Kierroslukumittari....

autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

No autihan se on... :lol:


Kuva


:doh: On se, Aa6. :roll:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

autimies kirjoitti:Bilikan mittareissa vaan tikitaalinen toimii kaksisylintereissä,vaikka nettisivut muuta väittää....

Ja kohta on posliini osissa ,joten kaikki mahdollista... :whistle:

Mikä sitä ihmismieltä riepottaa, että ei voi tyytyä yhteen.... :think: aina tulee mielihaluja :lol:
:mrgreen: Terve

Tuli bilikasta hommattua tollanen 32241 ja irtojohdoilla kokeilin käjettömän kanssa, niin tuntu pelittävän...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Ai toimii toi viisarimalli..?

No hyvä tänään sitten ostamaan....... :clap:
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja sropov »

autimies kirjoitti:Ai toimii toi viisarimalli..?
:clap:
Toimii niin kauan ku moottoriki?
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja rampe »

Minäkin tänään Biltemaan hakemaan moisen mittarin. Johdot kiinni mukana seuranneiden hyvien ohjeiden mukaa ja hyvin näytti toimivan. Elektrooninen sytytys Urressa.
rampe - Raimo Rauvola
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Meinasin kairata reijän tankkiluukkuun ja laittaa mittarin siihen, mutta mistä johdot siististi... :think:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuota ideaa missä ilmanputsari on tankin sisällä, voisi mukaillen käyttää...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Ei pahan hintanen kokeilu , vaan onko tarpeen :think: ?? Tierä häntä.
Kuva
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja rampe »

Kuva0072.jpg
Kuva0072.jpg (269.61 KiB) Katsottu 4846 kertaa
Tuossa yksi toteutus mittarin asennukselle. Pätkä vesijohtoputkea ja hitsaten pultti putken kylkeen. Kiinnitys vilkun kiinnityskorvaan. Putki oli juuri sopivan kokoinen. Vähän silikoonia putken yläosaan ja mittari paikalle. Hyvin kuskin näkökentässä.
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Mikäköhän järki ollut tankkia pienentää, että saatu putsari tankin sisälle?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Nikuzai kirjoitti:Mikäköhän järki ollut tankkia pienentää, että saatu putsari tankin sisälle?
City-bikers, ne ei tarvii 30l tankkia... :lol:
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ite meinasin asentaa sit joskus lullan kylkeen kanisterin niin korkealle, että siitä saa tarvittessa oikealle puolelle tankin ja oma tankki ruokkii vasenta sylinteriä.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Minulla on lullassa 10l kanisteri sille varatulla paikalla, aina on aikaa tankkaila ja tupakoida..... :shifty:

Ja autimies wulfiin , ei tule kanisteri vaan isoa isompi tankki rapakontakaa.. :naughty:
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Joku tossa ihmetteli kuis se katsastuskontorin kierroslukumittari toimii tupakansytkäripistokkeesta..?

Ideana on että laturi ( vaihtovirtalaturi ) antaa sykkivää tasavirtaa, elikkä tasavirran päällä ratsastaa vaihtovirtakomponentti, eli se mittari "kuuntelee" akkujännitteen päällä olevaa vinkumista.
Jos seurasit inssin tekemisiä ennen mittausta niin havaitsit hänen näpelöivän ko mittariin autosi merkin ja mallin....jolloin kone osaa tulkita oikean kierrosluvun laturin kierrosnopeuden "vinkunasta".

Ko äänen saa usein tahtomattaankin esille useasti kun kytketään lisästyrkkaria vähän mutu menetelmällä autostereoiden jatkeeksi maadoituksien oikeareittisyydestä huolehtimatta. Elikkä kajarit vinkuu kaasun funktiona... Ralliradioksi tuota voisi valehdella....tai "kylläpä turbo vinkuu kivasti". Toimii(ilmenee) sekä Bensa- että Dieselvermeissä. Laturin hihnan katkeamisen havaitsee siis vinkunan loppumisena.

Itse asiassa monissa vaihtovirtalatureissa on extra-lähtö josta saa tykkivää tasavirtaa juuri kierrosnopeustarkoituksiin.

