Tilavuuden muutos kampuralla
Tilavuuden muutos kampuralla
Iltojen iloksi olis joutavana Uralin 650- motti tuunattavaksi, joten kysynpä seuraavaa: Onko kellään kokemuksia Ural-Zentralen tarjoamista kitaiski kampuroista:
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... -Ural.html
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... -Ural.html
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Mulla olis jouten tuollainen uusi ja kellotettu kinukkikampura joka on sorvattu valmiiksi 650 lohkoon sopivaksi...sen vois oikeestaan myydä.
Pukkaa, pukkaa, kyllä se syttyy???
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Terve!
Mittään tuo kustantaisi? Laita vaikka yv:tä.
Mittään tuo kustantaisi? Laita vaikka yv:tä.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Toimiikohan tuo?
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21727&v=3
Kyllä kun sen hyvin rasvaa, niin näyttä pyörivänkin
Kait sitä pitää jossain vehkeessä kokeilla
755cc /cccp
Piti vielä muokata. Homman tarkoitushan ei minulla ole siinä kuutioitten lisäämisessä, ne tulee vaan väkisten tällä muutoksella kylkiäisenä. Tuo K:n limppu kun on rakenteeltaan erilainen kuin 650:n, niin jos välttyisi niiltä kampuran katkeamisilta . Jos limput kestää niin 650:n kiertokankia pitäisi pitäisi löytyä (venäläisiä, onhan noita katkenneita kampuroita joku kappale tässä maassa).Kangen alapäätä pitää vaan vähän sorvailla tai hioa. Tapit voi jalostaa 650:n risoista tapeista.Eikä nuo Ladan männät ja renkaat tunnu olevan hinnankiroissa rajan takaa.
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Eikö tuo kannattaisi joko hitsata tai tapittaa, jos epäilevät että voi levetä? Niinhän tuo teki mulla aikanaan Urkissa; kunnostettu kampura levesi liitoksistaan niin, ettei mahtunut pyörimään lohkossa. Olis kannattanut hitsata sekin.Caution: The crankshaft is press-fit! Inappropriate assemblage or use can result to twisted parts. A twisted shaft cannot be exchanged.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Ihan mukavastihan se 755cc lähti pörisemään, ei vaa nyt tunnu nuo pilvet pelaavan, laitetaan sitä pärinää myöhemmin. Vähä turhan tiukat puristukset tuli tehtyä mutta noita vyllipalojahan voi tehä sitten maun mukaan. K-750-ural 650-lada-akseli tuntuu pelaavan. On siinä kuitenkin heitoton kampura ja suht hyvistä palikoista kasattu ja tietenkin uusilla rullilla. Pytyt sorvattu vanhoista romuista 79 mm:iin. Onhan tuo sinänsä ihan mukava pikku näpräily. Vähän joutuu tupakoimaan ja mittailemaan ja miettimään ja jokunen lastukin pitää tiputella lattialle.
Mitähän siinä kinuskikampurassa pitää koneistaa, että käy 650:een? Juippihan sen tietää. Ja kuinkahan pitkillä kiertokangilla se on? Enpä kyllä kinuskia mihinkä laittas.
Lienekköhän näitä paljon tehty saati sitten tuolla yhdistelmällä ? Laakerithan ne nyt tulee sitten olemaan se heikoin lenkki. Vessi on kyllä jo tunkenut ihan oikeen seiskäpätkän kampuran 650 lohkoon. Mahtuu kyllä sinne mutta lohkoonhan se teettäisi jonkinmoista täyttöä ja koneistusta....aika näyttää..
Mitähän siinä kinuskikampurassa pitää koneistaa, että käy 650:een? Juippihan sen tietää. Ja kuinkahan pitkillä kiertokangilla se on? Enpä kyllä kinuskia mihinkä laittas.
Lienekköhän näitä paljon tehty saati sitten tuolla yhdistelmällä ? Laakerithan ne nyt tulee sitten olemaan se heikoin lenkki. Vessi on kyllä jo tunkenut ihan oikeen seiskäpätkän kampuran 650 lohkoon. Mahtuu kyllä sinne mutta lohkoonhan se teettäisi jonkinmoista täyttöä ja koneistusta....aika näyttää..
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Nyt se tuntuu käyvän
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21735&v=3
Oli nuo venakopat pois ku noitten jatkettujen tönäreitten kanssa tulee varmasti ihan liikaa säätöhommia. Pitää vielä tehä ne joskus uusiks ja lyhentää/jatkaa ihan uusista tönäreistä.
Tuolla aiemmin kun kyselin, että,onko vastaavia paljon tehty, niin lähinnä kokemukset kiinnostaisi. Natsat kun ei riitä tuonne jäsenalueeen salaisiin kansioihin, sieltähän se varmaan selviäisi.
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21735&v=3
Oli nuo venakopat pois ku noitten jatkettujen tönäreitten kanssa tulee varmasti ihan liikaa säätöhommia. Pitää vielä tehä ne joskus uusiks ja lyhentää/jatkaa ihan uusista tönäreistä.
Tuolla aiemmin kun kyselin, että,onko vastaavia paljon tehty, niin lähinnä kokemukset kiinnostaisi. Natsat kun ei riitä tuonne jäsenalueeen salaisiin kansioihin, sieltähän se varmaan selviäisi.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kun kyseessä on nyt kuitenkin aivan valtava moottori, niin tulikohan tehtyä turhan pienet pakoputket? Hitto ku se Hokkanen on hävinny, sehä se osais sanoa iha tosta vaa....Oisko sittenkin pitäny olla neljä tuumaa
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21741&v=3
Hyvinhän ne murisee mutta ku tuo läävä kaikuu
Ois ollu kyl yks tuommone kuustuumane, mutta ku ei oikein saanu sopimaan. Oli joskus yhessä mopossa. Oli pakko laittaa siihen tuo K-12 jottei pikkupojat piolttas itteää ku ne uteliaisuutta halus ryömiä sinne sisälle...
Pitää vielä yritellä tavotella sitä Hokkasta, hää nääs tietää nää valtaisat moottorit...Ja tuo kiinnostas, että paljonko putkessa saa olla vipatusta..
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21741&v=3
Hyvinhän ne murisee mutta ku tuo läävä kaikuu
Ois ollu kyl yks tuommone kuustuumane, mutta ku ei oikein saanu sopimaan. Oli joskus yhessä mopossa. Oli pakko laittaa siihen tuo K-12 jottei pikkupojat piolttas itteää ku ne uteliaisuutta halus ryömiä sinne sisälle...
Pitää vielä yritellä tavotella sitä Hokkasta, hää nääs tietää nää valtaisat moottorit...Ja tuo kiinnostas, että paljonko putkessa saa olla vipatusta..
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Terve
Hieno projekti mukavaa että joku jaksaa yrittää ja julkaisee kätten töitä.
Sitten huumoria päälle, aina on kaksi tapaa tehdä putket, oikea tai väärä…
Väärät putket
Suorat putket
Ps olen itse enempi tasamaan tallaaja ja vakiokoneilla mennään
Hieno projekti mukavaa että joku jaksaa yrittää ja julkaisee kätten töitä.
