testiveto
Re: testiveto
No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. ja taas limua vetton... juu ei onnistu...
Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...
Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa....
Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...
Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa....
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Säätäjä kirjoitti:Terve,piippu kirjoitti:Jos heittäis koko vaihdelaatikon menemään, tilalle kunnon pumppu (saisi konekkin "laulaa" kokoajan just niillä kierroksilla, kun sille itselle parhaiten sopisi) ja mafiaperään kardaanin tilalle hydr.moottori....ja kaasukahvalla säädettäis virtausta Ei näin ehtoosta oikein lähde tuo ainut aivosolu liikkeelle, että minkälaista vauhtia tuolla saisi aikaiseksi?
Tai jopa sama diesel koneella....?
tuota ideaa jossain foorumilla kanssa mietitty ja lopputulemaksi ainakin ajatustasolla että miten sen saa vapaalle, siis siinä tapauksessa kun esim. pitkä alamäki ja saisi antaa "rullata" vaan. Joku kolmetie venttiili joka kierrättää perän virtauksen? Automatiikka tai käsin?
Mielenkiintoinen idea kyllä ja olen halukas näkemään jos joku saa ensimmäisen toimivan hydraulivedon moottoripyörässä toimimaan liikenne nopeuksissa.
Anteeksi jos olen heti alas ampumassa, ei millään pahalla..
Timo
On niitä maailmalla tehty,100km/h. Joku vois kaivaa sen linkin tuohon, on se joskus täällä foorumilla ollut. No järkee vai ei???? Tekniikassa ei ole mitään ongelmia, hintoihin se tulee. Hyötysuhde tippuu jonkunverren verrattuna mekaaniseen voimansiirtoon.
Näitä virityksiä pitää tehä pilke silmäkulmassa tai muuten pitää hakeutua hoitoon . Tuota sivuvaunuvetoa ykkösellä 0-30 km/h mieteskelen kyllä aika tosissani. Muuloinhan se vaunun pyörä rallattelisi täysin vapaasti, normaalisti.
Kokonaan toinen juttu olisi täysin hydrostaattisella ajovoimansiirrolla varustettu MAASTOURAL...no onhan näitä juttuja
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Esim tuolta ku kattelee.. on niitä muitakin ku vähä kuuklailee..
http://thekneeslider.com/hydrostatic-dr ... otorcycle/
http://thekneeslider.com/hydrostatic-dr ... otorcycle/
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
http://www.youtube.com/watch?v=t6G_YrGugug
Spekuloitavaa...Mitä sanos Suomen katsastusviranomaiset moisesta vekottimesta?
Re: testiveto
Eikö missään oikeasti käytetä tuollaista polkupyörän kapan tyylistä "räikkää" joka kestäisi näitä huimia voimia ja päästäisi vedon loputtua perän rullaamaan vapaalla, ja taas kun avaa hanaa, ottaa nopeuksien kohdatessa kiinni?autimies kirjoitti:No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. ja taas limua vetton... juu ei onnistu...
Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...
Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa....
Pitääkö kaikki keksiä itse?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Sitte joskus ku nuo 650 moottorit ( tarkoitan omiani) on tiensä päässä niin oisko tää mitä? Joku 40hv dieselmoottori+hyd.pumppu+hyd.moottori. Diesseli jauhaa vakiokierroksilla, parhaalla momenttialueella ja kaikki muu hoituu hydrauliikalla (ajotoiminnot). Voisha siihe laittaa rinnalle myös perinteisen moottorin kierrossäädön(siis perinteinen käsikaasun) vaihtoehtoja toteutukseen on monta
Edut
-500 000km ei oo noille vekottimille mitään
-portaaton täysautomaatti 0-150km/h ? tai voiha siina "olla tavallaan vaihteetkin", oli mimmone mäki hyvänsä moottori jauhaa vakiokerroksilla, hydrauliikka ymmärttää omineen pudottaa nopeutta HUOM portaattomasti, voi ryömiä vaikka 10m/min. Siitä sais tosi mahtavan ..jätetään elektroniikka pois, periaattesahan sitä vois ohjailla läppärillä (joo semmone tankin päälle)
-mielettömät jarrutusominaisuudet, lähtee jätkä sarvista jos ei ymmärrä mimmosen vekottimen kans on tekemisissä
-suhteellisen simppeli toteuttaa, letku taippuu niin mukavasti
Haitat
-Varmaan sen 10 % häviää hyötysuhteessa mekaaniselle, mutta toisaalta diesseli tuo sen moninkertaisesti takaisin
-hinta
tommosta tuli mieleen.....