Vaihtovirtalaturi on kolmivaihelaturi joka on kokoaaltotasasuunnattu elikkä diodeja on joka vaiheelle 2 eli 6 kpl. Siitä seuraa että tykkivä tasavirta on 6 kertaa perustaajuuden suuruinen. Se mikä perustaajuus on...a) riippuu laturista ( kuinka käämitty ), b) mikä on laturin ja kampiakselin hihnapyörien suhde ja tieteskin c) moottorin kierrosluvusta.
Mutta empiiristen kokemuksien mukaan laturi vinkuu tyhjäkäynnillä n. 4-500 Hz:n taajuudella ( siis n. 1000 rpm ) ja 3 000 rpm kohdalle siis siinä 1,5-2 kHz elikkä inhoittavimmillaan... Voipi olla +/- 100% virhettä tässä arviossa.
Mutta anyway joka autossa löytyy uniikki kerrannaistaajuus joka on suhteessa pyörintänopeuteen.

Ennenvanhaan ko. katsastuskonttorin mittari otti tärinätiedon ruiskutusputken päältä johon sen anturi nipistettiin kiinni. Ruiskutuspumppu antaa paineiskun, putki muutti muotoaan, "värähti" ja sen anturi havaitsi.
Kaikenlaisia keksintöjä....

Lisätriviaalia....
mainitsin äsken että niitä diodeja on 6, mutta voi niitä olla jopa 12, eli kierroslukulähdölle on omat tasuridiodinsa, koska akku tasaa varsinaista lähtöä niin paljon että kierroslukutiedon poimiminen voi olla epävarmaa varsinaisesta lähdöstä....varsinkin kun lataussäädinkin vielä tekee omia rapsauksia ja napsauksia. Elikkä varsinaisesta lähdöstä saa tosi rallisignaalia vaikka suoraan kovaääniseen... Kyllä vinkuu ja tehoa piisaa. Kovaääninen voi olla kyllä entinen jos ei signaalia vastuksilla vaimenna.

niin ... bensavehkeissä ralliradion saa kanssa kun laittaa radion AM alueelle, hakee sopivan taajuuden ja kuuntelee sytytyskipinöinnin antamaa kierrroslukukohtaista rätinää... Aika autenttinen soundi ja usein paljon parempi kanava kuunneltavaksi kuin paikallisradiot..... kerran kuunneltiin monta tuntia kun ajeltiin poikaporukassa jonnekin.... kivaa oli. Tais olla keppanalla osuutta asiaan.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Mites se vahvistin tulisi maadoittaa, ettei sitä "turbon" ujellusta tulisi? ja miten konkka vaikuttaa ujelliksiin?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Ujelluksen lopettaminen autostereoissa perustuu maadoituksien rakentamiseen "tähtimäisesti" elikkä laitteiden maat tulis saattaa kaikki vain yhden ja saman pisteen kautta auton runkoon.

Ideana on se että.... siis että mistä se vinkuna johtuu.. siis vinkuna eli "suurtaajuusbrummi" johtuu siitä että laitteiden sähköjen maadoitukset on eri potentiaalissa signaalireittiin nähden ja signaalikaapeloinnin kautta pääsee osa maadoituksesta "tasoittumaan"...mutta kun ne sähköjen maat on eri potentiaalissa...vaikka samassa korissa, on kuitenkin siellä ylimenovastuksien takia pikkuisen eri potentiaali...ja se vinkuna ilmestyy siihen signaalijohtimen maakarvaan tasausvirtana..joka sitten vahvistuu vahvarissa usemman kymmenen desibelin voimalla.... Vahvistus linjatasosta on siina 40 dB eli 1000 kertainen, jolloin pienikin tasausvirran aiheuttama "brummi" eli autokäytössä "vinkuna" vahvistuu häiritsevälle tasolle.
Eroon siitä pääsee siten että kytkee laitteiden maadoitukset mahdollisimman tiukasti samaan pisteeseen ilman että muita maadoitusreittejä pääsee syntymään. Elikkä lisälaitteiden (vahvari/DVD tms) maat SIIS MYÖS RUNGOT tulee eristää auton pelleistä ja johtaa erillisellä PAKSULLA ( 4-16 mm2, riippuen tietysti styrkkarin tehosta,DVD riittää ohuempikin) piuhalla SAMAAN pisteeseen. Tällöin ei pääse tasausvirtoja kulkemaan "vääriä" reittejä pitkin sotkemaan signaalitietä.
Konkista ei paljon ole apua tuohon maadoitusvinkuna poistoon, sillä virheellisen maadoituksen impedanssit on kuiteskin liki nolla, joten poistoon tarvittaisiin jättisuuri konkka... ja mihin väliin sen konkan sitten laittais että se poistaisi ne chassiksen ylimenovastuksien probleemat.....
Yksi konsti voi auttaa mikäli laitteita ei saa saman nippuun eikä eristettyä, on vetää laitteiden väliin tuhti maakaapeli ( 16 - 50 mm2 )...mutta sekään ei aina auta, sillä maavirrat saattaa aiheuttaa signalireitin maan ja sähköjen maan väliin induktiivisen "loopin" eli muuntajatyyppisen kierroksen, ja jos "vinkuvirta" kulkee loopin läpi...ei siihen auta mikään.... paitsi signaalikaapelin maadoituksen katkaiseminen ja tuon tekeminen usein vaatii vielä signaalien symmetroimisen joko symmimuuntajalla tai elektronisilla symmetrointimuuntimilla.
Mutta helpoin kikka on se maadoitusten yhteenniputtaminen ilman että monitiemaadoittumista tapahtuu.
Helppo homma
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja aki »