Sitten huumoria päälle, aina on kaksi tapaa tehdä putket, oikea tai väärä…
Väärät putket
Suorat putket
Ps olen itse enempi tasamaan tallaaja ja vakiokoneilla mennään
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 400
- Viestit: 418
- Liittynyt: 31.10.2013 18:33
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Nuo eteenpäin törröttävät putket on kyllä komiat!! Pittää itekki värkätä samanlaiset
Metsuri on kyllä tehnyt hienoa jälkeä, käy ihan kateeksi.
Metsuri on kyllä tehnyt hienoa jälkeä, käy ihan kateeksi.
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Jos yksi 60 millinen riittää parilitraiseen Harrikan koneeseen, joten eiköhän nuo riitä. Tuskin venttiilit/kanavat ovat sitä luokkaa, että virtaavat enemmän kuin putket.metsuri Torkkelista kirjoitti:Kun kyseessä on nyt kuitenkin aivan valtava moottori, niin tulikohan tehtyä turhan pienet pakoputket? Hitto ku se Hokkanen on hävinny, sehä se osais sanoa iha tosta vaa....Oisko sittenkin pitäny olla neljä tuumaa
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
on kyllä ensimmäist SUORAT putket mitä mä oon nähny!!
Rust in piece
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Uskila kirjoitti: Terve
Hieno projekti mukavaa että joku jaksaa yrittää ja julkaisee kätten töitä.
No joo, rojekti mikä rojekti. Tässä nyt vaa loksahteli asiat itekseen kohillen ja sattumallakin oli osuutta.Hommahan alkoi tavallaan siitä kun Karppi toi miulle Ladan männät ja renkaat joskus. Ne oli tarkoitus laittaa yhteen korjattavaan 650:een. Oli yhet tosi syöpyneet pytyt ja katottiin, että se 79 mm on passeli porauskoko. No, aikaa vierähti ja ei tosin mitään hoppuakaan ollu. Sitte joskus talvella aloin mietiskelemään sitä K:n kampuraa kun Vessi oli taas kerran yllytellyt hommaan. Siite yks ilta soitin Vessille ja kyselin, että onkohan sillä yhellä kylän jätkällä vielä niitä K:n osia, Vessi ei tiennyt mutta antoi numeron. Soitin samantien ja kuinka ollakkaan puolen tunnin päästä kourassani oli K:n kampura, olin tosin kymppiä köyhempi. Tais olla vaa pikku täky, sillä viikon päästä Torkkelin läävä täyttyi yhellä paperillisella K:pyörällä, Nepparin ja K:n moottorilla, parilla vaiheaskilla , perällä pytyillä..kansilla ym ym.
No muutama viikko sitten sain sen yhden raadon katsastettua ja aattelin, että katsastuksen jälkeen voin sitten rempata sen moottorin koska kampurassa oli tuntuva klappi. Oli tuolla ostoilmoituskin romusta koneesta, mutta kun ei mitään kuulunut, niin päätin sitten tehdä sen 750:n siitä olemassa olevasta. Syitä käyttää niitä 650 kiertokankia oli kaksi. 1 halusin säästää ne hyvät K:n kanget ensitalven juttuihin. 2 ei tarvi tehä kauheeta läskiä korotuspalaksi ja sitte ku sattu olee hyvät kanget. Ja meinasi kokonaan unohtua, vain se Ladan mäntä mahdollisti 650:n kankien käytön. Vähän helmasta pois ja 2mm sorvasin laesta(silti jäi enempi tavaraa mitä urren alkuperäisissä)
No joku jo tuumailee lyhyen kangen aihettamaa menetystä kampikulmassa... mutta mutta kuinkas ollakkaan Ladan männässä on aika reippasti epäkeskeinen tappi niin että kampikulma voi olla jopa parempi kuin K:n kanki+normi mäntä.
Lopun sitte melkein jo tiedättekin. Autoveropäätöskin tupsahti tällä viikolla, 5,06e eli maksettavaa tuli 0e. Pitänee hakee kilvet ja lähtee ajelee...
Kun on nimikin jo annettu...
PS. Onks Hokkasta näkyny?...
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kun kuitenkin on kyseessä ihan tolkuton moottori, ni aattelin tehä tommosen
Eli persaukisen Herzogit......Kun on tou 16,5 rattaalla oleva pumppu, niin soppaa voi jaella vähän muuallekin. 2,3mm kuristuksesta öljy menee suoraan jakopään/laturinrattaan rynnölle. Tuli sit samalla tehtyä liitännät jäähdyttimelle. Viime kesän kokemuksista sen verran, että tuolla isolla pumpulla ja jäähdyttimellä sai öljyn lämpötilan tippumaan jotain 30 astetta, mikä tarkoittaa jotain muutama kilowatti lämpötehoista pois. Jos senkinverran suht helpolla saa pois, ni mikä ettei. Jätetää ny se länkyttäminen niistä öljyistä, eiköhä ne tiedetä.
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21745&v=3
Piti tarkistaa mite öljy liikkuu. Suunnilleen samoin se öljy liikkuu moottorin sisuksissa niissä 2mm kuristuksella olevissa kanavissa
Karppi toi miulle tuommoset Pekarit. Ehä mie tiennykkää, että mukana tulee tommoset halkeamattomat imumokkelot, ei varmaan tienny Karppikaan. Ihmettelin vaa mikä siellä laatikon pohjalla vielä kolisee.
PS.Onks Hokkasta näkyny?
Eli persaukisen Herzogit......Kun on tou 16,5 rattaalla oleva pumppu, niin soppaa voi jaella vähän muuallekin. 2,3mm kuristuksesta öljy menee suoraan jakopään/laturinrattaan rynnölle. Tuli sit samalla tehtyä liitännät jäähdyttimelle. Viime kesän kokemuksista sen verran, että tuolla isolla pumpulla ja jäähdyttimellä sai öljyn lämpötilan tippumaan jotain 30 astetta, mikä tarkoittaa jotain muutama kilowatti lämpötehoista pois. Jos senkinverran suht helpolla saa pois, ni mikä ettei. Jätetää ny se länkyttäminen niistä öljyistä, eiköhä ne tiedetä.
https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... %21745&v=3
Piti tarkistaa mite öljy liikkuu. Suunnilleen samoin se öljy liikkuu moottorin sisuksissa niissä 2mm kuristuksella olevissa kanavissa
Karppi toi miulle tuommoset Pekarit. Ehä mie tiennykkää, että mukana tulee tommoset halkeamattomat imumokkelot, ei varmaan tienny Karppikaan. Ihmettelin vaa mikä siellä laatikon pohjalla vielä kolisee.
