Sivu 2/2
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 15.12.2021 12:53
Kirjoittaja teuski
Mites ton laturin saa purettua?
Pitkät pultit pois, ratas pois, kyljen iso ruuvi pois mutta ei purkaudu...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 15.12.2021 22:26
Kirjoittaja hyvonenh
Kierrä ekaks se sivun ruuvi takasin , se pitää kenttäkäämiä kiinni kuoressa.
Panta auki laturin takapäästä ja kenttäkäämille menevät johdot irti. Kurkkaa vielä sen pyöreen pikkuluukun (joka on laturin takapäässä) alle mitä sieltä löytyy...ettei vaan oo mitää virityksiä edelliset sukupolvet tehny.
Hiilet voi nostella pois , niin eivät pompi hassusti.
Pitkät ruuvit oli jo pois.
Eiköhän se siitä kopsuttelemalla purkaannu , vaan meneneekö miten kasaan ??
Iloa pimeisiin iltoihin, t.hh.
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 16.12.2021 10:16
Kirjoittaja teuski
Hiiletkin oli irti ja luukku auki mutta piukassa tuntuu olevsn. Pitääkö se akseli lyödä tai prässätä kylmästi irti peräpään laakerista?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 16.12.2021 10:47
Kirjoittaja Uskila
Terve
Joku on voinut käyttää liimaa (lukitetta) kun on kasannut laturin...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 16.12.2021 10:54
Kirjoittaja teuski
Molemmat päädyt kyllä liikkuu runkoon nähden että löysää on. Voiko se muualta vastustaa kuin tuolta perälaakerista?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 16.12.2021 11:41
Kirjoittaja kalkkuna
Siellä voi olla liimattu laakeria?
Sähköliimaa sieltä ei kai löydy, mutta ku sepät on käyny asialla mihinkään ei voi enää luottaa...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 18.12.2021 20:51
Kirjoittaja teuski
Aukeshan se kun kunnolla löi akselin irti peräpään laakerista.
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 19.12.2021 21:06
Kirjoittaja jasu
Tuo olis kyllä varmastikin aika helppo ja hyvä ratkaisu latausongelmiin. Vaikka kyllähän se alkuperäinenkin dynamo tekee sähköä, paitsi tyhmäkäynnin tuntumassa, ja vaatii hieman harrastuneisuutta sen kanssa elämiseen. Onko tuo sitten edes kallis lopulta..?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 20.12.2021 08:15
Kirjoittaja karppi
Nii...tuossa Koossa on kyseinen laturi.
Hyvin alnekii jauho sähköä Novgorodin reissulla.
Etelä-Savossa näperrelty motukka...jauhaa nykyään sähköä jossain Pohjois-Karjalassa...oliskohan Liperissä.
Laturin ostajalla,asentajalla ja käyttäjällä ainoastaan myönteisiä kokemuksia.
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 20.12.2021 10:53
Kirjoittaja Uskila
jasu kirjoitti: ↑19.12.2021 21:06
Vaikka kyllähän se alkuperäinenkin dynamo tekee sähköä, paitsi tyhmäkäynnin tuntumassa, ja vaatii hieman harrastuneisuutta sen kanssa elämiseen. ?
Terve
Niin kyllähän se kikkailun puolelle menee...
Mulla on ämmässä 45 W G-11A laturi, niin kaikki parkkipolttimot vaihdoin 6 volttia 2W ja ajovaloksi 15W eli ajossa kulutus on 21W ja loppu jää sytkälle sekä reserviin. Parkit päällä ajaessa kulutus on vain 8W.
Ps mutta maksaahan tuollainen G-11A laturi Oldtimer Garagen sivustolla 230 ekee, niin voi miettiä mikä sitten on kallista
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 20.12.2021 12:47
Kirjoittaja Uskila
Terve
Ja säätimenä toimii Vape R81 ja PP-31 on varalla...
Mutta jos laittaa tuon pitkän mallin 65 W, niin sitten ei ole sähköstä pulaa...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 02.01.2022 11:01
Kirjoittaja teuski
Eipä siitä laturista kalua tullut. Nyt olis heittämällä sopiva 12v tasavirtalaturi tiedossa.
Tuli mieleen, että onko tossa laturin asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa? Epäkeskeisenä se menee paikoilleen ja sitten käännetään rattaat kosketukseen. Kumpaan suuntaan ja kuinka tiukkaan?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 02.01.2022 12:44
Kirjoittaja kalkkuna
Paa sillai ettei lähde kiristymään itekseen jos pultit löystyy
Sinne jakopään jättöpuolelle se tulee, ei ottopuolelle. En kyllä muista saako sitä edes sinne väärälle puolelle sopimaankaan
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 04.01.2022 10:27
Kirjoittaja teuski
No nyt on tulossa puolalainen 12V tasavirtalaturi. Katotaas kuinka etenee...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 05.01.2022 21:46
Kirjoittaja teuski
No eihän se mennyt kuin Strömsössä. Laturi on ilmeisesti tarkoitettu G-11 tilalle ja tohon G-414 paikalle se on liian iso.
Pään sovitteessa on kolme eri kokoa, epäkeskeiset 68mm (10mm), 78mm (7mm) ja keskitetty 86mm (10mm), rungon halkaisija n. 87mm.
Tuo G-414 on halkaisijaltaan 79mm. Lohkon upotus tiivistepintaan on 12,5mm.
G-414 akselin pää on lohkon tasosta 10mm pitemmällä kuin ton uuden pää 78mm osan ollessa sisällä lohkossa.
Lisäksi tuo ottaa kiinni laturin kiinnityskorviin.
