkin on eri toleransseilla, ainakin M72:sen piirusten mukaan.

Kampi.JPG

Ja iskunpituus vaihtelee saman verran.

Iskunpituus.JPG
:clap: :clap: :clap: :clap: Sinä sen sanoit, helvetin hieno homma :clap: :clap: :clap:

Ihmetyttää vaan kun nuo gurut lätisee palstoilla näistä kampurahommista, niin en oo moista taulukkoa ikinä nähny. Ite piti oppia tuo homma kantapään kautta
Se on harmillista kun gurut ei neuvo sekä kerro miten pitäisi näitä rautoja oikein mitata ja kasata.
Minäkin värkkäsin eka kampuraa vuonna 2008 varamoottoriin laatokankierrokselle, neulat uusin ja toisen tapin pienet reijätkin onnistuin laittamaan vähän sivuun, kun reikien pitäisi olla täysin ulos päin.
No purin kampiakselin ja korjasin tilanteen, kellotuksen tein sorvissa...no kartiot oli valmiiksi muokattu piloille.

Kaikkihan näissä kampiakselin osissa heittää, näppäsin muutaman suuntaa antavan kuvan kertoakseen että pitää olla rautaa jos sopivia pareja kampuraan katselee mittaamalla.

Kiertokangissa männäntapin helan reikä vaihtelee, alasilmukan ja männätapin helan reijän etäisyys vaihtelee.
Vielä en ole lähtenyt tekemään männätapin heloja epäkeskeiseksi jotta iskunpituus saataisiin just tai en varmaankaan onnistuisi niin tarkkaan työhön,
Liitteet
20181130_140044_resized.jpg
20181130_140044_resized.jpg (167.66 KiB) Katsottu 7550 kertaa
20181130_140621_resized.jpg
20181130_140621_resized.jpg (102.33 KiB) Katsottu 7550 kertaa
20181130_140500_resized.jpg
20181130_140500_resized.jpg (71.38 KiB) Katsottu 7550 kertaa
20181130_140259_resized.jpg
20181130_140259_resized.jpg (97.6 KiB) Katsottu 7550 kertaa
20181130_140232_resized.jpg
20181130_140232_resized.jpg (130.34 KiB) Katsottu 7550 kertaa
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Näyttää olevan kampuran osat kerääntyväistä sorttia. :lol: Pitää vissiin alkaa raivaamaan varastoon tilaa, kun nyt meni tuo kampuraremonttineitsyys.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja MATTI »

huuha kirjoitti: 30.11.2018 15:03 Näyttää olevan kampuran osat kerääntyväistä sorttia. :lol: Pitää vissiin alkaa raivaamaan varastoon tilaa, kun nyt meni tuo kampuraremonttineitsyys.
Woimia valitsemallesi tielle... :lol:
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Löytyisikö ketään venäjänkielen taitoista fakiiria, joka omistautuisi ja kääntäisi suomeksi
tekstit taulukoissa ja kuvankäsittelyohjelmalla liittäisi ne noihin opetustaulukkokuviin venäjän molotuksen tilalle!
eli tekisi sellaisia suomettuneita opetustauluja !

Old Skool Guruille ja asian käytännössä kantapään kautta opiskelleille asia on jo selvää päkättiä,
mutta näin toistaitoiselle, vasta teoriaa opiskelevalle on ihmettelemistä jo pelkissä kuvissakin.
Enslukemalla ei tieto aina uppoa kaaliin, mutta kertaus ja hyvät lisäkuvat auttaa paljon etenkin näin rajoitetulla ymmärryksellä varustettua.
eli
Nuo Uskilan, Metsurin, Kmz.k750 :n ym. itämaantietäjien kuvalliset tarinat ovat valottaneet nyt hyvin tuota puudelin ydintä.
Paljon on kaikkea hyvää tietoa pirstaleina eripuolilla, kunhan sen vaan aina löytäisi.

pekka
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

kmz.k750 kirjoitti: 30.11.2018 14:44

Kiertokangissa männäntapin helan reikä vaihtelee, alasilmukan ja männätapin helan reijän etäisyys vaihtelee.Vielä en ole lähtenyt tekemään männätapin heloja epäkeskeiseksi jotta iskunpituus saataisiin just tai en varmaankaan onnistuisi niin tarkkaan työhön,
Niinhän ne vaihtelee, iskun paikka pytyssä vaan vähän muuttuu . Yläkuolokohdatkin ovat samanaikaiset jos kampura on oikein kasattu ja oikein kellotettu. Mutta tuo veivien mittatarkkuus kuuluu mielestäni luokkaan "lillukanvarret" kun verrataan sitä näihin limpuilla saataviin heittoihin. Jos se männäntapista kellotettu heitto alkaa olla luokkaa 2mm, niin toinen mäntä tulee ja toinen menee ja kaupan päälle vielä ihan vitunmoinen useiden kymmenien grammojen epätasapaino kampuraan. Ja vemputuskellotus näyttää ihan hyvää, asian oon kahteen kertaan omakohtaisesti todennut. En käy tässä nyt ympyrägeometraa lätisemään, mutta näin se asia vaan menee. Aiheesta lienee ollut lätinää vuosia sitten.