PS.Onks Hokkasta näkyny?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Summa summarum. Nyt on pikkuse sisääajoja ajeltu ja oon saanu vähän tuntumaa vehkeeseen. No aluksi pitää todeta, että sehä voi kilahtaa vaikka huomenna, mutta tähänasti oon pirun tyytyväinen lopputulokseen. Piti tänään oikein välillä vaihdella 650.een ja vertailla. Kun nyt kuitenkin puhutaan uraleista luokassa 650-750, niin ero on mielestäni merkittävä. Samat pitkät mäet, niin 750 murisee vaan ne ylös, kun taas 650:llä piti kepitellä kolmoselle. No oikeeta vertailukohtaa saa kun nuo kermaperseet kaivavat moponsa talleistaan ( vaatii kyllä pilvettömän taivaan ja +30)
Koira kävi murisees tuol pajas, että meinaatko perkele että aletaa yksraiteisella ajalee... no joo katellaa..sit se tuumas, että alla ukko katella tuohon jotain kiskonpätkää kaveriks, muuten en tuu kyytiin
Yks juttu mitä mie ihmettelen. Miks näitä ei oo kauheesti tehty? Ainoastaan yhestä oon lukenu jostain vanhasta roikkalehdestä. Siitäkin on vaa jääny mieleen, että tönärit oli tehty 6mm hydeputkesta. Tohon kyllä joutuu menee jos tuo pyttyjä pirusti ulos. No itellä tuo pata ei maksanut juuri mitään, kymppejä. Naapurissa on koneistamo käytettävissä 24/7 mikä selittää aika paljon hommaa, laakerit ja stefat kun ei ihmeitä maksa, esim se kampuran 7mm rulla maksaa 0,10e+alv,ranskalaista laatua.
Äänet on ihan pirun messevät ulkotiloissa. Tuo nimi pitää vielä vaihtaa, kun on nyt Koota ja uralia, niin meinasin, että
KURAL-750
No aika näyttää mitä tuo sitten oikeesti on. Eiköhän tää juttu osaltani oo pamlattu loppuun.Syksyllä voidaan palata aiheeseen.
Koira kävi murisees tuol pajas, että meinaatko perkele että aletaa yksraiteisella ajalee... no joo katellaa..sit se tuumas, että alla ukko katella tuohon jotain kiskonpätkää kaveriks, muuten en tuu kyytiin
Yks juttu mitä mie ihmettelen. Miks näitä ei oo kauheesti tehty? Ainoastaan yhestä oon lukenu jostain vanhasta roikkalehdestä. Siitäkin on vaa jääny mieleen, että tönärit oli tehty 6mm hydeputkesta. Tohon kyllä joutuu menee jos tuo pyttyjä pirusti ulos. No itellä tuo pata ei maksanut juuri mitään, kymppejä. Naapurissa on koneistamo käytettävissä 24/7 mikä selittää aika paljon hommaa, laakerit ja stefat kun ei ihmeitä maksa, esim se kampuran 7mm rulla maksaa 0,10e+alv,ranskalaista laatua.
Äänet on ihan pirun messevät ulkotiloissa. Tuo nimi pitää vielä vaihtaa, kun on nyt Koota ja uralia, niin meinasin, että
KURAL-750
No aika näyttää mitä tuo sitten oikeesti on. Eiköhän tää juttu osaltani oo pamlattu loppuun.Syksyllä voidaan palata aiheeseen.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kylläpä meni kesä nopeesti....
http://www.ural-zentrale.de/images/prod ... 1374_0.jpg
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... toren.html
Ural-zentrale myy linkin kuvassa olevaa pakettia hintaan 499e !!!!! ??Mielenkiintoista siinä on tuo 9 millin lisäys iskunpituuteen. Mutta kuitenkin lyhyillä kangilla se on tehty ja pakettiin sopivalla männillä.Tosta jälkimmäisestä linkistä selviää paremmin.
Joskus tuolla aiemmin mainittelin, että niitä K:n tappeje voisi jalostaa vanhoista 650 tapeista, ei ollut mikään tuulesta temmattu heitto ( ja kaiken lisäksi kierrätystä parhaimmillaan, puhuisin eko-tapista). Linkopeltiä pitää kuitenkin vähän passailla.
Tuossa huvikseni kokeilin mimmosta on sorvata, yllättävän pehmeetä. Sitte kun käy oikeesti tekemään ni pitää tehä semmone sorvausjigi jotta saa kerta-ajolla vedettyä läpi.
Kovuus ei sitte muutu mihinkään vaikka on 1,5 mm sorvattu pois. Ihan tommone pajavasara/pistepuikko-testi näyttäs, että on ihan yhtä kovaa sorvatultakin alueelta. Pitää se vielä tarkistaa ihan oikeella mittarilla. Mutta pehmeetä on ???
Toisaalta ihan hyvä kun tuon Karpin käsittelyssä ei minkäänmoinen rauta säily ehjänä, niin miulle jää hyviä testauskappaleita. Kokeilin miten onnistuu sorvata ihan oikeen 750:n limppu käypäseksi 650:n laakerille. Ihan hyvin onnistuu. Elikkä se 750:n kampura käy ihan hyvin 650:n lohkoon pikku sorvausten jälkeen. Linkopeltien kanssa joutuu vähän säätelemään. Kanget ja männät voi laitella maun mukaan ja mitä sattuu käsillä olemaan.
Jotenkin on vaan nyt nuo ajatukset ollu tuolla 750- puolella, onkohan tuolla myydään osiossa pian myytävänä pari rempattua 650:tä???? Ei nyt kuitenkaan suinkaan, että tää 750 olisi jotain suurta ja ihmeellistä...joskus ajettu vähän isommillakin mopoilla.
Mutta uralissa ( eritoten sivuvaunu )tuo sata kuutiota tuntuu olevan iso harppaus. Pitää vielä tarkentaa, että se nykyinen kuutiotilavuus on 764 .
http://www.ural-zentrale.de/images/prod ... 1374_0.jpg
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... toren.html
Ural-zentrale myy linkin kuvassa olevaa pakettia hintaan 499e !!!!! ??Mielenkiintoista siinä on tuo 9 millin lisäys iskunpituuteen. Mutta kuitenkin lyhyillä kangilla se on tehty ja pakettiin sopivalla männillä.Tosta jälkimmäisestä linkistä selviää paremmin.
Joskus tuolla aiemmin mainittelin, että niitä K:n tappeje voisi jalostaa vanhoista 650 tapeista, ei ollut mikään tuulesta temmattu heitto ( ja kaiken lisäksi kierrätystä parhaimmillaan, puhuisin eko-tapista). Linkopeltiä pitää kuitenkin vähän passailla.
Tuossa huvikseni kokeilin mimmosta on sorvata, yllättävän pehmeetä. Sitte kun käy oikeesti tekemään ni pitää tehä semmone sorvausjigi jotta saa kerta-ajolla vedettyä läpi.
Kovuus ei sitte muutu mihinkään vaikka on 1,5 mm sorvattu pois. Ihan tommone pajavasara/pistepuikko-testi näyttäs, että on ihan yhtä kovaa sorvatultakin alueelta. Pitää se vielä tarkistaa ihan oikeella mittarilla. Mutta pehmeetä on ???
