Sivu 4/6

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 14.12.2008 15:38
Kirjoittaja Timpa
häijy... tosin tällä on yhden hootee-härvelin perässä välillä näkynyt lentopommi.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 14.12.2008 21:13
Kirjoittaja Jorma
Semmoinen Pav tyyppinen eli yksipyöräinen ei paljoa paina tuo minunkin pav:n kopio vain 32kg ja tavaraa mahtuu yllättävän paljon, veto vastus myös pieni ja eipä juuri tiedä että vaunu on perässä pienemmälläkään veturilla.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.06.2010 00:12
Kirjoittaja kalkkuna
Ööh tuota mites vilkut jos veturissa ei oo? Riittääkö punanen valo ja kolmiot?

Takapihalla on isoja muovitynnyreitä joissa on kannet pantalukituksella, teollisuuden ex liimapakkauksia. Siitä tulis säänkestavä tavaratila ja on kevyt & luja. Luuvalo alko itää ottan takana...

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.06.2010 11:47
Kirjoittaja Sergei
Tällaista tietoa löytyypi, vilkut vaaditaan nykyasetuksen mukaan, muiden valojen määrän rajana ratkaisee tuo 80cm leveys. Ei taida lainsäädäntö tuntea tilannetta, missä vetoauto tai -pyörä olisi niin vanha ettei siinä vaadita vähintään vinkkareita ja sellaiseen kytkettäisiin uusi peräkärry. Mitenkähän on tilanne jos myös kärry olisi todistettavasti ajalta ennen ko säännöksiä.
Jätin tuon rapakaaripykälänkin tuonne, se kun sattui olemaan ainoa huomatuksen aihe omassa kanoottitrailerissani, hoitui lisäämällä kuraläpät.

21 c § Pakolliset valaisimet ja heijastimet 1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla etu-, sivu- ja takaheijastimet. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunussa tulee lisäksi olla suunta-, taka- ja jarruvalaisimet. 2. Valaisimet ja heijastimet tulee olla perävaunun molemmilla puolilla. Kuitenkin perävaunussa, jonka leveys on enintään 0,8 metriä, vaaditaan vain yksi jarruvalaisin, takavalaisin ja takaheijastin. 3. Eteen- tai taaksepäin suunnatut valaisimet ja heijastimet, jos niitä on parillinen määrä, on sijoitettava L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa enintään 0,1 metrin etäisyydelle perävaunun sivusta sekä vähintään 0,35 metrin korkeudelle. Valaisimet saa sijoittaa enintään 1,2 metrin korkeudelle sekä etu- ja takaheijastimet enintään 0,9 metrin korkeudelle.


21 d § Suuntavalaisimet 1. Suuntavalaisimien tulee olla ruskeankeltaiset ja näyttää vilkkuvaa valoa. 2. Suuntavalaisimien tulee olla, jos mahdollista, vähintään 0,6 metrin etäisyydellä toisistaan. 3. Suuntavalaisimet eivät saa olla 0,3 metriä kauempana perävaunun takapäästä.


21 e § Jarruvalaisimet 1. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunun jarruvalaisimien tulee näyttää taaksepäin punaista valoa. Valon tulee toimia käytettäessä kumpaa tahansa moottoripyörän jarruista. Jarruvalaisimien lampun tehon tulee olla vähintään 5 W. 2. Jarruvalaisimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

21 f § Takavalaisin 1. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunun takavalaisimien tulee näyttää taaksepäin punaista valoa. Takavalaisimien tulee olla siten kytketyt, että ne toimivat samanaikaisesti vetävän ajoneuvon etu-, lähi- ja kaukovalaisinten kanssa. Takavalaisimien lampun tehon tulee olla moottoripyörän perävaunussa vähintään 2 W. 2. Takavalaisimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

21 g § Heijastimet 1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla kummallakin sivulla ruskeankeltainen sivuheijastin sekä kummallakin puolella edessä valkoinen ja takana kolmionmuotoinen punainen heijastin. 2. Etu- ja takaheijastimet on sijoitettava enintään 10°:n poikkeamalla suoraan eteen tai taakse suunnattuina. 3. Takaheijastimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä. 4. Heijastimien tulee olla e-hyväksytyt neuvoston direktiivin 76/757/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 97/29/EY, tai E-hyväksytyt säännön n:o 3 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittuja direktiivejä. Polkupyörän perävaunun sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.