Marginaaliproleemastahan tässä lätistään. Proleemihan tulee vasta kun käytetään useamman kampuran limppuja samassa kampurassa. Vittumoinen niitä on mittailla kun päätylimpuissa jako menee 0,015mm välein ja keskilimpussa 0,03mm välein. Turha sinne on Bilikan paskatönäreitä tunkea. Minä en muuta järkevää keksi kuin painella jotain joutavia tappeja reikiin ja mittailla sitten mikrolla. Jos joutuu kampuran tekemään mitälie osista, niin johan tuohon pelkkään mittaamiseen ja sopivien palikoiden etsimiseen menee enempi aikaa kuin kampuran purkuun, kasaukseen oikomiseen ja kellotukseen???? Kun tuossa numeroinnissakaan ei tunnu olevan järkevää logiikkaa????

Ite oon vaan tätä paskaa jauhanut ihan mielenkiinnosta aiheeseen ja selvittääkseni nää jutut ittelleni. Ei oo tarkotus enempi alkaa vatuloimaan noitten kampuroitten kanssa. Tuon 650- kampuran laitan joskus kasaan kun saan sopivan keskilimpun. Mielessä vielä tehdä yksi lätyskäpata ja siihen kampura. TAI sitten ehkä varteenotetavampi vaihtoehto hommata oikee 750-kampura ja sorvailla siitä. Ja vitut se mikään kallis ole, kaikki on niin suhteellista. Joskus pojan piikkikotariin hommasin kampuran ym. Maksoi vaan tonnin, eikä kirvelly yhtään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

USSR:n ukrainanpekkojen dokumentti on hieman huonolaatuinen...

katso ohessa PDF
1.pdf
etu, taka- ja keskilimppu
(1.27 MiB) Tiedosto ladattu 229 kertaa

Ps K-750M K-750B MB-750 remontti käsikirjasta

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Tekeeköhän mielikuvitus jo tepposia tuossa numeroinnissa, huono ykkönen? ja huono vitonen? Kyseessä siis 650-kampura. Ja sitten ku se numero ei oo ku yhessä limpussa? Purkuosista aika mahotonta löytää sopivia muutoin kuin mittaamalla.

Pari sanaa kalvamisesta. Kuka kalvaa mitenkin, vaikka epäkeskoja. Metsuri kun huoltaa mopedia, niin kalvan veivit tommosessa jigissä. En viittiny kuvaa varten viritellä noita veivin lukituspalikoita ja kalvaimen ohjuripalikkaa paikoilleen, mutta tuosta jo näkee periaatteen. Tulee samaan mopediin samanmittaiset veivit ja ovat vielä linjassaan.
Liitteet
WP_20181130_21_39_39_Pro.jpg
WP_20181130_21_39_39_Pro.jpg (497.53 KiB) Katsottu 7451 kertaa
WP_20181130_21_46_27_Pro.jpg
WP_20181130_21_46_27_Pro.jpg (441.11 KiB) Katsottu 7451 kertaa
WP_20181130_21_46_13_Pro.jpg
WP_20181130_21_46_13_Pro.jpg (457.48 KiB) Katsottu 7451 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Joo laitoin kiertokangista kuvia betonilattialla, kuvissa on tarkoitus esittää esim.mistä mitoista puhun ja kuvassa on Halpa-Hallista ostettu työntömitta.
Oikeistaan hyvin on suuntaa-antavat mitat näyttänyt 16,95 euron työntömitta.

Jos tarkkoja mittauksia tekee, mikrometrit näyttää parhaiden mitat oikein, jos pinnat ovat puhtaat sekä mittalaitteet on tarkastettu tai ovat tarkastuksen piirissä.
Monessakin mikrometrissä on tarkistus palikka mukana ja osa mittalaitteista mitä olemme käyttäneet on Inspectan tarkistuksen piirissä.

Kirjoitan nyt kaikista kampuroista; Kiinalaiset, Venäläiset, 650, 750 ja iso lohko 750 kiertokangista.
Osassa kiertokangissa on tehty tehtaalla helan lukitukset tai jossakin muulla tehty.

