Kierroslukumittari....
Re: Kierroslukumittari....
Terveautimies kirjoitti:Bilikan mittareissa vaan tikitaalinen toimii kaksisylintereissä,vaikka nettisivut muuta väittää....
Ja kohta on posliini osissa ,joten kaikki mahdollista...
Mikä sitä ihmismieltä riepottaa, että ei voi tyytyä yhteen.... aina tulee mielihaluja
Tuli bilikasta hommattua tollanen 32241 ja irtojohdoilla kokeilin käjettömän kanssa, niin tuntu pelittävän...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kierroslukumittari....
Ai toimii toi viisarimalli..?
No hyvä tänään sitten ostamaan.......
No hyvä tänään sitten ostamaan.......
Re: Kierroslukumittari....
Toimii niin kauan ku moottoriki?autimies kirjoitti:Ai toimii toi viisarimalli..?
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Re: Kierroslukumittari....
Minäkin tänään Biltemaan hakemaan moisen mittarin. Johdot kiinni mukana seuranneiden hyvien ohjeiden mukaa ja hyvin näytti toimivan. Elektrooninen sytytys Urressa.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Kierroslukumittari....
Meinasin kairata reijän tankkiluukkuun ja laittaa mittarin siihen, mutta mistä johdot siististi...
Re: Kierroslukumittari....
Terve
Tuota ideaa missä ilmanputsari on tankin sisällä, voisi mukaillen käyttää...
Tuota ideaa missä ilmanputsari on tankin sisällä, voisi mukaillen käyttää...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kierroslukumittari....
Moro .
Ei pahan hintanen kokeilu , vaan onko tarpeen ?? Tierä häntä.
Ei pahan hintanen kokeilu , vaan onko tarpeen ?? Tierä häntä.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Kierroslukumittari....
Tuossa yksi toteutus mittarin asennukselle. Pätkä vesijohtoputkea ja hitsaten pultti putken kylkeen. Kiinnitys vilkun kiinnityskorvaan. Putki oli juuri sopivan kokoinen. Vähän silikoonia putken yläosaan ja mittari paikalle. Hyvin kuskin näkökentässä.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Kierroslukumittari....
Mikäköhän järki ollut tankkia pienentää, että saatu putsari tankin sisälle?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Re: Kierroslukumittari....
City-bikers, ne ei tarvii 30l tankkia...Nikuzai kirjoitti:Mikäköhän järki ollut tankkia pienentää, että saatu putsari tankin sisälle?
Re: Kierroslukumittari....
Ite meinasin asentaa sit joskus lullan kylkeen kanisterin niin korkealle, että siitä saa tarvittessa oikealle puolelle tankin ja oma tankki ruokkii vasenta sylinteriä.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Re: Kierroslukumittari....
Minulla on lullassa 10l kanisteri sille varatulla paikalla, aina on aikaa tankkaila ja tupakoida.....
Ja autimies wulfiin , ei tule kanisteri vaan isoa isompi tankki rapakontakaa..
Ja autimies wulfiin , ei tule kanisteri vaan isoa isompi tankki rapakontakaa..
Re: Kierroslukumittari....
Joku tossa ihmetteli kuis se katsastuskontorin kierroslukumittari toimii tupakansytkäripistokkeesta..?
Ideana on että laturi ( vaihtovirtalaturi ) antaa sykkivää tasavirtaa, elikkä tasavirran päällä ratsastaa vaihtovirtakomponentti, eli se mittari "kuuntelee" akkujännitteen päällä olevaa vinkumista.
Jos seurasit inssin tekemisiä ennen mittausta niin havaitsit hänen näpelöivän ko mittariin autosi merkin ja mallin....jolloin kone osaa tulkita oikean kierrosluvun laturin kierrosnopeuden "vinkunasta".
Ko äänen saa usein tahtomattaankin esille useasti kun kytketään lisästyrkkaria vähän mutu menetelmällä autostereoiden jatkeeksi maadoituksien oikeareittisyydestä huolehtimatta. Elikkä kajarit vinkuu kaasun funktiona... Ralliradioksi tuota voisi valehdella....tai "kylläpä turbo vinkuu kivasti". Toimii(ilmenee) sekä Bensa- että Dieselvermeissä. Laturin hihnan katkeamisen havaitsee siis vinkunan loppumisena.