21 h § Roiskesuojat Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunussa tulee kutakin pyörää varten olla tarkoituksenmukaiset roiskesuojat. Niiden tulee koko pituudeltaan vastata vähintään renkaan leveyttä ja ulottua vähintään 60° pyörän akselin kautta kulkevan pystytason etupuolelle ja vähintään 90° sen takapuolelle perävaunun ollessa kuormittamaton. Roiskesuojan ei kuitenkaan tarvitse peittää pyörää edellä vaaditulla tavalla, jos ajoneuvon muut rakenteet estävät vastaavasti roiskumisen.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.06.2010 14:02
Kirjoittaja kalkkuna
Kiitos, tuossaha oli paljon asiaa :-)

Jospa vaan tekee valot ja vilkut niin on selvin. Käyttää sitte sen mukaan mitä vetolaiteessa on. Näin kärry ja veturi täyttävät molemmat vaatimukset ;-)

Kevyt yksipyörä mielessä ja vaivaa kauheesti miten tuommonen voi pysyä pystyssä. Mutta ristikkonivelellä tuo kai hoidetaan? Eli systeemi kallistelee pyörän mukana mutta joustaa ylös / alas. Tulisko nivel vanhasta auton kardaanista vai miten näitä on tehty? Ei kai tommone ny voi kuulan perässä roikkua?

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 20.06.2010 14:25
Kirjoittaja Nikuzai
Miten jos kaksi kuulaa rinnan, kääntyvään ei kallistuvaan tankoon?

Samalla tangolla kun sen lukitsee voi vetää normaalia peräkärryä


Tai sitten vaikeampi toteutus kaksi kuulaa päällekkäin ja kahdesti nivelletty ylempi tanko joka ei kallistu.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 20.06.2010 15:03
Kirjoittaja kalkkuna
Nikuzai kirjoitti:Miten jos kaksi kuulaa rinnan, kääntyvään ei kallistuvaan tankoon?

Samalla tangolla kun sen lukitsee voi vetää normaalia peräkärryä


Tai sitten vaikeampi toteutus kaksi kuulaa päällekkäin ja kahdesti nivelletty ylempi tanko joka ei kallistu.
Ykisnkertasempi parempi.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 20.06.2010 18:09
Kirjoittaja Nikuzai
Toisaalta voishan sen kaksoiskuula järjestelmän tehdä myös siihen kärrynaisaan pyörään tulisi koukun kuula ja lullaan toinen.

Tulin tossa miettineeksi että alkuperäisenä sellaisessa yksi pyöräisessä taitaa olla vetopää ylhäällä joka tasapainottaa menoa.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 20.06.2010 23:29
Kirjoittaja kalkkuna
Nikuzai kirjoitti:Toisaalta voishan sen kaksoiskuula järjestelmän tehdä myös siihen kärrynaisaan pyörään tulisi koukun kuula ja lullaan toinen.

Tulin tossa miettineeksi että alkuperäisenä sellaisessa yksi pyöräisessä taitaa olla vetopää ylhäällä joka tasapainottaa menoa.
Arvelutti itteäki ensin miten toi voi toimia. Se ei oo kuula - vaan nivel mikä homman hoitaa. Pärrän kallistuessa kärry seuraa aina mukana ku ei muuta voi. Ylös ja alas liike sallitaan. Kiinnityspiste on kai hyvä olla yläällä, mutta ei kärry karkuun pääse vaikka alempanaki olis.

Mainosvideota - http://www.youtube.com/watch?v=9GDypdAg ... re=related

Pohjaplani vaikka polkupyörämalli onki - http://www.youtube.com/watch?v=HADJnRSR ... re=related

Simppeli ja nerokas systeemi. Koitan tehdä tommosen enneku kasvan isoksi.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 25.08.2010 14:06
Kirjoittaja kalkkuna

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 15.09.2010 21:38
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Ja voishan värkätä tollasista keppanaa veneelle kuskauskärristä vaikka peräkärryn.

