6 voltin lataussäädin
6 voltin lataussäädin
IC Raidersseilta löytyy hyvä elektronisen kuuden voltin lataussäätimen teko-ohje. Valitettavasti tuon ohjeen saaminen vaatii rekisteröitymisen. Minultakin sen saa sähköpostilla kysymällä. (Tälläkin sivustolla olisi muuten hyvä olla joku tiedostonjakohommeli.)
Tein tuon lataussäätimen viime vuonna ja lataushuolet loppuivat kuin seinään. Osat maksoivat muutaman euron ja koko paketin sai tehtyä koekytkentälevylle niin pieneen kokoon, että se mahtui entisen lataussäätimen koppaan. Eli sen voi pistää museopyöräänkin, tuskinpa katsastaja vaatii lataussäätimen kopan aukaisua Eli jos on lataushuolia ja kaupasta ostetun 6 voltin säätimen hinta huimaa (ettekä pelkää nähdä vähän vaivaa... ja kukapa uraliharrastaja sitä pelkäisi), niin tehkää ihmeessä värkki itse.
-Marko
mmikkone AT paju PISTE oulu PISTE fi
Tein tuon lataussäätimen viime vuonna ja lataushuolet loppuivat kuin seinään. Osat maksoivat muutaman euron ja koko paketin sai tehtyä koekytkentälevylle niin pieneen kokoon, että se mahtui entisen lataussäätimen koppaan. Eli sen voi pistää museopyöräänkin, tuskinpa katsastaja vaatii lataussäätimen kopan aukaisua Eli jos on lataushuolia ja kaupasta ostetun 6 voltin säätimen hinta huimaa (ettekä pelkää nähdä vähän vaivaa... ja kukapa uraliharrastaja sitä pelkäisi), niin tehkää ihmeessä värkki itse.
-Marko
mmikkone AT paju PISTE oulu PISTE fi
Mielenkiintoista.Yksinkertaisella transistorikytkimellä jota ohjataan zenerdiodilla saa latausta ohjattua.
Mutta jos akku on tyhjä kasvaa latauvirta niin suureksi,että ankkuri voi palaa.Tähän tarvitaan taas oma järjestelynsä.
Sitten generaattorin jännitteen ollessa akun jännitettä pienempi pitää yhteys akulta generaattorille olla estetty,tähän taas oma kytkentänsä.
Millainen kytkentä on?,saako esille tuotua.
Vaihtovirtageneraattorin säädin on aika yksinkertainen,noin näppituntumalla ajatellen tasavirtavehkeen olisi hieman monimutkaisempi.
Mutta jos akku on tyhjä kasvaa latauvirta niin suureksi,että ankkuri voi palaa.Tähän tarvitaan taas oma järjestelynsä.
Sitten generaattorin jännitteen ollessa akun jännitettä pienempi pitää yhteys akulta generaattorille olla estetty,tähän taas oma kytkentänsä.
Millainen kytkentä on?,saako esille tuotua.
Vaihtovirtageneraattorin säädin on aika yksinkertainen,noin näppituntumalla ajatellen tasavirtavehkeen olisi hieman monimutkaisempi.
Tuo se justiinsa oli. Alunperin oli pdf. Tuon D2 diodin laitoin aika isoksi, kun siitä menee kaikki virta akkuun läpi (näin ainakin päättelin vajaavaisella elektroniikan ymmärtämykselläni) ja olikohan tuo Tr2 vielä suht kookas... Muut osat taitaa olla ihan normaalikamaa. Ja on ainakin vielä kestänyt sekä säädin että laturi. Siinä pdf:ssä on vielä tarkempi kuva siitä, että miten laturin kytkentöjä pitää muuttaa ja siinä on selitetty värkin toiminta.
Tuohan toimii siten että laturi kun alkaa kehräämään sähköä transistori Tr2 alkaa samantien johtamaan koska se saa kantavirtaa R3:n kautta. Tällöin kenttäkääni saa virtaa ja lataus kasvaa kohti huippuansa.
Latausvirta alkaa virrata kunhan laturin antama jännite nousee yli akun napajännitteen ja diodin D2 kynnysjännitteen ( 0,6 V). Kun laturin latausjännite nousee yli zenerjännitteen ynnä Tr1:n BE-kynnysjännitteen alkaa ko zener johtaa ja tuottaa kantavirtaa Tr1:lle joka oikosulkee pikkuhiljaa Tr2:n kantavirtaa maihin jolloin kenttäkäämille pääsevä virta hiipuu ja lataus pienenee....