Pääsääntöisesti NOS kiertokangissa männäntapit helat on lukittu tysmäämällä.
NOS kiertokangissa on ilmaistu maalilla kiertokanget, valkoinen, punainen ja musta on ainakin minun eteen tullut.
Jos käytät Nos kiertokankeja ja mittailet niitä, harvoin on saatavilla saman värisiä kankeja eli kahta samaa väriä, jolloin pikkuisen tulee heittoa, jos haluaa tehdä tarkkaa työtä niin helat pois kummastakin kiertokangesta.
Uudet helat tilalle ja kalvaa helat penkissä.

Metsurilla oli hyvä kuva kiertokankien silmukoiden "tasaamisesta", kuvasta ei selvinnyt miten kalvain pysyy linjassa alapään kanssa.
Muutama vuosi sitten minäkin "polven" päällä kalvasin kiertokangen helat, nykyisin kalvain on laakeroitu penkiin.

Laitan tänään päivän päälle muutaman kuvan mistä puhun ja kirjoitan milloin olisi hyvä olla epäkeskeisiä heloja?
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Ruuvasin ne loputkin palikat kiinni siihen sätökseen. Vähän linjausmittailua ja simmailua, ruuvit tiukalle ja kalvamaan. Tuosta ei tarvinne enempiä sössötellä. No voihan joku alkaa mussuttamaan vaikka kalvaimen rungon pyöreydestä... heittääkö puoli satkua vai satkun. Aivan sama, kalvaimen kun saa muutaman satkun tarkkudella linjaan 150 mm:n matkalla, niin yhessä helassa se tekee enää tuhannesosia.... että se siitä. Tää kalvaminen on vaan niin peruskauraa, turha siitä on käydä tiedettä tekemään. Gurut voivat esitellä valokuvin omat systeeminsä, avoimin mielen tutkailen niitä. Tää nyt vaan on tämmöne metsurin sätös ja jälleen kerran tehty nurkista löytyneistä palokoista. Jos noita enempi tekisi, niin kalvaimen vastepalikoihin voisi tehdä säädön tyyliin venttiilin säätö. Nopeuttaisi linjaamista.

Tottahan toki tää veivihommakin on kampuran korjausta, mutta menee jotenkin niin sivuraiteille jos se perusmutkarauta on päin vittua. Ja sitä paitsi vähäiseen tajuntaani ei oikein mahdu ajatusta, että miten ne veivit ylipäätään voi tehdä vituralleen???

Niin ja löytyi vielä yksi limppu numeroltaan 6?
Liitteet
WP_20181202_15_46_51_Pro.jpg
WP_20181202_15_46_51_Pro.jpg (541.49 KiB) Katsottu 7346 kertaa
WP_20181202_15_47_12_Pro.jpg
WP_20181202_15_47_12_Pro.jpg (517.04 KiB) Katsottu 7346 kertaa
WP_20181202_15_47_39_Pro.jpg
WP_20181202_15_47_39_Pro.jpg (491.31 KiB) Katsottu 7346 kertaa
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

kmz.k750 kirjoitti: 28.11.2018 17:55

6. Pyrit samaan kaiken välyksen pois, esim. 7,00 mm neuloilla menee kiertokanki paikoilleen ja esim. testaat meneekö 7,01 mm neulojen päälle
kiertokanki >> jos menee ja takertelee kiertokankea pyörittäessä >> liian pieni välys.

7. Tässä tapauksessa jää paikoilleen 7,00mm neulat, vaikka sopivat ois 7,005 mm neulat :pray:

Tässä asiassa gurut voisivat neuvoa tyhmää metsuria. Miksi noin pieni välys??? Koska neuvostotaulukot kertoo niin??? Ei jotenkin satu yhteen länsimaisen mitoituksen mukaan vaikka kooleja vähän rympättäisiinkin??
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuossa korjauskäsikirjassa (2000 Repair Manual) sivulla 115 puhutaan 0,10 mm välyksestä... >>>>>> lataa PDF:


Ps taitaa olla setäsamulipekan suora käännös ruskistandardista (GOST standard)


:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Joo... selvisi tuo asia ittellekkin illalla kun kaivelin esiin vanhoja laakerikirjoja. Ensinnäkin tuolla kiertokangen alapään välyksellä ei oo mitään tekemistä kampuran päätylaakereitten C3 välyksen kanssa. Pyörimisliike veivissä on vallan erilainen ja päälle vielä iskut. Kyllä ne neuvostotaulukot tuossa asiassa ovat paikkansapitäviä, vaikka tuhannesosiin mennäänkin.