Edut
-500 000km ei oo noille vekottimille mitään
-portaaton täysautomaatti 0-150km/h ? tai voiha siina "olla tavallaan vaihteetkin", oli mimmone mäki hyvänsä moottori jauhaa vakiokerroksilla, hydrauliikka ymmärttää omineen pudottaa nopeutta HUOM portaattomasti, voi ryömiä vaikka 10m/min. Siitä sais tosi mahtavan ..jätetään elektroniikka pois, periaattesahan sitä vois ohjailla läppärillä (joo semmone tankin päälle)
-mielettömät jarrutusominaisuudet, lähtee jätkä sarvista jos ei ymmärrä mimmosen vekottimen kans on tekemisissä
-suhteellisen simppeli toteuttaa, letku taippuu niin mukavasti
Haitat
-Varmaan sen 10 % häviää hyötysuhteessa mekaaniselle, mutta toisaalta diesseli tuo sen moninkertaisesti takaisin
-hinta
tommosta tuli mieleen.....
Viimeksi muokannut metsuri Torkkelista, 14.11.2013 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: testiveto
No, mites jos kiertää laatokan , saako polttoainetta jos loppuu puolivälissä.?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
autimies kirjoitti:No, mites jos kiertää laatokan , saako polttoainetta jos loppuu puolivälissä.?
Menit nyt semmoselle alueele, oon ihän äimän käkenä..Käkisalmi..... Laatokka .. mis semmone on, tää on nyt varmaan jotai laulumiesten juttuja???
Re: testiveto
Vapaakytkin....suuntaislaakeri...wanhat Saabit ,warret, 2t kulkimet, automaattilaatikot jne..piippu kirjoitti:Eikö missään oikeasti käytetä tuollaista polkupyörän kapan tyylistä "räikkää" joka kestäisi näitä huimia voimia ja päästäisi vedon loputtua perän rullaamaan vapaalla, ja taas kun avaa hanaa, ottaa nopeuksien kohdatessa kiinni?autimies kirjoitti:No, tuota limuvetoa jos ajattelee, niin tarvii "revolveripumpun" ja siihen sopivan perän... ja vapaa kierto on sitten toinen juttu..... siis vauhdissa kierto pois.. ja taas limua vetton... juu ei onnistu...
Jos päästää vedon pois rupeaa jarruttamaan , se on fakta...
Jotenkin vaan ammatin puolesta joutunut tutkimaan limuvetoa....
Pitääkö kaikki keksiä itse?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Zoomailua....
...ja tuumailua...
...ja tuumailua...
-
- 25
- Viestit: 44
- Liittynyt: 29.10.2013 17:33
- Paikkakunta: aura
Re: testiveto
Mitä toi laite tekee?
Re: testiveto
Kait se halkoo puita jos joutuu kiertämään laatokkaa....timo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
timo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?
No jarrulevnyn sorvauslaite tietenkin.. Meinasin nääs rautaperseen ajaa ens kesänä, kaikkeen täytyy varautua. Tolla saa niin kätsästi sorvattua vaunun jarrulevyn ajon aikana...
Re: testiveto
Taitaa olla sivuvaunun pyörän hydraulinen vetolaite jonka voi tarvittaessa kytkeä päälle.Vasemmalla hydraulimoottori ja alaosassa hydraulisylinteri jolla hydraulimoottori/vetoratas kytketään pyörännavassa olevaan rattaaseentimo hokkanen kirjoitti:Mitä toi laite tekee?
Hattu päähän ja hyvästi !!
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
semmosta...
Pari pätkää elävää
https://skydrive.live.com/?cid=b855f970 ... %21590&v=3
https://skydrive.live.com/?cid=b855f970 ... %21591&v=3
Pari pätkää elävää
https://skydrive.live.com/?cid=b855f970 ... %21590&v=3
https://skydrive.live.com/?cid=b855f970 ... %21591&v=3
Re: testiveto
Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: testiveto
Tuota minäkin olen ihmetellyt, mutta en kehdannut kysyä, kun arvailin että on kaikille muille jotenkin selvää.kelju m63 kirjoitti: Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
T. Arska
Re: testiveto
Onko tuohon pakki kans?
