Dneprin kardaanin pohdiskelua
Dneprin kardaanin pohdiskelua
Mulla on K-650:ssä Uralin pakkilaatikko. Perä on kait dneprin, kardaanille boorit.
Kardaani on yksiosainen molemmista päistä booritettu, laatikon päässä limppu. Kardaani on koneen päästä reilusti taitettu, heti siitä boorien jälkeen. Kyllähän se vemputtaa, ei ihme, että limppuja menee.
Tuntuu, että 4" renkaan kanssa suora keppi ei tuohon menisikään, toisaalta ei nykyinen tunnu renkaaseen kiinni ottavan missään vaiheessa kierrosta.
En ole tuota vielä sen tarkemmin ajatuksella katsellut, mutta tuli nyt mieleen että mitä tolle voisi tehdä?
Moottorin soviteprikkoja säätämällä konetta enemmän oikealle? Meniskö tohon joku nivelmalli suoraan?
Oisko kellään suoraa keppiä, jospa sitä koittaisi sovitella? Kaipa tuokin lämmöllä oikenee...
Kardaani on yksiosainen molemmista päistä booritettu, laatikon päässä limppu. Kardaani on koneen päästä reilusti taitettu, heti siitä boorien jälkeen. Kyllähän se vemputtaa, ei ihme, että limppuja menee.
Tuntuu, että 4" renkaan kanssa suora keppi ei tuohon menisikään, toisaalta ei nykyinen tunnu renkaaseen kiinni ottavan missään vaiheessa kierrosta.
En ole tuota vielä sen tarkemmin ajatuksella katsellut, mutta tuli nyt mieleen että mitä tolle voisi tehdä?
Moottorin soviteprikkoja säätämällä konetta enemmän oikealle? Meniskö tohon joku nivelmalli suoraan?
Oisko kellään suoraa keppiä, jospa sitä koittaisi sovitella? Kaipa tuokin lämmöllä oikenee...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Terve
Onhan vispilä ja ristikko oikeassa asennossa toisiinsa...
Ps niin ja toinen yleinen vika on, että ristikot on epäkeskeisiä (keppi vemputtaa)
Onhan vispilä ja ristikko oikeassa asennossa toisiinsa...
Ps niin ja toinen yleinen vika on, että ristikot on epäkeskeisiä (keppi vemputtaa)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Moottori pitäisi olla asennettu niin että kardaani kulkee swingin reiän oikeassa laidassa , ei keskellä (partamenosuuntaan katsottuna) moottorin ja rungon väliset korokkeet tulee vain moottorin vas. puolelle rungon ja moottorin väliin. Kardaanit on suoria ,ei taittetuja. Kardaanin+vispilän ja kumilimpun väliin tulee jäädä 1 ..3 mm ilmaväli kun svingi on ajoasennossa (samassa linjassa kun voimansiirto ja moottori).teuski kirjoitti: ↑27.10.2022 07:06 Mulla on K-650:ssä Uralin pakkilaatikko. Perä on kait dneprin, kardaanille boorit.
Kardaani on yksiosainen molemmista päistä booritettu, laatikon päässä limppu. Kardaani on koneen päästä reilusti taitettu, heti siitä boorien jälkeen. Kyllähän se vemputtaa, ei ihme, että limppuja menee.
Tuntuu, että 4" renkaan kanssa suora keppi ei tuohon menisikään, toisaalta ei nykyinen tunnu renkaaseen kiinni ottavan missään vaiheessa kierrosta.
En ole tuota vielä sen tarkemmin ajatuksella katsellut, mutta tuli nyt mieleen että mitä tolle voisi tehdä?
Moottorin soviteprikkoja säätämällä konetta enemmän oikealle? Meniskö tohon joku nivelmalli suoraan?
Oisko kellään suoraa keppiä, jospa sitä koittaisi sovitella? Kaipa tuokin lämmöllä oikenee...
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Kiitos, pitääpä kokeilla tota sovitepalikoiden siirtoa. Nyt on molemmin puolin kuten on mulla tossa ollut alusta asti.
Jos noi limput alkaisi säästymään. Kerran lensi 70 vauhdissa limpun kehys sääreen. Viimeksi se irtosi ja paremman puutteessa liimasin sen kiinni ja porasin pidätintapit kehyksen läpi kumiin. Nykyisessä on sen verran tukeva kehys että se ei kyllä katkea kuin se edellinen peltinen...
Tokihan kepin kuuluu suora olla. Toi taivuttaminen on ollut varmaan joku älyvapaa idea väärin istutetun moottorin korjaamiseksi. Nyt se pitäisi sitten koittaa oikaista. Pitäs ottaa kuva, ei ole mikään vähän käyrä
Niin ja tokihan siellä perän päässä ristikko on, se tuntuu ihan hyvältä.
Jos noi limput alkaisi säästymään. Kerran lensi 70 vauhdissa limpun kehys sääreen. Viimeksi se irtosi ja paremman puutteessa liimasin sen kiinni ja porasin pidätintapit kehyksen läpi kumiin. Nykyisessä on sen verran tukeva kehys että se ei kyllä katkea kuin se edellinen peltinen...
Tokihan kepin kuuluu suora olla. Toi taivuttaminen on ollut varmaan joku älyvapaa idea väärin istutetun moottorin korjaamiseksi. Nyt se pitäisi sitten koittaa oikaista. Pitäs ottaa kuva, ei ole mikään vähän käyrä
Niin ja tokihan siellä perän päässä ristikko on, se tuntuu ihan hyvältä.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
No nyt on taas suora
- Liitteet
-
- IMG_20221028_091335.jpg (48.25 KiB) Katsottu 1399 kertaa
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Tuskin olet voinut tuolla edes metrejäkään ajaa??
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Tollanen se on mulla aina ollut eikä se ajoa ole häirinnyt
Sovittelin suoristettuna moottoria siirtämättä paikalleen ja vaikuttaa hyvältä. Isommat holkit vasemmalla ja pienet oikealla.
Onko laatikoissa eroa kardaanin lähdön sijainnin suhteen?
Sovittelin suoristettuna moottoria siirtämättä paikalleen ja vaikuttaa hyvältä. Isommat holkit vasemmalla ja pienet oikealla.
Onko laatikoissa eroa kardaanin lähdön sijainnin suhteen?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
ei ole eroja .
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Näköjään on moottorin kiinnityksissäkin variaatiota. Minun m72:ssa on paksut ja ohuet holkit, kun taas uralissa pelkät paksut holkit vasemmalla puolen. Myöskin takarenkaan navan pinnaus vaikuttaa paljonko jää rakoa kardaanille.
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Uralissa oli muistaakseni joskus jotenkin niin että paksumpi koro oli edessä tai takana mutta korokkeet vain vasemmalla puolella, dneprissä ja vwk:ssa on kone aina siirretty niin paljon oikealle kun se menee ,eli holkit vain vas.puolelle, volkkarin koneessa koneen kiinnitys on 10 mm keskilinjan oikealla puolella jo moottorin kiinnikkeillä valmiiksi. Variaatioita varmaan voi olla monia, mutta kone niin oikealle kun se menee ja kardaani mahtuu pyörii.
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Ei mulla kyllä välttämättä mahtuis, nyt on jo keppi reiän oikeassa reunassa...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua
Joo,siellä oikeassa reunassa se pitää olla.