Enemmän ämpäreitä
- Alfa Oscar
- 50

Enemmän ämpäreitä
Onkos kukkaan törmänny virran puutteeseen ja asentanu lullaan isompaa virtalähettä? Ite alotin semmosen rojektin, kun turhaan polin Uralia käyntiin pitkän seisonnan jälkeen. Virta hävis normikikosesta akusta alta aekayksikön ja piti tilata kumijalaka, että piäs sinne minne piti. Nyt on tekkeillä teline tavaralootaan 45 Ah:n akulle.
Арска
Re: Enemmän ämpäreitä
Jossain keskustelussa oli juttua että, laturi joutuu aika koville jos on liian suuri akku.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Vaan jos laittaa akun ylläpitolattaukseen aina sillon ku ei aja.
Mites se sitte käyttäytys?
Mites se sitte käyttäytys?
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Höpö höpö. Jos se akku on kunnossa ja alunperinkin täynnä; mihin se sitä virtaa enempää tarvittis? Eikä laturi tykkää huonoa siitä että se on tehtävässä johon se on tarkoitettukin. Pari kesää ajelin 60 Ah akku lullassa. Ja sen 6-7 vuotta oli sama 150 W laturi koko ajan. Kerran vaihoin kekäleet ja samalla laakeroin. Niin ja laittaa paksunlaiset kaapelit ettei tule jännitehäviöitä.Nikuzai kirjoitti:Jossain keskustelussa oli juttua että, laturi joutuu aika koville jos on liian suuri akku.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
- Alfa Oscar
- 50

Tuommosta neljän neliön kaapelia löysin paikallisesta halapahallista. Sitä teininuoriso käyttää korollan poppivehkeitten virransyöttöön.
Арска
Uralranella on kyllä hyvä vastaus, ja olen itse samalla mielellä.
Mutta se suuri
on kuitenkin olemassa itselläkin.
Meinaan jos akun starttaa tyhjäksi, niin laturi lämpeää ja "viheltää" työskennellessään raskaasti
Roopovin ehdotusta olen joskus tosin ajatellut itsekkin.
Mutta se suuri
Meinaan jos akun starttaa tyhjäksi, niin laturi lämpeää ja "viheltää" työskennellessään raskaasti
Roopovin ehdotusta olen joskus tosin ajatellut itsekkin.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Ittellä on miliisin vaunun paksissa joku auton akku,liki 60 Ah ja se toimii loistavasti.
Laturina on originali vaihtovirtalaturi .
Periaatteessahan vaihtovirtalaturi rajoittaa itse virtansa,eli ylikuormituksen vaaraa ei ole , tasavirtalaturin ollessa kyseessä täytyy liika virta taas rajoittaa säätimen virtasäätimellä.
Eli tilanteessa jolloin on tasavirtalaturi , tyhjä akku ja ei toimiva (pieleen säädetty) virtasäädin,on laturin ylikuumeneminen riskinä.
terv.hh
Laturina on originali vaihtovirtalaturi .
Periaatteessahan vaihtovirtalaturi rajoittaa itse virtansa,eli ylikuormituksen vaaraa ei ole , tasavirtalaturin ollessa kyseessä täytyy liika virta taas rajoittaa säätimen virtasäätimellä.
Eli tilanteessa jolloin on tasavirtalaturi , tyhjä akku ja ei toimiva (pieleen säädetty) virtasäädin,on laturin ylikuumeneminen riskinä.
terv.hh
Tuolla Uralin kotimaassa on enempi sääntö kuin pokkeus että autonakku on siellä sivuvaunun takapoksissa, mutta eise isokaan akku auta kuin tilapäisesti jos laturi tai säädin ei ole kunnossa 
Dniepr MT10-36. MZ ES175. Simson 425 S. BMW R80/7. BMW R35.BMW R25.Honda Transalp 600V. IFA RT125. K125.Royal Endfield 500 Bullet. Yamaha 750 Sega. IZH 350 Jupiter.
- Alfa Oscar
- 50