Hmm, onkohan noita ujelluksia muunkinlaisia.. meinasin kun joitakin vuosia sitten mulla oli sellanen transalp johonka virittelin autocom vaimikälie kypäräpuhelinaudiosysteemin, askartelin tupakansytytinliitännän keulassa olevan sulakerasian viereen ja joltakin sulakkeelta virran jotta sai systeemin helposti 'virta-avaimen taakse', tankkilaukussa mulla oli kaikki herkut, gps, autocom, mp3 ja tietty prm puhelin jotta saatto toverille soitella.. no, kytkin kapistuksen etellä mainittuun tupakinsytytin liitäntään, kypärä päähän ja piuha kiinni ja mopo käyntiin, meinas pää poksahtaa, ei pelkästään siitä surinasta joka korvalapuista kuulu vaan myös kiiruusta joka pukkas tulevaa moporeissua varten, kylmä hiki tuli otsalle jotta tuliko turhaan investoitua moisiin värkkeihin.. noh, hätä ei ollu kuitenkaan niin paha kuin miltä näytti, marssin paikalliseen autotarvike liikkeeseen ja ostin sellasen laturin kylkeen tulevan häiriönpoistomokkulan, tais maksaa pari eskoo, se siihen tupakinsytytysliitännän rinnalle ja vot, ei kuulunu surinoita enää..
->K750, MT10<-
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Mulla on sellainen surinat pois rasia mutta ei hajuakaan sen kytkennästä.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
autimies

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja autimies »

Minulla on ijän myötä tullut surina korvissa, taajuus noin 25Hz :lol:

Mutta kiekkakello on ostettu biltemasta , samoin kuin hd:n nopeusmittari 19" vanteelle, siis tekemään mittaristoa.. :whistle:
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Onhan niitä tieteskin muunkinlaisia häiriöitä, sytytyshäiriöistä lataushäiriöihin, mutta ne saa jos saa kuriin häiriönpoistomokkuloilla, eli kuristimilla, konkilla ja suojauksilla, mutta nuo maadoitusongelmista johtuvat vinkunat ja brummit tuntuvat olevan täysin salatiedettä, jolle ei oikein järjellistä selitystä, äkkiseltään löydy eikä mokkulat tehoa.... ennenkuin fundeeraa vaikean kautta aioita.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja sropov »

No entäs semmonen kettusähkö? Mitäs se o?

Yks alan insjööri aikonaan asiasta puhu.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3672
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Töissä on kissasähköä. Kaikenaikaa pitää olla semmoset ESD lipokkaat jalassa ettei kissi yllätä. Mijau.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Löytyi tommonen kiva vekotin mittaa moottorin kierroslukua ja käyttötuntimäärää...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja MATTI »

..haiskahtaa elektroniselle hilimikki tuotteelle.... :snooty:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Piti uskoa vahvisttaa ja tutkia mitkä kierrokset on koneessa kun ajetaan 85 km/h vakioperällä...

No 3750 r/min.

Ps näppärä laite ei muita sähkökytkentöjä kuin tunnistinjohto kolme kierrosta tulpanjohdon ympäri ja menox

:handgestures-thumbupright:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ei digiversio,,,siinä mopossa taitaa olla 9% nopeuttava nelonen...tuninkia :naughty: urali kiertää n.reilun 1000 r enempi kun vwk. samalla nopudella.
Ffab67.JPG
Ffab67.JPG (135.98 KiB) Katsottu 4073 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Hyvällä alueella ollaan...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 302
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Mistä hankit mittarin?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8061
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kierroslukumittari....

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Storm >>>>> kiekkamittari:

Ps sen voi kytkeä vaikka moottorisahaan

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Vastaa Viestiin