Selvishä tuokin asia kun ymmärsi ihmetellä. Enään ei tarvi ihmetellä kuin tuota laakerihäkkiä. Onhan sekin toleroitu noissa neuvostotaukukoissa. Lukemani perusteella silläkin on jotain merkitystä asiassa, ei se ainakaan saa aivan horo olla, pitää tutkailla.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Joo.... Hyvä oppitunti noista veivihommista! Metsuri tuli siihen tulokseen, että postilaatikkokampuroita voi neuloa itekkin mutta jos enempi kilometrejä kampuralle haluaa, niin koneistamon kautta ne palikat on pyöräytettävä. Silloin pääsee passeilemaan rullat/neulat jo sinne tuhannesosiin. No, postilaatikkoajeluitahan nää metsurin ajot onkin. Onneksi noita tehdaskampuroitakin on paikoillaan pari kappaletta.

30 vuotta vanhasta SKF-laakerikirjasta löytyi ihan oikeeta kampura-asiaa. Jos sitä viittii katella, niin pienet on toleranssit. Löytyy yhdensuuntaisuustoleranssit, pyöreystoleranssit välykset ym.
Liitteet
kampura.pdf
(1.47 MiB) Tiedosto ladattu 180 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuossa yksi laakeritaulukko asiasta lisää..
https://www.schaeffler.com/remotemedien ... _de_en.pdf
Tuossa bmw r 100-77 koneessa onkin kai jo liukulaakerit...
Liitteet
BMW r 100 -77.jpg
BMW r 100 -77.jpg (87.59 KiB) Katsottu 7194 kertaa
Viimeksi muokannut MATTI, 03.12.2018 18:48. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Oonkohan taas Ymmärtäny jotain väärin vai onko kyseessä painovirhe? ( Uskilan laittama liite veivin kellotusvälyksestä) 0,10mm tuntuu aika hurjalle???
Aika paljonhan oon tän lärinän pohjalta saanu uutta tietoa. Homma kun alkaa tuntua selvälle, niin tulee uusia kysymyksiä. Ural tarjoaa kymppiä, BMW ei oikein mitään???

Aika kattava tuo Matin laittama liite.

The radial play must be within .004
inch / 0.10 mm. Measure the axial
(side) play between the crankshaft
cheeks and the connecting rod big
end using a feeler gage. Axial play
must be within .008 to .013 inch /
0.20 to 0.34 mm (Fig. 4.8-4).
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Nyt saapui neulat postissa ja pääsee mallailemaan välyksiä :dance:
Jännittää melkein kuin joulupukkia oottelis :lol:
IMG_20181204_214607.jpg
IMG_20181204_214607.jpg (1.4 MiB) Katsottu 7113 kertaa
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Tämmöstä löytys ebaysta 88mm iskulla kampura.
https://www.ebay.com/itm/crankshaft-TUN ... 2794501785
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Näyttää siltä, että neulat on isommat, kun oletin eikä taida mennä näillä kasaan. Noh, onneks on toinen vielä väljempi kampuraa, johon nuo menee. Tai tietty tuota kiertokangen alasilmää vois vähän jollain ronkkia. Vissiin kalvaimella?
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Suosittelen hoonausta ihan oikeella hoonauskoneella moottorikoneistamossa. Pyöreys ja pinnanlaatu tärkeitä kun on laakeripinta kyseessä.
T.hh
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

kmz.k750 kirjoitti: 27.11.2018 20:16 Nykyiset neulat mittaa ja uutta tilalle :dance:

Easthighwayn mitoitus:
6.97x10 standartti
6.98x10 +0,01
6.99x10 +0,02
7.00x10 +0,03
7.01x10 +0,04
7.02x10 +0,05

Easthighwayn mitoitus muuttunut, ed.mainittu mitoitus ollut myynti sivuilla 2015.
Tänään varmistin asian Markolta puhelimitse ja sanoi muuttaneet mitoituksen, en tullut kysyneeksi milloin on muuttanut?

Huuhaa, pahoittelut kun informoin väärää tietoa.


Nykyinen mitoitus:
7,00 standartti
7,01x10 +0,01
7.02x10 +0,02
7.03x10 +0,03
7.04x10 +0,04
7.05x10 +0,05

Ostin neuloja Markolta vuonna 2015, tilasin vääriä neuloja kun oletin taulukon alkavan 7,00mm (standartti).
Palautin Markolle neulat ja sain sitten sopivat neulat.