Auttas kääntymistä, ku takarengas pyöris etehenpäin ja tuolla perruuttas.
Auttas kääntymistä, ku takarengas pyöris etehenpäin ja tuolla perruuttas.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
kelju m63 kirjoitti: Moro.
Eikös toi ole hyhrauli moottori , minkäläinen sulla on toi pumppu ja säiliö joka antaa moottorille voiman
ja mistä otat voiman pumpulle .
Nythän nähty pelkästään moottorin kuvia , vai oonko ihan ulkona ku lumiukko .
Et oo. Näitä testailuja tehään ulkopuolsella hydrauliikalla. Miusta kun on kaikesta tärkeintä ja mielenkiintoisinta saada ensin tuo vaunun pyörä toimimaan hydrauliikalla.. kaikki muu menee sen jälkeen kuin kusi lautaa pitkin. Uralista otetaan sitten oma hydrauliikka max 25l/min ja jotai 150bar. Miten se sit tehää, ni siihe on muutama potenttiaalinen vaihtoehto.. pitää vielä vetää muutama nortti, enneku käyn sorvailemaan. Akuilla se ei kuitenkaan ole. Öljysäiliö, ohjausvenat ym, ym ei oo mikään probleema..
Joo.. saa sen sillee, että mopo menee eteenpäin ja vaunu pakittaa. Kääntyy varmaan aika pirun pienessä tilassa. Vähä ku viittis kikkailla, ni sais käntymään paikallaan...sropov kirjoitti:Onko tuohon pakki kans?
Auttas kääntymistä, ku takarengas pyöris etehenpäin ja tuolla perruuttas.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Testailua semmoset 15 km...pajassa...
Tuosta ku äkkiä laskee, ni vaunun pyörä köröttelis semmoset 24km/h....
Tuosta ku äkkiä laskee, ni vaunun pyörä köröttelis semmoset 24km/h....
Re: testiveto
Panin joskus hydrmoottorin pyorittamaan paatin potkuriakselia. Pumppu oli saeaedettava. Toimi, mutta aika iso osa tehosta jai hydrauliikkaan.
-
- 25
- Viestit: 44
- Liittynyt: 29.10.2013 17:33
- Paikkakunta: aura
Re: testiveto
Heittokello mitä muuta tuolla mitataan kun heittoa kovin on viisari vauhdissa siis onko onnistunut kytkentä.kuten tuolta luin niin ilmeisesti tämä patentti on jokin ratkaisu hitaaseen ajoon vai onko se niin , että kovassa vauhdissa vaihdetaan vetotapaa ja ajetaan tuolla.jos tuo kiertää xx ja massa on xx paljonko on moottorinteho ilmeisesti tähän tulee sähköhydrauliikka vai tunnistaako tämä nopeuden takavanteesta ja nopeuden muututtua vaihtaa tai laittaa vedon päälle.sähköllä tuon sais kyllä hoidettua ihan napin painalluksella mutta miten se toimii oikeesti.
Re: testiveto
Terps
Eikohän tuo kumminkin ole kierroslukumittari...olen ymmärtänyt että kyseessä olisi sellainen "resgue" selviytymispaketti jolla helpataan vaununpyörävedolla juuttuvaa yhdistelmää korvessa...
Eikohän tuo kumminkin ole kierroslukumittari...olen ymmärtänyt että kyseessä olisi sellainen "resgue" selviytymispaketti jolla helpataan vaununpyörävedolla juuttuvaa yhdistelmää korvessa...
Re: testiveto
"Voi kumpa olis joku vähän jelppaamassa" apu olis monesti tarpeen kun junnaa pikku kuopassa jäätiköllä. Ei pyörän siis kuuseen tarvi kiivetä, mutta ongelmien ilmaantuessa olis joku näpsä ulostulo tilanteesta.
Tämmöne itte tehty kytkyveto on kyllä kurkoa. Hieno projekti!
Tämmöne itte tehty kytkyveto on kyllä kurkoa. Hieno projekti!