Itse asiassa monissa vaihtovirtalatureissa on extra-lähtö josta saa tykkivää tasavirtaa juuri kierrosnopeustarkoituksiin.
Vaihtovirtalaturi on kolmivaihelaturi joka on kokoaaltotasasuunnattu elikkä diodeja on joka vaiheelle 2 eli 6 kpl. Siitä seuraa että tykkivä tasavirta on 6 kertaa perustaajuuden suuruinen. Se mikä perustaajuus on...a) riippuu laturista ( kuinka käämitty ), b) mikä on laturin ja kampiakselin hihnapyörien suhde ja tieteskin c) moottorin kierrosluvusta.
Mutta empiiristen kokemuksien mukaan laturi vinkuu tyhjäkäynnillä n. 4-500 Hz:n taajuudella ( siis n. 1000 rpm ) ja 3 000 rpm kohdalle siis siinä 1,5-2 kHz elikkä inhoittavimmillaan... Voipi olla +/- 100% virhettä tässä arviossa.
Mutta anyway joka autossa löytyy uniikki kerrannaistaajuus joka on suhteessa pyörintänopeuteen.
Ennenvanhaan ko. katsastuskonttorin mittari otti tärinätiedon ruiskutusputken päältä johon sen anturi nipistettiin kiinni. Ruiskutuspumppu antaa paineiskun, putki muutti muotoaan, "värähti" ja sen anturi havaitsi.
Kaikenlaisia keksintöjä....
Lisätriviaalia....
mainitsin äsken että niitä diodeja on 6, mutta voi niitä olla jopa 12, eli kierroslukulähdölle on omat tasuridiodinsa, koska akku tasaa varsinaista lähtöä niin paljon että kierroslukutiedon poimiminen voi olla epävarmaa varsinaisesta lähdöstä....varsinkin kun lataussäädinkin vielä tekee omia rapsauksia ja napsauksia. Elikkä varsinaisesta lähdöstä saa tosi rallisignaalia vaikka suoraan kovaääniseen... Kyllä vinkuu ja tehoa piisaa. Kovaääninen voi olla kyllä entinen jos ei signaalia vastuksilla vaimenna.
niin ... bensavehkeissä ralliradion saa kanssa kun laittaa radion AM alueelle, hakee sopivan taajuuden ja kuuntelee sytytyskipinöinnin antamaa kierrroslukukohtaista rätinää... Aika autenttinen soundi ja usein paljon parempi kanava kuunneltavaksi kuin paikallisradiot..... kerran kuunneltiin monta tuntia kun ajeltiin poikaporukassa jonnekin.... kivaa oli. Tais olla keppanalla osuutta asiaan.
Ideana on että laturi ( vaihtovirtalaturi ) antaa sykkivää tasavirtaa, elikkä tasavirran päällä ratsastaa vaihtovirtakomponentti, eli se mittari "kuuntelee" akkujännitteen päällä olevaa vinkumista.
Jos seurasit inssin tekemisiä ennen mittausta niin havaitsit hänen näpelöivän ko mittariin autosi merkin ja mallin....jolloin kone osaa tulkita oikean kierrosluvun laturin kierrosnopeuden "vinkunasta".
Ko äänen saa usein tahtomattaankin esille useasti kun kytketään lisästyrkkaria vähän mutu menetelmällä autostereoiden jatkeeksi maadoituksien oikeareittisyydestä huolehtimatta. Elikkä kajarit vinkuu kaasun funktiona... Ralliradioksi tuota voisi valehdella....tai "kylläpä turbo vinkuu kivasti". Toimii(ilmenee) sekä Bensa- että Dieselvermeissä. Laturin hihnan katkeamisen havaitsee siis vinkunan loppumisena.
Itse asiassa monissa vaihtovirtalatureissa on extra-lähtö josta saa tykkivää tasavirtaa juuri kierrosnopeustarkoituksiin.
Vaihtovirtalaturi on kolmivaihelaturi joka on kokoaaltotasasuunnattu elikkä diodeja on joka vaiheelle 2 eli 6 kpl. Siitä seuraa että tykkivä tasavirta on 6 kertaa perustaajuuden suuruinen. Se mikä perustaajuus on...a) riippuu laturista ( kuinka käämitty ), b) mikä on laturin ja kampiakselin hihnapyörien suhde ja tieteskin c) moottorin kierrosluvusta.