Hoonamalla koneistamossa taitaa olla ratkaisu kiertokankien silmukoiden isontamiseen tai jos omistaa itse jäykän hoonin joka ei myöntäile reijän pintoja.
Hintaa taitaa olla koneistamolla 100 -120 euroa/ 2 kpl tai kysymällä selviää.
Viimeksi muokannut kmz.k750, 05.12.2018 17:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Neulat
Liitteet
Neulat3.jpg
Neulat3.jpg (267.49 KiB) Katsottu 7013 kertaa
Viimeksi muokannut kmz.k750, 05.12.2018 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Laskusta näkee,
R4 = 7,01mm.
R5 = 7,02mm.
Liitteet
Neulat4.jpg
Neulat4.jpg (331.92 KiB) Katsottu 7008 kertaa
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Juu kyllä se näyttää olevan niin, että tälläkertaa r4 on 7,04 ja r5 7,05. Mutta mulla pyörii koneessa tällä hetkellä kampura, johon nämä käy. Jos riittääkään. Se on niin väljä, että männät koputtelee kanteen. Mutta kunnostan nyt tän eka. Ehkä tilaan vielä pienemmät neulat.
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Eipä mithän. Kiitoksia todella kattavista ja hyvistä kommenteista tässäkin viestiketjussa. :dance:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Uskila kirjoitti: 03.12.2018 13:05 :mrgreen: Terve

Tuossa korjauskäsikirjassa (2000 Repair Manual) sivulla 115 puhutaan 0,10 mm välyksestä... >>>>>> lataa PDF:


Ps taitaa olla setäsamulipekan suora käännös ruskistandardista (GOST standard)
Joo... löyty tuolta netistä toinenkin manuaali. Sisältö suht. sama,vähä erilainen kirjoitustyyli, asiajärjestys erilainen, tuumamitoitus puuttuu jne...Mutta kuitenkin, molemmissa annetaan veivin kellotusklappiin max 0,10mm, muutoin kampura vaihdettava. Ei tuosta voi muuta päätellä kuin että tuo 0,10mm on Uralin hylkyraja!!! Eli sillä Uskilan 0,04/0,02 klappikampuralla ois tuon mukaan edessään vielä useita postilaatikkokeikkoja :mrgreen: Se BMW:n kriteeri "ei juuri mitään" pitää liittää uusiin ja kunnostettuihin kampuroihin. Teoriassahan se veiviklappi alkaa pikkuhiljalleen kasvamaan heti ensimmäisen postilaatikkokeikan jälkeen.

No, vastuu jää lukijalle. Kyllähän kampura varmaan alkaa olla jo ehtoopuolella jos siinä on useitten satkujen veiviklappi, saati kymppi. Siinäpä sitä sitten onkin pähkäiltävää itsekullekkin. Kyllähän minäkin saattaisin tommosen 0,04/0,02 veiviklappisen kampuran laittaa vielä paikoilleen johonkin postilaatikkomopediin??? Mutta kuitenkin, kun itellä on pelit ja vehkeet ja jos mopedin huolto on siinä vaiheessa, että kampura on kourassa, niin tyhmää olisi kohdallani jättää kampura avaamatta.

Kiinnostais tietää minkätasoinen kunnostus on näissä Easthihwayn 200 euron kampuroissa? Ei Suomessa tuohon hintaan pysty tekemään huippukunnostusta, koneistamo, rullat, häkit, tapin helat,työt...Lienevätkö vaan uudelleen neulottuja silmämääräisesti hyviin osiin?

MANUAALI
https://uralofholopaw.com/uploads/3/4/5 ... manual.pdf
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Hyvää itsenäisyyspäivää...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Siihen ne nyt asettu laakerit ja tapit paikoilleen. Vedin 5 satkua alasilmän pinnasta ihan pokkana sylinterihoonilla :ugeek:
Laitoin kiertokanget linjaan männäntapin, 50mm kalikan ja mellapellin, sekä ruuvipenkin kanssa. Sitten vaan hoonaamaan.
Sen huomasin, että hoonikivet piti oikoa aina n. 0,005 mm välein, koska kului kuopalle. Mittasin koko ajan alasilmän pinnan kartiokkuutta ja halkaisijaa hyvällä 3pistemikrolla.
Lonkeroa piti aina juoda joka vedon välissä ja ennen mittaustoimenpiteitä.
Mielestäni tuli aika hyvät :dance:
IMG_20181207_211445.jpg
Viimeksi muokannut huuha, 07.12.2018 21:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: Kampuran korjaus

Viesti Kirjoittaja huuha »

Sylinterihoonin hiomakivet sai hyvin oikaisuhiottua lasilevyn päällä 240 hiomapaperilla :clap:
Vastaa Viestiin