Toisaalta ihan hyvä kun tuon Karpin käsittelyssä ei minkäänmoinen rauta säily ehjänä, niin miulle jää hyviä testauskappaleita. Kokeilin miten onnistuu sorvata ihan oikeen 750:n limppu käypäseksi 650:n laakerille. Ihan hyvin onnistuu. Elikkä se 750:n kampura käy ihan hyvin 650:n lohkoon pikku sorvausten jälkeen. Linkopeltien kanssa joutuu vähän säätelemään. Kanget ja männät voi laitella maun mukaan ja mitä sattuu käsillä olemaan.
Jotenkin on vaan nyt nuo ajatukset ollu tuolla 750- puolella, onkohan tuolla myydään osiossa pian myytävänä pari rempattua 650:tä???? Ei nyt kuitenkaan suinkaan, että tää 750 olisi jotain suurta ja ihmeellistä...joskus ajettu vähän isommillakin mopoilla.
Mutta uralissa ( eritoten sivuvaunu )tuo sata kuutiota tuntuu olevan iso harppaus. Pitää vielä tarkentaa, että se nykyinen kuutiotilavuus on 764 .
Viimeksi muokannut metsuri Torkkelista, 09.05.2015 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Terve!
Ilimottauvun jonnoon, jos ruppeet kaupallistammaan noita seitenpuolikkaita.
Ilimottauvun jonnoon, jos ruppeet kaupallistammaan noita seitenpuolikkaita.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
jtv kirjoitti:Terve!
Ilimottauvun jonnoon, jos ruppeet kaupallistammaan noita seitenpuolikkaita.
Ei oo tarkotus alkaa kaupallistamaan, se ois enempi Kalkkunan busines. Mutta tätä vapaata vähäistä tietoa jaetaan kyllä. Jossain jutuissa saatan olla väärässä, mutta oikokoon joku jolla on parempaa tietoa.
Tää nyt vaa on alkanu kiinnostaa tää 750 sattuneista syistä. Seuraava kampuran teko kohdallani tulisi K:hon. Palikat ois periaatteessa kasassa. Mutta tuossa eilen sorvaillessa tuli mieleen minkätakia kukaan ei oo näistä enempi huudellu (jäsenalue????).
Kun nyt esim K:hon nysväillään kaikenmaailman laakerointiratkaisuja ni miksei sitä kampuraa vois sorvailla ihan oikeesta 750 kampurasta? Teettää vähän lisähommaa sen vauhtipyörän kanssa, mutta kuitenkin. Kiertokanget ymmärtääkseni saman mittaisia ? (150mm, tai käyttää sitten K:n kankia, joutuu kyllä sitte vähä vylläilemään))? Onhan se alapään tappi jo sen 40mm ja neulat sen mukaiset. Mitään laakeritaulkoita tutkailematta voi sanoa, että onhan se kuormituskestävämpi kuin se 36mm laakeri jne...Onhan se alapääkin 2mm leveempi kuin K:ssa, ja neulat samoin. K:n linkopellit siihen joutuu jokatapauksessa laittamaan, mahtuu lohkoon ja voitelukin pelaa varmaan suunnitellusti. Jos se kampura jollain tapaa kestää 750:ssä ni miksei sitte K:ssa? Jokanenha tietysti tekee miten haluaa....mie taaplaan tyylilläni..
Pitää pistää hakuseen joku käytetty 750 kampura ja yrittää tehä siitä käypänen tuohon K:hon. Pitää ihan mielenkiinnosta tutkailla mikä on kampuroitten, tai pelkkien osien osien saatavuus ja hintataso maailmalla. Muistaakseni Easthighway pyytää kunnostetusta K:n kampurasta jotain 230e? 750 uudet yli 300e?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Voi itku mikä keli. Tuli surfailtua noitten kampura-asioitten tiimoilta ja yhtä ja sun toista löytyi. Se on kuitenkin varmistettu tänään ihan livenä, että 750 ja K:n kanki ovat mitoitukseltaan samoja, paitsi siinä alapäässä on se 2mm ero mutta toisaalta limppujen paksuus kompensoi sen. Limpusta limppuun jää vain merkityksetön ero. Eli ei näyttäs mitään ongelmaa olevan tunkea se 750 kampura K:n tai 650:n lohkoon. Se vois mennä jopa orkkis linkolevyillä jos ottas pois sen teräksisen laakeripesän. Mutta kun jokatapauksessa joutuu pituuden takia puljaamaan niitten linkolevyjen kanssa. Siinä nyt näyttäs olevan useitakin eri vaihtoehtoja rakentaa se takapää, sorvata kampuraan uusi kartio.... käyttää 750 lohkon takamaljaa.... sorvata vautipöyrään uusi kartio...käyttäää 650 takamaljaa... laittaa suoraan 750 vautipyörä..... Jokatapuksessa ite varailin alkuviikosta Osatuonnilta semmosen vanhanmallisen vauhtipyörän sillä 750 kartiolla, eikä oo mielestäni pahanhintane, jotai 60e.
Nyt alkaa itellekkin olla nuotit selvillä mitä teen. Teen vielä yhden 750:n 650:n lohkoon. tällä kertaa oikeella 750 mutkaraudalla, 650 kangilla ja Ladan männillä. Siinä ohessa sovittelen sita kampuraa varoiksi K:n lohkoonkin, niin saa 100% varmuuden sitten siitäkin jos joskus tarttee tehä. Vaikka itellä K onkin, niin se tulee olemaan vaa semmone kirkkopyörä, ni en kato tarpeelliseksi siihen kauheesti panostaa... ja kun motti on semmone muutama sata kilsa ajettu ja sitte on varamoottori....
Jos Karppi on ajellu sillä 750 kampuralla yli 100 tonnia, ni eiköhän se miulle riitä. Ainut ongelmahan on ollut runkolaakerit, Karpilla remonttiväli on ollut 10-30 tkm. Siihen tulevaan pataan oon päättänyt sitten laittaa pallomaiset rullalaakerit, makso mitä makso.
Se on vaa nyt sitte hommattava kampura ja tehtävä kun ehtii. Sitähä ei tarvi välttämättä edes purkaa jos käy istuttamaan K:hon. Suojattava vaa hyvin sorvauksen ajaksi ja niputettava kanget. No sittehä se on purettava jos käyttää lyhyempiä kankia.
No tuolla K-750-ural-650-lada yhdistelmällä on tullu ajettua tonnin kantturoissa, niin että on uskaltanu kääntää jo kaasuakin. K-68 ja 190 pääsuuttimilla ei "loppukaasulla" tuntunu olevan enää mitään virkaa, pikemminkin hyyty. Sain sitte Karpilta tänään 220 pääsuuttimet ja vaihdoin ne sadepäivän kuluksi. Sen verran pääsi heittämään lenkkiä, että paremmalta tuntui. ( luulin yhessä ylämäessä, että kytkin luistaa.. takapyörä teki vaa omiaan) Josko ois illalla pouta ni pääsis oikei baanalle... 12... ja jotai..