Potikalla P1 voidaan säätää jossain rajoissa latauskäyttäytymistä eli kuinka äkkinäisesti lataus säätyy jännitteen funktiona.
( Diodi D1 toimii suojauksena kenttäkäämin itseinduktiosta mahdollisesti syntyvää estosuuntaista suurjännitettä vastaan, kun kenttäkäämiin menevä virta äkisti lakkaa ).
Kyseisessä laturissa on muutettu näköjään kenttäkäämin kytkentä. Normaalisti käämin yläpää on yhdessä ankkurin + navan kanssa ja kenttäkäämin alapäätä ohjataan releen avulla maihin.
Kyseisestä kaaviosta puuttuu tuo aiemmin mainittu ylivirran esto. Mikään ei rajoita laturin virtaa mikäli jokin laite (tai oikonen )kiskoo liikaa virtaa , mutta ei kait se ole kovin todennäköistä..... Palon estoa varten voi asentaa pienen vastuksen lähdön kanssa sarjaan, jolloin oikonen ei polta laturia. Vastuksen arvoksi voisi arpoa jonkin 0,3 - 0,4 ohmia, jolloin maksimivirta rajoittuu tuonne 10 - 20 A huiteville. Ja jos sen vastuksen asettaa ankkurin +:n ja säätimen väliin ei kuormitus vaikuta latausjännitteeseen.
Tuo vastus antaa aikaa sammuttaa kone ennenkuin tuhoa tulee oikosesta. Virta rajoittuu niin että salamannopeaa laturin käryä ei tule vaan pitkällinen oikonen vasta aikaansaa eristeiden palamisen.
Latausvirta alkaa virrata kunhan laturin antama jännite nousee yli akun napajännitteen ja diodin D2 kynnysjännitteen ( 0,6 V). Kun laturin latausjännite nousee yli zenerjännitteen ynnä Tr1:n BE-kynnysjännitteen alkaa ko zener johtaa ja tuottaa kantavirtaa Tr1:lle joka oikosulkee pikkuhiljaa Tr2:n kantavirtaa maihin jolloin kenttäkäämille pääsevä virta hiipuu ja lataus pienenee....
Potikalla P1 voidaan säätää jossain rajoissa latauskäyttäytymistä eli kuinka äkkinäisesti lataus säätyy jännitteen funktiona.
( Diodi D1 toimii suojauksena kenttäkäämin itseinduktiosta mahdollisesti syntyvää estosuuntaista suurjännitettä vastaan, kun kenttäkäämiin menevä virta äkisti lakkaa ).
Kyseisessä laturissa on muutettu näköjään kenttäkäämin kytkentä. Normaalisti käämin yläpää on yhdessä ankkurin + navan kanssa ja kenttäkäämin alapäätä ohjataan releen avulla maihin.
Kyseisestä kaaviosta puuttuu tuo aiemmin mainittu ylivirran esto. Mikään ei rajoita laturin virtaa mikäli jokin laite (tai oikonen )kiskoo liikaa virtaa , mutta ei kait se ole kovin todennäköistä..... Palon estoa varten voi asentaa pienen vastuksen lähdön kanssa sarjaan, jolloin oikonen ei polta laturia. Vastuksen arvoksi voisi arpoa jonkin 0,3 - 0,4 ohmia, jolloin maksimivirta rajoittuu tuonne 10 - 20 A huiteville. Ja jos sen vastuksen asettaa ankkurin +:n ja säätimen väliin ei kuormitus vaikuta latausjännitteeseen.
Tuo vastus antaa aikaa sammuttaa kone ennenkuin tuhoa tulee oikosesta. Virta rajoittuu niin että salamannopeaa laturin käryä ei tule vaan pitkällinen oikonen vasta aikaansaa eristeiden palamisen.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Nuo osat ei paljoa maksa,D2 voi olla autodiodi h 2e,2n3055 1e,loput
pari kolme euroa.
Tekijöille:transistoreissa on kolme johdinta,kanta B,emitteri E ja kollektori C. Emitteri on se missä nuoli,kollektori se viereinen,kanta tulee kohtisuoraan viivaa vasten.
BD439 edestä eli tekstipuolelta katsoen nastajärjestys E C B.
2N3055 pohjasta katsoen nastat vasemmalla,ylempi E,alempi B ja runko C.