Kuva

:lol:

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.09.2010 08:22
Kirjoittaja Nikuzai
Polkupyörän laakerit vaikka olisi uudet ei kuulemma kestä 150Kg kuormalla kuin vartin verran ajaa sataa, sitten rupeaa savuamaan ja ulisemaan kuin sireeni. Renkaat ei kuulemma edes lämmenneet vielä siinä matkassa.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.09.2010 11:23
Kirjoittaja Timpa
Onpas huonot laakerit. Kunnolliset fillarilaakerit kyllä kestää, mutta mites kun kärrin kanssa ei saa (ja millä näistä edes pääsee) satasta ajaa, edes sitä varttia.

nimim: entinen maantiepyöräilijä

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 16.09.2010 14:13
Kirjoittaja juippi
Viimereissulla Kannakselle , toveri Syltty lahjoitti upean romukasan keskeltä rättärin peräkärryn,mahtui vielä mukaankin.Jos siitä tuuunais sitte joskus?

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 18.09.2010 23:46
Kirjoittaja MT-11
Sillä minäkään en oo kärryä saanu tehtyä vaikka on uuvet 10-tuumaset renkaat naponeen, pitäs ajjaa kaheksaakymppiä!

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 01.12.2010 18:00
Kirjoittaja kalkkuna
Kärryistä...

Kattokaas miten kuskaavat muualla mopojaan -> http://www.discountramps.com/motorcycle ... oducts.htm <- Tuola oli aika hulppeita "systeemejä"

Ja sitte toisen kyydissä (kuvat lopussa) http://www.evolutioncycles.com/about_karl.htm

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 12:39
Kirjoittaja Koltta
Minul oli aina ollu haaveena rakennella sellanen peräkärry, josta sivut taittamalla auki saa valmiin teltan.
Eli siis teltta olis rakennettu sinne kokoontaittuvien sivujen sisään.
Sivulaidat taittas auki tasoksii ja niiden taittuvat tulkijalat maahan.
Avot ja siinä olis sulla telttavalmiina.Ei tarttis nukkua maassa vaan siinä rattaiden päällä olis pohja.
Etupäässä kärryä, vois olla tavaralaatukko
Kärryn ei tarttis olla kuin 40-50 senttii levee jos kumpikin sivulaista olis samanverran...tulis yli metrin levee teltanpohja, pituudeks riittäs joku 180-200 cm.
Näitä on pilkkijöillä...Tavian Eskolla ainakin kelkkarekenä.
Tuossa on kaveri jonka kans ajatusta aikoinaan kehiteltiin.
Hän kun teetti tollasen boksin jossa kolme koiraa matkustaa kesäisin.

http://kawabata.suntuubi.com/?cat=7&img=9

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 13:49
Kirjoittaja MT-11
Minäkin semmosta ruumisarkkua suunnittelin joka aukiais niinkö korttitalo. Faneristahan semmosen kätevä tekis. Nyt kuitenki näyttää siltä että se 10-tuumanen rataspari muuttaa pohojosemmaksi joittenki umpikumirenkaitten seuraan.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 14:32
Kirjoittaja Koltta
Aijjaa ;) vai sinne on menossa ;)
Joo sellanen kasettikärry olis mukava.. ei pidä haudata sitäkään unelmaa vielä ;)

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 17:02
Kirjoittaja Nikuzai
Sellainen taittoraileri olisi todella kätevä ratkaisu ja kulkishan siinä sisällä grillit ja kaikki ne pitäisi vaan nostella ulos ennen nukkumista.

Itse ajattelin vähän isommassa koossa olevaa sellaista, mitä autolla kiskoisi kun pienet asuntovaunut maksaa niin julmasti nykyään ja jossain reissussa käydessä ei mitään pientä yksiötä matkassa tarviisi.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 17:33
Kirjoittaja Koltta
Joo, voishan siihen tehdä teltan allekin tavaratilan, ihan miten vaan, riippuen kuinka paljon tarttee tavaraa matkaan.
Filmivanerista vaan kotelo.
Kekseliäs touhaa mitä vaan kun hiukan miettii.
Ja muistaakseni jos kärry on alle 60 levee, se ei tartte valoja, heijastimet vaan?

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 06.12.2010 21:08
Kirjoittaja separaattori
ja mää olen miettinyt tehä tuosta pulkasta sellaisen irroitettavan "kanootin"! Sais olla mahdollisimman paljo tuon nykyisen näköinen, mutta siihen jotku sisään taitettavat ponttoonit.Olis tuolla tallissa sellanen venäläinen sähköperämoottorikin sitä kuljettamaan =)
No ehkä teen jotain muuta ensin...

