Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 131
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Nyt launtaina oli naapuripitäjässä päivällä vanhojen koneiden tapahtuma, joten ajatuksena oli että pitäähän siellä sitten käydä nepparilla katsomassa vekottimia ja syömässä makkaraa. Suunnitelman ensimmäinen puolisko meni suteen vasemman sylinterin pudotessa pois pelistä jo reilun parin sadan metrin jälkeen kotipihasta :lol: Vaihdoin menopeliä jotta pääsen sitä yleensä ottaen kallista ja liian vähän paistettua makkaraa mussuttamaan maamottorin puksutusta kuunnellen. ( Nyt illalla asia, selvisi, kaasuttimesta pääsuuttimen putki/seosputki vain löystynyt irti. Olisihan tuon korjannut jos ei olisi ollut kiire... )

Paikalla ollessani ja kansan keskusteluja sivukorvalla kuunnellen aloin olla iloinen etten omalla museonepparilla paikalle saapunut. Esillä ollutta, kummelistakin tuttua sivuvaunuzündappia ihmetellessä kävi ilmi, että jollain vierailijan kummin kaiman anopilla on samanlainen mitä ei ole saatu museorekisteröityä koska nippeli X puuttuu tai on väärän värinen. Pienestä kuuluu olleen kiinni jonkun toisenkin mustien kilpien saaminen, ja tätä keskustelua kuunnellessa alkoi oman nepparin kunto kerrassaan hävettämään...

On se kaukaa katsottuna hieno, mutta kukaan näkökyvyn omistava huomaa hetken tarkastelun jälkeen esimerkiksi ruostepilkkuja satunnaisesti rungossa ja pakoputkissa sekä vararenkaassa, liian uudet K-65 kiinankopiokaasuttimet, bilteman akun, penkin päällisessä on halkeamia, vasen iskunvaimennin vuotaa öljyä sekä herranjumala apikoliittimen jos toisenkin. Plus nopeasti tehdyn karvaperseliitoksen vaunun valoissa, tosin se voisi hyvinkin olla tehdastekoinen :lol: Sekä Mitaksen nappularenkaat, haluaisin ajaa hieman huonompaakin tietä sekä yrittää talvellakin näyttää ihmisille että tällähän pääsee :-P Eikä tämä ole siis mikään sotaversio mihin nappularenkaat sopisivat...

Vanteet olen mukamas kiillottanut ja muutaman kerran olen vahasaippualla pessyt yleisilmeen kunnossapitämiseksi, muuten olen käyttänyt voima-ja rahavarat tekniikan toimivaksi saamiseen.

Dnepr on vuosimallia 1978, museorekisteröity keväällä 2004. Ajettu museorekisteröinnin jälkeen 3200km, josta minun vuoden kestäneen omistusaikani aikana 1200km :roll: ( Alkuperäisestä ostohinnasta jo yli kolmannes on mennyt uusiin renkaisiin ja Sasulle varaosiin :mrgreen: )

Olen aikoinaan vierestä kuullut kun isäni käyttöentisöimää vanhaa valmettia kovasti arvosteltiin vaihdetusta vaihtovirtalaturista. Kyseisen masiinan kunnostus vei autotallista nuoruuteni "moponrassaustilasta" aimo väärttin, ja ainoa asia mitä ihmisillä oli sanottavaa kun se oli valmiiksi saatuna ja ajettuna 20kmh nopeudella neljänkymmenen kilometrin päähän kokoontumisajoihin, oli väärä laturi ja nippusiteellä kiinnitetty johtosarja :-|

Kysymykseni onkin, pitäisikö minun luopua sovinnolla noista mustista kilvistä ja hakea ihan normaalit tilalle? On liian tuore ollakseen mustakilpinen. Hääauton virkaa tehnyt pihasta löytyvä sunbeam on myöskin mustakilpinen, mutta se onkin niin vanha että siinä sellaiset ovat olleet jo uutena. Ei haittaa muutokset ja mattamusta maalipinta :whistle: Nyt jos ajaisin moiseen tapahtumaan nepparilla ihan vain näkyvälle vieraspaikalle, alkaisi luultavasti sama ilmiasusta valittaminen eikä niinkään ihailu siitä että sain sen ajettua tapahtumaan asti ehjänä ;-)

Ymmärrän museokilpiin saamisen vaivannäön, joten siksi tälläinen henkinen ristiriita. Alunperin oman pyörän ostopäätös syntyi sillä että nepparin väri oli talouden hallituksen silmää miellyttävä sekä laitteen sijainti sopiva. Museorekisteröinti oli korkeintaan plussaa, mutta parissa vuosikymmenessä ehtii vääjäämättömästi tapahtumaan kulumista ja ajan hampaiden narsketta.