C2 on elektrolyytti kondensaattori jossa napaisuus merkitty,kytke oikeinpäin,niissä on myös ilmoitettu jännitekestoisuus,reippaassti reserviä.
Diodeissa viiva on samalla puolella kuin kytkentäkaavassa.
2N3055 korvaisin kylläkin esim BU 526:lla.
pari kolme euroa.
Tekijöille:transistoreissa on kolme johdinta,kanta B,emitteri E ja kollektori C. Emitteri on se missä nuoli,kollektori se viereinen,kanta tulee kohtisuoraan viivaa vasten.
BD439 edestä eli tekstipuolelta katsoen nastajärjestys E C B.
2N3055 pohjasta katsoen nastat vasemmalla,ylempi E,alempi B ja runko C.
C2 on elektrolyytti kondensaattori jossa napaisuus merkitty,kytke oikeinpäin,niissä on myös ilmoitettu jännitekestoisuus,reippaassti reserviä.
Diodeissa viiva on samalla puolella kuin kytkentäkaavassa.
2N3055 korvaisin kylläkin esim BU 526:lla.
- Julma Juha
- 300
- Viestit: 323
- Liittynyt: 25.11.2004 19:44
- Paikkakunta: Kausala
Samperi kun ei amiksessa ollu sähköopin tunnilla hereillä ja mitäpä se autopeltiseppä niillä tiedoilla tekeekään ...näin silloin ajattelin mutta nyt on toinen ääni kellossa.Joku voisi mulle tommosen vääntää tai kertoa mistä niitä valmiita sopuhinnalla saisi ...se kun alkaa vtuttaa tuo akun latailu ennen jokaista työmatkaa :-D
K-750 M ,Honda 350-72
Pitipäs sattua ja näin viimeisenä työpäivänä
Pitipäs sattua ja näin viimeisenä työpäivänä
No jopas tulisi halvaksi.
Tuossa yksi valmis teollinen malli
http://www.oldtimergarage.szn.pl/shop.html
ja sieltä Russian Bikes - Electrical Parts - sivu 17.
Elektroninen 6 v latauksen säädin hintaan 26 €. Eihän tuokaan mahdoton hinta ole, jos postikulut on kohtuulliset...
Tuossa yksi valmis teollinen malli
http://www.oldtimergarage.szn.pl/shop.html
ja sieltä Russian Bikes - Electrical Parts - sivu 17.
Elektroninen 6 v latauksen säädin hintaan 26 €. Eihän tuokaan mahdoton hinta ole, jos postikulut on kohtuulliset...
Eikö siellä amiksessa ollut elektroniikkapuolella ketään tuttuja. Värkkäisivät varmaan mielellään tuollaisen. Minäkin voisin tietysti oppilaillani noita teettää ihan opetusmielessä, mutta nyt alkaa aamut olla senverran vähissä ettei tälle keväälle enää kerkiä.Julma Juha kirjoitti:Samperi kun ei amiksessa ollu sähköopin tunnilla hereillä
Täytyypä panna syssyllä pojat asialle ja tuottaa oikein urakalla lataussäätimiä.
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Tällaista voisi virranrajoitukseksi kaavailla.Rajoitetaan virta vaikka 10 ampeeriin.Transistorin kantaemitteri jännite on 0,7v jolla se alkaa johtaa.
Miinusjohtimeen laitetaan vastus johon jännite muodostuu eli R=U/I.
0,7v/10A=0,07ohmia.Lataustilanteessa virta kiertää akun miinusnavasta laturiin päin.Transistorin kanta vastuksen akun puolelle,emitteri laturin puolelle ja kollektori säätimen Tr2:n kannalle.
Kun virta nousee suureksi syntyy kanta emitteri välille jännite joka aukaisee transistorin joka taas johtaa Tr2:n kannan maahan ja se lakkaa johtamasta ja kentään virta poikki ja lataus katkeaa.
Kytkentään pitäisi siis lisätä yksi transistori ja vastus.
Miinus hiili menee kai suoraan rukoon,jotta se pitääs taas jne...........
Miinusjohtimeen laitetaan vastus johon jännite muodostuu eli R=U/I.
0,7v/10A=0,07ohmia.Lataustilanteessa virta kiertää akun miinusnavasta laturiin päin.Transistorin kanta vastuksen akun puolelle,emitteri laturin puolelle ja kollektori säätimen Tr2:n kannalle.
