Sytytys modulin kytkentä..
Sytytys modulin kytkentä..
Terve
tarvis hiukan varmistusta kytkentään..mulla on ollut tuollainen Mitzubishin sytytysmoduli (malli J152)jollaista on käytetty mitzun koneissa 4G1, 4G3..sytytys mallina CEI type (ja muidenkin esim. dodge jne.) Olen tuon modulin aikoinaan 2000-luvun alussa polttanut testeissä ja hankin nyt uuden modulin, mutta aloin empimään että oliko tuo kytkentä niin helppo . Tuossa modulissa on kaksi lähtöä joissa selvästi on merkit C ja B . tuntuisi että Coil -puolan - ja B-puolan +(virtalukon+), mutta kun satuin jo yhden aikoinaan polttamaan, niin ajattelin vielä asian varmistaa. No se ei ollutkaan niin helppoa kun en löydä tuon modulin /mitzun kytkentäkaaviota mistään, eikä mitzu foorumilta tunnu saavan apua. Eli olisiko joku lajitoveri niin nokkela nettimies että löytäisi tuon modulin kytkennän jotta asiaan saisi vielä varmistuksen. Ohessa kuvissa tuon tarvikemallin numerot, mutta alkuperäinen on siis J 152..helppiä..
tarvis hiukan varmistusta kytkentään..mulla on ollut tuollainen Mitzubishin sytytysmoduli (malli J152)jollaista on käytetty mitzun koneissa 4G1, 4G3..sytytys mallina CEI type (ja muidenkin esim. dodge jne.) Olen tuon modulin aikoinaan 2000-luvun alussa polttanut testeissä ja hankin nyt uuden modulin, mutta aloin empimään että oliko tuo kytkentä niin helppo . Tuossa modulissa on kaksi lähtöä joissa selvästi on merkit C ja B . tuntuisi että Coil -puolan - ja B-puolan +(virtalukon+), mutta kun satuin jo yhden aikoinaan polttamaan, niin ajattelin vielä asian varmistaa. No se ei ollutkaan niin helppoa kun en löydä tuon modulin /mitzun kytkentäkaaviota mistään, eikä mitzu foorumilta tunnu saavan apua. Eli olisiko joku lajitoveri niin nokkela nettimies että löytäisi tuon modulin kytkennän jotta asiaan saisi vielä varmistuksen. Ohessa kuvissa tuon tarvikemallin numerot, mutta alkuperäinen on siis J 152..helppiä..
- Liitteet
-
- 119-1920_IMG.JPG (147.02 KiB) Katsottu 5689 kertaa
-
- 119-1923_IMG.JPG (152.19 KiB) Katsottu 5689 kertaa
Re: Sytytys modulin kytkentä..
no niin...kyllä se kytkentä oli niin helppo kun arvelinkin..eli savu ei noussut ja kipinä on kyllä herkässä. Liipasu herkkyys on sitä luokkaa että varovasti pitää laittaa jalka polkusimelle ettei kone pamahda käyntiin liian aikasin.. Syy miksi kaivelin tuon wanhan virityksen esille oli täydellinen mulkustuminen tuon "uudemman" kärjettömän sytkän ominaisuuteen säädellä perusennakkoa tyhjäkäyntikierroksilla niin että vakaata matalaa kierrosnopeutta (moottorin lämpötilasta riippumatta) ei tahdo saada asetettua kun tuo vempula muuttaa ennakkoa liian herkästi. Tuo auton pikkuruinen moduli yhdistettynä hyvään keskipakoissäätimeen ja esim. 1100 jammun ulkoiseen tuplapuolaan antaa kyllä räväkät kipunat ja todella pienellä pyörähdyksellä. Virtakotelossa ei ole sitten kuumentumassa kun tuo autokäyttöön tarkoitettu moduli ja patarautanen säädin...luulisi häiriöherkyyden olevan sopivan matalaa tasoa, ja tuollainen sikahalpa moduli mahtuu varalle vaikka lompakkoon...sellaista tällä kertaa...
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Kyllä taas työnsankari on tehnyt ajatus- ja kädentöitä joita kelpaa ihmetellä.
-
- 400
- Viestit: 418
- Liittynyt: 31.10.2013 18:33
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Tuossa on ideaa, ei ole tuommoinen sensori kuin muutaman kympin. Pitää laittaa korvan taakse
Kerro miten toimii jatkossa.
Kerro miten toimii jatkossa.
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Moro.
Matti minkä kokoinen siis halkaisja.
Tuli mieleen saisko Tulaan rakenneltua, siihen käy n50 mm halkaisijan kokonen.
Olis toi keskipakosäädin rikkinäinen ilman noita päälliosia saisko siitä sopivan käyttöosan.
Matti minkä kokoinen siis halkaisja.
Tuli mieleen saisko Tulaan rakenneltua, siihen käy n50 mm halkaisijan kokonen.