Mutta empiiristen kokemuksien mukaan laturi vinkuu tyhjäkäynnillä n. 4-500 Hz:n taajuudella ( siis n. 1000 rpm ) ja 3 000 rpm kohdalle siis siinä 1,5-2 kHz elikkä inhoittavimmillaan... Voipi olla +/- 100% virhettä tässä arviossa.
Mutta anyway joka autossa löytyy uniikki kerrannaistaajuus joka on suhteessa pyörintänopeuteen.
Ennenvanhaan ko. katsastuskonttorin mittari otti tärinätiedon ruiskutusputken päältä johon sen anturi nipistettiin kiinni. Ruiskutuspumppu antaa paineiskun, putki muutti muotoaan, "värähti" ja sen anturi havaitsi.
Kaikenlaisia keksintöjä....
Lisätriviaalia....
mainitsin äsken että niitä diodeja on 6, mutta voi niitä olla jopa 12, eli kierroslukulähdölle on omat tasuridiodinsa, koska akku tasaa varsinaista lähtöä niin paljon että kierroslukutiedon poimiminen voi olla epävarmaa varsinaisesta lähdöstä....varsinkin kun lataussäädinkin vielä tekee omia rapsauksia ja napsauksia. Elikkä varsinaisesta lähdöstä saa tosi rallisignaalia vaikka suoraan kovaääniseen... Kyllä vinkuu ja tehoa piisaa. Kovaääninen voi olla kyllä entinen jos ei signaalia vastuksilla vaimenna.
niin ... bensavehkeissä ralliradion saa kanssa kun laittaa radion AM alueelle, hakee sopivan taajuuden ja kuuntelee sytytyskipinöinnin antamaa kierrroslukukohtaista rätinää... Aika autenttinen soundi ja usein paljon parempi kanava kuunneltavaksi kuin paikallisradiot..... kerran kuunneltiin monta tuntia kun ajeltiin poikaporukassa jonnekin.... kivaa oli. Tais olla keppanalla osuutta asiaan.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Kierroslukumittari....
Mites se vahvistin tulisi maadoittaa, ettei sitä "turbon" ujellusta tulisi? ja miten konkka vaikuttaa ujelliksiin?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Re: Kierroslukumittari....
Rupes hieman harkituttamaan... http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/ta ... alimittari
Re: Kierroslukumittari....
Ujelluksen lopettaminen autostereoissa perustuu maadoituksien rakentamiseen "tähtimäisesti" elikkä laitteiden maat tulis saattaa kaikki vain yhden ja saman pisteen kautta auton runkoon.
Ideana on se että.... siis että mistä se vinkuna johtuu.. siis vinkuna eli "suurtaajuusbrummi" johtuu siitä että laitteiden sähköjen maadoitukset on eri potentiaalissa signaalireittiin nähden ja signaalikaapeloinnin kautta pääsee osa maadoituksesta "tasoittumaan"...mutta kun ne sähköjen maat on eri potentiaalissa...vaikka samassa korissa, on kuitenkin siellä ylimenovastuksien takia pikkuisen eri potentiaali...ja se vinkuna ilmestyy siihen signaalijohtimen maakarvaan tasausvirtana..joka sitten vahvistuu vahvarissa usemman kymmenen desibelin voimalla.... Vahvistus linjatasosta on siina 40 dB eli 1000 kertainen, jolloin pienikin tasausvirran aiheuttama "brummi" eli autokäytössä "vinkuna" vahvistuu häiritsevälle tasolle.
Eroon siitä pääsee siten että kytkee laitteiden maadoitukset mahdollisimman tiukasti samaan pisteeseen ilman että muita maadoitusreittejä pääsee syntymään. Elikkä lisälaitteiden (vahvari/DVD tms) maat SIIS MYÖS RUNGOT tulee eristää auton pelleistä ja johtaa erillisellä PAKSULLA ( 4-16 mm2, riippuen tietysti styrkkarin tehosta,DVD riittää ohuempikin) piuhalla SAMAAN pisteeseen. Tällöin ei pääse tasausvirtoja kulkemaan "vääriä" reittejä pitkin sotkemaan signaalitietä.