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 07.12.2010 08:51
Kirjoittaja karppi
Mie taas oon aatellu,ku on niin hankala käydä vieraissa paikoissa sonnalla tai metässä kyykkypaskalla..niin jos tekis perässä vedettävän paskahuussin..pääsis aina omaan vessaan rauhassa istuskelemaan ja lueskelemaan aku-ankkaa.Kyllä tulis kakka iloisesti...Nii ja nurkkaan vois väsätä pienen kiukaan..ois sit saunakii mukana..lauteetkii valmiina..tosin reiällinen... :dance:

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 07.12.2010 09:54
Kirjoittaja Koltta
Haluat sitte viedä lannotteet kotiin? Pihi mies :mrgreen:

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 07.12.2010 10:55
Kirjoittaja Sergei
Tuolta löytyy kaikenlaisia ideoita eri ajoilta:
http://www.popupcamperhistory.com/

Ja toki niitä kaupastakin saa, esim:
http://www.trailmasterinc.com/

Ite oon kans tuollaista ajatellut, toistaiseksi vaan on tarvittu tuota puolijoukkuetelttaa kamiinoineen kun sitä väkeä on ollu enempi, ja se kulkee normaalissa kärryssä ja kesällä kanootissa trailerilla. (Ens Pystymettään lähetään varmaan kanootilla, jotta saadaan mukaan pari mottia kuivia puita)

Yksi kiinnostava kulttuuri on tuo "teardrop", joka menee aika painavaksi pyörän perään jos sen oikeaoppisesti varustelee, mutta hieno peli vaikkapa auton perään. http://www.teardrops.net/

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 07.12.2010 18:36
Kirjoittaja MT-11
karppi kirjoitti:Mie taas oon aatellu,ku on niin hankala käydä vieraissa paikoissa sonnalla tai metässä kyykkypaskalla..niin jos tekis perässä vedettävän paskahuussin..pääsis aina omaan vessaan rauhassa istuskelemaan ja lueskelemaan aku-ankkaa.Kyllä tulis kakka iloisesti...Nii ja nurkkaan vois väsätä pienen kiukaan..ois sit saunakii mukana..lauteetkii valmiina..tosin reiällinen... :dance:
:-P :-P :-P :-P :-P :-P

Tämä on kyllä paras. Senhän vois tehä sillalailla, että ois nivelletty siittä puolivälistä ja sais kipattua kylelleen niin tuulenvastus ois pienempi. Ja harijakatolla ko tekis niin seki auttas. Ja olis pakoputken suuntaki oikia. Makia sais käyttää vain paikallaan ollesa, toisin ko junan vessaa. Hyllyn vois tehä sisälle niitä lehtiä vasten.

Mulle kelepais. Ainu homma on se että peräkärryn kans pittää sitä kaheksaakymppiä....

Oon muuten kylypässy siinä fanerisaunasa joka oli MZ:n sivuvaunuun tehty. Joku Jyväskylän mies sillä ajo? On josaki valokuvaki.

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 08.12.2010 01:47
Kirjoittaja kelju m63
:mrgreen: Moro .
Tässä hyyskä valmiina pyörät vaan alle.
Mahrollisuus kattella luontoo tai sermi alas ja lukee akua onnistuu pimeälläkin valaistu koppi :lol:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... =k%C3%A4ym

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 08.12.2010 13:28
Kirjoittaja Sergei
Taas oli kyykkymettässä niin selekä kippeenä, että syntyi tällainen työpiirustus ja nyt on jo emmeet hankittu. Ja voihan tähän pyörätkin laittaa jotta istuu paremmin foorumin aiheeseen, kantokahvan ainakin.

http://postimage.org/image/6gtymz8k/

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 08.12.2010 15:38
Kirjoittaja kalkkuna
Sergei kirjoitti:Taas oli kyykkymettässä niin selekä kippeenä, että syntyi tällainen työpiirustus ja nyt on jo emmeet hankittu. Ja voihan tähän pyörätkin laittaa jotta istuu paremmin foorumin aiheeseen, kantokahvan ainakin.

http://postimage.org/image/6gtymz8k/
No mutta onhan kätevä paskorahi :mrgreen:

Re: Kärri perään?

Lähetetty: 25.03.2013 21:02
Kirjoittaja karppi
Nostin tän spekuloitavaksi...