Ja ei, en ala kunnostamaan paraatikuntoon. Kaasuttimiksi kivikautista 300-sarjaa sekä sileää rengasta pehmeälle hiekkatielle? Ei kiitos ;-)

Kesän mittaan olen jo katsellutkin toisia myynnissä olevia itäpyöriä, mitä voisi aivan rauhassa rakennella ja ajaa sinne korpeen naarmuuntumaan. Tätä nykyistä aina hieman säälii, niin pahimpiin paikkoihin ei tule mentyä kokeilemaan jäisikö se sinne jumiin :lol: Sekä sivuventtiilimoottori on alkeellisuudessaan aina kiehtonut tälläistä hieman tärähtänyttä harrastajaa.

Hieman kuvia:
Zündapp.jpg
Zündapp.jpg (923.18 KiB) Katsottu 1225 kertaa
Parolan panssarimuseolla samanlainen pyörä näytillä, näkyy äärimmäisen huonosti tiikeristä vasemmalla :oops:
Kuningastiikeri.jpg
Kuningastiikeri.jpg (529.41 KiB) Katsottu 1225 kertaa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Toisten ihmisten pikkusieluisuudesta ja typeryydestä ei kannata omaa päivää tai suunnitelmia pilata. Tekee itselle mikä itseä mielyttää,,jos toisille tekee ,se on eri juttu.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Aina kun mulle on alettu olen pokkana esim jatkanu että apikoja kyllä suunniteltiin lättäpäähän Kiovassa. Mutta ei Irbitissä, saatavuusongelmien takia. Melko pian hapannaamat on keksiny mennä muita nokkimaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

En ole ikinä ymmärtänyt tätä museorekisteröinnin asennetta, että vehkeen on oltava paremmassa kuosissa, kuin uutena tehtaalta tullessaan. Minusta se on aivan naurettavaa. Vanhan pyörän kuuluu näyttää vanhalta. Vanhassa pyörässä on ruostetta (hui). Jälkiä tulee sinne tänne. Jokin osa on saatettu vaihtaa uudempaan, paremmin toimivampaan tai turvallisempaan. Jotain tolkkua pitäisi saada tähän museotarkastajien touhuiluun.

Jos kuitenkin päätät muuttaa moposi normi vakuutukseen, niin mustista kilvistä ei tarvitse luopua. Eiköhän sen saa vakuutettua rajoittamattomaan ympärivuotiseen käyttöön ihan vaan ostamalla sellaisen vakuutuksen vakuutusyhtiöltä.

PS: Omaan ämmään vaihdoin EU rekisterikilven perinteiseksi mustakilpiseksi. Maksoi 8€ katsastuskonttorilla.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo.mustat kilvet on mulla Wanhassa Simcassa ja oli Dnepri MT-9 mopossa ,vaikka kumpikaan ei ole museo statuksella. Vakuutus tuollaisissa
halvimmillaan on niin vähän, ettei sen säästössä kannata yhtään hyppää pituutta jonkun museo hyväksynnän takia. Myös tuossa vwk-mopossa on mustat kilvet..voisiko luulla museo vermeeks?
DSCN3766.JPG
DSCN3766.JPG (549.76 KiB) Katsottu 1164 kertaa
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 131
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Kiitoksia kaikille vastanneille! Täältähän se apu löytyi epäröivälle itäpyöräilijälle, jota kromiosien himmentyminen sai niin kovasti mietityttämään. Niinpä niin, mitäpä noista näyttelyesineistä välittämään, ainakaan jos aikomuksena on myös nähdä maailmaa pyörän selästä. Ei kovin kaukaa kotoa, mutta maailmaa kuitenkin :dance:

Otan neuvosta vaarin ja kerron mahdollisille pikkutarkoille tarkkailijoille tuosta Neuvostoliiton apikoiden saatavuusongelmasta :lol:

Normaalia liikennevakuutusta selailin myös, sillähän siitäkin museo-ongelmasta selviää kun voi hyvillä mielin kertoa nepparin olevan normaalisti ajossa. Etten yritä museostatuksella saada vain "rahallista hyötyä" :shifty:

If muuten tarjoaa museorekisteröidylle moottoripyörälle harrastevakuutusta, johon sisältyy 90 päivää ajoaikaa vuodessa. Maksaakin niin onnettoman vähän että taidan kysyä tuollaista. Eivät viimeksi puhelimessa tuollaista kaupanneet ollenkaan. Perus 30 päivän vakuutusta vain.

