En ole onnistunut löytämään tyhjentävää vastausta tähän aiheeseen... että minkälaista vauhtia näillä uskaltaa ajella pitempää matkaa kuin vain hetkellistä testaamista. Varmasti tästä on kyllä puhuttukin, mutta jostain syystä en löydä hakemalla.
Eli pohjimmiltaan kysymys olisi, että paljonko kierroksia on vielä hyväksyttävissä roiskevoitelulla olevalle koneelle jossa on sivuvaunu?
Kyse olisi tässä tapauksessa vm.-66 Ural M-63 moposta. Menohaluja sillä olisi ihan mukavasti, mutta vakioperällä ajo vaan tuntuu vinguttamiselta.
Riippuen lähteestä, tehtaan huippunopeudeksi ilmoitetaan 95 tai 100 km/h. Kukaan ei tunnu tarkalleen tietävän myöskään puristuksia (6.2 tai 6.5) eikä tehojakaan (28 tai 30 hv).
Joka tapauksessa 80 km/h vauhdissa kierroksia on jotain 3700. Tämä vauhti kyllä riittäisi minulle, mutta alkaako olla koneelle liikaa?
Ei kehtaisi isommille teille lähteä ajelemaan 60 km/h tien tukkona.
Hieman ajonopeuksista
Re: Hieman ajonopeuksista
Kyllä se kuuspuolikas ural sen kaheksankympin sietää...mutta mutta...ennemmin tai myöhemmin kampiakseli katkeaa(tarkemmin takalimppu murtuu).
Eli 80-85 km /h...se on ihan ookoo
Yli 85 km/h...kampuran katkeamisen riski kasvaa kohtuuttomaksi.
Edellä kertomani perustuu vankkaan kokemukseen,niin itseni kuin matkakavereideni osalta.
Eli 80-85 km /h...se on ihan ookoo
Yli 85 km/h...kampuran katkeamisen riski kasvaa kohtuuttomaksi.
Edellä kertomani perustuu vankkaan kokemukseen,niin itseni kuin matkakavereideni osalta.
Re: Hieman ajonopeuksista
Moro.
Vastaavalla M-63 oon ajellut 75-80km hyvin kempura kestänyt , pitemmälle reissulle lähtenyt aamulla aikasin eihän näille kiire sovi , mukava haistella peltojen lannan hajut ja mettätyön pihkat.
Vastaavalla M-63 oon ajellut 75-80km hyvin kempura kestänyt , pitemmälle reissulle lähtenyt aamulla aikasin eihän näille kiire sovi , mukava haistella peltojen lannan hajut ja mettätyön pihkat.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Hieman ajonopeuksista
Nykyinen käyttöpyörä 750 koneella ja sooloperällä on kyllä nopea. 100 alueella tullee väkeä vastaan perä edellä. Mutta tän tohtii repästä vaan minuutin kaks hupimielessä. Mittarin viisari irtos pari vuotta sitte niin iha mutuna ajelen. Käytännössä raskaan liikenteen mukaan ajelee isoilla teillä. Pienemmillä teillä nelonen silmään ja sytkyttelee menemään mutkien mukaan.
Muut koneet oma kokemus... IMZ 650 tämä mainittu 80kmh. KMZ 650 tykkää kiertää niin sillä onnistuu vähän enemmän. SV koneella ajetaan 70kmh.
Muut koneet oma kokemus... IMZ 650 tämä mainittu 80kmh. KMZ 650 tykkää kiertää niin sillä onnistuu vähän enemmän. SV koneella ajetaan 70kmh.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Hieman ajonopeuksista
Kiitokset kommenteista!
Tuo keljun näkökanta oli kuin nyrkki silmään. Tässä juuri kaupunkiin ajellessa pääsin kokemaan nuo kyseiset hajut ja oli kyllä mukavaa. Tosin siinä pellon kohdalla teki mieli ajaa vähän kovempaa
Omassa Uralissa taitaa olla pientä epätasapainoa vauhtipyörässä tai jossain, kun pientä tutinaa pitää. Tästä syystä olen vähän epäröinyt kovempaa ajella, kun kaipa sekin rasittaa laakereita ym. Tosin en nyt tiedä tutiseeko se sen enempää 80 vauhdissa kuin 60 vaudissa, vaiko jopa vähemmän.
Kyllä se 9% nelonen olisi ideaali sivuvaunupyörään.
Tuo keljun näkökanta oli kuin nyrkki silmään. Tässä juuri kaupunkiin ajellessa pääsin kokemaan nuo kyseiset hajut ja oli kyllä mukavaa. Tosin siinä pellon kohdalla teki mieli ajaa vähän kovempaa
Omassa Uralissa taitaa olla pientä epätasapainoa vauhtipyörässä tai jossain, kun pientä tutinaa pitää. Tästä syystä olen vähän epäröinyt kovempaa ajella, kun kaipa sekin rasittaa laakereita ym. Tosin en nyt tiedä tutiseeko se sen enempää 80 vauhdissa kuin 60 vaudissa, vaiko jopa vähemmän.
Kyllä se 9% nelonen olisi ideaali sivuvaunupyörään.
Re: Hieman ajonopeuksista
Kierrokset sen koneen tappaa, eikä vauhti. Eli nopeus riippuu välityksistä.
Olen ajellut "njormal" perällä, eli sivuvaunuperällä siten, että nopeusmittarin neula osoittaa menosuuntaan.
Nopeus on navigaattorin mukaan silloin 75 km/h. Toki jokaisen vehkeen nopeusmittari antaa omia arvojaan...
Olen ajellut "njormal" perällä, eli sivuvaunuperällä siten, että nopeusmittarin neula osoittaa menosuuntaan.
Nopeus on navigaattorin mukaan silloin 75 km/h. Toki jokaisen vehkeen nopeusmittari antaa omia arvojaan...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...