testiveto

Vastaa Viestiin
autimies

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja autimies »

No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. :think: ja taas limua vetton... juu ei onnistu...

Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...

Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa.... :whistle:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Säätäjä kirjoitti:
piippu kirjoitti:Jos heittäis koko vaihdelaatikon menemään, tilalle kunnon pumppu (saisi konekkin "laulaa" kokoajan just niillä kierroksilla, kun sille itselle parhaiten sopisi) ja mafiaperään kardaanin tilalle hydr.moottori....ja kaasukahvalla säädettäis virtausta :eusa-think: Ei näin ehtoosta oikein lähde tuo ainut aivosolu liikkeelle, että minkälaista vauhtia tuolla saisi aikaiseksi?

Tai jopa sama diesel koneella....?


;-)
Terve,
tuota ideaa jossain foorumilla kanssa mietitty ja lopputulemaksi ainakin ajatustasolla että miten sen saa vapaalle, siis siinä tapauksessa kun esim. pitkä alamäki ja saisi antaa "rullata" vaan. Joku kolmetie venttiili joka kierrättää perän virtauksen? Automatiikka tai käsin?
Mielenkiintoinen idea kyllä ja olen halukas näkemään jos joku saa ensimmäisen toimivan hydraulivedon moottoripyörässä toimimaan liikenne nopeuksissa.
Anteeksi jos olen heti alas ampumassa, ei millään pahalla..
Timo

On niitä maailmalla tehty,100km/h. Joku vois kaivaa sen linkin tuohon, on se joskus täällä foorumilla ollut. No järkee vai ei???? Tekniikassa ei ole mitään ongelmia, hintoihin se tulee. Hyötysuhde tippuu jonkunverren verrattuna mekaaniseen voimansiirtoon.

Näitä virityksiä pitää tehä pilke silmäkulmassa tai muuten pitää hakeutua hoitoon :-P . Tuota sivuvaunuvetoa ykkösellä 0-30 km/h mieteskelen kyllä aika tosissani. Muuloinhan se vaunun pyörä rallattelisi täysin vapaasti, normaalisti.

Kokonaan toinen juttu olisi täysin hydrostaattisella ajovoimansiirrolla varustettu MAASTOURAL...no onhan näitä juttuja
autimies

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja autimies »

No jos ostaa hooteen se kulkee ilman limua 150km/h.. :lol:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Esim tuolta ku kattelee.. on niitä muitakin ku vähä kuuklailee..


http://thekneeslider.com/hydrostatic-dr ... otorcycle/
autimies

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja autimies »

No, tuossahan on ilmajousitus... :lol:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Kuva

http://www.youtube.com/watch?v=t6G_YrGugug


Spekuloitavaa...Mitä sanos Suomen katsastusviranomaiset moisesta vekottimesta?
piippu
300
300
Viestit: 341
Liittynyt: 11.04.2009 02:35
Paikkakunta: Alahärmä

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja piippu »

autimies kirjoitti:No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. :think: ja taas limua vetton... juu ei onnistu...

Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...

Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa.... :whistle:
Eikö missään oikeasti käytetä tuollaista polkupyörän kapan tyylistä "räikkää" joka kestäisi näitä huimia voimia ja päästäisi vedon loputtua perän rullaamaan vapaalla, ja taas kun avaa hanaa, ottaa nopeuksien kohdatessa kiinni? :drool: :shifty:

Pitääkö kaikki keksiä itse? :lol:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Sitte joskus ku nuo 650 moottorit ( tarkoitan omiani) on tiensä päässä niin oisko tää mitä? Joku 40hv dieselmoottori+hyd.pumppu+hyd.moottori. Diesseli jauhaa vakiokierroksilla, parhaalla momenttialueella ja kaikki muu hoituu hydrauliikalla (ajotoiminnot). Voisha siihe laittaa rinnalle myös perinteisen moottorin kierrossäädön(siis perinteinen käsikaasun) vaihtoehtoja toteutukseen on monta