Matin pyörähän on niin sopivan näköinen, että enää ei puutu kuin tehdas tuottamaan noita takautuvasti sarjavalmisteisena! Niin saa museoonkin ;-)

Laitoin aamulla kaasuttimet nippuun ja lähdin kylälle kahville. Älkää muut unohtako niitä jousiprikkoja kohokammion ruuveista. Saapas saattaa kesken ajon kastua bensiinistä...

Sumppia terassilla hörppiessäni kuulin, kuinka joku parkkipaikalla sanoi kaverilleen että tule katsomaan! Täällä on sivuvaunumoottoripyörä!

Ei haittaa ruostepilkut eivätkä väärät apulaitteet enää minua :mrgreen:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Pussihousuilu on ihan kiva tieteen ja taiteen laji, mutta se ei saa nousta nuppiin...
Niinku museo ämmä
Niinku museo ämmä
IMG_20230811_212930_HDR.jpg (919.11 KiB) Katsottu 1134 kertaa
Kesä on mennyt mukavasti väärillä kaasuttimilla, voi ihan oikeesti ajaa ei sammu liikennevaloihin, lisäksi järjetön sytkä ja elektroninen lataus säädin luo helpotusta elämään. Ainoa miinus on alkuperäiset puolinapa vanteet niissä on heittoa joka suuntaan, tosin jarrut pitää kun niissä on kitkapinta jarrukengät.

PS hyvin saa juttuseuraa kun stoppaa sopivaan paikkaan, saa paukutella henkseleitä ja kertoa legendaa pärrän synty vaiheista

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Uskila kirjoitti: 13.08.2023 17:44 :mrgreen: Terve

Pussihousuilu on ihan kiva tieteen ja taiteen laji, mutta se ei saa nousta nuppiin...

IMG_20230811_212930_HDR.jpg

Kesä on mennyt mukavasti väärillä kaasuttimilla, voi ihan oikeesti ajaa ei sammu liikennevaloihin, lisäksi järjetön sytkä ja elektroninen lataus säädin luo helpotusta elämään. Ainoa miinus on alkuperäiset puolinapa vanteet niissä on heittoa joka suuntaan, tosin jarrut pitää kun niissä on kitkapinta jarrukengät.

PS hyvin saa juttuseuraa kun stoppaa sopivaan paikkaan, saa paukutella henkseleitä ja kertoa legendaa pärrän synty vaiheista

;-)
Sinulla on 32mm CV kaasarit? Kulkeeko lättäpää ihan oikeasti näillä? Jostakin tällaisesta olen itsekin haaveillut, mutta epäilyttää kun tuollaiset kaasarit on tehty vähän kovemmin puristavalle vehkeelle.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kaasarina CV kalvoluisti on parhautta. Kuski annostelee perhosläpällä menohalujaan, mutta luisti nousee alipaineella sitämukaa kun kone kykenee ottamaan kakkua vastaan.

SV koneessa tämmöne taitaa toimia vielä paremmin kun normi 750 moottorissa. Sivuvena on tarkempi miten äkäseen sille tarjoillaan. Retro Solo on isoilla suuttimilla ja menohalut mainiot, Uraliksi.
keihinit_kurkoa.jpg
keihinit_kurkoa.jpg (330.18 KiB) Katsottu 1075 kertaa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »



SV kone, K68t ja 4/4 throttle tila tyhjäkäynniltä :mrgreen:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja robin »

Ihan sama miten tekee niin aina joku nillittää :lol: Museointiohjeistus on aika yksiselitteinen, tarkempi ohjeistus tuolla oheisen linkin takaa löytyvästä PDF:stä.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... astuksessa

Ja vaikka ohjeistus on hyvinkin yksinkertainen, niin tulkintoja on sitten niin paljon kuin museotarkastajiakin. On tullut vuosien varrella nähtyä aivan kauheaa paskaa museorekisterissä. Oma epäilys on monessakin tapauksessa ollut että ajoneuvo on joskus saanut museostatuksen mutta sen jälkeen sen muutoksiin ja kötöstyksiin ei ole kukaan katsastaja matkan varrella puuttunut.