Nyt alkaa itellekkin olla nuotit selvillä mitä teen. Teen vielä yhden 750:n 650:n lohkoon. tällä kertaa oikeella 750 mutkaraudalla, 650 kangilla ja Ladan männillä. Siinä ohessa sovittelen sita kampuraa varoiksi K:n lohkoonkin, niin saa 100% varmuuden sitten siitäkin jos joskus tarttee tehä. Vaikka itellä K onkin, niin se tulee olemaan vaa semmone kirkkopyörä, ni en kato tarpeelliseksi siihen kauheesti panostaa... ja kun motti on semmone muutama sata kilsa ajettu ja sitte on varamoottori....
Jos Karppi on ajellu sillä 750 kampuralla yli 100 tonnia, ni eiköhän se miulle riitä. Ainut ongelmahan on ollut runkolaakerit, Karpilla remonttiväli on ollut 10-30 tkm. Siihen tulevaan pataan oon päättänyt sitten laittaa pallomaiset rullalaakerit, makso mitä makso.
Se on vaa nyt sitte hommattava kampura ja tehtävä kun ehtii. Sitähä ei tarvi välttämättä edes purkaa jos käy istuttamaan K:hon. Suojattava vaa hyvin sorvauksen ajaksi ja niputettava kanget. No sittehä se on purettava jos käyttää lyhyempiä kankia.
No tuolla K-750-ural-650-lada yhdistelmällä on tullu ajettua tonnin kantturoissa, niin että on uskaltanu kääntää jo kaasuakin. K-68 ja 190 pääsuuttimilla ei "loppukaasulla" tuntunu olevan enää mitään virkaa, pikemminkin hyyty. Sain sitte Karpilta tänään 220 pääsuuttimet ja vaihdoin ne sadepäivän kuluksi. Sen verran pääsi heittämään lenkkiä, että paremmalta tuntui. ( luulin yhessä ylämäessä, että kytkin luistaa.. takapyörä teki vaa omiaan) Josko ois illalla pouta ni pääsis oikei baanalle... 12... ja jotai..
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Hilttonin mäeltä löyty tommone 750 kampura hyllystä, tuotu Venäjälta joskus aikoja sitten.
Tuossa se on tungettu K:n lohkoon. Tarkkaavainen huomaa kyllä, että ei se nyt ihan noin mene. Mutta jokatapauksessa lyhyillä kangilla menee heittämällä 650 lohkoon. K:ssa pitää puljailla linkolevyjen kanssa, mahollisesti kiinnittää takalinkolevy vasta kun kampura on lohkossa.
Noissa linkolevyissä ku on eroja mitotuksessa, paksuudessa ja halkaisijassa.
On tuo takalaippakin mittaltu suunnasta jos toisesta. Näyttäs, että helpointa ois käyttää 750 vauhtipyörää ja takalaippaa. Laipasta ois vaa sorvailtava pois se lukitusolake. Vauhtipyörän asema on vaa pieni ?, jottei kytkin ota lootaan kiinni. Tuolla 750 laipalla saisi sinne taakse sen isomman laakerin
Etupäässä on ihan mitätön ero, minkä saa helposti sorvattua kohilleen. Tietysti se kaula pitää sorvata laakerille sopivaksi
Jokatapauksessa kun tuota joskus käyn tekemään, niin pieniin yllätyksiin oon varautunut. Mutta tällä hetkellä ei kyllä tuu mieleen mitään ylipääsemätöntä. Pikkuse miuta vaa tänkin asian tiimoilta jotkut asiat ihmetyttää ihan pirusti, mutta ehä meikäläinen voi kaikkea ymmärtää.
NYT tää juttu osaltani joutaa kesätauolle, ei oo varmaan aikaa paneutua asiaan ku ensi talvena.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Tuossa nyt on ollut tuolla myydään/ostetaan-osiossa juttua asian tiimoilta. Aika huimaltahan tuo tuntuu maksaa 3-4 tuhatta euroa sesiskapätkästä, samalla rahallahan saisi jo oikean moottoripyörän. mutta harrastuksestahan tässä on kysymys, makso mitä makso...halvimmatkin alkaa varmaan olla tonnin pari jos sattuu jostain saamaan.
Joku siellä kirjoitteli, että kuuspätkälläkin pääsee. No se on kyllä ihan totta. Se on vaa se kuuspätkien kampurataikina sekotettu ihan perseestä, joskus saat hyvän, joskus ihan paskan. Itellä se laukesi 23 tonnissa ja siitä viimeiset 10 tonnia oli perusvenäläistä perifedriajelua,60-80km/h, silti pamahti.
Itellä vaa nyt kävi sillee, että kun pääsi tuohon seiskapätkän makuun, niin siihen 650:een jäi nastarenkaat paikoilleen oottelemaan ensitalven lumia. Soolonahan se 650 menee kyllä sen minkä ajo-ominaisuudet riittää. Mutta sitte ku laittaa sivuvaunun, niin eron huomaa.
Tuo omatekele lennättää ihan perkeleesti. Huiput jotai 126 vaunun kanssa ja vääntää ihan vitusti. Itekkin oon miettiny, että mistähän moinen johtuu???Kampikoneisto on varmaan satoja grammoja kevyempi kuin ihan oikee 750 ja sitte on ne ladan männät,missä ei senttitolkulla laaha jotain renkaita pyttyä vasten..
Pikkuse oon ehotellu noille kylän seiskäpätkämiehille semmosta testimielistä kisaa, niin näkis oikeesti mikä mikin on. Mutta ehä siit tuu vittuukaa, ku sitte ku mie oon maisemissa, ni ne on dokailees jossai äänisen rannoilla ... ja päinvastoin.....syksymmällä,,,syksymmällä
Iaka jännää sinänsä, että ei nuo 650 kannet juurikaan tunnu ahdistavan. Jos ois nyt mäntäkirja kourassa, niin tuohonhan vois alkaa suunnittelemaan vaikka mitä, mutta eihän siinä oikein kauheesti järkee ois kestävyyden kannalta
Joku siellä kirjoitteli, että kuuspätkälläkin pääsee. No se on kyllä ihan totta. Se on vaa se kuuspätkien kampurataikina sekotettu ihan perseestä, joskus saat hyvän, joskus ihan paskan. Itellä se laukesi 23 tonnissa ja siitä viimeiset 10 tonnia oli perusvenäläistä perifedriajelua,60-80km/h, silti pamahti.
Itellä vaa nyt kävi sillee, että kun pääsi tuohon seiskapätkän makuun, niin siihen 650:een jäi nastarenkaat paikoilleen oottelemaan ensitalven lumia. Soolonahan se 650 menee kyllä sen minkä ajo-ominaisuudet riittää. Mutta sitte ku laittaa sivuvaunun, niin eron huomaa.
Tuo omatekele lennättää ihan perkeleesti. Huiput jotai 126 vaunun kanssa ja vääntää ihan vitusti. Itekkin oon miettiny, että mistähän moinen johtuu???Kampikoneisto on varmaan satoja grammoja kevyempi kuin ihan oikee 750 ja sitte on ne ladan männät,missä ei senttitolkulla laaha jotain renkaita pyttyä vasten..