Kun virta nousee suureksi syntyy kanta emitteri välille jännite joka aukaisee transistorin joka taas johtaa Tr2:n kannan maahan ja se lakkaa johtamasta ja kentään virta poikki ja lataus katkeaa.
Kytkentään pitäisi siis lisätä yksi transistori ja vastus.
Miinus hiili menee kai suoraan rukoon,jotta se pitääs taas jne...........
Ei ku nyt tajusin (useammalla lukemisella)... Mutta tuohan on loistava idea! Näistä keskusteluista pitäis oikeasti saada tehtyä joku päivitetty dokumentti tuleville uralistipolville. Jos olisi jo viime kesänä käyty tämä keskustelu, niin olisin minäkin voinut tehdä heti parannetun version kytkiksestä.
Virtaraja säätimeen
Lykätään nyt omakin lusikka tähän soppaan. Käänsin jossain vaiheessa tämän IC-Raidersien sivuilla olleen jutun saksalaisen HD-harrastajan tekemästä jutusta (tekijän luvalla) ja kerroin IC-Raidersien sivuilla olevassa sepustuksessa hiukan omia kokemuksiani kytkennän sovittamisesta IZHin 6V-järjestelmään. Juttuni on kirjoitettu puhtaalla konemiehen logiikalla eli en ole itse erityisesti perehtynyt sähkö tai elektroniikka-asioihin.
IZHin laturissa joudutaan muuttamaan kenttäkäämin napojen kytkentää, jotta tätä säädintä voi käyttää. En tunne Uralin ja Dneprin järjestelmää, mutta ilmeisesti niissäkin voidaan tarvita muutoksia.
Minulla on myös kytkentäkaavio alkuperäisestä säädinkytkennästä, missä on mukana muutama lisäkomponentti juuri latausvirran rajoittamista varten. Voin kaivella jostain tämän alkuperäisen jutun, missä on selostusta näistä lisäkomponenteista. Jos löytyy asiasta kiinnostuneita laittakaa vaikka YV:tä niin laitan tiedostoja tulemaan.
Laittaisin kytkentäkaavionkin tähän liitteeksi, mutta ei taida onnistua.
Alkuperäisessä jutussa oli selostettu yksityiskohtaisesti 1920-luvun HD-mallien 6V laturien muuttamista 12V:lle tällaista säädinkytkentää käyttäen. Olin sähköpostilla yhteydessä jutun kirjoittajaan ja hänen mielestään tämä virtarajoitusosa on tarpeeton säilytettäessä 6V järjestelmä. Siksi IC-Raidersien sivuilla olevassa kaaviossa ei sitä ole esitetty.
Muutettaessa 6V laturi 12V:lle pelkällä säätimellä lataus alkaa jonkin verran korkeammilla kierroksilla. Tähän muutokseen voi käyttää esim. vanhemmissa Fiateissa ja Ladassa käytettyä ulkopuolista lataussäädintä. Myös Boschin vastaava käy tähän tarkoitukseen.
IZHin laturissa joudutaan muuttamaan kenttäkäämin napojen kytkentää, jotta tätä säädintä voi käyttää. En tunne Uralin ja Dneprin järjestelmää, mutta ilmeisesti niissäkin voidaan tarvita muutoksia.
Minulla on myös kytkentäkaavio alkuperäisestä säädinkytkennästä, missä on mukana muutama lisäkomponentti juuri latausvirran rajoittamista varten. Voin kaivella jostain tämän alkuperäisen jutun, missä on selostusta näistä lisäkomponenteista. Jos löytyy asiasta kiinnostuneita laittakaa vaikka YV:tä niin laitan tiedostoja tulemaan.
Laittaisin kytkentäkaavionkin tähän liitteeksi, mutta ei taida onnistua.
Alkuperäisessä jutussa oli selostettu yksityiskohtaisesti 1920-luvun HD-mallien 6V laturien muuttamista 12V:lle tällaista säädinkytkentää käyttäen. Olin sähköpostilla yhteydessä jutun kirjoittajaan ja hänen mielestään tämä virtarajoitusosa on tarpeeton säilytettäessä 6V järjestelmä. Siksi IC-Raidersien sivuilla olevassa kaaviossa ei sitä ole esitetty.
Muutettaessa 6V laturi 12V:lle pelkällä säätimellä lataus alkaa jonkin verran korkeammilla kierroksilla. Tähän muutokseen voi käyttää esim. vanhemmissa Fiateissa ja Ladassa käytettyä ulkopuolista lataussäädintä. Myös Boschin vastaava käy tähän tarkoitukseen.