Konkista ei paljon ole apua tuohon maadoitusvinkuna poistoon, sillä virheellisen maadoituksen impedanssit on kuiteskin liki nolla, joten poistoon tarvittaisiin jättisuuri konkka... ja mihin väliin sen konkan sitten laittais että se poistaisi ne chassiksen ylimenovastuksien probleemat.....
Yksi konsti voi auttaa mikäli laitteita ei saa saman nippuun eikä eristettyä, on vetää laitteiden väliin tuhti maakaapeli ( 16 - 50 mm2 )...mutta sekään ei aina auta, sillä maavirrat saattaa aiheuttaa signalireitin maan ja sähköjen maan väliin induktiivisen "loopin" eli muuntajatyyppisen kierroksen, ja jos "vinkuvirta" kulkee loopin läpi...ei siihen auta mikään.... paitsi signaalikaapelin maadoituksen katkaiseminen ja tuon tekeminen usein vaatii vielä signaalien symmetroimisen joko symmimuuntajalla tai elektronisilla symmetrointimuuntimilla.
Mutta helpoin kikka on se maadoitusten yhteenniputtaminen ilman että monitiemaadoittumista tapahtuu.
Helppo homma
Ideana on se että.... siis että mistä se vinkuna johtuu.. siis vinkuna eli "suurtaajuusbrummi" johtuu siitä että laitteiden sähköjen maadoitukset on eri potentiaalissa signaalireittiin nähden ja signaalikaapeloinnin kautta pääsee osa maadoituksesta "tasoittumaan"...mutta kun ne sähköjen maat on eri potentiaalissa...vaikka samassa korissa, on kuitenkin siellä ylimenovastuksien takia pikkuisen eri potentiaali...ja se vinkuna ilmestyy siihen signaalijohtimen maakarvaan tasausvirtana..joka sitten vahvistuu vahvarissa usemman kymmenen desibelin voimalla.... Vahvistus linjatasosta on siina 40 dB eli 1000 kertainen, jolloin pienikin tasausvirran aiheuttama "brummi" eli autokäytössä "vinkuna" vahvistuu häiritsevälle tasolle.
Eroon siitä pääsee siten että kytkee laitteiden maadoitukset mahdollisimman tiukasti samaan pisteeseen ilman että muita maadoitusreittejä pääsee syntymään. Elikkä lisälaitteiden (vahvari/DVD tms) maat SIIS MYÖS RUNGOT tulee eristää auton pelleistä ja johtaa erillisellä PAKSULLA ( 4-16 mm2, riippuen tietysti styrkkarin tehosta,DVD riittää ohuempikin) piuhalla SAMAAN pisteeseen. Tällöin ei pääse tasausvirtoja kulkemaan "vääriä" reittejä pitkin sotkemaan signaalitietä.
Konkista ei paljon ole apua tuohon maadoitusvinkuna poistoon, sillä virheellisen maadoituksen impedanssit on kuiteskin liki nolla, joten poistoon tarvittaisiin jättisuuri konkka... ja mihin väliin sen konkan sitten laittais että se poistaisi ne chassiksen ylimenovastuksien probleemat.....
Yksi konsti voi auttaa mikäli laitteita ei saa saman nippuun eikä eristettyä, on vetää laitteiden väliin tuhti maakaapeli ( 16 - 50 mm2 )...mutta sekään ei aina auta, sillä maavirrat saattaa aiheuttaa signalireitin maan ja sähköjen maan väliin induktiivisen "loopin" eli muuntajatyyppisen kierroksen, ja jos "vinkuvirta" kulkee loopin läpi...ei siihen auta mikään.... paitsi signaalikaapelin maadoituksen katkaiseminen ja tuon tekeminen usein vaatii vielä signaalien symmetroimisen joko symmimuuntajalla tai elektronisilla symmetrointimuuntimilla.
Mutta helpoin kikka on se maadoitusten yhteenniputtaminen ilman että monitiemaadoittumista tapahtuu.
Helppo homma
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Kierroslukumittari....