Pikkuse oon ehotellu noille kylän seiskäpätkämiehille semmosta testimielistä kisaa, niin näkis oikeesti mikä mikin on. Mutta ehä siit tuu vittuukaa, ku sitte ku mie oon maisemissa, ni ne on dokailees jossai äänisen rannoilla ... ja päinvastoin.....syksymmällä,,,syksymmällä
Iaka jännää sinänsä, että ei nuo 650 kannet juurikaan tunnu ahdistavan. Jos ois nyt mäntäkirja kourassa, niin tuohonhan vois alkaa suunnittelemaan vaikka mitä, mutta eihän siinä oikein kauheesti järkee ois kestävyyden kannalta
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Mielenkiintoinen projekti kaiken kaikkiaan! Olisi mielenkiintoista lukea sellainen yhteenveto näiden kokemuksiesi pohjalta , että jos nyt tekisit 650 lohkoon tilavuusmuutoksen, niin millaista settiä käyttäisit, jos vaikka osa tarvikkeista olisi ihan ostettava "markkinahintaan" ja loput sitten koneistetaan jostain..
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kerrotaan nyt miten tuo pata on tehty.
1. Kampura
Siihen on vain keräilty hyviä osia K:n mutkaraudasta ja sitten hyvät 650 kiertokanget
Tuosta 650 kangesta pitää sorvata milli molemmin puolin pois. Tarkka kellotus ,napakka kiinnitys ja ohuella lastulla onnistuu ihan hyvin
Uusilla 7,00 rullilla tuli ihan hyvä, välys luokkaa C3 ylä-C4 ala
Ne yläpäät pitää sitte kalvaa sille ladan tapille sopivaksi jotain 22 mm muistaakseni vähän alle. Oli miulla semmone jigi tohon hommaan, ei oo kuvassa. Helpommalla kyllä selviää kun sorvaa uudet helat lähelle oikeeta mittaa ja kalvaa loput.
Sitten vaan kampura kasaan, kellotus ja iskunpituuden tarkistus ja varoiksi vähän hitsiä.
2. Sylinterit
https://onedrive.live.com/?id=B855F970B ... 15&o=OneUp
Tuossa vähän pätkää sorvaamisesta. Samassa kiinnitysjigissä on helppo sorvata ne tarvittavat korotuspalikat. Ensin vaan kierteet siihen palikkaan ja kiinnitys takapuolelta pulteilla. Sitte ku niitä viimeistelee niin porailee kierteet pois jne. Tuli tuo sorvausjigi tehtyä senverran paksusta kamasta, niin siitä voi aina pyyhkäistä ohuen lastun pois, niin sitte se on aina kohillaan.
3. Männät
Karppi toi miulle yhet käytetyt ja sitte uudet renkaat. Rengassarja maksoi Viipurissa 13e neljään mäntään. En usko että uudet männätkään siellä montaa kymppiä maksaa (4kpl). Teflonit sinne pitää laittaa sitten päihin. Tuon männän ja korotuspalikan kanssa voi sitten vähän passailla maun mukaan. Ite kuiteskin sorvasin männän laesta pois muistaakseni jotain 2 mm ja tein sitten vähän lovea venttiileitten kohdalle. Helmasta pitää vaan otta tavaraa pois senverran ettei ota limppuun kiinni. Sen verran tuosta öljyrenkaasta, että oli pakko vähän lyhentää sitä jousta. Ois ollu niin pirun tiukka jos ei lyhentäny, tein semmosen, että sen nyrkissä jakasoi painaa kiinni. Ja sitte vielä tuosta syl/mäntä välyksestä, tein sen varman päälle kymppiin
https://yiyeoq.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1
Tuossa on linkki sinne tuninkimäntään, helma voisi olla samaa luokkaa
4. Tönärit ja suojaputket
Loppupelissä tönärit oli helpointa tehä lyhentämällä nepparin tönäreistä (samaa suosittelee myös se 499 euron kitin myyjä ). Suojaputket sorvailin sitten hapisputkesta
5. Muuta mitä tulee mieleen
Sen vasemman pytyn voitelun putkitin sen korotusoalikan läpi. Pinnapulttejakaan en tehnyt pytyille uusia, nostin niitä vaan ylös ja liimasin kiinni. Se korotuspalikka oli miulla muistaakseni jotain 7 mm luokkaa.
Tuossa tuo nyt lyhykäisyydessään. Voihan sen tehä muutoinkin, esim suoraan K:n kampuralla, vaatii vaan silloin pirun paljon paksumman korotuspalikan ym tönärihommaa.
Mutta ensitalvena sitten jokatapauksessa teen sen padan sillä oikeella 750 kampuralla, spekulointiahan asian tiimoilta on vaikka kuinka tuolla edellä. Laakerointia oon lähinnä mietiskelly viimeaikoina.
Mutta jos se sitten onnistuu niin pitää tehä siitä oma juttu kuvineen ja kustannuksineen.
No jos se onnistuu, niin Mattihan olisi seppien seppä jalostelamaan näitä vanhoja 650:ä, no aika näyttää.....
1. Kampura
Siihen on vain keräilty hyviä osia K:n mutkaraudasta ja sitten hyvät 650 kiertokanget
Tuosta 650 kangesta pitää sorvata milli molemmin puolin pois. Tarkka kellotus ,napakka kiinnitys ja ohuella lastulla onnistuu ihan hyvin
Uusilla 7,00 rullilla tuli ihan hyvä, välys luokkaa C3 ylä-C4 ala
Ne yläpäät pitää sitte kalvaa sille ladan tapille sopivaksi jotain 22 mm muistaakseni vähän alle. Oli miulla semmone jigi tohon hommaan, ei oo kuvassa. Helpommalla kyllä selviää kun sorvaa uudet helat lähelle oikeeta mittaa ja kalvaa loput.
Sitten vaan kampura kasaan, kellotus ja iskunpituuden tarkistus ja varoiksi vähän hitsiä.
2. Sylinterit
https://onedrive.live.com/?id=B855F970B ... 15&o=OneUp
Tuossa vähän pätkää sorvaamisesta. Samassa kiinnitysjigissä on helppo sorvata ne tarvittavat korotuspalikat. Ensin vaan kierteet siihen palikkaan ja kiinnitys takapuolelta pulteilla. Sitte ku niitä viimeistelee niin porailee kierteet pois jne. Tuli tuo sorvausjigi tehtyä senverran paksusta kamasta, niin siitä voi aina pyyhkäistä ohuen lastun pois, niin sitte se on aina kohillaan.
