650 dneprin venttili kysymys

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Avasin tuossa joutessani nepristä kannen kun oli puristukset hukassa.Diaknosoin syyksi vuotavan pakoventtiilin.
Lautasessa oli syöpymiä.Korvaavaa venttiiliä etsiessäni totesin että Jossain kansissa oli imuventtiili suurempi toisissa taas pakoventtiili .Onko ollu huolimattomuutta,Vai onko taas haettu jotain etua,jota ei saata ymmärtää.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8059
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Yleensä imuventtiili on isompi, saa paremman täytöksen...

Kuva

Ps kuvassa seiskapätkän kansi
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja stahanov »

En minäkään ennen oo nähny että pakoventtili ois isompi,mutta ny oli ja muuten viallisesta kannesta iskin imuventtiilin tilalle.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

stahanov kirjoitti:En minäkään ennen oo nähny että pakoventtili ois isompi,mutta ny oli ja muuten viallisesta kannesta iskin imuventtiilin tilalle.
Nepparissa kuten 650 uralissakin on venttiilien koot muuttuneet ajan saatossa. Yleisesti niin että wanhemmissa oli pienemmät. Veikkaan että siinä kannessa on ollut alkujaan pienet venttiilit ja pakoventtiili on korvattu uudemmalla mallilla olevalla isolla venttiilillä. Nepparin seeteissä on usein varaa koneistaa isommasta venttiilistä sopiva jos alkuperäisessä koossa jäisi kosketuspinta liian lähelle venttiilin reunaa. Muistithan tarkistaa että laittamasi venttiili pakoon oli magneettiin tartumaton tai ruostumaton(austeniittinen teräs), usein alkuperäiset imuventtiilit ei ole pakoon kelpaavaa plaatua...
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Kaikkitietävä Dneprin korjauskäsikirja kertoo että K-650(MT-8) ja MT-9 malleissa on venttiilit samankokoisia, mutta tehokkaassa MT10-32 mallissa imu on mega 40 ja pako 37.
Materiaaliksi MT 10-32 pakoventtiilille kirja kertoo että EP303. Imuventtiilin materiaali sekä K-650 ( MT-8, MT-9) mallin kuten myös K-750 ( dia 38 mm ) mallin molemmiksi kelpuutetaan 40X9C2 lejeerinki.

Itse olen venttiileiksi omaan K-650 vm -71 malliini laitellut semmoisia venttiilejä kun on hyllyssä sattunut olemaan, aina rikon perästä, eikä omalla kevytkaasukädelläni ( soolopyörä vielä ) ole hylkinyt nuita.
Kaikkea muuta kyllä on mennyt rikki...... Venttiilinohjurit putoilleet, venttiilinjouset katkeilleet... jaa seetit ei ole irtoilleet..... vielä.
Venttiilikin kerran putosi pyttyyn, kun jousi meni poikki ja kierroksilla sitten helisti puolikuut irti ja venttiili palotilaan, mäntä päälle ja poks.
Tekohengitin löytyneellä sinnepäin olevalla jousella, oikaisin S-kirjaimen muotoon menneen venttiillin varren vasaralla ja alasimella. Voimallista hiontaa.... Kiinni ja pääsin ajamalla kotiin.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Minusta kans tuntuu että jos joku osa johonki sopii vaikka vähän vuoleskelemalla niin sitte se on hyvä.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja karppi »

Moro stahanov
Mie en kyl lähtis ABCia kauemmas imuventtiilistä tehdyllä pakoventtiilillä...mut toki joillakiiha se saattaa kestää mooonia vuosia...
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Kuten tuossa eilisessä viestistäni koetin viestiä, on imu ja pakoventtiilit samanlaisesta materiaalista tehtyjä "perus"dnepreissä ja Uraleissa. Joten siis vaihtokelpoiset.
Superhyper-xtreme Dneprissä ja Uralissa ( -32, -36 ) ne vasta on "Sodium Cooled", siis, eri matskua kun imuläkkipeltiventtiilit.

Meikä kun lähtis ABC:lle, niin on se aikas lailla kauempana kuin lähiNeste.... tjaa, molemmissa tosin olen käynyt.

Mutta on se totta, että jos on venttiilinohjaimet oikeissa väljyyksissään, ja tormuuttaa 40X9C2-venttiileillä kahtasataa sivuvaunun kera 120 kg:n anoppi kyydissä, saattaa venttiili turvota sen verta että narahtaa ohjuriin kiinni ja meno hiipuu. Tosin taitaa joku muu paikka narahtaa enste, tai kyyditettävä parahtaa....tai sitten ei.

