Huomasin tuossa määräaikaishuoltoa tehdessäni että männäntapin sokat on kaivaneet pesiään suuremmiksi ja tulleet miltei ulos uristaan jouduin kalvamaan tapin reikiä päistään että sain tapit pois
Mistä johtuu moinen ilmiö??
Sokat olivat tiukat ja muutenkin ryhdikkäät tosin tappi oli selvästikin ottanut kiinni molemmista päistä
Männän lukkosokat
- Julma Juha
- 300

Männän lukkosokat
K-750 M ,Honda 350-72
Pitipäs sattua ja näin viimeisenä työpäivänä
Männän lukkosokat
Viittais siihen että tappi pääsee liikkkumaan eli liiian suuri välys mäntään tai kiertokangen helaan. Olen kyllä nähnyt kuluneita tappejakin että voi johtu siiitä.
en osaa sanoa mistä tuo johtuu mutta sen olen huomannut että tuo kiertokangenhela on kyllä pirun hyvää materiaalia.nuo männäntapit kuluu ennemmin väljiksi..monta kertaa on tullu vastaan tilanne että kiertokangenpusla on väljä mutta kun kokeilee siihen uutta männäntappia ni johan on tiukan olonen..jotenki tuntuu oudolta että niinki kovanolonen materiaali kuluu ennemmin entä tuo hela..kun aloittelin tätä itäpyörä harrastusta niin vaihdoin neppariin ekakertaa tuon helan.se oli semmonen venäläinen raaka-sovitus hela eli rautasahalla jostaki putkesta sahattu pala..sain sen kiertokankeen väkivalloin sovitettua ja pyöritin hiekkapaperi-arkista semmosen putkilon joka sopi sinne helan sisälle..sitten hiekkapaperisuppilon molemmista päistä käsillä kiinni(kanki pyöri nätisti siinä välissä) kauheeta pyöritystä ja välillä kokeiltiin että sopiiko männäntappi jo reikään..sitten kun männäntappi sopi nihkeästi ni se oli siinä..kone kasaan ja varovaista käyttöä eka 10min+öljynvaihto.on vielä tänäkipäivänä se sama hela paikoillaan ja hyvin toimii.. 8) 8)
..kyllä se vielä tämänkesän kestää..
Männän lukkosokat
Minullaki on sellainen tappi mika ei näytä kuluneelta mutta on ohkaisempi keskeltä ihan kun olis metalli painunut kasaan.
- Julma Juha
- 300

Viimeisimmät männäntapit oli sellaset joissa keskireikä ei ollu lähelläkään keskellä toisella puolen seinämä oli varmaan 1.5mm ja toisella 3.5mm tosin toisesta päästä katsottuna reikä oli keskellä :shock:
Ilmeisesti männäntappeja ei ole ainakaan mistään putkesta sahattu kun joku on koneistanut siihen epäkeskeisen reijän :twisted:
Ilmeisesti männäntappeja ei ole ainakaan mistään putkesta sahattu kun joku on koneistanut siihen epäkeskeisen reijän :twisted:
K-750 M ,Honda 350-72
Vinossa
Viittaan vielä tuohon sylinterikeskusteluun, vinoa osaa sielläkin osastolla. Vino kiertokanki, vinoon porattu kiertokangen silmä, vino mäntä jne voi aiheuttaa että männäntappi painuu enemmän toista laitaa vasten. Toki hyvä lukitus kestää painetta sellaisenaan -ja suoriakin osia löytyy. Mutta alkuperäislukitus näissä on aika lailla mallia "halleluja". Itse olen poistanut murheen laittamalla lukkorenkaiden sijasta teflontutit. Aiheesta on ollut juttua Roikkalehdessä ja PDF löytyy kotisivuiltani.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10