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: testiveto
Kovin on avonaisen näköinen. Mitenhän toimii kun pyörä on yltäpäältä savessa juuttuneena kuraspooriin?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: testiveto
Sehä se niitteen huono puoli vanhemmiten. Mutta silloin kun pumput ym. kondiksessa niin kyllä siinä liki 90% kokonaishyötysuhteeseen päästään. Itellä tulee muuten kanssa saunalauttaan hytikkaveto. Rungolla ajeltiin pari vuotta sitten.. potkuri pitää vaitaa isommaks ja sitte se sauna pitäs vielä tuupata siihe kannelle. Tässä omassa jutussanihan se on sinänsä lillukanvarsi, sitä tarvitaan kuitenkin promilleluokassa ajettavista kilometreistä. Käytetään kun tarvitaan, muuloin ylimääräiset vierintävastukset pois..Leko kirjoitti:Panin joskus hydrmoottorin pyorittamaan paatin potkuriakselia. Pumppu oli saeaedettava. Toimi, mutta aika iso osa tehosta jai hydrauliikkaan.
Juuri noin, resgue.. Ihan on muuten kusessa kun tuolla pitkin mettiä ajelee. On joskus pitäny naapurin isännälle soitella " et viittis tulla hinaamaa"..MATTI kirjoitti:Terps
Eikohän tuo kumminkin ole kierroslukumittari...olen ymmärtänyt että kyseessä olisi sellainen "resgue" selviytymispaketti jolla helpataan vaununpyörävedolla juuttuvaa yhdistelmää korvessa...
timo hokkanen kirjoitti:Heittokello mitä muuta tuolla mitataan kun heittoa kovin on viisari vauhdissa siis onko onnistunut kytkentä.kuten tuolta luin niin ilmeisesti tämä patentti on jokin ratkaisu hitaaseen ajoon vai onko se niin , että kovassa vauhdissa vaihdetaan vetotapaa ja ajetaan tuolla.jos tuo kiertää xx ja massa on xx paljonko on moottorinteho ilmeisesti tähän tulee sähköhydrauliikka vai tunnistaako tämä nopeuden takavanteesta ja nopeuden muututtua vaihtaa tai laittaa vedon päälle.sähköllä tuon sais kyllä hoidettua ihan napin painalluksella mutta miten se toimii oikeesti.
No tulihan se tuolla jo selvitettyä.. Mutta kun sen oikein kalibroi ,ni siitä voi kattoa, montako kertaa on kiertänyt laatokan
Oollaan aika samalla aaltopituudella tämän asian suhteen..kalkkuna kirjoitti:"Voi kumpa olis joku vähän jelppaamassa" apu olis monesti tarpeen kun junnaa pikku kuopassa jäätiköllä. Ei pyörän siis kuuseen tarvi kiivetä, mutta ongelmien ilmaantuessa olis joku näpsä ulostulo tilanteesta.
Tämmöne itte tehty kytkyveto on kyllä kurkoa. Hieno projekti!
Koteloinnit tehään sitte ihan viimiseks..Ripa kirjoitti:Kovin on avonaisen näköinen. Mitenhän toimii kun pyörä on yltäpäältä savessa juuttuneena kuraspooriin?
-
- 25
- Viestit: 44
- Liittynyt: 29.10.2013 17:33
- Paikkakunta: aura
Re: testiveto
Anteeksi, tarkemmin kun kuvaa katsoo, niin siinä lukee rpm. luulin aluksi että heittokellolla katsotaan vipatusta.mutta kerro toimiiko kovassa vai hiljaisessa vauhdissa.vai toimiiko toi kokoajan.tiedän sen että traktorit toimii hydraulisesti onko tässä sama idea että ajetaan vaan hydraulisesti. vetääkö toi kuvassa näkyvä sylinteri noupeuden vai minkä mukaan vaihteen päälle , toimiiko toi apumoottorina vai silloin kun halutaan ajaa ilman bensaa.
Re: testiveto
kuten joku 6 tekstiä ylempänä sanoo, se toimii silloin kun pikku lisätyöntö olis tarpeen kun pyörä jää vaikka jumiin tms.timo hokkanen kirjoitti:Anteeksi, tarkemmin kun kuvaa katsoo, niin siinä lukee rpm. luulin aluksi että heittokellolla katsotaan vipatusta.mutta kerro toimiiko kovassa vai hiljaisessa vauhdissa.vai toimiiko toi kokoajan.tiedän sen että traktorit toimii hydraulisesti onko tässä sama idea että ajetaan vaan hydraulisesti. vetääkö toi kuvassa näkyvä sylinteri noupeuden vai minkä mukaan vaihteen päälle , toimiiko toi apumoottorina vai silloin kun halutaan ajaa ilman bensaa.
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)