On ollut aina nuo laitteeni sen verta romua, että tuommoisiin toleransseihin, jossa lämpölaajenemiset aikaansaa yhteensopivuusongelmia, ei ole tullut törmättyä.
Paitsi mäntä / pytty toleransseissa, jossa tuli hommattua alkutaipaleillani tietämättömyyttäni väärän parin osat ja narahti mäntä pyttyyn. Tästä kyllä myyjä Moskovassa varoitti, mutten kieltä ymmärtänyt enkä elekieltä tajunnut.... kun puotipuksu kilisytti eri mäntiä eri pytyissä ja kilinän perusteella olis pitänyt osata valita oikea toleranssipari. Sanoin vaan että kharashoo, pistä noi kaks pakettiin.... ja sutta tuli.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Hei mikäköhän mahtais olla syynä kun venttiilejä koitin säädellä niin oli toisen puolen imuventtiilin jousi väljän/löysän olonen, pysty helposti painamaan sormella alas eikä säätäminenkään tuntunut onnistuvan kun jousi nousi sitämukaan kun löysäs?
Tää on nyt eka pyörä joten vielä aika hukassa näitten vehkeiden kanssa :shifty:
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Jousi kuoleentunut mitä ilmeisimmin... voipi olla poikkikii...
T.hh
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Poikki se ei ainakaan näyttäny olevan, ehkä se on sitte päivänsä nähny :-| vai voiskohan sen vielä venytellä eloon? :think:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Kyllä se voi olla kuoleentunut tai vaikka sisäjousi poikki tms. jos se seurasi säädössä mukana... niin miten olet venttiilejä tavannut säätää???
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Eipä ole ennen tullut säädeltyä. Muutama ohjevideon ja kaikki täältä löytämäni venttiili aiheet luettuani totesin että ei se niin kovin vaikeaa voi olla. Noh ei löytyny mitään netissä näkemiäni merkkejä vauhtipyörästä, muutama merkki sielä kyllä näkyi, koitin sitten niin että kun ulosmeno laski (se lähempänä pakoputkea,olikohan noin :think: ) ja imu lähti nousemaan ja kun oli suunnilleen samassa tasossa koitin kattella sen merkin siitä vauhtipyörästä ja kyllä sieltä joku merkki ilmeistyikin siinä kohilla :o Säätelin sitte sen puolen venttiilit joissa tuntu välystä siitä kierros ja toiselle puolelle sama operaatio kun huomasin että oli kovin löysän tuntunen vieteri.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3671
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Sisempi jousi ku katkee sitä ei heti hoksaa. Mulla oli molemmat sisäjouset kolmena palana tässä taanoin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Pitänee koittaa kattella sieltä vielä vähän tarkemmin
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos ne jouset on jäykkyydeltään sitä luokkaa että helposti peukalolla painaa venttiilin auki,,niin jousien vaihto on aiheellista. Jouset voi vaihtaa kantta irrottamatta seuraavasti....
katso että ko. sylinteriin on tulossa sytytys kohta
-poista sytytystulppa
-jätä mäntä hieman alle ykk:n
-täyttä palotila vahvalla (n. 3..5mm) narulla tai kuminauhalla (yhtenäisellä langalla ei pätkillä)
-naputtele polkusimella mäntä ykk. kohtaan
-poista ko. venttiilin keinuvipu
-laita keinuvivun kiinnityslinjaan joko ruuvimeisseli tai pultti ja paina kiintoavaimella jousen lautanen alas käyttäen kienuvivun akselilinjaa "saranana"tukipisteenä.
-vaihda jouset ja naputtele tai kierrä takapyörästä mäntää hieman alemmas ykk.kohdasta ja vedä "täytenaru" pois palotilasta.