3. Männät
Karppi toi miulle yhet käytetyt ja sitte uudet renkaat. Rengassarja maksoi Viipurissa 13e neljään mäntään. En usko että uudet männätkään siellä montaa kymppiä maksaa (4kpl). Teflonit sinne pitää laittaa sitten päihin. Tuon männän ja korotuspalikan kanssa voi sitten vähän passailla maun mukaan. Ite kuiteskin sorvasin männän laesta pois muistaakseni jotain 2 mm ja tein sitten vähän lovea venttiileitten kohdalle. Helmasta pitää vaan otta tavaraa pois senverran ettei ota limppuun kiinni. Sen verran tuosta öljyrenkaasta, että oli pakko vähän lyhentää sitä jousta. Ois ollu niin pirun tiukka jos ei lyhentäny, tein semmosen, että sen nyrkissä jakasoi painaa kiinni. Ja sitte vielä tuosta syl/mäntä välyksestä, tein sen varman päälle kymppiin
https://yiyeoq.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1
Tuossa on linkki sinne tuninkimäntään, helma voisi olla samaa luokkaa
4. Tönärit ja suojaputket
Loppupelissä tönärit oli helpointa tehä lyhentämällä nepparin tönäreistä (samaa suosittelee myös se 499 euron kitin myyjä ). Suojaputket sorvailin sitten hapisputkesta
5. Muuta mitä tulee mieleen
Sen vasemman pytyn voitelun putkitin sen korotusoalikan läpi. Pinnapulttejakaan en tehnyt pytyille uusia, nostin niitä vaan ylös ja liimasin kiinni. Se korotuspalikka oli miulla muistaakseni jotain 7 mm luokkaa.
Tuossa tuo nyt lyhykäisyydessään. Voihan sen tehä muutoinkin, esim suoraan K:n kampuralla, vaatii vaan silloin pirun paljon paksumman korotuspalikan ym tönärihommaa.
Mutta ensitalvena sitten jokatapauksessa teen sen padan sillä oikeella 750 kampuralla, spekulointiahan asian tiimoilta on vaikka kuinka tuolla edellä. Laakerointia oon lähinnä mietiskelly viimeaikoina.
Mutta jos se sitten onnistuu niin pitää tehä siitä oma juttu kuvineen ja kustannuksineen.
No jos se onnistuu, niin Mattihan olisi seppien seppä jalostelamaan näitä vanhoja 650:ä, no aika näyttää.....
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Hieno homma..ja hyvä selvitys projektiin..mutta jos vielä kysyisin, että mikä siinä uuden 750 kampuran käytössä eniten tuottaa harmaita hiuksia (muuta kun hinta). Kun tuohon Gallen kampuraprojektiin holkitin noita uralin kiertokankia INA:n neulalaakerin ulkokoolille, niin joissain kangissa oli materiaali "tiukkaa kamaa" melkein läpi, mutta toisissa oli vaan ohut pinta kovaa ja sitten meni kun voihin..tutkin niitä kankia että voisi päälisin puolin jo raakaa heikompi aineiset pois, mutta en löytänyt mitään yleispätevää tunnistetta...
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Probleema ja probleema on sen kampuran tunkeminen sinne lohkoon. Se jää konkeloon siitä takimmaisesta linkolevystä. Se pitäisi irrottaa ja tehdä siihen ruuvikiinnitys ja kiinnittää se sitten kun kampura on lohkossa. No meneekö se sittenkään, en oo satavarma. Jos ei mene niin sitten pitää vähän keventää kiertokangen vartta, koska se o siinä 750:ssä semmonen alaspäin levenevä. Hitto ku nyt ei oo oikein aikaa asiaa tutkailla.Linkolevyjä joutuu mahollisesti vähän puristelemaan ohuemmiksi?
Mikä se ois sitte se tänhetken kombinaatio???
Jos se seiskapätkän kampura menee sinne lohkoon, niin sitten se ja korotuspalat pyttyjen alle sen mukaan. Kalkkunalta se vanhanmallinen 750 vauhtipyörä sillä isolla kartiolla, jotain 50e. Sitte Kalkkunalta se 750 takamalja, muistaakseni joitain kymppejä. Sitä öljykanavaa en oo muistanu tarkistaa, mutta tuskin on probleema vähän jyrsiä. Näin saisi taakse sen 40/80 laakerin. Se kampuran etupää pitää sitten sorvata sinne 35 milliin. Sinne voisi sitten laittaa rullalaakerin, koska nyt se lukitus olisi siellä takapäässä ja se takapään laakeri ottaisi kevyesti kytkimen voimat vastaan. En oo ehtiny tutkailemaan oisko sinne taakse jotain veikeempää laakeriratkaisua. Ladan männät varmaan laittaisin, kun semmoset sattuu olemaan.
Kyllä siinä joitain kysymysmerkkejä on, ite en nyt vaan ehdi asiaan paneutumaan. Kyllähän jollakin noita kalikoita löytyy, ni vois ihan huvikseen kokeilla hommaa jos on mielenkiintoa.
Hintahan ei mielestäni oo probleema jos ite tekee ja vaikka teettäisikin jossain niin ei välttämättä vieläkään. Kuitenkin kun vois kuvitella, että kampura jonkun kilometrin kestää, sitte ku sais sen laakerihomman vähän paremmaksi. Pitää muista, että se kinuskipaketti on 499e.
Säilyspä vielä se sämpylämoottorin mölö lookki.
Mikä se ois sitte se tänhetken kombinaatio???
Jos se seiskapätkän kampura menee sinne lohkoon, niin sitten se ja korotuspalat pyttyjen alle sen mukaan. Kalkkunalta se vanhanmallinen 750 vauhtipyörä sillä isolla kartiolla, jotain 50e. Sitte Kalkkunalta se 750 takamalja, muistaakseni joitain kymppejä. Sitä öljykanavaa en oo muistanu tarkistaa, mutta tuskin on probleema vähän jyrsiä. Näin saisi taakse sen 40/80 laakerin. Se kampuran etupää pitää sitten sorvata sinne 35 milliin. Sinne voisi sitten laittaa rullalaakerin, koska nyt se lukitus olisi siellä takapäässä ja se takapään laakeri ottaisi kevyesti kytkimen voimat vastaan. En oo ehtiny tutkailemaan oisko sinne taakse jotain veikeempää laakeriratkaisua. Ladan männät varmaan laittaisin, kun semmoset sattuu olemaan.
Kyllä siinä joitain kysymysmerkkejä on, ite en nyt vaan ehdi asiaan paneutumaan. Kyllähän jollakin noita kalikoita löytyy, ni vois ihan huvikseen kokeilla hommaa jos on mielenkiintoa.
Hintahan ei mielestäni oo probleema jos ite tekee ja vaikka teettäisikin jossain niin ei välttämättä vieläkään. Kuitenkin kun vois kuvitella, että kampura jonkun kilometrin kestää, sitte ku sais sen laakerihomman vähän paremmaksi. Pitää muista, että se kinuskipaketti on 499e.