Pärrien vakuutuksissa on muuten isoja eroja, riippuen siitä milloin, kuka ja mistä vakuutusta on ottamassa. Esim. allekirjoittanut kun menee pärrää vakuuttamaan niin mulla se on halvimmillaan aina vähintään jonkun parisataa per vuosi. Poika jos menisi samaa pärrää vakuuttamaan, niin hinnat huitelee nykyään tonnissa-parissa vuodeksi, jos sattuu väärästä vakuutusfirmasta kysymään. Ei ihme jos uusia harrastajia ei lajin pariin tule.

Jos on onnistunut ottamaan vakuutuksensa joskus vuonna miekka ja kirves, niin samoista vehkeistä joutuisi maksamaan huomattavasti vähemmän. Mutta jos laittaisin museopärrän, niin vuoden (30 päivän) vakuutus pyörisi jossain muutamassa kympissä. Nykyään uudet pärrävakuutuksetkin on kikkailtu vakuutusyhtiöiden toimesta niin että vaikka laitat seisontaan, niin talviajalta kun vakuutus on halvempi niin seisottamisella ei isoa hyötyä saa ellei tallissa sitten ole useampia pyöriä jolloin se muutaman kympin talvikausi kertautuu sitten seisovien pyörien määrällä.

Omassa tallissa on museo Dodge ja siinä on liikennevakuutus 30€/vuosi. Käyttännössä se herrasmiessopimuksen 30 päivää mikä riittää mainiosti tuolle laitteelle. Ei täällä niin montaa aurinkoista päivää vuodessa kuitenkaan ole eli ajoaikaa on ruhtinaallisesti. Jos vehje ei olisi museoitu, niin vakuutukset olisi jotain pari-kolmesataa + päästökateusvero 3-400€ vuodessa.

Ja muiden mielipiteistähän ei tarvitse välittää, jokainen ajaa sillä millä haluaa :dance:

Itse jos saisin päättää, niin museorekisterin rinnalle pitäisi saada harrasteajoneuvorekisteri mihin ei olisi esim. muuta rajoitusta kuin ajoneuvon ikä, mikä voisi olla vaikka 40 vuotta. Sitten saisi vaikka vapautuksen vuosittaisesta päästökateusverosta ja vuosittaisesta katsastuksesta :-P
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 131
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Ovatkos nuo nyt juurikin niitä Keihinin kaasareita mitä on verkkokaupassakin tarjolla? Keväällä heikkona hetkenä kun omat k-63 vuotaessaan toimivat vain bensiinin kulkureittinä tankista maahan, kuolasin tuollaisten perään :-P

Toimintaperiaate lienee sama kuin tuossa sunbeamissani. Kaasuläppää avattaessa luisti nousee hieman jäljessä kalvoa vasten ylemmäs. Hoitaa silloin rikastuksen, ja on oikeasti sulava toiminnaltaan! Puoli vuosisataa vanhaksi automaattivaihteiseksi engelsmanniksi... Enemmän minulla oli aikoinaan ongelmia "normaalin" kaasutin Weberin kanssa. Automaattivaihteinen Taunus kun yleensä sammui, jos tyhjäkäynniltä painoi kaasupolkimen pohjaan.
Meinasi tukehtua pullaan :lol:

Kyllähän ne kovasti yrittivät jotain harrastevehkeiden helpotusta, onhan meillä jo yli 40-v autoille katsastus vain joka toinen vuosi :dance:

Moottori-lehti tuota pyörien vakuutusasiaa testasi vuosi tai pari sitten? Tulos oli aika raju, kallein vakuutus 125cc Honda Monkeyhin oli oikeasti yli 2000€. Yli 25-vuotiaalta henkilöltä. Halvimmillaankin niin monta sataa, että museoneppari on vakuutettu kymmeneksi vuodeksi samalla rahalla...