No oon jääny pari kertaa välille, mutta oikeastaan vaan sähköjen takia (ja kerran bensan loppumisen ja kerran melkein kun kytkimestä lähti ruuvit irti ja kerran melkein kun kardaani lähti irti). Tuon lataussäätimen uusimisen jälkeen en oo jääny kertaakaan, että kerta kaikkiaan on kyllä luotettava peli, jos tuota lataussäädintä ei oteta huomioon!
Yksi säädinkytkentä lisää
Oheiselta sivustolta löytyy yksi säädinkytkentä lisää.
http://www.hazmat.com/~mjb/candm/regulator.html
Tämä kytkentä on tehty BMW:n bokserien vaihtovirtalaturille, mutta on mielestäni sovitettavissa myös muihin. Varmaankin myös 6V järjestelmään mahdollisesti joitain komponentteja vaihtamalla.
D+ laturilta
Df kenttäkäämin päähän
D- maihin (kenttäkäämin toiseen päähän)
Vaihtovirtalaturin säädin on ymmärtääkseni toiminnaltaan samanlainen kuin tämän viestiketjun alussa esitetty kytkentä, eli säädin antaa roottorille (kenttäkäämiin) joko täyttä magnetointijännitettä tai ei mitään. Latausjännite säädetään asettlemalla magnetointijännitteen katkaisukohta sopivasti. Tässä BMW:n säädinkytkennässä taitaa olla homma toteutettu hiukan eri lailla, mutta samalla periaatteella.
http://www.hazmat.com/~mjb/candm/regulator.html
Tämä kytkentä on tehty BMW:n bokserien vaihtovirtalaturille, mutta on mielestäni sovitettavissa myös muihin. Varmaankin myös 6V järjestelmään mahdollisesti joitain komponentteja vaihtamalla.
D+ laturilta
Df kenttäkäämin päähän
D- maihin (kenttäkäämin toiseen päähän)
Vaihtovirtalaturin säädin on ymmärtääkseni toiminnaltaan samanlainen kuin tämän viestiketjun alussa esitetty kytkentä, eli säädin antaa roottorille (kenttäkäämiin) joko täyttä magnetointijännitettä tai ei mitään. Latausjännite säädetään asettlemalla magnetointijännitteen katkaisukohta sopivasti. Tässä BMW:n säädinkytkennässä taitaa olla homma toteutettu hiukan eri lailla, mutta samalla periaatteella.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26.02.2007 18:46
Tilasin maanantai-iltana 21.päivä tätä kuuta pikkutavaraa Puolan pojalta 8) Pisti heti tilauksen saatuaan tavarat postiin :shock: ja ilmoitti sähköpostilla, että maksun voi suorittaa joko lähettämällä rahan kirjeessä, PayPalilla tai pankkisiirtona. Ilmoitin,että suorittaisin pankkisiirtona ja pyysin yhteystiedot. Ne tulikin heti ja pistin eu-maksun hänelle. Ja tänään oli postilaatikossa paksuhko kirje osineen :Dcape kirjoitti:No jopas tulisi halvaksi.
Tuossa yksi valmis teollinen malli
http://www.oldtimergarage.szn.pl/shop.html
ja sieltä Russian Bikes - Electrical Parts - sivu 17.
Elektroninen 6 v latauksen säädin hintaan 26 €. Eihän tuokaan mahdoton hinta ole, jos postikulut on kohtuulliset...
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26.02.2007 18:46
M-Molotoova kirjoitti:Tilasin maanantai-iltana 21.päivä tätä kuuta pikkutavaraa Puolan pojalta 8) Pisti heti tilauksen saatuaan tavarat postiin :shock: ja ilmoitti sähköpostilla, että maksun voi suorittaa joko lähettämällä rahan kirjeessä, PayPalilla tai pankkisiirtona. Ilmoitin,että suorittaisin pankkisiirtona ja pyysin yhteystiedot. Ne tulikin heti ja pistin eu-maksun hänelle. Ja tänään oli postilaatikossa paksuhko kirje osineen :Dcape kirjoitti:No jopas tulisi halvaksi.
Tuossa yksi valmis teollinen malli
http://www.oldtimergarage.szn.pl/shop.html
ja sieltä Russian Bikes - Electrical Parts - sivu 17.
Elektroninen 6 v latauksen säädin hintaan 26 €. Eihän tuokaan mahdoton hinta ole, jos postikulut on kohtuulliset...