Edut

-500 000km ei oo noille vekottimille mitään
-portaaton täysautomaatti 0-150km/h ? tai voiha siina "olla tavallaan vaihteetkin", oli mimmone mäki hyvänsä moottori jauhaa vakiokerroksilla, hydrauliikka ymmärttää omineen pudottaa nopeutta HUOM portaattomasti, voi ryömiä vaikka 10m/min. Siitä sais tosi mahtavan ..jätetään elektroniikka pois, periaattesahan sitä vois ohjailla läppärillä (joo semmone tankin päälle)
-mielettömät jarrutusominaisuudet, lähtee jätkä sarvista jos ei ymmärrä mimmosen vekottimen kans on tekemisissä
-suhteellisen simppeli toteuttaa, letku taippuu niin mukavasti


Haitat

-Varmaan sen 10 % häviää hyötysuhteessa mekaaniselle, mutta toisaalta diesseli tuo sen moninkertaisesti takaisin
-hinta

tommosta tuli mieleen.....
Viimeksi muokannut metsuri Torkkelista, 14.11.2013 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autimies

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja autimies »

No, mites jos kiertää laatokan , saako polttoainetta jos loppuu puolivälissä.?
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

autimies kirjoitti:No, mites jos kiertää laatokan , saako polttoainetta jos loppuu puolivälissä.?

Menit nyt semmoselle alueele, oon ihän äimän käkenä..Käkisalmi..... Laatokka .. mis semmone on, tää on nyt varmaan jotai laulumiesten juttuja??? :-P
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

piippu kirjoitti:
autimies kirjoitti:No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. :think: ja taas limua vetton... juu ei onnistu...

Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...

Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa.... :whistle:
Eikö missään oikeasti käytetä tuollaista polkupyörän kapan tyylistä "räikkää" joka kestäisi näitä huimia voimia ja päästäisi vedon loputtua perän rullaamaan vapaalla, ja taas kun avaa hanaa, ottaa nopeuksien kohdatessa kiinni? :drool: :shifty:

Pitääkö kaikki keksiä itse? :lol:
Vapaakytkin....suuntaislaakeri...wanhat Saabit ,warret, 2t kulkimet, automaattilaatikot jne..
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Zoomailua....

Kuva


Kuva


...ja tuumailua...
timo hokkanen
25
25
Viestit: 44
Liittynyt: 29.10.2013 17:33
Paikkakunta: aura

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja timo hokkanen »

Mitä toi laite tekee?
autimies

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja autimies »

timo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?
Kait se halkoo puita jos joutuu kiertämään laatokkaa.... :mrgreen:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

timo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?

No jarrulevnyn sorvauslaite tietenkin.. Meinasin nääs rautaperseen ajaa ens kesänä, kaikkeen täytyy varautua. Tolla saa niin kätsästi sorvattua vaunun jarrulevyn ajon aikana...
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

timo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?
Taitaa olla sivuvaunun pyörän hydraulinen vetolaite jonka voi tarvittaessa kytkeä päälle.Vasemmalla hydraulimoottori ja alaosassa hydraulisylinteri jolla hydraulimoottori/vetoratas kytketään pyörännavassa olevaan rattaaseen ;-)
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
Ural M-61 , Ural M-63
Arska
200
200
Viestit: 291
Liittynyt: 23.06.2009 20:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja Arska »

kelju m63 kirjoitti::mrgreen: Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
Tuota minäkin olen ihmetellyt, mutta en kehdannut kysyä, kun arvailin että on kaikille muille jotenkin selvää.

T. Arska
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja sropov »

Onko tuohon pakki kans?

Auttas kääntymistä, ku takarengas pyöris etehenpäin ja tuolla perruuttas.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

kelju m63 kirjoitti::mrgreen: Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .

Et oo. Näitä testailuja tehään ulkopuolsella hydrauliikalla. Miusta kun on kaikesta tärkeintä ja mielenkiintoisinta saada ensin tuo vaunun pyörä toimimaan hydrauliikalla.. kaikki muu menee sen jälkeen kuin kusi lautaa pitkin. Uralista otetaan sitten oma hydrauliikka max 25l/min ja jotai 150bar. Miten se sit tehää, ni siihe on muutama potenttiaalinen vaihtoehto.. pitää vielä vetää muutama nortti, enneku käyn sorvailemaan. Akuilla se ei kuitenkaan ole. Öljysäiliö, ohjausvenat ym, ym ei oo mikään probleema..
sropov kirjoitti:Onko tuohon pakki kans?

Auttas kääntymistä, ku takarengas pyöris etehenpäin ja tuolla perruuttas.
Joo.. saa sen sillee, että mopo menee eteenpäin ja vaunu pakittaa. Kääntyy varmaan aika pirun pienessä tilassa. Vähä ku viittis kikkailla, ni sais käntymään paikallaan...
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Testailua semmoset 15 km...pajassa...

Kuva


Kuva


Tuosta ku äkkiä laskee, ni vaunun pyörä köröttelis semmoset 24km/h....
Avatar
Leko
400
400
Viestit: 409
Liittynyt: 04.10.2008 08:21
Paikkakunta: Saaremaa

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja Leko »

Panin joskus hydrmoottorin pyorittamaan paatin potkuriakselia. Pumppu oli saeaedettava. Toimi, mutta aika iso osa tehosta jai hydrauliikkaan.
timo hokkanen
25
25
Viestit: 44
Liittynyt: 29.10.2013 17:33
Paikkakunta: aura

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja timo hokkanen »

Heittokello mitä muuta tuolla mitataan kun heittoa kovin on viisari vauhdissa siis onko onnistunut kytkentä.kuten tuolta luin niin ilmeisesti tämä patentti on jokin ratkaisu hitaaseen ajoon vai onko se niin , että kovassa vauhdissa vaihdetaan vetotapaa ja ajetaan tuolla.jos tuo kiertää xx ja massa on xx paljonko on moottorinteho ilmeisesti tähän tulee sähköhydrauliikka vai tunnistaako tämä nopeuden takavanteesta ja nopeuden muututtua vaihtaa tai laittaa vedon päälle.sähköllä tuon sais kyllä hoidettua ihan napin painalluksella mutta miten se toimii oikeesti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terps
Eikohän tuo kumminkin ole kierroslukumittari...olen ymmärtänyt että kyseessä olisi sellainen "resgue" selviytymispaketti jolla helpataan vaununpyörävedolla juuttuvaa yhdistelmää korvessa...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3673
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

"Voi kumpa olis joku vähän jelppaamassa" apu olis monesti tarpeen kun junnaa pikku kuopassa jäätiköllä. Ei pyörän siis kuuseen tarvi kiivetä, mutta ongelmien ilmaantuessa olis joku näpsä ulostulo tilanteesta.

Tämmöne itte tehty kytkyveto on kyllä kurkoa. Hieno projekti!
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kovin on avonaisen näköinen. Mitenhän toimii kun pyörä on yltäpäältä savessa juuttuneena kuraspooriin?
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Leko kirjoitti:Panin joskus hydrmoottorin pyorittamaan paatin potkuriakselia. Pumppu oli saeaedettava. Toimi, mutta aika iso osa tehosta jai hydrauliikkaan.
Sehä se niitteen huono puoli vanhemmiten. Mutta silloin kun pumput ym. kondiksessa niin kyllä siinä liki 90% kokonaishyötysuhteeseen päästään. Itellä tulee muuten kanssa saunalauttaan hytikkaveto. Rungolla ajeltiin pari vuotta sitten.. potkuri pitää vaitaa isommaks ja sitte se sauna pitäs vielä tuupata siihe kannelle. Tässä omassa jutussanihan se on sinänsä lillukanvarsi, sitä tarvitaan kuitenkin promilleluokassa ajettavista kilometreistä. Käytetään kun tarvitaan, muuloin ylimääräiset vierintävastukset pois..