Hmm, onkohan noita ujelluksia muunkinlaisia.. meinasin kun joitakin vuosia sitten mulla oli sellanen transalp johonka virittelin autocom vaimikälie kypäräpuhelinaudiosysteemin, askartelin tupakansytytinliitännän keulassa olevan sulakerasian viereen ja joltakin sulakkeelta virran jotta sai systeemin helposti 'virta-avaimen taakse', tankkilaukussa mulla oli kaikki herkut, gps, autocom, mp3 ja tietty prm puhelin jotta saatto toverille soitella.. no, kytkin kapistuksen etellä mainittuun tupakinsytytin liitäntään, kypärä päähän ja piuha kiinni ja mopo käyntiin, meinas pää poksahtaa, ei pelkästään siitä surinasta joka korvalapuista kuulu vaan myös kiiruusta joka pukkas tulevaa moporeissua varten, kylmä hiki tuli otsalle jotta tuliko turhaan investoitua moisiin värkkeihin.. noh, hätä ei ollu kuitenkaan niin paha kuin miltä näytti, marssin paikalliseen autotarvike liikkeeseen ja ostin sellasen laturin kylkeen tulevan häiriönpoistomokkulan, tais maksaa pari eskoo, se siihen tupakinsytytysliitännän rinnalle ja vot, ei kuulunu surinoita enää..
->K750, MT10<-
Re: Kierroslukumittari....
Mulla on sellainen surinat pois rasia mutta ei hajuakaan sen kytkennästä.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Re: Kierroslukumittari....
Minulla on ijän myötä tullut surina korvissa, taajuus noin 25Hz
Mutta kiekkakello on ostettu biltemasta , samoin kuin hd:n nopeusmittari 19" vanteelle, siis tekemään mittaristoa..
Mutta kiekkakello on ostettu biltemasta , samoin kuin hd:n nopeusmittari 19" vanteelle, siis tekemään mittaristoa..
Re: Kierroslukumittari....
Onhan niitä tieteskin muunkinlaisia häiriöitä, sytytyshäiriöistä lataushäiriöihin, mutta ne saa jos saa kuriin häiriönpoistomokkuloilla, eli kuristimilla, konkilla ja suojauksilla, mutta nuo maadoitusongelmista johtuvat vinkunat ja brummit tuntuvat olevan täysin salatiedettä, jolle ei oikein järjellistä selitystä, äkkiseltään löydy eikä mokkulat tehoa.... ennenkuin fundeeraa vaikean kautta aioita.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Kierroslukumittari....
No entäs semmonen kettusähkö? Mitäs se o?
Yks alan insjööri aikonaan asiasta puhu.
Yks alan insjööri aikonaan asiasta puhu.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Re: Kierroslukumittari....
Töissä on kissasähköä. Kaikenaikaa pitää olla semmoset ESD lipokkaat jalassa ettei kissi yllätä. Mijau.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kierroslukumittari....
Terve
Löytyi tommonen kiva vekotin mittaa moottorin kierroslukua ja käyttötuntimäärää...
Löytyi tommonen kiva vekotin mittaa moottorin kierroslukua ja käyttötuntimäärää...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kierroslukumittari....
..haiskahtaa elektroniselle hilimikki tuotteelle....
Re: Kierroslukumittari....
Terve
Piti uskoa vahvisttaa ja tutkia mitkä kierrokset on koneessa kun ajetaan 85 km/h vakioperällä...
No 3750 r/min.
Ps näppärä laite ei muita sähkökytkentöjä kuin tunnistinjohto kolme kierrosta tulpanjohdon ympäri ja menox
Piti uskoa vahvisttaa ja tutkia mitkä kierrokset on koneessa kun ajetaan 85 km/h vakioperällä...
No 3750 r/min.
Ps näppärä laite ei muita sähkökytkentöjä kuin tunnistinjohto kolme kierrosta tulpanjohdon ympäri ja menox
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kierroslukumittari....
Ei digiversio,,,siinä mopossa taitaa olla 9% nopeuttava nelonen...tuninkia urali kiertää n.reilun 1000 r enempi kun vwk. samalla nopudella.
Re: Kierroslukumittari....
Terve
Hyvällä alueella ollaan...
Hyvällä alueella ollaan...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Kierroslukumittari....
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video