helppo homma...
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Joo simppeliä :mrgreen: täytyy katsoa kuinka käy. Olikos tua ykk männästä ku katotaan, niin se hetki ennen ku mäntä syöksyy takasinpäin?
Ja löytääkö noita vietereitä ihan varaosa liikkeiden hyllyiltä vai meneekö tilaushommiksi??? :roll:
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Piti käydä testaamassa että lähteekö vielä käyntiin säätöjen jälkeen, lähtihän se mutta toisen kaasarin ilmanputsarista suihkus penziinit hienona sumuna ja ku pakoputken päästä koitti niin aika heikosti paikutti ilma sormia :o On tää kyllä jännää hommaa, ku yöllä ruuvataan ja seuraavana iltana ennen lasten nukkumaanmenoa voi testata tulokset :lol: ja seuraava yö korjataan kun jokin meni vikaan.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Asuu tarpeeksi korvessa niin lapset tottuu pieneen paukutteluun yöllä :mrgreen: vaimokin on saanut jonkin verran siedätyshoitoa, niin ei pahasti suutahda jos vähän paukkuu naapuritkin on opetettu siihen että voi vähän kuulua öisiä ääniä :lol:
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Joo pitää ruveta vaivihkaan siedättään :violin:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Pikkela kirjoitti:Piti käydä testaamassa että lähteekö vielä käyntiin säätöjen jälkeen, lähtihän se mutta toisen kaasarin ilmanputsarista suihkus penziinit hienona sumuna ja ku pakoputken päästä koitti niin aika heikosti paikutti ilma sormia :o On tää kyllä jännää hommaa, ku yöllä ruuvataan ja seuraavana iltana ennen lasten nukkumaanmenoa voi testata tulokset :lol: ja seuraava yö korjataan kun jokin meni vikaan.
Siellä vauhtipyörässä on varmaan joku pieni täppi tai meistinviiva siinä kohdin missä mäntä on tulpanreiästi kurkkimalla ihan yläkohdissaan..kytkinkopan kumitulpan alla... siellä on varmaan vähintään kaksi selkeää tai vähemmän selkeää merkkiä,,polkusimesta napsutellen ensin tulee yksi merkki joka on n. 7..8mm ennen kun mäntä on ihan ylhäällä ja siitä sitten myöhemmin kun polkusinta taputtelee tulee se ykk merkki joka siis silloin kun mäntä on ihan ylhäällä. siellä voi olla myös kolmaskin merkki n. 8..15 mm ennen sitä ykk merkkiä (vauhtipyörän pintaa pitkin mitattuna) ja se on sytytyksen perusennakon merkki..se ei nyt liity tähän. Se ykk merkki olisi sinun nyt hyvä sieltä löytää..se helpottaisi kovin näitä säätöhommia. Venttiilijousia saa vaikka sieltä nurkin meidän hovitarvikemyyjältä Osatuonnilta..linkki täällä foorumilla.
Viimeksi muokannut MATTI, 20.09.2017 08:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

joo ne merkit löysinkin, se juuri hämäs että kumpi on se ykk. kiitos vastauksista ehkä näillä pärjätään.
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Kuuluisko tuola olla jiku paksumpi tiiviste vielä välissä
Kuuluisko tuola olla jiku paksumpi tiiviste vielä välissä
IMG_20170920_235659.jpg
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuolla jousen peltisen aluslevyn alla pitää olla 2.5..3 mm paksu lämpöeriste levy joka estää venttiilinjousen päästymisen..lähinnä pakoventtiiliin tärkeä. mutta jotta jousen esijännitys olisi samalla jousella sama ,niin myös imujousen alla...näiden aluspalojen korkeudella voi myös säädellä että venttiilinjousien esijännitys pysyy samana vaikka venttiilejä koneistetaan eri syvyyteen. Aluslevyjä voi tehdä pakeliitista ..teflonista..tms. tarpeeksi topakasta kuumuutta kestävästä eriste materiaalista.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Mikälie urressa muuten eritavalla kun ei siinä mitään eristeitä tuolla ole??
T.hh
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

hyvonenh kirjoitti:Mikälie urressa muuten eritavalla kun ei siinä mitään eristeitä tuolla ole??
T.hh
Se on köykäsempi valmiste..halpiskamaa... :lol:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8059
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ural seiskapätkä evoluution huipulla...

Kuva

Ps venttiilin ohjureissa tiivisteet ja yhdet jouset

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Pikkela
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 01.08.2017 00:39
Paikkakunta: VAASA

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja Pikkela »

Oli jouset vielä kunnossa, sieltä oli se eriste haihtunu oli muutama musta pala enää jäljellä ku nosti jouset pois. Sain vaihdettua koko paketin Matin ohjeilla, kiitoksia niistä.
AkiViljami
Viestit: 3
Liittynyt: 30.03.2017 00:11

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja AkiViljami »

Hei, mikähän olisi venttiilin välys, 650 Dnepr, imu ja pako. En ole ennen säätänyt joten tietääkö kukaan?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7075
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 650 dneprin venttili kysymys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Kyllä sinne molempiin voi sen 0.1 laittaa,ja kylmänä.. se on hyvä.
Vastaa Viestiin