Olisko pöllö ratkaisu jatkaa rattaan tyveä sen 10mm ja sorvata ton 78mm osan jatkeeksi 68mm osan päälle ulkohalkaisijaltaan 79mm holkki hoitamaan tiivistyksen ja laturin tuennan?
En huomannut katsoa oliko noi epäkeskeiset osat samankeskeisiä tai onko akselitkaan samassa suhteessa epäkeskeisiä sen lohkoon sopivan osan suhteen...
Rattaan jatke voinee olla irtonainenkin kunhan tiivistää stefan? Kiilaa taitaa riittää rattaaseen ja jos akseli loppuu kesken niin rattaan kupista tavaraa pois?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 11:09
Kirjoittaja karppi
Siis onko kyseessä tää laturi??
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 13:19
Kirjoittaja kalkkuna
Taitaa olla suoraveto Polski Fiiatti 12V kyseessä. Niitä saapui Osatuonnin aikana Puolasta ku paikalliset pajat teki niitä sikäläisille pärräharrastajille. Niitä oli kahta mallia - SV lohkoon ja MT lohkoon. Sovitepala eri mitoilla. Kadonneet Puolasta jo vuosia sitte.
Ajelin ite ND suoravedoilla. Kaikki repes tavalla tai toisella, mulla meni useita. Ainoo kestävä ratkaisu on kumikytkin.
- ND_MT.jpg (41.23 KiB) Katsottu 2970 kertaa
Kuvassa ND laturi ja sovite MT Dnepr. Oli vieläpä SF tuotantoa ja yksi kolmesta mitä näitä MT lohkoihin tehtiin.
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 13:57
Kirjoittaja karppi
Laitaha teuski vähän kuvia...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 14:04
Kirjoittaja Uskila
Terve
Hee tommonenkin on tupsahtanut tallin lattialle...
Ps odottelee pääsyä sorvarin käsittelyyn, että saataisi tehtyä joustava kytkin väliakseliin
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 14:11
Kirjoittaja teuski
Tähän hätään ei muuta kuvaa ole kun orkkislaturi toimittaa lohkon tulpan virkaa että pääsin aamulenkille
Tota päädyn ulointa kehää kun ajais seuraavan tasalle niin paljon ku ilkeää niin vois riittää. Pultin päähän on muutama milli matkaa ja kaipa niitäkin voi lyhentää vähän...
... Jos vaan sisäpuolella on tavaraa siis
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 14:28
Kirjoittaja Uskila
Terve
Tuo minkä teuski osti taitaa olla Fiat 126 laturista moodattu...
Ps vasen on G-11A ja oikea G-414 ovat mitoitukseltaan yhtenevät
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 14:47
Kirjoittaja teuski
Uskila kirjoitti: ↑06.01.2022 14:28
Ps vasen on G-11A ja oikea G-414 ovat mitoitukseltaan yhtenevät
Näin mäkin olen käsittänyt ja myyjän mukaan toi on K-750 lohkoon sopinut. Toi vielä menee jakeluun että toi laturin peti ahdistaa, mutta pituus kummastuttaa...
G-414 runko menee muutaman millin lohkoon sisälle...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 15:02
Kirjoittaja Uskila
Terve
Kuva päältä ja kaikissa sama ulkohalkaisija...
Ps onkos MT:ssä erilainen laturin ratas?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 15:35
Kirjoittaja karppi
- 254181-DINAMO-FIAT-500-D-F-L-REVISIONATA-big-7327-415.jpg (25.1 KiB) Katsottu 2938 kertaa
Onko se siis niiku ihan oikeesti tuosta tehty??
Eiköhän tuo teuskilta pienellä askartelulla oo jotenkii ympättävissä...
Varmaan olis hyvä ainakii asenteluvaihessa kaivaa jakopää esiin..
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 15:55
Kirjoittaja teuski
karppi kirjoitti: ↑06.01.2022 15:35
254181-DINAMO-FIAT-500-D-F-L-REVISIONATA-big-7327-415.jpg
Onko se siis niiku ihan oikeesti tuosta tehty??
Eiköhän tuo teuskilta pienellä askartelulla oo jotenkii ympättävissä...
Varmaan olis hyvä ainakii asenteluvaihessa kaivaa jakopää esiin..
Ei ihan tollanen mutta sinne päin, ilmeisesti polski-fiatin malli kyseessä.
Kurkkasin sisälle, ei tosta voi ottaa pois vaan pituutta pitää lisätä ja tuoda ratasta eteenpäin. Kiinnitys varmaan pitää hoitaa moottorin ylätuentaan noiden muiden sovitusten tapaan...
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 18:58
Kirjoittaja kalkkuna
- WP_20150319_004.jpg (141.45 KiB) Katsottu 2919 kertaa
- WP_20150319_003.jpg (142.23 KiB) Katsottu 2919 kertaa
Tällaisia ne oli. Tekivät näitä Puolassa kaakonkulmalla liki Ukrainan rajaa.
Eletroninen APE säädin kuvassa myös made in Poland, mitä Polski Fiiatti käytää.
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 19:15
Kirjoittaja teuski
Just tollanen setti. Noita siis sai G-414 sopivalla päällä myös?
Ei kai sekään kuitenkaan MT lohkoon ilman kiinnikkeiden muokkaamista sopinut?
Re: Dneprin laturista
Lähetetty: 06.01.2022 19:30
Kirjoittaja kalkkuna
En muista enää miten SV ja MT mallit eros, melko samoja molemmat. Kaikki mitä mulle tuli oli 6V -> 12V muutos malleja.