Olis toi keskipakosäädin rikkinäinen ilman noita päälliosia saisko siitä sopivan käyttöosan.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Terve
tuo moduli on sellaisella säteellä joka on juuri sama kun urren/nepparin jakokopan se nokka-akselin "pesä" johon tulee se peltimalja/stefa, ja silloin mahtuu juuri nokka-akselin paksumpi osa tulee läpi. Jos ajatellaan nepparin/urren nokkaa ,sitä mallia jossa keskipakoissäädin, niin säätimen kärkien nokka-osan päälle tulee vain sormus jossa rautapalat on 29mm ulkohalkaisijalla /180* toisistaan (tässä mallissa on onnekkaan suuri tuo ilmaväli 0.8--1mm. eli ei ole niin tarkka ). Näillä mitoilla siis tuo, mutta näitä vastaavia on tietysti myös pienempiä, mutta tuo sattuu niin sopivasti tuohon neppar/urreen ja mahtuu oman säätimen ja jakokopan väliin, joten siksi sen aikoinaan valitsin. Jos sulla on tuollainen värkki johon sytkä pitäis viritellä, niin voitais jossain välissä sitä tuumailla...mutta noilla tiedoilla osaat tuumiskella millaiset on tuon modulin mitat.
tuo moduli on sellaisella säteellä joka on juuri sama kun urren/nepparin jakokopan se nokka-akselin "pesä" johon tulee se peltimalja/stefa, ja silloin mahtuu juuri nokka-akselin paksumpi osa tulee läpi. Jos ajatellaan nepparin/urren nokkaa ,sitä mallia jossa keskipakoissäädin, niin säätimen kärkien nokka-osan päälle tulee vain sormus jossa rautapalat on 29mm ulkohalkaisijalla /180* toisistaan (tässä mallissa on onnekkaan suuri tuo ilmaväli 0.8--1mm. eli ei ole niin tarkka ). Näillä mitoilla siis tuo, mutta näitä vastaavia on tietysti myös pienempiä, mutta tuo sattuu niin sopivasti tuohon neppar/urreen ja mahtuu oman säätimen ja jakokopan väliin, joten siksi sen aikoinaan valitsin. Jos sulla on tuollainen värkki johon sytkä pitäis viritellä, niin voitais jossain välissä sitä tuumailla...mutta noilla tiedoilla osaat tuumiskella millaiset on tuon modulin mitat.
-
- 400
- Viestit: 418
- Liittynyt: 31.10.2013 18:33
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Matti: Onko tuo muuten nyt niinkö kärjetön sytkä, mekaanisella ennakolla?
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Terve
Joo sellainen kun autoissa vielä kauan käytettiin eli keskipakoissäädin hoitaa ennakot ja muuten kipinä hoituu ilman kuluvia osia kärjettömästi. Ainoa osa jota tuossa pitäisi joutua huoltamaan on keskipakoissäätimen voitelu silloin tällöin. Säädin on helppo irrottaa (yksi M6 pultti nokan päässä) jolloin sen voi pestä ja voidella työpöydällä ja uudelleen asentaessa ei ennakoihin tarvi kajota ,kun sytytysmoduli ei ole mekaanisesti kontaktissa säätimeen, vaan erilleen paikoilleen säädetty..Sytytysmodulista lähtee kaksi johtoa jotka tulee suoraan puolan + ja - napoihin ja + napaan liittyy myös virtalukolta tuleva virtajohdin.
Joo sellainen kun autoissa vielä kauan käytettiin eli keskipakoissäädin hoitaa ennakot ja muuten kipinä hoituu ilman kuluvia osia kärjettömästi. Ainoa osa jota tuossa pitäisi joutua huoltamaan on keskipakoissäätimen voitelu silloin tällöin. Säädin on helppo irrottaa (yksi M6 pultti nokan päässä) jolloin sen voi pestä ja voidella työpöydällä ja uudelleen asentaessa ei ennakoihin tarvi kajota ,kun sytytysmoduli ei ole mekaanisesti kontaktissa säätimeen, vaan erilleen paikoilleen säädetty..Sytytysmodulista lähtee kaksi johtoa jotka tulee suoraan puolan + ja - napoihin ja + napaan liittyy myös virtalukolta tuleva virtajohdin.
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Moro.
Elikä melkein yhtäkuin kärjellinen sytkä ,mulla Uralin sytkässä ainoo osa joka kärjellisessä mallissa on rikkoutnut,
On keskipakosäädin ja monta vuotta samoilla kärjillä ajeltu.
Elikä melkein yhtäkuin kärjellinen sytkä ,mulla Uralin sytkässä ainoo osa joka kärjellisessä mallissa on rikkoutnut,
On keskipakosäädin ja monta vuotta samoilla kärjillä ajeltu.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Sytytys modulin kytkentä..
Mitzubishin kärjetön sytytysmoduli on nyt käynyt läpi yhden moottoripukissa ajetun koneen testit ja laitoin tuon nyt kokeeksi omaan nepukkaan talviralliin ajoon..(vaikka itse olen sössöttänyt että ei saa tehdä toimivaan mopoon muutoksia ennen reissua..)no kumminkin kokemuksia on sen verran tullut että kipinä on tosi herkässä..varovasti pitää polkusinta lähestyä ettei karkaa tulille ennen aikojaan..eli kipinä tulee ihan liki o-kierroksilla..ennakon säädin pelaa niin hyvin kun noin yksinkertainen mekaaninen laite voi toimia, mutta taidan vaihtaa yhden jousen vielä hieman kevyemmäksi että max. ennakot tulee aikaisemmin. Nyt on syttykotelossa tyhjää..kun siellä piileksiin vain tuo moduli ja säädin ja modulista kaksi johtoa suoraan ulkoiseen puolaa..syttykotelo on edelleen varoiksi vielä imuilmavetoisesti jäähdytetty jos moduli kaipaa raitista ilmaa...