Voihan tässä olla kyseessä sekin, että akku vetää viimeisiään. Olen lataillut sitä sillion tällöin verkkolaturilla, mutta se ei tunnu ottavan virtaa vastaan kovin kauaa, kun jo ilmoittaa, että akku on "full". Kesällä myös laitoin pyörään kiinteän volttimittarin, jotta mm. latauksen toimivuutta voisi koko ajan seurata. Hyvin työntää tommosta 14:ää Volttia. Nyt kun sitten viimeksi polin konetta käyntiin (yleensä kyllä lähtee viimeistään kolmannella) jännite laski koko ajan polkasu polkasulta ja viimein jopa laturin merkkivalo sammu virran puutteessa. Ajattelin vaan, että isommassa akussa riittää reserviä, jos jostain syystä joutuu polkemaan useampia kertoja, ennenkuin moottori räjähtää käymään.
Арска
- Timpa
- 1500

- Viesti:
Lullan paksissa, tai siis tulossa kunhan saan laitettua uuden telineen, 80Ah autonakku. Kaapelit "modattu" halpisstarttikaapeleista. Se pitää muistaa se maapiuha vetää mopon/laturin runkoon asti. Pelkkien lullan kiinnikkeiden kautta on omien kokemusten mukaan hieman huono kontakti.
Tosin siinä oli auton laturi 6V-laturista murjotun systeemin perässä tuottamassa sähköä, mutta ilman laturia pystyi ajelemaan useamman päivän valojen kanssa. Tiesi kyllä, milloin akkua pitää ladata, kun kotiristeyksessä vilkuttaessa ajovalo sykki samaan tahtiin.
Tosin siinä oli auton laturi 6V-laturista murjotun systeemin perässä tuottamassa sähköä, mutta ilman laturia pystyi ajelemaan useamman päivän valojen kanssa. Tiesi kyllä, milloin akkua pitää ladata, kun kotiristeyksessä vilkuttaessa ajovalo sykki samaan tahtiin.
kopase tosta: 0440928192
Ämpäreitä ei tarvite yhtään enempää kuin alkuperäisessä on muuten kuin jos ei lataa tai kun käyttää virtaa pitempään ja moottori ei ole käynnissä.
Voisi kytkeä ison laturin hihnalla sivuvaunun pyörään.
Akku kokoluokkaa Fortsson majori.
Jarrutettaessa kytkee virrat laturin roottorille jolloin laturi toimisi ikäänkuin jarruna,kaikki energia otettaisiin näin talteen.
Myöskin sivuvaunun pyörään hammaskehä ja starttimoottori.
Olisi niinkuin aikaansa edellä oleva hybridi moottoripyörä. :idea:
No,vähän asiaakin. Akkulaturilla varattaessa ei latausvirta isollakaan akulla ole kovin suuri ole,
luokkaa 2-4 Amppeeria,jos akku nyt ei aivan tyhjä ole.
Akku kokoluokkaa Fortsson majori.
Jarrutettaessa kytkee virrat laturin roottorille jolloin laturi toimisi ikäänkuin jarruna,kaikki energia otettaisiin näin talteen.
Myöskin sivuvaunun pyörään hammaskehä ja starttimoottori.
Olisi niinkuin aikaansa edellä oleva hybridi moottoripyörä. :idea:
No,vähän asiaakin. Akkulaturilla varattaessa ei latausvirta isollakaan akulla ole kovin suuri ole,
luokkaa 2-4 Amppeeria,jos akku nyt ei aivan tyhjä ole.
- Alfa Oscar
- 50

No siinäpä se nyt kuitennii nököttää 45 ämpärjtunnin patterj 45 mm:n kulumaraavvasta hitsatussa telineessää lullan selekänojan takana. Viikonloppu siinä mänj väkästellessä. Koekäättökii on tehtynä ja hyvin pelloo.
- Liitteet
-
- akku.jpg (372.28 KiB) Katsottu 5076 kertaa
-
- akku1.jpg (336.44 KiB) Katsottu 5074 kertaa
Арска