Minullakin maksaa mopoon liikennevakuutus enemmän kuin täystehoiseen (36kw ;-) ) 750cc Moto Guzziin. Tosin myönnettäköön, mopolla tulee kaaduttua talvella ainakin kerran parissa viikossa, Italian pyörä ei silloin liiku kuin tallissa metrin tai kaksi.... On isompi riski vakuutusyhtiöllä joutua paperitöihin kanssani.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Justeeri kirjoitti: 14.08.2023 00:08
Sinulla on 32mm CV kaasarit? Kulkeeko lättäpää ihan oikeasti näillä? Jostakin tällaisesta olen itsekin haaveillut, mutta epäilyttää kun tuollaiset kaasarit on tehty vähän kovemmin puristavalle vehkeelle.


:mrgreen: Terve

Toimii loistavasti, mutta ehkä ei ole oikea ratkaisu lättäpään kaasareiksi...

Huonosti on kokemusta lättäpään kaasutin vaihtodedoista. K-37 siis aidot neukkukopiot Amalista, sain ne toimimaan kehnosti ja luottoa on vain ajaa museokatsurille.

PZ 28 (denit) toimii kohtalaisesti, mutta luottoa on vain kun ajaa postilaatilolle ja maksimissaan kioskille.

Lisäksi olisin halunnut kokeilla china skeidaa PZ30, mutta Tuontitukku ei pystynyt toimittamaan kahta samanlaista kaasutinta, niin tämä tie nousi pystyyn.

Kuva


Seurannut sivusta miten lajitoverit on pärjänneet K-68 tai kopioilla, joskus onnistuu joskus ei


Ps ehkä oikea ratkaisu löytyy Dellortolta jotkut 4-T kaasuttimet kokoa 26 tai 28

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ei ole tänä kesänä montaa päivää mennyt, että ei olisi tarvinnut tapella kaasuttimien kanssa. Näillä kiinalaisilla 24mm keihineillä mopo kulkee ihan hulluna... mutta kun ajaminen ei ole koko aikaa kahva kaakossa menoa. Sitten liikennevaloissa alkaa vituttamaan. Ei pysy tyhjäkäynnit millään tontilla vaan arpoo ihan mitä lystää. Kun kaasukahvaa pikkuisen nykäsee, että vaijereista lähtee löysät pois niin sitten tyhjäkäynti laskee esiasetettuun arvoon. En tiedä onko luistit kuluneet vai mikä on mutta hermot menee.

26mm dellorto olisi yksi vaihtoehto, mutta ulkonäkö tökkii, on niin modernin ja muovisen näköinen. Tyhmäähän se on ulkonäköä katsella, jos saisi toimivan kaasuttimen.

Olisi yhdet alipaine kaasuttimetkin tarjolla, mitkä kovasti kiinnostaisi, mutta melkoinen seppä pitää olla että ne saisi tuohon ämmän pulttiväliin kiinni.

Eipä ollut tarkoitus kaapata ketjua kaasutinkeskustelulla, pahoittelut tästä aiheen viereisestä höpinästä.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uskila kirjoitti: 14.08.2023 14:07 Lisäksi olisin halunnut kokeilla china skeidaa PZ30, mutta Tuontitukku ei pystynyt toimittamaan kahta samanlaista kaasutinta, niin tämä tie nousi pystyyn.
PZ30 Kitai on semmosta mitä Ukrainassa paraillaan yrittävät lättäpäihin. Näihin on myynnissä eriliset PZ sovittimet joilla 90 asteen kääntö tapahtuu (vähän pidemmät ku normi kääntölaipat).

Koitan rohkaistua ja hommata näitä Suomeen. Saa sitte väki koittaa löytyykö onni sateenkaarepäästä...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

No kesän aikana tullut ajeltua lähiympäristössä ja saanut asiantuntijoilta kuittailua Keihinin kaasareista, että ne ei kuulu museopärrään...

Kuva


Tosin olen auliisti näyttänyt takapoksista originaalit K-37 ja pitänyt esitelmän, että 69 vuotta vanhat kaasarit ei ehkä ole parhaat ajoon. Lisäksi mitta on tullut täyteen ja en jaksa enään kyykkiä noiden äärellä.