Säilyspä vielä se sämpylämoottorin mölö lookki.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Jäi sillo sunnuntaina vastaamatta tuohon. Puhutaan nyt vanhoista 650 ja 750 sivuvenakangista. Itellä nyt ei mitään mahotonta kokemusta näistä asioista oo, jotain kampuroita purkanu ja niissäkin todennu, että ei oo mitään logiikkaa meneekö tappi vai kangen alapää sököks. Tarpeeksi kun niitä purkaa ja vähän mittailee, niin saa kasaan hyvät palikat yhteen kampuraan.MATTI kirjoitti: Kun tuohon Gallen kampuraprojektiin holkitin noita uralin kiertokankia INA:n neulalaakerin ulkokoolille, niin joissain kangissa oli materiaali "tiukkaa kamaa" melkein läpi, mutta toisissa oli vaan ohut pinta kovaa ja sitten meni kun voihin..tutkin niitä kankia että voisi päälisin puolin jo raakaa heikompi aineiset pois, mutta en löytänyt mitään yleispätevää tunnistetta...
Vähäsen niitä olen joskus sorvaillutkin ja ihan samat päätelmät kuin Matilla.
Tuossa joku aika sitten niitä kovuuksiakin tuli mittailtua ja todettua että eroja on.
ELI kaikenkaikkiaan tuosta vanhasta tuotannosta vois vaa tehä sen johtopäätelmän, että ne on mitä on, laatu vaihtelee kaikinpuolin ihan pirusti. Senpuoleen en oikein jaksa päätäni vaivata, eikä oo tarvettakaan. Ne on mitä on, niinkauan kuin niitä riittää ja tekeehän kinuskit lisää
MUTTA tuosta oikeesta 750-kampurasta on jo kokemuksia kuultu, ja aika läheltäkin päässy seuraamaan hommaa. Jotkuthan on ajanu aika huimia kilometrejä noilla. Runkolaakeriongelmaahan niissä on ollu,en kyllä tiedä kuinka monella? mutta ei niistä kai ihmeemmin oo kiertokangen alapäitä narahtanut tai sitten kampura katkennu. Yksiäkin kiertokankia,joilla oli ajettu yli sata tonnia, joskus kattelin. Pällisin puolin hyvännäköiset, mutta olihan ne silmät jo aika soikeeksi kuluneet. Siihen runkolaakerihommaan jos jotain parannusta keksis jos on tarvetta. Ois ihan jännä tietää onko nää runkolaakerivauriot kuinka laaja ilmiö, vai onko kyseessä vain yksittäistapaus?
Näinollen voisi kuvitella, että tuo 750 on parempilaatuinen, tasalaatuinen ja vahvempi kaikinpuolin. Jos sen vaan sinne lohkoon saa istutettu, niin voisi unohtaa pikkuse näitä kampurahuolia 650:ssä ja K:ssa
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Minulle on tullut käsitys näistä kampiakseleista että koon kampiakselit kestää isältä pojalle kun käyttää ajoissa kampiakselin levällään ja tarkastelee osat, mittailee ja ottaa löysät pois esim. 7,01, 7,02mm neuloilla.
Välystä ei pidä päästää liian suureksi, ei pääse "syömään" kiertokangen silmää sekä tappia.
Kiertokangen silmästä alkaa kovuus/pinta loppumaan jos välys on 7,05mm.
20 000 - 25000 km välein puhdistaa pellit ja säännöllinen öljynvaihto auttaa paljon kampiakselin kestävyyteen.
Uralin 650 kampi kestää myös, jos kampi on vanhaa aitoa rautaa.
Raudan kunnostaa ajoissa ja pellit puhdistaa säännöllisesti.
Testaan muutaman viikon kuluessa uudemman uralin rautaa koon lohkoon, kun saan ensin raudan kasattua ja yritän laittaa ilman peltejä ja etupellin kanssa.
Välystä ei pidä päästää liian suureksi, ei pääse "syömään" kiertokangen silmää sekä tappia.
Kiertokangen silmästä alkaa kovuus/pinta loppumaan jos välys on 7,05mm.
20 000 - 25000 km välein puhdistaa pellit ja säännöllinen öljynvaihto auttaa paljon kampiakselin kestävyyteen.
Uralin 650 kampi kestää myös, jos kampi on vanhaa aitoa rautaa.
Raudan kunnostaa ajoissa ja pellit puhdistaa säännöllisesti.
Testaan muutaman viikon kuluessa uudemman uralin rautaa koon lohkoon, kun saan ensin raudan kasattua ja yritän laittaa ilman peltejä ja etupellin kanssa.
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kampi on kasassa, lukituksia vailla ja keulalevy paikoilleen niin nähdään mahtuuko koon lohkoon sisälle?
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Meneekö se silloin myös 650 kansiventtiiliurren lohkoon?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Tilavuuden muutos kampuralla
Kiitos ja kumarrus Anssille vaivannäöstä.
Matti kyseli että meneekö 650 lohkoon. Varmasti menee ku ne o vähän niiku identtisiä..
Kaikki muuhan on nyt vaan tekemistä, vähän passailua, mittaaamista ja jne. Ainut homma mikä nyt vaa on mielessä on vauhtipyörän asema loottaaan nähden, no sekin on vaan järjestelykysymys jos on pelit ja vehkeet.
MUTTA se paskin probleemahan tässä hommassa on se, että tää osatuonti onkin ruvennut diileriksi ja hinnat on nousseet sen sata %. Makso aikasemmin rapiat kolme sataa, nyt se on tuplaten. No netistä onneksi löytyy niitä vielä kohtuuhintan. Mikähän niitten alkuperä sitten on ? urbaanilegendathan kertoo niitten kuitenkin olevan irbitiläisiä??? ei hajuakaan., Pitänee varmaan laittaa vanha työkaveri Vitali asialle.
No, ei se välttämättä se rapiat 600 ekeekään oo m ikään kipuraja , mutta halvemmalla ois tarkoitus selvitä.......???
Sokerina pohjalla on tietysti se, että se käy suoraan K:hon!!!!! Kanget ja kaikki samanmittasia....
Matti kyseli että meneekö 650 lohkoon. Varmasti menee ku ne o vähän niiku identtisiä..
Kaikki muuhan on nyt vaan tekemistä, vähän passailua, mittaaamista ja jne. Ainut homma mikä nyt vaa on mielessä on vauhtipyörän asema loottaaan nähden, no sekin on vaan järjestelykysymys jos on pelit ja vehkeet.
MUTTA se paskin probleemahan tässä hommassa on se, että tää osatuonti onkin ruvennut diileriksi ja hinnat on nousseet sen sata %. Makso aikasemmin rapiat kolme sataa, nyt se on tuplaten. No netistä onneksi löytyy niitä vielä kohtuuhintan. Mikähän niitten alkuperä sitten on ? urbaanilegendathan kertoo niitten kuitenkin olevan irbitiläisiä??? ei hajuakaan., Pitänee varmaan laittaa vanha työkaveri Vitali asialle.
No, ei se välttämättä se rapiat 600 ekeekään oo m ikään kipuraja , mutta halvemmalla ois tarkoitus selvitä.......???
Sokerina pohjalla on tietysti se, että se käy suoraan K:hon!!!!! Kanget ja kaikki samanmittasia....