Niin ja rahtimaksu oli 6 euroa
Teinpä sit tällaisen yön pimeinä tunteina, kohteena -67 18-kaakkinen Rättäri..:
Näyttää alkuperäiseltä, mutta toiminnan pitäisi olla varmempi ja latauksen tasaisempi kuin releellä toteutettuna... Kytkentä ekan sivun mukaan tehty... Toista viikkoa testiä takana, toimii erittäin hyvin...
Näyttää alkuperäiseltä, mutta toiminnan pitäisi olla varmempi ja latauksen tasaisempi kuin releellä toteutettuna... Kytkentä ekan sivun mukaan tehty... Toista viikkoa testiä takana, toimii erittäin hyvin...
IC on itäpyöristä paras...
-
- 10
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29.05.2007 22:55
Kaikki osat näkjään löytyy helpoiten Elfasta?jasu kirjoitti:Teinpä sit tällaisen yön pimeinä tunteina, kohteena -67 18-kaakkinen Rättäri..:
Näyttää alkuperäiseltä, mutta toiminnan pitäisi olla varmempi ja latauksen tasaisempi kuin releellä toteutettuna... Kytkentä ekan sivun mukaan tehty... Toista viikkoa testiä takana, toimii erittäin hyvin...
Vaikeuksien kautta voittoon vai voiton kautta vaikeuksiin?
Tuo Elfan laatikko on taustalla vain siksi että siinä tuli muutama mikropiiri Adat-nauhurin hakkuripowerille kun ei tämän maan rajojen sisältä saanut... Ruotsista sitten löytyi muutaman päivän varoitusajalta... Säätimen palikat on kyllä ihan "maitokauppakamaa", eli pitäisi löytymän mistä tahansa elektroniikan komponentteja kauppaavasta putiikista. Ja halavalla, nämä taisivat kustantaa paikallisessa "ryöstöhinnoittelua" harrastavassa liikkeessä melkein pari kymppiä...Pri Baltika kirjoitti:Kaikki osat näkjään löytyy helpoiten Elfasta?jasu kirjoitti:Teinpä sit tällaisen yön pimeinä tunteina, kohteena -67 18-kaakkinen Rättäri..:
Näyttää alkuperäiseltä, mutta toiminnan pitäisi olla varmempi ja latauksen tasaisempi kuin releellä toteutettuna... Kytkentä ekan sivun mukaan tehty... Toista viikkoa testiä takana, toimii erittäin hyvin...
Ja niin, koeajoa takana koko kesä, ilman ongelmia. Tasainen latausjännite, 7,2v, lähes tyhmäkäynniltä lähtien. Päinvastoin kuin relheellä toteutettuna, jolla jännite oli enempi sinnepäin.
Jos tuollasen 12 volttisena toteuttaa haluaa, niin tuosta pitää vaihtaa tuo Zener-diodi n. 13 volttiseksi (jolle tässä on annettu pari vaihtoehtoa 6,2v ja 6,8v). Tämä jännitearvo un on oikealla suunnalla niin tarkan arvon sitten latausjännitteelle saa säädettyä trimmeriä käyttäen.
Muistaa sitten pitää tarkastaa laturin sisäinen kytkentä ennen lopullista sähkön kytkentää, muuten saattaa jostain päästä toiminnallinen savu ulos. Voi myös olla siten että kenttääämin napaisuus kääntää pitää jotta laturi suostuu antamaan sähköä ulos...
Jos näistä seputuksista nyt mitään ymmärtää..?
IC on itäpyöristä paras...
-
- 50
- Viestit: 68
- Liittynyt: 02.09.2004 08:29
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Jos jotakuta kiinnostaa, mulla olis tusinan verran kytkentälevyjä tällaiseen:
http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/jo ... oltreg.htm
Levyt sijaitsevat Seinäjoen keskustassa. Hinta kaksi kappaletta Gato Negro Merlot-pulloa.
12 volttisen säätimen saa valmiina varaosaliikkeestä n. 12 Eurolla, 6-volttisen n. 40 Eellä
http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/jo ... oltreg.htm
Levyt sijaitsevat Seinäjoen keskustassa. Hinta kaksi kappaletta Gato Negro Merlot-pulloa.
12 volttisen säätimen saa valmiina varaosaliikkeestä n. 12 Eurolla, 6-volttisen n. 40 Eellä
-m. k.-