Kuva


Oon joskus hankinut tollaset china skeida kaasarit ja päätin toissapäivänä lopettaa hillomisen ja kokeilla noita jospa niistä saisi toimivat kioski ajoon. Asennus normaaleilla kauppa osilla, meni helposti paikoilleen ja lisäksi ihan tehdasasetuksilla, tosin katsoin että osat on kiinni ja suuttimet on saman kokoisia molemmissa. Noh eipä muuta kuin normi käynnistys proseduuri ja sehän hörähti tulille, perskules sitten vaan tyhjäkäynnin ja vaijereiden säädöt. Ei muuta kuin koeajolle, mutta ei kauas, niin että radiomastot näkyy ja takas talliin. Kone kävi suht koht normi ja käynnisty normaalisti, pieni vaijereiden synkaus ja neulojen laskeminen yksi pykälä. Sitten vaan rohkeesti pitemmälle koeajolle, reilu 30 kilometriä tuli ajettua kun tuntu toimivan ja eiköhän se riitä normi kioskilla käynniksi. Tallissa tarkastus, tulpat lievästi tummat, mutta ei pahat ja koneen lämmöt oli ihan normaalit, ehkä noista saa soivat pelit varauksella, toimii huomattavasti paremmin kuin K-37, mutta kehnommin kuin Keihinit.

:think:

Kuva

Kuva

Ps eilen kävin mp museolla ja kulmapöydän kaikkitietävät asiantuntiat ei noteerannut kaasareita ja keula tuli sanomaan, että on sulla hieno pyörä

:roll:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Vaikka kiinan vehkeillä ei ole hyvä maine, niin joskus nekin sitten toimii ja kukkuu. Minäkin olen näitä hartaasti kironnut, mutta nyt on vaihteeksi sellainen tilanne, että toimii täydellisesti. En keksi mitään mikä voisi olla paremmin... Käynnistyy helposti, tyhjäkäynti vakaata ja tasaista kylmänä ja kuumana, ottaa kaasua hyvin, ja ennen muuta mopo kulkee ja vetää. Ei kun kovaa ajoa kohti horisontissa siintävää vastoinkäymistä.

china.jpg
china.jpg (208.33 KiB) Katsottu 863 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8049
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve


Taas ollaan kokemuksia rikkaampia...


IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 131
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Museomoottoripyörän ilmiasuvirheet, kehtaanko enää ajella

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Hyvin tuntuu väellä lättäpäät puksuttavan! Niin, harvapa noista kaasuttimista taitaa niin perillä olla, eivät valita turhia jos edes yhtään ovat "perinteisen"näköiset. Uskila on tämänkin sitten todistanut :lol:

Lomalla olen ajellut Kyrösjärven ympäri nyt pariinkin otteeseen. Matka noin 70-80km riippuen hitusen mitä reittiä menee. Edellisellä kerralla K63 toimivat kuin ihmisen mieli. Tänään sitten, kun otin paremman puoliskon vaunun kyytiin niin temppuilu alkoi. Ei kyytiläisellä siis vaan pyörällä...
Ei toimi yli puolen kaasun, joko prötää tai booaa. Tietysti juuri silloin kun yritin kiihdyttää valtatielle. Pintakaasulla kulkee kyllä. Nopeus 50-60. Pysähdys bussipysäkille, pari kertaa kaasukahva pohjaan, ottaa kierroksia paikallaan? Tämän jälkeen toimii ihan hyvin, matka jatkuu. Kunnes sama ilmiö taas kymmenen kilometrin päästä. Ei toimi yli puolen kaasun ei... Nilkutellaan kahvipaikkaan, tauon jälkeen tarkistan tulpat. Ovat molemmat ruskehtavat. Eli pintakaasulla seokset kohdallaan. :mrgreen:

Tauon jälkeen ei mitään ongelmaa! Käy ja kukkuu, vastaa kaasuun, taas ajellaan jopa mittarinneula kahdeksankymmenen paremmalla puolella :dance: Loppumatka (30km) toimi taas näinkin hyvin. Mutta on ärsyttävä ilmiö. En tiedä, roskaa bensapuolella vai vikaa kipinän tuotossa... Milläs tuotakaan taas korjaat kun nyt kerran toimii. Alkaa vikuroimaan sitten tien päällä vasta.

Taidan laittaa edes jotain uutta ja hienoa kaasutinta tilaukseen. Menkööt sitten tähän museovermeeseen, tai uuteen hankintaan. Maanantaina ostetulla lättäpäällä ei ole museostatuksen tuomaa painolastia ;-)
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Vastaa Viestiin