MATTI kirjoitti:Terps
Eikohän tuo kumminkin ole kierroslukumittari...olen ymmärtänyt että kyseessä olisi sellainen "resgue" selviytymispaketti jolla helpataan vaununpyörävedolla juuttuvaa yhdistelmää korvessa...
Juuri noin, resgue.. Ihan on muuten kusessa kun tuolla pitkin mettiä ajelee. On joskus pitäny naapurin isännälle soitella " et viittis tulla hinaamaa"..
timo hokkanen kirjoitti:Heittokello mitä muuta tuolla mitataan kun heittoa kovin on viisari vauhdissa siis onko onnistunut kytkentä.kuten tuolta luin niin ilmeisesti tämä patentti on jokin ratkaisu hitaaseen ajoon vai onko se niin , että kovassa vauhdissa vaihdetaan vetotapaa ja ajetaan tuolla.jos tuo kiertää xx ja massa on xx paljonko on moottorinteho ilmeisesti tähän tulee sähköhydrauliikka vai tunnistaako tämä nopeuden takavanteesta ja nopeuden muututtua vaihtaa tai laittaa vedon päälle.sähköllä tuon sais kyllä hoidettua ihan napin painalluksella mutta miten se toimii oikeesti.

No tulihan se tuolla jo selvitettyä.. Mutta kun sen oikein kalibroi ,ni siitä voi kattoa, montako kertaa on kiertänyt laatokan :-P
kalkkuna kirjoitti:"Voi kumpa olis joku vähän jelppaamassa" apu olis monesti tarpeen kun junnaa pikku kuopassa jäätiköllä. Ei pyörän siis kuuseen tarvi kiivetä, mutta ongelmien ilmaantuessa olis joku näpsä ulostulo tilanteesta.

Tämmöne itte tehty kytkyveto on kyllä kurkoa. Hieno projekti!
Oollaan aika samalla aaltopituudella tämän asian suhteen..
Ripa kirjoitti:Kovin on avonaisen näköinen. Mitenhän toimii kun pyörä on yltäpäältä savessa juuttuneena kuraspooriin?
Koteloinnit tehään sitte ihan viimiseks..
timo hokkanen
25
25
Viestit: 44
Liittynyt: 29.10.2013 17:33
Paikkakunta: aura

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja timo hokkanen »

Anteeksi, tarkemmin kun kuvaa katsoo, niin siinä lukee rpm. luulin aluksi että heittokellolla katsotaan vipatusta.mutta kerro toimiiko kovassa vai hiljaisessa vauhdissa.vai toimiiko toi kokoajan.tiedän sen että traktorit toimii hydraulisesti onko tässä sama idea että ajetaan vaan hydraulisesti. vetääkö toi kuvassa näkyvä sylinteri noupeuden vai minkä mukaan vaihteen päälle , toimiiko toi apumoottorina vai silloin kun halutaan ajaa ilman bensaa.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: testiveto

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

timo hokkanen kirjoitti:Anteeksi, tarkemmin kun kuvaa katsoo, niin siinä lukee rpm. luulin aluksi että heittokellolla katsotaan vipatusta.mutta kerro toimiiko kovassa vai hiljaisessa vauhdissa.vai toimiiko toi kokoajan.tiedän sen että traktorit toimii hydraulisesti onko tässä sama idea että ajetaan vaan hydraulisesti. vetääkö toi kuvassa näkyvä sylinteri noupeuden vai minkä mukaan vaihteen päälle , toimiiko toi apumoottorina vai silloin kun halutaan ajaa ilman bensaa.
kuten joku 6 tekstiä ylempänä sanoo, se toimii silloin kun pikku lisätyöntö olis tarpeen kun pyörä jää vaikka jumiin tms.
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Vastaa Viestiin